Új autót a jelenlegi használt helyett?

Jövő héten startol el az újabb állami pénzszórás, amelyiknek egyik eleme a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása. Ennek összege 2,5 millió forint, de maximum az autó árának a fele.

Ha egyike vagy annak a 170 ezer legalább háromgyerekes családnak, aki potenciális haszonélvezője a lehetőségnek, a helyedben elgondolkodnék azon, hogy eladjam a használt autómat és vegyek egy újat.

Amit már tudunk egy ideje, hogy az autóval járó legkisebb kiadás az üzemanyag-költség. Ennél többet nyom latba az autó értékvesztése és a finanszírozási költsége, vagyis hogy mennyi pénzed áll autóban, ahelyett hogy a bankban kamatozna. Most, hogy már újra lehet kapni 4,5% kamatot a pénzedre, ez utóbbi is komoly költség, 5 milliós autónál évi 225 ezer forintról beszélünk.

Egy átlagos autó az első három évben az új árának 30-35%-át veszíti el, különösen ha idehaza forgalomba állított és keveset futott autóról beszélünk.

S itt jön képbe az állami támogatás: ha veszel egy 5-8 millió forintos autót 2,5 millió forinttal olcsóbban, amit három évig kötelező megtartanod, akkor három év alatt az állami támogatás fedezi az értékvesztésedet. A finanszírozási veszteséged (alternatíva költséged) még mindig fennáll, de ha találsz 0-3%-os kamatra hitelt és nem vagy alig teszel bele indulásnál saját pénzt, a finanszírozási kiadás is elhanyagolható, vagy alacsony. Így már tényleg csak a benzint, adót és a biztosításokat fizeted. Vagyis olcsóbb lesz (lehet) fenntartanod a támogatott új autót, mint akár egy 8-10 éves használtat.

Egy 19 éves Suzuki Swift-tel, amit egy marék szotyiért vettél és a falu végén a Józsi bácsi szervizeli egy kannás borért, nem veszi fel a versenyt semmi, de nagyon sok embernek, aki igényelheti a támogatást, érdemes átgondolni, vált-e egy új autóra.

Használd bátran a kalkulátort, nézd meg a kínálatot, a Dacia-ba nem tudsz annyi extrát rendelni, hogy kimaxold a 2,5 milliós támogatást, a Nissan NV 200 bár le sem tagadhatná, hogy teherautós ősökkel rendelkezik (mint oly sok másik 7 személyes személyautó), de négymillióért már elhozhatod és talán erre is érvényes a 0%-os Nissan finanszírozás, a Nissan X-Trail SUV-ra biztos él a 0%-os finanszírozás és 6 millió alatt a tiéd lehet, (ne feledd, se értékvesztés, se (komoly) finanszírozási veszteség), ott a Fiat 500L már 3,5 milliótól és még számtalan másik modell. Amíg az autó eredeti ára 6-7 millió forint alatt marad, az állami támogatás teljesen vagy nagyrészt fedezi a várható értékvesztést és felette is arányosan kisebb az ilyen irányú költséged.

Ami biztos kiadás, az a casco, amit kötnöd kell, ha így veszel autót, de azért ennyit megér a lehetőség.

Ne feledj el alkudni a szalonban, ha ügyes vagy, 3-5%-ot még le tudsz alkudni plusz több cég kínál kifejezetten nagycsaládos kedvezményt, például a Volkswagen 1,5 millió enged a Touran árából. (Persze ennek felét bárki megkapja használtautó kedvezmény címén a kalkulátor szerint, de akkor is.)

Egy szó mint száz, játssz el a gondolattal, nem lenne-e olcsóbb most egy új autó, mint a jelenlegi használt.

S igen, az adófizetők fogják fizetni a te hasznodat, ahogy a stadionokat, a nyugdíjasok ingyenes utazását és túl sok minden mást is. De ha nem használod ki a lehetőséget, akkor csak te jársz rosszabbul.

Update: Azóta megjelent Totalcar cikk az elérhető 7 üléses autók áraival erre.

Share

134 hozzászólás

  • Ildikó70
    Hát pont ez a baj a 7 üléses autókkal. Ha kihasználod a 7 ülést, akkor nincs csomagtartód. Hová lehet tenni a 6-7 ember – amiből legalább 3 gyerek – 1 hetes nyalásra szükséges csomagját? Ha 30 cm-el hosszabb lenne a 7 személyes autó már lenne értelme, de így nem sok. Maximum a támogatás miatt vesznek olyat a 3 gyerekesek, ha egyébként ugyanabból a sima 5 személyes is megfelelne nekik vagy veszik a félteher autókat.
  • tzsolesz
    Az ilyen TT féle fideSS-es megnyilvánulásokat miért nem tiltod le??? Az ilyen embereknek egyszerűen nincs itt semmi keresnivalójuk!
  • Kalv
    Én nagycsaládban nőttem fel, a csok, a babaváró és az autótámogatás helyett mi bokros csomagot kaptunk. Az eredmény az lett, hogy a szüleim unokáiból összesen nem jönne ki egy nagycsalád, a születési ráta 1/4 alatt van. Persze lehet vitatkozni, hogy ez mennyire múlik az anyagiakon, de sejtet némi összefüggést, hogy csak annak van gyereke akinek sikerült saját lakást venni. Így 40 felé közeledve ez már valószínűleg nem is fog változni, ezek az intézkedések nekünk már későn jöttek.
  • Kiszamolo
    Ildikó, 5 embernek elég 5 ülés és marad hely a csomagoknak….

    Azon nem vitatkozunk, hogy semmi értelme az egésznek.

  • Kiszamolo
    tzsolesz, átírtam.
  • Amatőr
    “De ha nem használod ki a lehetőséget, akkor csak te jársz rosszabbul.”

    Ha meg kihasználod, akkor mindenki más is rosszul jár. That’s the spirit

  • Kiszamolo
    Amatőr, miután fizeted a stadionokat, a nyugdíjasok ingyenes utazását és ezer minden mást, amit nem veszel/vehetsz igénybe, még mindig mínuszos lesz a számla vége akkor is, ha egyszer igényeled azt, amit adni akarnak.
  • Second Wave
    Némelyik komment olyan aljas, hogy nem lehet szó nélkül hagyni…

    1) az egészségügyi ellátást nem a nagycsaládos anyu/apu kapja, hanem a gyermek. Ellátásban valószínűleg pont annyit, mint az ide irogató kommentelők gyermekkorukban. Megkockáztatom, hogy ami 30 éve ingyen volt, az ma már nem az, de nem akaron senki naív világképét összetörni.

    2) az oktatást nem a nagycsaládos anyu/apu kapja, hanem a gyermek. Hirtelenjében két tétel jut eszembe, amit a gyermektelenek ingyenesnek mondanak (de nem az):
    a) iskolai menza: a 3 gyermekesek 50 % kedvezményt kapnak.
    b) iskolai könyvek: valójában az iskolai könyvtárból kapnak a gyermekek kölcsönzött tankönyvet, amit év végén a KAPOTT állapotban kell visszaadni (mi ezért a visszaadandó könyveket inkább megvesszük a tankönyvellátóban). Ingyenes oktatás 🙂 🙂 Lehet, hogy régen volt ingyen koli, meg ingyen egyetem, most diákhitel van meg magánkolesz

  • Névtelen
    A gyerekeim 10-15 év múlva kezdenek majd el dolgozni és adót fizetni. Hogy EU tagok leszünk-e akkor vagy, hogy lesz-e EU senki sem tudja megmondani, ahogyan én sem tudom itt “tollba adni”, hogy melyik országban fognak élni, dolgozni, adót fizetni a gyerekek. De amikor házasságot kötöttem sem tudtam mennyi ideig fog az tartani, mégsem ketelkedtem.
    A gyermekvállalás a rendszertől független, örömteli vállalkozás, ami reményt ad a szülőnek és értelmet az életnek.
    A gyerekek itt fognak felnőni ebben az oktatási és egészségügyi rendszerben. Ez ad olyan magyar identitást nekik, hogy elhiggyem azt, hogy itt is fognak élni.
    A véleményem egyébként az, hogy ezzel a nagycsaládos támogatással kevesen fognak csak élni. Három gyerekesnek felesleges 7 ülés, több gyereke pedig keveseknek van. Nem gondolom, hogy sok Audi Q7-est vesznek majd ezzel.
  • Random okos
    Kiszamolo

    Azért azt vegyük észre, hogy történt egy gazdaságpolitikai váltás.
    Amit te mondasz, az a régi bokros/deutsch féle gazdpol. Azaz az állam az adóból szedi a pénzét, független jegybank, monetáris finanszírozás tiltott.
    Ma már nem ez van. Mmt van. Az államok korlátlanul pènzt nyomtatnak maguknak. Nem kell nekik a pénzed. Ezért van tao ellocsolás, kata, szocho csökkentés stb.
    Kimondom kerek perec, aki adózik az hülye.
    Meg az is aki forint készpénzben takarít meg. Teljesen értéktelen a forint.
    Gyakorlatilag munkaszerződésben is lassan el kéne gondolkodni mindenkinek, elfogadja-e a fix forint havi juttatást -4 százalékos reálkamat mellett.

  • Gary

    A Bokros-csomag az összeomlást kerülte el, amit a hasonló pénzszórások (a szocializmus végén) okoztak volna. A tragédiája sokkal inkább az, hogy az azt követő kormányok cselekedetei lecsökkentették a hatását. A mostaniból mi lesz, nem tudom, ha más ország lenne, tenném a popcornt a mikróba, így azonban sajnos annyira nem vicces.
    Mint ahogy a CSOK és társai által okozott ingatlanpiaci cunami is leginkább akadály kb mindenkinek, aki nem az építőiparban mozog… de még értelme sincs.

    @új hozzászóló:
    1.5M is elég hat-hétszemélyes autóra, átírással és nagyszervizzel. Ha ennyiért nem tudsz, akkor nem is akarsz. Az, hogy újra vágysz, más kérdés, de ez nem szükség. Az össz 3M forintodat egy új autóra költeni, csak mert most belefér az adófizetők által adott 2.5Mnak köszönhetően, óriási felelőtlenség. Ha valamit bizonyít a példád, akkor a támogatások által generált meggondolatlanságot.

  • Garguz
    Nem tudom hogy érdemes- e a pénzt tartogatni, ha 5 év múlva esetleg még ennyit se fog érni a forint mint most, ha valaki autót vesz nyilván nem befektetés, de ha pl beteszi az új állampapírba ki tudja hogy idő közben elolvad- e az a pénz vagy nem. Nem egyszerű. Amit a lakásárakkal generáltak az elszomorító. Én összegyűjtögettem 5 millió forintot sok sok év alatt, hogy ne vegyek fel felelőtlenül rengeteg milliót amiből most tudok venni egy kisautót és marad még valamennyi pénzem. Lakásra esélyem sincs 3 szoros árak mellett. Gyerekvállalás meg már végképp szóba se jöhet, utána a nyugdíjazásnál meg én leszek büntetve mert nem vállaltam gyereket. Elgndolkodtató a külföldi munkavállalás ismét mint a válság idején.
  • just-a-casual-reader

    Én személy szerint Hyundai SantaFe-vel szemezek már fél éve… és a poszt láttán felmentem ismét a hyundai.hu-ra letöltöttem onnan az aktuális árlistát és láss csodát, most az az ár van kedvezményes árnak feltüntetve, amit korábban a legalapabb felszereltségűnél kedvezmény nélkül láthattam…
  • Gary

    “Amit te mondasz, az a régi bokros/deutsch féle gazdpol. Azaz az állam az adóból szedi a pénzét, független jegybank, monetáris finanszírozás tiltott.”

    Ez az egyetlen működőképes út, ezeket a szabályokat nagyon sok könnyel írták. Csak Magyarországon nincs ez így, és ez eszméletlenül szomorú. Mint írtad, már most is durván értéktelenedik a forint, kíváncsi leszek a következő válságra. Ahogy mondani szokták, apálykor derül ki, hogy kin nincs fürdőgatya.

    Amúgy meg az állam továbbra is az adóból szedi a pénzét, csak úgy szólok. (Ha nem így lenne, akkor minek rontanánk a versenyképességünket azzal, hogy az alkalmazott 2x annyiba kerül egy cégnek, mint amit megkap?) Csak most ott vannak egyszeri pluszként az EUs források, amiket rendszeresen elherdálnak, illetve a jegybank soha nem lesz akadálya a kormány szándékainak.

  • Új hozzászóló
    , a válaszom a kerdeseitekre Névtelen név alatt ment, de szerintem egyértelmű.
    ugyanazt ismételd meg, amit írtam. Igen, nem akarok 1,5M ért egy ismeretlen, hasznát tragacsot, ezért buszozunk, vonatozunk 4 gyerekkel. És az összes megspórolt pénzt is felelőtlenségnek tartom én is új autóra költeni. Hála a támogatásnak már nem kell mindet erre költeni.
    A mi családunk tényleg egy jó példa arra, ahol téli találat ez a támogatás.
  • Ildikó70
    Szerintem most is válság van, amit leplezni próbálnak az intézkedésekkel. A CSOK nélkül nem lenne új lakásépítés, falusi CSOK nélkül elnéptelenednének a falvak, nem lenne ennyi dolgozó, mert az építőipar felszívja őket. A röghözkötés megy ezerrel, hogy ne menjenek el a fiatalok, mert nézd mennyi kedvezményt és mennyi ingyen milliót kapnak, aki elmegy hazaáruló. De ha megnézzük, hogy a most születő gyerekek családjai 10 év múlva milyen oktatást kapnak, milyen lesz az egészségügy és a szociális ellátás, hát sírva tudnék fakadni.
  • Lau
    Hazaáruló? Szerintem az az áruló, aki megelégszik azzal, ami itt megy és nem töri magát, hogy jobb legyen. És egyébként, ki a csaló, aki ellop tőled egy rekesz almát, majd kegyesen ad egy darabot? Vagy az, aki miután kifosztottoták és kiszúrták a szemét egy almával – inkább lelép? Most leszek 30, feleséggel, egy kislánnyal… Biztos fáj az idősebb generációnak szembenézni vele, hogy milyen világra dobtak minket, “fiatalokat”. Igyekszem máshogy átadni a lányomnak a helyemet, mint ahogy én kaptam. “Jaj, nem tudtunk mit tenni, a rendszer, a párt blablabla”…. aha, mindenki ultizni járt dolgozni, meg sütögette a pecsenyéjét meg a zavarosban halászgatott a mi számlánkra… A GYEREKEI SZÁMLÁJÁRA. Szóval kösz a moralizálást, csak nevetségesen leegyszersítő és hazug.
  • Gary
    @új hozzászóló

    “Nem akarok tragacsot.”
    Leírtad. Az állam most a vágyadat és nem a szükségedet finanszírozza, ez pedig egy lényeges különbség. Ha valódi szükséglet lenne, nem néznéd le az A Zafirát és társait.

  • Ildikó70
    Nem szerintem, hanem ezt lehet hallani a politikusoktól, főleg kormánypártiaktól. Sajnos nem egyszer hallottam már a szájukból, hogy az aki elmegy hazaáruló. Jobb esetben kalandor és pár hét vagy hónap múlva vissza fog jönni. Ezzel szemben aki a haldokló nyugaton megtalálja a számítását és rokon-koma módon akar érvényesülni nem jön vissza – és igaza is van. A fiatalok az eszük, munkájuk által akarnak érvényesülni és nem valaki által. Sokkal több közöttük a tisztességes, mint sokan gondolják.
  • ferka
    Azt hittem, ezt a támogatást csak a leendö gyermekekért lehet megkapni, mint a babaváró hitelt, de akkor nem igy van?
  • jami
    Nekem már a meglévő 5 személyes is nagy 😀 Ok, párszor tök jól jött az utóbbi pár évben, hogy vízszintbe rakható a hátsó sor, vittem vele olyat is, amihez az anyósülést is ledöntöttem – de. Amikor az enyémek kicsik voltak, alig volt gyerekes pakoló – átlag parkolóhely egyszerűen baromira szűk ahhoz, hogy a hátsó sorba be tudjon menni a gyerek, én meg bekötni. Jó párszor elölről másztam hátra 😀 És én hiába tudok pl. párhuzamosan is parkolni, ha páran simán sem, vagy csak a fehér vonalat nem látják… Kikanalazom én a kocsit reménytelen helyről is, de a mindennapokra feleslegesen nagy. Nekem. Lassan a gyerekeim nélkülem járnak suliba, én meg végre visszaváltok biciklire.
    Sok mindent nem értek a támogatásokban, a 7 személyes kiírást legkevésbé.
  • Second Wave

    Oksa, én is nézem a gépeket 3-4 hónapja, bár pont a Santa Fé nálam nincs képben 🙂

    Szerencsére a net nem felejt, letöltöttem ezt a két árlistát:
    2019.02.11., 2019.04.24.

    Ha mondod a típus/motor/ülések száma / felszereltségi szintet, mondom a két dátumtól érvényes listaárat.
    Bár gondolom te is látod, az azonos paraméterű / felszereltségű autók ára nem változott.
    Csak időközben bejött egy start változat 2 millió Ft-al olcsóbb indulóval, ebből jön le még az állami támogatás.

  • Baltazár

    “Egy normális országban a normális adófizetők számon kérik a kormányt, mire veri el az ő pénzüket”

    Megvolt a számonkérés, most kapták az n-edik 2/3 ot plusz felszántották az aszfaltot az ellenzékkel az EP választáson. Pont erre a programra kaptak felhatalmazást.

    Tisztában vagyok vele, hogy nem az állam adja a dolgokat, hanem valakitől elveszi és igyekszik újraballanszírozni a dolgokat. De Te is a népességfogyás miatt kongatod a vészharangot, a kormánynak pedig ez a válasza rá. Nem mondja, hogy szüllj, hanem megkönnyíti azok életét akik gyereket vállalnak.
    Magánvéleményem szerint a jólét és a gyerekvállalás fordított arányban van. Jó munkahely,trendi bulik, penthause lakás és villágjáró nyaralást nem szokás gyerekre cserélni. A javuló életkörülmények miatt nem jön a gyerek, bezzeg a putrisoron, a munkanélküliségre, az alkoholra jönnek a gyerekek!

  • Bitera S.
    Mennyivel jobb volt amikor nem babaváró hitel volt, hanem finom 5400 MILLIÁRDOS IMF hitel.
    … Sokan sírtak akkor is…
    De volt olyan is aki akkor rakta le a mai vagyonosodása alapjait.
  • Alfa
    :
    “Pont erre a programra kaptak felhatalmazást.”
    Belinkelnéd kérlek ezt a programot?
    Ja, meg egy hatástanulmányt arról, hogy a nagycsaládosoknak leginkább pont autóra költhető “támogatásra” van szüksége?
    A CSOK hatásairól is jöhet egy. Elég rég elindult, biztos látszik mennyivel többen jutottak lakáshoz mint előtte.
    Ha ez megvan, akkor folytathatjuk, hátha lekerül rólad az ideológiai szemüveg.
  • Sygma
    Egy évig leveleztünk a Emmivel/Miniszterelnöki hivatallal, hogy mivel se csok, se hitel, se egyéb támogatásunk nincs és soha nem is volt, így legalább annyit tegyenek meg, hogy ha veszünk egy “7” (valójában 5, csak befér 3 gyerekülés) személyes autót, akkor az ÁFA befizetésétől tekintsenek már el (kb. 2,5M…) tekintettel a 3 tervezett gyerekre. Na amit akkor ezért kaptunk, a fal adta a másikat. Szerintem írunk most egy köszönőlevelet.. 🙂
  • Sygma
    Minden autó 4 személes, kivéve a 7 személyes, mert az 5 személyes.. 🙂
    A 7 személyes verda azért feltétel, mert abba rendesen belefér 3 gyerekülés+2 felnőtt.
  • Névtelen
    “nem akarok 1,5M ért egy ismeretlen, hasznát tragacsot, ezért buszozunk, vonatozunk 4 gyerekkel.”

    úgy kell nektek. 😛

  • Névtelen
    “mindenki ultizni járt dolgozni, meg sütögette a pecsenyéjét meg a zavarosban halászgatott a mi számlánkra… A GYEREKEI SZÁMLÁJÁRA. Szóval kösz a moralizálást, csak nevetségesen leegyszersítő és hazug.”

    Ez tényleg az. 🙂

  • Fájdalmasan sötét-detektor

    “Aziz, fényt!”

  • Homer Simpson

    Dehogy könnyiti meg az életét a fiataloknak. Ezek a keresleti oldalt élénkítik, felhajtják az árakat. Az ingatlanfejlesztök meg jelenlegi ingatlantulajdonosok életét könnyítik meg. Arról nem is beszélve, hogy visszanyomták a lakásáfát 27%ra.
    Az könnyítené meg a fiatalok életét ha stadionok meg kastélyok meg felesleges vasútvonalak helyett lakóparkokat építenének, a kínálati oldalon tolnák a dolgokat. Ha növelnék a versenyképességet és ezáltal a reálbéreket, ha csökkene az állami pazarlás és több maradna a zsebekben.
  • Lau
    @Névtelen
    Ugye, hogy az? ” Aki külföldre megy, az hazaáruló” – ugyanez, pepitában. Egyetértünk.
  • Delta

    A mondat elején átsiklottál: “normális orazágban”.
  • Blend Ahmed
    Gary: “Ez az egyetlen működőképes út, ezeket a szabályokat nagyon sok könnyel írták.”

    A japánok pont az ellentkezőjét csinálják már 20 éve 🙂 A Nagy Gazdasági Világválság (1929-33) során/után is volt egy nagyon éles gazdaságpolitikai váltás. Például megszűnt az aranystandard, és bejött a keynsianizmus. Sokan (akkori) konzervatív közgazdász is azt jósolta, hogy innen már csak pár lépés a civilizáció vége.

    Mi van, ha most nem volt annyira látványos a váltás és nem szóltak a fanfárok, amikor átléptünk a korábbi korszakból az MMT-be?

  • delivery manager
    Valaki elárulhatná, hogy a 2004-2005 környékén már 25%-os ÁFA-t, ami emlékeim szerint 2006 környékén 20%-ra csökkent, majd 2009 júniusában ismét 25%-ra nőtt, végül 2012-ben 27%-ra emelkedett miként lehetne csökkenteni anélkül, hogy a kereskedők benyelnék a hasznot? Szerintem egy méretes SZJA csökkentésnek jött már el az ideje, de sajnos az még a kanyarban sincs, talán majd a 22-es választás előtt…
  • uva
    Úgye jól látom, hogy elesek ettől a támogatástól, mert az egyik gyerekem külföldi egyetemen tanul? Utána nem kapunk családi pótlékot, de bizonyos értelemben mégis számít bele a családi pótlékba, mert a másik két gyerek után kapunk emelt összeget.
  • Dani

    Fájdalmas még olvasni is az ideológiai marhaságot amit érvként próbálsz érvényesíteni.
    Segítek, hogy ne kelljen ekkora sötétségben élned, de félek arra sem veszed a fáradtságot, hogy a saját életedbe némi fényt gyújts:

    AJánlom Király Júlia könyvét (de van podcast és egy 1 órás műhelybeszélgetés is fenn a neten ), aki az MNB alelnöke volt 2007-2013 között, aki részletesen elmondja, hogy az IMF hitelt az akkori ellenzék is megszavazta ( ugye tudod,h ki volt akkor az ellenzék? ) és teljes mellszélességgel támogatták, amit aztán 2010-ben már fújoltak.

    Hab a tortán, hogy 2010-ben Orbán maga ismerte el a Bajnai kormány érdemeit a válságkezelés kapcsán az egyik német vezető újságban, de persze ez sem ért el ide. Cserébe megkaptuk Kósa “államcsőd közeli helyzet van” nyilatkozatát amitől egyből minden devizahiteles az imába foglalta a nevét.

  • Dani

    A kedvenc érvelésem, a 2/3-dal való kérkedés. Ha végig jártad az elemit, akkor menni fog a matek, aztán gyere vissza 2/3-ozni.
    Ja és hogy mennyire reprezentatív ez a 2/3, érdemesm megnézni hogy vidéken, kikből áll össze a tömeg:
    youtube.com/watch?v=5X3hKKwArxs

    Azért megvakarhatná a fejét néhány elvakult Fideszes, hogy vajon miért van az,h a fővárosban rendre rosszabbul teljesítenek ( még ha nyertek is ) mint vidéken? Biztos azért mert itt sok a hülye… vagy a migráns…ómájgád

    De ha már 2/3:
    Nem lehetne, hogy akkor így laza 9 év után végre ne az utolsók között legyünk az EÜ és oktatás terén?
    Esetleg lehetne végre országot építeni kerítés helyett. Habár tudom az kevésbé látványos….

  • Dani

    Ha a jelenlegi egyjulcsos SZJA-t tovább csökkentenék, akkor tovább rontanák azt az igazságtalanságot amit a felső decilis és az alsó decilisek között kialakult. Az összes ország aki egykulccsal próbálkozott mind később visszalépett. Az SZJA egykulcsossá tétele kb. 500mrd-os lukat ütött a költségvetésen, először 2016 környékén jött be annyi adó amivel évekkel korábban rendelkeztünk. Az SZJA-t ismét progresszívvé kéne tenni és után lenne érdemes csökkenteni. A témában ajánlom az Új egyenlőség videóit, nagyon jól elmagyarázza, hogy mi a probléma az egykulcsos rendszerrel.

    Mondom ezt úgy,h magam ellen beszélek, mert a felső decilisben vagyok és nagyot “kaszáltam” az SZJA módosításon de az ország egészére nézve végtelenül káros. A hab a tortán, hogy pont azok szavaznak leginkább a fideszre, akiket a legrosszabbul érint ez a trv. (is)

  • Bitera S.

    Te gondolom olvastad, azért vagy vesztes. 😀
  • jami
    3 gyerekesként én kérem szépen, hogy az oktatást és az eü-t támogassák, a többit megoldjuk magunk.
  • Jozsó
    Azért vannak itt érdekes vélemények…

    Azért 3M-ért nemcsak egy fostalicskát lehet venni.

    A másik, hogy ötleteltek a márkaszervízzel, casco-val. Nem kéne. Új autóra cascot kell kötni. Nem kérdés. Nem azért, mert ez vmi előírás, de senkinek nem kívánom azt az érzést mikor mentünk volna a családdal vásárolni és csak a hűlt helye volt ott az autónak. És nem volt rajta casco, mert bénáztam.

  • Zabalint
    Elméletben aki jogosult rá, annak akkor is megérné egy Dacia Lodgy, ha nem használja 3 évig, majd eladja. Legalábbis a jelenlegi használt piacot nézve. A probléma az, hogy ha sokan csinálják ezt, akkor már nem éri meg, hiszen sokkal olcsóbban tudja csak majd eladni. Ráadásul ha a program 3 év múlva is lesz, és mivel a 7 személyes autókat 90%-ban eleve nagycsaládosok igénylik, ezért nem lesz ki megvegye, hiszen más nagycsaládosok is inkább újat fognak venni.

    Persze használatra bőven megéri, lecserélni mondjuk egy 10 éves kocsit egy újra féláron, majd használni 10 évig. Az osztogatással nem értek egyet, de egyéni szinten nézve érdemes élni vele, ha már van ilyen.

    Mondjuk nemrég láttam egy Lodgy-t egy Renault-Dacia szalonban, 4 vagy 5 gyerekes családnak egyértelműen kevés, mert ha megtöltik a kocsit, nincs elég csomagtér. 3 gyerekeseknek elég.

  • porthosz
    A többkulcsos SZJA a gazdag országok játékszere. Mert ahhoz kell egy jó vastag középosztály.

    Ez egy viszonylag egyszerü történet, a többkulcsos szja nem sújthatja a szegényeket mert azzal csak adtál a sz@rnak egy pofont, a felső 10%-ot soha nem tudod igy megadóztatni mert nem bérből él és különben is sokkal ügyesebb annál.

    Bármilyen értelmes limiten meghatározott második kulcs ma magyarországon maximum néhány százezer embert sújtana, ennyiből áll az un. középosztály és ennek jelentős része abban a pillanatban lelécelne külföldre. Márpedig igen vastagon kéne fognia annak a második kulcsnak ha bármilyen nem elhanyagolható bevételt szeretne az állam kisajtolni ebből a pár százezer emberből.

  • Kiszamolo
    Józs az elektromos autóra is kell casco 3 évig az állami támogatás miatt, tuti, hogy itt is kell.
  • delivery manager

    Nem értek egyet veled, amíg Magyarországon a feketén foglalkoztatás ilyen elképesztő méretű, addig szerintem csak az SZJA kulcs csökkentése a megoldás, vagyis olyan alacsony legyen, hogy a munkáltatónak már ne érje meg ezzel trükközni és az alkalmazottainak ezzel forintosítható kárt okozni (nyugdíj / hitelfelvétel stb). Azt kell végre felfogni -szerintem-, hogy az országot nem csak a bérből és fizetésből élőknek kell eltartania.

    A progresszív adózást akkor támogatnám ha :
    1. nagyon magas szint fölött lenne a második kulcs bevezetve – legalább 1-1,5 millió Ft / hó -> efölött mondjuk 30%, ez alatt meg lenne 9%
    2. eltörölnék a KATA-t és az egyéb, egyébként legális trükköket, kiskapukat, amivel nagyon sokan hasraütésszerű bevételek után fizetnek röhejes közterhet, esetleg minimálbérre bejelentve osztalékként vesznek ki tíz meg százmilliókat / év

    De ez nem ennek a posztnak a témája.

  • delivery manager

    Egyetértek veled, a 10. decilisbe tartozó emberek nem fizetnek SZJA-t, de ezt általában elfelejtik a politikusok hangoztatni.
    Egyetlen megoldás a fogyasztás adóztatása, amin kicsit meg lehet fogni a leggazdagabbakat is.
  • Malom
    Az SZJA-t lehetne úgy is csökkenteni, hogy ugyanabban az időpontban egy magas adóalap felett második kulcsot vezetnek be. pl. 9% évi 12M / 18M / 24M-ig, felette 19%. A többség így nyerne, de akik brutál összeget keresnek többet fizetnének…ők általában amúgy sem az SZJA miatt szavaznak ide vagy oda…
  • Malom
    A felső decilis ÁFA-t se mindig fizet, mert a fogyasztás jelentős részét be lehet tolni a cégbe nettóban elköltségelve…
  • Zedder
    @delivery-manager

    Ti nagyon el vagytok tévedve, ha szerintetek a 10. decilisben csak az érinthetetlen csodagazdagok vannak. Amennyire szar, szétszakadt, lecsúszott lett Magyarország, már simán egy diplomás full bejelentett tisztességes állással oda fogsz kerülni.

    Az a pár ezer ember, aki igazán gazdag, na az nem oszt-nem szoroz, mivel pont ők bújnak ki minden esetben a közteherviselés alól, miközben kb. a pénz 99%-át ellopják. És a maradék 1%-on osztozik a többi ember, a tízmilliónyi plebsz.