A termékbiztosításokról (piaci körkép)
Új műszaki cikk vételénél gyakran felkínálják a lehetőséget kiegészítő biztosítások vásárlására. Általában két formája van a kiegészítő biztosításnak: kiterjesztett garanciaidő és ezen túl kérhetünk védelmet balesetből eredő károkra is, amit a gyártó általában nem javít garanciában. (Elejtés, beázás, stb.)
A legnagyobb kérdés, mit kapunk a pénzünkért és megéri-e megvásárolni a plusz nyugalmat.
Több biztosító több terméke van a piacon, azt hogy melyikkel találkozunk leginkább az dönti el, hol vásárlunk. A közös bennük, hogy a lejáratkor a készülék nem lehet 5 évnél idősebb, attól függetlenül, hogy hány év a gyártói garancia. Ha egy notebookra 3 évet ad a gyártó, akkor csak plusz két év vásárolható. (Van, ahol még annyi sem.)
Érdemes figyelembe venni, hogy a legtöbb helyen nem meglepő módon minél inkább ki van téve balesetnek egy termék, annál drágább a biztosítása.
Az edigital például az Union biztosítását ajánlja a készülékei mellé.
Egy 149 ezres televízió egy éves garanciáját újabb egy évre 5.686 Ft-ért terjeszthetjük ki. (Az első évben a gyári szervizbe kell vinni, a második évben a biztosító által megjelölt helyre.)
Egy ugyanilyen áru tablet 12.756 forintért biztosítható, egy 139 ezres telefon pedig 18.585 Ft-ért. (Telefonból 149 ezres csak két év gyári garanciával volt, ezért kellett egy olcsóbbat választanom.)
A három készülékre a plusz egy év garancia, illetve a balesetbiztosítás két évre 8.230 Ft (tv), 21.676 Ft (tablet) és 36.041 Ft (a 139 ezres telefon). Vagyis a tévénél 5,5% a plusz egy év és a balesetbiztosítás ára, a tabletnél 14,5%, a mobiltelefonnál pedig 25,9%.
Ahogy azt már megtanultátok (remélem), minden biztosítás minden feltételét át kell figyelmesen olvasni. Ennek leírását itt találjátok: Extra Garancia.
Ebből ilyeneket tudhatsz meg, hogy csak akkor fizet a biztosító, ha magáncélra volt használva a termék, ha rendeltetésszerűen használták és a sérülés nem szándékosan vagy súlyos gondatlanságból keletkezett és Magyarország határain belül.
Ezért ha a kárbejelentésnél vidáman azt mondod, hogy a horvát nyaralás alatt esett sós vízbe a készülék, miközben nem elvárt gondossággal a matracon olvastál a tenger közepén, a készüléken fontos céges adatok vannak, mert üzleti célra használod, akkor hoppon fogsz maradni.
A MediaMarkt a Cardif biztosítót választotta partneréül, a biztosítási feltételeket itt találod.
Itt már van lopás és rablás elleni biztosítás is, amit csak hordozható eszközökre (telefon, fényképezőgép, notebook, stb.) lehet megkötni.
Háztartási nagygép esetén: Garanciakiterjesztés 100-150 ezer Ft között +1 év 5.999 Ft, +3 év 12.999 Ft +4 év 13.999 Ft (De nem lehet több öt évesnél az eszköz a garancia lejáratakor.)
5 éves Gold biztosítás, ami törésre és egyéb balesetre is vonatkozik:15.999 Ft.
Mobiltelefonhoz maximum plusz egy év vásárolható, ha a gyári garancia csak egy év. Ez 100 és 150 ezer forint között 8.999 Ft. Egy éves gyári garancia esetén egy 2 éves garancia, ami már a baleset esetén is fizet, ebben az összeghatárban 17.999 Ft. Lopás, rablás esetére is érvényes biztosítás már 24.999 Ft.
Laptopnál maximum 3 év garancia vásárolható (a gyárit is beleértve). Plusz egy év 7.999 Ft, plusz két év 15.999 Ft ugyanebben a sávban (100 és 150 ezer között). Három év gold biztosítás 18.999 Ft.
Sok üzletben (pl. Bestbyte) kínálják a termekbiztosit.hu ajánlatát, ami mögött egy alkuszcég van. A kiterjesztett garancia mellé vagy helyett külön lehet kötni baleseti károk fedezésére szolgáló termékbiztosítást, de mindkettőt maximum a termék 3 éves koráig.
Telefonra, laptopra nem is köthető kiterjesztett garancia, termékbiztosítás is csak két éves koráig. 2 év balesetbiztosítás egy 100-150 ezres telefonra 23 ezer forint, egy ugyanilyen áru laptopra 9.400 Ft. Önrész 10%.
Az Auchanban egy 150 ezres notebook vagy mobiltelefon 2 éves balesetbiztosítása 15.645 Ft, ez kiegészítve lopással, rablással is 31.770 Ft. Két év gyári garancia esetén plusz egy év szervizgarancia 8.925 Ft, balesetbiztosítással együtt 20.025 Ft.
Legjobb ajánlata az Euronics-nek volt: laptopra és mobilra is érvényes 5 év teljeskörű (baleset és szerviz) garancia 150 ezerig 10 ezer Ft, 150 és 200 ezer között 15 ezer forint.
Ráadásul itt egész Európában érvényes a biztosítás, ezért a horvát tengerparton is összetörhetjük a laptopot, sőt az sem baj, ha céges gép volt.
A tulajdonos ügyetlensége miatti baleset esetén önrészt számítanak fel, ez 25% mobiltelefonnál, 33% notebooknál és fényképezőgépnél.
A konklúzió? A legtöbb esetben kidobott pénz a biztosítás. Ha egy 3 éves balesetbiztosítás díja meghaladja a termék vételárának 25%-át, érdemes végiggondolni, hogy az elmúlt négy telefonomból hányat törtem össze. (Én 20 év alatt még egyet sem. Sőt arra sem emlékszem, hogy akár csak egy is elromlott volna, pedig volt egy pár.)
Kiterjesztett garanciánál is el kell gondolkodni, mennyit költöttél eddig szervizre a garanciaidőn túl az elmúlt 10 évben.
Ellenben ha egy 200 ezres notebookot, vagy telefont be tudok biztosítani 15 ezer forintért 5 évre (évi 3 ezer forintért) baleset és meghibásodás ellen is, arra azt mondom, hogy érdemes megfontolni az ajánlatot.
Főleg, ha sokat cipeled a laptopodat, vagy piszkos környezetben (pl. műhelyben) használod, esetleg tele van az otthonod 2-5 éves gyerekkel, akik komoly veszélyt jelentenek a technikai eszközökre.
(van nálunk ilyen korú gyermek, még mielőtt…)
Éves 8244Ft és az összes háztartási gépre vonatkozik, amíg a készülék nem idősebb 48 hónapnál.
Mobilra és laptopra pont nem jó, de sok másra igen.
Ha sok gépet vettünk egyszerre, akkor megérheti.
aegondirekt.hu/kiterjesztett-garanciaszolgaltatas/kiterjesztett-garanciaszolgaltatas.php
Az előző gép meg az akkor kapható legolcsóbb Hajdú volt. Álmomban nem gondoltam volna, hogy ennyit kibír majd, igaz többször kellett javíttatni.
Megkötöm a biztosítást a 200e telefonomra ami lopás esetén is fizet. Sutyiban eladom a havernak, majd besétálok a rendőrségre, hogy a buszon ellopták a telefonomat, aztán besétálok a biztosítóhoz és érvényesítem a kárigényemet.
Ez ellen hogyan védekezik a biztosító?
Ha egy hetet aszalják egy szervizben, többe kerül a kiesett munkaidő mint a javítás vagy a biztosítás.
“lopás” esetén a telefon későbbi használója igen kellemetlen helyzetbe kerülhet. Nem hinném, hogy megéri rendőrségre járni hónapokig.
Amit senki nem vesz figyelembe: a 200 ezres telefon biztosítása jól jön készülékcserénél.
“271. § (1) Aki hatóságnál büntetőeljárás alapjául szolgáló olyan bejelentést tesz, amelyről tudja, hogy valótlan – és a 268. § esete nem áll fenn -, vétség miatt két évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.”
“373. § (1) Aki jogtalan haszonszerzés végett mást tévedésbe ejt, vagy tévedésben tart, és ezzel kárt okoz, csalást követ el.
(2) A büntetés vétség miatt két évig terjedő szabadságvesztés, ha
a) a csalás kisebb kárt okoz (=50.000-500.000 Ft)”
Sokan szokták kérdezni tőlem milyen laptopot vegyenek, én egy igazi tanácsot tudok adni, minél több garancia legyen rá, mert ezek javítása horror összeg. A helyszíni garancia különösen király.
Egyébként az esetek többségének mégsem hallgatnak rám:) aztán 1,5 év után jönnek, hogy kilazult a tápegység csatlakozó, kontaktos az usb….szerviz lesz.
Mert ugye vigyázni nem tudnak a gépre, karbantartani meg végképp, pl egy kis porszívózás időnként jót tesz ám. Puha felületen (pl.: ágyon) nem használjuk mert eltömíti a szellőzőnyílást, megfeszülnek a külső egységek, jellemzően egér, és táp csatlakozói és tönkremennek…
Mindet igyekezzünk rendeltetésszerűen odafigyelve használni, ezzel is sokat lehet spórolni.
Gondolom van benne számláló és kiolvasható, mint az autóknál a hibakód.
Az ilyen görények miatti kárt is a normál ügyfelekkel fizettetik ki, + nyilván elképesztő margin van a terméken, gyakorlatilag a költség csak a kárveszteség meg az adminisztráció, ennek akár tízszerese is összejön a bevételekből.
Védekezni meg legfeljebb a telefonok esetében lehet, próbálják letiltani, használhatatlanná tenni a készüléket.
Ez mára kb. működik is, egy lopot iPhone nagyjából értéktelen, ha az Apple letiltja az ügyfél vagy operátor kérésére.
Laptop vagy TV viszont kevéssé védhető biztosítási csalás ellen és használtan gyönyörűen el lehet passzolni.
Mosógép esetén forgó alkatrészre nem vonatkozik a + garancia. Magyarán szrt sem ér.
Mobiltelefonra is volt garancia, leejtés ellen is – nem nekem -. Leesett, betörött a kijelző, a javítás ára majdnem a telefonéval vetekedett…
Ennyit a garancia kiterjesztéséről.
De van pozitív példa is, hűtőre mindenképpen kell, mert azok hajlamosak 1-3-4 éven belül tönkremenni. Az egész ajtót cserélték egy kis led kijelző miatt, amin csak a hőmérséklet meg esetleges ébresztés látszik…
Fűnyírónál már a fogyasztóvédelmet hívtam. Mondták, ha nem tudom használni, kötelesek kicserélni 3 napon belül. Na most hogy az üzletben elindult az csak egy dolog, de hogy egy fél óra használat után nem indul újra többet el, az hogy derülne ki az üzletben?
Nem cserélik ki, fel kell küldeni a magyar foragalmazóhoz, és ők eldöntik kicserélik-e három napon belül… egyet nem cseréltek még ki, ennyit a törvényről.
Ez azért furcsa elgondolás. Pár éven belül az összes aksi tönkremegy. Mondanom sem kell, nem olcsó egy új.
A laptopot nem értem, még az autónál is rosszabb beruházás.
Vagy meg kell venni a Dell-t vagy az IBM-et, azok bírni fogják 10-20 évig. Csak hát nem olcsó. Vagy Apple.
Ha van rá pénzed akkor nem tök mindegy? 😀 😀 ha van pénzem három bmw-re, akkor megéri hármat venni? 😀
Jó tudom, a leggazdagabb emberek egyben a legnagyobb skótok is…
“Én laptopot nem három évre vennék, és el is várnám, hogy a hardverek működjenek 10-15 évig minimum. ”
Osztán Moore bácsiról tetszett-e mán hallani?
Én azt mondom, meg kell venni a 10 éves Miele-t és röhögni a kommersz szarokon.
“Vagy meg kell venni a Dell-t vagy az IBM-et, azok bírni fogják 10-20 évig. Csak hát nem olcsó. Vagy Apple.”
Az IBM több mint egy évtizede nem gyárt laptopot, de biztos van még működő példány a régiekből. 🙂
Az aksi egyébként semelyik laptopban nem fogja 10+ évig, és 15 év múlva nem kapsz bele újat.
Én a gyártói kiterjesztett garanciára szavazok inkább
Egy Lenovo vagy egy Samsung nem fog csak úgy eltűnni nyom nélkül (Bár ezeknek pont a Telemax a szervizese amiről mindenki hallott már rosszat)
Például én nemrég vettem a 180e Ft-os tv-re +2év garanciát 13.500Ft-ért , így van 1év+1év(regisztráció után)+2év vásárolt garancia, össz. 4év, 2019-ig tudom ha gond van hívhatom a szervizt és jönnek helybe javítani
Csak halkan jegyzem meg, hogy az én Euronics-es biztosításom szerződésében (TV-re) a feltételek úgy indulnak, hogy (nem szó szerint idézem): “nem érvényes a biztosítás, ha gyermek okozta a kárt, mert tőlük nem várható el, hogy gondosan használják a terméket és vigyázzanak rá”.
Persze, tudom, nem kell mondani a kárfelmérőnek, hogy a gyerek dartsozott a TV-re ragasztott figurára 🙂
Csak gondoltam jelzem, hogy épp, ami miatt a legtöbb ember szerintem köt ilyen biztosítást, az ellen alapvetően “biztosítja magát a biztosító” a feltételekben.
A gyári garancia hosszabbítása egy pontosan nem ismert kockázat csökkentésének megvásárlása, a törés-lopás-káresemény biztosítás terén viszont 100%-ban egyetértek veled.
Létszükségletektől a luxusig csak olyan dolgokat birtokolok, amiknek a pótlása nem okoz nekem semmilyen anyagi gondot.
Nekem ezt jelenti, hogy “van rá pénzem”. Ha biztosítanom kell károk ellen, akkor nincs elég. Tehát nem lehet, hogy értelmében érdemes legyen megkötnöm egy ilyet.
“Különcségemért” jutalmam a nyugodt alvás és a szabadság. Próbálja ki, aki meri, szerintem érdemes. Ja, és mindenfélét veszítettem már el figyelmetlenségből.
(Ha egyszer lesz lakóingatlanom, az lesz az egyetlen tárgyam, amivel talán kivételt teszek.)
A cikk erről szól és nem arról, vegyél-e bármit, ha nincs rá pénzed.
Igazad van. Amirol most potyogok az egy 2009-es masina es mar van helyette masik.
Netezni meg jo, meg 1-2 alap jatek, dehat a masik masinam ehhez kepest raketa.
Meg megvan a 2500+ os Athlon XP-m kb 11+ evvel ezelottrol – HD video felejtos, jatekok detto, a facebook vagy valami flash meg jujj. SSD-bol valogatos, rambol olcsobb a mai gepembe a ddr3 mint abba ugynakkora mennyisegu ddr.
Amikor meg flash + html fejlesztokornyezet egyszerre volt megnyitva, ne adj isten meg 2-3 bongeszo h teszteljem, no akkor lett visitva megveve az amirol potyogok.
Szoval tenyleg minden tisztelet h meg megy de technikailag elavult.
Nem vagyok benne biztos, de szerintem a mobilomnak is gyorsabb a processzora.
Van ket noismerosom. Hat, mit mondjak, csak egy vicc:
– Mit csinal a szokeno ket vasgolyoval egy tok ures szobaban?
– Az egyiket elveszti a masikat elrontja.
Amugy azt vettem eszre, mikor kerdezgettem oket a biztositasrol, mintha dacbol nem kotnenek. Mintha akkor tenyleg beismernek h ketbalkezesek es / vagy feledekenyek es / vagy felelotlenek.
Először is ha lejár a garancia, az nem azt jelenti, hogy már nem használhatod. Az előző laptopom 6 éves volt, még ma is működik, csak nem használom már, 3 év volt rá anno a garancia.
Ezzel együtt van olyan laptop, amire 3-nál több év garancia van, a mostani laptopomra például 5 év, de ha 3 vagy kevesebb van, akkor is vehetsz plusz garanciát, ha akarsz. Azért vedd figyelembe, hogy egy 3 éves laptop már jóval kevesebbet ér, tehát kisebb értéket biztosítasz vele.
Ezzel együtt, és úgy is, hogy 5-6 évente cserélem, sok értelme nem lenne 10-20 évig ugyanazt használni, mert bőven sokat fejlődnek.
Pl. veszek most egy 150 ezres telefont, amire alapban van 1-2 év garancia.
Aztán veszek hozzá 30 ezerért +3 év garancia kiterjesztést.
A készülék tönkremegy mondjuk 3 éves korában. Ekkor nekem javítják, dejó. Csak éppen ha nem lenne biztosításom, akkor 3 év múlva vehetnék azonos tudású készüléket 50 ezerért.
Mivel ezt az 50 ezret csak 3 évvel később kell kifizetni, alig kerül többe, mint a 30 ezres biztosítás előre. És nem javított, hanem új készülékem lesz, amire ismét van 1-2 év gyári garancia.
Ami miatt mégis megérheti, hogy a mai 5″ körüli telefonoknál nagyon könnyen reped a kijelző. Sokszor az LCD és az “üveg” össze van ragasztva, ezért egy repedés miatti üvegcsere 50ezer a fél éves készülékre
(Pl. baltával kettévágott laptop. Igaz az nem lett kifizetve, bár azt allították, hogy pont úgy esett rá 20cm-ről a gépre a balta…)
A legnagyobb röhej pedig az, hogy ha minden szarra kötök biztosítást, akkor az ügyintézésen többet veszítek, mint amit esetleg be tudok hajtani. Bizonyos érték alatt még a számlát eltenni is luxus. Ki kell számolni a ráfordított időt munkabér szerint, és felszorozni azzal, hogy a szabadidődből veszíted el.
– a gyártó bénasága ellen véd: személy szerint én azt szeretem, ha maga a gyártó meggyőz engem, hogy ő nem béna, pl. laptop 3 éves garanciával.
– az én bénaságom ellen véd: ez az, ami hosszú távon pénzkidobás, a biztosító hasznát is kifizetném. Az előző hozzászólással egyetértek, hogy itt gyorsan amortizálódó műszaki cikkekről van szó, nem egy fél élet munkájáról.
És ez ingyen van, szóval úgy megéri.
De, lehet, sőt, a mobilt is lehet biztosítani, rablásra a lakásbiztosítás keretein belül. mrmoneymustache.com/2011/06/02/insurance-a-tax-on-people-who-are-bad-at-math/ azt mondja, ha kockázatosabbnak érzem magam az átlagnál, biztosítsak; a nagyobb értékű mobileszközt szeretném biztosítani rablás ellen (csak erre lehet) a lakásbiztosítás ingóságos részével.
Nyilván 1000 szempont van lakásbiztosításnál, de ha mondjuk csak az ingóság-szempontot nézzük (többféleképp definiálják a rablást, pl.), érdeklődöm, hogy a blog t. szerkesztősége és törzsközönsége mit mond: jó befektetés-e a szabadidődben a biztositas.hu-t és társait túrni, kiképezni magad biztosítási szakemberré, vagy ismerős az Eurorisknél tanácsad és rajta keresztül 10%-kal olcsóbb, mint a boltban.
A media markt garancia plusz biztosítás szerődésében a következő szerepel:
“Biztosított: Az a nagykorú, cselekvőképes természetes személy, aki a biztosított termék (ld. alább) első vásárlója (eredeti tulajdonosa), aki a Biztosítóval a biztosítási szerződést megköti.”
Itt már kérdéses hogy hogyan lehetek én mint természetes személy egy céges tulajdonban lévő tartós fogyasztási cikk tulajdonosa.
“Biztosított termék: bármely magyarországi Media Markt áruházban újonnan, magáncélra vásárolt tartós fogyasztási cikk.”
Nem magáncélra vásároltam, éppen ezért számoltam el.
Én teljességgel elfogadom ha céges laptopra nem lehet biztosítást kötni, csak miért akarják rám sózni ha egyszer nekem nem “jár”. Még a végén az jönne ki igény bejelentéskor hogy magáncélú vásárlás során számoltam el az adót…
Megkérdeztem az MM munkatársait.
Közölték hogy nem kell ?aggódni?…az igény bejelentésekor csak a kötvényt kell bemutatni, így az egész adminisztráció csak a szerződést kötő természetes személyre és a kötvényen megjelölt termékre vonatkozik. Számlát nem kérnek így nem lehet probléma az előző hozzászólásban említett szerződési feltételek megléte.
Készültem és megmutattam nekik a következő sorokat:
Biztosított: “A biztosított termék mindenkori tulajdonosa vagy jogszerű birtokosa, feltéve, hogy
a szolgáltatási igény bejelentésekor bemutatja: (i) a biztosított termék vételárának
megfizetését igazoló számlát és (ii) a biztosítási kötvényt.”
A válasz a következő: Higgyem már el hogy nem lesz semmi gond az ilyen esetekben.
Kicsit kellemetlenül éreztem magam, megköszöntem az idejüket és kisétáltam az egy éves gyári garanciával az egységből. Én értettem félre valamit?