Hosszabbodik a hitelmoratórium?

A portfolion jelent meg egy cikk, ahol tudni vélik, hogy egyrészt augusztus végéig mindenkinek meghosszabbítják a hitelmoratóriumot, másrészt viszont bárki kérheti, hogy a választások utánig, 2022 közepéig élni szeretne a lehetőséggel.

Vagyis nyár végétől nem lesz automatikus a moratórium, de minden további feltétel nélkül bárki visszakérezkedhet bele. (Jelenleg a lakossági hitelek bő fele van bent a moratóriumban.)

Már így is az egyik leghosszabb a magyar moratórium, ráadásul automatikus volt, sokan élnek vele olyanok, akiknek semmi szükségük rá. Most ezt még egy évvel meg akarják hosszabbítani a hírek szerint.

Értem én, hogy jönnek a választások és minden szavazatra szükség van, de legalább valami feltételhez köthetnék, mondjuk munkanélküliséghez vagy valami hasonlóhoz a további moratóriumot.

Share

119 hozzászólás

  • Salz
    Egyfajta helikopterpenz is ez. Nem szorul ra emberunk a hitelmoratoriumra, de megis megtartja a penzt, es elkolti – lakast ujit fel (amihez meg allami tamogatast is kap), autot cserel, nyaral stb. Porgeti a gazdasagot vele, csak eppen nem kerul semmibe ez az allamnak.

    Van mondjuk egy jobb 2-4%-os forint hiteled, ami 10+ ev mulva jar le – es egyebkent lazan tudod fizetni -, akkor siman megerheti megtartani most.

  • Whalaky
    Az, hogy azok jártak jól, akik kriptót vagy részvényeket vettek (mellesleg ez nem igaz rengetegen buktak is ezeken) az nem azt jelenti, hogy ettől csökkent volna a kockázat amit vállaltak.

    Nem találta ki, hogy az állampapír sokkal alacsonyabb kockázatú befektetés, mint a tőzsde (kriptóról nem is beszélve), hanem ez tény.

    A dot-com lufi idején még nagyon fiatal voltam, de utána olvastam, és kísértetiesen hasonlít a mostani helyzetre. “Csak felfele tud menni”, “Életed lehetősége” és ehhez hasonló dolgokat mantráztak.

    A konzervatívabb pl. értékalapú befektetőket kiröhögték. Meg lehet nézni mi lett a vége. Igen van aki nagyon jól járt de az emberek nagy része nem. Nem mondom, hogy most is ez lesz, nem látom a jövőt, de érdemes (lenne) tanulni a múltban elkövetett hibákból.

  • szigma
    SingleDad:
    Pedig egyszerű ám a magyarázat az álláskeresési járadékot az államnak kellene fizetni, a moratórium miatti veszteséget pedig a bankoknak kell benyelnie.
    Az ingyenes parkolást, az iparűzési adó elengedést pedig az Önkormányzatoknak.
    Ugye milyen kegyes ez az állam?
  • jami
    Megnéztem: amennyiből 4 éve kicsi kerttel bíró, ~130nm-es új házat vettünk belvárosközelben (tömköz, boltok, piac, gyerekeknek, nekem 15 perc alatti biciklitáv sulikig, munkahelyig), most 43 nm-es új lakást lehetne borzalmasan rossz környéken. A fizum kb. 40%-kal nőtt, a házárak 80-100.
    Ok, azt mondjátok, majd kidurran az ingatlanlufi. Kevés esélyt látok arra, hogy megfeleződjenek az árak…

    Plusz: 2 éve szereltek klímát, most az is dupla annyi lenne. Nagyjából ugyanazokat a növényvédőket használom, még emlékszem mennyikért vettem virágokat, gyümölcsbokrokat. Mostanra, 3 éve lakunk bent, már semmi növény nem kell, épp ajándékozom/átültetek (megdupláztam az eprest a hajtásokkal, idén sem veszek már új hagymát, salátákat, epret, paradicsomot, bogyósakat).

    A rezsink kevesebb, mint a lakásban volt, folyamatosan karbantartom amit kell.
    folyt.

  • jami
    Az online oktatás/home office mostani időszaka ajándék volt már, mindenki elfért, nem zavartuk egymást; mióta van megint suli épp önállósodott minden gyerekem és egyedül járnak, a kocsival alig állok ki.

    55% hitellel vettük, év végére ez 15% lesz a lejáró ltp-k, megtakarítások betörlesztésével és a baromi nagy értéknövekedés miatt.

    Egyszerűen semmivel nem tudtam volna hasonló “hozamot” elérni. És kb. megbolondultunk volna a 1,5 szobás lakásban mostanra (aminek azóta is szintén nőtt az értéke.). A rezsink, a közlekedés kevesebbe kerül. (Amit megtermelek az nem is számít, mert az hobbi, épp megyek füvet nyírni, direkt kevés van, kipakolással/elpakolással lesz max. negyedóra.)

    És mindez nem az én érdemem, hanem ennyire bolondul működik a rángatott gazdaság.

  • Hufeisen
    kérdezd meg a bankod, én moratóriumban vagyok, és a(z eddig hivatalos) végéig nem vizsgálnak semmilyen kamatkedvezményfeltételt. UniCredit Bank, kb 3 hónap, és egy írásbeli panasz kellett, hogy kiszedjem belőlük, de ez náluk alap 🙂
  • Laci bácsi
    Minél később jön el az igazság pillanata, annál fájóbb lesz. /Laci bácsi/..
  • V.A.Laki
    En inkabb arra hajlok, hogy a moratorium egy viszonylag jo dontes volt. Minnel oregebb leszek, annal kevesbe vagyom a Lovakat lelovik, ugye c. filmben megjelenitett gazdasagi valsagra. Vastagon fogott a cerka, dehat istenem.

    Az szerintem tevut, hogy a hitelpiac bedolesetol varjak egyesek a tisztulast es a javulast. A vegrehajtasig evek telnek el es nem a bedolo, felpimpelt airbnb-s lyukak fogjak megoldani a lakhatasi valsagot. En ugy gondolom, hogy amig nem lesz egy normalis lakaspolitika evente 100 ezer epulo uj, normalis minosegu es elheto lakassal, addig nincs az a masik ero, ami erdemben tudna csokkenteni az arakat. Ez a “mindenki bedol, csak en maradok majd a penzemmel” egy lazalom. Attol pedig megszakad a szivem, amit a kormany muvel, hogy nemcsak az epitesi koltsegeket verik az egekbe latvanyberuhazasokkal, de most meg az onkormanyzatok epitesi kedvet is ki fogjak vegezni.

  • Newbie
    Mi most adtunk túl éppen nagymama házán egy drágább agglomerációs faluban. A pénzt (számlán parkol most 50M+) A szülők mindenképpen ingatlanban gondolkodnak, mi fiatalabbak diverzifikálnánk… ETF, részvény, MÁP+, deviza, kripto, arany vagy ezüst, stb. Nem vagyunk nagy pénzügyi zsenik, de hogy magyarázol el egy ilyen pro-kontrát idősebb szülőknek? Elég nagy kihívás… Én is mennék már szívesen sajátba, de ilyen árak (nem mellesleg minőség) mellett nem vagyok hajlandó bármit is venni, és sajnos ott ahol mások vesztenek, én ott szeretnék nyerni. Gondolok itt az ingatlanok leértékelődésére… Nem túl nagy a pénzügyi kultúrám, így ha tud a tisztelt ház ajánlani anyagokat, online kurzusokat, tippeket, stb. azt nagy erőkkel és nagy szeretettel várom. 🙂
  • révész
    ” Persze majd más f@rkával verik a csalánt szokás szerint: a bankok, vagy az adófizetők állják a cehhet.”

    A bankok és az államok nem tudnak csődbemenni. A háztartások meg igen.
    Az ingatlanpiac sem omolhat össze.

    Szóval aligha értem hasonlatodat, azzal is te fogod megszívni, hogyha a fenti két esemény bekövetkezik.

  • Gary
    @NN:
    Engem is kíváncsivá tettél, elkezdtem egy kicsit számolni.
    Nyers adatok forrása:
    otpbank.hu/portal/hu/Devizakamat/Lakossagideviza
    allampapir.hu/kamatok/1MAP
    mnbkozeparfolyam.hu/arfolyam-2021.html

    Módszertan: Legyen 1M forintunk 2011. január elején, amit vagy átváltunk vagy nem, az előbbi esetben minden év január elején az OTP épp aktuális kamatán egy évre lekötünk, az utóbbi esetben sima egy éves magyar állampapírba fektetjük.

    Ugyanezt kiszámoltam 2018. januárjától is, egyrészt mert engem onnantól jobban érint (2011-gyel ellentétben már több pénzem volt egy marék rizsnél), másrészt mert racionális félelem volt, hogy a forintot ütni-vágni fogják, vagy az esetleges kormányváltás utáni romeltakarítás kapcsán, vagy a trónján maradó szeretett vezér által szorgosan rázott pofonfa potyogó gyümölcsei miatt.
    Eredmények a kövi kommentben.

  • Gary
    2011. január:
    1M HUF = 3.59k EUR = 4,76k USD = 4,47k CHF, amiből lesz 2021 januárjára 1,44M HUF vagy 3,66k EUR = 1,32 M HUF vagy 4,84k USD = 1,42 M HUF vagy 4,49 k CHF = 1,50 M HUF.

    2018. január:
    1M HUF = 3,23k EUR = 3,90k USD = 3,79 k CHF.
    Az alacsony kamatok miatt a devizaszámlák egyenlege jóformán változatlan.
    2021. januárjára a forint állampapír értéke 1,07M HUF, az EUR 1,17M HUF, az USD 1,15M HUF, a CHF 1,26M HUF.

    Tudom, vannak elnagyolások a számításban (középárfolyamon váltottam át a devizát oda-vissza, nem néztem költségeket, nem vizsgáltam egyéb befektetési lehetőségeket, stb stb.). Ugyanakkor a trend egyértelműnek tűnik ennyiből is, legalábbis nekem: A forint nem volt rossz amíg a piacnak megfizette a feltörekvő deviza kockázati felárát, de az alacsony kamatok világában pocsék (+ nyugodt álmokat se ad). És szerintem is a durva dolgok még csak ’22-ben jönnek.

  • random mérnök
    @én megmondtam -nak igazat kell, hogy adjak.

    A haverommal már azon viccelődünk hogy minél retardáltabb majomságot találsz ki hogy hova rakd a pénzed (crypto / NFT stb.)

    Annál nagyobbat kaszálsz.

    Ismerősöm belement egy telek vásárlásába de úgy hogy át se gondolta csak #yolo megvette hogy majd építtet rá 1 házat és eladja profitért, aztán most fél év után felhívták telefonon és megvették tőle a TELKET amin egy beton alapozás van (anyagdíj / idő / munkadíj -al beleszámítva az alapozásért) + 10 MILLIÓ forintért.

    Mindenki házat / autót mindent vesz magának, én meg aki értelmesen próbál félretenni (az amúgy jó fizetésemből) azt látom hogy mindenki elhalad mellettem aki fele ennyit keres és idióta a pénzhez is.

    folyt köv.

  • random mérnök
    folyt:

    Az egyetlen dolog ami miatt még megőriztem a józan eszem, hogy magamba fektetek és képzem magam így a COVID-ban 2 év alatt meg tudtam 4 szerezni a fizetésem.

    Én komolyan (ez most lehet gonoszan hangzik) de várom hogy a sok idióta akik nem hogy évtizedeket de még hónapokat / heteket se tudnak vagy akarnak előre tervezni elbukjanak, mert már egy bohóc világban élünk jelenleg, hogy aki DOGECOIN-t vesz az 10x eli a pénzét aki értelmesen és okosan befektet és szeretne egy házat venni magának az 1 év infláció után + a lufi növekedés után egy év kuporgatás után MESSZEBB lesz a céljától a többi sok idióta ember miatt.
    (Míg ők megjegyzem új audit vesznek meg hitelre házat és jelenleg az az okosabb döntés, mint hogy én félre teszek meg egy 20 éves F astrával járok)

  • random mérnök
    És sorry a negativitásért, csak mostmár pipa lettem.
  • pm
    hozzászólásával értek egyet. Ha el is jön az, amit válságként vizionálunk, akkor sem lesz több szerintem az ingatlanok értékcsökkenése 20-25%-nál. Egy ekkora esés mellett is mérhetetlenül drágák maradnak az ingatlanok. Erre jöhet majd rá a válság utáni újabb felpattanás és akkor már végképp csak álom marad a saját tulajdonú ingatlan.
  • Lajosbá
    random mérnök
    Te egy igazi irigy ember vagy.
    Miért fáj az neked, hogy valaki 10x-et csinal dogeval?
    Miért nem spekulalsz te is a pénzed kis részével?
    Komolyan mondom, az ilyenek miatt van néha ember undorom már..
    Ha én rosszul spekulálok, akkor annak örülök utána, hogy más esetleg veszíteni fog.
    Az ilyen emberek miatt elhetetlen ez az ország.
  • én megmondtam

    >Az, hogy azok jártak jól, akik kriptót vagy részvényeket vettek (mellesleg ez nem igaz rengetegen buktak is ezeken) az nem azt jelenti, hogy ettől csökkent volna a kockázat amit vállaltak.
    Ki mondta, hogy kriptóba/TSLA-ba/ingatlanba/anyámkínjába fektetni ne lett volna kockázatos? Csak hogy a piac alaptörvénye, hogy kockázat nélkül hozam sincs. A csökkenő kamatkörnyezet pedig kódolva volt a rendszerbe.

    Ha 2016-ban örököltél 5-10m Ft-ot, a konzervatív elveknek megfelelően államkötvénybe volt érdemes tenni, mert portfólióhoz “kevés”.
    – Akkor már zajlott a CSOK mánia, aki ezt önrészként használta és mellé hitelt felvett ingatlanra, az ehhez képest behozhatatlanul jól járt.
    – Aki akár csak 1m-t elkülönített ebből kockázatos eszközökre és éves szinten balanszolt, kezelve a kockázatokat, az behozhatatlanul jól járt. Aki meg peches volt, max 10-20% buktát szenvedett el.

    folyt.

  • én megmondtam
    Azt pedig mostanra szerintem mindenki számára teljesen nyilvánvaló, hogy hogyan is fog kinézni a jegybankok viselkedése a következő években. Az egyetlen valós kockázat a rendszerben (feltéve ha nem lesz háború, vagy egyéb váratlan esemény) az a megszaladó infláció. Ami ismételten kiket fog súlyosan érinteni? A kis pénzű konzervatív megtakarítókat, akiknek a megtakarításának legnagyobb része van kötvénybe betonozva. Nekik egyszerre fog a megtakarításuk és a jövedelmük elértéktelenedni a fenébe.

    Másképpen: az is lehet, hogy ez az ingatlanpiac csúcsa reálértékben. De ha a te megtakarításaid, jövedelmed nincs védve az infláció ellen (a KSH-s viccadatokhoz késve kötött PMÁP az nem védelem), akkor te továbbra is csak távolodni fogsz a saját ingatlantól, mert neked a nominálérték számít.

  • Én is akarok kommentelni...

    Elnézést, nincs időm folyamatosan követni minden posztot és hozzászólást, de megütötte a szememet ez a “mérhetetlenül drágák maradnak az ingatlanok”.
    Miért lennének azok? Ne akarj mérhetetlenül drága helyen ótvar nagy ingatlant venni alacsony fizetésért.
    Nyíregyházán 1+2-es 55nm-es panel 5 évi átlagkereset. Ez szerintem nem az általad titulált szint.
    De vannak itt kertvárosi övezetben is 100 nm feletti nem romhalmaz családi házak 11 évi átlagfizetésért. Két keresővel számolva ezek már egész baráti árak. Ha nem keresel arányaiban többet, akkor ne akarj arányaiban drágább helyre költözni.
    “Csak álom marad a saját tulajdonú ingatlan”
    Lásd. a fenti példáim, messze nem álom. Nyíregyházán nem reménytelen az átlagkeresetet elérni, akkor pedig eldöntöd a pároddal, hogy 3 vagy 6 évi keresetből milyen lakást/házat vesztek.
  • untermensch4
    Nem vigasz de humornak talán jó (bocs Kiszámoló, ha nagyon OFF akkor töröld).
    “Folyamatmérnök” bekerül új céghez és bár nagyon közvetlen a kommunikáció (mindenki a másik keresztnevét használja), úgy akarja szólíttatni magát hogy “mérnök úr”. Amikor ezt először mondja a ránézésre csak melósruhás egyik fazonnak (aki akkor már tudja hogy 1 év GAMF-ra vág fel…) az megkérdezi: “Akkor én mi vagyok, mérnökminiszter?! 🙂
  • zs

    “Erre jöhet majd rá a válság utáni újabb felpattanás és akkor már végképp csak álom marad a saját tulajdonú ingatlan.”

    És szerinted a jövő generációi ezt a tényt majd csendben lenyelik? Beletörődnek, hogy életük végéig bérlőként élnek, ahonnan bármikor szerződéstől függően pár hónap alatt kihetik őket? Nagyon tévedsz. Ahonnan a több szavazat jön (márpedig ahogy múlik az idő úgy lesz egyre több fiatal kiárazódott szavazó), annak a rétegnek fognak a kormányok aktuálisan kedvezni. Lehet, hogy 5-10 év múlva a több ingatlant birtokló 50-60 évesek lesznek a közellenség? Lehet, hogy az üresen álló ingatlanokat szana szét adóztatják? Lehet, hogy a sokadik ingatlant is szét adóztatják? Könnyen fordulhat a szélirány, ezt jobb nem elfelejteni.

  • Treil

    20 év múlva kiderül megérte kockáztatni. Most olyan világ van hogy hitelekből tolják a gazdaságot, a kis kockázatú befektetések, pénz értékének terhére. Vagy beteszed állampapírba és elfogadod hogy biztonságban van a pénzed, de reálhozam nem lesz és lassan inflálódik is kis mértékben, vagy keresel valami megbízható ETF-t, vagy kockáztatsz és felülsz az ingatlanlufi vagy tőzsdelufi hintára.
  • mikorErIdeAKaja
    “én félre teszek meg egy 20 éves F astrával járok”
    Annyit hadd szúrjak itt be, hogy ez már inkább az idióta kategória.
    Újabban azt veszem észre, hogy emberek akik megtehetnék hogy ésszerű keretek között vegyenek normális dolgokat (itt pl most autó), csak azért is hogy mutassák mekkora frugal vagyok, járnak bontószökevény szemét autóval.
    Az F astra kb papír autó, egyszer karambolozzál 50el, és örülni fogsz a vastag megtakarításaidnak, mikor a tüdődből húzzák ki a combodat.
    Ugyanez egy korábbi postban, hogy a Steve Jobs azért öltözött mindig ugyanúgy, hogy ne kelljen döntenie reggel – inkább azért mert egy idióta volt mindenhez a szakmáján kívül, amibe végül bele is halt.
  • Laccikonyak
    Egy 100èrt kiadható lakás ha 12M lesz, èbresszetek fel.
  • Gary

    Na igen, ez egy nagyon nehezen számszerűsíthető kockázat, de ennyire nem durva a helyzet.
    Egyrészt a szoci konstrukciók voltak az igazán veszélyesek, de azokat már csak a hobbisták használják.
    Az F Astra is egy normális autó (ha kenés nélkül megy ár a műszakin), nem kell leszólni. Nekem is egy 20+ éves autóm van, aminek a piaci értéke kb egy havi fizum.

    Autótól függetlenül a legtöbb, amit tehetsz a biztonságod érdekében, ha nem idiótaként viselkedsz. (Betartod a szabályokat és becsatolod a biztonsági övet, igen, városban is és a hátsó ülésen is.)

    Gondolom tipikus “SUV-m van én megyek át mindenkin muhahaha” típusú felhasználó vagy. Csak emlékeztetlek, hogy a Q7 és az X5 is eltörpül az útjainkon lévő 40 tonnás monstrumok mellett, de cserébe az autóhoz pszichológiailag alkalmatlan (viszonylag sok) sofőr könnyebben kerül bajba a saját arroganciája miatt.

  • umate
    “Autótól függetlenül a legtöbb, amit tehetsz a biztonságod érdekében, ha nem idiótaként viselkedsz.” – és ezzel adtál is a szarnak egy pofont, mert minden pillanatban 10-20 másik jármű van pár méteres környezetdben, amikre semmi ráhatásod nincs. Lehetsz bármilyen óvatos, hogy egyszer csak szembe jön veled valaki az autópályán, vagy letarol Rezesova….Nem kell új Audit venni, de van egy rakás lehetőség még ésszerű áron, amihez képest egy 20 éves F Astra egy guruló koporsó.
  • én megmondtam

    Az évi 10% bruttó hozamot jelentene.
    Legfeljebb akkor fog ilyen hozamot termelni tudni a (sima) lakáskiadás, ha a MÁP+-t is 10% körül hajítják utánad. Ez nem a következő pár évben lesz, szóval szép álmokat, Csipkerózsika!
  • Mammut2
    Akkor én most hülye vagyok mert végtörlesztettem a lakáshitelem áprilisban, aminek 5,7% volt a thm-je?
    Persze a moratóriumba nem léptem be, hiszen évről évre előtörlesztgettem amit tudtam.
  • Gary
    @umate:
    Nem azt mondtam, hogy nem egy kockázat, csak azt, hogy nem vállalhatatlan, főleg azokhoz képest, amiket sokan rossz beidegződések miatt, belegondolás nélkül teljes természetességgel futnak állandóan. Nulla kockázat meg nem létezik.

    @mammut2:
    A Te helyedben nem tettem volna. A (legyen) havi 100k most még komoly pénz, mire az utolsó részlet aktuális lesz, szerintem egy családi fagyizás költségévé fog silányulni. Fix törlesztőrészlet és alacsony kamat kombó mellett óriási bukó előre fizetni.

    :
    Jelentkezz be Miklóshoz tanácsadásra, a vagyon kevesebb mint 0,1%-ába kerül, ennél sokkal többet buksz ha csak ülsz rajta akkor is. 😉

  • Joy
    Gary, gyanítom a (szerintem is túlzó) idióta jelző miatt akadtál ki, és lőttél vissza a “tipikus SUV-os lehetsz” válasszal.
    Kérdés: szerinted rajtad kívül kinek fontos, hány havi fizud a kocsid ára? A blog ajánlása szerint ne legyen több 6 havi bevételnél, de ez nem jelenti az, hogy ha a tiéd ezen javaslatnak csak 15%-ába került, akkor te jobban teljesítesz.
    Az ABS és az ESP olyan fejlesztések, amit semmilyen odafigyeléssel nem tudsz autóvezetőként pótolni! (F Astra talán már ABS-es, de ESP nélkül) Nem fogsz tudni vészhelyzetben szakaszosan fékezni és menetszabályzó nélkül simán kicsúszol ott, ahol az még simán az úton tart.
    (Ezeket a húszéves autód árának töredékéért magad is megtapasztalhatod egy vezetéstechnikai pályán.)
    A legújabb fejlesztések, mint sávtartás és távolságtartó tempomat esetében viszont osztom a véleményed, hogy odafigyeléssel, frissességgel pótolható.
  • GombócArtúr
    Én lakásból váltanék házra 1-2 éven belül, de mind az önkoris lakások értékesítése, mind a moratórium meghosszabítása ellenem dolgozik. Úgyhogy lehet, hogy amire aktuálissá válik, nem lesz az egészből semmi.
  • EG
    Nekem abban segítsetek kérlek, hogy kik azok akik megveszik a 80 – 100M -os házakat, nem Budán, hanem Pest külső kerületeiben, mert lassan már minden annyiba kerül…? Én az ismerőseim szerint jól keresek -sőt egyedül többet mint sokaknál a férj és a feleség együtt-, ennek ellenére maximum akkor venném meg ezeket a házakat ha az ingatlan értékének a fele megmaradna megtakarításként. Szóval nekem vannak keveset kereső ismerőseim -mert ők nem veszik meg ezeket-, vagy pontosan ki az a réteg aki megveszi ezeket az ingatlanokat?
  • én megmondtam

    >kik azok akik megveszik a 80 – 100M -os házakat
    A magyar középosztály? Ha van egy tűrhető állapotú 60nm panelod tűrhető helyen, akkor azt megveszik tőled befektetők/vidékről felköltöző fiatal párok állami támogatásokkal együtt 30m-ért. Ha fiatal pár vagytok ti is, akkor felveszitek mellé a babavárót és 40m-ról INDUL a keret. Van teszem azt 10m megtakarításotok (tál rizs kb), kettőtöknek összesen 1m nettó jövedelme (azért ez BP-n nem kirívó manapság) és a maradék 30m-t simán felveszitek 300e/hó alatti havi törlesztőre bármelyik banknál, 10 évig fix kamatra.

    Félretesztek mellette havi 100-200e megtakarítást pár éven át (amíg nincs még gyerek illetve a babavárót még nem kell törleszteni) államkötvénybe vésztartaléknak és onnantól nagy kockázatotok sincs, válság esetén jó pár hónapig törlesztetek belőle.

    Az ingatlanpiac csak annak drága, akinek nincs sajátja még.

  • random mérnök
    @lajosbá

    Félreérted, én nem irigylem, hogy az embernek bejött valami,

    Hanem nem tetszik a rendszer hogy az emberek 90%a pénzügyileg hülye és hitelre vesznek minden majomságot és mivel mindenki így él az állam inkább pénznyomtatással fenntartja + tovább nyomatja a helyzetet csak hogy vegyenek fel még hitel / pörögjön a gazdaság. És mindig amikor a hülye embert utolérné a saját balga döntése akkor az állam szépen lenyúl és kimenti (így se ő nem tanul belőle, se a helyzet nem lesz jobb)

    Nem az a baj hogy valaki 10x-eli a pénzét a DOGEcoin-on hanem hogy eljutottunk egy olyan bohóc világba
    ahol ez a kép (NTF): (Ha nem tehetek be linket akkor sorry érte)

    news.bitcoin.com/wp-content/uploads/2021/01/esiyicbxyaqnh8u.jpeg

    Többet ér mint az én 20 év alatt megkeresett fizetésem

  • jami
    Szerintem teljesen családi segítség nélkül többszobás, jó állapotú házat venni jó környéken, nagyvárosban SOHA sem volt könnyű.

    Még a Kádár-kockák idején, ami tényleg sokkal egyszerűbb időszak volt, is jellemző volt, hogy egy házba már akkor beköltöztek, ha kb. a falak álltak és volt benne 1-2 szobában/konyhában vmilyen fűtés, kerítés semmi, de még fürdő sem.

    Ehhez képest egy OTP társasházi lakás totál összkomfortos volt, beépített szekrényekkel, karnisokkal…

    És teljesen bevett volt, hogy a “fiatalok”, sokszor már 1-2 gyerekkel, évekig a családdal laktak, mire lett saját.

    (Nekem is van rokonom, aki csakis min. 3 szobás lakást szeretne vagy aggloban egy olyan házat, amibe kb. beköltözni kell. Teljesen esélytelen.)

    Szóval igen, most nagyon nehéz. Az volt a 2000-es évek elején is, a ’90 éves elején is…

  • Gary
    @Joy:
    Nekem nem kell magyarázni, az autóiparban dolgozok. 🙂

    Ezzel mind egyetértek, sőt, a radaros/kamerás vészfékasszisztenseket is hasznos és fontos újításoknak gondolom.

    Ugyanakkor nem értem, hogy az embereknek egy nem kis része miért van a hisztéria határán a biztonság kapcsán, amikor vásárlásról/leszólásról van szó, amíg az emberek egy másik része banális dolgokon sodorja magát veszélybe. (Erőteljes a gyanúm, hogy a két halmaz között jelentős átfedés van, ha most konkrétan nem, akkor bocsi.)
    Kifizetik a nagy pénzeket a biztonságos autóra, aztán a nem becsatolt biztonsági öv, a légzsákon tartott láb, a hátsó ülésen az autópályán elfekve szundító asszony (X5 tulaj felesége mesélte milyen kényelmes így utazni), a nézni is rossz kormányfogás meg a 150-nél 20 centi követési távolság lesz a vesztük.

    Szóval a következetlenséget nem értem, és a hozzá tartozó magas ló unszimpatikus.

  • Szaboz

    “És szerinted a jövő generációi ezt a tényt majd csendben lenyelik? Beletörődnek, hogy életük végéig bérlőként élnek, ahonnan bármikor szerződéstől függően pár hónap alatt kihetik őket?”

    Magyarország lakossága kb. stagnál (egyébként meg fogy), tehát ugyanannyi ember hal meg (és hagy hátra lakást), mint amenyien felnőnek (és lakást vennének).

  • Daniel
    Szomorú hír 🙁
  • EG
    @én megmondtam Azért megnézem aki havi 300 000 Ft -os törlesztőt bevállal 1M bevétellel, mindezt úgy hogy mindenüket a házra költötték. Ez azt eredményezi hogy amíg a ház nincs kifizetve, folyamatosan kényszerben vagy hogy ott maradj pl. egy olyan munkahelyen ahol nincs is kedved dolgozni.
  • én megmondtam

    Havi 200e-et félrerakva (tehát: 500e még bőven maradna megélhetésre az említett jövedelmi viszonyok mellett) 1 év alatt összejön annyi biztonsági tartalék, amiből gond esetén fél évnyi törlesztő lazán megvan. Mivel két keresetről volt szó, gond nélkül keresgélhet apa fél évig jobb helyet, a tartalékból + anya fizetéséből vidáman elvannak. Ha mindkét fél egyszerre veszti el a munkahelyét, pár hónapnyi buffer akkor is van a történetben.

    Mindezt akkor, ha 10m induló megtakarítással számolunk, ami mind bele lesz tolva az ingatlanba. Ha meg van hagyva eleve pár milla biztonsági hálónak, akkor ez a buffer már az indulástól megvan, gyűjteni se kell.

    Egyébként 30m hitel annyira nem nagy teher, egy említett jövedelmű középosztálybeli 30 körül párocska három év alatt megkeresi ezt a pénzt. Cserébe lesz egy panel luk helyett egy családalapításra alkalmas fasza ingatlanuk.

  • eMérnök
    szerintem meg 1M bevétel mellé a 300-as törlesztő, azért annyira nem köt gúsba.
    Az 1M-s bevétel, azért általában nem olyan munkakör még, ahol, ha elveszted, nem találsz másik hasonlót. Azok inkább feljebb vannak.
    Mi, a párommal, havi 450-ből élünk ketten (mármint ennyit költünk el a bevételből), de ebben van 120 albérlet.
    Akkor a 300-as törlesztő már csak 180 extra az albérléshez képest.450+180 még csak 630. Havonta el is lehet mellette tenni még egy törlesztőnyit. A maradék 70 meg mehet a saját lakás extra költségeire az ablihoz képest.

    Reális példa, mert ráadásul a 450-ben egészséges étkezés és éttermezés/rendelés is van, budapesten.

  • Adrienn

    Én csak azt nem értem a példádban, hogy miért lenne alap egy fiatal, gyerekek előtt álló fiatal párnak egy saját, tehermentes 30 milliós lakás, amelyet eladnak? (+ Még 10 millió megtakarítás.)

    Szerintem egyáltalán nem általános, hogy egy 30 körüli párnak 40 milliós vagyona van önerőből.

    Ez jellemzően csak családi segítséggel lehetséges, akkor meg egyszerűbb azt mondani, hogy akkor tudsz venni egy kb 80 milliós házat, ha a szüleid kifizetik a felét, te hozzáraksz egy kicsit és felveszed hitelnek a maradékot.

  • Adrienn
    Arról egyébként nem is beszélve, hogy egy lakás/ház vásárlása nem annyi, hogy kifizetem az x milliós vételárat. Eleve bebútorozni a 0-ról milliós tétel.

    Szerintem a vásárlással és hitelfelvétellel járó egyéb járulékos költségekre, a bútorozásra és az első gyerek érkezésére el is ment a babaváró.

    De ezzel valahogy soha senki nem számol a lakásvásárlós példákban, mindig csak a tiszta vételárral.

  • kordof
    Nem lepődtem meg, hogy meghosszabbították…
    Én tavaly benne voltam a moratoriumban, de már újra aktív és LTP-vel előtörlesztettem. A törlesztő nem vág a földhöz – viszont motoszkál bennem – vajon megéri mégis belépni a moratóriumba újra és addig húzni halasztani a törlesztést amíg lehet úgyis elinfálódik? Az így megspórolt pénzt meg persze vhova betenni?
    Plusz info: 10 éves kamatperiódus 3ik évében járva – várhatóan 2024-2025-ben egy ingatlanváltással (vásárlással) egybekötött végtörlesztés a terv.
  • én megmondtam

    >Én csak azt nem értem a példádban, hogy miért lenne alap egy fiatal, gyerekek előtt álló fiatal párnak egy saját, tehermentes 30 milliós lakás, amelyet eladnak?
    >Szerintem egyáltalán nem általános, hogy egy 30 körüli párnak 40 milliós vagyona van önerőből.

    Én nem átlagemberekről beszéltem, ki volt emelve, hogy középosztály. És ott ez jellemző, igen. Szerencsére ilyen környezetből jövök és ismerősi körben nagyítóval kell keresni az olyat, aki alá ne lett volna betolva egy saját lakás. (Nem Rózsadomb, mielőtt még ezzel jönne valaki. Agglomeráció és orvos/jogász/könyvelő/stb. szülők gyerekei jellemzően)

    Még egyszer, ez nyilván nem a kisember szintje, de több tízezer fős rétegről beszélünk BP-n és környékén. Hány 80-100m körüli lakás is kerül piacra itt egy évben? Szerintem furcsamód kijön a matek, működik a kapitalizmus, nem mindenki hülye.

  • Nena66
    Egyetértek #Adrienn-el, szerintem a többségnek fogalma sincs róla, mennyibe kerül egy családi házat bebútorozni, fenntartani, kertrendezni, stb..

    Ezért látni annyi lepukkant házat gáz kerítéssel, a kertekről nem is beszélve. (példa : mi két hónap alatt 300 ezret költöttünk a kertre, és ez szinte csak fenntartás, csinosítgatás, fakivágás, pár új cserje és virág, semmi nagy és látványos dolog..)

    A szakmunka ára egyre csak felfelé megy, és egy házon mindig van szerelni vagy festenivaló. (lakásban is, de 100 nm+kert karbatartása azért nagyon nem ugyanaz, mint 60nm – é a hatodikon..)

  • én megmondtam

    >Szerintem a vásárlással és hitelfelvétellel járó egyéb járulékos költségekre, a bútorozásra és az első gyerek érkezésére el is ment a babaváró.

    Hitelfelvételnek százezres költsége van, aprópénz. Illeték egy részét, SZJA-t egész szépen kiüti a vétel + eladás kombó, marad 2m körüli illeték, amit lehet részletfizetésre kérni.
    Bútorok/gépek egy része jön át a régi lakásból, a maradékra dobj rá még 5m-nyi keretet. Változtat bármit a matekon, ha nem 30m hitelt vesz fel a pár, hanem 35-öt? +30e a havi törlesztőbe? Vételárhoz képest aprópénz, ezért nem számol vele senki.

    >az első gyerek érkezésére
    Ráér az majd pár év múlva, szépen kimaxolva az egészségpénztáras kereteket az egész családban, a jövőbeli egyéb családi támogatásokat is felvéve. A legdrágább tétel, a gyerekszoba képes lakás már kipipálva. 🙂

  • jami
    Pont a bútorok azért nem a legnehezebb rész. Használtan egy nagyon alap konyhabútor, egy matrac, pár ruhatartó állvány – és lehet költözni. Eleinte egy-egy égő foglalattal.

    Az illeték, hitellel kapcsolatos költségek (pl. folyósítási díj, közjegyző) az, amire kell számítani.

    De ez már nagyon az igényszinthez kötődik. Van, akinek ok a gyereknek az örökölt kiságy, babakocsi; másnak kell az extra minőség.
    (És van, mi is így jártunk, aki semmit nem örököl és hol újat vesz (pl. matracok), hogy jó a használt is (babakocsi). )

    Van, akinek a nyaralás 5 csillagnál és repcsinél kezdődik; más végig sátrazza/vonatozza fél a EU-t vagy örömmel OKT-zik kulcsosházakban.

  • Kiszamolo
    Majd az lesz, mint a kétezres években, amikor mindenki vett Érden meg még messzebb házat, fél Budapest kiköltözött, aztán rájöttek, hogy mégse olyan nagy buli naponta ingázni, utána mindenki adta el a házát, ha tudta.

    Most is mindenki házba vágyik lakás helyett, bármi áron, aztán majd rájönnek, hogy egy házat nem csak megvenni nagyon drága, de fenntartani is. Pár év múlva majd adják el azok, akik nem bírják.

Vélemény, hozzászólás?

A megadott név fog megjelenni, ezért érdemes nem a valódi nevedet megadni a hozzászóláshoz.

A hozzászólás előzetes moderáció után fog megjelenni.

A hozzászólás párbeszédre van kitalálva és nem monologizálásra. Ezért fogalmazd meg úgy a mondanivalód, hogy beleférjen egyszerre egy hozzászólásba. Senki nem akar téged olvasni 15 hozzászóláson keresztül (rajtad kívül természetesen). Ha cikket szeretnél írni, ajánlom valamelyik ingyenes blog oldalt, azok valók ilyenre.

Minden hozzászólótól elvárjuk a minimális tiszteletet mások felé. Akiknek ez (még) nem megy, azoknak felesleges fáradnia a gépeléssel. Beszélj úgy másokkal, ahogy szeretnéd, hogy veled beszéljenek. Ennyire egyszerű eldöntened, megfelelsz-e ennek a feltételnek.

A hozzászólás nem alanyi jog, hanem egy lehetőség, ha olyat tudsz mondani, ami mások számára hasznos és építő. Köszönjük a megértést.

(Elnézést kérek mindenkitől, a fentiekért, sajnos a félreértések miatt kénytelen voltam leírni ezeket. Természetesen a te hozzászólásodat is szeretettel várjuk.)

Figyelem: FIREFOX böngészővel gondod lehet a hozzászólás elküldésével. Használj másik böngészőt a hozzászóláshoz, amíg ki nem javítják a hibát.

 karakter még felhasználható

A hozzászólás elküldésével hozzájárulsz, hogy az IP címed technikai okokból tárolva legyen. Ha ezt nem szeretnéd, ne küldd el a hozzászólást. Kérésre a hozzászólást töröljük az IP címeddel együtt.