Kell-e garázs?

Dávid családgyarapodás előtt áll és arra kíváncsi, vajon érdemes-e egy házba garázst építtetni. Visszautal arra a cikkre, amiben arról volt szó, mennyibe is kerül évente egy felesleges vendégszoba vagy kacatgyűjtő helyiség. Ez utóbbi fenntartása jellemzően többe kerül, mint a benne tárolt kacatok összértéke, olcsóbb lenne mindent kidobni, ami már nem kell, mint tárolni.

Sokat bukni a nagy dolgokon lehet

(Érdekes visszaolvasni, hogy három éve még 300 ezer forintos négyzetméter-árakkal számoltunk és 3,25%-ot hozott az állampapír az infláció felett, de ezt csak így zárójelbe. 🙂 )

Mivel lassan autó is kell és ház is, Dávid azon morfondírozott, megéri-e a 18-25 négyzetméteres garázs, ami ma már alsó hangon is (közel) tízmilliós tétel, ha a ház lesz ennyivel nagyobb a garázs miatt.

Ennek éves kamata pedig félmillió forint és akkor a fenntartási költségekről és felújítási költségekről még nem is beszéltünk. Dávid azt számolgatta, megtérül-e ennyi pénz valaha is, még akkor is, ha az autó sokkal többet veszít az értékéből a szabad ég alatt.

Arra kért, írjak erről egy cikket, hogy segítsek dönteni. Hát, rajtam ne múljon, mindent a közért.

(A kérdésfelvetésből arra következtetek, hogy az anyagi fedezet meglenne egy garázsépítéshez, illetve használt ház vásárlásánál is nem az ötmilliós Kádár-kockákban gondolkodnak. Tehát nem az a kérdés, hogy akkor is legyen-e garázs, ha nem telik rá, mert akkor a válasz egyszerű: nem. Továbbá a telek mérete vagy egyéb adottságai sem akadályoznák a garázsépítést. Szintén nem az a kérdés, hogy a gyereknek legyen-e külön szobája, vagy az autónak. Én úgy értelmezem, hogy anyagi keret lenne a garázsra, csak kérdés, megéri-e. S nem a nyugdíjmegtakarítás terhére tartanék fenn garázst, ahogy autót sem.)

Nos, egyrészt Dávidnak mindenben igaza van. Nem, nem éri meg a garázs. Ahogy maga az autó és a ház sem, ha anyagi oldalról közelítem meg a problémát.

Azonban felmerül a kérdés, miért is akarok házban lakni, ha ugyanúgy az utcán (vagy a kertben) áll az autóm, ugyanúgy kapargatom róla a jeget reggelente télen és nagykabátban vacogok az első 10 kilométeren, illetve egy hatvanfokos kazánba szállok be nyaranta, mintha egy lakótelepen laknék a nyolcadik emeleten?

Részemről én nem laknék olyan magánházban, ahol nincs normális garázs. Amikor arra áldozok rengeteg pénzt akár vásárlásként, akár bérlésként, hogy egy normális helyen egy normális házban lakjak, ráadásul legyen autóm is, akkor nem akarok az utcán parkolni.

A garázs pont olyan kényelmi dolog, mint maga a ház vagy az autó. Házat sem azért veszek, mert olcsóbb benne lakni, mint egy lakásban és autóm sem azért van, mert olcsóbb lenne, mint a bicikli vagy a BKV.

Csodálkozom is, hány ház van a környékünkön, amit százmillió forint felett árulnak meg havi 350-400 ezer forintért akarnak kiadni és a hirdetésben csak udvari autóbeálló van, meg parkolás az utcán. Vajon ki veszi meg ezeket ennyi pénzért garázs nélkül? Aki százmillió felett költ házra ezen a környéken, ott jellemzően már két autó is van a családban.

Ha spórolni akarnék, nem a garázson spórolnék, hanem magán a házon. Vennék sorházat, lakást kertkapcsolattal, vagy akármi mást. Egy lakásnál nem zavarna, ha az utcán kellene parkolnom, hiszen tudom, hogy a felét sem költöttem rá, mint egy házra költöttem volna.

(Egyébként 5-600 ezer forinttól már lehet kapni hőszigetelt kerti garázsokat, amik messze nem annyira jók, mint egy házban lévő, így némileg fűtött garázs, de kompromisszumnak talán megteszi.)

Röviden nekem ennyi a véleményem a kérdésben. 🙂

Share

103 hozzászólás

  • Anti
    Nemrég építettem 36nm-est. Alap: földmunka, zsaluzat, 15cm vasalt C30-as aljzatbeton pumpás mixerbetonnal, 30m symalen csövezés 5×2,5 vezeték. Építmény: galvanizált zártszelvényváz, aranytölgy trapézlemez, 2 billenőkapu, 2 ablak, villanyszerelés, tetőre 10cm kőzetgyapot és párazáró fólia. 1,3M Ft és Kb 3 munkanap alatt készült el. Persze nyilván lehet 10M-ért is, csak ne ezt vegyük evidenciának…
  • QTT
    Sofőr nélküli közösségi autókhoz egy gondolat:
    Megnézném, hogy mennyi idő alatt laknák le teljesen az utasteret pár budapesti bulizós éjszakai után! Szerintem lenne az minden. Wc, kuka, bordély, kocsma, étkező, stb… 🙂 Véleményem szerint ez utópia. Ha a technika meg is valósítható, egy ilyen egyszerű emberi tényező probléma lesz.
  • Kiszamolo
    Anti, te sem arról a garázsról beszélsz, ami a ház szerves része. Utólagos garázst kapni már 500 ezerért is, amint írtam is.
  • Kertész
    Két autónk van. Egy beállós garázs van a ház részeként (nem mi építettük) plusz építettem elé egy fedett beállót.
    Ritkán állunk be, egyrészt lustaságból (mint az amerikaiak, ahogy írta valaki), másrészt mert kétoldalt kicsi a hely az ajtókat kinyitva. Gyakorlatilag akkor állunk csak be, ha extrém rossz időt mondanak (jégeső, 30 cm hó stb.)
    Tehát az utcafronton parkolunk a kapuk előtt, ugyanis két kapunk van annak okán, hogy az egyiken keresztül csak a garázst lehet megközelíteni (domborzati okok miatt), a másikon az udvarra lehet bemenni ha szükséges. Itt bőséges a hely, kinyitva pakoláshoz, stb.
    A szokásos ” nem fér be az autó, mert tele van a garázs cuccokkal” itt is jelen van, ez éppen most kerül megszüntetésre, új konyhabútor érkezik, a régi kiköltözik a garázsba, így sok tárolóhely keletkezik.
    Külön fűtve nincs, mivel egyben van a házzal, kb. 5-10 fok van benne átlagos télen.
  • Kertész
    Még az jutott eszembe, hogy a közvetlen környezetemben (kertvárosi rész) szinte minden háznál minimum 2 autó van, de nem ritka a 3 sem. Garázs viszont általában csak egy (2000 után épült házak). Így az utcán/ ház előtt parkol mindenki.
  • Ildikó70
    Nekünk 2002-es autóink vannak – 2 db. Van egy garázsunk, de most próbálunk a másik autónak is találni egy helyet – a garázs végében a lim-lomot kitakarítva lesz helye, csak ajtó kell rá, mert 3 oldalról van fal és tető felette. Nem csak a télen megfagyunk, nyáron megsülünk és a jégkaparás miatt, hanem sokkal inkább a mostanában elég gyakori jégesők és viharok miatt. Pedig a második autó a gyereké, aki többet van Győrben, mint itthon. Ott sajnos nincs lehetőség a kollégium közelében garázsbérlésre, ha lenne inkább bérelnék, mint hogy a szabad ég alatt álljon.
  • Anna
    a beépíthetőség kimaradt a szempontokból, sok helyen azért nincs garázs, mert a beépíthetőségi méretkorlát miatt a ház egy részéről kellene lemondani miatta.
  • Anna
    érdekes amikor kivitelezőt keres az ember akkor már senki sem ilyen árakkal dobálózik, hogy 4 millió 22 nm ?!? küldjétek már át a számát pls. az 180 ezer Forintos nm ár! jó lesz az 450-nek is. A garázs pont annyiba kerül mint a egy szoba. És ha két autó van, kétállásos garázs már akkora mint egy lakás. Szerintem felesleges, én nem a garázs miatt költöztem kertes házba. Simán csak nem éri meg. Nekem. Egy kényelmes garázs két autónak 40 nm. Az 18 millió forint. A két középkategóriás autónk (újonnan) nem került ennyibe.
  • Gábor
    Rengeteg helyen látom, hogy a előbb utóbb megtelik mindenféle kacattal és a végül már az autó sem fér be, áll az udvarban, vagy az autó bejárón.
    Attól, hogy valakinek családi háza van,udvarral és nincs garázsa, még teljes életet élhet, egyrészt lehet, hogy nincs is autója, vagy vannak évek amikor van és vannak amikor nincs. De léteznek olyan családi házak is, ahol a két ház között egy autóbeálló sem fér el így hiába hátul a nagy udvar, nincs értelme garázst kialakítani.
    Szóval a garázs kérdés sem csak “fekete / fehér” rengeteg mindentől függhet, hogy van-e vagy nincs.
  • TG
    Nekem 3 garázsom van a házban, de autóm nincs így garázsok ki vannak adva bérbe, a havi rezsi díjat behozza legalább .
  • tgwh

    Lehet hirtelen alábecsültem, felmentek az árak is, akkor számolj rá egy kicsit. Utánad írták, 1.3 millió. 10 milla röhej, lehúzás.

    Nem szabad hogy a házba épüljön. Egyrészt légmentesen záró ajtó kell, másrészt a házad építési költségén építesz a kocsinak egy olyan helyet, amilyet ugyan azzal a komforttal, ugyan azon a helyen, csak utólag külön építve minimum harmad áron megkapsz.
    A ,,tákolmány”okról meg annyit, hogy ne mindenki saját magából induljon ki. Sajnos még egy elvileg szakmabeli is képes rá.
    De nehogy már 10 milliót fizessek egy olyan valamiért, ami legdurvább esetben is csak az ötödébe kerül…
  • Sanyika
    Ha házat akarsz,a garázs miatt is akarod.
    Legyen. Sőt, ha már van, akkor NAGY legyen. 2 autó, létra-csónak-sifelszerelés, ÉS még ki is tudj szállni a kocsiból.
    Apám is, anyós is garázsos házban, a kicsi micra alig fér be a garázsajtón, plusz telerakták minden lommal a garázst.
    Még nem épitkeztem,(szerintem nem is fogok) de azért a garázs csak nem kerül annyiba, mint egy szoba. Kell egy aljzat, falat nem kell freskókkal disziteni, salgo polc se drága. OKé, nem filléres tétel, de azért nem kell a padlófűtést meg a légkondit is beépiteni.
  • Kislány a kocsiból
    Szerintem érdemesebb egy beállót a kocsi félé, azt is úgy, hogy nyitott legyen az utca felől, ezzel megspórolom a kapunyitogatást és egy elektromos kapu árát is. Esetleg két oldalról zárt legyen, hogy a nap sugarai, és az eső meg a hó ne nagyon érje. Télen nem tesz jót ha a havas autóról leolvad a hó a fűtött vagy nem fűtött de melegebb helységben.
    Trapéz lemezből + zártszelvény tartó szerkezetből elkeszítve max 100 ezer saját kezűleg. De kb. 150e. ért már lehet venni lemez garázst. Alapozást kell megcsinaltatni utána házhoz hozzák és össze rakják. Nem túl szép de a célnak megfelel.
  • Tamás
    Érdekes elgondolás, hogy a garázzsal akar valaki értéket megőrizni a kocsiján. Kíváncsi lennék az ilyen hozzászólók átlag milyen értékű autót birtokolnak (csak őszintén kérdezem, nem kötekedés), ebből hányan vesznek új autót (ami az első 5 évben veszít a legtöbbet az értékéből, garázs vagy nem garázs), hányan veszik hitelből, ami szintén bukó. Meg hányan akarnak több millió forintos garázzsal “értéket védeni” az hatszázezer forintos autón. 🙂
  • Tibor
    @QTT: “Sofőr nélküli közösségi autókhoz egy gondolat:
    Megnézném, hogy mennyi idő alatt laknák le teljesen az utasteret pár budapesti bulizós éjszakai után! Szerintem lenne az minden. Wc, kuka, bordély, kocsma, étkező, stb…”

    Erre van egy roppant egyszerű megoldás. Mivel nem anonim a kocsibérlés, megadod a kártyádat, ezért benne van a szolgáltatásban, hogy rád terhelik a takarítás költségét.

    Bizonyítani egyszerű, kamera a kocsiba, a következő utas jelzi az appon, hogy koszos a kocsi, mire ingyen küldenek neki másik autót kárpótlásul a várkozásért, az ő utazási díját + a takarítás költségét ráterhelik az előzőre, aki összekoszolta.

    Ha pedig beszálláskor azzal kezdi, hogy letakarja a kamerát, és utána mocskos a kocsi, akkor is ráterhelik.

    Úgy vigyáznának a kocsira, mint a hímes tojásra, ha tudná a bérlő, hogy minden kárt, takarítást kifizettettnek vele, amit csinál.

  • naa
    Szerintem kell garázs, nem a kocsi “elértéktelenedése” miatt, ami amúgy is elkerülhetetlen, hanem kényelmi szempontokból. Egy árnyékos beálló fák alatt, tetővel azért jó kompromisszum valóban, de ha erre van hely a telken, akkor máris olcsóbb a garázs, nem kell pincét ásni- szigetelni, stb. ugye, gondolom??
    “Egy kényelmes garázs két autónak 40 nm. Az 18 millió forint.”
    Vagyis fél milla négyzetméterenként a garázs építése (ugye a telek már megvan, azt ne számoljuk)? Ne viccelj. Én úgy gondolnám, ha hasraütés, akkor a garázst kb. féláron kell számolni, pl. nem kell nagy üvegfelületű drága tolóajtó bele.
    De inkább kiszámoltatnám az anyag és a munkaköltségét (alapozás+, falak+, ablakok+, kapu, olcsó belső) + munkadíj és szerintem még a 10 milla is sok erre.
    Ez a legnagyobb gáz, hogy ilyen négyzetméteráron számol a kivitelező. Nem. Legyen anyagköltség, munkadíj részletezés, és amennyi kijön.
  • jami
    Van garázs és imádom. A lakáshoz teremgarázs volt, a végét lezárattam – ott voltak a biciklik.
    No most itt ha el akarunk indulni bicóval – 2 perc. Biciklik, pumpa, sisakok a garázsban. A lakásban ehhez kellett induláskor/érkezéskor min. fél óra és cipekedés/szaladgálás, mert valami mindig fent maradt…
    Szintén itt vannak pl. a javítófestékek (fal/olaj), szerszámok, fűnyíró. Mindenféle sportszer (labdák, korcsolyák, szánkók).Télen az áttelelő virágok. Tavasszal az ablakban a palánták nőnek. Ja, a kocsi cuccai (ablakmosó folyadék, lábszőnyegek, gumik stb.). Rendszeresen rendet rakok, kacat nincs.
  • hopkinsz
    A mi lakásunkhoz járt 2 garázs amikor megvettük, ami egybe van építve a lakással. Aki megengedheti magának én csak ajánlani tudom. Sokszor volt hogy bealudt a gyerek a kocsiban ( vagy eleve kocsikazni mentünk, hogy aludjon már végre el), és nyugodtan bent tudtam hagyni az autóban, nem volt gond, hogy megfő vagy megfagy. Vagy most, hogy időre kell iskolába menni, és az időben való elkészülés nehezen megy gyerekekkel, nincs meglepetés reggel, hogy megérkezett a fagy, és még az ablakról is le kéne vakarni a jeget, pedig már így is késésben vagyunk.
    Ha szakad az eső akkor is nyugodtan be tudom hordani a csomagokat a nagybevásárlás után a lakásba, anélkül hogy bármi elázna.
  • Lala
    Aztán autó minek? Onnan kéne kezdeni a gondolkodást egy kiszámoló oldalon. Csak viszi a pénzt.
  • Bálint
    Mi most építkezünk, Budapesten, és fel se merült a garázs. Nekem a bkv az alap, az autót csak nyaralásnál meg hétvégén használjuk, amúgy is egy 15 éves astra, most is az utcán áll. Beleférne egy drágább autó, de fölöslegesnek tartom, ahogy a garázst is. 3 éve veri az autót a jég, lepisilik a kutyák, meghúzzák minden oldalát, mégis tökéletesen megteszi azt, ami a célja: eljuttat a-ból b-be. Megfigyelésem, hogy manapság már egy 10+ éves autó is elég jól bírja, az értékéből meg abszolútértékben nem nagyon veszít, főleg, ha az ember nem rakja bele a kilométereket. Szóval ilyen felfogás is van. Én azokat nem értem, akik 10-15 milliót spórolva olyan helyre költöznek, ami csak autóval elérhető, és ezt garázsra költik, utána állnak a dugóban napi 2 órát, vagy hajnalban kelnek, hogy megússzák a csúcsot, de áltatják magukat, hogy milyen kényelmes autóval járni.
  • Kiszamolo
    Sanyika, nálunk nem a poros beton van a garázs alján, hanem járólap. Vannak ablakok. Van neki ajtaja a ház felé. A fala ugyanaz, mint a ház többi része. Le van vakolva, ki van festve. Elektromos garázskapu. Tulajdonképpen minimális átalakítással lehetne belőle lakószoba is bármikor.

    Miért lenne ötöde a négyzetméterár, mint a teljesen hasonló kialakítású folyosónak vagy lakószobának?

  • Kiszamolo
    Lala, parancsolj: https://kiszamolo.hu/az-elet-auto-nelkul/

    https://kiszamolo.hu/igy-valassz-autot-magadnak/

    De találsz még vagy 10 hasonló cikket.

    Most az volt a kérdés, hogy kell autó és van is rávaló.

  • Építész
    Építészként szólnék hozzá a témához, hátha valakit megérint.
    Ahogy én látom, minden ügyfél rá van görcsölve a garázsra, az is, aki egyáltalán nem engedheti meg magának. Sem a költségvetésből nem futja, sem a telken nem fér el normálisan, nem fér bele a beépíthetőségbe. De garázs KELL, ráadásul kétállásos. Ekkor áll elő az az idióta helyzet, hogy az ember épít 35 m2 garázst a lerobbant suzukinak, de a nappalija úgy 18 m2, hogy abban benne van a közlekedő is.

    Pedig az én véleményem az, hogyha nem fér el, akkor ne erőltessük a garázst. Építeni kell szépen fából kerti beállót, engedély nélkül bárki megteheti, párszáz ezer forintból megvan és kultúráltan is néz ki. Az autó szélvédője nem fog befagyni benne, nem lesz hőség, nem lesz jégkár, nem lesz rozsdásodás, tehát szerintem minden igényt kielégít. Persze az épülethez kapcsololt zárt garázs egy következő komfortfokozat, ez nem kérdés.

  • Cluster

    Építkeztel valaha? A garázs pontosan ugyananny mint egy szoba. Mitől lenne olcsóbb? Elektromos kapu rajta, ajtó a pince felé, lecsempezve. Pont ugyanannyi mint a szoba.
  • Kiszamolo
    Építész, ebben igazad van. De azt nem értem, miért építenek százmilliós házakat olyan telkekre, ahová még autóval sem lehet beállni. S rengeteg ilyen ház van Budaörsön is. Aki ennyit költ építkezésre, miért nem vesz egy másik telket 10 millióval drágábban, ami ilyen szempontból normális?
  • Piroska
    Kiszamolo

    Jól emlékszem, akkor ti albérletben éltek? Mennyivel drágább az albérletetek garázzsal?

  • Kiszamolo
    Piroska, háznál vagy van garázs, vagy nincs. Ott nehéz megmondani, olcsóbban adják-e azokat a házakat, ahol nincs garázs. Túl kicsi a kínálat ahhoz, hogy meg lehessen ezt mondani. Ráadásul elképesztő a szórás, 300 négyzetméteres házat adnak, belső medencével 300 ezerért, ugyanakkor fele ekkorát 600 ezerért próbálnak kiadni.

    Lakásnál jellemzően plusz 20-30 ezer forintot szoktak kérni érte.

  • Családfő
    Bálint,
    A szélsőségek mellett most képzeljünk el egy olyan forgatókönyvet, amikor az ember munkahely és egyéb logisztika (pl. suli) szempontjából jó helyre költözik házba/lakásba, és ott kényelmes méretű garázzsal / teremgarázzsal rendelkezik. Dugóban nem ül, mert hétköznap zömében gyalagol vagy bringázik. Hétvégén, utazásokkor meg beszáll a nem feltétlenül új, de nem is párszázezret érő autójába, normál hőmérsékleten és időjárási anomáliák nélkül.
    Azért ezt el lehet képzelni, mint ideális helyzetet, nem? Nekünk bejön.
  • NDK
    Kedves Dàvid! Èltem ùgy is, hogy nem volt garàzsom és ùgy is, hogy volt, ìgy mindkét szitu ismerös. Amikor nem volt garàzsom és bérhàzban laktam akkor is kellett fizetnem a parkolòhelyért. Amiket Miklòs is ìrt, télen méteres havat letakarìtani a kocsiròl vagy ràfagyott ez-az, sokkal gyorsabban koszolòdik kint akkor is ha nem hasznàlod. 3-4 hònapot is kibìrod mosàs nélkül, ha garàzsban van és nem fogsz ki vele sok esöt vagy sàros ùtszakaszokat. Most a höségben is nagyon szuper, hogy kellemesen hüs kocsiba szàllsz be. Ha valami maceràsabb hobbid van, a garàzsban lehet tàrolni pl. élre àllìtva kis vitorlàst vagy kajakot a mennyezeten, keràkpàrokat is fellògatni. SZòval remek tàrolòhely. Ha kicsit barkàcsolsz is, eszményi mühelyt is lehet, ha nem a legkisebb garàzsròl van szò. Èn màr középtàvon ùgy érzem, hogy nem döntöttem rosszul, hogy a garàzsos hàzat vettem.
  • NDK
    Többiek megjegyzéseihez :
    – Bizony, jòval olcsòbb lehet, ha pàr dolgot magad csinàlsz. Pl. gletteltem, festettem, Garàzsajtò is jò nagy tétel, de ha az emelöszerkezet + keret megvan (maszek megcsinàlja) a borìtàst, szigetelést màr magad meg tudod csinàlni pl. alulapokkal és POPszegeccsel, + szigetelés EPS lapokkal – egy kis ügyességgel.
    – A garàzs jòl szigetelt, de mindenképpen fütetlen legyen, ìgy nem gyorsìtod fel a korròziòt. Nekem a garàzsban van csap, bent télen legnagyobb hidegben is kb. 12 fok van, nem fagy el. Èrkezéskor a garàzs elött gyors slagolàs, szintén a kocsi élettartama nö vele. Az akksi is nagyon meg fogja köszönni, azelött a minuszok elött mindig ki kellett vettem: utàltam.
    – Szerintem a garàzs akkor tuti, ha vezet belöle belsö feljàrò a hàzba. A garàzsbòl befele vezetö ajtòra is tettem egy 5 cm-es EPS-lap szigetelést, ìgy az alagsor hömérséklete is ideàlis marad.
  • QTT

    Megnézném, hogy melyik legenybúcsús angol csoportot érdekli majd ez, mikor bevágják magukat öten a kocsiba. Nagy ívben tesznek rá.
  • naa
    “Mitől lenne olcsóbb? Elektromos kapu rajta, ajtó a pince felé, lecsempezve. Pont ugyanannyi mint a szoba.”
    – Anyagban/munkában mennyivel több? 2 fal hosszabb + alap hosszabb + tető hosszabb. Ahol az elektromos kapu van, ott külső szigetelt fal lenne, esetleg ablakkal/redőnnyel, az mennyivel olcsóbb?
    – Ja és a berendezése ugye kb. nulla vagy pár polc, a szobáéval ellentétben… Nyilván burkolat is semmi extra és olcsóbb, bár valóban nem ez a komoly tétel, de ha a kapu tétel, akkor ezt is említsük meg.

    De nem is ezzel van bajom, hanem azzal, hogy négyzetméterárral számolunk. Szerintem egy 300 nm-es ház felépítése nem 3-szorosa egy 100 nm-es házénak, mert van sok fix/nem lineáris költség. Kicsit tovább kell ásni az alapot, önteni a betont, de ha minden tágasabb, nem lineáris a ráfordított idő/költség növekedése.
    De valóban, én eddig vettem, nem építettem, nem is akarok 🙂

  • hitel
    Újépítésű lakáshoz vettem teremgarázs beállót tízen éve a válság realizálása előtti hetekben 600ezerért.
    Tavaly decemberben kaptam 3.4m-ós KP-es ajánlatot, nem fogadtam el, ki van adva 25ezerért havonta.
    Míg az autó “új” volt, én használtam, ma már az ingyenesen használható “közösségi” fedett részekren (értsd bevásárló központ alja) vagy szabad ég alatt tárolom.
    Még szükségem lesz rá, azért nem adom el, tudom máshol forgatva többet hozna, főleg hogy a kk majdnem 4ezer..
    Egyebet nem kell költeni rá, “lelakni”, kifosztani sem fogják.
  • jami
    hasonlóan: lakás+teremgarázs volt, most ház+garázs. A költözés előtt eladtam a teremgarázst (abból lett a konyhaszekrény) – de kavarodás miatt 6 hónappal később tudtunk menni: hogy én mennyire utáltam: pont beleesett a tél. Nem, nagyon nem ugyanaz volt sem nekem, sem a kocsinak, hogy pl. szakadó esőben vittem fel a bevásárlás után a cuccokat vs korábban szélen elhúztam a banyatankot a teremgarázsban a liftig.
    Mindkétszer olyan helyen laktunk/lakunk, ahol van tömegközlekedés is, gyalog /bicóval elérhető a suli/boltok. Sokkal jobban örülök a garázsnak, mintha akkora helyen lehetne pl. a grillező/2 gyümölcsfa.

    Szóval, ha van hely is, pénz is – jó dolog a garázs. A dupla garázs nagyon helyzetfüggő, nekünk pl. értelmetlen lenne.

  • Névtelen
    Garázs építésének m2 ára… Ha megnézzük, egy ház építési költségeinek egy négyzetméterre eső ára egy átlagár. Nyilván drágább pl. fürdőszoba, konyha (víz, gáz, szaniterek, burkolatok stb. miatt) mint mondjuk lakószoba, előszoba.
    A mi garázsunk esetében (mint írtam nem mi építettük) ami azonos a házzal: falazat, tető. Ami olcsóbb: sima betonpadló, osb plafon, sk. kivitelű garázsajtó, illetve nincs közvetlen átjáró a lakótérbe. Ami drágább: az alapozás de ez helyi sajátosság, a domborzat indokolta.
  • Darth Vader
    Érdekes kérdés valóban a garázs.

    Nekem jelenleg társasházban van fedett beállóm (Pest), korábban nem volt. Fantasztikus, nem kell esőben cipekedni, nem hideg/meleg a kocsi túlzottan, tényleg zseniális…

    A családi házunk (jelenleg anyukám használja) utcájában az 5 beépítetlen telek beépítésre került az elmúlt 10 évben (Fejér megye, felkapott környék). Hárman helyből dupla garázzsal építették. Ketten mereven ellenálltak a garázs “eszméjének”, ma már nekik is van gyorsszerkezetes garázsuk/fedett beálló a ház mellett. Ha használod a kocsit minden nap, akkor szerintem hülyeség nem építeni. Persze a műszaki tartalom már lehet vita tárgya….

  • delivery manager
    Érdekes dolog ez a garázs téma… Az új építésű lakásunkhoz (XI. kerület) 2012-ben 500e Ft-ért vettük (18 nm)és most költözés előtt egy 4 milliós készpénzes ajánlatom volt rá, de annyiért nem adtam el. “Szerencsénkre” egy több száz lakásos (Bangladest időző) “nyomortelep” épült mellénk 4-5 milliós beállókkal, ami talán ősszel már kimondottan jó hatással lesz a kínálati árakra. Szerintem megfizethetetlen dolog a lift, a hűvös klíma, és az, hogy tízévesen sem egy kifakult, matt fényszórójú valamivá vált az autó. 🙂 Én máshogyan közelítem meg a dolgot, mint sokan mások a blogon: nem egy néhány milliós autónak tartok garázst, hanem a saját kényelmem érdekében. Nekem a fenti összeget anno nagyon megérte, bánom, hogy nem kettőt vettem.

    Egy kérdés : az új házunknál a telek adottságai miatt, csak lexan tetejű beálló lesz. Van valakinek tapasztalata ezzel? UV-védelem / autó felmelegedése stb.?

  • jami

    Így van: nem a kocsinank van garázsa, hanem nekem van garázsom és abban tartott kocsim. Eleve luxus a kocsi, tök valid az, hogyha nincs hely, akkor a garázs ne legyen fontosabb a tágas nappapinál; ha pénz nincs rá, akkor átmenetileg nyilván garázs ne legyen, helyette fontosabb +1 szoba.

    Annak idején tervezőasztalról vettünk lakást jó páran a lépcsőházunkban. az egyik szomszéd mondta később, hogy ő kivetette a kamrát (1.5 nm), mert nem szokott befőzni. Hát, én sem, de imádtam a kamrát: plafonig bepolcoztattam, rengeteg cuccot elnyelt, rendezetten, viszont (mivel rá lehetett zárni az ajtót) nem kellett bele “rendes” szekrény – totál megérte, hogy nem volt annyival nagyobb az előszoba/konyha.

  • hitel

    én is úgy bánom hogy nem kettőt vettem…a válság miatt simán adtak is volna jóáron, akkoriban valaki 3at vett és el is adták neki…és aztán még évekig álltak üresen a beállók, így ~10 év után pedig bármit megadnának, pénz nem számít csak valaki adja el, és ez egy perem kerületben van..
    Manapság nem igazán adnak egynél többet, mert “valaki azért nem vesz lakást mert nem tud hozzá beállót venni”
    A kényelmi értéke valóban nehezen beárazható….és a csillagos ég a határ a padlóra húzott 1 v 2 csíkért 🙂 a pinceszinten….különösen ott ahol a lakások töredékéhez készült még anno.
  • András
    Egyik dédapám kiadta a garázsát bérbe okosba, és volt ebből egy kis plusz bevétele az átkosban, amikor a fekete bevétel aranyat ért. (A garázst még a második nagy háború előtt építtette.)

    Én most építettem CSOK-kal házat, és eleve úgy terveztettem, hogy két autó beférjen, plusz még a kertbe is néhány. Van egy kiadó házam is, és ott pont probléma, hogy több beálló kellene, mint amennyi van. Amit Miklós írt így igaz: aki kivesz százezer+-ért egy lakást, annak van kocsija és igénye is a beállásra.

    Ahol előtte laktam, ott is volt elektromosan nyíló garázs, amiből már a házba lehetett belépni: könnyű megszokni, és utána már minden visszalépés.

    Ezért én azt mondom, hogy ha a négyzetméter engedi, akkor kell építeni garázst.

    Hasonlóan ha a talaj megengedi, akkor pincét is kell építeni. Persze ott csak a kacatok fognak gyűlni, de ugyanúgy komfort, hogy van hova tenni ezeket.

  • garázs=varázs
    Érdekes, hogy nem merült még fel a környezetvédelmi szempont. Tényleg ér annyit az a plusz kényelem, hogy megérje több tonna betonnal gyorsítani felmelegedést? Szerintem nem. Főleg, hogy egyre terjednek az elektromos autók amik beprogramozhatók, hogy indulásra a kívánt hőmérsékletet elérjék. Továbbá, hogyha a garázst főleg a házzal egybeépítettet készített valaki akkor általában a ront a többi helység jó tájolhatóságán és a ház kedvező elrendezésén. Mindig meglepődök amikor valaki építtet egy 40+m2-es dupla garázs (gyakran cégautóak), gyerekeinek meg 9-11 m2 szobát. Nem rég építkeztünk új autónk elvan egy 80 000 Ft-os fa kocsibeálló alatt, a kerti szerszámok biciklik stb meg kaptak egy lemezgarázst murva alapra.
  • EL Presidente
    Kedves garázs=varázs,
    1.” több tonna betonnal gyorsítani felmelegedést” ( az az üvegház hatású gázok miatt, illetve még nem teljesen feltárt geológiai folyamatok miatt van )
    2. “elektromos autók amik beprogramozhatók, hogy indulásra a kívánt hőmérsékletet elérjék” ( Ez pl felmelegedést gyorsító , kényelmi energiapazarlás, kivéve ha növeljük az atomenergiát )
    3. 40+m2-es dupla garázs,gyerekeinek meg 9-11 m2 szobát. ( 1 autó térfogata 30x-osa 1 embernek így a helyigény is nagyobb, arányaiban ha a garázs 40 akkor max 2 lenne az emberi igény )
  • garázs=varázs
    1. Szerintem ha valakinek szempont a környezetvédelem belátja, hogy egy közel lakószoba szintű garázs építése és fenntartása, annak ellenére, hogy mennyire kényelmes dolog felesleges környezet terhelés.
    2. Egy garázs építésének és fenntartásának energia igényével összehasonlítva a csillag garázsban tartott e autók programozott klímázása véleményem szerint elhanyagolható.
    3. Egyetértek egy autó nagyobb helyigényű mint egy ember. Kérdés az az, hogy építsünk-e garázst és ha igen akkor milyet.
  • BTM
    Amikor elkezdtem olvasni a cikket, biztos voltam benne, hogy ellenkező előjelű végkövetkeztetésre fog jutni, ismerve a Kiszámoló blog általános racionalizmusát. Ezúttal viszont meglepetést tudott okozni. 😉 A cikkel egyébként egyetértek.

    Más. A környezetvédelmi szempontok figyelembevételekor sok a paraméter. Például, hogy ritkábban kell akkumulátort cserélni. Az enyém már 9 éves, és még jól működik. Csak ha elutazom, akkor állok csillaggarázsban.
    Más 2. Vannak olyan területek, ahol mindent megtennék, hogy legyen garázsom. Ahol például a nyestek rendszeresen mászkálnak éjszaka. Nekem egy Velencei-tó környéki nyaralás alkalmával szerencsére csak a motortérfedél hőszigetelését cincálták szét, de járhattam volna rosszabbul is. Azóta van ultrahangos riasztóm is, és tettem levágott kutyaszőr csomagot is használt harisnyákba csomagolva a motortér több pontján.

  • Csalódott olvasó, AKA Kekec
    Kiszámoló: sok cikked tetszik, de ez nem. Mert 100%-ban szubjektív, és 0%-ban kiszámolt. Ide nem a szubjektív véleményedért jövök (az van nekem is, a tiéd csak mérsékelten érdekel, már bocs), hanem azért, amit ez az oldal ígér: azt, hogy valaki vagy valakik már végiggondolta(-ták) alaposan a témát, van egy lista pro és kontra dolgokról, amik közül én lehet, hogy kifelejtenék valamit, MAJD szépen forintosítva minden. Nem vagyok képben az árakkal, főleg nem követem a változásaikat. Ezekért az infókért jövök ide. Ha mellesleg leírod a véleményed is, az oké, de hogy csak azt írod le, az nekem nem OK. A lényeg hiányzik. A kritika ellenére vissza fogok még nézni. Remélem kiszámoló marad a kiszámoló.
  • Kiszamolo
    Kekec, mindössze arra kívántam rávilágítani, hogy mind a ház, mind az autó luxuscikk. Akkor meg mi az értelme kiszámolni, hogy egy harmadik luxuscikk, a garázs megéri-e anyagilag?

    Senki nem azért vesz se autót, se házat, se garázst, mert valaha is megtérülne.

  • Körtefa

    Szerintem ha valakinek szempont a környezetvédelem belátja, hogy ne használjon autót.
  • Gauchos
    Én is véleményét osztom.
    Nagyjából ki lehet számolni, hogy egy garázs ténylegesen megéri-e. Építés előtt a várható költségét általában lehet tudni fixen, a fenntartási költség (világítás) szintén elég pontosan számolható. A másik oldalon az autó amortizációja áll: aksi gyakoribb cseréje, UV káros hatásai stb. Illetve ami még nehezebben forintosítható: a plusz idő, lehet télen a hótakarítás, illetve még néhány dolog. A végeredmény az lesz, hogy nem fogja megérni, de jó alternatíva lehet egy könnyűszerkezetes, fedett autóbeálló. Kivételek mindig vannak: nagy értékű oldtimer autó esetén megérheti a rendes garázs is, azoknál fontos az állagmegóvás. Az elektromos kapu, illetve a garázsfűtés pedig elég vicces ezen a blogon, melyre eddig többnyire a racionális, épeszű, takarékos gondolkodás volt a jellemző. A sznobok hülyeségeit hagyjuk már..
  • Családfő
    Gauchos, sznobok hülyeségei? Hagyjuk már… 🙂
  • jami

    Az autó eleve nem környezetbarát, szóval akinek azért nem kell garázs, mert zöld, annak az autó már eleve oximoron.

    Többen írtátok, hogy de ez a blog az ésszerű gazdaságosságot adja/ígéri. Igen. És az teljesen ésszerű gazdaságosság, hogy nem_csak_a forintokat nézzük. Hanem beárazzuk a forinton vásárolható kényelmet/időmegtakarítást IS.
    Passzív akásban lakni és tömeggel járni elég zöld.
    “A” besorolású ház, hibrid kocsi, 3 gyerek (mi pl.) nagyon nem az. A laptop sem, amin írok és a robotporszívó sem, ami épp köröz mellettem. De elég kényelmes. Most pedig megyek biciklivel vásárolni. Nem azért, mert halványzöld lennék, hanem, mert szeretek biciklizni. Ahogy szeretem a kocsinkat is, mert faék bonyolultságú a fenntartása és a házat is, mert nagyon kényelmes és sokkal kevesebb (!) a rezsije, mint a 60%-kal kisebb lakásunké volt; bónusz a reggelire evett, kertben termett pari