Írtam néhány éve, hogyan hódít Kínában a live-commerce stream, ami nem más, mint egy végtelenített teleshop előadás, amit százmilliók követnek órákon át és elképesztő pénzeket fizetnek ki olyan termékekért, amit néha csak másodpercekig láttak. A jelenség neve shoppertainment, a vásárló és szórakoz(tat)ás szavakból.
Több mint félmilliárd ember vásárol így csak Kínában, órákon át bámulva ezeket a teleshopra hajazó adásokat, évente közel 3,5 billió jüant, azaz 491 milliárd dollárt költve el így. (Az nagyjából 177 billió(!!!) forintot jelent évente, az bő négyszer annyi, mint a magyar éves költségvetés ....)
Az előző cikk a témában:
Az értékesítés új csatornája, az élőben közvetített online teleshop
Most szembejött egy cikk az egyik ilyen live streamerről, aki egy hét alatt százmillió jüant, vagyis kb. 5 milliárd forintot keresett olyan termékek értékesítésével, amik mind 10 jüan alatt vannak árazva. Érdemes vetni egy pillantást arra, hány másodpercet szentel egy-egy termék bemutatására.
@vicenews After Zheng XiangXiang’s viral success, Douyin decided to make a new rule prohibiting this type of sale and any others that showcase products with little to no information on a livestream. #zhengxiangxiang #douyin #sales #selling #viral #china #influencer ♬ original sound - VICE News
Az eset után elvileg változtattak a szabályzaton, hogy azért ennyire semmitmondóan ne lehessen ennyi mindent eladni, de ezzel együtt is félelmetes az egész.
Csak Kínában bő 500 millió ember vásárol évente majdnem ezer dollárt elköltve csak ezen az egy módon, önként akár naponta órákon át bámulva ezeket a bemutatókat.
Nesze neked környezetvédelem, tudatosság, megfontolt vásárlás.
Szerintem mi, európaiak sehol nem vagyunk az online pénzszórásban a kínaiakhoz képest. Csak nehogy ezek a shoppertainment műsorok hozzánk is bejöjjenek. (Amúgy ez a terv, több kínai kereskedőcég is meg akarja honosítani ezeket.)