Péter a közigazgatásban dolgozik vezetőként és hát egy kicsit bántotta a diákigazolványról szóló cikk utolsó mondata, illetve egyes hozzászólások.
Elszomorítja, mint írta, hogy a rengeteg munka, amit a közigazgatás jobbátételére beleöltek, nem ér célt, az emberek nem látják az eredményeket.
Arra kért minket, írjunk véleményeket, hogyan lehetne (még) jobbá tenni a közigazgatást, illetve az ügyintézést, illetve írjuk le, ha valami nagyon jól működik és tetszik.
Nem ígéri, hogy minden meghallgatásra talál, mert nagy úgymond a rendszer tehetetlensége, de a jó ötletek vagy pozitív visszajelzések sokat segítenek nekik a további fejlesztésben.
Rajtam ne múljon, írjátok meg a tapasztalataitokat, akár itthoniakat, akár azt, hogy külföldön mi az, ami sokkal egyszerűbben megy és hogyan vagy akár azt, mi az, ami itthon jobb, mint kint.
Nekem mindjárt van egy észrevételem és az pedig az, hogy valóban rengeteg fejlesztés van, de erről senki nem tud.
Tájékozott embernek tartom magamat, az átlaghoz képest legalábbis biztos így van, de nekem is rengeteg újdonság van, amire rácsodálkozok, hogy ezt is el lehet intézni már új módon. Ha éppen rájövök. Ha nem, akkor mivel nem tudom, hogy ezt már másképp is lehet csinálni, csinálom a régi, old-school módon.
Nagyon jó lenne, ha lennének oktatóvideók, harsány reklámanyagok, ami az emberek figyelmét felhívják a fejlesztésekre, egyszerűen, érthetően, hogy egy átlagos állampolgár is felfogja, mi mindent és főleg hogyan tud online elintézni. Készítsd elő ezt, kattints ide, így töltsd ki, így okézd le. Valami ilyen szinten kellene.
Blogokkal, tiktok és instagram influenszerekkel kellene felvenni a kapcsolatot, amihez persze kellene egy ebben jártas reklámügynökség, hogy eljusson az emberekhez az információ.
Az észtek online ügyintézése semmivel nem jobb (maximum felhasználóbarátabb) szerintem, mint a magyar, de olyan jól marketingelik, hogy világszerte beszélnek róla.
Most kicsit olyan az egész, mint ahogy az MNB vért izzad, hogy edukálja az embereket a pénzügyek területén, csak erről senki nem tud, mert hát nincs élő ember, aki az MNB honlapjára akár csak tévedésből is rákattint. Így hiába az erőfeszítés és a beleölt munka, ha azok, akiken segítenének, nem is tudnak az egészről.
Legyen EGY oldal, amit mindenki ismer és onnan lehessen továbbmenni. De ne egy akkora katyvasz legyen, mint a mostani. Mit szeretnél elintézni? Legyen ez az első kérdés, majd legyenek nagy gombok: Adózás, születés, nyugdíj, elhalálozás, földhivatal, autóátírás, segélyek, önkormányzati ügyek és így tovább. Az aloldalak továbbra is vezessenek: adóbevallás beadása, módosítása, adózási tanácsadás, kérelmek, stb.
Ne legyenek ostoba rövidítések, mert senki nem tudja, mi van mögötte. ONYA, EBESZ, ABEV meg a többi. Ezek nekem semmit nem mondanak, ha nem használtam már őket előtte. Legyen odaírva a tudatlan parasztnak, hogy adóbevallások online benyújtása, egészségügyi ellátásokkal kapcsolatos online ügyintézés és így tovább.
Ami engem nagyon zavar, hogy az adózásnál nagy ívben tesznek az emberekre. Nincsenek normális, érthető kalkulátorok a NAV oldalán, ahová beleírom, hogy mivel keresem a kenyerem, mennyi a bevétel, a kiadás és kiszámolná nekem, hogy átalányadós legyek, bt-t csináljak és válasszam a KIVÁ-t vagy mi lenne nekem jó. Mindezt úgy, hogy meg is értsem, nem a szokásos hivatali bikkfanyelven, amit az sem ért, aki leírja.
Ez lenne a minimum, amit az adóhivatalnak nyújtania kellene.
S tudom, hogy dolgoznak rajta, de ha már minden számla online, akkor tényleg el kellene odáig jutni nagyon gyorsan, hogy egy mikrovállalkozónak ne kelljen már könyvelő, ha tíz számlát sem bocsát ki és fogad be egy hónapban, főleg, hogy mind a tíz számlát látja az adóhivatal.
S visszatérve az előző témára, erről tudjanak is a vállalkozók. Kapjanak levelet, e-mailt a NAV-tól, a kamarától, akárkitől, ahol 21. századi módon felhívják a lehetőségre a figyelmet.
Ami minden évben felháborít, hogy a KSH olyan adatokat kér be tőlem, amit online meg tudna nézni. Kézzel(!!!!!!!!) gépeljem be a cég mérlegét és eredményét a KSH részére és azt is, hány alkalmazott van, ahelyett, hogy lekérné elektronikusan a másik sóhivataltól, a NAV-tól.
Aztán a begépelt adatot kézzel (!!!!!!!!) ellenőrzik és szólnak, ha valami adatot rosszul gépeltem be. Ilyenkor mindig eszembe jut a mamájuk, hogy ha tudják, hogy hol keressék a cég adatait és az alkalmazottak számát, akkor engem miért nem hagynak békén vele?
Ne kérhessen be semmilyen adatot a KSH, amit saját maga is ki tud nyerni az állami nyilvántartásokból. Látja az adóbevallásokat, kérhet számlázásokról összesített adatot a NAV-tól, földeladásokról adatot a földhivataltól és így tovább. Csináljon statisztikákat az állami adatok lekérdezéséből, ne a cégeket, alapítványokat, magánembereket zaklassa, hogy ők írják meg azokat az adatokat, amiket amúgy is tud az állam.
S igen, a bikkfanyelv. Le kellene már szoknia a hivataloknak az érthetetlen fogalmazásról. Még magas intelligenciával rendelkező, több diplomás embereknek is többször el kell olvasni egy önkormányzattól, adóhivataltól érkező levelet, hogy egyáltalán halvány fogalma legyen, hogy vajon miről akar szólni. Meg nem érti, csak legalább el tudja dönteni, hogy fontos-e. Ha annak találja, akkor felhívja a hivatalt, hogy akkor most mit is akartak mondani és neki akkor most tennie kell-e valamit.
Minden hivatali levél legyen érthető egy átlagos 95-100-as IQ-val rendelkező embernek is. Legyen egyszerű, mint a faék, ha meg hülye törvényekre meg rendeletekre akarnak hivatkozni, amit úgysem ismer senki, azt írják le a lábjegyzetben. Ha például Hollandiában képesek ilyen hivatali leveleket írni, akkor itthon is lenne rá lehetőség.
Fogni kell húsz átlagembert és eléjük tenni az összes formalevelet, amit ki szoktak küldeni. Addig kell újra és újra faragni az érthetőségén, amíg húsz emberből húsz nem érti, hogy mit akar tőle a hivatal és ezért mit kell tennie. Amíg ez nincs meg, azt a levelet legyen tilos kiküldeni.
Egyetlen hivatalos levél se lehessen egy oldalnál több. Maximum legyen a végén egy hivatkozás, hogy további tudnivalók és törvényi hivatkozások itt találhatóak.
Ami tetszik, hogy például lejáró okmányokra, műszaki vizsgára és hasonlókra már figyelmeztetnek időben.
Nekem hirtelen ennyi jutott eszembe, most jöttök ti.
Mi tetszik vagy nem tetszik a közigazgatásban és mit csinálnál másképp és hogyan?
Ha érkezik illeték befizetéséről egy 3 oldalas dokumentum a tárhelyemre és beleírják, hogy fizethetsz utalással, bankkártyával, akkor az is ott lehetne, milyen számlára + közlemény és online kártyás fizetési lehetőséget hol találok. Ne kelljen már hozzá netes kereső, hogy kitúrjam.
Tetszik, hogy nem kell csekkekkel rohangálni már és az is, hogy meg tudom nézni a bejövő számláimat online.
Engem jobban érdekel hogy mi ez az új kamat folyosó
Én pl nagyon élvezem hogy egyéni vállalkozóként tudom bankkártyával fizetni az adóimat. Két problémám van, az egyik hogy sokat fizetni 🙂 a másik, hogy az utóbbi időben inkább nem működött a felület, mint igen.
Na de komolyra fordítva a szót, annyi online portál van hogy bele lehet hulyulni, eSzJA, ebev, önkormányzat, epapir. Minden szanaszét, legalább legyen már egy oldal ahol ezek fel vannak sorolva
Persze jó ötlet, költsenek még el pár milliárdot kormányközeli PR cégeken keresztül. Az MNB is milyen hasznosan költi el a pénzünket.
Talán kezdetnek megtenné, ha a kormányhivatalok váróiban a képernyőkön nem a kormánypropaganda menne, hanem a szolgáltatások reklámozása.
Amin lehetne javítani:
- épp ma kaptunk (volna) levelet az építésügyi hatóságtól, hogy a szomszédban építkezés során hiánypótlás kell. A probléma ezzel, hogy olyan címre küldték, ami legutoljára 2015.09 előtt volt a hivatalos lakcímem. Szüleim már nem laknak ott, feleségem szülei meg igen, ezért kaptuk meg. Habár a szomszéd jogcímen kaptunk levelet, egyik szomszéd címe sem szól a környékre (a levél végén ott van, kiknek küldték tértivevényesen). Ideje lenne mindenkinek ugyanazt az adatbázist használni...
- földhivatali ügyintézés szintén jó lenne online, ne kelljen órákat ülni azért, mert 3 példányban be kell adni papírt (van már digitális aláírás)
- 4 gyerekes adókedvezményt miért kell minden évbe kitölteni? (Aki egyszer szült 4 gyereket, az a jelenlegi szabályok közt 0% szja-t vonnak)
- miért kell a babáknak személyi készíteni?(Aki próbált néhány hónapos babát fotózni, tudja milyen)
Túl késő. Tessék egy ötlet, még 2011-ből:
A teljes magyar köz- és államigazgatást át kell szervezni elektronikus alapúvá. Ezzel teljesen „szabványosítható” ez a terület, nem lehetnek „egyéni kilengések” – viszont megnő a szakszerűség. (Ez erősen emlékeztet a XVIII. századi porosz közigazgatásra – az is tök jól működött, hasonló szervezési elvek alapján!) A közigazgatásban dolgozók jövedelmét (és: előrejutási lehetőségeit) az általuk elintézett ügyek gyorsasága és szakszerűsége alapjára kell helyezni – ebben is jó eszköz az „automatizálás”, mert objektív értékelést tesz lehetővé. Mindez növeli a társadalom hatékony működését – ezen keresztül pedig a gazdaságét is. A közszférából jövő, e programmal egybevágó javaslatokat támogatni kell, a szférában dolgozók szakmai véleményét ki kell kérni a rendszer felépítése során – de „hagyományos szakszervezeti érvekkel” nem kell foglalkozni…
Visszaállíthatnák a 2010 körüli állapotot az okmányirodákban. Akkor nagyon gyorsan lehetett ügyet intézni: mindig volt időpont néhány napon belül, és ha időpontra mentem, akkor azonnal sorra kerültem. Most október elején november végére találtam időpontot, és ha időpontra megyek akkor is fél-egy órát legalább várnom kell mindig. És az a helyzet évről-évre romlik.
Nem szigorúan közigazgatás, de pl az nagyon jól esett volna, ha bemegyek az MVM-hez, hogy a három hónapja beadott napelem-telepítési kérelmem hogyan áll, akkor nem az lett volna a válasz, hogy a 30 napos elbírálási idő ellenére rá sem b.sztak július óta, és simán lehet, hogy emiatt kiesem abból a körből, akiknek még befogadja majd a termelt áramot.
És a legszebb: az ügyintéző megsúgta, hogy ha van ismerősöm az MVM-nél, akkor próbáljak rajta keresztül. Az ész megáll.
Szóval röviden: néha annak js örülnék, ha a saját szabályaikat betartanák a hivatalok.
A tb, forgalmi lehetne már végre plasztik kártya.
Jelenleg mindkettő egy feleslegesen nagy méretű sérülékeny papír ami sehova sem fér be normálisan.
A rajtuk lévő adat pedig bőven elférne egy ilyen kártyán, főleg hogy ma már kb mindenre memóriachipet raknak.
Nos, kezdésnek a vagy 1500 féle üfytípust keleln levnii mondjuk 500 alá...
Mert pl. egy egyetmi kollégium igényhez kell
1.
Az együtt lakók igazolása.>> kérelem, határozat.
Ami fogallja az infrastruktúrát, embert, papírt.
Pedig TUDHATÓ a KCR-ből (Központi Cím Regiszter)
Lehetne online digitális aláírással is.
2.
A munkaügyi központ igazolása.
Lehetne online digitális aláírással is.
3.
A helyi önkori igazolása-
Lehetne online digitális aláírással is.
DE!!!
Leginkább nem kéne az egész felhajtás >> fölösleges.
Nyilatkozna ez egyén és kész.
Gyanú esetén ellenőrzés és retorzió.
.... és többszáz (több ezer?) hasonló föéöéegs ügytípus van.
Ingatlan, autó, stb. stb. témában is.
Ügyintézők százezreit lekötve, fölöslegesen.
Nekem nagyon tetszett most,hogy egy hivatal papirt akart tolem, leirta, hogy felmegyek az epapirra es ott mit valasztok ki, akkor az nekik megy.
Javaslat:
Erdemes lenne a kuldott levelekben az erthetetlen bullshit melle szep vastag betukkel feltuntetni, mint ahogy a premium EP is csinalja:
Az Ön teendoje: kuldje be a kek papirt 05.26-ig
Bar tudom ez iszonyat munka, plane ebben a romma toredezett rendszerben...
Ha valakinek gyereke szuletik, vagy munkanelkuli lwsz, arrol ertesul az allam.
Johetne egy uzenet, hogy adataink alapjan onnek jar ez meg az a tamogatas, utalbatjuk-e az utolso ismert szamlaszamra.
Ha igen, mert nem vagy elvalt vagy nem fogyatekos a gyerek, akkpr a gyed/gyes/csed/csaladipotlek ugyintezes sokat egyszerusodne.
Még lehetne javítani:
- kisgyermekes bérlethez az igazolás miért csak 6 hónapra szól, mikor pontosan tudják mikor született a gyermek?
De vannak jó tapasztalatok is:
- a gyermek születési után minden papír igénylése elektronikusan megy (az adókártyát meg kérni sem kell màr)
- ügyfélkapus adóbevallás ha nincs semmi extra, akkor egész jó (ellenőrizni persze kell, de feleségemnek eddig nem volt hiba)
- feleségem felvette a nevem házasságnál, a papírok egy részét automatikusan küldték
- sógoréknál az egyik gyerek a kezén súlyosan sérült, megkapták a tartósan beteg státuszt, és automatikusan meghosszabbították a gyest
Egyenlőre ennyi jutott eszembe a leírtakon kívül
@ds
Nem tudom te irtad-e ezt egy masik bejegyzesnel, de miert is kellene egy babanak szemelyi? (Ha nem akarsz kulfoldre menni)
Van a kornyezetemben par <6 ho gyerek es senkihez nem mentek ki,h most azonnal szemelyit kell csinaltatni.
Közüzemi számlák esetén (is) fizessék meg a vevők a csekk többletköltségét.
A nem magánszemélyeknek legyen kötelező befogadniuk elektronikus számlát.
Az önkormányzatoknál az előterjesztéseket, testületi/bizottsági jegyzőkönyveket
ne kelljen papíron aláírni, majd visszaszkennelni, hanem legyen elektronikusan
aláírva.
Legyen az email kötelezően elfogadott kommunikációs forma nem érzékeny,
közérdekű adatok önkormányzattól való igénylése során.
A kötelező rezsicsökkentés tájékoztatót töröljék el.
Ha egy önkormányzat a belterületi üres telkekre telekadót szeretne kivetni,
akkor ne kelljen az _összes_ ingatlantulajdonosnak - igen, a panellakásokra is -
bevallást készítenie papír alapon, majd egyenként javításra felszólítani,
és az ismételten benyújtott mentességet igazoló bevallásra határozatot hozni.
Ha csinálnak valami elintézéséhez internetes felületet (és/vagy mobil alkalmazást) azt ne a lehető leggagyibbra legfapadosabbra készítsék, hanem igyekezzenek legalább közepes szintű felhasználói komfortra (élményre) valahogy jobban optimalizálni, jobban használhatóbbá tenni mégha többe is kerül.
Az ügyfélkapura érkező üzenetekről ne csak értesítést kapjunk az email címünkre, hanem legyen választható az, hogy a konkrét tartalmat is továbbítsák oda.
A tartós tárhelyre át nem mozgatott üzenetek ne törlődjenek 30 napon belül, pláne ha fontos üzenetet tartalmaznak (a küldő állíthasson be prioritást).
Nemrég adtam el egy rokonom házát, nagyon megörültem Miklós bejegyzésének az e-bejelentőről. Mondtam az új tulajnak, hogy nyugodtan hagyja rám intézek mindent online, ne álljon sorba. Kitöltöttünk minden dokumentumot, amit kértek az oldalon. Két szolgáltató még nem reagált, gondolom a rezsireklamálások fontosabbak, a harmadik viszont igen. Jött egy e-mail, hogy nekik még ez, meg ez, illetve még ez a dokumentum is kellene. Rögtön hívtam őket, hogy ezt így hogy? A hölgy elmondta, hogy ő nem érti ezt, mert nekik nem az kell, ami az e-bejelentőn fent van és már többször jelezték ezt.
Szóval szuper lenne ez az e-bejelentő, de akkor legyen már rendesen fent, hogy mi kell, mit csatoljak, ne kelljen külső köreket még pluszban futni.
Vegyük a lakcímet: hasztalan próbáltam kijelentkezni egy ezeréves lakcímről át egy bérelt lakásba.- a szerződést a hivatal nem ítélte meg elég bizonyító erejűnek. Mondtam, hogy "de már nem a régi lakcímen lakom". Erre a megoldás: jelentkezzem be település szintű lakcímre. 🙂 Mondtam, hogy erről szó sem lehet, egy kisebb vagyont fizetek egy belvárosi, majdnem luxus ingatlanért. Kérjem meg a bérbeadót, hogy írja alá a lakcímbejelentőt. Kérdeztem, hogy miért? Azt gondolják, hazudok? Miért kéne egy másik állampolgár aláírása ahhoz, hogy én megtegyem azt, amire a törvény kötelez: hogy bejelentsem a lakcímemet.Nem jutottunk konszenzusra. El hajtottak volna, de mondtam, hogy ez így nem elég. Hozzanak határozatot arról - ez végül is egy közigazgatási eljárás -, hogy én megpróbáltam, de ők nem tették lehetővé a lakóhelyem bejelentését. Megtették. Végül vettem fillérekért egy romos ingatlant.
Az a legjobb ügyintézés amit nem kell elvégezni.
A közigazgatás elsődleges célja saját maga megszüntetése kellene, hogy legyen.
Valójában nagyon kevés dolog van amit ne lehetne megszüntetni vagy automatizálni. A piacosításról és a kiszervezésről meg ne is beszéljünk.
Csak sajnos minden szerevezetnek a végtelen növekedés a célja, még akkor is ha az amit csinál fölösleges vagy kontraproduktív.
Javaslatok: Megszüntetni, automatizálni, privatizálni.
Nem kell ekkora állam.
Gyanítom, hogy ez nem lesz népszerű, de miért is a mi dolgunk lenne ezt a disznóólat jobbá tenni? Nincs elég shadow work egy átlagparaszt életében?
Ha én lenyomomom a heti negyven+ órámat, nem feltétlen az ujjal mutogatásra vágyom, hogy hát ha nincs ötleted, mit ugatsz.
Végtelenül cinikusnak érzem az egészet, azzal együtt is, hogy látom a hasznát. Megint azt látom, hogy a polgár van az államért, sosem fordítva.
Szerintem az online népszámlálás tökéletes volt, most töltöttem ki a buszon. Egyértelmű, rövid, tömör, precíz, semmi fölösleges. Nem tudom mit lehet vele balfaxkodni.
Ami lehetne jobb, hogy sok milliónknak van egy munkahelye egy lakása egy kocsija. Lehetne egy hasonlóan faék egyszerű adózási felület. Évente egyszer oda ül az ember az első negyedévben, befizeti amit kell kártyával és kész. Nem kellenének levelezések, csekkek, sms-ek stb. Az ország kétharmada megkönnyebbülne, és le lenne rólunk a gond. Egyszerű, egyértelmű, visszanézhető áttekinthető felület kell, a fölösleges apraja adókat meg elhagyni a francba. A maradéknak meg mehetne ahogy eddig.
Meg az ügyfélkapu ilyen-olyan oldalaitól is agyvérzést kapok. Ide dob oda dob, bejelentkezek ötször, mégsem sikerül megtalálni ami kell, a jelszó 1 évig bírja már ki!
Akkor gépjármű átírás határidő főleg ha télen veszel motort K.O!
Folyt.
Egy ötlet, mivel rokonnak intéztem mindenhova kellett két tanús meghatalmazás. Ezt simán le lehetne rendezni pl. Ügyfélkapun keresztül. Belép az ember és meghatalmazza egy másik ügyfélkapuval rendelkező rokonát vagy ismerősét. Úgy is jó lenne, ha csak adott időszakra lehetne, de ezért ne kelljen papírozni, tanúkat hívogatni. Vagy ha kell tanú az is mehessen ügyfélkapuval.
Jót is mondjak, bár nem tudom ez a közigazgatáshoz tartozik-e, de voltam már két Államkincstári vidéki irodában is és mindkét helyen hozzáértő, kultúrált, értelemes ügyintézők fogadtak. Mindenről tájékoztattak, minden ügymenetem gyorsan és frappánsan ment. Bármelyik banki ügyintézést magasan felülteljesítették eddig.
A történet valahol az Aranybullánál kezdődik... mert mindennek a háttere a közjog. A magyar közigazgatás annyira összetett és szerteágazó szabályozáson alapul, hogy alap kérdés, ehhez hogyan álljunk akkor hozzá. A jog mifelénk olyan egy kicsit, hogy bizonyos kérdések nagyon részletesen vannak szabályozva mégis érdekes kiskapuk vannak benne. A hivatali apparátus nem tekinthet el ettől, mert ez alapján működik. Hogy a jogszerű és a polgárbarát ügyfélszolgálat hol találkozhat egy kézi vezérlésű hivatalrendszerben, az megint nagyon érdekes kérdés. Sok jó szakember van szerintem, de nagy az intrika és egymás tönkretétele többnyire jogilag megalapozottan történik a kellő informális nyomásgyakorlás után..
+ A családi pótlék, anyasági támogatás igénylése totál online és 1 hét alatt számlán volt a pénz.
E-papírt kedvelem, sok online intézhető ügy van.
Olyan országban élünk, ahol jövő hétfőre pintérsándor, a maffiózó ÁLLOMÁNYGYŰLÉSRE hivta az oktatás felső- és középvezetőit az Oprába.
Állománygyűlésre bameg.
Magáért beszél a kelet-európai nyomor.
Mit akartok ti ezen jobb0iani?
Édesanyám januárban meghalt, hagyatéki tárgyalás 8 hónap múlva ment le úgy, hogy édesapám és én voltunk csak örökösök, 1 bankszámla, 3 ingatlan volt a nevén, semmi egyéb.
- bárcsak lenne az országban olyan közös adatbázis, hogy kinek hol van bankszámlája.. akkor a jegyző(?) nem kérné be az összes pénzintézettől, hogy hol van számla 30 nap alatt
- majd a közjegyző is eljátszotta ugyanezt a mutatványt, hogy 30 napig kommunikált a bankokkal
- majd a közös bankszámlán zárolt összeg feloldása ISMÉT 30 napba telt
- ingatlannyilvántartás lekérdezése 2x30 nap volt szintén
- persze se a jegyzői, se a közjegyzői dokumentumok amiket kaptunk nem voltak hibátlanok...
- ha kapunk egy levelet POSTÁN, hogy van 15 napunk fellebbezni, lehessen már lemondani róla, esetleg posta helyett ügyfélkapu (nekem és apukámnak is van)?
Bevittünk minden papírt mindenhova az elején. Miért nem 10 nap volt az egész?
1, Személyi szám, SZIG szám, Lakcímkártya száma, TAJ szám, adószám, FELIR szám, adóazonosító stb.
Felejtsük már el ezt a szám fetisizmust! Születéskor kap mindenki egy adóazonosítót. Miért is kell a többi?
2, Egységesítsük már azt a sok adatbázist! Gyermekem születésekor a kórházban két helyen kellett a páromnak azonosítania magát, két különböző címet találtak, de egyik sem a lakcímkártyán lévő volt (2 éve ugyanott laktunk már).
3, Büntetni kellene, ha bárhol, bármilyen hivatal vagy intézmény olyan adatot kér be, ami már megvan neki, vagy ő maga be tudja szerezni ingyenesen elérhető adatbázisból. Bármilyen igényléshez meg kell adnom a nevem, címem, ilyen-olyan számom stb. miért is? Megadom az adóazonosítóm és kész. Imádom azt is, amikor a bankba az e-cégjegyzékből lekért és kinyomtatott cégkivonatot kérik be tőlem. Minek? Nem hiteles, ráadásul ők is le tudnák kérni.
A lakcím változtatás vagy új bejelentése tök jól működik online és ki is postázzák az újat ha úgy kérjük.
Viszont, ha a lakcím bejelenetéshez szükséges tulajdonosi hozzájárulás, akkor ezt a dokumentumot a tulajdonosoknak online, ügyfélkapun is hitelesítenie kell. Ez sajnos nincs sehol feltűntetve, emiatt plusz 1 kört fut az ember.
Lakcímbejelentő lapot felejtsük már el végre. Jóember kitölti, beadja, aztán kb. megy a kukába, mert kikeresik az elektronikus adatbázisból és ott beírják a változást a kitöltött nyomtatványról, amit persze diktálás alapján is be lehetne írni.
Tudom kell a tulajdonos aláírása, de erre találjanak ki valami más digitális megoldást.
Ja és a tuti vigyek aktuális tulajdoni lapot, miközben az ügyintéző simán ki tudja keresni helyrajzi szám vagy cím alapján.
A különböző adatbázisokat összekötni, redundanciákat, átirányításokat megszüntetni.
A rendszereket a felhasználó szemszögéből megalkotni, béta teszteltetni mezei júzerekkel (meg eleve jól felprogramozni).
EESZT képernyő 80%-a lényegtelen információval van tele. Pl. betegdokumentumok az alsó ötödben, a menüt végig kell lapozni, hogy megtaláljuk, ami fontos.
Az ügyfélkapus üzenetek biztonságos továbbítása emailcímre. Értelmezhető információ helyett - ami alapján megítélhetem a prioritást - az emailben a dok. főbb adatai cím alatt szerepel többek között egy 27 jegyű azonosítószám és egy 64 karakteres hash.
És felejtsék el a fenyegető stílust mindenben: "Felhívjuk szíves figyelmét, hogy ha a küldeményt a jelen értesítést követő 5. munkanapon sem veszi át, abban az esetben a Szolgáltató erről a tényről Meghiúsulási igazolás küldésével tájékoztatja mind a Feladót, mind pedig a Címzettet"
- (Ez már lehet, hogy nem aktuális): Babaváróhoz kell TB igazolás, amit kizárólag személyesen, papíron lehet igényelni. Elkérik a személyit, lakcímkártyát, adókártyát?, lemásolják, majd elém raknak egy űrlapot, hogy az imént lemásolt adatokat írjam bele kézzel. Ha minden megvan, egy hét múlva küldenek egy papírt. Kézzel címzett borítékban.
- A földhivatali online nyilvántartás úgy néz ki, mintha 1970-ben fejlesztették volna, és lehetlen eltalálni, milyen formátumban várja a keresendő címeket.
- Érdemes megnézni, hogy néz ki az államkincstárnak az az oldala, ahol családi pótlékot lehet igényelni, és az, ahol a befektetéseimet menedzselem. Ugyanígy tanulságos egy új adó- és TB-kártya összehasonlítása.
- Most komolyan, 2022-ben még mindig nem tudjuk megoldani, hogy ha valakinek két keresztneve van, az normálisan férjen el a TB-kártyán?
- Mi ez a hülyeség az ügyfélkapun a tartós tárral?
@KovászosKenyér Na akkor a reklámozás +1. Jó hogy most megtudtam, hogy lehet elektronikusan lakcímet is bejelenteni. 🙂
Köszi.
(még van egy téma:)
- Felújítási támogatás:
- vagy 8 különböző dokumentumot el kell olvasni a feltételek megértéséhez, amibe beletartozik a kb. 30 oldalas "Gyakran ismételt kérdések", ami tele van teljesen egyedi, irreleváns kérdésekkel.
- kb. havonta változik, hogy mit lehet elszámolni. Végignyálaztam az összes számlánkat, hogy a kültéri lámpákat stb. kivonjam, erre leadás után két héttel módosították a rendeletet, hogy az is mehet.
- elvileg egy helyreigazításra van lehetőség, de (a fentiek miatt) helyből úgy kezdik, hogy külön csatolt dokumentumként küldjük be az elérhetőségünket, hogy lehessen egyeztetni az ügyintézővel
- NEM LEHET AZ ONLINE TÁBLÁZATBA EXCELBŐL MÁSOLNI VAGY CSATOLNI. Kb. 60 számla adatait kellett cellánként egyesével kitölteni, majd imádkozni, hogy ne szálljon el.
- A folyamat végén megkérdezi, hogy óhajtom-e hitelesíteni a dokumentumokat, pedig kötelező.
Még soha nem kommenteltem, évek óta követem a blogot. Nincs semmi közöm a közigazgatáshoz , de az igazságérzetemet sértette a sok negatív komment.
@Péternek: Az elmúlt években rengeteget fejlődött a közigazgatás. Sokkal könnyebb az adót bevallani, tulajdoni lapot kérni vagy hivatalos levelet küldeni az ügyfélkapunk keresztül. Kapunk figyelmeztetést mielőtt lejár az útlevél, jogosítvány stb. Rengeteg pozitív változás történt, tehát sokan vannak akik GONDOLKODNAK a közigazgatásban és ennek eredményei is láthatók. KÖSZÖNJÜK!
@Kiszamolo: Túl sok a negatív üzenet, túlzó kritika az utóbbi időben. Ez tovább rombolja az amúgy is beteges “néplelket” a blog olvasói körében. Sokkal értékesebb lenne, ha a blog egyfajta kapaszkodó, objektív forrás lehetne pénzügyi témákban… Ez különösen egy covid utáni, háborús közegben, egy gazdasági válság elején kellene mint egy falat kenyér…
Nem írnék részleteket, de érdemes lenne megnézni, hogy az egyes elektronikusan intézhető ügytípusoknál mennyi a hibás beadvány. Ugyebár van olyan, ahol a hibás beadványok aránya 70% felett van (tehát elsőre 30% megy át valamilyen pozitív kimenettel). Igen, itt a blogon mindenki érti a közigazgatást, kenjük vágjuk a diákigazolvány értelmét, mi tudjuk, hogy kellene ezt csinálni, de vannak olyan ügyek, ahol 100-ból 70-en megbuknak pimfli dolgokon. Igen, doktori végzettséggel is.
Namost egy ilyen ügytípust vagy le kell venni az elektronikusan intézhetőből, mert 3x annyi ügyintéző kell, mintha csak papíron menne, vagy végig kell molyolni a folyamatot és betenni az ellenőrzési pontokat, hogy a Rendszer ne engedje hibásan beadni az Ügyet.
Nekem az a tapasztalatom,hogy ahol jol müködnek az allami hivatalok,ott mindegy ügy flottul megy.
Budapest utan álom volt egy megyeszekhelyen intezni barmit.NAV,Allamkincstar,az összes közmü atirasa, Önkormanyzat,kormanyablak ügyek hamar es problema nelkül ment(az orszag keleti reszen borzasztoan nehezkes volt ugyan ez)
Szoval minden müködik,ha megfelelö emberek müködtetik.
10 ev alatt fenyevekkel javult minden ügy intezese,szerintem minden intezhetö online.
Ügyfelkapu pl szuper talalmany,aki külföldön el,siman tud ott is intezni sok mindent.
"Az észtek online ügyintézése semmivel nem különb szerintem, mint a magyar, de olyan jól marketingelik, hogy világszerte beszélnek róla."
You made my YEAR! :DDDD
Általánosságban elmondható, hogy sok minden funkcionálisan elérhető, de nincs megfelelő hangsúly a UI/UX fronton a közappokban. Nagy a learning curve.
Az embernek kihullik a maradék haja is, mire a MÁV appban először jegyet vesz. Minek az a sok kedvezmény? Elég lenne tudni, hány %. Minek felvenni kötelezően utasokat? Minek kiválasztani az utas életkorát, ha később a jegyvásárláskor meg kell adni külön? Aztán lehet nézni, hogy gyorsvonati pótjegy, helyjegy, menetjegy, smart jegy, osztálykülönbségjegy, anyámkínjajegy. 1 jegy legyen, kész. Lehessen a vonaton ülést foglalni.
A csoda mobiljegy app is hasonló. Nem lehet megadni, honnan hova óhajtasz jegyet vásárolni, hanem keresd ki a neten, hány kilométert fogsz utazni és válassz az alapján.
A WebKincstár appnál minek rányomni az Authenticate gombra, ha FaceID-t használok?
Minek a sok kártya (SZIG, jogsi, lakcím, adó, oltási, diák)?
@krumpli
Babavárós TB igazolást lehet epapíron keresztül is igényelni, ami egy nagyságrenddel egyszerűbb, de még így is elég vicces: letöltesz egy formanyomtatványt, kitöltöd, kinyomtatod, aláírod, visszascanneled, feltöltöd a pdf-et, majd pár napon belül megkapod az igazolást elektronikusan, amivel nyilván egy ügyintéző foglalkozott. Az egész folyamatot nem értem, hiszen minden adat megvan náluk, mi akadálya lehet annak, hogy ügyfélkapun belépve kiválasszak egy olyat, hogy TB igazolást szeretnék, ahol rányomok egy gombra, és legenerálja nekem mondjuk fél perc alatt, és elküldi az ügyfélkapus tárhelyemre? Miért kell ebbe élőmunkát bevonni, és miért kell olyan infókat kitöltenem, ami az ügyfélkapu felhasználóm alapján már adott? Ez rengeteg ilyen ügynél visszatérő elem, biztosan megvan az oka, de user szempontból teljesen értelmetlen.
Mondjuk ha a kocsineppereknek nem lenne "kulon sor" s ok is hasonloan egyenloek lennenek mint az atlag nep en mar boldog lennek 😉
- hozzatok be ITIL v4 es SixSigma Lean hasonlo dolgokat: customer juorney mapping, continual service improvement, stb rengeteg minden kijon nektek is
- be lehetne vonzani business to business szintu multibol vezetoket. Ne a hr-rol. Quality vagy operations vagy szolgaltatasmenedzsment.
- onkormanyzatnal pilotavizsgas urlapon kell a garazsra epitmenyadot bejelenteni, foldhivatal szolhatna nekik onkori meg lemondja az eladoet kiirja a vevo adojat
- polgi hivatal kiadott uj cimet a tarsahaznak, 5 ev utan mikor megvettuk nem voltak atirva a lakasok cimei. Miert kell nekem 3 honapos cimigazgatasi eljarast intezzek ha mehetne magatol? Ja a teremgarazs cimet nem irjak at a foosztalyvezetohoz eszkalaltam semmi, lakasok jo termeszetbeni cimen a garazsok meg masik utcakent csodas.
- kormanyablak mobilappal nem mukodott a sorszam scannelese, Debrecenben
Legyen egy lista, hogy mi intézhető el online és egy hülye biztos leírás arról hogy mi hogy működik. Pár hete ezeket szedtük össze a munkatársammal:
Epapir
kHR hitel információs rendszer
Eeszt eü rendszer
Eakta bírósági ügyek
Neak TB ügyek
E-epites/e_kozmu kozmuterkep, telekhatar, helyrajzi szám
Nyilvántartó.hu
Webes ugyseged
E-bejelento.gov.hu közmű átiratás és szemalyi adatvaltozas
NAV
Biztos van még...
Nekem az epapir volt nagy meglepetés, mert tényleg jó, de soha nem hallottam róla korábban.
Ez egy kis atiras lenne a kozlonyben vagy meltanyossagi specifikus eljaras reszleteit publikalni ha mar gap van
telex.hu/gazdasag/2021/10/26/angliabol-hazatero-csaladkent-falakba-utkozhet-az-aki-babavarot-szeretne-felvenni
Legyen elmenthető minden adatom és ezeket egy kattintással tudjam mindenhova behívni. Söt, a családtagok adatait is lehessen így behívni, tetszöleges igénylésnél.
A nyomtatványok helyett legyen egy olyan ügyválasztó ahol kiválasztom, hogy milyen fökategoriaban lehet pl adó, család, autó, Ingatlan. Ezen belül lehessen olyanokat látni, hogy pl gyerekszületés, haláleset, házasság, válás stb. Ezek után dobálja fel az összes lehetöseget, amik elöl esetlegesen ki lehet venni a pipát. Az emberek nem csedet és tgyást akarnak igényelni és eljárást folytatni hanem megkapni az esetben járó papírokat, támogatásokat. Ha én a fent említett adataimnál megadtam már hogy csak vér szerinti gyerekeim vannak, akkor ne szivasson bikkfanyelven arról hogy a 7. Házasságomban fogadtam-e örökbe. Ha ingatlant veszek akkor kérdezze meg a végén hogy ödaköltözik-e az egész család, ha Igen akkor lakcimbejelntes…
Ausztriában büntetést kaptam, postán jött a levél. Volt rajta egy QR kód, amit ha beolvastam a banki appal (osztrák raiffeisen) akkor minden adatot kitöltött az utalási mezőben, nekem csak le kellett okéznom. Komolyan mondom, élmény volt befizetni.
Ezt szerintem jó lenne bevezetni egyéb hivatali csekkeknél, stb. Egy csomó időt meg lehetne spórolni és talán kevesebb hiba is lenne az utalásnál.
Szupernek tartom a közös ötletelést a lehetséges jobbátételről, bízom benne, hogy minél több javaslat meg is tud valósulni.:)
Lehetne egy oldal, ahol közérthetően, mindenre kitérve elmagyarázzák, hogy külföldre költözés esetén milyen teendők vannak a magyar közigazgatásban.
Például tb-t hol, hogyan, meddig kell lemondani?
Kötelező-e kijelentkezni az otthoni lakcímről?
Stb, stb.
Tudom, nem érdeke az országnak, hogy az ember (zökkenőmentesen) kiköltözzön, de közben kellemetlen, hogy a xyz-i magyarok facebook csoport hozzászólásaiból kell kibogozni a teendőket.
Az én kommentem sem lesz pozitív, viszont annál inkább lényegretörő.
Hallottunk már valaha arról, hogy egy kőműves/mérnök/szakács... blogban kérdezi a nem kőműveseket/mérnököket/szakácsokat..., hogy hogyan kéne házat építeni, csatornát tervezni, konfitálni?????
Ne szórakozzunk már!
A közigazgatásban dolgozók azért kapják a fizetésüket, hogy oldják meg, amit meg kell oldaniuk! Ehhez mi befizetjük az adót. Mi a probléma? Ha az ott dolgozók nem tudják, akkor másik szakmát kell választani.
Egyébként pedig nagyon egyszerű, a közigazgatás írjon egy levelet Ausztriának, hogy: "Ti hogyan csináljátok?"
És ennyi. Meg van oldva.
Nagyon tetszett tavaly, hogy a B kategóriás jogsim mellé amikor letettem az A1-es vizsgát, akkor fél órával a sikeres forgalmi vizsga után jött is az SMS, hogy máris vezethetem az új kategóriámat is a régi jogsival (belföldön), de már gyártják is és postázzák majd az új jogosítványt.
Az egyik legdurvább bugyor szerintem a földhivatal. Pl. egy lakcímváltozás bejelentése: online felületen ki lehet tölteni egy agyzsibbasztó űrlapot, majd a folytatás: generálódik belőle egy nyomtatható változat, amit kinyomtatsz, aláírsz, és beküldöd nekik postán. Mindezt azért, hogy utána a valódi lakcímeden spammeljenek érdektelen tulajdonváltozási értesítésekkel (pl. ha van egy kocsibeállód egy mélygarázsban 100 másik mellett, és valaki elad egyet, akkor jön az ajánlott levél, amiről a postás persze csak értesítőt hagy, bumlizhatsz be a Postára sorban állni érte mielőtt kidobod a kukába, a következő héten persze jön a következő...). Tudom, hogy utópia, de olyan jó lenne, ha az iratok oda-vissza postázását lehetne kérni teljes egészében elektronikus úton is.
Péternek respect a jobbító szándékért!