Furcsa csalások az MBH-nál

2025-05-23
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Furcsa banki csalásos esetekről számolt be a 24.hu ma. Ebben a cikkben arról írnak, hogy nem szokásos banki csalások történnek az MBH banknál, olyanokat lopnak meg mobilapplikáción keresztül, akiknek soha nem volt mobilapplikációja, ennek ellenére a tudtuk nélkül valaki feltelepített egyet magának az ő számlájuk kárára, annak ellenére, hogy a feltelepítéshez rengeteg adatot kellene ismernie a csalóknak.

Az eset nem a szokásos átverésnek tűnik, mint telefonos csalás vagy kamu linken keresztüli csalás. A károsultak Facebook csoportjában már hatszáz tag van, állítólag már a rendőrség is észlelte a megnövekedett esetszámot.

Egyelőre nem lehet tudni, mi van a háttérben, az se világos, hogy minden ügyfelet érinthet vagy csak mondjuk a volt takarékszövetkezetes ügyfeleket, de ha te is MBH-s vagy, kövesd figyelemmel a híreket.

Update: egy facebookos hozzászóló szerint már napok óta nem lehet aktíválni a bank mobilappját, ez összefüggésben lehet az esettel.

Update 2: reagált az MBH is egy közleményben, szerintük nincs itt semmi látnivaló, csak a szokásos, ismert bankos adathalász csalásoknak estek áldozatul az ügyfelek.

Azért felmerülnek kérdések, hogyan lehet ennyire könnyen kijátszani a bankot. Amikor telefont váltok, utána az összes banki app vérré szívat, gyakran hetekig, csak mert új telefonról akarok utalni, meglévő és már gyakran használt számlaszámokra. SMS-t küldtünk, e-mailt küldtünk, kattintson rá, irja be, igazolja vissza. Gyakran hetekig szívatnak ilyenekkel, mire belenyugodnak, hogy tényleg én váltottam telefont.

Például a Raiffeisennél még mindig kapom ezt a képernyőt, pedig csak a biztosítóknak utalom a szokott összeget a szokott számlaszámra és már nem először az új telefonról:

Ehhez képest egy újonnan telepített mobilbankból egy új számlára kiutalnak minden pénzt és ezt gond nélkül több százszor, ezerszer megtehetik? (Csak a Facebook csoportban van hatszáz károsult, ennél nyilván sokkal több van.) Ez még akkor is nagy gáz, ha igaz, hogy mindenről csak az ügyfelek tehetnek.

S sok kérdést felvet az is, hogy az ügyfelek hogy nem vettek észre ebből semmit? Hogyan lehetett eltéríteni a biztonsági SMS-t, ha volt egyáltalán? Miért nem kaptak egyenlegértesítőt? Ha volt mobilbankjuk, az miért nem jelzett? Hogy lehetett átírni a biztonsági SMS számot a tudtuk nélkül egy új számra? A leírások szerint a csalók több részletben utalták el a pénzt és mindig meg tudták tenni. A klasszikus átveréseknél egy SMS-t szereznek meg csak és az csak arra elég, hogy azt az egy tételt elutalják maguknak. (Vagy az ügyféllel az összes kapott SMS-t beolvastatják. DE NEM TUDJÁK MEGVÁLTOZTATNI, HOGY NE AZ ÜGYFÉL KAPJA AZ SMS-t.

Nem egy komplett mobilbankot telepítenek vele és utalnak utána akármennyit úgy, hogy maga a tulajdonos ebből semmit nem vesz észre.

Szóval vannak súlyos kérdések az üggyel kapcsolatban, még akkor is, ha elhisszük, hogy tényleg az ügyfeleket tévesztették meg. (Pedig egy esetet kivéve ezt mindenki határozottan cáfolta a fenti cikkben.)

S itt egy áprilisi fórum, abban azt írják, hogy már akkor tudtak a banknál a problémáról. (Krisztián hozzászólásából.)

Ha jól értem a gondolatmenetet, azért lehet megcsinálni ezt a csalást, mert nincs alapból beállítva a kétfaktoros hitelesítés, ami egyébként uniós előírás lenne. Ha ez tényleg így van/volt, az nagyon nagy gáz. (De nem tudom, mert ügyfél sem vagyok és az esetről sem tudok többet, mint amit olvastam a fenti linkekben.)

Van még hová fejlődnie a bankbiztonságnak az MBH-nál.

Hozzászólások:

Csak Disqus-felhasználók léphetnek be és szólhatnak hozzá a cikkhez.
Subscribe
Visszajelzés
20 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Milyen adatokat kell ismerni, hogy feltelepíthessen egy appot a saját telefonjára a csaló ami az ügyfél számlájához van kapcsolva?

(cikk paywall mögötti részét nem olvastam előfizetés hiányában)

Imádom ezt a tempót, megírja a 24.hu de fizetős cikk, és utána körbemegy a fél magyar médián, miközben épp csak az nem derült ki, hogy valójában mi történt? Mondjuk nem átvennék a cikket hanem nekiállna kinyomozni az újságíró, hogy mi történt, és írna egy rendes cikket.

Az persze teljesen rendben van, hogy kitetted, mert amúgy nálad szoktam ezeket először olvasni, de hát milyen furcsa ez már, valakik csak úgy a semmiből feltelepítgetik a banki appot és utalgatnak?

Nagyon gyanús, hogy ezzel a sztorival valami nagyon nem stimmel, vagy ha meg így volt, az mégis hogy lehet?

https://hup.hu/node/187774#new

Nem szünetel. Munkanap 8-16 óráig lehet aktiválni. Gondolom, Micike rá lett állítva a központban, hogy rányomjon az Enterre.

Amikor AI-jal generálsz program kódot, néha csinál olyan anomáliákat, hogy 2 faktoros beléptetés esetén a 2. faktor opcionális ha ismered a végpontot.
Legutóbb olyat csinált, hogy a másik e-mail-címével és az én 2 faktoros hitelesítő kódommal be tudtam lépni, hogyha ismertem a végpontot.

De persze, simán lehet, hogy a HI (Human Intelligence) volt itt a hunyó

A Postabank botránynál eldöntöttem, hogy magyar banknál soha nem fogok számlát nyitni.

Így van. Többek között ezért nyitottam számlát anno a Bayerische Landesbank (jelentős) többségi tulajdonában álló Magyar Külkereskedelmi Banknál 🙂 Azóta változtak a tulajdonosok, az elnevezések, a színvonal pedig folyamatosan esik..

Eddig az volt az álláspontom, hogy nem telepítek mobil bankot, mert akkor én leszek a gondatlan. Most már nem is kell telepítenem, anélkül is gondatlan lehetek, úgynézki 🙁

Mindenesetre mindjárt írok egy bedványt (expressz ajánlva) a bankomnak, hogy én nem kérek mobil appot és ezt a rendelkezésemet csak személyesen vonhatom vissza.

(csak úgy zárójelben: a CIB-nél csak fiókban lehet mobilappot aktiválni. Nade utána mindened is a mobilodon van, ahogy az elvárhaató egy korszerű személytől)

Telefonon is lehet aktiválni a CIB-nél a mobilappot, én 2 hete aktiváltattam. Egyébként a kényszerűség vitt rá, mert sokadjára tiltott le a CIB-es hard tokenem, amit viszont tényleg csak személyesen a bankfiókban lehetett feloldani.

"a CIB-nél csak fiókban lehet mobilappot aktiválni"

"Telefonon is lehet aktiválni a CIB-nél a mobilappot, én 2 hete aktiváltattam."

Ezért imádom a kommentmezőt is olvasni, mert valaki azt mondja "A", a következő meg rámondja hogy "B".

Nekem meg fogalmam sincs mi van a CIB-nél 🙂

De van egy fura szokásom hogy ha nagyon érdekel egy téma akkor az összes kommentet elolvasom.

Már várom, hogy ezért is megfenyegessenek téged egy perrel.
Azt már le sem merem írni, hogy vajon nem kaptak/szereztek-e az oroszok hátsó bejáratot a bankhoz, mert jön az ÁVH, aztán listára kerülök.

Azt hittem ilyen csak az a Revoluttal történhet meg. 😀

Nekem a https://hup.hu/node/187774 link nem jön be.
A hup.hu bejön és látom is az "MBH Bank számla feltörés" topikot, de ha rákattintok, akkor PR_CONNECT_RESET_ERROR hibát kapok.

Más topikok megnyílnak.
Kicsit furcsa.

Disclaimer: Amit írok, az csak feltételezés.

A HUP fórum alapján vmi brutál biztonsági hiba volt a banknál, (még nem jöttem rá, pontosan mi), amiről már tudtak is egy ideje. Gondolom valami nagyobb külföldi csoport is tudott róla és egy batchban lenyúltak egy nagyhalom pénzt.

Amennyire értem a történteket, az MBH a saras és majd kártalanítania kell mindenkit, de annyi pénzről van szó, hogy ez jó sokáig el fog húzódni, ha egyáltalán van annyi pénze a banknak.

A hétfői részvényárakra kíváncsi vagyok, gondolom akkor már több infó lesz nyilvános.

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram