Ez történt a héten 06.11

2023-06-11
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Mivel a világvége elmaradt és minden akadály elhárult az amerikai államadósság tetszőleges növekedése útjából, a tőzsdék is pluszosak voltak mostanában. Az S&P 500-as amerikai tőzsdeindex augusztus óta a legmagasabb szintjére került.

Nem a kripto"tőzsdék" hete volt a mostani, a két legnagyobbnak ment neki az amerikai tőzsdefelügyelet. A vádak elég erősek.

Az amerikai kormány csökkenteni akarja a függőségét Kínától, ezért komoly támogatásokat ad akkumulátorgyárak, napelemgyártó üzemek és hasonló beruházások létrehozásához. Ez is meg is látszik a statisztikákon, bő kétszer annyit ruháztak be gyárakba és termelőüzemekbe idén áprilisban a helyi cégek, mint egy éve.

Az USA ázsiai importjának 70%-a Kínából származott 2013-ban, tavaly már csak 50% volt az arány. Azonban a többi ország (Vietnám, Malajzia, Thaiföld stb.) nagyban támaszkodik a kínai behozatalra a termelés során, így a függőség csökkenése nem annyira egyértelmű, inkább csak áttételesebb lett.

A kanadai erdőtüzek miatt az USA északkeleti részén lévő napelemfarmok termelése a felére esett az elmúlt héten.

A csökkenő reálbérek és a magas infláció miatt bár 14%-kal nőtt a nemfizető lakáshitelek miatti végrehajtások száma az USÁ-ban az elmúlt évben, számszerűen még mindig nem túl magas ezek száma. A legmagasabb Floridában az árverezések száma, minden 1.361-edik ingatlant árverezik el.

Dél-Korea is igyekszik csökkenteni a függőségét Kínától, nem csak az import, de az export tekintetében is. Ennek következtében Kína aránya a koreai exportból a 2020-as 25,9%-ról mostanra 19,5%-ra csökkent.

Még a századforduló előtt csökkenhet a Föld lakosainak a száma, ilyen nem történt a 13. századi pestisjárványok óta. Ennek oka a termékenységi ráta csökkenése szerte a világon. (2000-ben még 2,7 gyerek/nő volt a termékenységi ráta világátlaga.)

A görög államháztartás évtizedes szigora kezdi meghozni a gyümölcsét, a tízéves görög állampapírok 3,63%-os kamat mellett mennek el, így olcsóbban finanszírozza magát a görög állam, mint például az Egyesült Államok vagy Nagy Britannia, esetleg Olaszország. A görög infláció mértéke is 2,8%-ra szelídült májusban.

A választás után a török jegybank megszüntette (csökkentette?) a török líra árfolyamának aládúcolását. Ezért komoly esésben van azóta a török líra. (15 éve még 0,58 eurót ért egy líra, ma már csak 0,04 eurót.)

Megszüntették idehaza az árstopot. Sajnos csak a gázpalackoknál, mert bő másfél év után rájöttek, hogy semmi értelme. Szigorúan előírták, hogy mennyiért kell adni a hagyományos 11,5 kilogrammos PB gázpalackot, erre a rendszer ellenségei, a sötétben bujkáló, imperialista ügynökök megszüntették a 11,5 kilogrammos palack töltését és helyette 10,8 kilogrammos kiszerelésben forgalmazták csak a gázt, természetesen jóval drágábban. Lassan a kormánynak is leesett, hogy akkor ennek így semmi értelme, ezért visszavonták a rendeletet.

Drágulnak a helyközi menetjegyek, minél rövidebb távra szólóak, annál jobban. Az eddigi 10 kilométeres jegy 250 forintról 400 forintra drágul, a 30 kilométeres jegy ára 560 forintról 600 forintra emelkedik.

Mivel a menetjegyek árai is be vannak fagyasztva 2013 óta (csak az inflációt nézve közel a duplájába kellene kerülnie ezeknek a jegyeknek), így ez egy pozitív fejlemény, még ha nem is esik jól azoknak, akiknek mostantól többet kell fizetni a jegyekért. Cserébe ott a vármegye bérlet, a legtöbb ingázó jobban jár a havi bérlettel. (Valószínűleg ezzel a döntéssel azokat akarják bérletvásárlásra "buzdítani", akik rövidebb távra utaztak, így nem váltották ki az új bérletet.)

Tavaly 17,2%-kal több adót szedett be a NAV, mint előtte egy évvel. Az emelkedés nagy részéért természetesen az infláció felelős, a többi az adóemelések hatása.

Az első négy hónapban 4,3%-kal csökkent az ipari termelés idehaza 2022-höz képest, annak ellenére, hogy a járműgyártás és a villamos berendezések gyártása is nőtt. Áprilisban még rosszabb lett a csökkenés, 8,3%-os (naptárhatást figyelembe véve 5,8%-os) mínuszt ért el az ipari termelés tavaly április óta.

2024-től ha minden jól megy, már online is át lehet majd íratni az autókat vásárlás után, sőt talán még kötelező biztosítást is lehet majd kötni az átírási folyamat közben. (Reméljük, nem egy adott alkuszcégen keresztül.)

Nagyot estek a magyar állampapírok hozamai, valószínűleg nem függetlenül a kormány legújabb előírásaitól. Az egyéves hozam majdnem három százalékponttal alacsonyabb, mint május elején, a tízéves hozam pedig még 7% alá is benézett.

Májusban csak 58,1 milliárd forint hiányt hozott össze a költségvetés, ami nagyon jó hír az eddigi hiányok után, bár még így is 81% feletti a költségvetés hiánya az éves tervhez képest. Erősen kérdéses, hogy tartható lesz-e az idei hiánycél további komoly megszorítások nélkül.

Már harmadik hónapja pluszos a külkereskedelmi mérleg, ennek legfőbb oka az energiahordozók árának nagymértékű esése. Szintén hozzájárult a javuláshoz az import 4%-os csökkenése, ami a recesszió és a vásárlóerő csökkenésének természetes velejárója.

A Digi ügyfelei már a Vodafone hálózatát használhatják (egy cég a kettő már egy ideje), ami sokat dobott a lefedettség minőségén. Rossz hír, hogy csak december végéig marad az igen kedvezményes Digi díjszabás.

A Magyar Államkincstár ügyfélszolgálata már régóta emberhiánnyal küzd, tudja ezt mindenki, aki valamiért személyes ügyintézésre kényszerült. Most további 661 embernek mondtak fel a takarékosság jegyében.

Eddig sem lehetett tudni, mi is a pontos értelme a külföldi élelmiszerláncoknak kötelező adatszolgáltatásának, amiket egy júliusban induló állami oldal adataihoz kell feltölteni. Most kiderült, hogy 62 termék(csoport) árát kell felvinni a központi oldalra. Izgatottan várjuk, használható lesz-e az adatbázis a lakosság számára. Ha igen, sok értékes infót lehet majd idővel kinyerni onnan.

Újabb akkumulátorgyárak jönnek Kínából Magyarországra. A legnagyobb befektetők idén a kínaiak lesznek Magyarországon. Míg Európa határozottan távolodik a kínai befektetésektől, Magyarországon pont ellentétes az irány. A kínai cégek teljes európai befektetéseinek ötöde Magyarországon valósul meg, ebből is látszik, hogy a gazdaság méreteihez képest bőven felülreprezentáltak idehaza a kínai cégek.

Végrehajtónak lenni továbbra is jó üzlet, az RTL írása erre. Régi vita tárgya, hogy miért szervezték ki a végrehajtást külsős cégeknek, ami sok visszaélést szül(het). A motiváció valószínűleg a hatékonyság növelése volt, az eredménye egy drágán dolgozó, sok visszaélésre lehetőséget adó rendszer lett.

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
350 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

A hét kérdése: meddig erősödhet az Euro?

Allitolag a franciak le akarjak taszitani kicsi hazankat az akkumlator nagyhatalmak dobogojarol. Bar ok mindenfajta (pl. tajvani, stb.) cegeket is szeretettel varnak: szabadeuropa.hu/a/tart-karokkal-varjak-az-elektromos-akkumulatorgyarakat-franciaorszagban/32446447.html

@valtanek Ugy erted, a forint meddig erosodik az euroval szemben.

@valtanek ilyet ne kérdezz, mert hivatalosan senki nem tudja. Komolyabban: figyeld a szakértők írásait, és ha már azt mondják, hogy egyértelmű(!), hogy a huf erősödni fog, akkor fog gyengülni - és ezt nem viccnek szántam

"Az USA ázsiai exportjának 70%-a Kínából származott 2013-ban, tavaly már csak 50% volt az arány." - Importja, nem? Vagy nem Kínából származott, hanem Kínába ment.
Az akkumulátorgyárakról és biztonságról: "Több tucat ember lett rosszul néhány napja az épülő iváncsai akkumulátorgyárban, ismeretlen anyagot lélegezhettek be".
A végrehajtói rendszert meg nem kell mosdatni feltételes móddal, vezetőjükkel egy részük maffiába tömörült, közjegyzőket és kormánytagokat is bevonva, de utóbbit inkább nem vizsgálja a haveri ügyészség, rendőrség.

Végrehajtók nyereségessége témájában tanulságos meghallgatni Schadl György véleményét, akit pár éve sikerült mikrofonvégre kapni: youtu.be/wCLEi2OOldU?t=73

> használható lesz-e az adatbázis a lakosság számára

Nyilván valami színes-szagos, agyonbonyolított Ekceltáblát fogunk kapni, amit nem lesz triviális használható formátumba (mondjuk CSV) alakítani, mert az túl jó lenne. (Az magától értetődik, hogy ők véletlenül sem biztosítanak majd eleve használható formátumú adatot.)

Köszi az aktuális ez történt a hétent!

Szóra sem érdemes, szokás szerint négy óra alatt meg is lett. 🙂

Köszönjük!

Eurót most mibe raknátok?

Egy Eger - Szilvásvárad buszjegy eddig 560 Ft-ba volt, oda-vissza 1120 Ft, ami most 2 liter benzin. Két embernek 4 liter benzin. Ha az infláció szerint ennek a duplája kéne, hogy legyen, akkor két ember 8 liter benzinpénzből buszozna le egy oda-vissza 60 km-es távot
Maradjunk annyiban, hogy a mostani 50%-os, kedvezményes jegyár lenne a reális. (mindenkinek)

Érdekes ez az akkumulátorgyár (inkább termelő beruházások) téma:
USA-ban nyilván könnyebb hazai gyártási kapacitást fejleszteni, ha egy tolvonással emelik az adósságplafont...
Máshol azért nem ilyen könnyű forrást szerezni.
Szerintem az a fontosabb, hogy HOL van a termelő üzem fizikailag, a tulajdonos talán csak másodlagos. De azért persze alapanyag sem árt meg munkaerő sem...

@Kiszamolo
Négy óra megírni, öt perc elolvasni, egy perc olvasatlanul kommentelni. 😀
Jó következtetéseket levonni meg lehet nem is sikerül…..

@zoli85 Nagyon szívesen!

Ide az én zsebembe! 😀

@asidotus
Úgy látszik te is benzint raksz csak az autóba, aztán más költség nincs is. Buszon is biztosan így működik...

“ biztositasi ugynok” Nálunk sem túl bonyolult, hisz nálunk csak hiánycél van, amit mindenfajta hiszti nélkül a kedves vezető emelgethet .80% az évesnek április végére meglett! Győztünk!
Úgyhogy nálunk sem túl bonyolult forrást szerezni, egy két új adó itt egy két brutális adóemelés amott egy kis hitel innen meg egy kis hitel felvétel amonnan. Meg is lett az 52.000 milliárd államadósság 13 év alatt a húszezerről! Lítiumbányáról nem halottam még magyarországon… munkaerő meg az egyik gyár szóvivője szerint majd jön kínából. Sebaj, nekünk magyaroknak is marad azért ezekből az akkumulátor beruházásokból valami… mármint a talajban… meg a talajvízben….. előre tovább a lenini úton!

Én nem régen 2x tettem próbát, hogy irodába nyitok MÁK számlát. 2x pattantam le az ajtóról mert olyan szinttű embertömeg volt ott (főleg nyugdíjas) hogy a portás szerint legalább 2 órás várakozással tudnék sorra kerülni. Pedig ilyen lehetetlen időpontokban mentem mint csütörtök 10 óra, kedd 14:00 óra.

Ezután úgy döntöttem hogy ügyfélkapuba megnyitom. Igen beletelt 4-5 napba mire meglett se sikerült. Azért nem akartam online mert sok véleményt olvastam hogy sok idő mire elkészül.

All in all. Gördülékeny és egyszerű az online nyitás. Igenis az emberek menjenek az online felületee ott ahol ez lehetséges. (Sok nyugdíjasnak sem ártana haladni a korral és akkor talán nem lennénk egy gerontokrácia 🙂 )

biztositasi ugynok
2023-06-11 at 22:10
"Szerintem az a fontosabb, hogy HOL van a termelő üzem fizikailag, a tulajdonos talán csak másodlagos. De azért persze alapanyag sem árt meg munkaerő sem…"

Szingapúr példájaként jelzem, hogy ez ebben a formában szerintem nem mindegy... Mindent kitelepített, ami picit is szennyező ipar volt, környező szigetekre, vagy a malájokhoz. És mégis, valahogy nekik jobb...
GDP vs GNI, ha így egyértelmúbb...

"2024-től ha minden jól megy, már online is át lehet majd íratni az autókat vásárlás után, sőt talán még kötelező biztosítást is lehet majd kötni az átírási folyamat közben."

Elvileg kötelezőt kb a szerződés aláírásakor, ott a parkolóban kötni kell, nem? mert az eladóé már nem érvényes (hisz nem az övé az autó), vagyis nincs az autón felelősségbiztosítás, ha anélkül hazamész.

Ha ez így van, és nem egyszerűsítik DRASZTIKUSAN az átírási folyamatot (értsd: ugyanott, a parkolóban, a telefonodról el tudod intézni azt is), akkor a KGFB-integráció egy erősen elméleti lehetőség marad. Van, de nem tudod használni.

@Kiszamolo, ismét nagyon jó lett, ismét nagyon köszi. Most olvastam Zsiday V. tegnapi írását is.
Ausztriában a Rafinál tudok magyar lakcímmel számlát nyitni, ugye? Elkezdenék euróba lapátolni. A török utat látom magunk előtt.

@szabolcs
Hát, szerintem pont Szingapúr az egyik olyan ország, ahol más lehetőség nincs, tekintve, hogy a zsebkendőnyi területen (716 km2) nem igazán férne el semmi. Ők mindig is kereskedők voltak - az meg jól hoz a konyhára. Amúgy ők meg pont egy tekintélyelvű állam (wiki szerint leginkább sikeres családi vállalkozásnak tekinthető), ami miatt veszélyes precedens őket példaként állítani! 😀

Nekem az a bajom ezzel a kínai dologgal,hogy

Nekem az üzletben 1db kínai partnerem sincsen
A környezetemben amikor barátok beszélünk egymással más területeken tevékenykednek,nekik sincsen 1db kínai vevőjük se.

Bezzeg a hanyatló nyugati partnerek azok vannak.

Én nem látom,hogy a kínaiakkal lehet üzletelni.Párhuzamos világot építenek ,és azt látom,hogy Ázsiában is nem szeretik őket...

gyvas: Az előző KGFB szerződés az átírás napján éjfélig érvényes, addig lehet új biztosítást kötni fedezetlenségi díj fizetése nélkül. Hiába kötsz a parkolóban újat, éjfélig még a régi szerződés ketyeg.

@elemlampa

OK, ha jó dologba fekteted.. :-)))

Biztosítást én tényleg a parkolóban szoktam kötni, ahol megveszem a kocsit. Hogyan? Hát felhívok simán egy alkuszcéget, én azt amelyik neve most i-betűvel kezdődik, és telefonon leszerződök velük. Van, hogy nem veszik fel egyből a telefont, akkor visszahívtak 10 percen belül. Addig olvasgattam a kocsi kézikönyvét.

Telefonon jól le lehet szerződni. És ilyenkor attól a perctől él a KGFB és CASCO is. Pedig még egy fillért se fizettem. Arra van 30 napom.

Történelmi léptékü büne orbánnak az oroszoktól való gazdasági-politikai függöség kialakitása és fenntartása. És amikor azt hiszed, már nem lehet rosszabb, ugyanezt játsszák el Kinával. Pont annyi értelme van a sokadik kinai akkugyárat ide telepiteni, mint a "vas és acél országa"-t épiteni az 50-es években. Az utókor is ugyanúgy fog emlékezni rá.

@mcdennis : Nem ezt hivjak red flagnak? En egyszer a lottozoval jartam igy, volt valami nagy nyeremeny es kitoltottem egy szelvenyt, na, annyi hitvanyul oltozott, oreg, nyomorult embert soha nem lattam egy helyen, mint akkor. El is ment a kedvem a lottozastol egy eletre.

Lehet, hogy ha egy ilyen sort latsz, az arra utal, hogy igazabol neked egy masmilyen sorban kellene allnod es masmilyen szamlara lenne szukseged, es nem ezekkel az emberekkel akarsz egy csonakban utazni.

McDennis: ilyen szempontból a UK példa értékű. Személyesen már egy hivatalba se lehet bemenni. Vagy online, vagy telefonon kell ügyeket intézni. És minden fizetés direct debittel, beszedési megbízással megy, vagy online átutalod egy ref.számmal, ha alkalmi fizetendő.

Közel sem tökéletes a bürokrácia itt sem, de legalább a fent jelzett bosszantó időpocsékolás nincs meg. Oké, a nem állami és telekommunikációs ügyfélszolg. dolgokat egy az egyben kiszervezték Indiába, ezt magyar nyelven nyilván nem lehet megtenni, de a lényeg érthető. Nem kell hat nyomtatványon hétféle dolgot tízszer elrontva agybajt kapni sorbaállás közben, miközben trécselnek az ügyintézők stb. 🙂

Bár az is igaz, hogy itt a hivatalos útmutatások sem Ptk-szótekervényekben írják le a teendőket 50 oldalas használhatatlan formátumú PDF-ben, hogy tolmácsként egy ügyintézőre legyél szorulva piszlicsáré ügyekben is...

@asidotus és a benzint megitatod az utasokkal? Vagy hogyan küszöbölöd ki a jármű árát, fenntartási költségeit, a sofőr bérét, a szállító cég infrastruktúráját, az út karbantartását?

IPv6: Zsiday elég jól szokta látni a gazdasági folyamatokat (ingatlanboom, eur-ba menekülés, tőzsdei lejtmenet), hogy mi után mi következik, maximum a pontos időpontot nem találja el tökéletesen (de hát azt senki nem tudja, úgyhogy ettől még ő a legjobb szerintem), szóval pár év csúszás bármikor benne van. De hogy bekövetkezik, az tuti. Fussatok, bolondok!

@v-a-laki
Értem amit mondasz. Diverzifikálom a befektetéseim és van egy része amiért állampapírt veszek. Jó vagy nem jó kell ilyen is szerintem.

" Ennek oka a termékenységi ráta csökkenése szerte a világon. (2000-ben még 2,7 gyerek/nő volt a termékenységi ráta világátlaga.)"

erről ki mit gondol / tud, hogy miért van?

"menetjegyek árai is be vannak fagyasztva 2013 óta (csak az inflációt nézve közel a duplájába kellene kerülnie ezeknek a jegyeknek)"

Ez nekem kicsit túlzásnak tűnik, évekig alacsony volt az infláció. A valós szám 35-40% körül van.

vasarlocsapat.hu/_kalkulator/_inflacio/inflacio-kalkulator.shtml?t=szumm&y=2013

@szenyora Most ellenőriztem vissza több KGFB szerződésemet. Az összes érvényes lett azonnal.
De belegondolva, így logikus. Ha valaki elhajt az autómmal, miután megvette, majd jön vissza, hogy balesetet okozott, és az én KGFB-m terhére akarja rendezni, el is küldeném a fr@ncba.

@asidotus
Sőt, ha már be van töltve a kocsi (vagy busz) tankjába, onnantól a benzinért se kell külön fizetni, nem?

@Kiszamolo (szerző)

"Még a századforduló előtt csökkenhet a Föld lakosainak a száma"

Ki becsülte ezt? Megtudhatjuk a forrást?

jurta: ezt már Hans Rosling is levezette régen (youtu.be/2LyzBoHo5EI), a lényeg, hogy csökken a gyermekszületések száma (már Bangladeshben is csak 1,93 a termékenységi ráta!), és most attól nő a népesség, hogy a meglévő gyerekek felnőnek és egyre tovább élnek, a mostani nyugdíjasgenerációval egyetemben. Egyedül Afrikában magas még mindig a termékenységi ráta.

"A görög államháztartás évtizedes szigora kezdi meghozni a gyümölcsét a tízéves görög állampapírok 3,63%-os kamat mellett mennek el, így olcsóbban finanszírozza magát a görög állam, mint például az Egyesült Államok..."

Gondolom ezt viccnek szánta a szerző. A görög (befektetésre nem ajánlott) állampapírokat csak az EKB veszi. Az EKB kötvényvásárlási programjai nélkül 15% lenne a tízéves állampapírjuk. Ennyit hozott 2015-ben, amire Draghi a "whatever it takes" elhíresült beszédjével és egy újabb kötvényvásárlási programmal válaszolt.

Ja, csak halkan jegyzem meg, hogy aki euróban fektet be, az olasz lírát és görög drachmát is dédelget. Persze mindenki azt hiszi német márkát fog visszakapni, amikor bedől az euró. Sok szerencsét.

greekcitytimes.com/2023/05/26/greek-bonds-trading-reuters/
ft.com/content/dec9b458-73ab-4921-8cbd-a952c054f5d3

@NGergő Soktényezős: edukáció javulása: a nőknek szélesebb perspektívát ad a tanulás, mint az, hogy szerezzenek férjet és próbáljanak nem belehalni a szülésbe, majd életük végéig legyenek kiszolgáltatott helyzetben.
Fogamzásgátlás elérhetősége is javult.
A gyerek jelenleg nem az időskori nyugdij pótléka (majd "lesz aki gondoskodik rólad" - vagy nem).
A férfiak spermaminősége csökken a modern világgal együtt járó életstílus miatt (kevés testmozgás, egészségtelen ételek, stb).
Sok ember azért dönt a gyermektelen élt mellett, mert ugy érzi nem tud biztosítani egy gyereknek értelmes környezetet, ahol biztonságban felnőhetne (ez lehet anyagi, érzelmi, bármi más).

Amúgy ha megnézed a szegényebb, edukálatlanabb rétegnek lesz mindig több gyereke, mert nekik a szex kb az egyik elérhető és olcsónak tűnő szórakozás.

köszönöm szépen, nagyon szeretem a heti összefoglalóidat!!

@asidotus

Köszönjük az okfejtést, az autó meg ingyen volt vagy nem is amortizálódik és más költség nincs is vele. Csak a benzinár számít.

@margit-sandemo

"A férfiak spermaminősége csökken a modern világgal együtt járó életstílus miatt (kevés testmozgás, egészségtelen ételek, stb)."
ez tényleg? mert én pont úgy gondolom, hogy manapság van igazán lehetőség egészségesen élni, plusz nem ismerek senkit, akik próbálkoztak, és ne jött volna össze nekik a gyerek

"Amúgy ha megnézed a szegényebb, edukálatlanabb rétegnek lesz mindig több gyereke, mert nekik a szex kb az egyik elérhető és olcsónak tűnő szórakozás."
ez az amit nem értek, én úgy látom hogy egyre több a szegény, ergo (ala Idiocracy) egyre több születésnek kéne lenni, nem?

a többi pont az stimmel, logikusak, köszi

A születéshez: nézzétek meg az Idiocracy első 10 percét, gyönyörűen leírja mi a helyzet.

Többen nem értették, hogy a tömegközlekedés árát miért a benzin árához hasonlítom
Igen, sok egyéb költség is van, busznál is autónál is.
De amíg az autó háztól-házig visz, gyorsabb, és nem vagy kötve az időhöz, vagyis egy minőségileg magasabb dologgal szemben akkor igenis elvárható a tömegközlekedéstől, hogy legyen lényegesen olcsóbb. Ha azt akarjuk, hogy az emberek azt válasszák.
(És amíg rendszeresen emelgették a buszjegyek árát, amikor följebb ment az üzemanyag ára (legalábbis sok áremeléskor hivatkoztak rá), addig engedjétek meg nekem, hogy én is figyelembe vegyem.)

Én úgy emlékszem, hogy már tavalyelőtt is online írattam át az autót. Vagy félreértettem valamit, és nem ez lesz az újdonság 2024-től?

A legnagyobb pestisjárvány a 14. században volt. Gondolom, akkor csökkent a népesség.
Nem okoskodni akarok.

Görög ex-pénzügyminiszter interjú részlet:

Why do you say that Greece’s “economic miracle” is just an illusion, and instead that Greece is more bankrupt than ever?

Yes. When we went bankrupt in 2010, our debt was €300 billion and our income €220 billion. Today, our debt is €420 billion and our income around €200 billion. Add to that the trebling of non-performing private debt and you get the true picture. The only reason there is this illusion of a ‘Greek economic miracle’ is that the ECB is still buying our debt, vulture funds are making huge profits by buying private properties at hugely knockdown prices and, as I mentioned, the government has been borrowing-and-spending as if there is no tomorrow.

yanisvaroufakis.eu/2023/05/29/la-stampa-interview-english-version-on-greek-gvt-refugee-policy-greeces-economy-mera25-electoral-setback-the-euro-italys-pd-and-angela-mer

@ngergo
Pedig minden 5. párnak vannak ilyen jellegű problémái.
Valakinek alapból vannak, valakin a magyar eü “segített”, mint pl. rajtam is.
Úgyhogy lombik és a reménykedés, mert más elbszta.

@ngergo Sok egyéb mellett, ami fent már elhangzott, a tanulás, munka stb - stressz. Sok stressz. És abban a korban, amikor a nők leginkább termékenyek.
Szerintem az sem hasznos nagyon, hogy időzítve akarunk/nem akarunk gyereket - ez egy plusz stressz. Most nem jöhet, most sem jó - ok, jövőre jó lenne, aztán nem. Világos, miért - de ez az egész nem használ.

@tumpara ”Zsiday elég jól szokta látni a gazdasági folyamatokat”

Kiveve mikor nem:) voltak azert tevedesei, de szerintem is, Zsiday nem a levegobe beszel. Mo.-on a ner viszont nem logikus, marmint gazdasagi rendszer szinten. Ebbol igy lehet barmi..
EUs penzek viszont szerintem is kizart hogy jonnek. Ahhoz vmi jogallamisag kellene, de ha az lenne akkor mennenek a racs moge. Nem fognak.. ebbol igy meg barmi lehet. Ez a soft huxit viszont tobb mint ijeszto scenario.

Segítsetek,
mert belezavarodtam és nem találom a választ. A 2032S babakötvénynél van kamatadó? Köszönöm!

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram