A reddites fiúk új meme részvényt találtak maguknak, a GoPro-t, sikerült is néhány nap alatt 98%-os árfolyamemelkedést elérni.
Ennek valószínűleg hamar vége lesz, ami sokkal érdekesebb, hogy mi történt magával a GoProval az elmúlt években.
Egy kis garázscégként kezdte Kaliforniában, szörfösöknek csinált vízálló kamerákat, amik a kétezres évek második felére már akár 20 másodperces videókat is képesek voltak rögzíteni. Megjelentek a közösségi médiafelületek, mint például a Facebook, így egyre több ember előtt ismertté vált a márka.
A 2010-es évek eleje volt a GoPro fénykora, 2009-ben 64 millió dollár volt az árbevétel, 2010-ben 100 millió, majd 230 millió, 2012-ben az árbevétel elérte az 526 millió dollárt, ez 2013-ban 986 millió dollár lett, 2014-ben pedig már közel 1.400 millió dollár, az akciókamera kifejezés egyet jelentett a GoProval.
Ekkor lépett ki a tőzsdére a cég, a kezdeti kibocsátási árat rövidesen 96 dollárra verték fel a befektetők három hónap alatt.
Úgy látszott a számok alapján, hogy nincs megállás, hiszen alig öt év alatt az árbevétel 64 millió dollárról 1.400 millió dollárra ment fel. Ezért nem tűnt annyira irreálisnak a 2014 szeptemberében 72-114 P/E ráta kifizetése a cég részvényeiért.
(A P/E ráta azt jelenti, hogy csak az osztalékot (profitot) figyelembe véve hány év alatt térülne meg a cég részvényeinek a vásárlása. Ennek normál értéke mostanában 15-20 között van, a kilencvenes években 10-15 között volt. De ha nagy növekedés várható, akkor nem irreális egy 70-80 P/E ráta sem.)
A 2015-ös évben úgy látszott, hogy a cég növekedése előtt valóban csak a csillagos ég a határ, az árbevétel tovább nőtt 1.620 millió dollárra. Azonban itt a növekedés megtorpant és elkezdett esni a cég értékesítése, utoljára 2023-ban sikerült meghaladni az éves ezer millió dolláros árbevételt. Eközben az alkalmazottak száma is megduplázódott, a marketingköltség a tízszeresére nőtt, s a kínai konkurensek miatt sem lehetett már akármennyiért eladni a GoPro kamerákat, mert sokak fejében megfordult, hogy tényleg tízszer olyan jó-e egy GoPro kamera, mint egy kínai klónja?
Főleg, hogy nem rakétatudományról van szó, egy faék egyszerűségű digitális kamera van egy víz és rázkódásálló műanyag dobozba csomagolva, ami egy memóriakártyára menti az adatokat.
Ha ez kevés lenne, a legelső drónokat még kamera nélkül adták el, mondván, vegyenek rá GoPro-t az emberek. De aztán kiderült, hogy egyszerűbb egy filléres kamerát szerelni a drónokba, amit élőben lehet látni egy mobiltelefon kijelzőjén. Apropó, mobiltelefon: egyre több ember kezében volt olyan okostelefon, amelyik nagyon jó videókat rögzített, sok helyen gond nélkül kiváltották a GoProt, mondjuk egy kerékpár kormányára rögzítve.
A GoPro kétségbeesetten akart belépni a drónpiacra, de bár ne tette volna. A termékei hírhedten rosszak voltak, a közösségi médiát elöntötték a lezuhant GoPro drónokról készült felvételek.
Közben 2017-re a konkurencia már minőségben is lelépte a GoProt, egyszerűen sokkal jobb termékeket árultak sokkal olcsóbban.
A GoPro már nem volt többé egy innovatív vállalat, életre hívott egy új termékkategóriát, az akciókamerákat, de már csak rohant a piac után, innováció helyett a fejlesztések már csak arra voltak elegek, hogy ne maradjanak le annyira a konkurencia mögött.
2016 óta csak négy, egymást követő negyedévben tudtak nettó profitot felmutatni.
Nem meglepő módon a részvényárak is lekövették a cég lassú agóniáját:
A valaha 85 dolláros részvényárra értékelt cég nemrég még 0,8 dolláron forgott, azaz a kibocsátás utáni csúcsár századrészén. Mivel az elmúlt kilenc évben egyedül 2022-ben tudtak profitot felmutatni és már az árbevétel is jócskán egymilliárd dollár alá esett, nehéz olyan pozitív jövőképet látni, ami szerint újra sokat fog érni a cég.
A GoPro egy igazi "one-trick pony", egyetlen terméke van, amit ráadásul nagyon könnyű lemásolni. Ezt nem vették figyelembe a befektetők, amikor 2014-2015-ben ilyen magasan értékelték a céget. A klasszikus hiba, amikor az elmúlt évek növekedését vonalzóval tovább húzom és megállapítom, hogy ezek szerint mennyit fog érni a cég öt év múlva.
Közben azt a kérdést kell feltenni, hogy mennyire innovatív a cég, mennyire lehet lemásolni azt, amit csinál, mikor tudnak belépni a konkurensek és mennyire áll egy lábon a cég. Mert a GoPro iskolapéldája annak, hogy egy egytermékes cég mennyire sebezhető és milyen gyorsan le tud zuhanni a cég értékelése.
Egy piac még konkurencia nélkül is telítődhet, egyszerűen nem akar mindenki például akciókamerát venni, esetleg nem tud 20 millió forintot adni egy autóért, ezért hiába gondolom úgy, hogy az eddigi növekedést figyelembe véve rövidesen 10 milliárd dollár fölött lesz az éves értékesítés. S ha valamin pénzt lehet keresni, hamarosan megjelennek majd a konkurensek, ami miatt viszont a kezdeti vastag profit el fog olvadni. Ezt láttuk a GoPro esetén is.
"esetleg nem tud 20 millió forintot adni egy autóért"
Rejtett tesla-zas :-))
Ráadásul elég erős önmagában a kínai fél-noname konkurencia is, ezen felül pedig megjelent az Insta360 és főleg a dji a jobb termékekkel. Szerintem max. a hírnév maradt nekik, sok más nem.
Szegény Schumi nem azért verte szét a fejét, mert a sisakon volt egy GoPro?