Ez történt a héten 03.12

A hét vezető híre az amerikai Silicon Valley Bank csődje, ami az Egyesült Államok történetének második legnagyobb bankcsődje és a legnagyobb 2008 óta. Ez a 16. legnagyobb amerikai bank volt és a nevéből is sejthető, hogy a Szilicium Völgy startupjainak egyik kedvenc bankja volt. Ebből is következik, hogy a betétállományának 85%-a a betétbiztosítási összeg felett volt, ezzel komoly gondba kerültek a helyi startupok is.

Önmagában ez a csőd nem okozna nagy problémát, de a bankszektorban mindig jelentős kérdés a tovább fertőzés esélye (ez az úgynevezett dominó-hatás). A bankszektor abból él, hogy betéteket gyűjt, amiket aztán haszonnal kihelyez hitelbe másoknak. Ebből következik, hogy a betétesek pénze nincs a bankban, ezért egy bankpánik esetén még a legerősebb bank is kétvállra fektethető. Egy idő után a legtőkeerősebb bank sem tudná visszafizetni az összes betétes pénzét egyszerre.

Közben az emberek arra is rájöttek, hogy a bankok tele vannak néhány éve vásárolt állampapírokkal, amiknek az értéke nagyot esett a kamatemelések miatt. 620-650 milliárd dollárral érnek kevesebbet a bankok kezében lévő állampapírok, mint amennyiért vették őket.

Ha sikerül megállítani a bizalomvesztést és a pánikot, akkor gyorsan túl leszünk ezen az ügyön. Ha nem, akkor még komoly gondok lehetnek, a jövő hét végére már sokkal okosabbak leszünk ezzel kapcsolatban.

(Az amerikai betétbiztosítási alap 124,5 milliárd dollárral rendelkezik, ez elég lenne a mostani csőd finanszírozásához, de elenyésző a 22 ezer milliárd dolláros amerikai bankbetétek állományához képest.)

Ha megmentik a bankot, akkor felmerül a kérdés, hogy mostantól minden bank “too big to fail” lesz-e? Ha nem mentik meg, akkor pedig ott a tovább fertőződés esélye.

Update: hétfő reggel már közölte is a FED, hogy minden betétest kárpótolnak és annyi pénzt öntenek a bankrendszerre, amennyit csak szükséges. S csak úgy, mellesleg, a Signature bankot is gyorsan bezárták, így már a harmadik legnagyobb bankcsőd is meglett a hétvégén.

A tőzsdei hangulat is elromlott, az S&P 500-as amerikai tőzsdeindex 4,5%-os mínusszal zárta a hetet, így az idei teljes nyereség 0,6%-ra olvadt. Nem meglepő módon az esést a bankpapírok vezették.

Egy másik bank is bajban van, a kriptobanknak is emlegetett Silvergate Bank is csődbe ment, a kriptopiacon történt csődök újabb és újabb áldozatokat követelnek továbbra is.

Újabb “stablecoin” hasalt el a csődök miatt, az elvileg mindig egy dollárt érő USDC ára 88 centre esett, mostanra sikerült visszakapaszkodnia 96 centig.

Az amerikai munkaerőpiaci adat jobb lett a vártnál, 311 ezer új állás keletkezett februárban. Ez és a várhatóan továbbra is magas inflációs adat a jövő héten előrevetíti az erőteljesebb dollár alapkamat-emelés lehetőségét márciusban, a részvénypiacok nagy bánatára.

A meghirdetett állások száma azonban már lehűlés jeleit mutatja a munkaerőpiacon:

Míg 2021-ben soha nem látott mértékben nőtt az amerikai megtakarítási ráta, mivel az emberek rengeteg pénzt kaptak az államtól, de nem tudták elkölteni, mostanra az eladósodás mértéke dönt új rekordokat. Nem csak az adósság mennyisége nő gyorsuló ütemben, de a nemfizetési ráta is emelkedésnek indult.

A tanárok fizetése az Egyesült Államokban is túl sokáig volt túl alacsony, így ott is komoly tanárhiány lépett fel. Egy új törvénytervezet szerint a tanárok éves minimumfizetése nem lehet alacsonyabb 60 ezer dollárnál.

A lakhatási lehetőségek romlását jól mutatja az alábbi ábra, egy 30 éves lakáshitel havi törlesztője 20% önerő mellett így alakult az elmúlt évtizedben:

A japán jegybank továbbra sem idegeskedik a növekvő infláció miatt, véleményük szerint ez külső okok miatt van, ezért továbbra is ragaszkodnak az ultra laza monetáris politikájukhoz.

Az idecsalogatott akkumulátorgyártók miatt három új gázerőmű létesítését jelentette be a miniszterelnök. Azért gázerőmű, mert azt lehet a leggyorsabban felépíteni. Mivel gázt még azóta sem találtunk túl sokat idehaza, felmerül a kérdés, hogy honnan lesz hozzá gázunk. (Csak zárójelben, már most is importálnunk kell a villamosenergia majdnem egyharmadát, ennyire állunk jól villamosenergiával.)

S ugyanebben a beszédében arról is szólt a miniszterelnök, hogy 500 ezer új munkavállalóra is szükség lesz a közeljövőben, de ennyi szabad munkaerő már régen nincs Magyarországon. Tehát a gázhoz hasonlóan azokat is importálni kell majd. A vizet elfelejtette megemlíteni, mármint, hogy elég víz sincs az akkumulátorgyártáshoz, de gondolom majd azt is behozzuk valahonnan.

Share

149 hozzászólás

  • Bal
    ha hagyják elszállni az inflát, akkor az amerikai nyugdíjasok fognak bukni. Beért a fogamzásgátlás hatása, először a történelemben most borul a vagyonfelhalmozás klasszikus modellje (piramisjátéka … ?), ahol az előző generáció eladja a vagyonát a következőnek. Érdekes időket élünk.

    Az szinte biztos, hogy az infla vagy a recesszió közül most választaniuk kell. De ha a megtakarítások bukását az idős generációk túlságosan megérzik, lesz politikai visszhang. Ott is ők a legaktívabb szavazók, komoly reprezentációval.

    Szóval egyáltalán nem biztos, hogy az inflát választják.

  • csizkek
    “ogy felelős szakemberek ne nézték volna meg, hogy a vízkészlet és a környezet sérelme nélkül engedélyezhető-e?”
    Nem, nem neztek meg. A megnezes azt jelenti, hogy a kornyezeti hatastanulamnyokat publikaljak es nyilvanosan elerhetove, kritizalhatova teszik. MAjd meghallgatjak fuggetlen szakertok velemenyet is.
    Az, hogy vmi prof titulusu a debreceni egyetemen ugral, hajra. A magyar egyetemek reg nem fuggetlen tudasbaziskent mukodnek.
    Egyebkent ja elhiszem, hogylesz viz boven a gyarnak. Az a nagy kerdes, hogy neked mint a kornyeken lakonak lesz e TISZTA vized es TISZTA kornyezeted. VAgy az lesz mint God-on, hogy a mintavevo kutak miutan rakkelto anyagok jelenletet mutattak ki, inkabb betemettek oket.
    Lehet hivatkozni Nemeto.-ra, ha ilyen megtortenne mint God-on, masnap felgyujtanak a gyar 4 sarkat.. Elkepzelhetetlen. Mo.-on az atlag meg ervel is maga ellen. Hajra!:)
  • gaborr
    teljesen autó függő hova érdemes rakni. neked hibrid toyotád van, nekem meg benzines autóm. valszeg a toyotában nincs is hely a hátsó üléssor alatt.
    1 kilós. legutóbb amikor láttam autót kigyulladni (franciaország síterepre vezető szerpentinen) akkor elfújta a tulaj a saját 1 kilósát, és egy buszsofőr is hozta a saját oltóját (nagyobb volt, nem tudom mekkora). a tüzet nem sikerült eloltani, totál leégett az autó míg odaértek a tűzoltók, de legalább volt annyi idejük, hogy ki tudták pakolni az autót, így az értékeik nem égtek benn.
  • jami
    Hajrá, kéretik nyilvánossá tenni a vízbázisról szóló tanulmányokat, mellesleg az összes többit IS. Mondjuk még a tervezés fázisában, nem akkor, amikor már a telkes is eladták a gyárépítéshez és már az engedélyezés megy.

    Mellesleg elég merész dolog azt nyilatkozni, hogy LESZ bőven víz, amikor épp tömegkarambolt okoz az időjárásunk változása, amit nem és nem akarunk a mindennapokban figyelembe venni – azaz, ha MOST van is elég víz, az az eddig megszokott időjárás miatt van, de épp más válik lassanként megszokottá és ebben a helyzetben mi tárt karokkal várjuk a nagy vízigényű gyárakat. Közben hónapok múlnak el 30-40mm alatti összcsapadékkal, országos átlagban, nem az Alföldön. A mg IS egyre több vizet igényel…

  • tumpara
    Az akkugyárakkal nem az a baj, hogy nincs elég (szenny)víz, mert van; nincs elég energia, mert lesz (milyen áron, akár az ország jövőjét tekintve, az már elég sötét képet mutat); hanem, hogy bár egy teljesen zárt rendszert alkot, valamiért Magyarországon mégis találnak rákkeltő anyagot a földben, talajvízben. Magyarán az engedélyező, környezetvédelmi hatóságok nem védik a lakosságot és várhatóan a jövőben sem fogják. A közmeghallgatásokon ugyanolyan ostoba csürhe verődik össze, mint bármely Békemeneten (csak elvétve van konstruktív felszólaló, azok is inkább csak Gödön), vicces, hogy visszanyal a fagyi (pl. fájlalják a jó magyar termőföldet, miközben a gyár mellett ott van 500x akkora földterület, könyörgöm, valahova épülnie kell a gyáraknak, igen, autópálya mellé, nem Debrecen másik végébe). A többség ugyanúgy FB-kommentekből tájékozódik, mint a Covid idején, olyan is a színvonal.
  • tumpara
    A fentiektől függetlenül persze jó lenne a jövőre is gondolni, mert pl. mi van, ha folyamatosan aszályos évtizedek következnek, akár egész Európában, aztán lehet, hogy most úgy számolunk, hogy lesz víz bőséggel, csak mire odaérünk a gyárak megnyitásához, már el kell dönteni, hogy a lakosság vagy a gyár kapjon inkább belőle. És ezt a garnitúrát és rendszert elnézve a gyár fog nyerni… Na ehhez kéne független ÉS hatósági pozícióban lévő szakember, csak olyan már nincs ebben az országban, nem tűri meg a rendszer, így meg senki nem hisz senkinek. Köszönjük, szép volt fiúk!
  • tré

    “Porral oltó: “Kezdődő és kis tüzek oltására”
    tűzvédelem, oltóeszközök.
    Magyarán szinte tényleg semmire. Még a CO2 is jobb annál.”
    A telephelyen, ahol dolgozom, van egyakkumulátor K+F cég is. Úgyhogy az első munkavédelmi oktatáson elmondták, hogy NEM oltunk CO2-vel Li-akkumulátort.
    A lítium égéskor ugyanis “a CO2-ból veszi ki az oxigént”. 😀
    Megkérdeztem egy tűzoltót, mit lehet csinálni egy 1 kg-os poroltóval. Válasz: Dobjam el, és akkor gyorsabban tudok futni.
  • V.A.Laki
    @NemFideszBirka: “Holnap összeomlik a gazdaság és jön a madmax. Te ott állsz a mondjuk egy kilós aranyrudaddal. Hogyan fogsz vele kifizetni egy kiló kenyeret?”

    Ezt a Ferfal nevu prepper konyveben olvastam, hogy az 1998-2002-es argentin osszeomlasban is folyt az arany kereskedelme, termeszetesen a kezelesi koltseg szereny 50%-ra nott. De a te peldadban ez akkor es ott azt jelentette, hogy egy kiloert kezbe kaptal 4000 dollart, amibol uri modon el tudtal menekulni a vilag tetszoleges pontjara.

    Ugyhogy amig csak egy nagy fejlett gazdasag is allva marad a vilagon, addig az aranyadnak valoszinuleg lesz az esztetikai erteken tulmutato erteke kulonbozo csempeszhalozatoknak hala. (Egyebkent az esztetikai elmeny sem lebecsulendo. Egyszer simogass meg egy 11 kilos szinarany rudat, garantalom, eleted kulonleges elmenye lesz. A kripto ezt nem tudja, nem lehet simogatni.)

  • peetki

    De áruljátok már el, miért kell zsigerből feltételezni, hogy mindenki hazudik, mindenki érdekből cselekszik, senki nem gondolkozik felelősen, csak is csak is az aki ellenzi, aki látni véli, hogy ezek biztos hazudnak. Szerinted egy hatósági döntést meghozó, egy vízművezető,az rábolint annak tönkretételére amiért dolgozik, nincs felelőssége tudatában? Kiadna úgy bárki egy engedélyt, hogy “jólvan majd meglátjuk”. Miért kell ma Mo-n mindenről és mindenkiről ezt feltételezni, miért?
    A Gödi eset is egy felkapott elferdített story. Tudod mekkora volt az a kimutatott hatalmas szennyezettség? Több ezer liter vizet meg kéne innod NAPONTA, hogy bármilyen kimutatható egészségügyi hatása legyen.
    Egy iparterület környékén mindig vannak és lesznek hasonló esetek, azért vannak a hatóságok, hogy ezekre felügyeljenek, intézkedjen. Legyen már egy kis bizalom bennünk a szakemberek és egymás iránt.
  • expect

    Milyen önellátásról beszélsz, amikor ázsiai cégek gyártanak, a magyaroknak meg max a szalagmunka jut? Hol van ebben az önállátás vagy az érték? Sehol. Mintha azt mondanád, hogy Indonézia önellátó cipőgyártásban vagy hogy Magyarország önellátó autógyártásban, mert vannak itt a német autógyáraknak telephelyei. Az nem önellátás, hogy ázsiai multik orosz energiából itt szerelnek össze vmit, amit utána megvesz egy másik külföldi multi

    “Egyébként bármelyik előremutató technológia mellett döntünk, egyikhez sincs semmink”
    Ez egyrészt nyilván nem igaz, hisz lehetne pl jövőbe mutató élelmiszeriparunk, földrajzilag minden adott hozzá. Ehelyett inkább importáljuk a kaját is, amiből simán lehetnénk valóban önellátóak. Másrészt pedig számos dolog nemléte bizony megváltoztatható. Csak akkor knem multiknak kellene puszira ezermilliárdokat adni, hanem be kellene fektetni pl az oktatásba

  • NemFideszBirka
    – 2023-03-13 at 21:05

    Ez már csak ilyen. Valahol meg kell húzni a határt, náluk 250k dollár, nálunk az EU-ban többnyire 100k euró. Egyébként pedig erre az a megoldás, amit Miklós is írt: állampapír, pénzpiaci bef. alap, vagy bármi más, aminek kicsi a volatilitása és elég likvid. Csak ugye ehhez kellene egy normális pénzügyi tervezés, ahol megbecsülik a cash flowt a cégben és ahhoz igazítják a pénzek lekötését. Ez persze olyankor működik, mint most az SVB, ahol egy centet sem vett ki senki a bankból. Egy Quaestor típusú bedőléstől ez sem véd meg, mert ott hozzányúltak a befektetésekhez is.

  • NemFideszBirka
    – 2023-03-14 at 11:59

    Az amerikai döntéshozókat ne magyar fejjel próbáld megérteni. Persze, a nagy infláció rossz a nyugdíjasoknak az USA-ban is, de közel sem annyira, mint egy recesszió, ott ugyanis többnyire befektetésekben van az emberek nyugdíjmegtakarítása és a nyugdíjat ezen papírok kifizetéseiből (osztalék, kamat) vagy tőkefelélésből kapják. Recesszióban ezek értéke szépen zuhan, a vállalati profitok zsugorodnak, esetleg csődbe is mennek cégek. Ezzel szemben sima inflációs helyzetben a cégek tudnak alkalmazkodni, tudnak árat emelni és ezzel ki tudják védeni a profitok zsugorodását, mert van kereslet a termékeikre. Infláció oldaláról kevesebb veszteséget szenvednek el, mint egy recesszió esetén.

  • expect

    “Miért kell ma Mo-n mindenről és mindenkiről ezt feltételezni, miért?”
    Fordítsuk meg a kérdésed és megkapod a választ. Miért kell Magyarországon egyáltalán mindenkiről folyamatosan “feltételezni vmit”? Mert az átláthatóság csírája sincs meg, a tanulmányok, vizsgálatok, amik elvileg megalapozhatnának egy döntést vagy el sem készülnek vagy titkosak 70 évre. Szóval akkor tegyük fel a kérdést helyesen: Miért titkolóznak a döntéshozók, ha nincs itt semmi visszásság, minden igazolható, logikus, racionális? Teszik ráadásul ezt a mi kontónkra, a mi felelősségünkre. Ez kb olyan, mintha úgy vennél fel hitelt, hogy a bank nem árulja el neked a feltételeket, majd a kapott pénzt odaadnád egy vállalkozónak, aki meg nem avat be abba, hogy pontosan mibe fekteti a pénzed és az miért rentábilis számodra. De hát bízz már meg bennük, hisz ők a szakemberek! 😀
  • NemFideszBirka
    – 2023-03-14 at 14:17

    A gödi példa igazából pont téged cáfol. Igen, a talajvíz szennyezettsége valóban kicsi volt, több ezer liter vizet kellett volna meginni ahhoz, hogy bajod legyen belőle. Ezek után le is zárták a vizsgálókutakat, mondván hogy nincs itt semmi látnivaló.

    Na de előtte nem volt ilyen szennyezés a vízben, tehát valószinűsíthető, hogy a gyártól jött. Ha pedig a gyártól jött, akkor az is feltételezhető, hogy a szennyezés idővel növekedni fog, mert semmilyen intézkedés nem történt, hogy ne így legyen. Szóval adódik a kérdés, hogy milyen felügyelet az, ami egy kialakulóban lévő potenciális problémát nem monitoroz? Honnan fogjuk tudni, hogy mikor ér el komolyabb szintet a szennyezés, ha nem is vizsgáljuk? És ezért van az, hogy aki használja a fejét, az már semmit sem hisz el ezeknek.

  • tumpara
    peetki: a gödi szennyezettség tényleg alacsony, viszont attól még 0-nak kéne lennie, hisz az akkugyártás egy zárt rendszer (lenne). A hatóság meg kiszab 5 milliós bírságot egy 1000 milliárdos cégnek. Erről nem ők tehetnek, hanem a törvényt alkotók, de érdekes módon több év után sem lett a bírság árbevétel vagy eredményarányos, esetleg lépcsős alapú. És erre mondja rá az átlagpolgár, hogy igenis felülről irányítottak/ellehetetlenítettek a szakemberek, ha valami baj van, majd föntről leszólnak neki, hogy “nyugi, majd elrendezzük”. Különben ugyanis azt a vízművezetőt, ha nagyon pattog, kirúgják. Úgyhogy ő is tudja, hogy jól van, akkor majd megoldjuk, és a következő hetekben, hónapokban meg is teszi, de ezt most át kell adni, úgyhogy átadja. Na ezért van oda a bizalom.
  • csizkek
    “Szerinted egy hatósági döntést meghozó, egy vízművezető,az rábolint annak tönkretételére amiért dolgozik, nincs felelőssége tudatában? ”
    Ez egy eleve hibas erveles un. tekintelyre hivatkozas. Masreszrol tudom, hogy egy vallasos-bizalom lengi korul a hatosagokat, de ki kell abranditsalak. Egy jogallamban a rendszert nem a megbizhatosag mukodteti hanem a jogallamisag fuggetlen 3 laba es az atlathatosag/transzparencia. Nincs olyan, hogy bizalom. Mindenki tevedhet, ezert van jog, fekek es ellensulyok es kontrol. Azaz hatastanulmany publikalasa van es nem az o biztos tudja. Az egyetemi prof nem a szajat tepi, hanem publikal. Engedelyeztetes nem titkositva van, hanem publikalva, mediaban is megvitatva. Senki nem feltetelez semmit, ez vagy igy mukodik, vagy a rendszerbe van kodolva minimum a hibazas, de inkabb a visszaeles lehetosege. (DuPont likes it)
  • csizkek
    “Tudod mekkora volt az a kimutatott hatalmas szennyezettség? Több ezer liter vizet meg kéne innod NAPONTA, hogy bármilyen kimutatható egészségügyi hatása legyen.”
    Ez az erveles mar a facepalm kategoria.
    Van egy hatosag ami elvileg a te erdeked vedi es van egy kialakulo problema, majd eltunteti a monitorozas/kontrol es atlathatosag MINDEN lehetoseget. Es te erre ugy ervelsz, hogy alacsony hatarertekek voltak. Mikozben nem is ez volt a gond. A fo problema, hogy kiderult hogy az akkugyar megse zart rendszer vagy valahol nem tartanak be valamilyen szabalyozast. Erre maga a hatosag tuntette el a bizonyitekot es a jovobeli problema eszkalalodas monitorozasanak minden lehetoseget! Kepletesen szolva: rasz..t a fejedre.
    Ha ezt nem erted, akkor hajra, varjak a jomunkasembereket a gyarba es a telek/haz is olcso lesz a kornyeken hamarosan.:)
  • csizkek
    “Egy iparterület környékén mindig vannak és lesznek hasonló esetek, azért vannak a hatóságok, hogy ezekre felügyeljenek, intézkedjen. ”
    Amikor azt latod, hgy a hatosag lezarja az elso problema lattan a “bizonyitekot”, a mintavevo kutakat. (Az osszeset) Akkor errol az jut eszedbe, hogy a hatosag felugyel?
    Az intezkedest elhiszem, csak nem tudom kinek az erdekeben intezkedik:) Nem az atlagpolgar erdekeben latszolag:)
  • -nb-
    Okosmérő + mosógép:
    próbáljátok már ki, hogy
    – elindítod a mosást
    – 5 percenként kihúzod a mosógépet a konnektoprból mondjuk 15 percre.
    Szerintem erős meglepetés fog érni 😀
    Ugyanezt lehet még játszani pl. mosogatógéppel, villanytűzhellyel (biztosítékot nyomd le)
    A villanybojler biztosan működhet így, hőszivaattyúknál (hűtőszekrény) nem tudom, de gyanús, hogy a hatásfoknak és az élettartamnak jelntősen alávág.
  • -nb-
    Szakember és politika:
    NEM példa nélküli amikor a szakvéleményt politikai alapon kell megcsinánálni, talán emlékezzünk a zsidó fizika kitiltására az atomkutatásból a már majdnem célba érő kutatóhelyeken.
    Vagy amikor Rákosi elvtárs szabotázs miatt kivégeztetett 1-2 olajipari szakembert a zalai olajmezőkön. Utána nem volt akadékoskodás, ment a termelés az elvtársak elvárása szerint, egészen addig a pár évig, amig nem jött föl több olaj túltermelés miatt. A készlet fele azóta is ott van lent 🙂
    De akinek ezek túl régiek: Ferihegy átnevezése nem rémlik?
    A gödi kútbetemető eset után bárki is elhisz bármit? irigylem az optimizmust. Ráadásul Göd az Korea, ha ott valami nagy gebasz lesz, majd megharakirizi magát az, aki. Mondjuk ettől a szennyezés ott marad a talajvízben.
    A kínai letojjuk kultúráról ne is beszéljünk. És a baksisról se’
  • U2
    – “a parkoltatást nem kedvelik a brókercégek.”

    Az IBKR 4%-ot fizet a parkolt USD-ra. Esetleg az EUR-t nem kedvelik? ¯\_(ツ)_/¯

  • traktoros
    az ilyen belpesti hülyegyerekezés miatt vagytok leköpve értelmiségi körökben.
  • én így látom
    “Miért kell ma Mo-n mindenről és mindenkiről ezt feltételezni, miért?”

    Évtizedek tapasztalata. Egyik kedvenc mondásom volt ami a Völner-ügyben kiszivárgott: aki nem hajlik, az törik.

    Mindenki így áll itthon a dolgokhoz, MIN-DEN-KI. Mert aki nem az már vagy elmenekült vagy beleőrült.

  • Pietro
    “Holnap összeomlik a gazdaság és jön a madmax. Te ott állsz a mondjuk egy kilós aranyrudaddal. Hogyan fogsz vele kifizetni egy kiló kenyeret? Ha ósszeomlik a világgazdaság, akkor nyugodt lehetsz felőle, hogy az arany nem fog megvédeni. Ami megvéd az az erő lesz: annak fog jutni a kenyér, aki fejbe tudja kólintani a másikat.”

    Akkor te bunkósbotban tartod a megtakarításodat? Egyébként hányszor omlott úgy össze a gazdaság, hogy aranyból nem lehetett kenyeret venni? (Ha aranyból nem tudsz kenyeret venni, akkor nem tudsz pénzért, ingatlanért, vagy állampapírért sem.)

  • Så ska det låta
    Nálunk (Swe, No, Fin, Den) okos mérők vannak mindenütt + áramtőzsde + időjárás előrejelzés. Eredmény = 2 napra elöre pontosan tudni hogy óránként mennyibe fog kerülni az áram. Áram szolgáltatásra többszáz céggel lehet nagyon sok féle szerződést kötni. Lehet pl 5 évre ugyanazon az áron mindentől (áram tőzsdétől) függetlenül, de lehet olyat is ahol az óránként változó árat fizetik. Kinek mi éri meg. Pl ha éjjel 1-2-3-4 óra között fizetnek (mert a tőzsdei ár negatív), vagy nagyon alacsony az ár akkor a digitális megoldással automatikusan eiindul pl a az autó töltés /mosogatás/mosás/szárítás/stb. Mindenki kiszámolhatja mi éri meg neki.
  • merdaloki
    A napenergia is szabályozható, most is szabályozva van. Ha túl sok egy adott trafokörön a betaplalas és megemelkedik a feszültség, akkor levág az inverter és megszűnik a betáplálás. Ezért ordas nagy kamu a “nem bírja el a hálózat” duma, mert maximum az egyedi napelemes rendszerek hatékonysága lesz alacsonyabb a sok kényszerleállás miatt, de a hálózat nem lesz tőle instabilabb. Javíts ki kérlek, ha tévedek valahol.
  • tip
    OK, szólok a Miele-nek, a Boschnak és hasonló, jelentéktelen cégeknek, hogy abbahagyhatják a fejlesztést, nb szólt, hogy hülyeség 😉

    spiegel.de/international/business/decentralizing-electricity-the-coming-energy-revolution-a-655107.html
    kit.edu/kit/english/pi_2010_4068.php

  • villamosmérnök

    “Gáz: sok (kétirányú) interkonnektor épült az években, még több épülhetne. A politikai akaraton kívül nem sok kellene ahhoz, hogy diverzifikáljuk a beszerzést.”
    Politikai akarat régen is volt és most is van, lást azeri gáz szerződések. Sajnos amíg nincs elég gazdag országnál akarat addig nem erre jönnek a gázvezetékek (Nabucco-ért küzdöttünk sokat, mégse lett megépítve)

    “Okosmérő: évtizedek helyett évek alatt elterjedhetnének megfelelő (Olaszországban 5 év alatt sikerült 85%-ot lecserélni)”
    Igen, az olaszok ebben gyorsak és ügyesek voltak, meg volt rá pénzük is. Sajnos ennek ellenére az energiamixükben a gáz aránya folyamatosan emelkedik, jelenleg 43%. Persze ez nem zavar senkit amíg Azerbajdzsán-ból jön a gáz. Kár hogy hozzánk nem jön onnan vezeték.
    statista.com/statistics/873552/energy-mix-in-italy/

  • untermensch4
    Alacsony a bizalmi index. Olyan hatóságok mellett nem csoda ahol háromszoros vészhelyzettel indokolt rendeleti kormányzás van és a belügyminiszter gúnyneve a “don” (nem a folyó után…).
    Gödi víz: criticalbiomass.hu/?p=16325252
    Betemették a mintavevő kutakat miközben az eü határértéket meghaladó a nitráttartalom… tehát aksigyártól függetlenül nem szakszerű a hozzáállás.
  • Moltiszanti
    U2

    Az ibkr kamatot ad a náluk parkoltatott dollára?
    Volna erre valami forrásod?
    Van náluk pár wise részvényem és kb 200 euró szabad pénzem, nem nagyon használom. De tennék oda dollárt mert ha így van akkor kb. kétszer annyi kamatod fizet, mint a wise.
    Mai hír:
    telex.hu/gazdasag/2023/03/14/bankalapitas-peterffy-tamas-brokerceg-interactive-bank

  • Buzgomocsing

    Ezt nem találom, de ha tényleg így van, akkor ott valami nem kerek. Mai hír, hogy Magyarországon is bankot fog alapítani az egyébként Trump-támogató alapító. Ha valami, hát ez se erősíti a bizalmat. (Hogy Magyarországon akar üzletelni, meg a volt amerikai elnök támogatása egyaránt).

    Azt elismerem, hogy benéztem, hogy mennyi ezeknek az értékpapírszámláknak a díja. Max 4-8 ezer forint havonta, esetleg némi inaktivitási díj, ami persze egy kisembernek sok, de egy nagyobb cégnek meg se kottyan. Abból indultam ki, hogy a bróker abban érdekelt, hogy kereskedj, és miért is őrizné gyakorlatilag ingyen a pénzed. Az más kérdés, hogy cégvezetőként kellene az infláció ellen is védekezni. Mindenesetre az SVB vezetése jobban járt volna, ha hagyja a pénzét elinflálni.

  • Buzgomocsing
    ,,Gödi, sződligeti, václigeti és váci honfitársaink tehát úgy érzik, hogy rájuk jár a rúd, ez azonban tévedés. Amit ők rémálmaikban látni vélnek, az a dolgok normális menete. A víz olyan, hogy folyik szerteszéjjel, amerre neki jólesik, tavaly például a Samsung E&C America épülő gyára szennyezte el a környezetét és okozott ezáltal közveszélyt Guamon még az építés ideje alatt. Tizennyolcmillió dolláros bírság lett az eredmény, azt a Három Csillag (ez a „samsung” szó jelentése) a mellényzsebéből fizette ki, és zavartalanul építkezik tovább. Viszont ez csupán húsvéti locsolkodás volt ahhoz képest, hogy a cég egy másik gyára a fentiekkel csaknem egy időben kolosszális tűzvészt okozott Szumátrán, szénné égetve mintegy hatszáz hektárnyi területet. A lángok három hétig tomboltak, mígnem jött egy rendes, trópusi felhőszakadás, ha az nincs, akkor Szumátra vörösen izzana azóta is.”
  • Buzgomocsing
    forrás: Váncsa István, ÉS
    es.hu/cikk/2022-01-28/vancsa-istvan/valasztottunk-magunknak-harom-csillagot.html

    Hát kb. ez vár ránk.

  • Gary
    @villamosmérnök:
    “Mindegyiknél jobb az ipari akku megoldás hosszútávon”

    Tudsz erről esetleg valamivel több infót mondani? Esetleg egy cikket adni?

    A villamos energia víz helyzeti energiájaként történő tárolása bevett szokás, erről tudok.
    De lesznek valaha olyan akkumulátoraink, amik ezt értelmezhető költséggel értelmezhető mennyiségben értelmezhető élettartam mellett megoldják?

  • csizkek
    “Pl. L. Ritóknak le kellene állnia a rajzszakkörökről, olyat kellene tanítania a sok százmillióból, amivel lesz piacképes tudása az embereknek, akiket istápol. ”
    Sok 100 miobol nem szoktak oktatasra kolteni. Ner-es csapat sok 100miot max stadionra tud kolteni vagy egyetemek honfoglalasara, meg jopar prof ures fecsegesere. Sajnos L Ritok Noraek 100miokrol csak almodhatnak es azok a gyerekek is akiket probalnak kiemelni a stadionok alol.

    “Végig hallgattam egy 20-25 perces előadást a debreceni egyetem egyik profjától. ”
    Remek. A tudomanyt azt nem hallgatni szoktak. Hatastanulmanyok publikalasa van/volt/lesz? Van egyaltalan? Egyeb hatosagi garanciavallalasok? Kornyezetterhelesi meresek biztositasa? Etc.. A tobbi csak duma es szajtepes

  • usespanner
    Egyetértek mindenkivel, nukleáris és gázerőmű is szükséges, sőt szél- és biomassza is.
    A lakossági elektromos áram 10%-a szén, a legrosszabb minőségű lignit, közel 60 éves szénerőművekben elégetve (egy szénerőmű maximális élettartama kb 65év).

    Hogy miért oroszokkal építtetünk a koreaiak, kínaiak, amerikaiak helyett, az nyílt titok.

  • Belavoltam
    Most, hogy ujra 400 fole ment az EUR arfolyama, a **banckepu siman rakeni az SVB csodjere 🙂
  • -nb-

    Akkor végrehajtottad a kisérletet és sikerült 60 fokon ilyen módon kimosni a ruhát! vagy 40-en, mind1!
    Gratula! 🙂

    Ps:
    Igen, a Bosh (c), meg a többiek rövidesen föl fogják találni a wifi-t, ahol az ő nagyon okos mosógépük elmondja a még sokkal okosabb mérőnek, hogy mi meddig (mikor kapcsolhat ki és mikor kell akkor is villany, ha piszok drága).
    Illetve pontosabban (mivelhogy találkoztam olyan emberrel, aki már látott olyan embert, aki hallott arról, hogy mit is fejleszt az aki):
    A Bosh és a többiek 100%-ban tisztában vannak a wifi működésével, csak az a baj, hogy azért nem lehet jogdíjat szedni (gondolom az is amerikai állami fejlesztés, mint a eth + IP, de kituggya?), tehát mindenképpen kell fejleszteni egy zárt protokollt, nehogy már bárki bármit csinálhasson jogdíj fizetése nélkül.

    PsPs: a hozzászólásban nem szerepel létező cégnév! mindennemű hasonlóság a véletlen műve!

  • Petike
    @villamosmérnök: szerintem ne zavard össze őket a tényekkel, mert úgy nehezebb a pártközpontban kiadott saját véleményeket leadni. 😀
  • hm
    itt azért jellemzően még mindig a fidesztálibok nyomnak pártdirektívákat. A maradék nagyobb része azért önállóan gondolkodó ember.
  • D

    Az okosmérőkhöz hogy jön az, hogy az olaszoknak továbbra is magas a gázkitettségük? Szimplán tettél egy állítást (az okosmérők elterjedése évtizedekig tartana), ami nem igaz.
    Az interkonnektorok pedig azért relevánsak, mert minél egységesebb és átjárhatóbb az európai gázpiac, annál kevésbé releváns az, hogy a sok betáplálási pont közül épp hol jön be az a molekula, amit mi felhasználunk.
    A politikai akarat hiánya okozza azt, hogy az elmúlt egy évben meg sem próbáltunk leszakadni az orosz gázfüggőségről (amíg a kontinensen majdnem mindenki másnak sikerült).

    Teljesen jól leírtad, miért rossz a jelenlegi irány. Egyoldalú függőségben vagyunk az orosz gáztól, és ezt még rosszabbá tesszük.

  • U2
    @moltiszanti

    IBKR 1 éves USA államkötvényekkel 4,5%-ot keres a pénzünkön. 4%-ot megkapunk mi, amíg ők zsebre teszik a különbözetet, a 0,5%-ot.
    interactivebrokers.com/en/accounts/fees/pricing-interest-rates.php
    cnbc.com/video/2023/03/13/interactive-brokers-has-100-million-in-cash-says-chairman-thomas-peterffy.html

    Az euró pedig egy hibás termék.

  • V.A.Laki
    @moltiszanti : Azt ne felejtsetek el, hogy az IBKR csak a keszpenz 10 000 USD feletti reszere fizet kamatot, es arra is csak akkor fizeti ki a teljes kamatot, ha 100 000 USD-nal nagyobb a naluk tarolt eszkozallomanyod, kulonben a portfoliod ertekevel aranyosan leskalazzak a kamatot. Tehat ha van naluk osszesen 50 000 USD erteku cuccod ilyen-olyan eszkozokben es abbol 15 000 USD-d van keszpenzben, akkor csak 5 000 USD-re fogsz 2% kamatot kapni, nem 15 000-re 4%-ot. (De irjatok be a gugliba, hogy ibkr cash yield enhancement program es tanulmanyozzatok az oldalt.)

    Amibol persze az is kovetkezik, hogy ennek a csodalatos akcionak az a fo lenyege, hogy rohanj hozzajuk minden cuccoddal.

  • hááááát

    “Ezt a Ferfal nevu prepper konyveben olvastam, hogy az 1998-2002-es argentin osszeomlasban is folyt az arany kereskedelme, termeszetesen a kezelesi koltseg szereny 50%-ra nott. De a te peldadban ez akkor es ott azt jelentette, hogy egy kiloert kezbe kaptal 4000 dollart, amibol uri modon el tudtal menekulni a vilag tetszoleges pontjara.”

    Tehát az aranyat előbb át kell váltani dollárra, hogy valamit kezdj vele? Kicsit egyszerűbbnek tűnik közvetlenül azt a 4000 dollárt tárolni, mozgatni…

  • Csinolina

    milyen költségei vannak az USA állampapír vételnek még? EU állampolgár veheti? Adózás? gondolom a beutalásnál a swiftet kell kifizetni, azon felül még mik vannak?
  • SzaboZ

    ” “Holnap összeomlik a gazdaság és jön a madmax. Te ott állsz a mondjuk egy kilós aranyrudaddal. Hogyan fogsz vele kifizetni egy kiló kenyeret?””

    Ad1: az ember az aranykészletét nem egy darab kilós tömbben tartja, hanem vegyesen, vannak kisebb-nagyobb tömbök, érmék, stb., pont ilyen esetekre!
    Létezik 1grammos kis lapka is, illetve olyan lemez, ami 1 grammos darabokra szétszedhető.

    Ad2: ilyen helyzetben nem 1kg kenyeret (és 10dkg párizsit, fél liter tejet) szokás venni, hanem mondjuk egy zsák lisztet.

    Ad3: a kilós tömbből is lehet lefaragni fél grammos forgácsokat. El fogják fogadni, hidd el!

  • U2

    reddit.com/r/kiszamolo/comments/1087tfm/comment/j3vnvu5

  • chrealitycheck
    OFF:

    A CreditSuisse-t fevasarolta az UBS :).
    Vagyis inkàbb leszuszakoltàk a torkàn 😀

    Neszeneked atombiztos swissgazdasàg…
    Valami Ezermilliàrd frankos Jelzàlogot tettek a cégre… Ebböl Magyarorszàgot meg lehetne venni kétszer…

    no mindegy, csak gondoltam szolok.

  • törzsmókus

    > Pl. L. Ritóknak le kellene állnia a rajzszakkörökről, olyat kellene tanítania a sok százmillióból, amivel lesz piacképes tudása az embereknek, akiket istápol.

    Az érzelmi intelligencia és a kreativitás (amiket a rajzszakkör fejleszt) igencsak piacképes skillek, és komoly hiány van belőlük.

Vélemény, hozzászólás?

A megadott név fog megjelenni, ezért érdemes nem a valódi nevedet megadni a hozzászóláshoz.

A hozzászólás előzetes moderáció után fog megjelenni.

A hozzászólás párbeszédre van kitalálva és nem monologizálásra. Ezért fogalmazd meg úgy a mondanivalód, hogy beleférjen egyszerre egy hozzászólásba. Senki nem akar téged olvasni 15 hozzászóláson keresztül (rajtad kívül természetesen). Ha cikket szeretnél írni, ajánlom valamelyik ingyenes blog oldalt, azok valók ilyenre.

Minden hozzászólótól elvárjuk a minimális tiszteletet mások felé. Akiknek ez (még) nem megy, azoknak felesleges fáradnia a gépeléssel. Beszélj úgy másokkal, ahogy szeretnéd, hogy veled beszéljenek. Ennyire egyszerű eldöntened, megfelelsz-e ennek a feltételnek.

A hozzászólás nem alanyi jog, hanem egy lehetőség, ha olyat tudsz mondani, ami mások számára hasznos és építő. Köszönjük a megértést.

(Elnézést kérek mindenkitől, a fentiekért, sajnos a félreértések miatt kénytelen voltam leírni ezeket. Természetesen a te hozzászólásodat is szeretettel várjuk.)

Figyelem: FIREFOX böngészővel gondod lehet a hozzászólás elküldésével. Használj másik böngészőt a hozzászóláshoz, amíg ki nem javítják a hibát.

 karakter még felhasználható

A hozzászólás elküldésével hozzájárulsz, hogy az IP címed technikai okokból tárolva legyen. Ha ezt nem szeretnéd, ne küldd el a hozzászólást. Kérésre a hozzászólást töröljük az IP címeddel együtt.