A TBSZ számla meghosszabbítása

2024-12-11
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

A tegnapi cikk szólt arról, hogy emelik a TBSZ számla idő előtti feltörése esetén a büntetőadó mértékét. Eddig csak azt a kamatadót kellett befizetned idő előtti kivét esetén, amit egyébként is meg kellett volna fizetned TBSZ számla nélkül. A jövő évtől kötött TBSZ számlákra viszont már szochót is kell fizetni, attól függetlenül, hogy egyébként a TBSZ számlán lévő értékpapírok, részvények után nem kellene kifizetni azt még normál számlán sem.

S sokan naivak, azt gondolják, hogy a szochónak van egy maximuma, afelett nem kell fizetni. Sajnos nem így van (illetve ebben az esetben nem így van), a teljes elért nyereség (árfolyam, kamat, osztalék, devizaárfolyam) után kell az eddigi 15% helyett 28%-ot fizetni. Mondhatták volna egyenes gerinccel, hogy felemeljük a kamatadót 28%-ra, de ahhoz túl sunyik, mert még megszorításnak tűnne a megszorítás. Ezért a családok védelme érdekében és az ukrán háborús veszélyhelyzet miatt úgy emeltek adót, hogy nem adót emeltek. (Komolyan ez a hivatalos indoklás, nem én találok ki ekkora hazugságokat.)

Szocho köteles: takarékbetét, bankbetét, kötvény, bármilyen olyan értékpapír vagy alap (kivéve az ingatlanalapok), aminek a bizonyos idejű tartásával kamatjellegű haszon keletkezik (például pénzpiaci alap, kötvényalap), egyéb alapokból (tudományosan kollektív befektetési értékpapírokból) származó haszon, pénzgyűjtőgetős biztosításból származó kifizetés tíz évig, szövetkezeti jegy.

Nem szocho köteles: 2023 júliusa előtt megvásárolt bármilyen értékpapír, a magyar (csak a magyar) állampapír, ideértve a babakötvényt is, az EGK és OECD tagországban kibocsátott részvény és tőzsdei befektetési jegy, (vagyis nem kamatjellegű kifizetést végző ETF), a NYESZ számla, továbbá az adózás szempontjából külföldiek sem fizetnek szochót idehaza, ahogy kamatadót sem. (Ők ott adóznak, ahol élnek.)

Felmerült kérdésként, mit lehet csinálni a lejáró TBSZ számlákkal.

Több dolgot tehetsz. Az első, hogy nem teszel semmit, ekkor megszűnik a számla, az értékpapírjaid átkerülnek a normál számládra és onnantól fizeted a kamatadót és a kamatadó kettőt (ha vonatkozik rád.) A kamatadón túl ezzel az lehet a problémád, hogy értékpapírt nem vihetsz be TBSZ számla alá, tehát ha később meggondolod magad, akkor először el kell adni a meglévő papírjaidat, beutalni a pénzt a TBSZ számlára és újra megvenni az értékpapírokat.

A második lehetőséged, hogy még ebben a hónapban jelzed a szolgáltatónak, hogy szeretnéd gyüjtőév nélkül meghosszabbítani a TBSZ számládat, ilyenkor az egész számla változtatás nélkül megy tovább újabb 3/5 évig.

Kérhetsz részmeghosszabbítást is, vagyis csak az ott található összeg egy részét szeretnéd tovább vinni. Ezt a legtöbb helyen csak személyesen lehet intézni, nem tudom, miért. (Részkivétre van lehetőség a harmadik év után is, de akkor a kivett összegre 10% kamatadó van és majd mostantól az újonnan nyitott számlákra 8% szochó, vagyis 18% az adó, hogy egyenesen beszéljünk.)

Kérheted azt is, hogy gyűjtőévvel szeretnéd meghosszabbítani a TBSZ számládat, ilyenkor egy évig tehetsz még hozzá bármennyit, viszont az öt év csak a következő év végével indul. Ekkor egész pontosan a lejáró TBSZ-ről az értékpapírokat az aktuális új TBSZ-re vezetik át, amelyik még éppen a gyűjtőévben van, így kvázi összevonják a kettőt, de tudsz az első évben még befizetni.

Ami fontos, hogy neked kell nyilatkozni, mégpedig decemberben. A mikéntjéről kérdezd meg a számlavezetődet. Van ahol elég egy pipát nyomni online, van, ahol személyesen kell bemenned.

Previous Post
TBSZ adóemelés

Hozzászólások:

99 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Mindkét "magyarországi" nagy szolgáltatónál lehet online intézni.
Az államkincstárnál anno csak személyesen lehetett, de amióta az új állampapírrok kamatadómentesek, ott nincs is sok értelme, nekem az utolsó kincstáros tbsz-em fut ki idén.
Más, én idén feltőrtem két tbsz-t, az egyik mínuszos volt, a másik pluszos. Nem tudja valaki, hogy ilyenkor az adóbevallásban szembe tudom a kettőt állítani, vagy a pluszos száma után ígyis úgyis le kell adóznom a teljes nyereséget?

Nem lehet szembe allitani mar oket.

Nem befektetés, hanem spekuláció, de a CFD-kkel való ügyeskedés is szocho-mentes. Az az igazi nagy kaszálás helyszíne, a forex. Érdekes, hogy azt sem adóztatták még szét.
A másik a bitcoin. Ott is csak 15% van.

!!De ezek egyike sem befektetés!!

Tokeatteteles machinaciok? Ez vicc?
Bitcoin? Ez is vicc akart lenni?

A CFD-vel csak az a baj, hogy hatalmas díja van. Egy ismerős ismerőse azt hiszem 2021-ben vett CFD-t NVDA-ra kb 10 ezer EUR-ért a Plus500-nál. Nem rég zárta 300 ezer EUR-ral. Összehasonlításképp, az IBKR-nél több mint 1 millió EUR-ral szállt volna ki. A nyereség felvétele is horror volt, a végén Hollandiába kellett ajánlott levelet küldenie, hogy megkapja. A hülyeséből hatalmas szerencséje esete.

A NYESZ számlára érkező osztalék után eddig is be kellett fizetni az osztalékadót (15%), szerintem a szochot is.

Miért érzem azt hétről hétre, hogy minden szempontból egyre rosszabb itt élni/dolgozni/adózni/megtakarítani/pénzt szórni és nagyjából bármit ide lehetne írni...

Mert olvasol híreket, figyeled a médiát. Félre ne érts, ez nem hibáztatás, természetes, hogy az ember képben akar lenni. A másik lehetőség, hogy a bőrödön/közvetlen környezeteden is érzed. Ebben az esetben érdemes tenni is valamit.

Direkt nem olvasok híreket,mert csak bosszantanak... Kiszámoló meg max a G7 meg a hold amit néha átnézek. Mit érdemes tenni? Mire gondolsz?

Magyarország a VILÁG LEGALACSONYABB adózását kínálja tőkejövedelmekre.

TBSZ számlán egy 100millió forintos OTP részvény mondjuk éves bruttó (inflációval nem korrigált) 9 millió forintot hoz. A befektetlésed után befizetsz éves 0,09%-ot (a banknak, pl ERSTE) és a pénz kiutaláskor pedig mindössze 0,2%-ot.

Osztalékadó 0%. Kamatadó 0%. Kiutalási adó 0,2%. Befektetés biztosítás: 0,09%.

A 10 év múlva, 10 év alatt (!) 236 millióra hízott vagyonod után ~1,3 millió Ft adót fizetsz, ha felveszed a pénzt.

Még egyszer: 10 év alatt fizetsz ennyit. 136 millió (!) forintos profit után.

Kérdés, hogy ez mennyire jó, hogy akinek 100+ milliója van csak arra, hogy így befektesse, nem fizet semmi adót később a nyereség után... mondjuk lehetne adni valami határt, évi 1000-5000 euró bevételig befektetésekből nincs adó, időtávtól függetlenül (több országban van így), sávos adózás kellene itt is stb... persze jelenleg jobb is, hogy ha több adóbevételt nem kap ez a banda, mert mindent is megesznek már...

A TBSZ egy szuper dolog, de emelett meg minden esik szét, romlik el, nincsenek fejlesztések az országban, szuper, hogy nem kell adót befizetned éppen ezután (de mellette sokkal több adót fizetsz be minden más után is az évek alatt, kb. feleslegesen)...

Teljesen egyetértek. Botrány, hogy 15%-ot fizetsz lakáskiadás után, én meg a 110 milliós befektetésre szinte semmit.

Ha jól sejtem, akkor a lakáskiadó se fizet semmit a lakás árának az emelkedése után.
Ha vett egy lakást 20M-ért és most már 22M-et ér, akkor nőtt az ára 10%-ot. Az infláció meg mindössze 5% volt, akkor elvben 5%-kal gyarapodott a vagyona és ezért semmit se adózik. Akkor se ha 3 éven belül mégis eladja a lakását (feltöri a TBSZ-t)

Az pedig, hogy közben az adott évben ki is adta mondjuk 150K-ért havonta és ezzel még efelett nyert 1,8M-et.

Értem a hasonlatot, hogy az ingatlan árfolyamváltozása hasonlít a részvény árfolyamváltozásához és a részvény által fizetett osztalék pedig hasonlatos a bérletidíjhoz és akkor legyen ugyanolyan adózása a kettőnek, mert úgy lenne igazságosabb, csak épp nem azonosak ezek legfeljebb szimbolikusan.

Ugyanis pl én a részvényemnél nem tudom önkényesen megemelni az osztalékot, mert nem tőlem függ, míg a bérleti díj emelhető.

A bérleti díj sem csak tőled függ, hanem a piactól (értsd.: nem kérhetsz irreális díjat a bérlőtől, mert nem lesz bérlőd). Ahogy részvénytulajdonosként van ráhatásod az osztalék emelésében, igaz, bluechip részvények esetén nem sok. Mindkét osztalék típusú jövedelem függ a piactól is és a tulajdonostól is....

Azt kínálja aztán meglátjuk mi lesz belőle. Magyarországon a magántulajdonnak nem valami jó a track record-ja. Az iszlám állam meg a maffia is sokmindent kínál leendő tagjainak.

Tehát az baj, hogy valaki az ADÓZOTT pénzét befekteti és azért csak kevés adót fizet mégegyszer? Sztem az a szomorú, hogy az adózott pénzt sokszorosan adóztatják

Hát már aki adózik rendesen. Pl. amikor KATA volt alig adóztam. Amúgy igazad van.

Nem az adózott jövedelmedet adóztatják, hanem az utána kapott nyereséget. Ha lakásba fekteted, akkor a bevételt, ha részvénybe, akkor meg a nyereséget, ha meg pékségbe, akkor meg ott is a nyereség után adózol.

Jah,de ez most egy kiragadott példa . Én úgy általánosságban értem....hogy hétről hétre egyre jönnek az új intézkedések és valamiért egyiknek sem tudok örülni. A kedvezményekhez nem tudok hozzájutni...az extra terheket meg mind beszopom (mint sokan mások). Külföldre költözni nincs lehetőségem jelenleg, itt élni meg egyre jobban rühellek. Ha holnaptól dupla annyit keresnék és nem lenne anyagi gondom... valószínűleg akkor is így éreznék.

A jóléted nagyrészt saját magadtól (képzettségtől/motivációtól) függ.
Lenne egy kormányváltás, és jövőre pont annyit keresnél, mint előtte.

Magyarország a VILÁG LEGALACSONYABB adózását kínálja tőkejövedelmekre.

???

Roth IRA
UK ISA

https://jaserodley.com/no-capital-gains-tax-countries/

???

https://www.erstemarket.hu/oldalak/tbsz-szamla-nyitas

0,09% számlavezetési díj 100millió forint felett! Legális offshore!

Last edited 1 hónapja by usespanner

"0,09% számlavezetési díj 100 millió forint felett! Legális offshore!"

Ha jól sejtem, akkor az Erste Brókernél vagy, és úgy számolsz, hogy havi 0,015% a számlavezetési költség 50 millió Ft-ig, azaz maximum havi 7,500 Ft, azaz az éves maximum pedig 90 ezer. (És ezt arányosítod a százmilliós tőkéhez.)

A KBC-nél viszont a %-os számlavezetési díj maximuma csak 4,900 Ft, azaz éves 58,800 Ft.
https://www.khertekpapir.hu/dijjegyzek

(Igen, köszönöm, nem kell mondani, tudom, hogy az IBKR még olcsóbb.)

Hát ebben tényleg igazad van.
Ha korábban írod ezt a kommentet, látod, spórolhattál volna nekem 31.000Ft-ot, plusz még 16.000.-Ft-ot a TBSZ-ek miatt.

Lehet át is transzferálom az összeset, 1,5 év alatt megtérülne.
De előbb még megzsarolom őket 😀

Mo-n viszonylag keveseket érint az a szitu, hogy 100 milla szabad pénzük van, amivel okosan tudnának bánni, akiknek viszont van ennyi, azokat pedig célzottan nem is akarják adóztatni 🙂 . Ennyi a "megoldás".

Egyszer láttam egy pénzügyi tanácsadó ismerősöm ügyféllistáját, a kiemelt ügyfelek 300-400 milliótól kezdődtek. 100millió az csak zsebpénz.

Valakinek esetleg van tapasztalata, hogy IBKR-nél, mi a menete a hosszabításnak?

De az előző éviek áttranszferálása miatt van aktualitása...

Aki TBSZ transzferrel került oda, annak már most is aktuális feladat

Mivel lehet TBSZ-t hordozni, éppenséggel lehetne TBSZ 2019-e valakinek az IB-nél is. Nekem nincs.

Igen lehet.
(jövőre nekem már lesz lejáró számlám, legkésőbb ott kiderül.)

Én megkérdeztem, és nagyon korrekt, részletes, magyar nyelvű választ kaptam.
2019-es áttranszferált számla esetén első lépésben nyitni kell egy 2024-es gyűjtőévű TBSZ számlát.
Miután a 2024-es TBSZ számla megnyitásra került: Transfer & Pay -> Transfer Funds -> 2019-es TBSZ számla legyen kiválasztva -> Rollover -> a rendszer automatikusan kijelöli a 2024-es TBSZ számlát, mint célszámlát -> választani kell, hogy teljes (Full) avagy részleges (Partial) átvezetés legyen -> részlegesnél meg kell adni, hogy milyen értékpapírból mennyi menjen tovább (a pénzt nem láttam, hogy engedné pontosítani)

Köszönöm szépen.

Én telefonon beszéltem velük, nagyon korrekt egyszerű választ kaptam. 1 perc alatt intézhető.

Sikerült is megoldani. Pár kattintás az egész.

Akit érdekel esetleg:

https://www.reddit.com/r/kiszamolo/comments/1hbw02k/tbsz_hosszabbítás_ibkrnél/?utm_source=share&utm_medium=web3x&utm_name=web3xcss&utm_term=1&utm_content=share_button

Most láttam, hogy már más is megválaszolta. A link kb. ugyanaz, mint Hooborg válasza.

Last edited 1 hónapja by KTom

Kérdés: ha nem töröm fel, kivárom a gyűjtőév után az 5 évet, akkor a TBSZ is 0% adóköteles, ugye?

Ha vársz 6 évet, akkor akármi van a TBSZ-en, az nem adóköteles.
De próbáld összeszedni, hogy mit is akarsz kérdezni.

Van olyan, hogy megéri a TBSZ-t nem meghosszabbítani, még ha egyébként nincs is szükségünk a pénzre? Nekem 5 év alatt a TBSZes ETF portfolióm árfolyama felment X%-t, és ha most eladnám akkor lenne rajta Y Millió Ft adómentes profitom. Legjobb tudomásom szerint nincs szükségem erre a pénzre, és ezért reflexből meghosszabbítottam a TBSZ. Most viszont ráparáztam, hogy lehet megéri hagyni lejárni a TBSZ-t, mindent eladni, és újravásárolni, még ha ezzel ki is csengetek 2×0.34% brókerdíjat. de cserébe kamatmentesen realizálom az eddigi nyereséget.
Egy ideális világban persze, ilyenkor a rendszer megjegyezné, hogy milyen árfolyamon kerültek rá az idei TBSZ re a 2019ben vásárolt ETF-ek, és csak az ehhez képest keletkezett profit után kellene adózni a TBSZ feltörése esetén, de nem találtam infót arról, hogy ez tényleg így működik.

Így működik, szerencsére.

Amúgy brókerdíjon felül fizethetnéd a bid.-ask spread-et is, valamint fix költség is lenne. 1% mínusz évente. Úgyhogy szedbe ne jusson eladni és ugyanazt újra megvenni, mert felesleges.

https://www.mbhbank.hu/sw/static/file/GYIK__TBSZ_2018_5_ev_vegi_megszunes.pdf
"Az Szja tv. 67/B. § (10) bekezdése értelmében, amennyiben a TBSZ 2018 számla állománya
(részben vagy egészben) ismételten lekötési nyilvántartásba kerül, a TBSZ 2023 számlára
történő átvezetéskor a pénzügyi eszközök bekerülési értékeként a 2023. december 29. napján
irányadó szokásos piaci értéket, illetve annak megszerzésére fordított összeg közül a
nagyobbat kell figyelembe venni."

Na ez a válasz a 3 másik kérdező kommentjeire. Köszi, "Valaki".

Last edited 1 hónapja by usespanner

Én pont az ilyen macerák miatt nem merek már tbsz-számlákat nyitni , kettő szolgáltatónál vagyok , hosszútávon legyen akkor 5-5 tbsz számlám , majd ha egyszercsak kellene az összes pénz( mert tegyük fel ingatlant akarok venni), akkor hogy lehet ezt összefésülni? 2 számla lejárt az adómentes , 4db-ra 18%-os adó , 4db-ra meg 28%? Inkább megveszem a sima főszámlára az acc-s etf-eket így legalább egyben is látok mindent , nincs brutális mértékben feldarabolgatva , a végén meg fizetek 15% adót a nyereségre és kész...

Ha jól értem az utolsó mondatod, akkor azzal kapcsolatban mondanám, hogy TBSZ hosszabbításkor pl. a részvények bekerülési ára módosul a TBSZ kifutáskori árfolyamra. (Pl. nekem a 2019-2023. között vett TKOM részvényeim bekerülése ára mindegyik csomagnál 682 lett, azaz a 2023. december 29-i záróár.) Tehát ha ezt követően feltöröd, akkor - feltételezem - csak az ahhoz képest felgyűlt nyereség után kell adózni.

Ne haragudj, de ez is elég zavaros komment.
A kifutó TBSZ feltörése után az árfolyamnyereség adómentesen a tied.
Ha a részvényeidet megtartod, akkor új ciklus kezdődik.

Nekem meg pont fordított kérdésem lenne. Egyszer elfelejtettem meghosszabbítani 5 év után az egyik TBSZ-t, és az értékpapírok átkerültek a normál számlára, ahol most már, részben a forintgyengülés miatt is, egész szép %-os eredményt produkáltak. Vagyis most csillió-millió forintot kellene fizetnem még a 15%-os adóval is, ha eladnám az ETF-et, hogy készpénzzé tegyem, hogy aztán a készpénzt befizessem egy újonnan nyitandó TBSZ-re, ahol meg kellene vennem ugyanazt az értékpapírt.
Vagy hagyjam úgy, ahogy van?

Szerintem ebben az esetben sajnos elkerülhetetlen az adózás, amikor egyszer majd eladod az ETF-et. Annyit tudsz esetleg tenni vele, hogy szembeállítod valami bukóval, így csökkentve az adóalapot.

Ha a lejáró TBSZ-ből zéró adózással akarom kivenni a pénzt, mi lenne a jó megoldás?
Ha kikerülnek az értékpapírok a normál számlára és utána adom el, akkor már keletkezhet adókötelezettség, nem?

Persze. Ha 2025 január 2.-án adod el az értkpapírokat, akkor 2 napi kamatra fizetsz kamatadót.
Tehát az elmúlt 6 év hozamát mindneképpen adómentesen megkapod, ha lejár a TBSZ, csak utána már adóköteles lesz.

Még a TBSZ-en eladod, és a szabad készpénz kerül a normál értékpapírszámlára.

De ha részvény kerül a szabad (normál) számlára, akkor sem kell visszamenőlegesen adózni.

De az a kérdés, hogy ha megszűnik a TBSZ és a részvény visszakerül a normál számlára, majd később eladod, akkor az árfolyamnyereség számításakor bekerülési értékként a TBSZ lejártakor érvényes piaci árat veszik-e alapul, vagy az eredeti vételárat? Mert ha az eredeti árat, akkor annyit adózol, mintha nem is tartottad volna 5 évig TBSZ-en. (Megpróbáltam értelmezni az szja törvény vonatkozó részét de feladtam.)

"Valaki" írta 3 napja:

"Az Szja tv. 67/B. § (10) bekezdése értelmében, amennyiben a TBSZ 2018 számla állománya (részben vagy egészben) ismételten lekötési nyilvántartásba kerül, a TBSZ 2023 számlára történő átvezetéskor a pénzügyi eszközök bekerülési értékeként a 2023. december 29. napján irányadó szokásos piaci értéket, illetve annak megszerzésére fordított összeg közül a nagyobbat kell figyelembe venni."

Vagyis ha nyertél az értékpapíron a TBSZ-es időkben, akkor a TBSZ zárásakor érvényes árfolyam, ha buktál, akkor a vételi lesz a kiindulási pont az átvezetésnél.

Láttam a "Valaki" által beidézett Szja tv. részt, de az arra vonatkozik, hogy ha a részvény átvezetésre kerül egy új TBSZ-re, akkor milyen árfolyamot vesznek figyelembe induló árként. Az én kérdésem viszont az, hogy ha normál ÉP. számlára kerül vissza és később eladásra, akkor mit vesznek figyelembe bekerülési értékként az árfolyamnyereség számításakor. Az lenne a logikus, ha ugyanaz lenne a számítási mód, mint a TBSZ átvezetésnél, de attól még lehet eltérő szabály is, de nem tudtam kihámozni a törvényből.

Ezen már gondolkodtam én is. Véleményem szerint a biztos megoldás, ha még lejárat előtt eladod az értékpapirokat a TBSZ-en és kvázi a pénzegyenleget mozgatják majd át a normál számlára. De ha van valakinek ebben gyakorlati tapasztalata, ne tartsa vissza magában 🙂

usespanner-re hallgass - mi értelme nem adózni, ha kamatot se kapsz csak pimpósodik a forintod a számlán 🙂

A nem-TBSZ számlákon kereskedés után csak 15% kamatadó van vagy azoknál is kell szochót fizetni?

" Kérheted azt is, hogy gyűjtőévvel szeretnéd meghosszabbítani a TBSZ számládat, ilyenkor egy évig tehetsz még hozzá bármennyit, ..ekkor a lejáró TBSZ-ről az értékpapírokat az aktuális új TBSZ-re vezetik át.

Na ez a lehetőség az ERSTE-nél nem adott, azaz pénzt hozzátenni nem lehet.

De ha tudtok valami megoldást, h hogyan tudnám elkerülni, hogy a 9 TBSZ számlámból jövőre 10 legyen, ne habozzatok megírni.

(Minden egyes TBSZ számla menedzselése nekem 7000.-Ft/év plusz kiadás, ez így már 70.000Ft).

Ha esetleg összességében már 50 millió Ft-nál több van rajta, érdemes lenne megkérdezni, hogy át lehet-e kerülni Erste World csomagba. Állítólag ott nincs se fix, se százalékos számlavezetési díj.

https://szendreiadam.hu/szamlak/ertekpapirszamla-osszehasonlitas/

https://szendreiadam.hu/wp-content/uploads/2023/05/ertekpapirszamla-broker-osszehasonlitas-2024-11-30.jpg

Köszi, egy telefont megér, rákérdezek!

Fix díjat max 4 számla után számítanak fel, tehát az 5., 6., 7., stb. számlának már arányosan kedvezőbbek a fenntartási költségei. (ld. díjjegyzék 3. oldal I./1/B.)

Köszönöm, hogy a hozzászólásom miatt egy új bejegyzést írták, többeknek hasznos!

Egy kis pontosítás: "A második lehetőséged, hogy még ebben a hónapban jelzed a szolgáltatónak, hogy szeretnéd gyüjtőév nélkül meghosszabbítani a TBSZ számládat, ilyenkor az egész számla változtatás nélkül megy tovább újabb 3/5 évig."

De ebben az esetben a 10m Ft-ért vásárolt, majd 5+1 év alatt 20m-ra hízlalt eszközállomány újbóli 5 éves TBSZ-esítése ugye a 20m Ft-os állományi értéket veszi alapul? Vagy érdemes eladni 20m-ért és venni ugyanaz, ekkor biztosan 20m-ról indulunk?

(Közben megkaptam a választ)

Azis lesz az új TBSZ neve, hogy "TBSZ 2019-2024", hogy jelezze, hogy az az időszak adómentes. A 2025 január 1. utáni tőkejövedelemre fogsz csak adózni.

Egyébként hogyan van ez megszűnő TBSZ számla esetén?
Ha dec 31-én eladsz rajta mindent, és megszűnik, akkor kamatadómentesen lesz "készpénzed" januárban, ez világos.
Ha megszűnik és január első napján adod el az értékpapirokat, ugyanazt a végeredményt várnám (tegyük fel, hogy nincs árfolyamváltozás a papiroknál).
Ha megszűnik, de csak mondjuk egy év múlva adod el papirokat, akkor csak egy év adóját vonják le? Vajon sikerül is ez nekik? Ha mondjuk volt ugyanabból a papirból végig normál számlán és egy megszűnő TBSZ-ből is hozzáadódik, akkor is igy fogják tudni kezelni a szolgáltatók? Kiváncsi lennék...

A megszűnt TBSZ számlán levő értékpapírok a normál ellenőrzött tőkepiaci ügyletekből származó jövedelmek adója alá tartoznak. A bekerülési érték az értékpapírok december 31-i záróértéke, vagy az eredeti bekerülési érték, ha az kevesebb. Eladáskor az eladási értéknek az így számított bekerülési értéket meghaladó része számít jövedelemnek. Az értékeket forintra átszámolva kell meghatározni: a bekerülési értéknél a vásárlás (vagy TBSZ kifutás) napján, az eladási értéknél az eladás napján érvényes MNB árfolyamot alkalmazva.

A szolgáltatók értékpapíronként készletnyilvántartást vezetnek arról, hogy mikor, mennyi, milyen áron került a birtokodba, eladáskor ezen nyilvántartás adataiból számolják ki a jövedelmet. TBSZ kifutáskor simán csak átvezetik a papírokat a normál számla készletnyilvántartásába.

Last edited 1 hónapja by mgpx

Magyarán a TBSZ-ről normál számlára került papirok olyanok, mintha előző év dec 31-én lettek volna vásárolva?
Tehát ha vettem egy darab ETF-et normál számlára, meg egy ugyanolyat TBSZ-re ugyanakkor és mondjuk a TBSZ lejárta után egy évvel adom el, akkor az egyiknél (kb) 6 a másiknál viszont csak egy év árfolyamnyeresége után kell adózni? Tehát megszűnő TBSZ-nél érdemes feljegyezni a megszűnés napján lévő árfolyamértéket és az onnantól számitott növekedés után kell adózni?

Így van.

Én azt szoktam csinálni, hogy a TBSZ-ek 4. évében nyitok egy új TBSZ számlát ugyanannál a szolgáltatónál és 1 év múlva a lejáró számlát (az 5. év végén) "összefésülik" az új számlával. Tehát a 2025 dec 31-én lejáró TBSZ-em mellé most 2025 január 1-én nyitok egy új számlát és az év végén a két számla egyesül, és fut 2030-ig.

És ilyenkor mi történik ha később felkell törni ezt a számlát amivel egyesült? Az előző tbsz-számlát amit hozzáadott új adómentes friss pénzként kezeli a későbbiekben?

Nem "pénzként" kezelődik, megmaradnak az értékpapírok. A "kifutó" TBSZ-en az értékpapírok Dec 31-i ára lesz az egyesült számlán a Jan 1-i bekerülési árad.

Áhá. Ezek szerint ERSTE-s vagy és az ERSTE Portfolio brókernél nyitsz egy másik számlát.
Mert különben (jogilag) egy szolgáltatónál csak egy számlád lehet.

Van Erste is, de ezt a Concorde-nál már több éve csinálom.

Last edited 1 hónapja by Kártékony

A TBSZ-ek összefésülése/összevonása sokat ront a likviditási helyzeten: ha még is pénzre lenne szükség, és fel kell törni idő előtt egy TBSZ-t, akkor az a teljes számla megszűnésével jár. (kivéve 3. év végi részkivét) Tehát a külön futó TBSZ-ek több rugalasságot adnak, miközben minimálisan lesz több pl. a számlavezetési díj. (Erste-nél max 4 (al)számla után van fix számlavezetési díj terhelve, máshol nem tudom mi a számítás alapja. De ha mindre fizetni kellene, akkor is megfontolandó a likviditás miatt.)

Ez teljesen jogos észrevétel. Az összevonást én azokra a számlákra szoktam alkalmazni, amiket hízlalni akarok egy kicsit az 5 év után. Más módszert nem találtam. Azért írtam le, hátha másnak is jól jön.

Last edited 1 hónapja by Kártékony

Nem lett volna jobb a TBSZ helyett csak annyit mondani, hogy adómentességet kap, aki megvesz egy értékpapírt és 3-5 évig tartja? Akkor elég lenne egyetlenegy értékpapírszámla, és nem kellene mindenféle alszámlákat nyitogatni, csukogatni, meg hosszabbítgatni.

Ha a TBSZ-szel az volt a cél, hogy a hosszútávú befektetéseket ösztönözzük, akkor ez a fenti megoldás is bőven elég lett volna.

Nem, az általad javasolt megoldás nem a hosszútávú befektetésre, hanem egy konkrét papír hosszútávú tartására ösztönözne. A TBSZ konstrukció ellenben lehetőséget teremt a portfólió átrendezésére a lekötési időn belül is.

Továbbá, egy értékpapír likvidálása bizonyos esetekben a tulajdonos akarata ellenére is megtörténhet, például egy befektetési jegy vagy ETF megszüntetésekor. Ha a jogszabály az aódmentességet az adott értékpapír tartásához kötné, az idő előtt likvidált értékpapíron megkeresett jövedelem a tulajdonos szándéka ellenére is adókötelessé válhatna.

Kedves Miklós! Segíts légyszi, egy kicsit zavaros: ha most meghosszabbítom a TBSZ-t, de aztán mégis idő előtt szükség lesz a pénzre és fel kell törnöm, akkor a teljes értékpapír nyereségre vonatkozik az adó, vagy csak a január 1. után elért részére? Ha a teljesre, akkor jobb realizálni a nyereséget még az idén (eladni és visszavenni a papírokat)? Köszönöm!

Ezt előtted pontosan négyen kérdezték már meg. Volt, aki a jogi szöveget is belinkelte.

K&H-nál csak december 15. éjfélig lehet meghosszabbítani a TBSZ-t, utána már nem ! Vigyázat, ez eddig nem így volt, ez most változás!

Trukkos kerdes: tegyuk fel, hogy nyitok az IBKR-nel egy TBSZ-t 2025-ben. Majd 2 ev mulva vegleg elmegyek ebbol az orszagbol Ausztriaba, es a kovetkezo teljes evtol (pl. 2027) osztrak adorezidens leszek. Ilyenkor mi lesz a TBSZ-szel? Az megvan, hogy odaat nincs ilyen konstrukcio, inkabb a negativ kovetkezmenyek erdekelnek elore is.

Akkor osztrák adórezidens leszel, az ottani törvények vonatkoznak rád, aszerint fogsz adózni.

A végleg odaköltözöl, akkor akár meg is szüntetheted a TBSZeket (ha több volt) és legalább összevontan kezelheted az értékpapírjaid. Ha sok köztük az osztalékfizető, akkor ez különösen hasznos.

Kérdés számomra csak az, hogy ha pl pár évre tervezel, akkor mi legyen a TBSZel.

Lehet érdemes továbbra is itthon nyitogatni és csakis vásárolni (eladni semmiképpen sem, így nem is keletkezik adózandó profit) , tudván, hogy majd valamikor hazatérsz, így az azutáni lejáró TBSZek elméletileg adómentesek lennének.

Érdekelne, hogy kinek van ebben tapasztalata?

Én csak annyi választ kaptam, hogy nem a munkajövedelem határozza meg, hogy hol vagy adórezidens.
Nem is a kint tartózkodás hossza.

Ha évente 8 hónapot kint dolgozol, attól még maradsz magyar adórezidens, mert vendégmunkás vagy.

A kettős állampolgárság sem akadály, a TBSZ megmarad.

Nyílván más, ha nincs magyar lakcímed, akkor nehezen maradsz magyar adórezidens 🙂

Valamelyik korábbi posztnál felmerült ez és be is írtam a saját tapasztalatom, Én magam Angliában dolgozom, és amikor nyitottam az RC-nél számlát online, az angol címem adtam meg. Bő egy év múlva eszükbe jutott kérni egy igazolást. Amihez anyu bement a NAVhoz, minden létező, relevánsnak vélt papírral felszerelkezve,lévén pedáns irodavezető volt. Előadta a történetet, hogy mióta, hogyan, és mennyit vagyok kint minden évben, és ez a brókercég kérése. Két kérdést tett fel az ügyintéző.
-Magyar állampolgársága megvan? Mert az "üt mindent".
Mutti meg mondta, hogy igen, meg a bejelentett lakcímem is van.
"Akkor magyar rezidens, itt az igazolás, tessék parancsolni"

Ez mindkettőnk számára meglepő volt, mert úgy tudtuk, hogy ez az 180+ napos kinttartózkodás a mérvadó.

Ezt azért érdemes lenne adószakértővel átbeszélni. Az osztrák adórezidenssé válást megelőző időszakban keletkezett jövedelmek adója a magyar államot illeti, az azt követő időszakban keletkezetteké az osztrák államot.

Ha lejárat előtt megszünteted a TBSZ-t, akkor a magyar adóhatóság visszamenőleg is követelheti a TBSZ 15%-os adójának megfizetését, arra az időszakra vonatkozóan, amíg magyar adórezidens voltál. Akkor is, ha a kifutáskor már nem vagy magyar adórezidens.

Ellenben attól a pillanattól kezdődően, hogy osztrák adórezidens vagy, minden valószínűség szerint az osztrák szabályok szerinti nyereségadót a TBSZ számlán keletkezett jövedelmekre is meg kell fizetni.

Nem vagyok szakértő, de én ezt egy kicsit másképp látom mint Frank. A TBSZ egy virtuálisan "zárolt" értékpapír számla, amit ha "feltörsz" a törvényben előírt időszakon belül (pl. 5 év), akkor a bank mielőtt teljesíti a kiutalási megbízásodat automatikusan levonja a törvény által előírt adókat (szja+szocho) és csak a nettó összeget fizeti ki neked. Ebből a nézőpontból teljesen mindegy, hogy Te osztrák, vagy piréz állampolgár vagy, mivel a TBSZ számla magyar joghatóság alatt van, a bank a magyar adótörvények szerint fog eljárni. (vs. az osztrák is kifizeti a magyar áfát a magyar boltban) De ismétlem, ez csak laikus jogértelmezés, az a tuti, ha rákérdezel a bankod ügyfélszolgálatán.

Nem vonja le a bank/szolgáltató az adót, azt neked kell bevallani és megfizetni ha feltöröd a tbszt. Az számla adatai alapján a hazai szolgáltató lejeneti a nav-nak, hogy mi történt, külföldi szolgáltató szerintem nem jelenti le. (ézért is ad ki igazolást minden évben a lightyear a tbsz számláról amit a nav-nak be kell küldeni)

Ha közben külföldre költöztél, és már nem kell adó bevallást beadnod itthon (nincs adószámod), akkor nem tudom hogy tudná a nav behajtani a lehetséges adót.

Egy kérdés a poszttal kapcsolatban:
"Nem szocho köteles: ... az EGK és OECD tagországban kibocsátott részvény és tőzsdei befektetési jegy, (vagyis nem kamatjellegű kifizetést végző ETF)"
Mit jelent a 'nem kamatjellegű kifizetést végző ETF'?

Például részvény ETF, ahol kamatot nem kapsz, maximum osztalékot - vagy azt sem, ha ACC tehát accumulating (oszalékot rögtön visszaforgató) ETF-ről van szó.

Ez így elég pongyola megfogalmazás.
A Szochó tv szerint szociális hozzájárulási adót kell fizetni az Szja tv szerinti kamatjövedelmek (65 par), az osztalékjövedelmek (66 par) és az árfolyamnyereség (67 par) után. Az Szja tv 65 par szerinti kamatjövedelemnek számítanak a betétek, a kötvények és a befektetési jegyek hozama.

Nem szochó kötelesek:

  • a TBSZ számlán tárolt befektetések. Azok ugyanis az Szja tv 67/B paragrafusa szerint adóznak
  • az ETÜ alá tartozó tőzsdei ügyleteken megszerzett jövedelem, azok ugyanis az Szja tv 67/A szerint adóznak

Mivel az ETF-eket nem közvetlenül a kibocsátónál vesszük-váltjuk vissza, hanem tőzsdei kereskedés során adjuk-vesszük, így az azokon képződött jövedelem a 67/A alá tartozik, és emiatt nem kell utána szochót fizetni. Ebből a szempontból lényegtelen, hogy az ETF pontosan mibe fektet (részvénybe, kötvénybe, áruba stb).

Köszönjük, hogy az Interactive Brokers Ügyfélszolgálatához fordult.

A 2019-ben lejáró TBSZ számlát a 2024-es gyűjtőévű TBSZ számlára van lehetősége átvezetni, melynek menete az alábbi:

1. Jelentkezzen be az Ügyfélportálba
2. Kattintson a Transfer & Pay gombra, majd a Transfer Funds-ra
3. Az új oldal betöltését követően kattintson a kék ovál ikonra, majd a jobb oldalon megjelenő számlaválasztóból válassza ki a 2019-es TBSZ számlát és kattintson a Continue-ra
4. Ezt követően kattintson a Rollover gombra
5. Az új oldalon a rendszer automatikusan kijelöli a 2024-es TBSz számlát, mint célszámla. Kérjük adja meg hogy teljes (Full) avagy részleges (Partial) átvezetést kíván végrehajtani, majd kattintson a Submit gombra

További kérdések esetén kérem tekintse meg a Gyakran Ismételt Kérdések (GYIK) oldalunkat a lenti linkre kattintva, illetve amennyiben nem találja a keresett

Ugye jól értem, hogy a lejárat előtt megszüntetett TBSZ-re vonatkozik az adóemelés?
Az 5 éves idő után marad minden a régiben.

Jól érted.

Érdekes, hogy ezek a mindent tudó brókerek, akkor beszélnek az ECH tukkről, és fel vannak háborodva. amikor megszűnik. Hát én eddig se tudtam hogy lehet ilyet. Miért nem mondták?

Ezzel szemben másról viszont beszéltek. Arról, hogy a 19,85-20,50 szazalekos lakossági államkötvény szar és ne vegyen senki olyat.

Jelenleg az a mondásuk, hogy az ÖNYP feltörés rossz. Mindenki hagyja bent. További hogy a kincstárból hozza el a pénzt és adja nekik, majd kezelik ők.

Mi az az "ECH tukk"?

Sziasztok. Hol érdemes TBSZ-t nyitni még így év végén, ha viszonylag biztos helyen szeretném tudni a pénzem, nem valami külföldi start-up-nál? KBC, Erste? Ezeknél akkor sima bankszámlát is kell tartanom, igaz?

Nem kell bankszámla hozzá. KBC-nél már nem is a banknál vagy, hanem a brókernél, ami Csehországban van bejegyezve. IBKR nem startup és töredék költsége van.

  1. rész:

Nem érint ez a konkrét téma, mert már 4 db TBSZ-em van és egyiket sem tervezem idő előtt felmondani.

Ez a rész viszont kicsit megfogott:
"S sokan naivak, azt gondolják, hogy a szochónak van egy maximuma, afelett nem kell fizetni. Sajnos nem így van (illetve ebben az esetben nem így van), a teljes elért nyereség (árfolyam, kamat, osztalék, devizaárfolyam) után kell az eddigi 15% helyett 28%-ot fizetni."

Azt eddig is tudtam, hogy a nem egt. országból származtó osztalékra TBSZ-en is kell SZJA-t és SZOCHÓ-t fizetni.
(Pont emiatt nem szeretem az osztalékot és veszek accumulating FTE-ket...)

De a SZOCHÓ plafont minden évben bőven meghaladom, mindent rendben be is állítok a bevallásba, de eddig még soha nem volt fizetendő SZOCHÓm.

Folyt. köv.

2., rész:

A szabály pontosan így hangzik:

"A törvény a természetes személy adófizetési kötelezettségének felső határt szab.
• a vállalkozásból kivont jövedelem,
• az értékpapír-kölcsönzésből származó jövedelem,
• az osztalék,
• a vállalkozói osztalékalap,
• az árfolyamnyereségből származó jövedelem, és
• az Szja tv. 1/B. § hatálya alá tartozó személy e tevékenységből származó jövedelme esetén az adót addig kell megfizetni, amíg a természetes személy
• összevont adóalapba tartozó jövedelmei és
• a törvényben nevesített tőkejövedelmeinek, valamint
• az Szja tv. 1/B. §-a hatálya alá tartozó alá tartozó külföldi illetőségű előadóművész jövedelmének összege a tárgyévben eléri a minimálbér összegének huszonnégyszeresét.

2024-ben ez az összeg 6 403 200 forint."

Ez alapján én úgy értelmezem, hogy ha valaki kiüti a SZOCHÓ plafont, akkor az mindenre vonatkozik...

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram