Régen minden jobb volt

Nagyon nehéz időket élünk. Az egész életünk egy nagy összevisszaság, keményen kell dolgozni, hogy megéljünk, ha éppen nem dolgozunk, akkor a munka miatti stresszt kell kipihenünk. Megélhetési válság van, a nagyvárosokban átlagember már nem tud ingatlant venni. Az ember, ha egyáltalán egyről a kettőre képes jutni, ahhoz is rengeteg hitelt kell felvennie. Ezután ott lebeg a feje felett, hogy bármikor munkanélküli lehet. Hónapról hónapra élünk és megpróbáljuk valahogy fenntartani az életszínvonalunkat.

Régen minden jobb volt. Akár a 150 évvel ezelőtti, de akár csak az 50 évvel ezelőtti állapotokat nézzük. 150 éve az emberek ráértek mindenre, a család összetartott. A földművesek megtermelték maguknak az élelmiszert, megépítették a saját házukat, azt a keveset pedig, amit venni kellett, azt megvették az eladott terményekből. De ötven-hatvan éve is volt létbiztonság, az embernek megvolt mindene, egy gyári munkás is megélt. Nem csak itthon, de például az Egyesült Államokban is. Egy lakás nem vágyálom volt, ahogy a tisztes megélhetés sem.

Nem volt ennyi fenyegetettség a világban és bizonytalanság.

Mi romlott el ennyire a világban és miért?

Ezt a kérdést sokan felteszik és sokan gondolkodnak azon, miért volt sokkal jobb régen élni. Mit csinálunk rosszul, hogy így elromlott az életszínvonalunk?

A gond az, hogy a kérdésfeltevés önmagában hibás. Egyáltalán nem volt jobb az élet se 150, se 50 éve. Igazság szerint sokkal, de sokkal rosszabb volt az élet. Ma sokkal jobban él az átlagember, mint valaha. (Más kérdés, hogy ez a jólét világszinten hitelből van finanszírozva, mind az egyének, mind az államok tekintetében.)

Az emberek több vagyont halmoztak fel az elmúlt negyven évben, mint előtte az egész történelemben. (Igaz, soha nem is éltek ennyien a Földön.)

Az emberek tizede él jelenleg a világon extrém szegénységben, kétszáz éve még az emberek 80%-a tartozott ide. Ma a gyerekek 4%-a hal meg ötéves kora előtt, az 1800-as évek elején még közel fele nem élte meg ezt a kort. Soha nem haltak meg ilyen kevesen háborúban, járványban vagy katasztrófában, mint az elmúlt negyven évben, vagy például soha olyan kevés terrorcselekmény nem történt Európában, mint az elmúlt 15 évben.

A házimunkára 58 óra helyett elég 18 óra hetente, az átlagos heti munkaidő pedig majdnem a felére, negyven órára csökkent. Még a huszadik század elején is az amerikai emberek bő 40%-a a mezőgazdaságban végzett nehéz fizikai munkát, (Magyarországon 1910-ben ez az arány 62% volt és még az önálló parasztok kétharmadának sem volt 10 hold földnél többje) ma ez az arány 2% körüli és a nehéz fizikai munkák zöme gépesített.

1954-ben Szegeden a lakások közel 12%-a alagsori volt, a lakások negyedében nem volt padlóburkolat és az egy szobára jutó lakosok száma 2,33 fő volt, a lakások 70%-a egyszobás volt. A lakások felében nem volt áram és hasonló volt a lakáson belüli illemhely aránya is.

De még 1970-ben is elég rossz volt a helyzet mai szemmel.

1980-ban 3,54 millió, átlagosan 1,99 szobás lakáson osztozott 10,7 millió ember, 2011-ben 9,9 millió emberre jutott 4,39 millió darab, átlagosan 2,72 szobás lakás.

1949-ben az emberek 20,6%-nak volt legalább nyolcosztályos végzettsége, de még 1970-ben éppen csak kicsit több, mint a felének.

1960-ban 30 ezer, 1980-ban egymillió, 2000-ben pedig 2,34 millió gépjármű volt az országban (ebből 7.500 darab volt egy évnél fiatalabb, 2005-ben is csak 35 ezer), 2019-ben már 3,81 millió.

A Lada 1972-ben volt először kapható Magyarországon, 80 ezer forintért. (Még egy öt évet várni kellett rá, mire az átlagember megkaphatta, de ez már egy másik történet.)

1972-ben az átlagfizetés bruttó 2.450 Ft volt, vagyis 32,6 hónapnyi munkabérnek felelt meg az ára. A mai átlagfizetés mellett 12,5 millió forintba kerülne egy ilyen autó, nem csoda, hogy alig valaki engedhette meg magának.

Az átlagfizetés 1960-hoz képest 2,6-szorosára nőtt. (Igaz, nagyobbak is a jövedelmi különbségek, mint akkor, így az átlag csalóka lehet.) A szellemi dolgozók aránya 41,8%-ra emelkedett 2016-ra.

1990-ben egy fővárosi használt lakás átlagára négyzetméterenként 44 ezer forint volt a lakáshirdetések átlagára alapján, vagyis 3,26 hónapnyi bruttó bért jelentett egy négyzetméter lakás. Ma 3,26 hónap alatt az átlagember 1,199 millió forintot keres (2019-es adat). Még ha nem is nézzük, mennyivel minőségibb egy mai lakás, akkor is kifejezetten olcsóbb a lakás Budapesten, mint 1990-ben. (A teljes képhez hozzátartozik, hogy drága volt a lakás 1990-ben, onnan hatalmasat zuhantak az árak.)

2008-ban az átlagos budapesti újépítésű lakások négyzetméterára 366 ezer forint volt, ez a mai fizetésekre vetítve 677 ezer forint. (2019-ben 900 ezer forint volt a medián újépítésű ár Budapesten.)

Az olcsóbb Hajdú Minimat mosógép 12 ezer forint volt 1981-ben (plusz a komoly jatt az üzletben, hogy kapjál pult alól), ez az akkori bérek alapján megfelel ma 1,011 millió(!) forintnak. (2,7 hónapnyi munkabérbe került.)

1984-ben egy márkás videómagnó bolti ára 64 ezer forint volt, ami 4,3 millió forintot jelent a mai fizetésre vetítve.

1990-ben, a taxisblokád előtt 36 forint volt egy liter benzin, a fizetési szinttel korrigálva ez ma 984 forint lenne. 1991-ben a 60 forintos átlagár mai fizetésekhez képest 1230 forintot jelentene.

A budapesti vonaljegy 1968-ban 1,5 Ft, 1990-ben 10 forint, 1993-ban 25 forint volt, ez mai kereset mellett 297, 273 illetve 338 forint (ma 350 forint egy vonaljegy.)

1996-ban egy kiló cukor 104 forint volt, egy kiló liszt 58 forint, egy liter tej 64 forint, a taxi kilométer-díja pedig 80 Ft. Mai fizetésekhez mérve a cukor ára 816 Ft, a liszt 455 Ft, a tej 502 Ft, a taxi kilométer-díja pedig 628 Ft volt akkor.

A munkabalesetek száma 1990-ben 88,6 ezer volt, 2019-ben 24 ezer, a halálos otthoni balesetek száma 4241-ről 1733-ra csökkent.

Miért sírják mégis vissza az emberek a régi időket és miért gondolják úgy, hogy régen minden jobb volt?

Az egyik ok, hogy régen ezek az emberek mind fiatalabbak voltak, kevésbé vették észre a problémákat és egyébként is jobban alkalmazkodtak hozzájuk a koruk miatt és hát az idő is sok mindent megszépített.

A másik, hogy a jelen bizonytalan és félelmetes, mert nem tudjuk, mit hoz a holnap. A múlt már nem félelmetes, mert tudjuk, hogy mi történt utána. Ezért a múlt mindig szebb, mint a jelen.

Az igazság az, hogy jobban élünk, mint valaha. Nagyobb jólétben, nagyobb biztonságban, szabadságban, kevesebb betegségnek, terrornak, háborúnak kitéve, nagyobb lakásokban, nagyságrendekkel több autót fenntartva, fényévekkel több lehetőséggel a kikapcsolódásra és a szórakozásra. Olyan dolgokat veszünk alapnak, ami még 30-40-50 éve is nagyon nem volt az, mint a különszoba vagy fürdő a lakáson belül, a telefonról vagy hasonlóakról már nem is beszélve.

Becsüljük meg, amink van és ne gondoljuk, hogy régen minden jobb volt, amikor 14 órából állt egy munkanap és havonta egyszer került hús az asztalra, amikor olyan, ma már szinte ismeretlen betegségek vittek el embereket, mint a tuberkulózis vagy a kanyaró.

Igen, van sok probléma és sok bizonytalanság, nem könnyű ma sem az élet. De régen még rosszabb volt. Ma sokkal könnyebb egyről a kettőre lépni és az, aki mindig a visszapillantót nézi, azt kockáztatja, hogy összetöri magát, mert nem előre figyel.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

40 millió forintos életbiztosítás havi 5.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Új vagy a blogon? Itt találod a fontosabb írásokat összegyűjtve.

Share

179 hozzászólás

  • Blend Ahmed
    A provokatív kérdéseidre provokatív válaszokat találsz a Kálvinista Apologetika csatornán.
    youtube.com/c/K%C3%A1lvinistaApologetika/videos
  • Zsolt
    Tobb termek all rendelkezesunkre, de szerintem ez nem mindenkepp elony foleg a minoseget tekintve. Egyebkent nekunk a Dacia 30+ evig birta, nem 8. Persze torodtunk is vele.
    Illetve atlag berrol beszelni teljes non sense, mert tudjuk hogy nem hasznalhato az a szam semmire pont ugy, mint az inflaciot takaro szam.
    Ez alapjan konnyu persze lakast venni csak eppen a gyakorlatban az a nehany vesz lakast aki felhuzza az atlagot.
  • Gábor
    A statisztika által megállapított átlagbérre hivatkozni nem jó alap, köze sincs a valósághoz.
    Szerintem.
    De talán volt is az átlagbérről cikk korábban.
  • Nacionalista

    Lada mint minőségi termék? Ez most komoly? 100 000 kilométerenként komplett motorgenerál kellett! Vagy amikor a wartburgok sora állt az út szélén, mert nem bírtak ki egy Bp.-Balaton utat felforró hűtővíz nélkül nyáron…

    Ehhez képest egy mai autót ha megadod neki a szükséges cseréket és normálisan használod, 150 000-ig fullosan probléma nélkül megy. 200 000-nél kezdődnek majd azok a gondok mint a Ladánál 100 000-nél.

    A Hajdú akkori árából meg veszel 8 db-t újból. Még ha csak 5 évig bírná mindegyik, akkor is 40 évnyi mosógépet veszel ma annyiból mint amennyibe régen a Hajdú került. És ezek töredék annyi áramot és vizet használnak, csendesebbek és nem verik szét a járólapot a fürdőben.

    Nem tudom mennyi idős vagy, de megőrülnél ha a kommunizmusbeli “tartós” “minőségi” termékeket kéne használnod minden nap.

  • Blend Ahmed
    Csányi Vilmos:
    matud.iif.hu/02jun/csanyi.html

    “Az autonóm személyiség a végső csoportredukció, az egyszemélyes csoport, amely akcióit, konstrukcióit maga szervezi, hiedelmeit maga válogatja, már csak önmagához hűséges, de kész egyezkedni másokkal. (…) nő az elidegenedés, ahogy ezt a társadalomtudósok más oldalról megfogalmazták, és a társadalom szerkezete egyre inkább az egyszemélyes csoportok, az autonóm egyének egyezkedési struktúráival írható le.

    A pszichológiában és a biológiában járatlan ember szemében ez nem tűnik olyan borzalmasnak, mint amilyen valójában, pedig arról van szó, hogy a modern társadalom megfosztja az embert embersége alapvető jegyének megnyilvánulásától, a csoportkötődés normális kialakulásától, s ennek aztán a legkülönbözőbb mentális zavarok, neurózisok lesznek a következményei.”

  • Kamunosztalgia
    Nosztalgiazok, ezek szerint ti Ladat es Hajdut hasznaltok most is? Ha evtizedeket tulelnek, akkor miert ne? Vagy esetleg ti magatok sem hiszitek el, amit irtok?
  • Copywriter
    A régen minden jobb volt témakörben ajánlom ezeket a bejegyzéseket is, gyártóipari mérnök írta:

    mernokiszem.blog.hu/2017/10/16/tervezett_elavulas_legendaja
    mernokiszem.blog.hu/2017/10/22/tervezett_elavulas_ii
    mernokiszem.blog.hu/2017/10/29/tervezett_elavulas_373

  • yutte hermsgervørdenbrøtbørda
    a nagyságrenddel több autótól nem lett jobb az élet, inkább rosszabb.
    Minden egyes autó elvesz mindenkitől életteret, tiszta levegőt, egészséges környezetet.
    Mindenhol beton és benzingőz. Ez volna a magasabb szintű élet?
  • usespanner
    “Ennek oka meg talán a cikkben írt sokkal több szabadidő, amivel a többség nem tud mit kezdeni értelmesen.”

    Mi van akkor ha az idősek életszínvonala azért hanyatlik, mert nem tudnak mit kezdeni a rájuk szakadt szabadidővel?

  • Blend Ahmed
    Ha a közgazdaságtan szemüvegén keresztülnézve az embereket csak termelőgépnek és fogyasztógépnek tekintjük, akkor természetesen most jobb élni, mint a múlt bármelyik pillanatában.
  • kohuke
    Offtopic: az 5 éves PEMÁP mostantól 1.25%-ot kamatozik, ami megegyezik a papír kamatprémiumával. Úgy látom, hogy az euró inflációs rátája jelenleg 0.4%, az elmúlt hónapokban sem ment le 0%-ra vagy alá – magyarul mindenképp magasabbnak kéne lennie a kamatnak. Hogy lehet ez?
  • dddoni
    Engem az átlagbérnél jobban zavar az, hogy bruttó bérekkel hasonlít a szerző. A bruttó semmit nem mond az ember életszínvonaláról, főleg hogy tudjuk hogy a kommunizmusban minimális volt az adóék.
  • flasgordon

    Az átkosban a hitelfelvétel úgy nézett ki, hogy bementél az ország egyetlen bankjába az otp-be, vitted a fizetési cetlid. Aztán közölték veled, hogy Kovács úr magának van már hitele tessék azt kifizetni v a fizetésed nagyságának fényében meg állapították, hogy egyáltalán mennyi pénzt kaphatsz.

    Ez jó volt az átlagnak rossz volt annak, aki esetleg kockáztatott volna.


    Azért az a ‘picsogás’ inkább a dolgok kibeszélése és olyan jelenségek néven nevezése, ami régen v nem volt v nem illet róla beszélni. ‘Picsogni’ nem volt illő. Beledögleni a problémáidba igen.

  • Név
    Újabb tökéletes írás.

    “Miért sírják mégis vissza az emberek a régi időket és miért gondolják úgy, hogy régen minden jobb volt?”

    Ez csúnya lesz: Mert hülyék. Mert panaszkodó, lusta, önálló gondoolkodásra, problémamegoldásra és időbeosztásra képtelen negatív emberek, akik nem értékelnek semmit, csak ami még vagy már nincs.

    Nem jönnek ki anyagilag, mert fölösleges tárgyakat vesznek és halmoznak fel, majd rájuk marad, és tele szar motyóval a lelakódó lakás, miközben a fejük és az életük üres. Az egészségükre nem vigyáznak, betegség esetén csak felíratnak valamit (de utána olvasni miért is alakult ki nincs idő a facebook és tévé mellett), pedig faék egyszerű módszerekkel lehetünk akár olcsóbban, egészségesek, amiről itt is írtak eleget.

    Napoleon Hill Gondolkodj és gazdagodj írása jut eszembe amit ajánlok minden elégedetlenkedőnek.

  • Átlagmagyar
    “1990-ben egy fővárosi használt lakás átlagára négyzetméterenként 44 ezer forint volt a lakáshirdetések átlagára alapján, vagyis 3,26 hónapnyi bruttó bért jelentett egy négyzetméter lakás. Ma 3,26 hónap alatt az átlagember 1,199 millió forintot keres (2019-es adat). Még ha nem is nézzük, mennyivel minőségibb egy mai lakás, akkor is kifejezetten olcsóbb a lakás Budapesten, mint 1990-ben.”

    4 év óta először hallom ezt a véleményt Miklóstól. akkor mégiscsak Realistate-nek volt igaza????

  • Lamolna
    Udv!
    Nagyon erdekes tema, koszonet a cikkert illetve nagyon jok a hozzaszolasok is.
    70-es evek vegi ‘ereszteskent’ a sajat es ismerosok gyerekkori elmenyei alapjan azt kell mondjam hogy szocialis viszonylatban sokkal jobb volt a pl. 80-as evekben gyerekfejjel mint a maiaknak (sajat gyerekeken kereszul latva).
    Vki emlitette a regi vaselemekbol epult jatszotereket, lehet nem volt olyan csilli-villi ISOxxxx kompatibilis mint a maiak de elveztuk, egesz nap foci es jatszoter – ma hol van ilyen haverkodas ‘eloben’?
    Persze hogy nem kivankoznek vissza az 1200-es zsigaba, de megis megjartuk vele Adriat oda-vissza negyen legkondi nelkul, stb.
    En szemely szerint irigylem a szuleim akkori haveri koret, az osszejarasokat, cb-radios kapcsolattartasokat, stb. Ma ott a mobil, facebook, akarmi de abszolut ossze sem hasonlithato.
    Na ha ezeket nezem akkor igen, regen minden jobb volt 😉
  • Tesla
    Tesla közben 2000 fölött! 🙂 😀
    Még mindig shortolod?? 😉
  • Kiszamolo
    Tesla, igen, az emberek hülyébbek mint valaha. Ezért nem is shortoltam a Teslát soha.
  • Zoltan
    Lehet írogatni oldalakat a bezzeg régen jelenség pszichológiájáról, de érdemesebb meghallgatni egy ide vágó zenét:
    “Belga: Bezzeg régen minden jobb volt”

    youtube.com/watch?v=lWqeHVOQa58&list=RDlWqeHVOQa58&start_radio=1

  • Gunnerwatter
    Blend Ahmed
    Ezek sem jobbak, mint egy középkori szekta.
    A cikk lényegével maximálisan egyetértek, sokkal jobban él az emberek nagy része, mint bármikor. Ezt a fejlődést mi emberek értük el, semmiféle kitalált lény nem kellett hozzá.
    Ha az emberi túlszaporulatot is meg tudjuk oldani, az lesz a következő nagy lépés.
    Nem mellesleg valamiféle erkölcsi, gondolkodásbeli fejlődés se ártana.
  • Sikfa
    Én nem tudom mi az igazság. Azt tudom regen esetleg a városi parttitkár volt kivételezett helyzetben. Talán nem lopott de hozzáfért dolgokhoz. Tudott venni a pénzéért Simont a gyrrekenek. Az ember nem azt látta hogy a politikusok és haverjaik sok de nagyon sok milliárdost lopnak. Nem érezted azt hogy elég valami macskajancsi 2 napos kft és rögtön kapsz 8 milliárd forintot7amit sohasem kell viszaadnod. Regen valódi vállalkozok valódi tudással saját kockázatvállalás mellett voltak vagy lehettek sikeresek.pl pintér művek kecel. Ma vagy nemrég vagyis 3p éve folyamatosan.csak kapcsolat és kormanyfuggo. Sudárabb a közérzet merz látod hogy sokan nyilvánvalóan bűnözőként mindent megúsznak. Ez is elkeserito tus lenni. Pedig nekem is 2 fürdőszobám van és 3 tévém se ezzel együtt szarul erzem magam ebben az országban.30 éve lopjak el a jelenem és a gyerekeim jövőjét a politikusbűnözők és sohasem f
  • Adamo
    Dehogy rohadtak szét 8 év alatt, te is tudod, hogy ez hülyeség, bőven futottak még a 2000-es években is. youtube.com/watch?time_continue=2&v=oj01keM_9cQ&feature=emb_logo
    origo.hu/auto/20180301-top-10-szocialista-autok-szama-magyarorszagon.html
    A 100-150ezer után kuka sem igaz. Szervizelni kellett persze, de arányaiban az is olcsóbb volt, mint most kettőstömegű lendkerék csere és hasonlók.
  • veres

    Nagyrészt egyetértek a cikkel, szerintem számtalan helyen látszik hogy mennyi mindent természetesnek tekintünk manapság, ami igencsak luxus volt 30-50 évvel ezelőtt. Utoljára régi fotókat nézegetve a hordott ruhákon vettem észre, hogy ég és föld a különbség (divattól függetlenül) a régen és a most viselt ruhákon.

    Ami szerintem egyértelműen és drámaian romlott az elmúlt évtizedekben, az az emberi kapcsolatok mennyisége és minősége. Ez szerintem direkben okoz az emberekben egy feszültséget (családi védőháló, akár anyagi, akár szociális értelemben), illetve pusztán az a (legtöbb embernek) hatalmas boldogság-forrás, amit a család jelent, legyen szó akár rokonsági összejövetelekről, akár baráti közös hétvégékről.

  • Orbán János
    Itt sokan hivatkoznak a Kádár-korszakra, mert hogy mennyire jó volt. Persze, az 1 burok volt a valóságra építve, ami nem állta ki az idők próbáját, tehát életképtelen volt, most közelebb kerültünk a természetes működési folyamatokhoz, az evolúciós logika működik.
    Ami az akkori tartós, minőségi cuccokat illeti – én 2012-ben vettem hűtőt is, mosógépet is (Liebherr, LG) és mind2 kifogástalanul működik, javítani nem kellett egyiket sem (mittomén hány A+-osak).
    Dugóban állni rossz és túl sok a zaj a digitális világban? A világot nehezebb megváltoztatni, magadat sokkal könnyebb XD Kapcsold ki és fékezz.
    A 90-esekben csodálkoztam, h mennyi minden lehetséges lenne, ismerve a digitális világot és nem értettem miért nem használják a lehetőségeket? Most már kezd az egész valóra válni. Van internet, GPS, a digitális forradalom végre megvalósítja a papírokról való áttérést.
  • Orbán János
    és a többi könycímeket, youtube linkeket ajánlónak – ha már időt fektettetek bele és elolvastátok, megnéztétek, legalább néhány mondatban leírhatnátok, milyen témát, gondolatokat tartalmaz szerintetek, vagy must see? Egy címet csak így bedobni már rég nem érv az elolvasásra, megtekintésre, túl sok a zaj, amit szűrni kell és a nap 24 órából áll mindenkinek.
  • Blend Ahmed
    “Ezt a fejlődést mi emberek értük el, semmiféle kitalált lény nem kellett hozzá.”
    Amiről te beszélsz (meg a blogbejegyzés is), az nem fejlődés, hanem csak növekedés.
  • usespanner
    Az emberi kapcsolatok ápolása se sokkal nehezebb, mint a hírek kikapcsolása.

    Elmehetsz rengeteg klubba, sport-tánc-társas est-kirándulás-nemzetközi találkozók, couchsurfing-önkénteskedés stb.

    Találkozhatsz régi csoporttársakkal, a FB korában igazán nem nehéz a kapcsolattartás.

    Látogathatsz rokont, szomszédot. Igazából a “gond” a túl sok lehetőség, nem a túl kevés.

    Ha a korrupcióval van bajod na azon mindig mosolyognom kell. Általában 50 feletti férfiak “vallása” az aktuális kormányt szidni és elégedetlenkedni, függetlenül az anyagi helyzetüktől.

    A komoly gond az egészséged, az állásod, a családod, ezzel kéne foglalkozni korrupt politikusok helyett.

  • Atkaa7
    az a vicc, hogy szerintem ez a jólét ára. A jólét pont azokat a függőségeket “számolja” fel, ami anno összetartott egy családot (tágabb körben). Ma elköltözöl egy jól fizető munka miatt messzire, mert akár bébiszitterrel is jobban jössz ki, mintha édesanyád vagy az anyós vigyázna a gyerekre (plusz kerülöd a konfliktusokat). Ugyanez igaz a barátokra. Régen együtt építettetek tetőt, vagy házrészt, ma a fene nagy jólétbe senki nem nyaggatja a barátait, hogy hétvégéken át csináljátok, inkább fizeted a szakit.

    Ugyanez a gyerekekre. Én nem voltam régen gyerek, de már az jó volt, ha mindenkinek volt biciklije, sokat játszottunk közösen, egyszerűen nem volt olyan, akinek nem volt valami kis haveri köre. Ma ha nem tetszik a Pistike, benyomod az x-box-ot és szarik a gyerek a többire, elvan egyedül. Nincs rászorulva, hogy kapcsolatokat teremtsen, vagy konfliktusokat kezeljen.

    Folyt. köv.

  • V.A.Laki
    @gunnerwatter: Megosztom veled a legjobb vallasi elmeletet, amit Philip K Dick talalt ki. Ez ugy kezdodik, hogy a Biblia igaz, az ember ordogi armanykodassal uzetett ki a paradicsombol, ami utan szabad lenykent kezdett tapasztalni, tanulni es boldogulni, mig el nem jott Jezus es a megvaltas, amivel Isten vegso gyozelmet aratott a Satan felett. Ugy nezett ki, rovid levezetest kovetoen jon a masodik eljovetel es befejezodik ez az egesz univerzum.

    A Satan ezzel igen nagy bajba kerult, hiszen a vilag vegul is az ove. Ezert almot bocsatott mindenkire, es azota az emberek egy ilyen Matrix-szeru teremtett valosagban almodjak maguk. Az evolucio, a modern gyogyaszat, az internet, sot meg a szekta szeru egyhazak is mind-mind a Satan muvei, amivel falat emel Jezus es az emberek koze, akik igy keptelenek es alkalmatlanok lesznek a megvaltasra. Ez a Jezus vs Satan meccs masodik felideje edidg.

  • Atkaa7
    Folyt: ugyanez látszik nyugaton. Rengeteg német nyugdíjas költözött hozzánk, és mindig ámulnak, hogy a poros kis dél-alföldi faluba mindenki ismer mindenkit, és van 2 szava a másikhoz. Nyilván, mivel itt a szívesség is valuta, nem csak a pénz. Több némettel is beszélgettem munkámból kifolyólag, imádnak Mo-n lenni, nemcsak anyagiak miatt, hanem az emberek miatt is. Sokan pont emiatt meg akarnak ténylegesen tanulni magyarul, bármilyen nehéz is nekik.

    Pár német ismerősöm pl. azóta rendez otthon is utcabálat, mióta Magyarországon látták, hogy van ilyen, és így meg lehet ismerni a szomszédokat. Előtte csak éltek egymás mellett, meg talán köszöntek.

  • Tibor
    jobb nem, viszont kiszamithatobb es stabilabb.
    nem kellett felni, hogy egyik naprol masikra elveszted a munkad es ami ezzel jar rovid uton mindent.
    akkor egy kozepszeru eletszinvonal volt de az elerheto mindenkinek es lehetett tervezni.
    ma elerheto egy magasabb de a kockazat is joval nagyobb…
    kinek a hozam fontosabb kinek a biztonsag, kockazatturo kepesseg ugye.
  • Neville
    Kamunosztalgia: Speciel Hajdut igen, ugyanis az ma is korrekt bojlereket gyárt.
  • Garázs
    Szeretnék 2,7 hónap alatt 1,011 millió forintot keresni!
  • N0MAD
    ” Szeretnék 2,7 hónap alatt 1,011 millió forintot keresni!”

    Munkán gondolkoztál már?

    Amikor bármilyen szaki kijön és félóra-óra ha csak 20.000 akkor csodálkozom? Ha jön.
    Motoros fűkaszás gazirtás akár 2 óra munka is ugyanennyiért. El kellene bontatnom egy csomó régi melléképületet, készítem a lelkem a sokkra. Szerinted komoly előtanulmányokat igényel, vagy törvényi akadályát látod a pénzkeresésnek?

  • Blend Ahmed
    userspanner: “Elmehetsz rengeteg klubba, sport-tánc-társas est-kirándulás-nemzetközi találkozók, couchsurfing-önkénteskedés stb.”

    Csányi Vilmos pont erről írt: “A modern társadalmakban ezért szerveződik számtalan és igen különféle csoport. Minthogy a szocializáció nem természetes módon történik, ezekhez a csoportokhoz egészen gyenge a kötődésünk, amit a csoportok folyamatos felbomlása is mutat. A kötődés gyengeségét a modern ember azzal igyekszik ellensúlyozni, hogy egyidejűleg sok csoport tagja lesz, térben és időben elválasztva sokféleképpen próbálja meg kielégíteni csoportigényét.”

    Ezek mind-mind csak álmegoldások.

  • jurta
    Megdöbbent, akik szerint a tömegközlekedés pár évtizede jobb volt. Talán nagyon mást nevezünk jónak.

    Jártam iskolába Budapesten 199x-ekben. Utastájékoztatás: nehezen használható megállóhelyi táblák, térkép csak a nagyobb csomópontokban (sajátot vásárolni csak 2000 után tudtam!). A gyakran használt útvonalakon a felszíni járatokat érdemesebb volt inkábbmegtanulni.

    Ma már nem élek Budapesten. A saját eszközömön beírom a célpontom (nem a megállóhely!) nevét, és a közlekedési vállalat által ingyen biztosított szoftver végigtervezi nekem az utat, időzítéssel. Egyféle, rendkívül rugalmatlan jegy és havibérlet helyett választhatok vagy 25 féle terméket.

    De tényleg, vasárlóerő-paritáson drágult 17%-kal.

    Az igaz, hogy 30 éve jobban el tudtam fogadni, hogy 20 percet várok a buszra a menetrend ismeretlensége vagy forgalom miatt. Nem is tudtam a helyzetet azonnal 300 emberrel közölni. 🙂

  • D
    A fejlődés új lehetőségeket teremtett, de igazán kevés dologra kötelez.
    – jelenleg is élhetne több generáció együtt, de valamiért nincs rá igénye a többségnek (régen ez nem választás kérdése volt, szimplán anyagi kényszer)
    – jelenleg is leköltözhetsz egy kis faluba, vehetsz pár hektár földet, és kipróbálhatod, milyen a kisüzemi mezőgazdasági élet (mégsem teszed)
    – egészen júniusig vehettél Ladát is ha akartál (mégse vettél)
    – jelenleg is élhetsz évtizedekkel ezelőtti életszínvonalon, és máris közelebb vagy az anyagi biztonsághoz (rosszul fizető munka azért sokfele van az országban)
    – jelenleg is tarthatsz közeli kapcsolatot a családoddal (persze ha toxikusak a családi kapcsolatok, most van lehetőség a távolságtartásra)
    – jelenleg is lehetnének tömve a templomok, de mint kiderült, társadalmi nyomás nélkül arra is kisebb a kereslet
  • Blend Ahmed
    userspanner: “Általában 50 feletti férfiak “vallása” az aktuális kormányt szidni és elégedetlenkedni, függetlenül az anyagi helyzetüktől. A komoly gond az egészséged, az állásod, a családod, ezzel kéne foglalkozni korrupt politikusok helyett.”

    Rájöttem, hogy honnan ismerős ez a szöveg. Te pont a kádári kompromisszumot ajánlod fel: “ha te nem szólsz bele a politikába, akkor én nem szólók bele a magánéletedbe”.

  • A kék bolygó lakói
    A Nyugat magas életszínvonalának, és így Magyarország magas életszínvonalának is az az ára, hogy a globalizáció útján kiexportáltuk a rabszolgamunkát, gyerekmunkát, környezetszennyezést, szabályozatlanságot és minden olyan dolgot, ami alacsony életszínvonalat eredményez, Keletre, és minden, cinikusan csak fejlődőnek nevezett országba.

    Ezért élsz jobban, mint régen, mert más farkával vered a csalánt.
    És közben szemrebbenés nélkül rendeled meg Kínából a rabszolgamunkával előállított filléres cuccokat és utaztatod át a fél világon. Mert magasról teszel arra, hogy a globális társadalmi olló hogyan tágul, hogyan szennyezed a környezetet, és hogy valójában más dolgozik helyetted – neked legyen csak jó, az a lényeg.

  • philosopher
    Nagyon sok jó gondolat leírásra került, ami miatt azért érzésre előjöhet, hogy jobb volt régen: információ túltolulás, nagyobb bizonytalanság és felelősség. Korrupció és stressz mindig volt, talán ezek tálalása, ami miatt többet aggódunk miatta.

    Amit még hozzátennék, az a gyors technológiai változás, amihez az emberek egyre nehezebben tudnak alkalmazkodni, a világ pedig elrobog mellettük. És mivel egyre tovább élnek az emberek, egyre nagyobb részét az életüknek kellene alkalmazkodással, tanulással tölteni (40-50 év felett is), de ez sokaknak nem megy. Aki például már 20 éve idősnek érezte magát ahhoz, hogy számítógépekkel bajlódjon, az ma pl. 70-80 évesen teljesen kiszorul egy csomó sokaknak már természetes dologból és nem érti a világot. És ez valószínűleg még csak fokozódni fog.

  • AA.
    Kicsit más téma, de én a “régen a gyerekek jobban tisztelték a felnőtteket, a szüleiket, a tanáraikat” nézetben szoktam kételkedni.

    Szerintem az emberek összekeverik a tiszteletet a félelemmel. Az, hogy a gyerekek féltek a tanártól, mert körmöst adott, ezért nem beszéltek vissza, vagy féltek a saját szüleiktől, mert megverték őket, ha nem köszöntek illedelmesen a szomszéd néninek, ezért “udvariasak” voltak, az szerintem távol áll a tisztelettől és nagyon káros is erre úgy tekinteni, mintha ezt jelentené.

    A gyerekeknek nem természetes érzelmük a tisztelet, tisztelni egy felnőtt tud egy másik felnőttet. Ők teljesen más motivációból tesznek vagy nem tesznek valamit.

    Én mindenesetre örülök, hogy a “mai gyerekek” nagy részének nem kell ilyen félelemben élniük, nem kell magázniuk a szüleiket, és hogy nem elfogadott az, hogy megalázhatja őket bármelyik felnőtt, csak mert ő felnőtt.

  • random
    Volt egy cikk a 444-en, hogy El Bundy a rém rendes családból, egy cipőboltos fizetésből mennyire jól élt, gyakorlatilag mindene megvolt. Persze ez csak film, de érdekes párhuzamokat von le a szerzője…:
    444.hu/2018/09/08/25-eve-meg-amerika-legnagyobb-vesztesenek-tunt-de-ma-mar-egyertelmu-hogy-eszetlen-nagy-kiraly-volt

    “25 éve még Amerika legnagyobb vesztesének tűnt, de ma már egyértelmű, hogy eszetlen nagy király volt”

    Persze ez amerika, és nem magyarázza a fenti stat. adatokat. De az emberi kapcsolatok ellaposodása viszont nagyon látszik a mai társadalomban.

  • Lasszó
    Ebben mind igazad van amit írtál, csak mivel már túl jól élünk előkerültek a teljesen degenerált problémák, mint pl. kitalálom férfi létemre, hogy a nemem mostantól “hableány” és akkor nem a diliházba dugnak, hanem teljesen komolyan vesznek, felkarol egy szervezet és a jogaimért fognak küzdeni, stb-stb. Továbbá a mai világban sok esetben menőnek számít nem dolgozni, elválni, össze-vissza csalni a házastársam, szóval az ilyen naplopó “hírességek” élete. Ez valahogy régen nem volt ilyen nagy mértékben.
  • Györgyi
    Szerintem ma nagyságrendekkel nagyobb a kínálat mindenben, ezerféle dologra költheti az ember a pénzért, ezért hiába engedhet meg magának sokkal több dolgot, mint amiről az elődeink valaha is álmodtak, mindig marad kismillió más, amiről le kell mondani, így marad az örök elégedetlenség. Inflálódott az életmódunk, mint azt valamelyik cikkben írtad.
  • NAR
    Alapvetően egyetértek a bejegyzéssel. Azért a sok-sok “átlag” a cikkben eszembe juttatta ezt: https://kiszamolo.hu/median-es-atlag-kulonbsege/ 🙂

    Még egy szempontot szeretnék bemutatni: 15 évvel ezelőtt N négyzetméteres lakásban laktam, nem volt autóm – ma 2.5*N négyzetméteres lakásban vagyok, van autóm, a fizetésem inflációt meghaladó mértékben nőtt, ezek szerint jobban élek. Viszont 15 éve egyedül éltem az N négyzetméteren, most 6-an vagyunk a 2.5*N négyzetméterre, tehát 15 évvel ezelőtti életteremnek csak alig 40%-a áll rendelkezésemre. Ugyan van autóm, de saját célból (szinte) ugyanúgy nem autózok, mint 15 éve, csak a gyerekeket hozom/viszem. Ugyan jóval többet keresek, de 15 éve 1 hét síelés, 2 hét külföldi út nyáron simán belefért a megtakarításaim növelése mellett, most ezekre esélyem sincs és az éves megtakarításom kb. egy nagyságrenddel kisebb.

  • jami
    Én soha nem sírtam még vissza korábbi időket nőként. És nem is értem a nosztalgikus múltba nézőket. Se szülésbe nem vágytam belehalni, se sok kisbabát eltemetni. Esetleg pár férjet. Tulajdonom meg max. az ékszerek, de dolgozhattam volna. Nuku önrendelkezés. Most is nehéz sok helyen, még mindig csak amiatt, mert valaki nő…
  • Szonti
    Kíváncsi lennék egy olyan összehasonlításra, hogy az emberek mennyire érezték magukat boldognak pl. 100 / 50 / 25 stb éve és ma. Tudom, ez egy nagyon nehezen mérhető adat.
  • jani129
    Jó írás.
    Nincsen aki összehasonlitsa, mert senki nem ugyanaz az ember, mint aki 50 éve volt. De sejtem, h. szüleimnek nehezebb volt, mint nekem. Akkor is voltak hazugságok amiket mindenki elmondott, most is vannak, másokat hazudnak, de a régiek rosszabbak, húsbavágóbbak voltak. Sokszor bosszant, amit mindenhol halllok-olvasok, de könnyebb elviselni, mint amilyen a régi lehetett. Ez szubjektiv véleményem.
  • matetoth

    Csak azt nem veszed figyelembe, hogy a globális kereskedelem nem kinyitja, hanem zárja a globális ollót, enélkül a fejlődő országokban most kezdenék felismerni, hogy a tisztaságnak van pozitív hatása.

    Azzal, hogy az itthon már nem versenyképes dolgokat kiszervezzük a világ másik felébe, olyan növekedést érünk el ott, hogy a kínai éhínség a múlté, de egész ázsia, sőt, afrika nagy részében alig van belőle.

    Az a baj ezekkel a gondolatokkal, hogy nem értik a közgazdaságtant: ha ázsiában is nyugati béreket kell fizetned (mindenféle “fair trade”, meg a többi sötét ötlet miatt), akkor nem ázsiában fogják gyártani a dolgokat. Amikor ez megtörténik, csak reménykedjünk, hogy lesz elég termelése, hogy etesse azt a sok éhes szájat. Ha nincs, akkor meghalnak. Mert nincs elég.

  • Footprint in the dust
    Szerintem nem az anyagi oldalával elégedetlenek az emberek elsősorban, hanem az erkölcsi és a morális dolgokkal, vmint túlságosan elszakadtunk a természettől, a mai ember úgy tekint magára mintha nem lenne része a nagy egésznek.