Eddig tart ellopni az autódat
Most némileg rendhagyó módon nem anyagi szempontból (Az autózás valódi költségei) írok az autózásról, illetve nem is az autózásról szeretnék írni, hanem az autólopásról. Kicsit kutakodtam a témában és találtam néhány meglepő videót, amit szeretnék közzé tenni, hogy te is tudd, hány másodpercig tart ellopni a modern autódat, vagy feltörni az áruház parkolójában, amíg te beugrassz egy pillanatra.
Az első videóban bemutatják, hogy az interneten könnyedén beszerezhető kétrészes kütyüvel hogyan törik fel és lopják el az autódat. Az egyébként hozzá nem értő riporterek a kipróbált 35 autó közül 19-et ki tudtak nyitni és 18-at el is tudtak lopni az eszközzel. Ezt az eszközt használják arra is, hogy a lakásban tartott jeladós kulcs jelét felerősítve ellopják az autót az udvarról vagy a garázsból (Ez 4:09-nél látható a videóban). Elég, ha az egyik tolvaj az ajtó előtt állva felerősíti a lakásban lévő kulcs jelét, amit átküldve az autóban ülő másik tolvajnak már indítani is tudják az autót egy-két másodperc alatt.
Ezzel a módszerrel lopták el ezt az autót is Szentendrén:
A harmadik videó elejéből megtudhatjátok, hogy egy nyolcezer forintos, házilag is elkészíthető elrejtett jellopó készülékkel hogyan fogják el és másolják le egy bevásárlóközpontban az autó távirányítójának kódját és nyitják ki azonnal az autó ajtaját, ahogy a tulajdonos bement az áruházba. (Ilyen helyeken érdemes kulccsal zárni az autót és nem távirányítóval, ha van erre lehetőség.)
Majd a tizedik perctől megtudhatjátok, hogyan lopják el az autót egy ebayen is beszerezhető készülékkel: az autó számítógépére csatlakozva egy új kulcsot egyszerűen felprogramoznak és onnantól kezdve az ugyanúgy indítja az autót, mint a saját kulcsai. A videók tanulsága szerint a tolvajoknak ez legtöbbször nem tart tovább néhány másodpercnél.
Ugyanezt a mutatványt a riporter is könnyedén megcsinálja az alábbi videóban:
Mivel az elektronika ilyen egyszerűen kijátszható, érdemes nem gyári elektronikai védelem mellett mechanikai eszközökkel is védeni az autódat. Azonban a legtöbb ilyen eszköz annyit sem ér, mint halottnak a beöntés.
Az Egyesült Államokban nagyon népszerű Club márkát eddig tart egy erővágóval levágni:
Egyébként nagyon amatőrök voltak a videóban, mert nem a fémet szokták elvágni, hanem a kormánykereket és egyszerűen lehúzzák róla a szipi-szupi akármilyen zárat.
Csak az a zár ér valamit, ami több ponton, nem hozzáférhetően védi a kormányt és nem utolsósorban a szintén igen kelendő légzsákot.
Ilyen az Autolok 2000 (32 ezer Ft). Egy teszt szerint akkus géppel két és fél percig tart eltávolítani, ami nem tűnik soknak, de még éjszaka is jár akkora zajjal, hogy ritkán teszik meg.
Ennek a zárnak három hátránya van: az egyik, hogy túl kicsi az a távolság, amit átfog a két nyelv. A modern autóknál már sokkal szélesebb a kormány küllője (rajta mindenféle gombok tengere), gyakran nem képes átfogni akkora távolságot a kormányzár, vagyis nem minden típusra alkalmas. Ebből származik a második probléma is: akármilyen óvatosan is szereled le-fel, egy-két év alatt biztos összekarcolja itt-ott a bőrkormányt. A harmadik hátránya, hogy túl nagy, az utastérben biztos, hogy útban lesz mindig, ha a hátsó üléseken is utaznak, egyedül a csomagtartóban fér el rendesen.
Hasonló termék a Disklok (44 ezer Ft). Egy akkus fűrésszel ezt is kinyitották öt perc alatt, de ez az érték kiemelkedően jó a többi termékhez képest. Itt arra vigyázzunk, hogy több méret kapható belőle, azt vegyük, amelyik jó az autónkra.
Szóba jöhet még a pedálzár is, de csak az, amelyiket nem a kormányra kell zárni. Bár nem ismerem közelebbről, de a Bullock (29.000 Ft) használhatónak tűnik a leírások alapján. Kapható hagyományos és automata autókhoz is. Összezárja a kuplungot és a féket, illetve megakadályozza a lenyomásukat.
Sokan szereltetnek váltózárat is, ami nem sokat ér kézi váltónál, ha a tolvajok a motorházat kinyitva ott teszik kettesbe a váltót, vagy a kuplungot kinyomva elvontatják az autót.
A mechanikai védelemnek nagy előnye, hogy ha nincsen rá felkészülve a tolvaj, inkább keres egy másik autót. Van az az autó, amelyiknél érdemes vállalni a kockázatot a mechanikai védelem eltávolítására, de az átlagautó nem ilyen.
S ha azt gondolnád, hogy a te autódat úgysem lopják el, mert egy öreg csotrogány, akkor megemlíteném, hogy azok a legkeresettebb autók között vannak az alkatrészek miatt. Egy ismerősömnek a 19 éves autóját lopták el, ami már inkább volt roncs, mint jármű. Amíg a tolvaj kap érte akárcsak harminc ezer forintot, el fogja lopni azt is.
Röviden ennyit szerettem volna mondani a témáról.
Ha van hasznos hozzáfűznivalód, vagy tapasztalatod a témáról, oszd meg azokat a hozzászólásokban.
Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.
Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 35 ezer forint.
20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.
Ha valaki nagyon félti a kocsiját, kombináljon több megoldást. Szerintem az egyik leghatásosabb olcsó megoldás a rejtett kapcsoló. Újabb, gyakran lopott típusoknál (Swift Sport) célszerű az OBD csatlakozó tűkiosztásának megváltoztatása is, amit utána egy adapterrel vissza lehet alakítani, ha mi szeretnénk használni.
A sajátom annyira nem értékes, hogy megrendelésre egy profinak megérje ellopni, alkalmi tolvaj meg talál könnyebb prédát.
Ha valaki több lopásvédelmi eszköz használata mellett is azon aggódik, hogy nagy anyagi (nem érzelmi-eszmei) kár éri, ha ellopják a kocsiját, annak szerintem túl sok pénze áll benne.
Ha random vadásznak, nyilván a legkönnyebben mozdíthatót fogják elvinni.
Aki pedig egy riasztóra bízza az autója biztonságát, kérdezze meg magától, hányszor ment oda megnézni, ha hallotta, hogy valakinek szól a riasztója. Inkább csak idegesíti az embert.
Lopás ellen nem véd, de utána fizet, és nincs a folyamatos macera.
Vagy olyan autótípust, amely a lopási statisztikák vége felé szerepel. 😉
Egyébként ha már védelem mellett dönt valaki, érdemes kettőt is betenni. Tökéletes védelem meg úgy sincs. Pl. a Pajzs-nak is vannak hátrányai, pedig alapos és drága.
A kulcsnélküli indítás (legalábbis a mai modern változata, iszonyatosan leegyszerűsítve) úgy működik, hogy a kulcs és az autó kommunikál egymással, az autó küld egy kódot, a kulcs pedig visszaküldi a rá vonatkozó válaszkódot. Ennek a válaszkódnak meg kell érkeznie pontosan egy bizonyos idő alatt (se több, se kevesebb), ami nagyon pontosan számítható, mivel ismert, hogy a kulcs pontosan mennyi idő alatt számolja ki a válaszkódot, a maradék pedig a rádióhullám terjedési sebessége.
Ezek a kütyük csak annyit csinálnak, hogy a jeleket továbbítják egymás között. De ha nem csak 1-2 méterről van szó, mint a videóban, akkor ez már mérhető különbséget jelent válaszidőben, tehát ha az autógyártó rendesen megcsinálta a rendszert, akkor ennek nem szabadna működnie.
Én a rejtett kapcsolókat és a GPS követést preferálom, utóbbihoz elég egy régi, már nem használt okostelefon.
A családi Kiára van Casco (30eFt/ÉV), a műhelyautót meg nem éri meg ellopni, max ami benne van szerszám. Ha itthon törnék fel akkor arra a lakásbiztosítás fizetne. (13eFt/ÉV)
Ennyit megér a nyugalmam. 😉
Fessél széles ecsettel egy nagy X-et a tetőre, valamilyen rikító színű festékkel. 😉
2. Pajzs. Kicsit kényelmetlen hogy minden ajtónyitáskor nyomogatni kell egy távirányítót, de valamit valamiért. (autóként olyan 2-300 ezer körüli a beszerelés és pár ezer a havidíj)
3. Casco
4. Nem hagyunk olyan dolgot az autóban, aminek érzelmi értéke van, így nem fáj ha elviszik.
Nem tudom ezzel segítettem-e, de ez az évi 1-1,5 millió forint a nyugalom ára.
Érvelési hiba.
Nekem pedig sosem volt egyik autómban sem ilyesmi szerkezet (kormány-, váltó-, pedálzár) mégsem lopták el egyiket sem.
Ha valami trükkös indítást építesz be, akkor azt érdemes úgy tenni, hogy te magad könnyen vissza tudd állítani a gyári állapotot, különben el kell árulnod a titkot az olyan helyeken, ahol otthagyod az autót, vagy a jelenlétedben, de idegenek is látják.(Pl.: Műszaki vizsga, szélvédő csere, gumis, autómosó, autókozmetika…)
A trükkös indítás másik titka, hogy valami olyan részét blokkold az autónak, amire a gyártók és a tolvajok nem gondoltak eddig. A gyári immobilizer gyakran az üzemanyag szivattyú tápját blokkolja, ezért a tolvajok nem szórakoznak “kódfejtéssel”,hanem a szivargyújtóról húznak egy vezetéket a szivattyúig, fix tápot adva neki, és már indul is.
Állítólag. 🙂
Az autók 90%-at Budapesten, 99%-at Pest megyében lopják el.
Réges-rég keringett a neten e-mailben egy interjú az autotolvajjal cikk. Nem tudom fake volt-e, de a végkövetkeztetés, hogy nincs ellophatatlan autó, ha a tied értékes és akarjak, akar egy piros lámpánál kiszednek.
Tucat autónál viszont segíthet egy komolyabb kormányzar, mert ha csak 20 mp extra idő, már inkább viszik a 3-al mellette álló ugyanolyat.
Az utolsó kérdés ez volt: ön mivel védi az autóját? Cascoval…
ez jópofa, NFC karkötő
Tesla 3-hoz meg asszem többek között adnak egy NFC kártyát
Casco volt, vadi uj gyerekulest beszamoltak kb 150.000-et bukhattam.
Azota ceges auto, ha forgalmi es kulcsok megvannak nem er hatrany.
Szomorunak tartom, hogy masok ezt latjak az egyszerubb utnak, es azt, hogy van letjogosulsaga a cikknek
Jah, elotte ketszer is egy even belul a disztarcsaimat dezsmaltak, ott csodaval hataros modon meglett a tettes
Szerintem casco, plusz esetleg egyéb olyan passzív dolog, ami csökkenti a kockázatot, pl. kevesebbet lopott márka, gravír. Én is majdnem betettem legutóbb vásárláskor egy mechanikai védelmet, de arra jutottam, hogy ha már megvan az a kényelem, hogy a kulcsot elő se kell vennem a bejutáshoz, indításhoz, stb. a kabátból vagy a táskából, akkor ne vágjam agyon az egészet azzal, hogy egy másik, pl. váltó/kormányzár kulcsot kell keresni, azzal bíbelődni, vagy háromszor keresztet vetni és a kódverset törökül a mikrofonba mondani, stb.
Kiszamolo, Joska Pista: Amúgy létezik “vételár biztosítás is, amikor pontosan a vételárat kapod vissza, akár 3-4 év múlva is (még nyerhetsz is rajta ha később lopják el 🙂 Persze nem olcsó, de annál nagyobb nyugalom nincs és no macera.
A Pajzs alapvetően jó, de tudok konkrét buktákról is. Ha a garancia (1 év) után egy nap pl. nem tudod kinyitni, vagy éppen egyszer csak ismeretlen hibából blokkolja a kocsit, akkor viheted trélerrel a pesti központba. Ez a horvát tengerpartról vagy az osztrák Alpokból nem vicces. Stb.
Ismétlem magam: bármilyen utólagos védelem jobb a semminél, de mindnek van hátránya is. Beleértve a cascot-t, mert ha korrektül is fizet, kezdheted újra az autó keresést.
Érdekes, még soha senkit nem hallottam az autóhasználat ellen érvelni ezzel. (Pedig a cikk szerint…)
Az aduász szerintem olyan autóval járni amit annyira nem sajnálsz, vagyonodhoz képest olcsó, bármikor újra veszed ha kell. Ha ilyen autó nincs akkor járj busszal, mivel nem engedheted meg magadnak. Illetve rejtett indításgátló (kapcsolós vagy NFC-s), ami az üzemanyag befecskendezésbe van kötve mechanikusan. Elég ijesztő amikor véletlen elfelejtem hogy van, és pár mp után leáll a motor 🙂
A masodikat amikor elloptak, akkor mar ki sem jottek, rutinosan jegyzokonyv felvetel, meghatarozott idoben mar vartam a levelet a nyomozas eredmeny nelkuli megszunteteserol, hogy a cascot tudjam intezni.
Nagy belenyúlás nélkül az üzemanyag szint jelző kábelét kell megszakítani rejtett kapcsolóval – üres tankkal már csak nem viszik el a csotrogányt, vagy a közeli benzinkúton lesz róluk egy felvétel.
Kockázati közösséget vállal olyan emberekkel, akik feltehetően kevésbé óvják az autójukat, mint ő. A biztosító ezt statisztikai alapon beárazza, ráteszi a maga hasznát és költségeit és szétteríti az ügyfelek között.
A Casco díja 30-40 év autótartás alatt összemérhető egy autó árával.
Persze, ha az autó pl. munkához kell és nincs tartalék a pótlására, akkor muszáj belemenni ebbe az előnytelen Cascós üzletbe.
Blokkolni kell az autó és a távirányító közötti kapcsolatot
Tulaj megnyomja a táv irányitót kód ellopva de az autó nem reagál nem zár le erre persze még egyszer megpróbálja ezt is rögzíteni kell (legalább 2 érvényes kódot kell ellopni)
Ez után az első lopott kódot vissza játszani az autónak autó lezár tulaj megnyugszik elmegy
ezután a második még nem használt tehát érvényes kóddal az autó nyitható
Megoldás az,hogy ha ilyet tapasztalsz (nem zár le elsőre) akkor kinyitni az autót és újból lezárni úgy ,hogy közel kell menni a kocsihoz és a távirányitót csak EGYSZER ha kell folyamatosan nyomva tarva megnyomni amig le nem zár a kocsi egyszeri megnyomásra a távirányitó EGY kódot ad az meg nem elég mert a feltöréshez minimum kettő kell
A kicsit ujabb autoknal szerintem menet kozben mindig zarva vannak az ajtok, ugyhogy nem egyertelmu, hogyan szednek ki a piros lampanal. Ha valami trukkel szednek ra, hogy magamtol kiszalljak az autobol, akkor elvihetik, de par perc utan meg fog allni az auto, mert a riaszto jeladojat magamnal tartom, nem az autoban. Ha garazs is van, akkor a treleres lopasnak is kisebb az eselye.
01, honnan tudod, hogy a szerelő nem írta fel a rendszámod
02, miért gondolod azt, hogy ennyire amatőrök a tolvajok? 🙂
Ez a post ebben a formában így nem sokkal több olcsó ilyesztgetésnél.
Igen, nagyon sok techológia van, amivel gyorsan el lehet lopni az autót, de a magyar tolvajok milyen arányban használják ezeket? Ha lennének statisztikáink akkor már ki lehetne számolni a különféle védelmek valós hasznát.
Írod, hogy a GPS követés sem megoldás, mert rutinból visznek magukkal blokkolót. Nos, valóban nem túl drága egy ilyen eszköz, de alá is tudod támasztani valamivel azt az állítást, hogy minden tolvaj visz magával ilyet? Ha igen, szívesen látnám az adatokat…