Heti hírek
Egyre több jó hír jön a vakcina-fejlesztésekről, így nem csak a tőzsdék emelkednek tovább (ha a rossz hírekre is emelkedtek, mi mást tudnának csinálni?), de az olaj ára is a november eleji hordónkénti 34 dollárról 42 dollárra nőtt. A hét végére azonban elfogyott a jókedv a tőzsdéken, persze ez csak azt jelenti, hogy a hét eleji emelkedés tűnt el a hét végére.
Az euró újra lekörözte a dollárt a globális fizetésekben (ehhez persze kellett a dollár gyengülése is), viszont a nemzetközi hitelekben még mindig a dollár a nyerő a maga 50% körüli arányával. Cikk
A tőzsdei árazások szerint minden szép és rózsaszín, a felszín alatt azonban sok család szenved, különösen az alacsonyabb keresetűek és a kisvállalkozások nem különben. A negyedik negyedév remélt emelkedéséből se lesz túl sok minden az újabb lezárások miatt. Egy cikk a legújabb felmérésekről, sajnos fizetős, kimásolok belőle három friss felmérés eredményéből készült grafikont.
Mondogathatjuk optimistán, hogy minden rendben van, de ha az embereknek gondot okoz a napi megélhetés és a kisvállalkozásokra is rájár a rúd (amik összességében a legnagyobb munkaadók az Egyesült Államokban), akkor ennek előbb-utóbb meg kell jelennie a gazdaság más területein is.
Az ember azt gondolná, hogy aki nyugdíjba vonul, annak már nincs tartozása, hiszen ki akarná adóssághegyekkel indítani a nyugdíjas éveit. Sajnos ez itthon is egyre kevésbé van így, az Egyesült Államokban pedig egyenesen igen komoly adóssággal rendelkeznek a nyugdíjasok. Konkrétan átlag 25,8 ezer dollár tartozásuk van az ingatlanhiteleken kívül, az ingatlanhitelek átlagos mértéke pedig közel 192 ezer dollár. (Persze kérdés, hogy ebből mennyi a befektetési célú ingatlan és mennyi az, amiben valóban laknak is.)
További adatok itt találhatóak.
A részvényárak nagyon túlárazottnak tűnnek az éves profithoz képest, ennél már csak az ingatlanok tűnnek még drágábbnak, lévén az USÁ-ban az árak évi 6%-kal nőttek, míg a bérleti díjak csak évi 2%-kal, így egyre rosszabb lett a kiadott ingatlanok megtérülése. A Bloomberg cikke erre.
Az S&P 500 bizottság ígérete szerint decemberben a Tesla bekerül a S&P 500 indexbe, a jelenlegi értékelésén mindjárt egyike lesz a legértékesebb cégeknek. Ennek nem örül mindenki, mert a jelenlegi értékelésén a Tesla egymaga többet ér, mint az összes komoly autógyár együttvéve és mindjárt a nyolcadik legértékesebb cég lesz az S&P 500-ban. Azt kifogásolják, hogy a részvény súlya miatt egy komoly korrekció az egész indexet befolyásolhatja. A beillesztés sem lesz feltétlen egyszerű, lévén ilyen nagy értékű cég még soha nem került be az indexbe, az eddigi legértékesebb cég is jóval kevesebb, mint a felét érte, amikor része lett az indexnek.
Az amerikai kormány mostanában kezd rádöbbenni, hogy nem biztos, hogy olyan jó ötlet volt évtizedeken át a “no question asked” policy alapján adni a diákhiteleket állami garanciavállalás mellett. Úgy kalkulálják, hogy 435 milliárd dollár veszteséget lesznek kénytelenek elszenvedni a diákhitelek miatt. Összehasonlításul a 2008-as hitelválság 535 milliárdos veszteséget okozott a magánhitelezőknek. Cikk.
A magyar és a lengyel kormánynak nem esett jól, hogy az Unió a demokratikus értékekhez akarja kötni az uniós kifizetéseket, ezért bedobták az atombombát és megvétózták az uniós költségvetést és a közös helyreállítási alapot is. Ennek eredményeképp a forint árfolyama újra esni kezdett a kevés erősödés után. Bebizonyosodott, hogy az Unió alapszabálya rossz, hiszen egyetlen állam is meg tudja zsarolni az egész közösséget a vétójogával. Hogy ezt hogyan fogják tudni megoldani, még kérdés.
Szűk másfél év alatt 30 ezer autót vettek a 2,5 millió forintos nagycsaládos támogatással.
Másik hír, hogy visszajött a napelemesek életkedve, mert a szaldós elszámolás vége a napelem-biznisz végét is jelentheti. Most azonban robbant a bomba, a jövőre induló 3 milliós felújítási kedvezményt napelemre is igénybe lehet venni, így a jövő évre garantált a sok munka.
A legtöbb helyen azt olvasni, hogy Biden majd jól feltolja a megújuló cégeket és olcsó lesz az olaj.
Ez közgazdasági nonszensz.
Amíg az olaj olcsó, addig nincs anyagi ösztönzés a váltásra.
Épp ezért először komoly olajárdrágulás lesz, ami által jobban megéri megújuló kapacitásokba ruházni és csak utána esik össze az olajkereslet.
Én jelenleg zöldenergiából élek, de a fenitek miatt tartok olajos részvényt (RIG), amin 1000%-os hozamot várok.
Zárójel: mivel a korona még nem csengett le és az olajár is felfele megy, jó kis inflát várok, tehát a részvénylufi ki fog pukkanni. Jövő héten kezdem felépíteni a short pakkot.
2.5 millió támogatást gondolom elég sokan kimaxolták..
Hihetetlen..gondolom a nagy része (sacc 90%) hitelre vették, mert muszáj az új autó a szomszéd is lássa.
3an voltunk testvérek, mikor 14 voltam akkor lett autónk először..mégsem haltunk meg. És azóta mindenhol nyílt bolt és a tömegközlekedés is modernebb lett. Igaz szerény körülmények között nőttem fel, hangya virtust örököltem 🙂
Nagycsaládos autó támogatás: meglepően sokan vettek 2,5 millióért Daciát a környezetemben, ehhez sokaknak alig kellett rafizetni az eladott használt autojukra, így nem feltétlenül járt komoly adóssággal
Aki az elmúlt 1-2 évben csipegette oket, az már most örülhet.
És a java csak ezután jön!
“Az a diktatúra hogy a fidesz létrehozta a saját médiáját amivel tartja a hatalmát?”
Az csak egy nagyon kis része annak az ámokfutásnak, ami itt 10 év alatt történt, nagy részét “el is felejtettük”, mert mindig tudták überelni a korábbi agymenést.
354-ről 361-re gyengült a forint, az 2%. Ez olyan hatalmas? Tavasszal, amikor 10%-ot gyengült, az hatalmas volt, de ez? Én is féltem, hogy továbbmegy, de valamiért inkább kivár a piac.
A “fukar” országok nem akarnak befizetni ebbe az alapba. Emiatt teljesíthetetlen feltételekkel álltak elő. Amit Lengyelország és Magyarország meg fog vétózni.
Erre mondják, hogy ügyes.
Nem lesz közös EU covid alap. Ha megoldja az EU valahogy ezt a problémát, akkor keresnek majd másikat. Van elég olyan téma, ami “kényes”.
Szvsz. nem is kell közös EU covid alap. Mindenki oldja meg, ahogy tudja. Erre vannak az EU kötvények. Kapjanak az érintett tagországok hitelt, mint Görögország, hasonló feltételekkel.
Kormánynak pedig sikerült újra elpocsékolni az adóm Daciakra. Ez már eredmény 🙂
Amúgy most kerültek be az S&P-be.
Sajnos le kell törjem az olaj iránti lelkesedésedet.
Rengeteg az olaj. Több olajat találtak az 40 évben, mint amit kitermeltünk.
Sőt, még több olyan olaj van, amit drága kitermelni, például a palaolaj. Amint megnő az olajár, gazdaságossá válik a kitermelés és egyből be is indul. A palaolaj – fracking – nagyon könnyen beindítható és leállítható. USA emiatt lett a legnagyobb olajkitermelő.
A megnövekedett kínálat gátat szab az árnövekedésnek.
Az idei, szaúdi olajháború az amerikai olajkitermelést akarta megtörni. Viszont – mint írtam – a fracking elképesztően rugalmas. A szibériai kút nem rugalmas. Ha lezárják elfagy.
Az USA termelés vissza is esett. Viszont, amint megnő az ár és gazdaságos lesz…
Ja, és ma már politikai szinteken erkölcsi okokból – nem csak gazdasági – is nyomják a zöld politikát (na nem a jobboldal).
Nem lesz itt 100-as olajár, nagyon nem.
Mindig amikor téged olvaslak, azt hiszem, hogy a forinttal komoly baj van, csak esik.
Nem mondom, h szép a 360, de ezt az 1-2%-ot úgy írtad, mintha 10-et esett volna. Persze lehet, h nincs még vége, de érted…
Ez eddig tiszta sor.
Csak ne közpénzből.
Meg ne toljon be 100 milliárdot a nézhetetlen “közszolgálati” médiába.
Ennél árnyaltabb a dolog. Egyrészt nem csak a médiáról van szó. Másrészt normális helyeken a kormányzás nem a hatalomhoz való görcsös ragaszkodásban merül ki, hanem valós problémákra jó megoldások kereséséről szól. Illetve jobb helyeken teljesen normális dolog egy kormányváltás, nem tragédia senkinek. Továbbá objektíven jogos igény a német adófizető részéről, hogy ne mészárosékat hízlalja.
Mit jelent szerinted a “nem korrektül”?
Mi lenne szerinted jó megoldás? Eltűrniük a pofátlanságot? Továbbra is biztosítani az üzemanyagot ehhez a zsákutcában padlógázzal ámokfutáshoz? Mészárost tényleg gazdagabbá tenni mint Zuckerberg? Korábban kellett volna zárni a pénzcsapon.
Én csak azt remélem, hogy az EUt nem verik szét ezzel, mert az tragédia lenne. Ami az országot illeti, szerintem sajnos bármilyen bünti több, mint jogos (3×2/3). Mindegy, már régóta alig tartok forintot.
Nem reprezentatív minta, de a munkatársi/ismerősi környezetben négy család élt az autóvásárlási lehetőséggel. Ebből három a szénné rohadt, ezer éves autóját cserélte le és mindegyik Daciát vett, abból is a legolcsóbb felszereltségűt, hogy ne legyen szükségük hitelre a vásárláshoz és minél többet fedezzen az állami pénz.
A negyedik család is élt a lehetőséggel, de ők a másik végletben, szintén hitel nélkül. Család jómódban, jó autókkal, de anyuka a támogatás bevezetésétől elkezdett hisztikézni a férjnek, hogy neki most azonnal kell egy Skoda Kodiaq, mert most amúgy is olcsóbb lesz a támogatással.
Engem inkább az érdekel, hogy a 30.000 autóból mennyi a talált pénzen megvett SUV. Én simán felső határhoz kötöttem volna ezt a támogatást.
Egyetlen öregúr volt, aki kerek perec megmondta, hogy vigyázzatok Magyarok, mert megvesznek titeket kilóra, felejtsétek el gyorsan ezt a mámort és józanodjatok ki, nem kell mindent aláírni, jobb ha nem léptek be!
Azóta eltelt több mint 16 év, és kiderült hogy annak a félalkesz hőbörgő öregúrnak kikiáltott embernek volt igaza. Nem telt el 2 évtized a csatlakozás óta, és már azon kell küzdenünk, hogy megkapjuk a lóvét, és még mi vagyunk a szemetek hogy élünk a jogunkkal. Irigylem az angolokat, ők idejében kapcsoltak.
Szintén határ menti ingázó és van itthon is TB-m meg kint is, semeddig nem tart elintézni. (azt nem tudom, hogy a támogatások szempontjából ez minek minősül)
Arra, hogy az alapok mikor kezdenek felvásárolni biztosan vannak belső szabályok, mindenesetre kíváncsian várom az S&P Teslára gyakorolt árfelhajtó hatását és annak tartósságát.
Ne felejtsd, hogy egy br. 400ezret kereső magyar munkavállaló mondjuk után évente több, mint 4millió befizetés történik az államkasszába, azaz ő nemcsak itthon költ, hanem itt is adózik/fizeti(k utána) a járulékokat.
Sajnálom, hogy nem lehet meghallgatni az értelmes emberek véleményét sem a zsigeri kommentelők miatt.
Tök egyszerű, ki kell lépni. Magyarország nettó haszonélvezője a cash flow-nak, de csak rajta.
Személy szerint olyan érzésem van, hogy a tervezhető jövő és időszak egyre rövidebb. Annak ellenére, hogy egyre több pénzem van, és egyébként haladok előre, mégis egyre rövidebb távon tudok magabiztosan tervezni.
Ebben részben igazad van! Én ha az összes Osztrák haza hozott jövedelmem elköltöm itthon, akkor kb 2,5 milliót fizetek be a költségvetésnek Áfa címén! Igazad van ez kevesebb amit írtál! Mivel kevesebbet fizetek be akkor járjon kevesebb támogatás! Adózok Itthon még ingatlanok után gépjármű után!
Akkor ha semmit nem tennék be a közösbe akkor jogos is lenne ha semmit nem várhatnék el! Plusz ha valamit azért adnak hogy gyermekek legyenek(bár ebben nem hiszek hogy ér is valamit) Akkor azt lényegében a gyermeknek adják! Akkor a gyerekeket miért is rekesztik ki a szüleik döntése miatt?
A két országban tilos egyszerre párhuzamosan TB-t fizetni. Ha valahol megtalálnak ezért akkor komoly bünti is lehet belőle!
Ugyhogy ebben a kerdesben sajnos kivetelesen a penzvaltok elott sorban allo tomegeknek van igazuk. Kozep es hosszu tavon a forint szamara most csak lefele vezet az ut.
Először forintárfolyam ügyben:
Ha van megtakarításod, akkor minden 3% gyengülés min. 2% inflációt jelent a megtakarításaidon (HUF alapún), mivel amit többnyire vennél, azért EUR alapon működik az elszámolás.
Akkora elemző istencsászárok vannak köreinkben, pl. tumpara, hogy ő 370-ig várta a vétó után az árfolyamot. Nem jött be. Miért is nem? Csak nem elkerülte a figyelmeteket, hogy a múlt héten 2.4Mrd Euró hitelt sikerült kibocsátani 10 és 30 évre? Ez azért a külső befektetőket megnyugtatja. Növeli a devizakitettséget és csökken a valószínűsége, hogy be tudják dönteni az összes forint alapú hitelt. Gyorsan le is csaptak rá (mint gyöngytyúk a takonyra), egyrészt a relatíve magas hozam miatt, másrészt pedig a diverzifikálás miatt.
Nem azt mondom, hogy az EU-nak csak előnyei vannak, de ez a demagóg maszlag, ami már-már Farage palástja szélét harapdálja, egy hazugságvár. De tudom, én vagyok az álomgyilkos.
Vagy ha szüksége is van, meg tudná oldani olcsóbban, ha nem lenne támogatás. Új SUV-ok vásárlása helyett lehet ám venni külföldről 2M-ért használt családi egyterűt, ami ugyanúgy használható ovijáratra reggelenként. Sőt, mondok valamit, normális vezetéssel nem jelent az sem problémát, hogy némileg rozsdás itt ott, nem attól lesz sokkal nagyobb biztonságban a gyerek.
Sőt, mondok igazán radikális gondolatokat is! Vannak normál személyautók, amibe bele lehet tenni 3 gyerekülést hátulra, keress rá neten.
a szomszédban most épít egy ismert ex-médiatulajdonos egy új 5 lakásos társasházat, 3milliós négyzetméterárral.
de megnéztem a kerületben (xii) épülő új építésű lakásokat, hát nem tudom elképzelni hány embernek van ennyi tőkéje, és akinek ennyi tőkéje van, az miért venne egy kis 2 szobás lakást (70m2) 130M+ értékben? 1.6Millió+/m2 a tipikus árfekvés. plusz kötelező garázs. ráadásul sosem volt még egyszerre ennyi építkezés ebben a kerületben.
vagy tényleg ennyire elszálltak a fizetések? már minden jobb módú 2M+ felett keres?
Itt mindenki meghülyült már amúgy? Aki takarékos, a legjobban beosztja a pénzt az általában rosszul jár. Aki folyamatosan húzza be a támogatásokat (CSOK, babaváró, családi autókedvezmény és társai) az pedig még nyilvánosan raplizik, hogy miért nem több, miért nem kapja meg még lazább feltételekkel, stb.
Itt senkinek nincs annyi esze, hogy lássa ezeket a támogatásokat közösen fizeti be mindenki? Ha pedig így van, akkor miért csak egy adott csoport kapja? Ha pedig mindenki kér belőle, akkor egyáltalán minek befizetni? Maradhatna ott mindenki zsebében, bürokrácia nélkül.