Telekocsi

Az egyik ismerősöm szinte minden vidéki útjára már autóval megy vonat helyett. Azonban nem a sajátjával, hanem telekocsiba társul be, vagyis olyan autókba, ahol a tulajdonos útitársakat keres és így megosztják az utazás költségeit.

Egy Budapest-Pécs útvonal 2000-2500 forintból megjárható (általában) klimatizált autóval, autópályán. Ugyanez az út vonattal még másodosztályon is minimum 4.305 Ft, de ekkor közel négy órát utazol egy klíma nélküli vagonban.

Elmondása szerint az útitárs keresők két legjellemzőbb típusa az üzletember, aki (mondjuk) pécsi és Budapesten is van irodája, illetve gyakran (többé-kevésbé hivatalos) fuvarozók is ezeken az oldalakon keresnek kuncsaftot, bár ez van, ahol tiltott tevékenységnek számít.

De találsz ingázáshoz is rengeteg járművet, egy Gyömrő- Budapest III. kerület 500 Ft-ból megjárható, akár egy egyéves Lexussal is. Olcsóbb és kényelmesebb is, mint bármi más.

De az Érd-Budapest útvonal is jó ajánlat 300 forintért alkalmanként, vagy a Törökbálint-Budapest is.

Az ezzel foglalkozó oldalakon beírod az útirányt és a dátumot és megnézheted, ki vinne el téged. Elég sok adatot látsz a sofőrről (és persze az utazni vágyókról is, ha te magad lennél sofőr). Kötelező megadni az autó típusát és korát, dohányzó-e, klímás-e, autópályán menne-e, házi kedvencet szállít-e, csak csomagot szállít-e, összesen hány fő utazna együtt (Ha egy ötszemélyes autóba 4 útitársat keres az autós, akkor lehet, hogy kényelmetlen utad lesz. Ilyenkor válassz másik autót.) és egyéb hasonló információkat.

Azt is megadhatja a vezető, hogy a tervezett induláshoz képest mennyivel hajlandó előbb vagy később indulni, illetve mekkora kitérőt hajlandó bevállalni.

A maximális költség is fel van tüntetve, annál csak kevesebbet fizethetsz, ha tele lesz a kocsi.

Mind az utasokról, mind a vezetőkről vannak értékelések, így előre láthatod, kivel fogsz utazni, ha őt választod.

Érdeklődhetsz a csomagtartó méretéről (ha utas vagy és hoznál csomagot, azt előre illik is jelezned) és minden egyéb kérdést is feltehetsz az autótulajdonosoknak.

Budapest és bármely vidéki nagyváros között szinte mindig van hely, főleg hétfői és pénteki napokon. Próbaképpen beírtam most hétfői dátummal egy Szeged-Debrecen utat az autohop.hu oldalra, találtam is valakit, aki egy hatéves Swifttel elvitt volna, kilenc órás indulással. Vagyis vidéki nagyvárosok között is működik, még ha nem is olyan nagy a választék. (Ha nem mennél Debrecenig, vagy nem Szegeden csatlakoznál, azt is meg lehet beszélni az autóssal.)

Bécsbe utaznál? Találomra kiválasztva a szerdai napot, ugyanitt az autohop-on egyből csak személyautóval hét lehetőséget találtam, van, aki még háztól-házig szállítást is vállal. Az árak 3.000 ft és 15.000 ft/fő között szóródnak. Ez szinte ingyen van a taxik 70 ezer forintjához képest. Így már mindjárt versenyképes egy Bécsből induló társasút is. (Ma már sokan utaznak nyaralásra inkább Bécsből. Olcsóbbak az utak és általában jobbak a szállodák is, illetve a nyári iskolai szünet és az ezzel együtt járó áremelkedés is később köszönt csak be.)

A mikrobuszos ajánlatokat már megszámolni sem volt kedvem, annyi volt.

De müncheni és londoni út is akad bőven.

A rendszer jól kiépített, szerintem érdemes meggondolni, hogy részt vegyél benne akár utasként, akár autósként. (Ha te vagy az autótulajdonos, 3 utas esetén neked már szinte ingyen van az út. A NAV állásfoglalása szerint ha az autós nem jövedelemszerző tevékenységként folytatja az útitársak szerzését, csak a költségek megosztása miatt, akkor nem is keletkezik adóköteles bevétele. Bővebben itt.)

A két legnagyobb oldal a már említett autohop és az oszkar.com. A szolgáltatásaik (egyelőre) ingyenesek. Ha van tapasztalatod a rendszerről, írd le a hozzászólásokban.

Ha szeretnél többet tudni a pénzügyekről, gyere el az Akadémiára, hamarosan indul a következő.

Valódi pénzügyi tanácsadásra van szükséged, eleged van már az ügynökökből? Kattints a linkre további információért.

Olvasd el a többi pénzügyekről szóló írást is a kiszamolo.hu oldalon.

Ha szeretnéd tudni, hogy új poszt jelent meg a blogban, jelölj be minket a facebookon:www.facebook.com/kiszamolo vagy RSS-en

Share

57 hozzászólás

  • tip
    Annyiban igazuk van a költséghozzájárulást firtatóknak, hogy a telekocsi ötlet eredeti célja a közlekedő autók számának csökkentése azáltal, hogy egy autóba ülteti azon utasokat, akik egyébként külön autóval mennének azonos útvonalon.

    A telekocsinak eredetileg nem célja az, hogy üzletszerűen utaztassanak vele, pláne nem a jelentkező utasok számától függővé tenni az utat. Az ilyen használat nem csökkenti a közlekedő autók számát, hanem éppenhogy növeli, hiszen a tömegközlekedésnek támaszt konkurrenciát (ezzel még környezetvédelmi céloknak is szembemegy). Arra már gondolni sem merek, hogy az ilyen cégek adómorálja milyen.

    Úgyhogy mivel az autó fenntartása és még az út megtétele is független az utasoktól, ezért nemhogy az állandó költségeket nem jogos arányosan megfizettetni, de még a benzinköltség szétosztása is mindenképpen hasznos a sofőrnek, ha profitot nem is termel vele.

  • Zsoca
    “Vagyis a sofőr több mint az egész költségét kifizettetné az utasokkal. Ez mondjuk minden csak nem fair.”

    Már elnézést kérek, de az üzlet nem úgy működik hogy fair-nem fair, hanem úgy hogy van kínálat és vagy van rá kereslet vagy nem. Péel valaki 3000-ért kínál egy utat (amire a haverom mondta azt hogy “de szemét a sofőr, lehúzza az utasokat, más 2500-ért kínálja ugyanezt”), nekem vonattal 4700 lenne ez az út, én spórolok 1700-at, ő keres 3000-et, mindenki jól jár. De ha 7000-ért kínálná az utat akkor se mondhatjuk hogy nem fair, ő ennyiért kínálja, kell nekem? Nem? Akkor ennyi, nem ő az én emberem oszt jó napot, nem háborgok azon hogy “de milyen szemét már hogy le akar húzni”. Amúgy is ez a magyar társadalom egyik nagy problémája, képtelenek vagyunk piacgazdaságban gondolkodni.

  • jurta

    “az üzlet nem úgy működik hogy fair-nem fair, hanem úgy hogy van kínálat és vagy van rá kereslet vagy nem. […] ez a magyar társadalom egyik nagy problémája, képtelenek vagyunk piacgazdaságban gondolkodni.”

    Ha piac van, akkor a telekocsi pontosan annyival lesz drágább, mint az (elvileg a keresletet akár teljesen fedező) tömegközlekedés, amennyivel az utasok értékesebbnek tartják annál. Hiszen aki magasabb pluszt kér, mint a méltányos, a helyett a többi sofőrrel mennek. (Negatív összeg is lehet, ha pl. nem tartják olyan biztonságosnak, mint az állami szolgáltatást.) Jozsó talán arra panaszkodik, hogy azon a viszonylaton, amit keresett, valójában nincs piac.

    Persze ő is vehet autót és letörheti ott az árakat, előbb-utóbb meg is térül. 🙂

  • Zsoca
    Uhh szerintem én vagyok hülye de esküszöm nem értem amit írtál. 🙂 Most tényleg nem trollkodni akarok, fejtsd már ki légy szíves az előző gondolatmeneted mert tényleg kíváncsi vagyok a véleményedre.
  • Sanyika
    Sziasztok!

    -val annyiban egyetértek, hogy sokan tényleg érdekes árképzést alkalmaznak. Megértem, hogy idő és pénz az utasok összeszedése, ezért egy bizonyos plusz összeggel kalkulálni kell… de egy dolgot nem szabad elfelejteni: a legtöbb autós mindenképp megtenné az adott utat, szóval benzinköltségen kívül hadd ne kelljen már mást is fizetni. Arról nem is beszélve, hogy igenis vannak akik céges autóval cég által térített üzemanyaggal és egyéb térített költségekkel operálnak, ez esetben nekik minden zsebre megy. Nem sajnálom tőlük, de azért ilyen esetekben (és úgy általában) rugalmasabbnak kellene lenni árképzésben (ha pl. még viszek is magammal +1 embert, azaz még további utasokat szerzek). Ez sok sofőrből hiányzik, szerencsére azért vannak kivételek.

  • jurta

    Bocs, vizsga volt.

    A Bp-Szfehérvár vonatjegy gyorsvonattal 1450 Ft.
    A személyautó lejutása vitatkozhatunk végtelenségig, mennyi, de legyen mindennel együtt 3900 Ft (58 Ft/km).
    A sofőr tippeljen arra, hogy két utast tud befűzni -> ha barátilag osztanák az útiktget, mindkettőtől 1300-at szedne be.

    Na most ha sokan akarnak telekocsizni és kevés a telekocsi-hely, akkor a sofőr kérhet 1450-nél többet is, amennyit csak az utasok hajlandók érte fizetni.
    Ha kevesen telekocsiznának és sok a hely az autókban, akkor bizony lehet, hogy 1300-at sem tud tőlük nyúlni, csak legalább vele jöjjenek, ne mással.
    Ellenben ha a hely is, az utas is sok, akkor az ár pontosan ott állapodik meg, amennyire az utasok értékesnek tartják. Ez a vonatkínálat színvonalától is függően lehet a vonatjegyár alatt vagy felett is.
    (Kicsit én is jobban átgondoltam.)
    Jozsó panasza talán: kevés a sofőr, sok az utas.

  • ZoltánH
    Lehet érdemes lenne egy friss cikket írni a témában.

    A két nagy szereplőnél igen komoly változások voltak.
    Az Oszkár részben fizetős lett.
    Az AutoHop-ot felvásárolta a francia BlaBlaCar, ami a világ legnagyobb telekocsi közössége.