Máv Start kártya: te is spórolhatsz vele

Sokan ingáznak munka miatt vonattal. Ki naponta jegyet vesz, ki bérletet vásárol, de jóformán mindegy is, mert jeggyel utazni alig drágább, mint bérlettel. (A 30 kilométeres jegy 22 munkanapra retúrban 24.640 Ft, a bérlet alig olcsóbb, 21.400 Ft. Egy Cegléd-Budapest táv minimum 2.980 Ft naponta, bérlettel 49.800 Ft havonta.)

Mások Debrecenből, vagy Pécsről járnak Budapestre munkaügyben, hetente-kéthetente, alkalmanként retúrban kifizetnek egy útért minimum 8.600 forintot, első osztályon IC pótjeggyel ez már 11.180 forintba kerül.

A MÁV-Startnak van egy éves bérletcsaládja, ami valamiért nem kap kellő figyelmet, ez a Start Klub kártyacsalád.

Ezekkel a kártyákkal egész évben, bárhová akár ingyen utazhatunk, akár első osztályon és IC-n is. Különösen akkor előnyösek, ha magadnak fizeted az útiköltségedet.

A legolcsóbb a Start klubkártya, 34.500 forintos éves díjért féláron tudunk korlátlan számban jegyet venni. Ez leosztva csak havi 2.875 Ft és még társkártyát is igényelhetünk feleennyiért. így a családból ketten járhatnak féláron. Ezt már a 10 kilométeres jegy napi szintű vételénél is érdemes megvenni, de ha csak másfél havonta utazol Budapestre valamelyik nagyvárosból, már akkor is nyersz rajta.

A legolcsóbb teljes ingyenességet adó kártya a Bónusz, amely évi 250 ezer forintért (fél évre 150 ezer forintért) kínálja a teljes ingyenes utazást az egész országban, igaz csak másodosztályon és az IC pótjegyet, ha van, meg kell venni.

Azonban ezen az áron ez még a havi 35 kilométeres bérletnél is olcsóbb éves szinten, egy ceglédi bérletről már nem is beszélve.

Ha Debrecenből jársz Budapestre, évi 30 alkalomtól jobban megéri ezt használni, mint minden alkalommal jegyet venni.

Ahogy minden kártyához, ehhez is igényelhető társkártya.

A VIP kártya már első osztályra és IC-re is vonatkozik külön díj nélkül, az éves díja 280 ezer forint, azaz csak 30 ezerrel több évente.

Cégek kérhetnek arckép nélküli, a cég dolgozói között szabadon átruházható Prémium kártyát is, ez bruttó 375 ezer forint, az áfa levonása után 295 ezer egy évre.

Azoknak, akik sokat utaznak vonaton és főleg, ha a munkáltatójuk nem téríti meg a költségeket, érdemes megfontolni valaemlyik éves kártya kiváltását, a cégeknél pedig a Prémium kártya lehet jó ötlet, főleg, ha az egyik kolléga haza is tud vele naponta járni.

További részleteket a linkeken találtok.

Share

28 hozzászólás

  • KissGábor

    Én magánszemélyként a Start Klub kártyával nagyon elégedett vagyok. Fontos, hogy Budapesten belül is ez a kártya az IC-n kívül korlátlan ingyenes utazást biztosít. Továbbá nem csak 50%-os kedvezményt ad, hanem a gyorsvonati pótjegyet sem kell megvenni, ha messzebb utazik valaki, nem elővárosi forgalomban.

  • Omni Sapient

    Kiss Gábor! Jól értem, hogy ez a bérlet gyakorlatilag magába foglal egy összvonalas éves BKV (BKK) bérletet? Vagy csak egy Budapesten belüli vonatozásra jó?

  • Zabalint

    Anno nézegettem, nincs-e hasonló lehetőség Volán társaságoknál, de nincsen. Annyi, hogy 100 km fölött egységesen 849 ezer egy évre, vagy 84 900 egy hónapra a bérlet, de ez csak egy vonalra vonatkozik, vagy egyetlen megye bármely vonalára ugyanennyi a bérlet.

    Amúgy ez a VIP kártya nem rossz, ezzel egészen messziről lehetne ingázni Budapestre valamely fővonalról (a normál bérletet csak nagyon értékes munkavállalónak fizetné ki egy cég 50+ kilométernél).

  • Topfly

    Bubi-ról is írhatnál egy hasonló cikket! Ott sokkal nagyobb a spórolás a BKV bérlethez képest, arról nem is beszélve, hogy kiváltatható vele a Fitness bérlet is 🙂

  • Gyula

    Azt nem tudom, mi a helyzet ezzel ma, de nekem volt egy kollegam, aki ugy dontott, hogy Miskolcrol ingazik Budapestre minden nap, mert a ceg fizette neki a kotelezo 86%-ot, es a tobbi meg igy olcsobb volt neki, mint alberletet fenntartani Budapesten.
    (Most hagyjuk, hogy amugy normalis dolog-e naponta 5-6 orat vonatozni. Nem az. O sem birta tul sokaig)
    Na, o meselte, hogy ki akarta valtani ezt a kartyat, de a ceg nem engedte neki, mert azt akkor nem tudta volna tovabb konyvelni, igy inkabb fizettek a teljes aru jegyek 86%-at naponta.

  • bambuszné mara

    Az aranykártya jó, csak győzd kifizetni – annak való, aki minden hétvégén utazik, lehetőleg messzire.

    A Bubi egy aranyos dolog, de 2-3 km-es távolságról történő bejárásra sem alkalmas, minden alkalommal leizzadva érkeztünk meg. Inkább csak hazafelé opció.

  • Kiszamolo

    Gyula, a cégnek kellett volna céges kártyát venni, alig drágábban, amit el tudott volna gond nélkül számolni és sokkal jobban járt volna mindenki.

  • Zabalint

    @topfly
    A BUBI koncepciója szerintem alapvetően nem az, hogy a tömegközlekedés helyett, hanem a tömegközlekedés mellett használd. Ugyanis a legnagyobb előnye éppen az, hogy rugalmas, akár odafelé tömegközlekedés – hazafelé kerékpár, de az átszállásokkal is kombinálható, a saját kerékpárral ellentétben ugyanis nem kell érte menni a végén, hanem lerakod egy állomásnál és kész. De hogy a rugalmasságát maximálisan kihasználhasd, bizony nem árt mellette a BKV bérlet.

  • Gyula

    @kiszamolo
    Hat, ezt kellett volna, de nem volt a konyveles tul rugalmas. A srac is ki volt akadva.
    Mondjuk ez jo 5 eve volt, es nem vagyok benne biztos, hogy ez akkor megoldhato volt.

  • KissGábor

    Omni Sapient: Csak vonatozásra. Szép lenne:)

    Van 1-2 spéci dolog még, hogy kerékpár 25% kedvezménnyel vihető, külföldi vonatozáskor railplus kedvezmény (ez is 25% bizonyos vonalakon), szombatonként 1 útitárs 25%-el utazhat (ő is gyorsvonati pótjegy nélkül, 50%-on). Nyáron volt idényjelleggel, hogy első osztályra fel lehetett vele szállni másodosztályú jeggyel. Nekem azért jött be, mert gyakran utazok vidékre, és így nem kell gyorsvonati pótjegyet se venni. Havi 1 oda-vissza útnál (oda-vissza 2*~200 km) már megéri.

  • N.

    Nekem volt Start klub kártyám, aztán miután kiderítettem, hogy a munkahelyemnek kötelessége a munkába járással kapcsolatos kiadások 86%-át téríteni, próbáltam én is terelni őket: ha kifizetik a kártya meghosszabbítását, akkor azzal tudnának néhány tízezret spórolni évente (másrészt én meg tudnék bármely viszonylatban kedvezményes jeggyel utazni).

    Azt mondták, hogy azt már csak bérköltségként tudnák könyvelni (ami ugye a kártya ára felett kb ugyanannyi adót is jelent), így nem opció. Egy év alatt még ez is olcsóbbra jött volna egyénként ki nekik, mint a teljes árú jegyek 86%-os térítése (úgy számolva, hogy az 50%-os kedvezményes jegyeimről is behajtottam volna a 86%-os költségtérítést).

    Szóval maradt a teljes árú jegy, de így legalább vehetek gyorsvonati pótjegyet, aminek fejében a MÁV visszafizeti a jegy 25 vagy 50%-át késés esetén. Így vannak olyan utazásaim, amiken pénzt keresek.

  • BCsaba

    Mindig megüti a fülemet a “kötelessége a 86%-át fizetni” jellegű dolgok. Egyetértek a munkavállalók védelmével, de ez nálam kimerül a napi max 8 órában, a hétvégi kötelező csapatépítésen való nem kötelező megjelenésről. De ha messze laksz, akkor kérj annyival több fizetést, a munkaadónak meg vagy megéri vagy nem. Az életed Rád tartozik (lásd hétvégi programok fent), a lakhatás támogatása és egyáltalán az információ, hogy hol laksz, kivel és hogy jársz dolgozni a régi (nem írom le, hogy kom….ta) időket idézi.

    Akkor még betelepítették a munkást a gázgyári lakótelepre. De most senki nem szeretné, ha munkásnak titulálnák. Pláne kiszamoló fórumon 🙂

  • dominicus

    Én autómegosztást használok, rendszeresen járok havonta 2-3 alkalommal Pécs és Bp között. Oszkárral utazom, egy út általában 2500-3000 HUF, eddig nem nagyon csalódtam a sofőrökben. Még a félárú vonatnál is olcsóbb és fél-1 órával hamarabb fent vagyok Bp-n, mint vonattal.

  • Kiszamolo

    //kiszamolo.hu/telekocsi/

  • Kiszamolo

    Bcsaba, amikor régen embert kerestem titkárnőnek, volt aki azzal nyitott(!) , hogy de nekem kell fizetnem a bejárását 40 kilométerről.

    Mondom jó, de felvennem ugye nem kötelező?

  • Tamás

    A 86%-os térítési kötelezettség nem csak a heti hazajárásra vonatkozik? Én örülök, hogy ezt kifizetik, eszembe sem jutna a napi bejárás magasabb költségével sokkolni. Már csak azért se, mert egy leépítésnél szinte mindig a költségszempont a legerősebb 😐

  • studkell

    A helyközi utazás 86%-os költségtérítése napi hazajárásra vonatkozik. És ez kötelező, a törvény garantálja. A munkáltatód átver. Mondjuk még mindig jobb, mint a leépítés, szóval megértenélek, hogy nem szólsz érte.

  • Zabalint

    @bcsaba
    Azért nincs igazad, mert:
    1. Törvény van róla, hogy kötelező, nyilván másik fele a dolognak, ha neki így már nem éri meg, hogy téged vegyen fel egy pozícióba, akkor megteszi.

    2. Ha kifizet annyival magasabb fizetést, hogy te megvehesd a bérletet, akkor rosszabbul jártok, mert míg a bérletet el tudja számolni, a fizetésre járulékokat, szja-t kell befizetni. Az adókat leszámítva meg eleve az történik, hogy akkor fizeti a munkáltató az utazásodat, ha így is megéri téged alkalmazni.

  • REV

    Kérdés: A 86%-os költségtérítésből kap valami kedvezményt az államtól a cég?

  • N.

    @rev: A munkavállaló szempontjából nem minősül bevételnek, így számára adómentes. Azt gondolnám, hogy emiatt a munkáltatónak sem kell utána befizetni az őt terhelő adókat, de ebben nem vagyok biztos.

  • cydark

    Amikor béralkunál beleszámolod a saját zsebből fizetett utazás költségét, gondolom előre tudod az infláció mértékét és azt, hogy a rákövetkező évben is biztosan lesz fizetésemelés. Különben simán bukod ezeket s a cég sem bírja leírni költségként ha nem eleven zsebből fizet mert akkor mindegy neki.

  • Tibor

    @bcsaba : ez nem szoc vivmany (bar a 86% talan az, az azert eleg magasnak tunik), en Parizsban dolgozom, es itt 50%-ot ad a ceg a munkabajaras koltsegere (magyarul fizetik a berlet felet), szoval letezik ez a hanyatlo nyugaton is.

  • kupa

    off:
    index.hu/gazdasag/ado_es_koltsegvetes/2014/10/21/jon_az_internetado/
    “Jövőre kiterjesztik a távközlési különadót az internetszolgáltatókra is, mert azt figyelték meg, hogy a telefonálást egyre többen interneten intézik, magyarázta Varga Mihály a jövő évi adóváltozásokról.”

    🙁

  • Zabalint

    @tibor
    Magyarországon ez azért van, mert 35 km az már egy fél nettó minimálbért jelent, és ennél messzebbről is járnak be emberek dolgozni nap mint nap, szóval sokaknak képtelenség lenne munkába állniuk (falvakban nincs munkahely), ha ez nem lenne. Utazási költségként meg kevesebb mint fele annyi a cégnek, mint annyival több nettó bért adni.

  • Géza

    a 86% hozzájárulást a munkábajáráshoz a cég költségként számolja el, ugyanakkor ehhez az állam nem járul hozzá.

    Ha a cég vesz egy éves MÁV bérletet, amit kizárólag kiküldetésekhez lehet használni, azt természetesen szintén leírhatja költségként (ahogy a jegyeket is, amivel kiküldetésbe utaznak a dolgozók). De ha a kártyát hétvégére is a dolgozónál hagyja, akkor azzal már egy adóköteles juttatást nyújt.

    Ha munkábajáráshoz ad éves (egész hálózatra érvényes) bérletet, akkor szintén adott egy plusz juttatást, hiszen az utiköltséged 100%-át átvállalta, 86 helyett. És ugye még valahogy ellenőrizni is kellene, hogy nem használod-e a bérletet hétvégén, mert akkor már szintén kaptál egy juttatást, ami adóköteles.

    Valószínűleg annyi lenne az adminisztráció, hogy a cégek inkább fizetik a drágább 86%-ot.

  • Kekegabor

    Nekem van Start Klub kartyam és nagyon bejön! Extra kedvezmény: ha hungary card plus szelvénnyel veszed (ami talán 8k), akkor 10k kedvezményt kapsz, tehát 25k lesz a Máv Start klub kártya:) Azt már nem is említem, hogy ha online veszed a jegyet és kinyomtatod otthon, adnak további 3% kedvezményt…a végén még a Máv fizet, hogy utazunk.

  • bambuszné mara

    @kekegabor: “…a végén még a Máv fizet, hogy utazunk.”

    Nem drágám, mi adófizetők fizetjük, hogy tetszik utazgatni. Úgy egyébként a személyszállítást nyugodtan be is lehetne zárni piaci alapon.

  • Horváth László

    Nem tudom, összevonható-e a start-kártya kedvezménye a családi 30%-os kedvezménnyel, magyarul, ha hozom a kisgyermekemet, a félárból jön le a 30%?