Kötelező online számla regisztráció
Július egytől minden vállalkozónak és vállalkozásnak kötelező a kibocsátott számlák elektronikus rögzítése, ha másik cégnek bocsát ki számlát. Január elsejétől pedig magánembereknek is csak ilyen számlát adhatsz, a papír alapú számlatömböt el is felejtheted örökre. (Illetve ha akarod, kézzel bepötyögheted 3 napon belül az összes papírszámládat a NAV ezen rendszerébe, de az az önszivatásnak egy tagozatos anyaga ráadásul ugyanaz a végeredmény, csak sokkal többet dolgoztál te is, meg az is, aki a számlát kapta.)
Ezért MINDENKINEK regisztrálni kell július elsejéig a NAV oldalán. (Nem kell újra regisztrálnod, ha már ezt korábban megtetted.)
Akkor is, ha áfamentes vagy, akkor is ha katás, teljesen mindegy. Ha vállalkozó vagy esetleg vállalkozásod van, akkor regisztrálnod kell.
A regisztráció tényleg szó szerint 3 perc, tedd meg most, mielőtt még elfelejted.
Készítsd ki az adókártyádat (mint magánszemély) és a céged, vállalkozásod adószámát.
Aztán az ügyfélkapun belépve adj meg egy felhasználónevet, jelszavat, töltsd ki az adószámot, adóazonosító jelet, a többit magától kitölti. Nyomsz egy regisztrálás gombot és kész.
Ennyi az összes dolgod. Azt még ráérsz eldönteni, milyen számlázóprogramot fogsz használni, az ingyenes NAV-osat, ennek a mobil verzióját vagy valami fizetőset. De azt is intézd el, mielőtt az első számládat kiállítod cégnek július elseje után. (Vagy kézzel vidd fel az adatokat.)
A bérleti díjról szàmlát adunk ki egy cég számára.
(Pl az általad beszervezett adózók bevallott ÁFA forgalmának 1%-át visszakaphatnád. 🙂 )
“A kötelezettség 2020. július 1-től terheli a belföldi adóalanyt , ha számláját más belföldi adóalanynak állítja ki.”
Tehát, annak, aki csak külföldre számlázik, nem. (pl. aki külföldre dolgozik a neten át)
Ezzel érdemes lenne pontosítani a cikket, hogy most még csak a belföldre számlázóknak kell regisztrálni. Külföldre számlázóknak csak jövő évtől kell.
Szerintem annyi, hogy nem kell feltölteni a külföldi számlákat vagy a magánembernek kiállított számlákat.
Aki a regisztrációt nem végzi el, megbüntetik.
Szerintem egyszerűbb regisztrálni.
VG:
“Mindenkinek regisztrálnia kell a július elsejétől kötelező számlaadat-szolgáltatáshoz, aki belföldi adóalanyok számára legalább 100 ezer forint áfatartalmú számlát állít ki akár számlázóprogrammal, akár számlatömbben
– közölte a Nemzeti Adó- és Vámhatóság. ”
vg.hu/gazdasag/gazdasagi-hirek/online-szamlazas-elindult-a-hivatalnal-a-kotelezo-regisztracio-2-962055/
2021. január 1-jétől pedig már a nem adóalanyok (pl. természetes személyek) részére kibocsátott számlákról, illetve a közösségen belüli, és export adómentes termékértékesítésről is adatszolgáltatási kötelezettség terheli a számlakibocsátót.
(folyt. köv.)
Mind a 2020. július 1-jei, mind pedig a 2021. január 1-jei kezdődátumhoz kapcsolódik átmeneti rendelkezés, amely szerint az adott számla kiállításának dátuma (nem pedig a teljesítés dátuma!) határozza meg, hogy a „régi”, vagy pedig az „új” szabályokat kell majd alkalmazni, vagyis kell-e a számláról adatot szolgáltatni, vagy sem.
A fentebb taglalt, két lépcsőben bevezetésre kerülő változások folyományaként a teljes számlázási rendszer átláthatóvá válik a NAV számára, amivel az adóelkerülés, illetve az ÁFA csalások kockázata is minimális szintre csökkenthető, ezektől pedig a jogalkotó komoly költségvetési pluszra számít.
Továbbá a magyar adóhatóság – az általuk már kommunikált tervek szerint – 2021-től képes lehet ÁFA bevallás-tervezetet készíteni az összes, Magyarországon regisztrált adóalany számára.
Ugye jól értem Miklós, hogy júl.1. előtt kiállított számlákra ez nincs hatással?
Konkrét példa: ha a napokban állítasz ki egy 1 millió forintnál nagyobb értékű számlát, akkor azt továbbra is ráér majd 2021 februárjában KATA bevallással jelenteni? (katás egyéni vállalkozó)
Szerintem is neked van igazad. Nem az elektronikus számlázás lett kötelező, hanem az elektronikus számlaadat-szolgáltatási kötelezettséget terjesztették ki mindenre
Azaz továbbra is lehet számlázni papíron, de mindent be kell jelenteni elektronikusan.
Elég időrabló és nem is teljesen megbízható a manuális felvitel. Erősen ajánlott utána ellenőrizni, hogy minden rendben rögzítésre került -e. A gépelési hibát sem érzékeli, simán enged pl. úgy rögzíteni, hogy a 3x megadandó áfa összeghez akár 3 különböző összeget írsz be… Utána piros hibás lesz és vagy észreveszed, vagy nem. Ráadásul dupla munka, egyszer megírod a számlát, utána még rögzíted is.
én kérek elnézést
Júli 1 előtt attól függ, van -e áfa tartalma a számlának, nem a végösszeg a lényeg. Júli 1 után pedig jelented, ha nem magánszemélynek állítottad ki. A KATA bevallás év végén nincs ezzel összefüggésben.
Gyakorló könyvelőként azt tudom tanácsolni, hogy válasszatok egy online számlázóprogramot és kössétek össze a nav-val még júli 1 előtt. Ha nincs könyvelőtök, egyszerűsödni fog ezzel a dolgotok a számlázási adminisztráció tekintetében.
Azt sem tudom hogyan ellenőrzik, egyszer elfelejtettem és csak 15 nap múlva rögzítettem (100eFt feletti ÁFA). Ez tavaly volt és a kutya nem szólt – évi 4 számlám van csak.
“Belföldön teljesített ügyletről bocsát ki, a számla áthárított áfatartalmától függetlenül.” Ha itthon dolgozol neten keresztül és külföldre számlázol, akkor ez is beleesik.
Itt jön a kérdés:
Akik külföldre számláztok melyik számlázó programot ajánljátok? NAV-os tudása nekem elég lenne, de számla készítéskor meg kell adni az árfolyamot – ami hülyeség mivel ha kiszámlázok €100 akkor €100-t akarok számlázni, nem €100 mondjuk 350HUF árfolyamon – lényegtelen nekem mennyi az árfolyam, akkor is €100-t számlázok.
NAV-os programban ezt egyenlőre nem lehet, mivel az árfolyam csillagozott rész és anélkül nem lehet kiállítani a számlát.
Tippek? Más progik ezt jobban tudják? Vagy én csinálok valamit rosszul?
Miklós egy téma javaslat!? Szerintem sokakat érdekelne, hogy akik kicsiben pl. KATÁsan külföldre számláznak valami online munkát, azoknak milyen utak vannak még?
Rosszul értem, hogy csak a 100.000 FT-ot meghaladó ÁFA esetén kötelező az online számla kiállítása? A KATA-soknak is kötelező a regisztráció, de úgy látom-hallom a tájékoztatóban számlát csak az ÁFA után kell kiállítani.
Nem, nem lesz kotelezo az elektronikus szamlazas hasznalata. Magyarorszagon elektronikus szamlanak teljesen mast hivnak (digitalisan alairt, beagyazott XML-el ellatott digitalis szamlapeldanyt).
A szamlak elektronikus bevallasa lesz kotelezo a kibocsatastol szamitott 3 napon belul de attol meg lehet ugyanugy szamlstombbol kisllitani, a bevallasra tobb felulet van: online form, kezzel rogziteni (ritkan szamlazo kis vallalkozok bepotyogik a szamlatombos szla adatait), nav sajat online szamlazoja vagy annak mobilappja (modernebb kisvallalkozoknak akik nem akarnak bonyolultabb szamlazorendszert venni vagy licenszelni) vwgy pedig API interfacen keresztul – utobbit a NAV fele cegek altal bejelentett szamlazorendszereknek kotelezoen tudni kell
Konyveloknel megmarad a gyakorlat, vagy manualisan felrogziti a konyvelesre leadott szamlakat az urlapon keresztul, vagy kap hozzaferest az alkalmazott szamlazorendszerhez, vagy hasznalja a navos minta szamlazot (ezesetben erdemes neki is egy hozhaferest regisztralni), de a legegyszerubb ha a vallalkozo maga hasznalja mar az ingyenes vagy mobil zamlazo alkalmazast, az rogton elvegzi a kotelezo adatszolgaltatast is es oda is adhsto a vevonek
A konyvelo pedig tudja a tobbit szamla masodpeldany alapjan ugyanugy vegezno
Csak tiszta forrásból: NAV
novekedes.hu/nav-infotar/nav-mar-letoltheto-az-online-szamla-app
Saját ügyfélkapu hozzáférésemmel korábban regisztráltam a nav-nál a kft-m.
Katás ev is vagyok, de nem szeretnék két felhasználóval belépkedni a navhoz, ugyanúgy az ügyfélkapummal szeretnék regelni, de nem találok ilyen opciót. Valakinek sikerült ugyanazzal a fiókkal kft-t és ev-t is regelni?
Köszi!
S kérdés, hogy cég befogad-e kézi számlát.
Nyugdíjas szüleim még 2-3 évig viszik a kis BT-jüket, a havi tíz számlát továbbra is kézzel fogják kiállítani (egy részüket helyszínen céges ügyfélnél), nem nagyon tudják máshogy szegények. Bepötyögik majd a NAV oldalán utólag, kénytelenek lesznek.
(Miattuk kaptam fel a fejem erre a cikkre. Én, ha vállalkozó lennék, már nyilván élnék a modern eszközökkel.)
Köszi a válaszokat.
Kft-nek megy a számla, Áfa nélkül.
Amig a szamla formai es tartalmi elvarasai teljesulnek, addig a nav letojja mibol lett kiallitva.
Hosszutavon cel a kiallitott es befogadott szamlak osszematchelese a nav oldalan vevo – eladoi adatokbol, de erre meg az adatbazis minosege sem ad lehetoseget, illetve az sem, hogy sok helyen nincs elektronikus szamlazo rendszer, nemhogy digitalis szamlabedolgozas, e szamlazas, szovegfelismeros szamlafeldolgozas.
Kis cegeknel plane nincs
Ha adószámos magánszemélyként adsz számlát a bérbeadásról a cégnek, akkor szerintem kell regisztráknod. Ha csak számviteli bizonylatot állítasz ki, amin (több más adat mellett) az adóazinosító jeled van, akkor nem kell.
Értem én, hogy jelenleg úgy csal mindenki, ahogy nem szégyell, de itt megint csak annyi következmény lesz, hogy új csalási trükkök fognak születni. Ne a kisvállalkozók zsebével akarják már megint kimeregetni a léket kapott államháztartás süllyedő Titanicjáról a vizet.
Azt sem tudom hogyan ellenőrzik, egyszer elfelejtettem és csak 15 nap múlva rögzítettem (100eFt feletti ÁFA). Ez tavaly volt és a kutya nem szólt – évi 4 számlám van csak.
Ha visszanézed a rögzített kézi számlákat, sárga jellel vannak ellátva azok a számlák, amit feldolgoztak, de figyelmeztetést tartalmaznak. 90%-ban azért, mert határidőn túli a feltöltés dátuma. Piros jellel azok a számlák, amik olyan hibát tartalmaznak, amit hiába rögzítettél, nem került feldolgozásra. Pl. nem egyforma áfa összegek, bruttó-nettó nem stimmel, stb. Sajnos a hibást is engedi rögzíteni, de ez nem jelenti azt, hogy fel is dolgozzák, ezt neked kell utólag ellenőrizni.
Tény, hogy eddig nem volt büntetés, de várhatóan mostantól lesz. Sok helyen elhangzott és megjelent, hogy a nav szeptember 30-ig nem bírságolja a mulasztást, ez igaz, de ennek az a feltétele, hogy a regisztráció megtörténjen!
Úgyhogy a kézi számlásoknak számolni kell azzal, hogy a “felpötyögés” a saját feladatuk és felelősségük lesz. És Kiszámoló nagyon jól megfogalmazta, hogy a kézi számla-felpötyögés kombó az önszívatás tagozatos anyaga sok hibázási lehetőséggel.
Ez így ebben a formában nem igaz! Azt büntethetik meg, aki kötelezett az adatszolgáltatásra, de nem teljesíti vagy hibásan teljesíti.
“ha szünetel a KATA-s vállalkozás vajon akkor is kell regisztrálni most?”
Nem feltétlenül szükséges, de amikor újra aktívvá válsz, számos más teendőd is lehet, így fennállhat a veszélye, hogy elfelejted és csak késve intézed. Az meg akár bírságot is eredményezhet, ha nincs szerencséd.
“Szerintem én ezt már megtettem. Ha “NAV online kapcsolat aktiv” pipa kint van a Számlázz.hu oldalamon, az azt jelenti, hogy nekem már nem kell regisztrálnom?”
Igen, hátradőlhetsz!
Hasonló cipőben járok, szüneteltetem a vállalkozásom. Mivel valóban 3 perc volt a regisztráció, én inkább megtettem, enni nem kér…
Kiveve a logo, elvalasztovonalak stb 🙂 de azon kivul kb minden
Adatvedelem szempontjabol mivel van adoszamod es adsz le adobevallast igy nem igazan van olyan adat egy szamlan amit az adohatosag mar ne tudna
Maganszemelyeknek kiallitott szamlak csak 2021 jan 1tol lesznek kotelezoen bevallva jelenleg csak az AFA alanyok kozotti szamlakat kotelezo kuldeni
Viszont a vasarlasi szokasokra szerintem elo ember nem fog statisztikat gyartani, a szamla XML ben a termek / szolgaltatas megnevezes teljesen szabad, szoveges mezo igy ahany ceg annyi szokas…. Egyedul a mennyisegi egysegekre van egy kotelezo adattartalom, mapping, de ott is van egyeb/sajat kategoria amibe minden mas belefer
Szoval ha valaki 12 tevetalpnak megfelelo egysegnyi unikornis-szarvrol kap szamlat, azt is bevallhatja
a felhasználót csak a legelső regisztrációnál kell létrehozni. Amikor egy következő
adózót szeretnénk felvinni, akkor nem a „Belépés” gombra kell kattintani, hanem a „Regisztráció” lesz a
helyes választás, majd ezt követően az oldal alján az „Adatszolgáltatásra kötelezett adózói regisztráció”
gombra kattintunk. Ezt követően ügyfélkapus azonosítás következik, majd az adóazonosítónkat kell
megadni. A „Kívánja a regisztrációt meglévő felhasználóval végezni?” kérdésre igennel válaszolunk és
megadjuk a korábban regisztrált felhasználónevet. Ha ez is sikerült, akkor a regisztráció típusát kell
megadni („gazdálkodó szervezet” vagy „egyéni vállalkozó (magánszemély)” lehetőségek közül
választhatunk), majd a gazdálkodó szervezet adószámát, egyéni vállalkozó esetén az adószámát és az
adóazonosítóját.
Ezt annyiszor kell végigzongorázni, ahány adózót szeretnénk hozzárendelni.
Évek óta olvasom a blogot (ezúton is köszönöm Miklósnak), de ez az első hozzászólásom.
Vállalatirányítási rendszer fejlesztőként a kezdetek óta foglalkozok ezzel a számlázási feladattal, ezért, ha nem bánjátok, néhány dolgot pontosítanék.
A számlázásban önmagában semmilyen változás nincs, hanem az történt, hogy 2018. júl. 01 óta kötelező adatot szolgáltatni minden számláról a Nav felé, aminek az áfatartalma eléri a 100.000 Ft-ot, és belföldi adóalanynak lett kiállítva (egyszerűbben: van magyar adószáma). Ezt az adatszolgáltatást a Nav weboldalán keresztül kell megtenni, kézzel vagy számlázó program segítségével – és ehhez természetesen regisztrálni kell (titkosítás meg hasonló nyalánkságok miatt). Ezt az adatszolgáltatást egyébként online, vagyis a számla kiállításának pillanatában kell megtenni. Ez nem mindig teljesíthető, pl. kézi számlázás, vagy internetproblémák miatt.
A 23/2014(VI. 30) NGM rendelet írja elő, hogy ilyen esetekben ezt milyen határidővel kell pótolni.
Idén júl. 01-től annyi változás történik, hogy az áfahatár lecsökken 0 Ft-ra, vagyis effektíve csak a magyar adószám marad, mint követelmény. Magánszemélynek adóazonosító jele van, így nem kell, nem is lehet olyan számláról adatot szolgáltatni, ami magánszemély részére lett kiállítva, így indokolatlan az a félelem, hogy a nagy testvér mindent tudni fog rólunk. Elvileg jövő január 01-től kell majd a magánszemélyek részére kiállított számlákról adatot szolgáltatni, de GDPR előírások miatt név és más beazonosítható adatok nélkül (ezt még nem tudjuk, hogy lesz).
Fontos még, hogy az adatszolgáltatást a Nav ellenőrzi, és ha hiba van, akkor azt javítani kell. Ez az ellenőrzés nem azonnal történik, fél perc – 10 óra között bármennyi idő lehet, ezért érdemes utólag ránézni a weboldalra.
Felmerült még a büntetés lehetősége, ez számlánként max. 500.000 Ft, de nem cél a büntetés, előtte még sok körön keresztül, levélben, telefonon felhívják a figyelmünket, hogy mit és hogyan kell javítani/pótolni. Még egyszer hangsúlyozom, sokkal kooperatívabbak, mint azt bárki várná, aki törekszik szabályosan és törvényesen eljárni, az gyakorlatilag képtelen büntetést kapni. Ráadásul súlyosság szerint foglalkoznak az ügyekkel, így a véletlenül két héttel később rögzített egyszeri számla a “legközelebb tessék kérem jobban odafigyelni” kategória – a sokadik esetben persze már számíthatunk egy kellemetlen (és drága) telefonbeszélgetésre az adóhivatallal.