A reddites fiúk új meme részvényt találtak maguknak, a GoPro-t, sikerült is néhány nap alatt 98%-os árfolyamemelkedést elérni.
Ennek valószínűleg hamar vége lesz, ami sokkal érdekesebb, hogy mi történt magával a GoProval az elmúlt években.
Egy kis garázscégként kezdte Kaliforniában, szörfösöknek csinált vízálló kamerákat, amik a kétezres évek második felére már akár 20 másodperces videókat is képesek voltak rögzíteni. Megjelentek a közösségi médiafelületek, mint például a Facebook, így egyre több ember előtt ismertté vált a márka.
A 2010-es évek eleje volt a GoPro fénykora, 2009-ben 64 millió dollár volt az árbevétel, 2010-ben 100 millió, majd 230 millió, 2012-ben az árbevétel elérte az 526 millió dollárt, ez 2013-ban 986 millió dollár lett, 2014-ben pedig már közel 1.400 millió dollár, az akciókamera kifejezés egyet jelentett a GoProval.
Ekkor lépett ki a tőzsdére a cég, a kezdeti kibocsátási árat rövidesen 96 dollárra verték fel a befektetők három hónap alatt.
Úgy látszott a számok alapján, hogy nincs megállás, hiszen alig öt év alatt az árbevétel 64 millió dollárról 1.400 millió dollárra ment fel. Ezért nem tűnt annyira irreálisnak a 2014 szeptemberében 72-114 P/E ráta kifizetése a cég részvényeiért.
(A P/E ráta azt jelenti, hogy csak az osztalékot (profitot) figyelembe véve hány év alatt térülne meg a cég részvényeinek a vásárlása. Ennek normál értéke mostanában 15-20 között van, a kilencvenes években 10-15 között volt. De ha nagy növekedés várható, akkor nem irreális egy 70-80 P/E ráta sem.)
A 2015-ös évben úgy látszott, hogy a cég növekedése előtt valóban csak a csillagos ég a határ, az árbevétel tovább nőtt 1.620 millió dollárra. Azonban itt a növekedés megtorpant és elkezdett esni a cég értékesítése, utoljára 2023-ban sikerült meghaladni az éves ezer millió dolláros árbevételt. Eközben az alkalmazottak száma is megduplázódott, a marketingköltség a tízszeresére nőtt, s a kínai konkurensek miatt sem lehetett már akármennyiért eladni a GoPro kamerákat, mert sokak fejében megfordult, hogy tényleg tízszer olyan jó-e egy GoPro kamera, mint egy kínai klónja?
Főleg, hogy nem rakétatudományról van szó, egy faék egyszerűségű digitális kamera van egy víz és rázkódásálló műanyag dobozba csomagolva, ami egy memóriakártyára menti az adatokat.
Ha ez kevés lenne, a legelső drónokat még kamera nélkül adták el, mondván, vegyenek rá GoPro-t az emberek. De aztán kiderült, hogy egyszerűbb egy filléres kamerát szerelni a drónokba, amit élőben lehet látni egy mobiltelefon kijelzőjén. Apropó, mobiltelefon: egyre több ember kezében volt olyan okostelefon, amelyik nagyon jó videókat rögzített, sok helyen gond nélkül kiváltották a GoProt, mondjuk egy kerékpár kormányára rögzítve.
A GoPro kétségbeesetten akart belépni a drónpiacra, de bár ne tette volna. A termékei hírhedten rosszak voltak, a közösségi médiát elöntötték a lezuhant GoPro drónokról készült felvételek.
Közben 2017-re a konkurencia már minőségben is lelépte a GoProt, egyszerűen sokkal jobb termékeket árultak sokkal olcsóbban.
A GoPro már nem volt többé egy innovatív vállalat, életre hívott egy új termékkategóriát, az akciókamerákat, de már csak rohant a piac után, innováció helyett a fejlesztések már csak arra voltak elegek, hogy ne maradjanak le annyira a konkurencia mögött.
2016 óta csak négy, egymást követő negyedévben tudtak nettó profitot felmutatni.
Nem meglepő módon a részvényárak is lekövették a cég lassú agóniáját:
A valaha 85 dolláros részvényárra értékelt cég nemrég még 0,8 dolláron forgott, azaz a kibocsátás utáni csúcsár századrészén. Mivel az elmúlt kilenc évben egyedül 2022-ben tudtak profitot felmutatni és már az árbevétel is jócskán egymilliárd dollár alá esett, nehéz olyan pozitív jövőképet látni, ami szerint újra sokat fog érni a cég.
A GoPro egy igazi "one-trick pony", egyetlen terméke van, amit ráadásul nagyon könnyű lemásolni. Ezt nem vették figyelembe a befektetők, amikor 2014-2015-ben ilyen magasan értékelték a céget. A klasszikus hiba, amikor az elmúlt évek növekedését vonalzóval tovább húzom és megállapítom, hogy ezek szerint mennyit fog érni a cég öt év múlva.
Közben azt a kérdést kell feltenni, hogy mennyire innovatív a cég, mennyire lehet lemásolni azt, amit csinál, mikor tudnak belépni a konkurensek és mennyire áll egy lábon a cég. Mert a GoPro iskolapéldája annak, hogy egy egytermékes cég mennyire sebezhető és milyen gyorsan le tud zuhanni a cég értékelése.
Egy piac még konkurencia nélkül is telítődhet, egyszerűen nem akar mindenki például akciókamerát venni, esetleg nem tud 20 millió forintot adni egy autóért, ezért hiába gondolom úgy, hogy az eddigi növekedést figyelembe véve rövidesen 10 milliárd dollár fölött lesz az éves értékesítés. S ha valamin pénzt lehet keresni, hamarosan megjelennek majd a konkurensek, ami miatt viszont a kezdeti vastag profit el fog olvadni. Ezt láttuk a GoPro esetén is.
"esetleg nem tud 20 millió forintot adni egy autóért"
Rejtett tesla-zas :-))
rejtett? 😀
Annyira unalmas szerintem. Miklós egyértelműen nem használt Teslát hosszútávon.
Tesla nem egy jó autó, de a legjobb elektromos autó, én így tudom összefoglalni. Pont azokat a dolgokat tudja amitől nem lesz szívás az egész: pl. saját töltőhálózat. Vagy használható, nem tetű lassú szoftver. Persze ezek pótolható dolgok, nem is értem hogy a BYD miért nem tudja a szoftver dolgot meglepni, hulladék a teslához képest mindent belevéve.
Amíg a többi gyártó nem lát rá a töltő pontokra, ami ugye nem a sajátjuk, nem látnak telítettséget, sebességet… nem tudja előre hogy itt most 12percre kell megállnod és ezzel tervezni a saját GPS-Ben, addig egy hosszú távú úton praktikumban a Tesla mindig veri majd.
Aki csak városban, otthon tölti az autót azoknak sok alternatíva van még, bár a használt Model 3 egy megkerülhetetlen alternatíva és látjuk is hogy ömlik be az országba.
Azért nem használtam hosszú távon Teslát, mert még soha nem tudtam rávenni magam arra, hogy vegyek egyet.
Autónak szerintem tragédia, a legújabb modellfrissítés óta üti meg minőségben azt a minimumot, ami az első naptól elvárható lett volna ezen az árszinten.
(Most már a teslások is elismerik ezt, de próbáltad volna ezt mondani nekik négy éve, hogy azért ennyi pénzért ez az anyaghasználat, zajos beltér, gagyi kormány, stb elég gáz, leszedték volna a fejed.)
Egy Érd-Szeged-Érd távot töltés nélkül megjárunk, ha nincs nagy hideg, ha mégis tölteni kell, bárhol megállunk út közben vagy a célállomásnál. Nem emlékszem olyanra, hogy várni kellett volna vagy ne lett volna a közelben egy másik töltő szabad. (Ráadásul az alkalmazásokban látom előre, ha foglalt a töltő és hogy mióta, de soha nem nézem meg, mert minek.)
Nagyon szűk réteg az, aki Hamburgba jár rendszeresen és tényleg nyerne ezen. Az emberek 95%-a nem megy az év 360 napján többet napi száz kilométernél. Sőt, a legtöbben napi 30 kilométernél sem mennek többet.
A Teslát majmolva egy rakás autógyár elkezdte száműzni a kapcsolókat meg berakott érintő kapcsolókat, mert olcsóbbak, de megbánták, mert az emberek utálják. Nem győzik visszahozni a modellfrissítéseknél a fizikai gombokat.
Átvettek egy csomó parasztvakítást is, a Hyundai is kirajzolja nekem a head-up displayre azokat az autókat, amiket amúgy is látok, ha kinézek a szélvédőn. Minek? Gondolja nem látom őket? Vagy meg akar nyugtatni, hogy ő is látja őket?
Aztán kirakja a központi kijelzőre az autó felülnézetét, aminek semmi értelme, csak nagyon zavaró, hogy a szemem sarkából látom, hogy megy ott valami. Szerencsére ki lehet kapcsolni.
A Hyundai-Kia Ázsiában ugyanúgy rögzíti az összes kamera képét, mint a Tesla, már sok éve, csak ez a funkció ki van kapcsolva Európában, GDPR meg miegyéb miatt. (Nem is értem, a Teslát hogy nem büntetik szénné érte azokban az országokban, ahol még a dashcam is tilos.)
Annyit enged meg, hogy az alkalmazásból meg tudom nézni a kamerák képét bármikor, távolról is, de ott is figyelmeztet a gdpr-ra.
Ne értse senki félre, lehet miért szeretni a Teslát és sokan szeretik is, én csak azt írtam le, miért nem vettem soha.
Szerintem ennyi pénzért nekem nem jó autó, a sok számomra haszontalan hype helyett inkább minőségibb autót veszek. Hangszigeteléssel, ergonomikus beltérrel, igényesebb anyagokkal, kényelmesebb üléssel, nyitható és árnyékolható üvegtetővel, működő automata ablaktörlővel, normálisabb szerviz háttérrel.
S sok másik autót sem vettem, mindnek volt oka, nem a Tesla az egyetlen, amit rossz vételnek tartok. De azokat is megveszik mások, s ez így van jól. Ezért van választék.
Leszögezném, hogy nincs villanyautóm és Teslát sem vezettem még. Ennek ellenére papíron - műszaki és ár/teljesítmény szempontból szerintem jónak tűnik. Ennyit mindent ennyi pénzért nem kapsz más márkától, gondolok itt a méretre (utas- és csomagtér) vagy "extrákra" (alapáron szellőztetett ülések). És szerintem az elv sem rossz hogy találja ki, hogy mit akarsz, ne is kelljen kezelőszervekkel babrálni. Mint említettem, nem tudom, hogy ez mennyire megy jól neki, de a koncepció szerintem jó. Én a tempomatot szoktam ki-be kapcsolni meg indexelni, esetleg néha 1-1 fokot állítok a hőfokon, de nem tudom, mást kéne ma egy autón gépészkedni a mai világban, amihez bármilyen más kezelőszervekre lenne szükség. Illetve mindig mondom, hogy ha a telefonom évek óta képes megérteni és megcsinálni amit szóban kérek tőle, akkor legyen erre képes egy sokkal drágább autó is, ne kelljen ehhez se gomb, se menü.
Persze önmagában nézve pl. a régi ioniq egy brilliáns autó, hatékonyságban is. De ahogy írta más is, méret, hatotav, ár arányban még mindig nagyon jók, főleg használtan.
Próbálj ki egyszer mást is, mondjuk egy 2020 körüli Model S-t. Nagyon más kategória - de az sem prémium autó. De pl van két kijelződ ugye… amit szerintem te hiányoltál.
Gombok nekem semmit nem hiányoznak, amit nyomkodok az ott van a kormányon, az ingyenes, online Spofity-ra meg sokkal jobb az érintő kijelző, és a beépített GPS is teljesen jó, hatalmas kijelzőn.
Szerinted a Tesla a legjobb elektromos autó.
Szerintem meg az eUP 🙂
Más szerint meg a Merci.
Mindenkinek más és más preferenciái vannak...
En nem megyek bele a reszletekbe, hogy vajon jo auto-e a tesla, vagy csak egy sznob statusz szimbolum ebben az orszagban, a magamutogatas egy fajtaja. Hanem mindossze annyit jegyzek meg, hogy szamomra, ahogy egy telefonert sok fel millio, ugy egy autoert is sok 20 millio, nem er egyik sem annyit.
Már nem sok az a 20 millió, iszonyatos áremelkedések voltak az elmúlt években, a fapad Dacia meg kis Suzuki kategória 3 millióról 7 millióra emelkedett pár év alatt, egy alap kombi 6 milióról 12-re. Nem azt mondom, hogy egy Tesla megérné, csak azt, hogy már minden autó drága lett.
Ráadásul elég erős önmagában a kínai fél-noname konkurencia is, ezen felül pedig megjelent az Insta360 és főleg a dji a jobb termékekkel. Szerintem max. a hírnév maradt nekik, sok más nem.
Szegény Schumi nem azért verte szét a fejét, mert a sisakon volt egy GoPro?
Nem.
Nem csak azért téves, mert nem így történt, hanem mert ilyen baleseteknél nincs jelentősége. Elesett egy sziklában, 10 métert esett és beverte a fejét egy másik sziklába, a sisakja összetört, mert össze kell törnie, hogy elnyelje az erőt, de ez is kevés volt hogy megvédje a maradandó agykárosodástól. Ezen nem változtatott volna ha a sisakon van egy gopro, nyilván az számottevő energiaelnyeles nélkül széttört volna.