Autó értékvesztés kalkulátor
Van egy ismerősünk, aki mindig fennakad olyan apróságokon, hogy felemelték ezer forinttal havonta az osztálypénzt és miért tették, miért nem volt elég a régi összeg. S rengeteg egyéb, hasonló összeg miatti panaszt hallani tőle, képes a legapróbb plusz költségeken is kiakadni.
Ebben eddig semmi meglepő nincs, sok ilyen ember van, ami érdekessé teszi a történetet, hogy a családjuk autóállományának értéke meghaladja az 50 millió forintot.
Nem tudom, hogy éppen ezért (túl sokba kerül fenntartani a látszatot) vagy ennek ellenére (még mindig ott tart mentálisan, mint amikor még szinte éheztek fiatalkorukban) háborodik fel minden ezer forintos kiadáson, de kíváncsi voltam, mennyit bukhatnak naponta(!!!!) az autóik értékvesztésén.
Nem az üzemeltetésén, csak magán az értékvesztésen. (Autóköltség kalkulátor itt található.)
Csináltam egy excel táblát, csak az egyik autójuk értékvesztése napi bő 16 ezer forint, a teljes autóparkjuk ennek durván a kétszerese. Még egyszer: naponta és ez csak az értékvesztés, illetve a beruházott tőke elmaradt kamatai, semmi egyéb költség.
Havonta az autók értékvesztése milliós tétel, de nehogy már ezer forinttal emeljék az osztálypénzt, mire kell nekik az a rengeteg pénz.
Ha kíváncsi vagy, hogy mennyi a te autód értékvesztése vagy éppen a szomszédé, a kalkulátort itt találod.
Ami fontos: ne az autó akkori új árát nézd, hanem a mostanit, mert a forint nagyon begyengült az elmúlt években, illetve egyéb változások is voltak, amik szintén emelték az autók árait. Egy használt autó árát az új ára befolyásolja leginkább, nem az, hogy te 2-3-4 éve mennyiért vetted, 305 forintos euró mellett. (Normál esetben nézhetnéd az újkori árát, de sajnos az elmúlt pár év a 20%-os forintgyengüléssel és az uniós környezetvédelmi adóztatással nem minősül annak.)
A használt árhoz nézd például a hasznaltauto.hu árait, itt a legolcsóbb és legdrágább 15%-ot felejtsd el, a többit átlagold. Luxusautónál különösen fontos a pontos felszereltség ismerete, tízmilliós különbség is lehet két látszólag hasonló autó között.
Nagy erkölcsi tanulsága nincs a történetnek, talán csak annyi, hogy érdemes azzal szembesülni, mennyit buksz az autódon naponta, még mielőtt más, sokkal kisebb dolgokon akarsz spórolni vagy sajnos néha csak filléreskedni.
(Ha 17 éves Suzukid van, akkor igen, fillérek lesznek ezek a költségek, köszönjük.)
Az én szinte fillérekért tartott Astra G-m havi 16e forintba van a táblázat alapján. Tegnap egy 18 éves srác érdeklődött, hogy mibe fáj egy autó tartása, mert szeretne majd koleszba, haverokhoz, stb. menni. Kicsit lelomboztam.
Idén télen volt először ülésfűtéses autóm, és igencsak kellemes volt a hidegben.
Az autó egy kényelmi cikk, és ezért a fenntartási költséget kevésbé számolgatja az ember, attól eltekintve, hogy újat csak akkor érdemes venni, ha az embernek nagyon sok fölös pénze van, egyébként a pár éves használt jobb választás.
De ha nem számolsz az eladással, akkor is van értelme leosztani az árát, hogy mondjuk várhatóan 8 évig használod, ennyiért meg ennyiért szervizeled, akkor havonta mennyibe jön neked, hogy van autód. És ezt már össze lehet vetni más dolgokkal.
Egy rakás olyan viszonylag jól kereső ismerősöm van, akik ilyen dolgokon rugóznak. Hogy miért 1500 Ft a menü az irodaházak melletti kajáldában, mikor a déli agglomerációban ismer olyat, ahol 800 Ft a menü, vagy hogy miért emelték a közös költség felújítási alap részét, vagy hogy miért kerül 3-4-5 ezerbe a korrepetálás a gyereknek, miért olyan drága a vezetés oktatáson az óradíj, stb., stb. Közben meg meg sem próbálják megbecsülni, hogy az adott szolgáltatás a másik oldalról mit jelent, mik a költségei, mennyi haszna lehet rajta a szolgáltatónak, ezért nem értik, hogy miért nem lehet 600 Ft az a menü. Mert kb. azt várnák el.
Hú, és tényleg, lehetséges, hogy el fogjuk adni a 4 éves kocsinkat, most kíváncsiságból megnéztem, hogy mennyiért vannak hasonlók. Nos, nagyjából annyiért árulják, mint az akkori új forgalomba hozatal nélkül, és nagyon kevés van eladó. Nyilván ezeknek alá licitálhatunk bőven, de becsléseim szerint rossz esetben 500-600 ezret bukunk a befizetett vételár alternítív költségén felül.
Ahogy látom, bár pontosan ugyanaz a modell nincs, több mint 70%-al drágult újonnan hasonló modell hasonló felszereltséggel…
Jó ezt egyébként látni így egyben. Én nemrég cseréltem le a 22 éves autót egy 15 évesre. 1 millió forint, 5-6 heti bevétel, nincs igazán szükségem rá, de “legyen”. Tudom hogy hülyeség és olcsóbb lenne havonta 1* bérelni egyet 2 napra, de a lustaság… Meg őszintén szólva ezzel az 1 millióval (+egyéb ktg) nem lennék hosszú távon beljebb, szóval erre nem sajnálom.
A kalkulátorral kiszámolom kb mi várhat rám mondjuk 4 év múlva, amikor ezt is kukázom, köszi Miklós.
FYI: A limo/greengo appon tisztán látni, hogy mennyi az autó sebessége és nekem 30-nál többre nem nagyon jön ki, ha napközben munkanap használom, akkor meg olyan 15 km/h, annyit még a bkv is tudhat.
Persze a kényelem, meg, hogy nincsen cipekedés az sokat számít.
Kicsit filozófiai eszmefuttatás:
Aki kocsival megy edzeni, meg aztán olyan versenyre, ahol a “határait feszegeti” az miért nem cipel karton vizeket a boltból meg a heti bevásárlásnyi cuccot is cipeli haza szélben, hóban, esőben. Itt is bőven ki lehet mozdulni a komfortzónából. És még az autó + edzőterem árát is megspórolja.
Ez a 6km/h egy elég nagy ökörség. Két autónk van, az egyiket jellemzően hosszabb távokon használjuk, annak az átlagsebességge 52km/h, a másiknak meg, amivel bevásárolni meg ovi/suliba járunk, annak 38km/h.
A használt piacon is bolondság van, hogy ennyit megadnak ilyen használt autókért, remélhetőleg rendeződik ez is (lefelé) mint a szintén irracionális ingatlanpiac.
Aki ezeket nem vágja, az homályban van.
Akkor is ha azt gondolja, hogy nem lehet pénzben mérni a kényelmet. Éppen azt csinálod barátom, drágán veszel kényelmet, miközben vannak alternatív megoldások sok esetre (nem mindig, nyilván).
Ez olyan mint a gravitáció, nem számít ha fogalmad sincs róla, ott van.
Egy normális alsó középkategóriás autó havonta kb. 100-140.000 Ft-ba fáj szőröstül bőröstül. Ez kb. a Golf/Focus/Octavia, stb.
Azért itt már lehet gondolkozni hogy ha 1-10 km-re van a munkahelyem, akkor bringával lehetne-e járni, néha ide-oda car sharing-el, taxival menni, stb.
Részemről marad az 5% szabály, a vagyonunk 5%-a legyen autóban, nem több.
Persze ez csak azert mukodik, mert keveset megyek vele es nem hasznalom el, kulonben a szerviz + egyeb koltsegek meghaladnak az erteknovekedest.
Korabban havi 80-100e ft-ba kerult az auto + uzemanyag. Annyit meg egyszeruen nem er nekem.
Nem érdekel az értékvesztés. Ha most vennék újat, akkor is örök életre venném.
Én inkább a Ft/km költséget szoktam nézni (amortizációval). Az ideális szerintem 70-80 Ft/km-nél van (két emberre a MÁV 50 Ft/km-es költséget számol, szóval egy 20-30 Ft-os prémiumot fizetni km-enként megéri), mi jelenleg 130 Ft/km-nél járunk (az autó kezdeti 250 ezres javítása megdobta az átlagot, amit lassan levezetünk), de remélem, hogy végül hozza ezt a szintet (ha meg nem, akkor néhány százezer Ft-os ráfizetéssel volt egy autónk).
Az autó árát vagy hitelből fedezed, annak van kamatköltsége és rendszeres kiadásod is lesz tőle, vagy: megtakarításból fedezed, akkor meg bukod a megtakarításodat a hasznaival együtt. Vagy a kettő kombinációja. Ha azt nézem, milyen hasznot lehetett a megtakarításokon elérni az utóbbi években, akkor igen drága mulatság volt helyette inkább autót venni. Persze ha azt mondod, te egyébként is elverted volna a pénzt, akkor igazad van, de akkor a pénzügyi tervezés nem neked való.
Arra mindenesetre jó a táblázat, hogy lebeszélje az embereket az autótartásról. Szerintem soha nem volt ennyi autó forgalomban, mint most van. Talán most vagyunk a csúcson? Reméljük 🙂
Ha sikerülne jól eladni, akkor kapnék érte 800-at
Napi 2552Ft bukó a kalkulátor szerint.
Ez kizárt dolog, például az én autóm átlagsebessége az elmúlt 10k kilométerre 57 km/h volt a computer szerint (és tök átlagosan használom).
6 km/h csak úgy jöhet ki, ha beleszámolta azt az időt is amikor a kocsi nincs beindítva hanem áll a parkolóban, vagy valaki perverz és pl. a rakparton “megy” minden nap másfél km-ert a legnagyobb csúcsban.
1. Van, aki nem az eszével keresi a pénzt. Hanem.
2. Tuti, hogy adót csal, ha ennyire nem akar betenni a közösbe.
3. Mentális pénztárcák, amikről beszéltünk.
Én biciklivel is azt látom, hogy a HÉV, villamos, busz lassabb nálam (hosszabb, párhuzamos szakaszon, pl. Kőbányai vagy Kerepesi út), hiába vannak hozzájuk igazítva a lámpák.
Autósokról kevesebb adatom van, de rendszeresen előfordul, hogy akit Kőbányán jól megnézek magamnak, mert le akart szorítani, átment a piroson stb., azt a Könyves Kálmán kereszteződésben vagy akár a Lágymányosi híd felhajtójánál viszontlátom a sorban állni, amikor odaérek.
Szóval úgy tűnik, nem számít a jármű, városon belül nem nagyon lehet 30-as átlagnál jobbat menni.
Egyébként Miklós kalkulátora sokat segített a döntésben, Az előző autómhoz képest ha ezt 6 évig tartom, már ingyen van… (ez a szervízdíjakon és a -2l fogyasztáson jön össze, évi 20e km-el. Most telik a 6. év… Sajnos hasonló opció már nem lesz a jövőben. Lehet találni 6l-nél kevesebbet fogyasztó benzinest, de a komplexitása (várható szervízköltség) ezt elviszi. A villanyautónak meg 3x annyi a km költsége mint a benzinesnek, így az sem opció.
Vélemény?
“amikor a garázsban áll az autó, azt nem méri a computer, akkor pont 0 km/h-t kell számolni arra az időtartamra.”
Nem kell. Mármint attól függ mit akarsz kiszámolni, ha 365*24 óra / éves km sebességet akarsz számolni autóra, akkor a hasonlítási alapot (átlag gyaloglási sebesség) is úgy kell számolnod hogy 365*24 óra / éves legyalogolt táv.
És akkor az fog kijönni hogy kocsira 6 km/h, gyaloglásra meg mondjuk 10 cm/h 🙂
A vagyonodba beleszámít az autód is, még ha nem is olyan likvid mint a kp, ráadásul folyamatosan veszti az értékét.
Vagy ha lakást/házat veszel, az nem része a vagyonodnak?
@krisz:
Kiegészítésként annyit hozzátennék a posztod végi filozofáláshoz, hogy akinek indokolt többet mozognia az mozogjon többet (akár túlsúlyos, akár átlagos testalkatú mozgáshiányos), azaz menjen gyalog/biciklivel boltba, cipekedje a vizet és menjen lépcsőn a negyedikre.
Egy sportolónak, de egy hobbi-futónak, testépítőnek sem elegendő/megfelelő az ilyesfajta mozgás az edzés helyett.
Egyébiránt, sajnos akinek mozognia kéne megy általában autóval a szomszédba is, míg jellemzőbb, hogy az egyébként sportos alkat, aki kondiban is van jár biciklivel meg gyalog az edzés mellett…
Miközben 7 millióért már kapsz egy elég jól felszerelt Mercedes A osztályt
Tartsd meg akkor a mostanit, honnan jött ez a hat év?
Nekünk a bűn lenne eladni, ilyen jót úgyse kapni másikat megfontolásból van már ugyanaz az autó 20+ éve a családban. És ha a csillagok úgy állnak, még 50+ évig lesz is. 🙂
A bicikli kiváló hobbi, de pocsék közlekedési eszköz.
Nem tudnék se akarnék vele úgy menni, hogy utána ki kelljen nézni valahogy, még ha van zuhanyzási lehetőség a munkahelyemen akkor se.
Most viszonylag sokat autózok, de ha ez a koronavírus-mizéria eljut oda, hogy ismét ne jelentsek veszélyt a hozzám közel állókhoz a tömegközlekedéssel, legalább részben visszaszokok.
Ehhez képest nyugaton valamiért magasabb az ezer főre jutó autók száma mint nálunk.
hu.wikipedia.org/wiki/Orsz%C3%A1gok_list%C3%A1ja_a_g%C3%A9pj%C3%A1rm%C5%B1vek_sz%C3%A1ma_alapj%C3%A1n
Mondjuk a hobbira tartott motorom valóban viszi a pénzt.
A viccet félretéve az autók értékvesztése valóban igen jelentős, de ez a mostani kalkulátor túl egyszerűsíti a dolgot. Jobb volt a régi Autóköltség kalkulátor, az közelebb áll a valósághoz. Az utóbbi két évben olyan drágulás volt autó fronton, hogy a környezetemben többen is a vételárnál drágábban tudták eladni az autójukat (és nem ritka oldtimerekről van szó, hanem sima járós autókról), tehát egyáltalán nem volt értékvesztésük. Úgy is mondhatjuk hogy a Forint jobban vesztette az értékét, mint az autó.
Ha vettem egy autót 5 éve 3 millióért, és ma egymilliót ér, akkor nekem 2 millió az értékvesztésem számszakilag, igaz?
Lehet, hogy ma egy olyan autó 8 millió lenne, de ez az én szempontomból irreleváns.
Ami nekem számít az az AKKORI ára, és a mostani HASZNÁLT ára, ha el akarom adni.
Sehol nem látom a képletben a mostani új árat. Az csak annak érdekes, aki most akarja újonnan megvenni.
Egy normális esetben igazad lenne. Most azért nincs igazad, mert egyrészt a forint közel 20%-ot romlott az elmúlt két-két és fél évben plusz változtak a szabályozások is.
Ezért van az, hogy most gyakran drágább egy használt autó, mint amennyiért vetted újonnan két éve.
De ez csak egy anomália, ami nem lesz mindig így. A használt autó árát elsősorban az új autó ára határozza meg (és a kereslet), ezért kell ebben az esetben azt nézni.
Amit még nem vettél figyelembe, az az autó úgynevezett tőkeköltsége. Erről bővebben: https://www.youtube.com/watch?v=vgnlSwmUdQA&list=PLuZt2T3kHxp15mbnjXNYCggArEY6FVnZn
Nagyon aktuálisan: a huszonéves autómat le KELL cserélni (mert pl. a légzsákok 15 évet bírnak, mindig elromlik valami, …) éshát nagyon fájó azt látni, hogy az életem 1/15-öd részét (minden órából 4 ! percet) az új autóra áldozom. Mármint a birtoklásra, a használat még hozzájön, de ott lehet előnyt is látni, azért nem fáj annyira 🙂
Ez az módszer kevésbé közgazda és pontos, inkább szemléletes 🙂
És igen, újat akarok: amilyen szerencsés vagyok, a “szalonból kigurult máris 20%al olcsóbb” autót nem találok. 1 éveseknél is alig van árcsökkenés, ha egyáltalán. Persze, ahogy másik posztban kitárgyaltuk, én egy alapmodellt szeretnék, de jól felszerelve 🙂 és a jó felszerelés nem a 26″-os kerék és a 6 színre fújt tető a 3 méteres városi terepjárón 🙂
és Van elektromos kerékpár vagy robogó is. Sisak és kabát véd az esőtől/hidegtől (van elektromos fűtésű ruha), nyáron hűt a menetszél. Lehet, hogy még így sem olyan kényelmes, mint az autó, de megspórolod egy nyaralás árát.
Egyébként a mostani (forintban számolt) árnövekedés is hasonló okokra vezethető vissza: a forint euróhoz viszonyított értékvesztése befolyásolja (növeli) az új autók importárát, és a rendkívül jelentős arányt képviselő használt autó behozatalt is.
Az ócska autómra havi 80e jött ki. És abban még nincs vezérlés csere, meg ilyen nagyobb kiadások. Durva számok ezek! Lehet, h nem renault-t kellett volna venni.
Millió forintos prémium hifi, 300ezres börülés + 250ért masszázzs, 200ezres hangulatvilágitás, stb. – saját otthonába se venné meg, de a napi 2×30 perc ingázáshoz mintha szükségszerü lenne, úgy kattintja be a konfigurátorban.
Az értékvesztés a COVID okán jelenleg érdekes kérdés: 2 éve vettem használt (3 éves) szalonautót 2.8ért, fullextra + nagyobb motor. azóta belement ~1MHUF szumma benzin + minden más költség…ma a modell + évjárat hahu-s ára az alap (nem turbós) motorral, fapaddal 3.2 körüli, az én verzióm majdnem 4…gyakorlatilag az inflációt is nézve ha most eladnám ingyen autóztam volna az elmúlt 2 év