Heti történések

Heti hírösszefoglaló:

Most sem történt semmi nagy horderejű dolog a piacon, még tart a július.

A S&P 500-as amerikai tőzsdeindex tovább erősödött, az arany ára közel két hónap alatt kétszáz dollárral emelkedett unciánként, újra elérte a 2011-es csúcsértékét.

Mivel a cégek bevétele és profitja esett, a részvényeik ára viszont nem, így az index átlagos P/E értéke 30-ra emelkedett, utoljára ilyen magas 2000-ben és 1929-ben volt ez az érték.

A tízéves amerikai állampapír éves kamata 0,63%-ra zuhant, ahogy a jelzálogok kamata is újabb mélypontra értek. Ez és az a tény, hogy az emberek hónapokra be voltak zárva egy lakásba, 13 éve nem látott magasságba emelte az új családi házak eladását. Utoljára 2007-ben adtak el ennyi új házat az Egyesült Államokban, hirtelen sokaknak vonzó lett kiköltözni a külvárosba egy kertes házba a lakásokból.

A heti 600 dolláros munkanélküli-segély kiegészítésnek a héten vége, így sokak jövedelme nagyot fog zuhanni. Márciusban még úgy tűnt, hogy július végére már minden rendben lesz, közben jelenleg naponta két és félszer annyi az új fertőzött, mint akkor és a legtöbb déli, nyugati állam újabb lezárásokra vagy szigorításokra készül. Bár a kiegészítő segélynek már vége, még nincs semmi konkrétum, hogy folytatják-e és ha igen, hogyan. Van terv egy utolsó fizetés 70%-ának megfelelő segélyről 20 hétig, illetve egy csökkentett összegű 2-300 dolláros fix kiegészítésről is, de döntés még nincs. Közben a hitelmoratóriumok is lassan kifutnak.

(A heti 600 dolláros bérkiegészítésnek hála 10,5%-kal nőtt az emberek jövedelme áprilisban a rekordméretű munkanélküliség ellenére. Ennek oka, hogy a normál munkanélküli segély kiegészítve a heti 600 dollárral többet ad ki, mint az átlagkereset a legtöbb szövetségi államban.)

Amiről nem sok szó esik a munkanélküliség aránya mellett, hogy a munkavállalók nyolcada kevesebbet keres, mint télen. Négymillió ember ugyanazért a munkáért kap kevesebbet, a többség kevesebb órában van foglalkoztatva. Mások a túlóra lehetőségétől estek el. Az “income crisis” egyesek szerint legalább akkora probléma, mint a “jobless crisis”.

A bennfentes részvényvásárlások vagy eladások mindig jól szokták jelezni, hogyan látják a közeljövőt azok, akik a tőzsdei cégek döntéshozói. (Éppen ezért ez egy nyilvános adat, közzé kell tenniük a tőzsdén, ha ők vagy hozzátartozóik vettek vagy eladtak a cégük papírjaiból.)

A júliusi adat 2000 óta a legalacsonyabb értéket vette fel, a vétel-eladás aránya 0,27 lett.

Míg a bankok bennfentesei kiugróan sokat vettek a saját részvényeikből, a skála másik végén a tech cégek vezetői adták el a legtöbb részvényt. (Vagyis a nagyot zakózott banki részvényárak sok bennfentest vásárlásra indít, míg a hatalmasat emelkedő techcégek részvényeit inkább eladják az ott dolgozók.)

Az amerikai előzetes GDP adatok a jövő héten jelennek meg, sokan kíváncsian várják, mekkorát zsugorodott a gazdaság az első negyedéves 5% után.

A német beszerzési menedzser index most először került 50 fölé az elmúlt öt hónapban. (Ötven alatt az üzleti aktivitás és így a gazdaság zsugorodik, felette nő. Az 55,5-ös érték kifejezetten jó az elmúlt hónapok után. A francia index is 57,6 lett. Azonban a versenyszféra tovább csökkentette a munkahelyek számát, ahogy eddig folyamatosan az elmúlt öt hónapban, ez viszont kifejezetten rossz hír.

Sok feltörekvő ország gondba kerül és került: a gazdaság állapota miatt lazítani kellett a monetáris kondíciókon (csökkenteni kellett a kamatokat), ez viszont leértékelte a helyi devizát, emiatt viszont az importon keresztül nőtt az infláció, amit csak a kamatlábak emelésével lehetne csökkenteni s így bezárult a kör. Könnyen lehet, hogy a feltörekvő államok komoly részében jelentősen nőni fog az infláció a következő időben.

Gyanús volt nekem az idei első negyedév, úgy éreztem, nagyon jól jött a gazdaságnak a vírus, volt mire fogni a problémákat. Miközben a legtöbb országban csak utolsó egy vagy két hetet érintette a lezárás, a GDP mégis nagyot esett a világon szinte mindenhol. Az volt az érzésem, hogy járvány nélkül is nagyon csúnya negyedévet láttunk volna, csak így mindenki arra fogta a gazdasági adatokat.

Ezt támasztja alá az alábbi grafikon is, már 2019-ben is nagyot lassult a világkereskedelem. (A grafikon áprilisban véget ér, azóta azért jelentősen nőtt a kereskedelem volumene.)

Sokak meglepetésére a Tesla ebben a negyedévben is nyereséget jelentett, 104 millió dollárt. Ez önmagában nem egy nagy szó, mert igen szerény eredmény egy autógyártól, amelyik önmagában többet ér, mint a Toyota és a VW együtt, amiért mégis fontos, hogy ezzel teljesítette a Tesla az S&P 500 indexbe való bekerülés utolsó feltételét, a nyereséges négy negyedévet, majdnem négyszáz millió dollár profitot ért el egy év alatt.

A profit nem az autógyártásból jött, az még mindig veszteséges, hanem az elektromos autók kvótaeladásaiból. Más autógyárak fizetnek az elektromos kvótáért (regulatory credit), hogy ne fizessenek környezetszennyezési díjat az államnak, mert még mindig olcsóbb ez, mint elektromos autót gyártani ráfizetéssel. Ebből idén meglepően sokat profitált a Tesla, csak az első félévben 782 millió dollár folyt be ilyen címen.

Ez még akkor is rengeteg fél évre, ha jelezték előre, hogy lényegesen több bevételt várnak idén ebből a tételből, mint eddig. Tavaly egész évben valamivel több, mint 500 millió dollár körül volt ez a bevétel és idén sem adtak el több autót. Hacsak Kínában nem ér ennyivel többet a regulatory credit, hiszen míg Európában és az USA-ban csökkentek az eladások, Kínában nőttek az új gyár miatt.

Gonosz shortosok szerint előre eladták a crediteket, hogy sikerüljön a negyedik nyereséges negyedév is, de ez csak az ő spekulációjuk.

Mindegy, ezen rágódjanak azok, akiket érint, a lényeg, hogy hamarosan kiderül, beveszik-e a Teslát a S&P 500-as indexbe.

Igazából tényleg nem történt semmi a héten, továbbra is semmi nem lett rosszabb, semmi nem javult meg.

Share

88 hozzászólás

  • Jenci
    “Most sem történt semmi nagy horderejű dolog a piacon, még tart a július.”
    És az EU-s megállapodás?
    Szerintem igenis “nagy horderejű” piaci következményei lesznek, sőt, már vannak is. Pl. EUR/USD.
  • okosban megoldjuk
    Úgy látszik tényleg nem történt a héten semmi azon kívül, hogy a bal oldali index elment. Figyelve a hozzászólásokat azon csodálkozom, hogy közületek mennyien sajnálják ezt. Szerintem nem volt megbízható, néha kézzel fogható volt a rosszindulat, lehangoló volt olvasni az állandó negatívizmus miatt magyar vonatkozásban.
    Hozzáteszem, hogy a királyi sajtó sikerpropagandája legalább annyira megtévesztő.
    Ahogy én látom, talán ezért is nem akarják sokan idehozni az index politikai hátterének témáját, mert elegük van abból, hogy nincs konstruktív, értelmes bal oldali vélemény, vagy jobboldali alább szállás és együttműködés és így nincs ilyen sajtó sem. Tehát nincsenek hiteles híradásaink, esszük amit kapunk, az meg elég gagyi (kb tesco takarékos). Látom, hogy sokan szerettétek az indexet, bocs, de én így éltem meg.
  • usespanner
    “A hatalom korrumpál, a korlátlan hatalom korlátlanul korrumpál”

    Ez amúgy egy szép szlogen, csak ha ez igaz lenne, nem 5 diktatúra vezetné a világ GDP növekedési versenyét (Kína, Vietnam, Etiópia, Tádzsikisztán, Bangladesh).

    Szerintem a politika nem feltétlenül gazdaságról szól, szegény országok esetében a stabil diktatúra sokkal jobb, mint az anarchikus afrikai látszatdemokrácia.

    A gazdasági teljesítményt sem tudjuk összevetni bal- vagy jobboldali kormányok esetén, mivel 10 évente elsöpör mindent egy kiadós válság (1989, 2001, 2009, 2020).

    Inkább morális értékek szerint érdemes dönteni bal-jobb-liberális-zöld oldalt választva.

  • Daniel
    Keep Calm and Buy Gold MiIners.
  • Beszállító
    A munkahelyem potenciális beszállító a Tesla MY(Berlin) projektben, ezért van némi rálátásom a témára.. Két volumenre kértek ajánlatot, 250.000 és 500.000 autó/év, mindenki azt gondol amit akar, de ez k… sok.

    A jármű folyamatos fejlesztés alatt van ( kvázi az “utcán” fejlesztenek), a mi részegységeink már fixnek tűnnek, de az ördög nem alszik…

    Ráadásul fog még gondot okozni az amerikai és német autóipari gondolkodásbeli eltérés.

    Várjuk a fejleményeket, döntés augusztusban…

  • Kiszamolo
    Beszállító, combos 36,7 ezer autót adott el fél év alatt Európában a Tesla, ami 18%-os zuhanás egy év alatt, miközben az elektromos autók eladása 37%-kal 216 ezerre nőtt a kontinensen a koronavírus ellenére.

    A Renault Zoe konkrétan leiskolázta a Teslát Európában. S az igazi konkurenciái még meg sem igazán jelentek a piacon.

    Lehet gyárat alapítani évi 80 ezer autóra, csak nincs semmi értelme, kivéve, hogy a növekedés érzését adja.

    S ha a zuhanást a szállítási nehézségekre meg akármire fogjuk, akkor is a legtöbb, amit elért volna, hogy szinten maradt a darabszám. De ez nem egy növekedési sztori, csak vegetálás.

    insideevs.com/news/434919/tesla-sales-western-europe-h1-2020/

  • expect

    “bal oldali index elment”
    Ez maximum az autódon tud megtörténni 🙂
    Az index sztorija nem bal/jobb oldali kérdés, hanem újságírás-propaganda szembeállítás. Kevés valódi híroldal, valódi újságíró maradt, az index pedig még egy volt az utolsók közül és messze a legnagyobb, legjelentősebb. Nem a szerzők értékrendje miatt súlyos az elvesztése (a függetlenség ugyanis nem értéksemlegességet jelent), hanem mert így alig maradt valódi sajtóorgánum. A ner propagandistái által gyártott szenny ugyanis nem minősül újságírásnak, mint ahogy a más pártokhoz tartozó propagandaoldalak sem, mint pl a nyugatifény sem. Nem azért, mert X politikai oldalhoz tartoznak, hanem mert nem a valóságról adnak hírt egy bizonyos nézőpontból, hanem egy bizonyos nézőponthoz találnak ki egy nemlétező valóságot. A nyilvánosság beszántásának egyébként mindenképp vannak és lesznek gazdasági következményei
  • Dani

    Én szerettem az Indexet, mindennap azzal keltem kb. hogy ránéztem mit írnak. Ugyanakkor kicsit egyet kell értsek veled, néha tultoltak a kritikát és néha csak negatív hangulatú kritizalos cikkek voltak. Ettől még remélem azért lesz másik, csinálnak valami újat, NER immunis cég struktúrával.

  • Szomolya
    Kedves Családfő
    Nem ítélkezem és nem vagyok okosabb!
    A kommentelőnek joga van bármit írni, amig azt kulturáltan, másokat tisztelve teszi. A blog írójának joga van moderálni, megszüntetni a kommentelést, ha úgy látja. Az azonban a legnagyobb trollkodás amikor valaki leírja a véleményét, Ti pedig ezt semmibe véve azt mondjátok “erről ne beszéljünk, ez már politika, ez nem ide való”. Miért ne írhatna politikáról, ami amúgy mindent behálóz, ha fontosnak tartja? Ennek a blognak a legnagyobb értéke – a megjelenő írások mellett – az a sokszínű, értelmes közösség aki olvassa és kommenteli az olvasottakat. Igen ritka a fröcsögés, annál több a tapasztalatok megosztása, az előre mutató vita. A gazdaság szempontjából pedig igenis fontos, hogy a kormány mekkora alapkamatot állapít meg és megszünteti-e az indexet. (Tudom persze, nem ő állapítja meg és nem ő szünteti meg…)
  • Caizkek
    ” Ingyen lakás? Mi van ha szüleim telkére egy mobilházat vitetek? Megvan 3 millióból+ szállítás, elektromos fűtés és víz bekötése.”

    Hmm ez engem is erdekel. Milyen mobilhaz opciok vannak erre? En vmi ingatlanon gondolkodom de nem akarok Mo-ra visszakoltozni 10eves tavlatban. Ellenben lehet vennek egy telket. De haz nem kellene ra. Viszont valahogy hasznalni kellene. Foleg hogy home office miatt joval tobbet lennenk Mo. Akar 2-3 honap per ev. Erre kellene vmi okos megoldas:)

  • usespanner
    Én is dolgoztam kint de hazajöttem, mert a spórolt pénzem és majd a nyugdíjam is 3x annyit ér:)

    De ismét kimegyek pénzt gyűjteni, ha a covid már nem a legkomolyabb probléma lesz.

    A mobilház talán akkor éri meg, ha veszel egy téglaházat telekkel egy város mellett v városban és mellé potom áron odaszállítasz egy mobilházat.
    Nem kell plusz telek, a víz meg már eleve bekötve.

    A téglaházat kiadhatod, a mobilház meg elfér, kis kerítéssel el is lehet választani.

    Ha Bp-től vagy nagyobb várostól távolabb vennél egy kis faluban házat, akkor annak amúgy sincs semmi költsége, annyiba kerül , mint egy jobb autó.

  • valaki I.
    Kiszamolo
    2020-07-27 at 23:27

    Mindig hitvitának mondod a Tesla érveket. Ennek fényében ez a kijelentés “A Renault Zoe konkrétan leiskolázta a Teslát Európában.” … hát na. Nem a számokra értem. De melyik Teslával akarod összehasonlítani? Benzinesből sem a City Go-t hasonlítod egy S Mercihez azért mert mind a kettőben benzinmotor van.

    VW majd egy év szerencsétlenkedés után kiadnak egy szoftverhibás autót: hu.motor1.com/news/428209/kiderult-mikor-kezdodik-a-volkswagen-id3-europai-kiszallitasa/

    Peugeot: 17 millás hybrid fedélzeti rendszere menet közben összeomlik, a gyártó válasza, hogy megtelik a memória
    totalcar.hu/tesztek/2020/07/25/teszt_peugeot_3008_hybrid4_plugin_hybrid_300le/

    208: Még a tolatókamerával is döcögnek: totalcar.hu/tesztek/2020/07/22/peugeot_e-208/

    Korábban mindig azt hoztad fel, hogy ha majd a nagyok is csinálják. No offens, de már csinálják

  • Családfő
    Szomolya,

    Így indult a hozzászólásod: “Nagyokos….”.

    Ezt azért tekinthetjük ítélkezésnek, nem? Az általad legutóbb említett tiszteletet sem mutatja. 🙂

    Nem praktikus úgy referálni a szerinted nagyokosokra, hogy “Ti”, mivel ez nem egy homogén közösség. A saját véleményemet írtam le, ahogy te is. Miklós meg majd eldönti, mit csinál. A társalgás egyébként elkezdődött a témában, mint látjuk. Abban egyetértünk, hogy a politika önmagában kikerülhetetlen, sőt, szükséges része a gazdasági kérdéseknek is. Egyszerűen csak attól tartok, hogy egy ilyen kiélezett téma előbb-utóbb átmenne értelmetlen vagdalkozásba – mint azt tapasztaltuk már a múltban is.

  • Kiszamolo
    Valaki és a három hónap után rozsdás Tesla, meg az esőben magától leszakadó hátsó lökhárítós Model 3 széria, meg az álló helyzetben berepedő üvegtető, az álló teherautóba belerohanó önvezető funkció, a minősíthetetlen festés, az alkatrészre két hónapig váró autók és a többiek, azokról nem akarsz megemlékezni? Ezek zöme néhány hónapos sztorik.

    Tényleg, a Tesla bármikor is hívott vissza autót javításra ilyen hibák miatt, ahogy azt minden rendes autógyár teszi?

    A Teslát nem kell szidni, mert ügyes kis cég és már az is csoda, hogy eddig életben maradt, sőt nőni is tudott, de azért isteníteni sem kell.

    Bejelenti a GM, hogy mindjárt kész az egymillió mérföldes aksija, a CATL, hogy kijött egy új, sokkal tartósabb aksival, ugyanezt a Hyundai, senki meg sem hallja.

    Elon Musk bejelenti, hogy majd bejelent valamit fél év múlva az aksival kapcsolatban és a fél világ extázisba kerül a gyönyörtől, a részvényárak gyorsan megduplázodnak.

    Mi ez, ha nem vallás?

  • valaki I.
    Kiszamolo
    2020-07-28 at 09:29

    Minden említett hibát láttam/olvastam. De ebből az jön le, hogy nem csak a tesla, hanem a nagyok sem mennek/csinálnak tökéletesen mindent. Tehát mondhatni döntetlen. Ennek ellenére én az írásaidból azt veszem le, hogy a hibák csak a tesla oldalon vannak feltüntetve.

    Félreértések elkerülése végett nincs teslám és nem hívő vagyok.

    Visszatérve Renault Zoe hoz. Majd ha ez insideevs.com/news/436001/elon-musk-tesla-too-expensive-compact-model/ megvalósul és ez is akkora méretben játszik majd kíváncsi lennék ki melyiket veszi majd.

  • Pézsma autója
    Kiragadsz 1-1 példát a Teslától, amit minden gyárnál megtehetnél. Konkrétan több bmw motorja ég le, mint ahányat érintenek ezek a Tesla problémák. Induló gyár ahhoz képest szépen számolják fel ezeket. Az önvezetős clickbait cikkeknél meg mindig kiderül hogy a kedves user nem is használta a funkciót vagy okos módon nem a féket hanem a gázt nyomja telibe. Persze ezeket nem olvashatod, mert csak szakosodott platformokon írják meg. A festés jogos, dolgoznak rajta, de koránt sem akkora probléma mint ahogy beállítod. Nyilván a finn murvás kavicsos utakat nem bírja, ahogy más autó sem, ezt ugye felkapták a shortolók akiknek valamibe kapaszkodni kell. Szerinted nincs igény az autókra. Egy ilyen szénné hypolt márkára ne lenne? Renaultis elad 3 millát, nyilván a Teslának nem menne, mikor mindenki róluk beszél és technikailag lenyomják a konkurenciát messze. Miben: hatótáv, szoftver, akku.Hívott.
  • Kiszamolo
    Valaki, ilyen ígéretekkel tele a padlás.

    2018-ban majd 2019-ben már önvezető Tesla taxik millióinak kellett volna suhannia, Már ki kellett volna jönnie az új Roadsternek, a Seminek és ki tudja még minek, amiket ugyanígy megígértek 2018-ban.

    Mindig elképeszt, hogy Musk faarccal bejelenti 2018 közepén, meg 2019 őszén, meg ki tudja még hányszor, hogy még idén, meg jövő év elején már működni fog az önvezető funkció, miközben ő is nyilván tudja, hogy ez nem igaz.

    Egyelőre ott tartunk a tények alapján, hogy még a meglévő modellekkel sem tud profitot elérni a Tesla, a credit biznisz tartja életben, aminek vége lesz, ha a többi autógyár is fog magának elektromos autót gyártani, akármilyet.

    Ne értsd félre, sikerüljön a Teslának a sok nagyratörő terve, minél színesebb a világ, annál jobb, de álmokat és ígéreteket ne vegyünk már tényeknek, csak mert hinni akarunk benne (ez a vallás ugye).

    Főleg akkor, ha eddig még egy ígéret sem teljesült.

    Ráérünk majd akkor ünnepelni a Teslát, ha meg is csinálja, amiket ígérget.

    Majd ráérek akkor fizetni annyit a Tesla részvényekért, amennyire most árazzák őket, ha tényleg a Tesla nagyobb lesz, mint a világ két legnagyobb autógyára együtt és több profitot fog termelni, mint az a kettő együttvéve.

    Akkor majd én is azt mondom, hogy megéri a Tesla az árát.

  • Pézsma autója
    Talán azért figyelnek rájuk, mert ők tömegben tudják már gyártani az aksikat. Többet gyártanak mint a többi aksi gyár együttvéve és meg szoktak valósulni az ígéreteik akkor is ha a legtöbb késve. Egyébként miért nem tudod elhinni hogy az Y gyártás kezdetére bemondtak egy nagyon biztonságos dátumot ami túl volt biztosítva, hogy ne csesztessék őket mint a 3 as indulásánánál? Pont ezt láthatod a kínai gyár második fázisánál. Jövő év elejére ígérték. Kb. szeptemberben próbagyártás lesz benne, novemberben meg gyártás. Már telepítik a gyártósort. Miért csak az a vallás ha valaki észérvekkel mellette van? Az ellentetje nem vallás? Nézd meg kérlek covid alatt hogyan teljesített a többi gyár. A 6 hét gyárleállásnak miért nincs szerinted nagy jelentősége? Nyilván bedönti a dolgokat ha leáll a legnagyobb gyáruk 50% időre..Ésmégígyis..Gondolod hogy a nemlétező keresletre épít gyárat h bedőljöna cég?
  • headset
    @Csizkek
    “Mi van ha szüleim telkére egy mobilházat vitetek?”

    Üsd be a google-ba, hogy mobilház építési engedély.
    Azonnal előjön a magyar valóság. Kb. olyan szinten kezelik ezt a rendeletek és szabványok, mint ahogy az elektromos roller az segédmotoros kerékpár, amin bukósisakot kell hordani és csak az úttesten közlekedhet !

    Általában bármilyen lakhatási célú építmény agyon van szabályozva. Újabban nem kell hozzájuk építési engedély, de bejelentési kötelezettség van. És utána jöhet a bírság, meg a bontási határozat.

    Esetenként megoldást jelent, ha a telekhez tartozó önkormányzat építési osztályát megkérdezed. Helyenként megengedőbbek.

  • Pézsma autója
    És még egy utolsó. Szerinted egy most még drágábban, de később olcsóbban gyártható villanyautót a jelenlegi üzemméretükkel reális jelentős profit mellett gyártani? Az idő nekik dolgozik. A többi hagyományos autógyár profitja is be fog zuhanni az átálláskor. Az elektromos autó olcsóbban gyártható lesz a mostanaiknál. Idő kérdése. Az pedig, hogy az olcsó Zoéhoz hasonlítod a model 3 eladásait az epic. Kb. fele annyiba kerül és harmad annyit tud. Jó autó egyébként csak más műfaj, más kategória. No offense!
  • Kiszamolo
    Pézsma, mint mondottam, én abbahagyom a vitát, mert értelmetlen.
  • D

    Könnyű alacsony bázisról bővülő népesség mellett százalékosan nagyot növekedni.
    Gdp/fő usd az általad említett államokhoz: 9770, 2566, 772, 826, 1698.

    Csupán néhány ország van, amik stabil demokrácia nélkül váltak igazán gazdaggá. Ez alapvetően vagy nyersanyagnak köszönhető (előbb utóbb elfogy, plusz aszimmetrikussá válik a gazdaság), vagy kis ország esetén kvázi felvilágosult abszolutizmus van (pl Szingapúr, de ők egy kőkemény jogállam).

    Olyan országot viszont nem nagyon tudsz mondani, ahol hosszú távon (sok évtized) a szilárd demokrácia/jogállam ne vezetett volna fejlett gazdasághoz.

  • Józsi
    Én kívülálló vagyok Tesla ügyben bár sok rokonom dolgozik a VW csoport kötelékében. Én azt tudom mondani erre a csatára, hogy ezt az nyeri aki nem száll ki az hagyományos dugattyús motorok fejlesztéséből. Belsőégésű motor még igen sokáig velünk lesz, főleg ha a sok hülyének is meg lehet magyarázni, hogy a veszteségek miatt jelenleg egy belsőégésű motor sokkal tisztábban üzemel mint egy elektromos autó, főleg ha a széndioxid kibocsátást nézzük. Olyan ez mint a DDT volt régebben, akkor hirtelen az is csodaszer volt és az volt a jövő, csak aztán rájöttek, hogy igen komoly következményei vannak a használatának. Amikor majd térdig gázolunk a roncsként leadott elektromos autók akkumlátorjai között akkor lesz az, hogy ez nem is akkora buli mint elsőre tűnt. Aki olcsó autót fog gyártani a tömegeknek az fogja ezt a csatát megnyerni, az embereknek elege van a drága kocsikból.
  • Miklós
    a Tesla is valami olyasmi, mint a termőföld adásvétel nálunk. Az eladók nem hirdetik meg nyilvánosan a parcellát, mert a helyi 2 nagyparaszt egyikének akarják eladni – jobban mondva odaajándékozni. Hiába kaphatna 20%-al többet, ha licitáció lenne, ő neki akarja adni…
  • szenyora
    usespanner: “Ha Bp-től vagy nagyobb várostól távolabb vennél egy kis faluban házat, akkor annak amúgy sincs semmi költsége, annyiba kerül , mint egy jobb autó.” Valóban van ennyiért “ház” , de legjobb, ha a vételárból levonod a bontás költségét, vagy minimum a vételár összegét bekalkulálod felújításra. A mi kis falunkban nemrég vettek 3 millióért házat, ami már dózer alá került, egy másik három milliós felújítását most fejezték be, tíznél több lett. Egy budapesti ingatlanhoz képest ezek töredék összegek, de a építés-felújítás ugyanolyan költség és idegeskedés, ezt be kell kalkulálni. Vagy Szigethalmon pl. 200 m2-en felül 800 Ft / nm / év az ingatlanadó.
  • Szemfényvesztő
    OFF: Tesla témához csak ezt a linket fűzném hozzá, ha esetleg elfelejtené a hívők többsége, hogy Musk amennyire ügyes és okos üzletember, legalább annyira hazug és szélhámos: elonmusk.today/
    Ilyen gyöngyszemek vannak csokorba szedve a nyilatkozataiból az évek során:
    1,770 days since Elon Musk said Teslas would have 1,000 kilometer (621 mile) range within a year or two. (9/23/2015)

    “My guess is probably we could break 1,000 kilometers within a year or two. I’d say 2017 for sure.”
    Elon Musk, quoted by Cadie Thompson in Business Insider

  • Pézsma Józsinak
    Józsi!

    Bocsi, hogy ezt mondom de az hogy egy akkus autó környezetszennyezőbb lenne egy hagyományosnál az vicc kategóriája, minden hülyeséget ne higyj el az ellenérdekelt olajos oldalnak. Furcsa módon mióta a VW elkötelezte magát a villanyos mellett hirtelen egycsomó anyagban tudják neked bizonyítani h mennyivel zöldebb a villanyos. A gyáruk pl. nulla széndioxid kibocsátással fog elektromos autót termelni. Ők mondják nem én. Az akksikat 95%-ban már újra tudják hasznosítani, ezt is ők mondták. Ahogy lesz rá tömeges igény ráállnak erre is. Mentél már 100 000 km t egy autóval? Mennyi mocsok jön ki belőle közben..Én mentem. Az akksi gyártása és az üzemeltetetése sosem fog neked annyi mocskot a környezetbe eregetni. Egyesek azt gondolják hogy az akksigyártáshoz atomreaktornyi energia kell. Vicces, de sokakat megtévesztettek ezzel. A VW már nem fejleszt új belső é. motort soha többet,tudtad?

  • Én is akarok kommentelni...

    Tudom, hogy 2017-es a cikk de:
    portfolio.hu/short/20170808/itt-az-uj-tesla-rekord-1000-kilometer-egyetlen-toltessel-258879

    Tehát amikor 2015. szeptember 23-án kijelentette, hogy “within a year or two”, akkor ez bizony bejött.

    Elnézést, de nem bírtam nem lecsapni ezt a magasra dobott labdát. 🙂

  • Beszállító
    Kiszámoló, teljesen egyetértünk, irreálisak a célok. Ha már elektromos autózás, Porsche Taycan TurboS nagyjából 3 hét múlva felfut 1300db/hét mennyiségre. Más kategória, de akkor is, ez divat, semmi más…
  • Szemfényvesztő
    @Én is akarok kommentelni…
    Fu ennél nagyobb magas labdát az életbe ne csapj le 😀 40km/h sebesség kikapcsolt légkondival minimális fékhasználattal hát így kívánom neked az 1078km levezetését egy családi nyaralás alkalmával 20+ milliós gépezetben ülve 😀 Szemezgess még a többi égbekiáltása közül hátha bejön valami nekem is 😀
  • Sanyi
    Az milyen matematika alapján jött ki, hogy a 2019 H1-es 158 ezres eladás “lecsökkent” 2020 H1-re 178 ezerre?
    Tényleg érdekelne a képlet.
  • Lala
    A Tesla tényleg egy világméretű átverés vagy inkább egy mesterséges hype, de a vallás, a hit szavak is jól körülírják. Amolyan finoman kivitelezett, mert van mögöttes tartalom, csak nem elég. Úttörő cég, sok jó ötlettel, fejlesztéssel, de az már nekem is sok, amikor magyarázza egy ismerősöm, hogy ez nem autó, ez egy ökoszisztéma és a Tesla majd programokat meg szolgáltatásokat meg játékokat ad el és a witcher3 is lehet, hogy jön valamikor.
    Tényleg életszerű, hogy veszek majd 20 millióért egy autót, hogy a garázsban játsszak vagy szöveget szerkessek vele. Van ebben is üzlet, nem ezt mondom, de az autóra kéne fókuszálniuk.
    A teljes önvezetéshez kéne egy MI, ami ilyen fejlettségben nincs és nem is várható a következő 20-30 évben. A pesszimisták szerint 100 évre vagyunk egy tényleg működő MI-től. Álmodozni lehet, a filmek alapján már a terminátorok uralnák a bolygót.
  • Lalának
    Nagyon meg fogsz lepődni akkor 5 éven belül. Inkább hallgass az ismerősödre, mert bizony ezekből a szórakozási lehetőségekből egy valag pénzt fognak tudni beszedni. Unatkozol, várakozol, nézhetsz egy filmet. Játszhatsz az autó kormányával autóversenyt meg a pedállal. Lesz erre kereslet. Az autó pedig szoftverben, akkuban, a gyártás pedig elektromos autók között költséghatékonyságban messze világelső jelenleg, a konkurensek is ezt mondják. Akkor lehet hogy így van nem? Olvasd el a VW vezér szavait, ők próbálnak Muskék után menni, de nagyon lassan megy nekik. De legalább a VW elindult már. A többi nagy meg sehol kb. kis volumenben gyártott kvóta autók vannak jelenleg, nincs hozzá aksijuk elég, nincs hozzá megfelelő hatótávot bíró aksijuk. A vevők jelenleg sorban állnak megfelelő hatótávú villanyautókért. Azt meg kevesen tudnak. Az most a valóság. Az öntanulóalgoritmusuk meg köszöni jól van
  • Én is akarok kommentelni...

    Amit csinálsz, az már csak púder a beégés után.
    Azt mondta, 2 éven belül 1000km+ is megtehető lesz. Szó nem volt körülményekről. Meglett 2 éven belül? Meg. Ennyi.
    Ez most nem jött be, sajnálom. Talán majd legközelebb.
  • ultrakapitalista nagytőkés
    Azért ez az Index téma nem csak politikai, hanem kőkemény gazdasági is. Ahogy múlik az idő, egyre több minden derül, ki és úgy tűnik ez puccs volt. Kőkemény üzleti kárkozás.

    A kérdés, hogyha a főszerkesztő szabotázst csinált és anyagi kárt okozott, anyagilag felelősségre vonható e. Utólag, ahogy előkerülnek újabb híváslisták, cégbejegyzések időpontjai stb, büntető feljelentés tehető e Dull ellen. Ez az ember tönkretett egy üzletet és egy brendet. Leagalábbis strómanja volt valakiknek a végrehajtásban. Szerintem kevés, hogy a Bodolai kirúgta a Dullt.
    A felbújtott újságírók, akik felmondtak és nem lesz helyük az új protálnál, mit csinálnak? Szívhatják a fogukat, hogy be lettek palizva.

    Bár Bodolai sem a legélesebb kés lehet a fiókban, ha így működött egy milliárdos business.
    Legyen mindenkinek tanulság, hogy így nem lehet egy businesst működtetni. Patkányokkal.

  • LSV

    “A többi nagy meg sehol”
    Vagy nem is akar lenni egyelőre sehol? Valamiért a Toyota még mindig a hibrid technológiában hisz (és ebben világvezetők is).

    “A vevők jelenleg sorban állnak megfelelő hatótávú villanyautókért.”
    Ez itt a kulcs mondat. Gondolom a legtöbb potenciális vevő kivár, míg lesz megfelelő hatótávú autó, de amíg várnak addig az árak sem fognak csökkenni jelentősebb mértékben, mert a fejlesztést valakinek állnia kell. Amire való (jelenleg – városon belüli szennyezésmentes közlekedő edény), arra viszont eszméletlenül drága mulatság az elektromos autó, legalábbis itthon.

    No de megint nagyon elment a téma az earlybirds-ök irányába. Én örülök hogy vannak olyanok akik megvehetik ezeket az autókat, és nem az én pénzemen fejlesztenek (kísérleteznek) a gyártók. Talán addigra kiforrja magát az MI és akkutechnológia, mire az egyszeri embernek is lehetősége lesz megvenni.

  • LSVnek
    Azért hisz a Toyota abban, mert a hibridjei miatt rövid távon még nem büntetik őket szét. Illetve azért mert ha akarna se tudna elég akksit előteremteni jelenleg egy nagyobb volumenű gyártáshoz. VW is küzd ezzel, de a Toyota is rajta van már ezen ha olvasol híreket. Csak kvótailag jobban állnak nem olyan sürgős nekik még. Igaz ezzel jól le is fognak maradni a területen technikailag. Jelenleg is felvásárolnak minden piacra kerülő elektromos autót, marha nagy hiány van belőle. Szóval ez a része nem igaz a mondandódnak.
  • Andru
    Kedves Márton(?)! Ha “spekulálsz” a Tesla részvények emelkedésére-esésére, mint ahogy írtad is, akkor miért csinálod ezt? Nem mindegy, hogy mennyi a raktárkészlet, a gyártás és az eladás? Hiszen nem érték-alapon, hanem ár-alapon fektettél be, nem? Miért kell így nekimenni mindenkinek, aki nem ért egyet azzal, hogy érték és ár között irreális különbség van. Hiszen látjuk. Látod te is, hiszen erre játszol.
    Bevallom, már uncsi és zavaró. Átpörgetem én, persze, de a nickcserélgetés viszonylag nehezíti a dolgot.

    Ha pedig úgy találod, hogy Kiszámoló nem ért hozzá, félreinformált, félreinformál, akkor ne olvasd a blogját. De arról ne akard meggyőzni, hogy nem tud semmit, mert a tapasztalatok nem ezt mutatják. A sajátja meg végképp nem. Ha sértegeted, max kimoderál. Jó az neked?