Az amerikaiak adakozási kedve némileg lanyhult 2022-ben, 3,4%-kal csökkent az adakozott összeg a 2021-es évhez képest és így 500 milliárd dollár alá esett a felajánlott összeg nagysága. Míg 2020-2021-ben főleg a COVID miatt leginkább érintettek (színházak és hasonlóak) számíthattak nagyobb bevételre az adakozásokból, most a környezetvédelem és klímaválság van az adakozók fókuszában. A csökkenés után már csak az amerikai háztartások fele adakozik valamilyen célra.
Az amerikai lakossági megtakarítások 2021 augusztusában érték el a csúcsértéküket, 2,1 ezer milliárd dollárt. Ennek oka a COVID miatti állami pénzesők félretétele volt, az emberek zöme nem elköltötte ezt a pénzt, hanem vagy a hiteleit törlesztette vagy megtakarítási számlára tette a kapott összegeket. Ez a hatalmas pénzösszeg mára szinte teljesen elolvadt, a gazdasági nehézségek és az infláció miatt már jóval a pandémia előtti szintek alatt van a lakossági megtakarítások állománya.
Több elemző ezért is óvatos a részvényárakkal, mert szerintük emiatt is csökkenni fog a cégek forgalma és haszna az előttünk álló évben.
Az elhízás az Egyesült Államokban is komoly anyagi terhet jelent az országnak, évi 480 milliárd dollár közvetlen egészségügyi kiadás és ennek két és félszerese a kiesett termelés miatti veszteség.
A lefogyás iránti vágy viszont az egekbe emelte a dán Novo Nordisk cég értékét, amelyik a két legismertebb, fogyásra használt (eredetileg cukorbetegek részére kifejlesztett) injekciókat gyártja. Már most a Pfizer piaci értékének duplájára értékelik a befektetők a dán gyógyszergyártót.
Nem a milliárdosok éve volt a tavalyi, az 50 millió dollárnál nagyobb vagyonnal rendelkezők száma 17.260-nal csökkent csak az Egyesült Államokban. (Csak úgy zárójelben, a leggazdagabb 1% birtokolja az amerikai vagyon 18,5%-át, míg a társadalom alsó 50%-ánál van a vagyon 3%-a.) A vagyonosok 5,9 ezer milliárd dollárral lettek szegényebbek tavaly, de még mielőtt gyűjteni kezdenél a megsegítésükre, tavalyelőtt viszont 19,5 ezer milliárd dollárral lettek gazdagabbak. Szóval hiába emlegetnek egyre többen "richcession"-t, azért még maradt mit a tejbe aprítaniuk.
A kínai gazdaság egyre nagyobb bajban van, az ingatlanfejlesztő cég (Evergrande), amelyik két éve majdnem bedöntötte a kínai gazdaságot a hitelei törlesztésének leállításával, most csődvédelmet kért az Egyesült Államokban. Közben az árnyékbankrendszer egyik legnagyobb szereplője szintén nem tud fizetni a betéteseinek. (A kisemberek ezekbe az árnyékbankokba fektetik a pénzüket, amelyek ebből finanszírozzák főleg az ingatlanos cégeket.) További probléma, hogy mivel az ingatlanok ára folyamatos csökken (nem volt ilyen még soha az elmúlt évtizedekben), egyre kevésbé vonzó befektetési lehetőségek a kisemberek szemében. Viszont így a bajban lévő ingatlanos cégek még nagyobb bajba kerülnek. A jegybank kamatot csökkentett, hogy mentse a menthetőt, így viszont leértékelődött a jüan, amit viszont nem szeretett volna. Úgy tűnik, megint helyzet van Kínában, két éve megúszták, most rajtuk a világ szeme, hogy megint megússzák-e ezt az összetett problémahalmazt.
A légitársaságok egyre nagyobb haszna a kiegészítő lehetőségek eladásából származik, a példa kedvéért a Ryanair bevételének több mint harmada jött az elmúlt évben ezekből a kiegészítőkből. A Which? magazin felmérése szerint az ülésválasztás opcióját vásárlók 26%-a, a priority beszállást választók 29%-a szerint nem érte meg kifizetni a felárat. Ez azt is jelenti, hogy a bő kétharmaduk szerint viszont igen.
A héten összecsuklott az orosz rubel árfolyama, rendkívüli és nagymértékű (3,5 százalékpontos) kamatemeléssel sikerült csak újra 100 rubel alá vinni a dollár árfolyamát. (Jelenleg 94,1 rubel egy dollár, Ukrajna lerohanás előtt még 70-76 rubel volt egy dollár.) Az oroszok egyre többért adják az olajukat, ami viszont annyiért már nem kell az indiai cégeknek, 5 dolláros árengedménnyel nem orosz olajat vesznek. A búza és egyéb exportban pedig a szállítókapacitással van bajuk, komoly szállítmányozó cég nem akar az oroszokkal üzletelni, így problémás a termékek és termények szállítása.
A magyar infláció továbbra is a legmagasabb az unióban, a 17,7% továbbra is a háromszorosa az átlagnak és következő legrosszabb értéknél is bő 50%-kal több.
Az évek óta tartó magas hazai élelmiszerinfláció azt is okozta, hogy ma már Magyarországon az uniós átlag 89,9%-án állnak az élelmiszerek. (Lengyelország 74, Románia 72%, Ausztria 107%.) Ha másban nem is, ebben lassan utolérjük az uniós átlagot. (Csak 2022-ben 4,4 százalékpontot "javítottunk" és hol van még a 2023-as adat.)
A GDP adat is elkeserítő volt, már a negyedik negyedéve recesszióban van az ország, éves szinten 2,3%-ot zsugorodott a gazdaság. Még a 2008-as válságban sem történt meg, hogy négy negyedévben egymás után negatív legyen a GDP változás mértéke. Egész Európában csak két országban lett rosszabb ez az érték, ott is alig. Az Unió gazdasága átlagosan 0,5%-kal nőtt az elmúlt évben. (Mert ott nem voltak szanciók meg Soros.)
De fontos figyelembe venni a bázist is, 2022 elején volt az értelmetlen választási pénzszórás, ami miatt végül ennyire elszállt az infláció és költségvetési hiány is. Azonban a sok ingyenpénz a fogyasztáson keresztül akkor az első félévben felpörgette a GDP-t is. Így a nagy esésnek az egyik oka a magas bázisérték. Tehát nem akkora a baj, mint 2008-ban, de akkor világválság volt, most meg nincs.
A költségvetést 1,5%-os éves növekedéssel tervezték, jelenleg úgy néz ki, már a fél százalékhoz is szerencse kellene. Így viszont további kiigazítás (lásd még további megszorítások) vár még a költségvetésre.
2019 utolsó negyedévéhez képest összesen 4,3%-kal nőtt a magyar gazdaság közel négy év alatt. Nem évente, összesen. Azért az nem egy sikertörténet.
Hiába az egetverő infláció, ami az államadósságnak nagyon jót tesz ("elinfláljuk az adósságot" kifejezés megvan?), a csökkenő gazdaság és a hatalmas költségvetési hiány miatt újra nőni kezdett az államadósság százalékos arányban is. 2010-ben 19,4 ezer milliárd forint volt az államadósság, most 48 ezer milliárd. GDP arányosan is majdnem ott járunk, mint 2010-ben, a kormányváltáskor, szinte hibahatáron belüli a 3 százalékpontos különbség.
(Mindezt úgy, hogy beszántották a nyugdíjpénztárakat és évente a GDP 2%-át kitevő magánnyugdíjpénztári befizetések sem terhelik a költségvetést. Ez a két tétel miatt kb. 40 százalékponttal esni kellett volna az államadósságnak. Vagyis ezt figyelembe véve sokkal jobban nőtt az államadósság 2010 óta, mint előtte nyolc évig. Pedig akkor még világválság is volt, most meg nincs. A kétbalkezes szocialisták válság nélkül tíz százalékpontot emeltek az államadósságon a hatalmas költségvetési hiányaikkal. S tényleg ámokfutás volt, amit csináltak. De akkor a mostani 12 év teljesítményét minek hívjuk?)
(Kerestem valami jó hírt a magyar blokk végére, de komolyan mondom, nem találtam. Ha tudsz valami pozitív gazdasági hírt, ami a héten történt itthon, írd meg a hozzászólásokban.)
Jó hír: az ország legsikeresebb vállalkozója 8 milliós, Ralph Lauren aligátor tatyót vett magának!
Nem gazdasági, de jó hír: A HEIM sütödéé lett az év kenyere.
telex.hu/gasztro/2023/08/01/eloszor-lett-vadkovaszos-az-ev-kenyere
hang.hu/magyar-hang-plusz/heim-endre-pekseg-kovasz-kenyer-ev-kenyere-dunabogdany-156996
Ezt a dunabogdányi pékséget már több mint 20 éve ismerem, nagyon szeretem, a túrós táskájuk nálam etalonnak számít (fontos infó: van benne mazsola).
Lehet, hogy az ország 99%-ának semmit nem jelent, én örülök neki.
A fogyasztói javakért mosolyogva fizetünk.
(A kedvencem a tengerparttól 30 méterre lévő bár, étterem és úszómedence, mint a luxus hotel tartozékai)
A légitársaságok akkor fizetnek a poggyászért, ha elveszett és biztosítva volt.
De ha egy hét múlva előkerül, akkor semmit. Pedig ez egy valódi szolgáltatás lenne, kompenzáció az elkutyult bőröndökért.
Bár nem gazdasági, de nagyon jó hír:
Régóta hajtok az egyik kolléganőmre, és a múlt heti céges bulin összejött!
A forint árfolyama is magához tért.
Ha pozitiv hirt akarsz,nezd az M1-et,ahonnan megtudhatod VargaMisi ertekelesebol,hogy Magyarorszag jobban kivalo ev ele nez,ustokon ragadtuk az inflaciot,es akkumagyhatalom leszunk. Na kell ezeknel jobb hir?
"A csökkenés után már csak az amerikai háztartások fele adakozik valamilyen célra."
Azt lehet tudni, hogy a jövedelmük hány százalékát költik adományozásra?
"A GDP adat is elkeserítő volt, már a negyedik negyedéve recesszióban van az ország, éves szinten 2,3%-ot zsugorodott a gazdaság."
Sokat hallom mostanában emlegetni azt a fogalmat, hogy "technikai recesszió". Mi a különbség a technikai recesszió és a normál recesszió között?
Technikai recesszió, ha legalább egymást követő két negyedévben csökken a GDP.
Valódi recesszió, ha az emberek a bőrükön is érzik mondjuk a munkanélküliséget.
Jó hír: a forint stabilan beállt 380 köré... Ennek is örülni kell 🙂
Jó hír.
Már megy a drága tűzijáték.
Kellemes szórakozást kíván a Fidesz-KDNP!
Megnyugtató -ma olvastam valahol- hogy szépen ring a tengeren a rendszerhasznalati díj
Számomra ez mind jó hír. Hogy miért? Mert egyre több ember kezd normális életet élni, gondolkodni, a földön járni. Az a fajta rongyrázás, pazarlás, ami globális szinten ment eddig ,nem fenntartható. És azt is tudom, sokaknak nagyon fog fájni a feje. Dehát tudjuk, semmi nem tart örökké, és ez különösen a jólétről mondható el... szóval, várjuk a fekete levest, ill. az új fejleményeket.
Valódi recesszió: érkezik. Több (nagy) cégnél terveznek ősszel csoportos leépítést, csak akikről én tudok. Versenyszektor, pénzügy. OK: különadó
Jó hír: a gyerek mandulaműtétjére még idén decemberben sor kerül, nem pedig néhány év múlva...
Az amerikai megtakarítások csúcsértéke úgyis meglepett, hogy éltem az USA-ban és láttam azt az Amerikát is amit "valahogy" nem látni a hollywoodi filmekben. Ugyanis kb. 335 milliós lakossággal számolva ez alig 6200-6300 $, ami durván 2,2 millió forint és ebben ugye benne van Elon Musk, Jeff Bezos, Zukerberg stb. pénzügyi vagyona is.
Az a jó hír, hogy mindenki maga döntheti el, hogy mit tekint jó vagy rossz hírnek. Manapság már nincsenek is hírek, csak könnyed pletykák.
Történik valami az amerikai, kínai, ne adj' Isten a magyar gazdaságban? És akkor mi fog történni? Semmi.
Az kimaradt, hogy a GDP arányos adósság úgy ilyen izmos, hogy a magán nyugdíjpénztári vagyon plusz az éves befizetés is el lett kötve. Szóval GDP arányosan is rosszabb a helyzet ha ezt figyelembe vesszük.
Nem kellett volna sevizahitelezni a luxusbankároknak… Most ihatjuk a levét.
Komolyan kérj segítséget valakitől, mert ez már mániákus....
Ilyenkor titkon azt remélem, hogy csak trollkodsz.
Egy kicsit filozófikus leszek. Egyik oldalról hajszoljuk a lakosság fogyasztását, GDP növekedést, fenntartható fejlődést. Másik oldalról: ökológiai lábnyom, karbonlábnyom, ESG, stb.
Mikor lesz jó? Ha évente cserélem a telefonom, akkor pörgetem a gazdaságot, de súlyosan vétek a környezet ellen. Tehát? Akkora baj, ha a GDP stagnál, picit nő, vagy picit csökken?
"Kínában, két éve megúszták, most rajtuk a világ szeme, hogy megint megússzák-e ezt az összetett problémahalmazt"
van egyébként egyáltalán reálisan elérhető kiútjuk? ami fenntartható, nem csak szőnyeg alá söprés?
Jó hír: A határok még nincsenek lezárva.
nyilván nem vagyok szakértő, de nagy kiköltekezés után a megtakarítási ráta inkább konvergálni fog a hosszútávú trendekhez, azaz a kisbefektetők kedvenceinek szárnyalása visszatérhet(?)... tesla, bitcoin, faang
Pozitív hír, hogy tovább javult a külker mérleg egyenlege.
Megpróbálom leírni, hátha átmegy. Példa
Év 0 Az infláció 0.3% januártól - decemberig hó/hó alapon.
Év 1 Az infláció 0.3% január - június hó/hó alapon.
20% júliusban (egyszeri sokk, ez volt 2022 második felében, nyilván nem 1 hónapra, hanem nagyjából 6 hónapra szétkenve), majd 0.3% augusztustól - decemberig.
Év 2 Az infláció 0.3% januártól - decemberig végig.
Ekkor a következő Y/Y adatokat fogod látni:
1. év J 3.7%, F 3.7%, M 3.7%, Á 3.7%, M 3.7%, J 3.7%, J 24%, A 24%, Sz 24%, O 24%, N 24%, D 24%
2. év J 24%, F 24%, M 24%, Á 24%, M 24%, J 24%, J 3.7%, A 3.7%, Sz 3.7%, O 3.7%, N 3.7%, D 3.7%
Éves átlagos infláció első év: 13.8%
Éves átlagos infláció második év: 13.8%
Tehát 12 hónapig kirakhatod a magas inflációs adatot, ettől ez még egy egyszeri sokk amin már rég túlvagyunk. És nem, ez nem törvényszerű, hogy így legyen, de Mo-n 2022-23-ban ez történt (mégegyszer 4-6 hónapra szétkenve)
Anyám. Látom sem megérteni nem akarod, sem feladni.
LEGALÁBB HAT-HÉT ÉVE ROHADT MAGAS AZ INFLÁCIÓ MAGYARORSZÁGON, MERT EZEK AZ AGYATLANOK SZERINT AZ A JÓ, HA A MAGYAR EMBER KEVESET KERES. AKKOR JÖN IDE A NÉMET MEG A KÍNAI MULTI. Ezért húzott el mellettünk keresetben az összes ország, amelyik nemrég még mögöttünk volt. (kivéve Bulgária, az meg a sarkunkban van. AKÁR TETSZIK, AKÁR NEM, MÁRA MAGYARORSZÁG A MÁSODIK LEGSZEGÉNYEBB ORSZÁG LETT AZ EGÉSZ UNIÓBAN A FIZETÉSEK TEKINTETÉBEN.
Mit nem vagy képes azon felfogni, hogy nálunk a legnagyobb az infláció már 10 hónapja, de ha az elmúlt négy évet nézed, akkor is?
Mit nem vagy képes azon felfogni, hogy az infláció nem olyan, hogy azt mondja, na, már sokáig voltam magas, most alacsony leszek?
Mit nem vagy képes azon felfogni, hogy már nagyon régóta a forint inflációja a legmagasabb az unióban, akármilyen átlagokat nézel?
Pozitív hír:
A Nemzeti Yacht igazán szép Monacóban!!
Sziasztok! Éjjel leégett a 1.5 éves toyotank a lakás garázsában. Nem tudni egyelőre, mi okozta a tüzet. Allianz casco volt rajta.
Tudja esetleg valaki, hogy a casco fedezheti e pl a garázst ért károkat (mert csontig égette)? A tulaj velünk fizettetné meg, ha nem.
Köszönöm
Éva
Éva, ezt a biztosító tudja megmondani. A felelősségbiztosítás biztos nem fizet, mert állt az autó.
Érzésre a casco is a gépjárműben keletkezett károkat fizeti, a gépjármű által okozott károkat a felelősségbiztosításnak kell fizetnie. De mint fentebb írtam, az biztos nem fog fizetni, mert nem járt az autó motorja, nem vett részt a közlekedésben.
Fordított esetben van olyan külön vásárolható szolgáltatás a lakásbiztosításon belül, hogy a garázsban tartott motoros járműben keletkezett kárt is fizeti, ha a garázs gyullad ki (de ez külön díjtétel, alapból általában arra sem fizet.)
De még egyszer: a biztosító tudja a választ.
Kinaval mi varhato? Japan ut?
Ha dol az ingatlanbizniszuk, az mennyire ranthatja magaval a "nyugati" vilagot? Ujabb 2007-2008 vagy ok inkabb majd szepen csedben bedolnek?
Egyet találtam:"Történelmi csúcson a BUX-index"
index.hu/gazdasag/2023/08/20/tozsde-forint-euro-dollar-gaz-olaj-suppan-gergely-varga-zoltan/
Mo.-i nagyváros lakója vagyok.
Gazdasági pozitívumok:
Soha ennyi autó nem járkált a környékünkön, mint tegnap a tűzijáték miatt (mit nekünk üzemanyagár-emelkedés).
Közvetlen ismerőseim közül 4-en is (inkább 4 család) külföldi útra mentek hosszabb időre nyaralni (nem a SZÉP-kártya miatt).
Másik ismerősöm tovább építkezik (ilyen építőanyag-árak mellett), jövőre kész az almaház.
Párjának pedig sikerült a magyar oktatást otthagyni és elhelyezkedni olyan helyen, ahol ugyan sokkal nem keres többet, de épen marad az idegrendszere.
@Kiszamolo A garazsleegeshez kapcsolodoan. Ezek szerint egy nagyon sarkalatos pontja egy berleti szerzodesnek hogy ki milyen biztositast fizet es ki allja az esetleges karokat. Lakaskiadok altalaban kotnek lakasbiztositast, de ki tudja hogy el-e vagy sem a szerzodes. Nekem az eddigi szerzodesekben berlokent nem remlik hogy lett volna valami a biztositasrol. Mar nem vagyok berlo de akkor ez egy nagy kockazat lehetett (kigyullad az e-roller es anyagi csodbe kerul az ember). Gondolom egyik megoldas hogy a berlo es a berbe ado is kot biztositast, de egy karnal nem fognak 2x fizetni. Masik megoldas hogy a berleti szerzodesben rogzitik, hogy kinek a felelossege a biztositas (itt szerintem a berbeadonak lenne a felelossege, mert ha rosszat kot sajat magat szivatja, ha jot akkor meg neki lesz jo, a biztositasi ktg-t meg vegsosoron a berlo fizeti a berletidijban).
@Kiszamolo nem az volt, hogy mostmár nem engeded ki ezt a @valosag nevű trollt?
Három apró részlet:
1. A magyar év-év infláció azért olyan kiugró, mert nálunk csak tavaly augusztusban engedték rá a lakosságra a piaci enegriaárak egy részét. Így az augusztus-augusztusi infláció lényegesen csökkenni fog és elkezd tendálni az európai átlag felé.
2. Az élelmiszer árszínvonal azért (is) olyan magas, mert mi az élelmiszerárakban fizetjük meg az energiaárakat (az emberek nem szeretnek rezsiszámlát fizetni, szívesebben szidják inkább a hipereket). A Tesco-Lidl-stb-re kivetett 4,1% különadó miatt a 27%-os ÁFA ténylegesen 32%, a 18%-os 23%, az 5%-os 10% Ezt vesd össze az európai gyakran 7-8-9%-kal. Plusz a HUF visszaerődödés hatását a hiperek lenyelték.
3. Úgy járunk a 2010-es államadósság szintjén, hogy a magánnyugdíj pénzeket lenyúlták plusz tele volt akkor a jegybank IMF hitellel és ezt is beszámolták.A helyzet sokkal rosszabb,mint 2010-ben volt kivéve a deviza kitettséget
@eva nem tudom mekkora a kár, amennyiben jelentős, akkor mindenképp fordulj ügyvédhez. Jó lenne azt is tudni, hogy neki volt-e biztosítása. (ha van esze akkor volt)
Ha volt, akkor _nem keletkezett kára_, mivel a biztosító téríti azt, de mindenképp tudni kell, hogy mi okozta a tüzet. Ha egy vezeték égett le a garázson belül (szerintem esélyes) akkor fordított a helyzet, a tulajdonosnak kellene téríteni az autóban keletkezett kárt.
Nem töltöttétek az autót?
@eva Igaza van gaborrnak, sokkal nagyobb az esélye, hogy a garázsban gyulladt ki egy vezeték, mint az, hogy az autó miatt égett le a garázs.
Ha nem villanyautód volt (s mivel toyota, nagy eséllyel nem az volt), akkor szinte nulla az esélye, hogy kigyulladt álltában.
Ha nyest elrágta a vezetéket (garázsban?), akkor a 12 volt nem okoz tüzet. Akkor szoktak benzines/dízel autók kigyulladni, ha valami cső eltörik menet közben és a forró motorra/turbóra ömlik az üzemanyag.
Álló autónál nem forró a turbó, csőtörés esetén csak állt volna az üzemanyag az autó alatt.
Nekem is gyanús, hogy a tűz eredete a garázs vezetékeiből származik és nem az autóból.
kiszamolo
az a különbség, hogy én mindig teljesen normálisan, személyeskedés nélkül írok, tényeket vagy példákat, míg Te a válaszaidban majdnem mindig személyeskedsz vagy 'kiabálsz' (írásban a capslock, bold = kiabálás).
És ezt próbálom elmagyarázni, hogy van vki, mint pl. én, aki kiábrándult fideszes, 2014 óta nem szavazott a fideszre, de egyszerűen mérhetetlenül bosszant, hogy a másik oldalon ugyanolyan elvakultságot látok és ugyanúgy nem lehet a valóságról normálisan beszélni (értsd: nem minden rossz és szörnyű), mert nem tudja befogadni a közeg. Ezért írok valosag néven és szeretnék egy sokkal inkább értelmes párbeszédet meghonosítani.
Mo-n magas volt az infláció korábban csak, éppen a bérek 7-8 éve brutálisan nőttek, Európa rekord szinten volt a reálbérnövekedés (kontextus). 2022 nagyon problémás, lásd a példám, ezért még (áthúzodó hatás), 2023 is az lesz. Ez egy egyszeri sokk.
Valóság, a probléma az, hogy olyan szűklátókörű vagy, hogy egyszerre tudsz benézni egy kulcslyukon mind a két szemeddel.
Leírom a STATISZTIKAI TÉNYEKET többször, amit a KSH-nál te is tudnál egy kattintással ellenőrizni. Gyakran még a link is ott van.
De nem teszed, csak a saját butaságodat hajtogatod.
Nem, nem kiabáltam, kiemeltem a hosszú szövegből a lényeget: STATISZTIKAI TÉNYEK.
Légy szíves, mivel téged a valóság nem érdekel, hagyjál bennünket békén.
Abban hiszel, amiben csak akarsz, de fárasztó és felesleges a veled való kommunikáció.
@eva a tarsashazaknak is szokott lenni biztositasa
@valosag
Ha az inflációs cél 3% +/-1% elvileg hivatalosan, akkor
- Miért volt már a covid ELŐTT 5% az infláció?
- Miért volt már a háború ELŐTT 8% az infláció?
- Miért nem avatkozott be a jegybank a választásokig ebbe a folyamatba (1: a jegybank ELVILEG független, tehát nem várhatja a választást, 2: ÉVEKKEL a választás előtt már be kellett volna avatkoznia)
- Miért szórtak ezermilliárdokat egy már akkor is 8% inflációs gazdaságba, ennek milyen hatása volt?
- Miért csak Magyarországon ennyire kiugró az "egyszeri sokk"? (nem az, de mindegy)
@Kiszamolo @eva
Gondolom azt szakemberek megállapítják/megállapították, hogy mi okozta a tüzet. Anélkül el se lehet indulni valami irányban.
Szóval az autó, mint okozó már egy hivatalos eredmény, vagy a tulajdonos mondja ezt?
A feszültség nem annyira számít, az a 12 volt tud elképesztő tüzet okozni. Az áramerősség a lényeg, és abban az autóaksik nagyon is erősek. Ha összeérinted mondjuk egy fűrészlappal a 12V-os aksi két pólusát, az sárgára fel tud izzani. Amikor leveszed a műszálas ruhát mondjuk, azok a kisülések 20-50 ezer voltosak.
Kértelek, hogy pihenjél.
Köszönöm.
Jó hír, hogy a családommal hamarosan nem terheljük tovább az oktatási/egészségügyi rendszereket. Igaz, így az adóm sem Magyarországra fogom fizetni. Igaz, a jelenlegi rezsimet nem érdekli, ha minden magyar elhagyja az országot, akkor az ázsiai munkaerő termeli majd nekik a jachtra valót.
Mindenkinek köszönjük! Nem volt kint a cascos még, 5 napon belül jön. Allianz casco van elsobiztositon keresztül. Benzines auto, 2022es toyota corolla. Amint észen leszek, ujraolvasok mindent, köszönjük!
Mi kaptunk 2x5%-os béremelést idén (egy nagyobb pü-i cégről van szó), több idén nem lesz. A jó hír az volt, hogy elvileg nem lesz leépítés, nyugtattak minket.
@eva Van hivatalos papír arról, hogy az autó okozta a tüzet?
Csak kíváncsiságból érdekel, hogy tényleg hivatalosan megállapították-e, hogy egy benzines autó csak úgy kigyulladt a garázsban állás közben.
@eva
A baj valszeg ott van, hogy az autó másfél éves, de nem a saját ingatlanok garázsában állt.
"Mikor lesz jó? Ha évente cserélem a telefonom, akkor pörgetem a gazdaságot, de súlyosan vétek a környezet ellen. Tehát? Akkora baj, ha a GDP stagnál, picit nő, vagy picit csökken?" - Ordas
A GDP akkor is nő, ha stadionok helyett kórházakat, hidakat, autópályákat, napelemparkokat, szélerőműveket építenénk. Értelmesen kell elkölteni és akkor mind a környezet, mind a statisztikusok nyernek vele.
"Tehát 12 hónapig kirakhatod a magas inflációs adatot, ettől ez még egy egyszeri sokk amin már rég túlvagyunk." - valóság
Egyszeri sokk, amit 12 hónapja folyamatosan fizetek (Te is, Te géniusz), mert innentől ez lett az alap árszínvonal, miközben a reálbérek nem növekedtek annyival. Szóval remek, hogy túl vagyunk rajta és fizethetjük az élelmiszert az uniós átlag 89,9%-án az uniós átlagbér feléből... Elég ebből!
@graphite "Nem kellett volna sevizahitelezni a luxusbankároknak… Most ihatjuk a levét."
Mi jon meg? Az elemlampa nevu bajkevero is visszater?
@unemployed "az emberek nem szeretnek rezsiszámlát fizetni, szívesebben szidják inkább a hipereket"
Az emberek konnyen manipulalhato ostobak, es itt osszeer a dolog az oktatassal. o1g-nek ez tokeletesen megfelel, legalabbis egyelore. Aztan kerdes, hogy az meddig tart, mert az akkugyarakba inkabb kulfoldi munkaerovel szamol ez a hitvany kormany. Kerdes, hogy miert? A magyar tul ostoba ehhez a melohoz?
@valosag Uj captcha kerdeseket javaslok:
1. Milyen a magyar inflacio? Valassz ezekbol: legmagasabb az EU-ban, orbani, evek ota tarto
2. Ki a magyar inflacio oka? 5 betu (nem soros, nem gyurcsany, nem brusszel, nem a haboru, o betuvel kezdodik)
@ordas
"Mikor lesz jó? Ha évente cserélem a telefonom, akkor pörgetem a gazdaságot, de súlyosan vétek a környezet ellen. Tehát? Akkora baj, ha a GDP stagnál, picit nő, vagy picit csökken?"
1.) Ha a beninzabáló bontószökevényt lecserélem egy új, takarékos elektromos autóra, akkor is pörgettem a gazdaságot és merem remélni, hogy kicsit jobbat teszek a környezetnek is (ugyanannyi éves km-t feltételezve). Nem értek hozzá (nyilván a teljes életciklusát kell nézni), de nekem mondjuk légszennyezés témakörben ez tűnik logikusnak. De hasonló mondjuk egy korszerű fűtési rendszer megvásárlása-beüzemelése is. Egyszóval szerintem létezik e két szempontból értelmezett win-win szituáció, tudomásom szerint pont ez az általad említett ESG lényege is.
2.) Amúgy a gazdasági növekedést jelző mérőszámot sokat félreértik: nem önmagában cél a szám növelése, hanem hasznos indikátor, jelzés annak alakulása.
@testemen-a-jel Valójában az autók esetében a legkörnyezetbarátabb megoldás, ha azt használod, ami már le van gyártva, és egy már létező benzinfalót használni jobb, mint legyártatni egy új zöldet helyette.
Amúgy a kis méretű, kis motorú autók lennének a jók, a 2 tonnás SUV-k helyett. Még ennél is jobb lenne a car sharing minél durvább terjedése.
Nálunk beütött a valóság, a cégnél nem csak elbocsátásokba kezdenek, hanem a teljes kelet európai érdekeltséget végelszámolják (10+ nyugat és közép EU ország marad)... Ok: gazdasági és politikai bizonytalanság mértékéhez képest az elvárt profitráta nem teljesíthető.
@t Esetleg el tudnád árulni, hogy akinek nincs saját ingatlanja, annak hány éves autót ajánlott venni?
Amúgy képzeld el, saját ingatlanban lakom, van saját fiatal kocsim is, de kénytelen vagyok garázst bérelni, mert nem akarom, hogy az utcán álljon a kocsi... akkor most mi van?
@frwegr "egy már létező benzinfalót használni jobb, mint legyártatni egy új zöldet helyette"
Egy átlag benzines autó 10ezer km alatt 4 tonna CO2-t bocsát ki a katalógus adat, ebben már benne van az olaj kitermelése, finomítása és szállítása is.
Egy 80kWh-s akku legyártása 2.4-16 tonna CO2, függően attól, hogy ki és hogyan gyártja. [1]
Az autó legyártása (legyen az benzines vagy EV, akku nélkül) kevesebb mint 1 tonna CO2.
Nyilván ez csak a CO2 footprint, egy autó legyártása még ezerféle más kibocsátással és szennyezéssel jár.
(Plusz az is egy szempont, hogy mi történik azzal a kocsival, amit te lecserélsz? Megy a szeméttelepre, vagy kivált mondjuk Albániában egy Euro 3-as kocsit, és az megy a szeméttelepre)
[1] climate.mit.edu/ask-mit/how-much-co2-emitted-manufacturing-batteries