Csökken a prémium állampapír kamata!

Gaborr vette észre, hogy a jövő héttől új prémium állampapírok érkeznek, csökkenő kamatprémiummal: a 3 éves csak infláció plusz egy, az 5 éves plusz 1,4%-ot fog fizetni. (Igaz, az első periódusban nem változik a kamat a magasabb bázis miatt.)

Ha venni akartál prémium állampapírt, tedd meg még a héten. (Update: úgy tűnik, estére már el is tűnt a listából a régi prémium állampapír.)

Tájékoztatók itt és itt.

Share

147 hozzászólás

  • Karl
    Szuper, akkor vége.
    Hát, így marad a MÁP+.
    1,4-es kamatprémium nekem nem vonzó ilyen hamis infláció mellett.
    Élelmiszer árak min. 15%-kal nőttek 1 év alatt, lakhatási ktg. csúnyán nőtt, de csak 3% körül az infláció. Aha.
  • hitel
    amint megjelent ez a cikk itt, (még komment sem volt) beléptem a webkincstárba és vettem egy utolsó adagot. Novemberben akartam, akkor lett volna még hozzá némi kamat egy kifizetésből, de azt most hagytam.
    Nekem elvileg még sikerült…igaz most még “elszámolás alatti tranzakció”
    Se a portfóliómban nem látszik se a szabad egyenlegen. De ez talán mostmég normális.
    Köszi ezúton is ennek a blognak, hogy van és gyorsan jönnek az infók
    🙂
  • Frazer26
    A megtakarításaimat (nem nagy összeget: 100k/hó) havi szinten MÁP+ -ba (60%) és Prémium állampapírba (40%) tettem.
    Szerintetek érdemes azt a 40%-ot PEMÁP-ba tenni a hír után? És ha igen Revoluttal megoldható a dolog?
  • headset
    a kamatvadász
    “Más: ezt a postai szuperállampapít árusítást úgy kell elképzelni majd, mintha egy Államkincstár kirendeltség lenne?”

    Úgy fog működni, mint a postán vásárolható kincstárjegyek. A vevő leperkálja pl. a 10 ezer forintot és kezébe nyomnak egy névreszóló papíralapú kötvényt. Az ismertető szerint vásárlásra jogosultak között teljes bizonyító erejű magánokirattal (szerződés 2 tanuval) át lehet ruházni. Elvesztés/ellopás esetén közjegyzői közreműködéssel le lehet tiltatni.

    “Viszont évente be kell cammogni a kamatokért, ott nincs on-lány lehetőség?”

    A dematerializált PMÁPPlusz-hoz hasonlóan a kamatokat a kamatfizetési napokon nem forintban írják jóvá, hanem újabb kötvényekben. Ami azt jelenti, hogy amíg nem váltják vissza, nem kell sehova menni. Fél év múlva a 10000 forint névértékű kötvény magától 10175 forint névértékűvé válik.

    google: MAPP/2019 ismertető

  • segitseg
    Miklós rossz az egyik link. Kétszer linkelted az ötévest.
    Az egyiknek ennek kéne lennie:
    allampapir.hu/dokumentumok/x3_3148066581933858521.pdf
  • matetoth

    nem hiszem, hogy okos dolog mástól kérni konkrét befektetési tanácsot. Diverzifikáni nem évi 0,3% kamat miatt érdemes, hanem mert az neked jó.

    Revoluttal megoldható, én is úgy csináltam. Amit nem tudok, hogy hogy fogom visszakapni, ha eljön az idő… Gondolom kiutalják Revolutra is, s ha megadom, hogy saját számla, még a tr. költséget is megspórolom. Gondolom. Valaki próbálta már?


    az adatok mind elérhetőek, mégis rengetegen, mindenhol bizonygatják, hogy az infláció márpedig nem annyi. De senki nem bizonyítja számokkal. Nagy erőforrás, de meg lehet csinálni. Nagyon unalmas tények nélküli sírást hallgatni állandóan… (És kérlek ne gyere azzal, hogy a saját vásárlói kosarad inflációja mennyi volt: értjük, sokkal magasabb életszínvonalon élsz. Szuper.)

  • annulus
    Családfő, zozoka: én csak örülök, ha nektek van igazatok 🙂

    Géza: beutalás költsége? Miért nem fizetsz online kartyaval a webkincstaron (ingyen)?

  • Pampalini
    “Miért olyan nehéz elképzelni, hogy az állam nem átverni akar, hanem működtetni a gazdaságot?”

    Az illiberális unortodoxia lényege, hogy nem Te jársz jól, hanem az uralkodói család és a haverok.

    Beugrottam ma reggel a kincstárba: ott sem lehet ma már venni. Az ügyintézőt idézem: “Mi is a Portfolióból tudtuk meg. Ide a földszintre nem jut el máshogy a hír.”

  • Dani

    Az általad említett pédával semmiylen diverzifikációt nem csinálsz. Ugyanazon ország ugyanazon devizájától függsz. Ha diverzifikálni akarsz, akkor a kötvény mellé részvény, lehetőleg EUR / USD kitettséggel. Ha ezen is túl akarsz menni, akkor ezek mellé ingatlan vagy REIT.
  • zozoka
    tovabbra is azt mondom, hogy havi masfelbol vigan megel egy csalad, sot. Viszont hitel nelkul meg ekkora keresetbol sem lehet ma hazat venni, mert gyorsabban dragulnak az ingatlanok, mint az az evi 6-7 millio amit a fizetesbol felre lehet rakni. Es ez szerintem baromi gaz. Gyakorlatilag az, hogy a tarsadalon jo resze eladositja magat arra kenyszerit egy csomo mas csaladot is, hogy adositsa el magat, ha hazat akar, noha a bevetele alapjan mondjuk 10-20 evvel ezelott semmi nem indokolta volna, hogy igy tegyen.
    Szerintem ha tizedennyi hitelbol vasarolt ingatlan lenne, toredekebe kerulnenek az ingatlanok. A befektetok es a bankok nem, a lakhatasra ingatlant vasarolok viszont igen jol jarnanak azzal, ha nem adositanak el magukat 10-20 evre.
  • gvereb1
    Pampalini a kamatvadász
    webkincstar.allamkincstar.gov.hu – itt mindent tudsz intézni
  • gaborr
    igen, pont olyan kockázatos országok vannak benne mint magyarország, ezt írtam, viszont abból 33 (köztük magyar usd-ban kibocsájtott állampapírok 6% körüli kuponnal).

    A 10% árfolyamnyereség az osztalékhozamon felül van.
    Én az USD-s változatból tartok egy nagyobb pakkot (amit már nem lehet vásárolni eu állampolgárként). Az idei 10% árfolyamnyereség az 5% osztalékon felül, és még az usdhuf kereszt gyengeségéből is van 5.67% hozam, tehát idén eddig 20% felett van forintban számolva. Nekem ez megfelelő, lehet neked nem, ízlések és pofonok, nem tudom neked mennyi lenne az “elég” egy ilyen kockázatos papír esetében.

    Tény, ha bárhol kamatemelés indulna az nem tenne jót a papír árfolyamának, de erre zéró esélyt látok.

  • hemond
    Lustporton volt két éve egy cikk a helyettesítő termékekről:

    lustaport.wordpress.com/2017/06/02/feltorekvo-adossag-etf-ek/

  • Zabalint
    Az 1,4%-os prémium alig több, mint a PEMÁP 1% prémiuma, és én nem számítok a forint reálfelértékelődésére, az ellenkezőjére inkább, főleg ha recesszió lesz. Úgyhogy a következő hónapokban inkább a PEMÁP súlyát növelem.
  • Antal Tibor
    kissbela: Ha Eur befektetésről van szó, nálam a magyar állam által kibocsájtott állampapír ki van zárva, illetve az is, hogy itthon helyezzem el.

    Forintra ok az állampapír, illetve a hazai állampapír, de EUR esetén még fontosabb a partnerkockázat is, amire Miklós is felhívta a figyelmet.

  • Peti
    Ma telefonált egy hölgy a MÁK-tól, hogy nem szeretnék-e várni a jövő hétig, és az október 24-én vásárolt 2024/J helyett inkább a 2025/I-t venni. Mondtam neki, hogy most már ne változtassunk rajta… 🙂
  • Picur
    Atesz, én is MÁP+-ba raktam átmenetileg a lóvét, menj be az Államkincstárba, csináltass számlát, utána a webes felületen vedd meg bankkártyával az állampapírt, így utalási ktg sincs. Utána a tőke átmenetileg le fog csökkenni, ha figyelgeted majd a portfóliót( a visszaváltási ktg miatt), ki kellene várni azért azt a 6hónapot, hogy megérje, akkor 5napig visszaváltási ktg nélkül kiveheted a lóvét az 1,75%kamattal együtt.
  • 1x1
    Azon azért elgondolkodtam, az infláció is kamatos kamat módjára exponenciálisan nő, így pl. 3,5% éves infláció 5 év alatt össszesen 18% pénzromlást jelent. Ezzel áll szemben a fix kamatozású MÁP+…
  • Andrew-Andrew
    Ez a postai szuper állampapír mivel is jobb mint a sima MAP+?
    Nem igen értem mire jó. 🙁
  • Dani

    Köszi az infót, az osztalékon felüli rész nekem kimaradt, lehet nem voltam elég figyelmes.
    Megnézem,h melyik az EUR-s változata de ha berakod ide a konkrét etf nevét, azt megköszönném ( gondolom Xetrán lehet venni ).
  • Dani

    Tölttél már fel a webkincstárba EUR-t Revoluttal?
    A mostani intézkedéseknek hála én is megyek a PEMÁP felé, hasonló meggondolásból mint te.
  • Karl
    Mivel én intézem a bevásárlás jelentős részét, így látom, hogy az élelmiszer árak alsó hangon 10-15%-kal vannak feljebb, mint 1 éve.
    Mitől magasabb színvonal az, hogy kaját veszek?
    Én nem az M1-ről tájékozódom, mint egyesek, hanem a saját szememmel.
    Egyszerű a történet. Az internet nem felejt, nézz meg kb. 1-2 évvel ezelőtti újságokat, van olyan honlap, ahol vissza lehet nézni több lánc kiadványát.
  • Dani

    Felejtsd el, ha lehetne kommentet törölni már törölném 🙂
  • ritkan_szolok_hozza
    @1×1 “3,5% éves infláció 5 év alatt össszesen 18% pénzromlást jelent”

    Igen, ezt sokan elfelejtik. 6 év alatt az állam elveszi a megtakarításod felét. Ja és az állam mondja meg, mekkora is az infláció.

    És ezek után higyjük már el, hogy nem akar rosszat… 🙂

  • V
    es tudja esetleg valaki hogy pontosan mit jelentenek az egyes allampapir sorozatokban a betuk a perjel utan? En eddig nem nagyon fedeztem fel benne semmi szabalyt de talan even belul azt mutathatja pontosan melyik heten jar le. A perjel elotti szam ugye a lejarat. Vagy a betu inkabb a futamidore utal? Tudja valaki?
  • matetoth

    Csak kicsit gondold végig, hogy mit állítasz: szerinted évente 10-15%-ot nő a lakások ára, és ez sokáig fenntartható, de a bevételed mindig másfél millió marad?

    Arról nem is beszélve, hogy ha mindig pont ugyanannyit tudsz eltenni, mint amennyivel növekszik a lakás ára, akkor nagyon jól állsz, ha van hozamod… De ha hozamod nincs, akkor is elég hamar tudsz hitelt felvenni évi 6M-es megtakarítás mellett. Szóval akármennyire is jó keseregni, alapja annyira nincs

    Érdemes azt is meggondolni, hogy a budapesti ház/lakás nem alapjog. Nem kötelező ott élni.

  • googyi

    iShares J.P. Morgan USD Emerging Markets Bond UCITS ETF (Acc)
    justetf.com/en/etf-profile.html?isin=IE00BYXYYK40
    Ez nem ugyanaz USD-ban nem hedgelve?

  • Szabolcs
    “1×1
    2019-10-30 at 14:21

    Azon azért elgondolkodtam, az infláció is kamatos kamat módjára exponenciálisan nő, így pl. 3,5% éves infláció 5 év alatt össszesen 18% pénzromlást jelent. Ezzel áll szemben a fix kamatozású MÁP+…”

    Fix lenne? és ráadásul nem is tőkésedik? A francba. 🙂

  • googyi
    1×1

    “Ezzel áll szemben a fix kamatozású MÁP+…”
    … 4.95% átlagkamattal meg 27%-ot hoz.

  • Anti
    Javaslom elolvasni Bokros az Élet és Irodalomban megjelent írását: es.hu/cikk/2019-10-04/bokros-lajos/a-jegybanki-tevekenyseg-vilagmeretu-kihivasai.html

    Érdekes, hogy jelentős pénzügyi szakemberként Bokros is megkérdőjelezi az inflációs módszertant (EU szinten), amely semmilyen módon nem indikál befektetési elemeket, így feltételezhetően félrevezeti a gazdasági döntéshozókat (különösen a jegybankokat).

  • Szabó Gábor
    Attól hogy valamit prémiumnak neveznek el még egy rakás hulladék marad. Azért lett prémium a neve, hogy azt az érzést keltse, hogy na ez nagy durranás.
    Az államnak az.
  • mgpx

    Én óvatos lennék MÁP helyett kötvény ETF-et ajánlani. Nem azért, mert rosszabb, hanem mert nagyon más célközönségnek szól. A MÁP vásárlók zömének fontos a tőkegarancia, és a kötvény ETF-ek ilyet értelemszerűen nem nyújtanak.

    Ráadásul a feltörekvő kötvény ETF-ek árfolyama a részvénypiaccal mutat erős korrelációt. Eszközdiverzifikációban is, kockázatként is inkább részvénybefektetésként kell őket kezelni.

    Ettől még lehet remek befektetés, csak nem kockázatkerülő megtakarítóknak való.

  • Melasz
    @1×1
    Igen. A MÁP+ pedig akkor ~24%-ot hoz 5 év alatt:)
  • Szabolcs
    “Andrew-Andrew
    2019-10-30 at 15:15
    Ez a postai szuper állampapír mivel is jobb mint a sima MAP+?
    Nem igen értem mire jó. ”

    Ezt nagyon-nagyon sokan nem értik. Akik foglalkoznak vele sem… Pláne, hogy utána ebből is csak egy adat lesz a gépben. Az okát a postán kell keresni, csak nem jött be nekik. eddig fizikai után több volt nekik a jutalék.

    Amúgy fizikai ÉS egyben névre szóló papír az teljes baromság. Ha fizikai akkor legyen bemutatóra szóló. De ezt persze a jogszabályok tiltják, akár úgy is gondolhatom, jogosan. De akkor minek ez a játék a nyomtatással, biztonsági elemekkel, melyet hurcolászni kell, adminisztrálni, és utána rögzíteni az ügyfélszámhoz…

  • zozoka
    persze, nem alapjog itt lakni. Csak epp itt szulettem, es nem szeretnem, ha innen kitennenek.
    Arra kivanok ravilagitani, hogy miert van az, hogy amit irtal is, az az egyeduli megoldas, hogy hitelre vegyek hazat. Na ezt nem szeretnem. Miert kell nekem egy bankot is eltartani ha lakni szeretnek? Miert nem lehet masfel millios fizetesbol sem megoldani a lakhatast ugy, hogy ne eloskodjon mas az emberen? Valahogy nem jo a rendszer, hogy epp a gazdagokra nem csimpaszkodnak ra a bankok (pedig nekik volna penzuk, hogy eltartsak a bankokat), aki pedig tisztesseges munkabol szeretne elni, az extra teherkent meg hitelt is be kell vallaljon, es ezzel ujabb 10-20 evre megkosse a kezet. Tobb gyerekkel es lakashitellel azert nem ugral az ember munkahelyek kozott. Na azt mar nem, akkor inkabb maradok lakasban, rajtam nem fog bank eloskodni…
  • Zabalint

    Abban igazad van, hogy a hitelfevétel öngerjesztő, minél többen vesznek fel hitelt, a többi is annál inkább rászorul, mivel a hitelek miatt emelkednek az árak.

    Viszont a kiindulópont nem ez, hanem az, hogy egy átlag diplomás pályakezdő fiatal 23-25 éves kora körül kezd dolgozni, és az első években még nem magas a bére, így ha kicsiv 30 után gyereket akar, addigra még nem jön össze akkora összeg össze szülői segítség nélkül, hogy megfelelő lakást vegyen. 35-55 éves kora között viszont bőven megkeresi azt, ezért kézenfekvő a hitel. Nyilván van aki megoldja, mert nagyon jól keres, vagy szülei segítik, majd ő is a gyerekeit, de ez nem mindenki, valakinek hitelt kell felvennie, ha megfelelő lakhatást akar.

    A megoldás normális bérlakás piac lenne, de az meg itthon nincs.

  • Zabalint
    @1×1
    Na de a MÁP+ hozamait is újrafekteted valamibe. Persze ha ugyanabba, akkor a sávos hozamok miatt ha 5 év múlva bontod fel az egészet valamennyit valóban buksz rajta.
  • Zabalint

    Egylőre nem foglalkoztam vele, amit vettem, simán bankkártyával vettem, de azon bukok valamit, úgyhogy ideje lenne más megoldás után néznem.
  • A2
    Andrew-Andrew: A posta mindkét formátumot forgalmazza: júni 3 óta a MÁP P-t a MÁK rendszeréhez kapcsolódva, novembertől a papír alapú változatot is. Nagyon úgy tűnik, a különbség mindössze annyi, hogy utóbbiból nincs részösszeg felvételi lehetőség. Véleményem szerint a papír formátum bevezetése azért történik, hogy ne csak a rendszerrel rendelkező nagyobb városi posták, hanem a kisebbek is bekapcsolódjanak az értékesítésbe szerte az országban.
  • matetoth

    az érzéseid, meg a ködös emlékeidet állítod szembe egy (EU-s) standard módszertannal. Ez a bajom, nem az, hogy mennyi az élelmiszerárak növekedése. Nézz a dolgok mögé, mit, hogyan mérnek, mi van benne, annak mi az oka. Ha olyan könnyű visszakeresni az árakat, tedd meg, írj egy kimerítő cikket tényekkel, s akkor talán elhiszem, hogy igazad van. De ezt senki nem tette meg. Vagy aki belement, arra jutott, hogy nem biztos, hogy a legjobb a módszertan, de tökéletes soha nem lesz. Csak a sírás állandó. Ha összeadnám minden évben, hogy emberek szerint mennyit drágult az élet, akkor mindenki az éhhalál szélén lenne.

    Egyébként, ha jól gondolom az élelmiszerárak az átlagos infláció felett drágulnak, az elektronikai eszközök pedig jellemzően alatta. Tippre a szolgáltatások költsége is megindul ebben az évben, de jövőre szerintem durván.

  • Joy
    Azoktól szeretnék kérdezni, akik szerint az állampapír csak az államnak jó, a befektetőnek nem.

    Tehát: Ilyen kockázat és kamatszint mellett mely más, akár kis pénzzel elkezdhető, könnyen hozzáférhető befektetés létezik?
    Van itthon ma olyan termék, ami kb. 5%-ot hoz és egyedül államcsőd estén nem kapod meg a pénzed?
    Akár kozmetikázzák az inflációt, akár nem, ez még mindig közel egy ötössel több a párnacihánál. (Azért ilyen az összhasonlítás, mert néha olyan “befektetői” tanácsok jönnek, hogy akkor inkább tartom otthon, mint állampapírban.)

    A segítségeteket nem csak én köszönöm, hanem az a sok kisbefektető is, aki ma már nem lakást vesz, hanem állampapírt.

  • headset

    “Ez a postai szuper állampapír mivel is jobb mint a sima MAP+?
    Nem igen értem mire jó. ”

    Kényelmes. Lehet, hogy nem Neked. Másnak.

    Ha összegyűlik 10000 forint, az idősebb, vidéki, internetkerülő megtakarító bemegy a postára és vesz egy kötvényt.

    Beteszi a sublótfiókba. Néha előveszi, számolgatja, nézegeti. Örül. 🙂

  • Komloslaci
    Már kedd óta nem is jegyezhető. Éppen most tájékoztattak.
  • örök körök

    Zsidaynak is volt erről egy jó írása:
    zsiday.hu/blog/jegybanki-infl%C3%A1ci%C3%B3s-sz%C5%B1kl%C3%A1t%C3%B3k%C3%B6r%C5%B1s%C3%A9g-ism%C3%A9t

    Közben ahogy ezt kerestem, ráakadtam erre az írására véletlenül, 2015-ből:
    zsiday.hu/blog/%C3%BAj-%C3%A9vtized-%C3%BAj-bubor%C3%A9k
    Meglepően jó a jósgömbje a csókának néha azért. 🙂

  • jurta
    Miklós, nincs kedved az inflációszámítás módszertanáról írni? Akár több részletben, ha bonyolult.

    Valóban, vagy hat-hét éve éve vádolják egyes hozzászólóid a KSH-t hazudozással, csalással, félrevezetéssel, kormánynak lefekvéssel (és: itt és most láttam először olyat, hogy az Eurostat-ot is 🙂 ), mert drágábbnak érzik az életüket, mint tavaly, de nagy összegben fogadnék, hogy legtöbben azt sem tudjuk, miről beszélünk.

  • Andrew-Andrew
    @A2
    Köszönöm, valahogy én is így gondoltam, de azt hittem nem veszek észre valamit.
  • OFFliner
    Zabalint
    2019-10-31 at 07:38

    A MÁP+ kamatait automatikusan MÁP+ -ba fektetik neked, ha jól tudom. Tehát nincs olyan opció, hogy megkapod a kamatot és eldöntöd mibe tedd.

  • OFFliner
    Engem az érdekelne, hogy ha mondjuk 100 €-ért veszek P€MÁP-ot és fél év után ki kell szállnom belőle, akkor mennyit bukok, ha bukok.
    Váltási és utalási költségem nincs.
  • matetoht

    az a baj, hogy nem számolsz utána

    Van 10M megtakarításod. Elraksz 6M-t év végén. Lakásod ára nő 6M-et. Ha ezt minden évben megismétled, s mondjuk MÁP+-ban 5%-ot kamatozik a pénzed, akkor kiszámolható, hogy hány év alatt lesz lakásod. Ha mondjuk 3M-t raksz el, akkor is lenne lakásod valamikor. Szóval csak akkor kell a “bankot gazdagítanod”, ha ez a választásod. Egyébként igazad van, a lakásárak növekedése durva volt az utóbbi pár évben. Van ilyen, máskor meg másmilyen lesz (csak mondom, ezért diverzifikálnak az okosok: ha minden vagyonod a lakásod, nem vagy okos befektető).

    Egyébként miért nem jó a bérlés? Soha nem értettem a ragaszkodást a sajáthoz, mintha kötelező lenne. Melyikőtök fogja a sírba is magával vinni a lakását? Meghalni pont olyan jó bérleményben is.

  • Szabolcs
    “zozoka
    2019-10-31 at 00:50
    persze, nem alapjog itt lakni. Csak epp itt szulettem, es nem szeretnem, ha innen kitennenek.
    Arra kivanok ravilagitani, hogy miert van az, hogy amit irtal is, az az egyeduli megoldas, hogy hitelre vegyek hazat. Na ezt nem szeretnem. Miert kell nekem egy bankot is eltartani ha lakni szeretnek? Miert nem lehet masfel millios fizetesbol sem megoldani a lakhatast ugy, hogy ne eloskodjon mas az emberen? Valahogy nem jo a rendszer, hogy epp a gazdagokra nem csimpaszkodnak ra a bankok (pedig nekik volna penzuk, hogy eltartsak a bankokat),”

    röhögni fogsz: 1,5M nettóval, ha Neked ad hitelt a bank, akkor pont azt teszi… rádcsimpaszkodik. 🙂

    Amúgy persze gáz, de tényleg a lakásbérleti piacot kéne rendbe tenni. És az a szomorú, hogy ez nagyrészt pont semmibe nem kerülne, csak szabályozást kéne írni rá, ha már megvan a 2/3-ad. Nem ármeghatározásra gondolok.

Vélemény, hozzászólás?

A megadott név fog megjelenni, ezért érdemes nem a valódi nevedet megadni a hozzászóláshoz.

A hozzászólás előzetes moderáció után fog megjelenni.

Figyelem: FIREFOX böngészővel gondod lehet a hozzászólás elküldésével. Használj másik böngészőt a hozzászóláshoz, amíg ki nem javítják a hibát.

 karakter még felhasználható

A hozzászólás elküldésével hozzájárulsz, hogy az IP címed technikai okokból tárolva legyen. Ha ezt nem szeretnéd, ne küldd el a hozzászólást. Kérésre a hozzászólást töröljük az IP címeddel együtt.