Cég nevére a notebookot: ugrott a jótállás?

Péter egy érdekes kérdéssel keresett meg: venni akartak egy notebookot a cég nevére és az áruházban arról tájékoztatták, hogy ha cég nevére lesz a számla, akkor bizony ugrott a jótállás.

Ezen nagyon meglepődött és megkérdezte, hallottam-e már ilyet?

Én pedig megkérdeztem a blog jogászát, vajon jól tájékoztatták-e Pétert a garancia, illetve a jótállás hiányáról.

Következzen hát Barnabás válasza:

Egy olvasói levélben felmerült kérdésként, hogy amennyiben egy cég számlára vásárol valamilyen terméket, abban az esetben miért nem illeti meg jótállás? Nagyon leegyszerűsítve: azért mert a jogszabály így szól. Ha részletesen is érdekel, akkor olvasd el a cikket.

(Jelen írás tájékoztató jellegű, nem kimerítő. Jogi tanácsadásnak nem minősül, azt nem is pótolhatja. Azaz ha találsz 10-15 dolgot, amit te még beleírtál volna, az jó ha felveted kommentben, mert mindenki tanulhat belőle, de kérlek tartsd észben, hogy ez egy általános ismeretterjesztő poszt. Köszönöm, hogy helyén kezeled az írást.)

Jótállás (amit legtöbbször garancia néven emlegetnek a köznyelvben) jogszabály vagy szerződés alapján illethet meg valakit. Ilyen jogszabály szól például a tartós fogyasztási cikkek kötelező jótállásáról, illetve a lakásépítésről is (a CSOK-os lakásvásárlók ez utóbbit nyugodtan tanulmányozzák, szükségük lesz rá). A tartós fogyasztási cikkekről szóló rendelet csak fogyasztó és vállalkozás között létrejött szerződéseknél írja elő a kötelező jótállást, így a vállalkozás nem köteles jótállást adni, ha cégként veszed – szerződésben persze megállapodhattok benne..

Fogyasztó csak természetes személy (ember) lehet, ő is csak akkor, ha nem szakmája vagy önálló foglalkozása körében jár el. Tehát ha mondjuk mikrót vásárolsz, akkor alap esetben fogyasztó vagy.

Ha viszont egyéni vállalkozóként kifőzdét üzemeltetsz és oda vásárolod a mikrót, akkor nem vagy fogyasztó (hiába vagy természetes személy), tehát a mikróra nem lesz jótállás.

Sokan szeretik a családi Kft. nevére vásárolni például a műszaki cikkeket, hogy az ÁFA-t visszaigényeljék, ezzel két probléma van.

A kisebbik (azért a kisebbik, mert igazából nem nagyon foglalkoznak ezzel a szervek sem, ha kis tételben csinálja valaki), hogy ez bűncselekmény; csalást vagy költségvetési csalást valósít meg. Azért bűncselekmény, mert nem valós a gazdasági esemény amire tekintettel a visszaigénylés történik: ha otthon játszanak a gyerekek a laptopon, azt nem a cég használja. (Tudom, mindenki meg tudja magyarázni – elvégre magyarok vagyunk -, hogy „Hát de miért ne játszhatna a gyerek néha a céges gépen, stb.…” – attól ez még az marad.)

A másik probléma, hogy ilyenkor a vásárló megfosztja magát a jótállástól, ami néha többet jelenthet összegszerűen, mint 27% megspórolt ÁFA. Hogy miért? Jótállás esetén az eladónak kell bizonyítania, hogy a termék az eladáskor hibátlan volt és a hiba később keletkezett; ez azzal a hatással jár, hogy akkor is élhet a vevő a jótállási igénnyel (javítás, csere, stb.) ha a termék a teljesítéskor nem volt hibátlan, de még akkor is, ha az eladó nem tudja bizonyítani, hogy az eladáskor hibátlan volt – ez utóbbi közel sem jelenti azt, hogy a hiba nem később keletkezett. Tehát itt két eshetőség van, amikor a vevő jár jól, s csak egy esetben bukja a jótállási igényt: ha az eladó bizonyítja, hogy az eladáskor a dolog hibátlan volt – ez a bizonyítás viszont nagyon nehéz sok esetben, ha a dolognak nincs nyilvánvaló hibája (pl. látszik, hogy leejtették, ragad a billentyűzet a ráöntött kólától, stb.).

Fontos: attól még, hogy jótállás nincs, kellékszavatosság van. A kellékszavatosság a következmények tekintetében nem különbözik a jótállástól, de a kellékszavatosságnál a vevő bizonyítja, hogy a termék már az eladáskor is hibás volt. Tehát ebben az esetben a vevő két esetben maradhat hoppon: ha a termék ez eladáskor nem volt hibás, vagy ha nem tudja bizonyítani, hogy a termék már az eladáskor is hibás volt. Tehát a jótállás és a kellékszavatosság között annyi a lényegi különbség, hogy kit terhel a bizonyítottság hiánya (ha nem tud bizonyítani).

Fontos tehát, hogy ha a cég nevére veszünk valamit, akkor minden esetben nekünk kell majd bizonyítani, hogy hibás terméket adtak el nekünk! Kivéve, ha szerződésben külön megállapodunk arról, hogy jótállást ad a termékre az eladó – nem fog, mert jogszabály nem kötelezi rá.

Kellékszavatosság esetén a következő jogok illetik meg a vevőt: első körben kijavítást vagy kicserélést kérhet. Attól függ a kicserélés vagy kijavítás, hogy melyik a célszerűbb a konkrét esetben; ha a kijavítás megoldható mondjuk két csavarozással, akkor nem kötelesek új terméket adni a régi helyett.

Fordítva is igaz, ha valami csak olyan költséggel/idővel javítható, hogy annak költsége már a termék komoly hányadát jelenti, akkor a csere a megoldás.

Ha ezeket nem vállalja az eladó (vagy nem lehetséges), akkor mással ki lehet javíttatni az eladó költségére, vagy árleszállítást lehet kérni, vagy el lehet állni a szerződéstől (termék vissza, pénz vissza).

Ha a vétel tárgya használt dolog és az eladó egy cég, akkor amennyiben a vásárló fogyasztó, akkor nem lehet kizárni a kellékszavatosságot a dolog hibáiért. Ezzel szemben, ha a cég nevére vesszük (pl. autót), akkor ez eladó érvényesen ki tudja zárni a kellékszavatosságot. Kellékszavatosság használt dolognál egyébként is csak azokra a hibákra terjed ki, amik nem a természetes használtságból erednek.

Tehát ha pl. veszek egy 190 000 KM-t futott turbó diesel autót, ott már könnyen elképzelhető egy kettőstömegű lendkerék csere, ami bár húzós összeg, mégis a természetesen elhasználódás következménye. Ha ugyanezt 60 000 KM-nél kell eljátszani, az nyilvánvalóan nem természetes elhasználódás.

Összefoglalva: ha „cégesen” vesztek valamit, akkor el kell gondolkozni, hogy mivel jártok jobban: a 27% visszaigényelt ÁFA-val vagy azzal, hogy nagyobb valószínűséggel kell majd kijavítania/cserélnie a terméket az eladónak, ha valami probléma van vele.

Share

73 hozzászólás

  • kardkovacsi
    Ez amúgy érdekes és ha már laptop nekem például a Dell on site next business day garanciájával sosem volt semmi bajom pedig minden laptopot cégre vettem. Legtöbbször a britektől mert akkor nem kell az áfát előre meghiteleznem az államnak. A cégemnek csak külföldi bevételei vannak így 3-4 évet kell várnom mindig mire összegyűlik 250e áfa mindenféle dologra.
    Kétszer is volt, hogy baj volt. Jöttek másnap helyszínre, hozták az elromlott alkatrészt és helyben cserélték is.
    Szóval ez tényleg cégfüggő. Lehet az ilyen Media Markt és hasonlók spórolnak ezen de normális cégek nem.
  • Maximalizmus
    félreértetted, szó sincs arról, hogyha cég veszi akkor nincs “garancia” (pontosabban szavatosság). A jótállás arról szól, hogy a hibás teljesítést kinek kell bizonyítani. Magánszemély vevő esetében az eladónak kell bizonyítani, hogy jó terméket adott el a vevőnek, míg céges vevő esetén a vevőnek kell bizonyítani hogy rossz terméket adtak el neki. De ha bizonyítást nyer a hibás teljesítés, akkor nyilván a céges vevőnek is “garanciában” javítják/cserélik/árleszállítanak stb (már ha megvan még az eladó és behajtható rajta, de ez másik történet)
  • 230e
    véleményem szerint nemcsak a magyar, hanem az EU is különbséget tesz magánszemély és jogi személy vásárló között. A Korm. rendelet fogyasztót említ, méghozzá a Ptk-ban definiáltat. A Ptk. szerint ez csak természetes személy lehet. Ez alapján a 14 napos elállási jog nem illet meg nem természetes személyt.
  • sgy
    Cég nevére vettem Whirlpool szárítógépet az Expert műszaki üzletben. A vásárláskor kitöltötte az eladó a jótállási jegyet. Senki sem tájékoztatott arról, hogy a céges vásárlással bukom a garanciát. 2 hónap múlva elromlott, a javíttatása (szoftverhiba, 3 perc alatt kész volt a szoftver-frissítés) 15 ezer forint volt. Sem az eladó, sem a gyártó nem akarta kifizetni, egymásra mutogattak. Békéltető testülethez fordultam, nekem adtak igazat és elmarasztalták az eladó céget (Expert). Persze az Expert azóta sem fizetett, mivel a testület nem kötelezheti őket, csak ajánlást adott ki. Tanulság: Whirlpool cuccot ne vegyetek céges számlára, főleg ne az Expertben, tényleg bukik a garancia.
    Javaslat: vedd meg a cikket (ha 200 ezer forint alatt van) magánszemélyként és használt-eszköz adásvételivel vidd be a cégbe. Garancia is marad, költségként is
  • Györgyi
    Ez számomra azért hihetetlen, mert olyan cégnél dolgozom, ahol eleve olyasmit gyártanak, amit más cégek, nem pedig magánszemélyek használnak fel, és esélyünk sem lenne bármit eladni úgy, hogy nem vállalunk rá jótállást. Ráadásul nem 1-2 évet, hanem nyolcat. Ráadásul a céges ügyfelek szinte mindenhol lényegesen több forgalmat generálnak, mint a magánszemélyek. Az ember vesz magának otthonra egy számítógépet, amit sokszor addig használ, amíg teljesen ki nem purcan, a cégeknél meg egész számítógépparkokat vesznek, amit sok helyen 1-2 évente lecserélnek. Kétlem, hogy bármelyik kereskedő megkockáztatná, hogy az újabbakat nem nála veszik meg azzal, hogy fityiszt mutat, amikor visszavisznek egy nem jól működőt.
  • Kiszamolo
    Györgyi, ez a jogszabály. A kisembert védi a jogszabály, a cégeket nem, annak legyen elég esze.

    Ettől még persze pozitív irányba saját jól felfogott érdekében eltérhet egy cég (és sok meg is teszi), de erre semmi nem kötelezi.

  • Crimson
    “Csak azt nem értem, hogy a vállalkozásokra miért nem érvényes ez a jogszabály? Náluk nem romolhat el az eszköz?”

    De, elromolhat. Ilyenkor nem a jótállás, hanem a szavatosság védi meg a vásárlót. Illetve semmi sem gátolja meg a vevőt és az elődót, hogy emellett jótállásban is megegyezzenek. Csak arra külön ki kell térni a szerződésben, mert nem jár alapból. Ez is az üzleti alku része.

  • Kopter Geza

    “De egy feltörekvő kínai márka bármikor mondhatja, hogy neked nem cserélünk telefont, mert nem is magánszemély vagy.”
    Megy ra a Paypal / aliexpress dispute. Cipot a cipoboltbol.
    Banggoodon meg egy kis hibaert is visszaadtak mar a termek aranak a felet. Volt, amikor kuldtek egy ujat. Nalunk 6 eladot kellett szetorditanom a verbe, h 3 honap utan adjak vissza a penzem, mert nem mukodott a szaros Discman, pedig elegge birkaturelmu vagyok. Ezen nem nevezett uzlet szokatott ra az online shopokra.
  • Matyi
    Nagyon jó ez a cikk. Ezt nem tudtam, pedig vettem már úgy 40 gépet (és nem a kölykök játszanak rajta, bár még ők is jobban kímélnék). Átnézem a kereskedők papírjait, mert ez egy fontos szempont.
  • Csaba
    Nem beszélem a jogi nyelvet.

    Ha vesz egy cég egy mobiltelefont és elromlik, akkor nem köteles a gyártó / eladó megjavítani?!

    Tényleg _ezt mondja ki a jogszabály bikkfanyelven_?

    Ez komoly?

  • Kiszamolo
    Csaba, a törvény nem kötelezi erre, mert nem fogyasztó vagy, hanem egy másik cég.

    Az egy másik kérdés, ha ennek ellenére mégis bevállalja üzleti érdekből.

  • Géza
    akkor úgy tűnik, hogy a békéltető testület is az én álláspontomat képviselte, hogy ha kaptál garanciajegyet a cégnévre kért számlához, akkor olyan szerződést kötöttetek, hogy neked mégis jár garancia.

    Szerintem adj ki egy fizetési meghagyást a javítási költség összegéről.

  • andrew-andrew

    “Javaslat: vedd meg a cikket (ha 200 ezer forint alatt van) magánszemélyként és használt-eszköz adásvételivel vidd be a cégbe. Garancia is marad, költségként is”
    Ezt a rész kifejtené valaki?
    Miért 200 alatt?
    Az áfát így is bukod, csak költségként tudod elszámolni.
    Vagy nem?
  • Géza
    én sem értem, hogy mi a 200.000 Ft-os határ. 100.000 Ft alatti értékű eszköz írható le azonnal, a fölött több éves értékcsökkenést kell alkalmazni. Ez okozhat némi gondot, hogy egy elvileg használt, ám vadi új gépnél ezt hogy kezeljük. Úgyhogy inkább a 100.000 Ft lehetne valamiféle határ.

    És igen, az ÁFÁ-t bukja így az ember, szóval ténylegesen céges célú beszerzésnél nemigen alkalmaznám ezt a trükköt.

  • sgy
    A 200ezer forint/év tudtommal az a határ, ameddig a használt eszközt eladó magánszemélynek nem kell adóznia. Az ÁFÁ-t én azért nem nézegetem, mert nincs ÁFÁ-s bevételem.
  • Avenger
    A bejegyzésben megfogalmazott álláspont többnyire téves. Céges vevőt, urambocsá “céges fogyasztót” is megilleti a jótállás.

    mno.hu/fogyasztovedelem/reklamalhat-e-egy-ceg-szavatossagi-szabalyok-1278185

  • Kiszamolo
    Avenger, te olvastad az általad linkelt cikket?

    Ha a gyártó, kereskedő egy termékre önkéntes jótállást vállal, akkor egy céges számlára vásárolt termék esetében is érvényesítheti.

    a jogszabályban rögzített többlet jogosítványok nem illetik meg az áfás számlával vásárló gazdasági szereplőket, kivéve: ha a jótállás vállalója kifejezetten vállalta ezen kötelezettségeket

    vita áll fenn, úgy elsősorban polgári peres eljárásban van mód annak rendezésére. (Vagyis a bíróságon lehet pereskedni)

  • Avenger
    Kiszámoló, kérlek olvasd el alaposabban és értelmezd.

    Amit idéztél, csak a többletjogosítványokra vonatkozik, a kötelező jótállás ugyanúgy érvényes:

    “Ugyanakkor a kötelező jótállással árusított termékek esetében a jogszabályban rögzített többlet jogosítványok..nem illetik meg az áfás számlával vásárló gazdasági szereplőket, kivéve: ha a jótállás vállalója kifejezetten vállalta ezen kötelezettségeket.”

    És íme még egy cikk:nepszava.hu/cikk/1022997-a-vevo-minden-esetben-fogyaszto

    Idézet:
    “A szakember szerint az idézett szabályok nem csak az olyan szerződésekre vonatkoznak, ahol az egyik oldalon a fogyasztó áll, hanem valamennyi szerződésre – hívta fel a figyelmet Kathi Attila.”

    “Ha vállalkozás a vásárló, akkor a kötelezettségek Ptk.-alapon ugyanúgy érvényesek, mintha a szerződést fogyasztó kötötte volna meg – emelte ki a szakember.”

  • Barnabás.Jog
    A népszavás cikk a kellékszavatosságról szól, nem a jótállásról (ezzel indul a cikk is, elég sokszor hangsúlyozzák is benne).

    Az első idézetet pedig próbáld meg megérteni, ne csak olvasd. Nem illetik meg a fogyasztót a jogszabályban rögzített többletjogosítványok (vagyis a jótállás). Kivéve ha a jótállás vállalója kifejezetten vállalta (tehát a szerződés alapján illeti meg a jogosultat, nem jogszabály alapján).

  • B. Péter
    Egyébként mi az oka annak, hogy a cégek ÁFA mentesen vehetnek bármilyen terméket ?
    Általános Fogyasztási Adó, a cég ugyanúgy “fogyasztja” a laptopot, vagy írható CD-t, mint az egyetemista diák..
  • Avenger
    Mindegy, hogy hogyan nevezzük a gyermeket, garanciának, szavatosságnak, jótállásnak, NEM TEHETI MEG semelyik cég, hogy az ÁFA-s számlára történő vásárlásra hivatkozva nem foglalkozik a garanciális problémával.
    A cikk egyértelműen leírja, ahogy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) Stratégiai Kabinetjének vezetője, Kathi Attila is megfogalmazza.
    A vevő minden esetben fogyasztó, továbbá
    miután egy áru megvásárlásakor adásvételi szerződés jön létre az eladó és a vevő között, ez azt jelenti, hogy arra a Polgári törvénykönyv (Ptk.) szabályai érvényesek. E szerint az eladó a hibás teljesítésért szavatossággal tartozik, tehát a vevő ennek alapján
    – javítást vagy cserét igényelhet
    – kérheti az eladási ár mérséklését
    – a hibát az eladó költségére kijavíttathatja
    – a szerződéstől elállhat, ha az eladó a javítást vagy a cserét nem vállalta.
    (lásd a fenti népszavás cikket)
  • Kiszamolo
    jól van, avanger olvasd el ezt a cikket, meg figyelmesen azokat is, amiket te magad linkeltél be. Ha nem haragszol, mi tovább nem fogunk veled vitatkozni, mert csak ugyanazokat tudnánk leírni újra és újra.
  • Avenger
    Rendben, akkor legalább azt a jelentős hibát kellene korrigálni, hogy ebben az esetben a szavatosság első hat hónapjában az ELADÓT terheli a bizonyítási kötelezettség, nem pedig a vevőt, ahogy azt fentebb írjátok.

    fogyasztovedelmi.blog.hu/2016/04/29/nemfogyaszto