Sok témáról nem írok, mert írtam már sokszor. Azonban gyakran kiderül, hogy utoljára akár hét-nyolc éve írtam róla , ezért újra elő kell venni ezeket a dolgokat.
Ilyen a unit linked biztosítás is, sokszor leírtam már, hogy miért nem szabad kötni. (Röviden: olyan magas a költsége, hogy mindenki jól jár vele, csak te nem.) Ennek ellenére a tanácsadást kérők nagy részének van ilyen terméke, akár nyugdíjcélra, akár a gyerekeknek, akár saját magának. Ebből is látszik, hogy továbbra is beszélni kell róla.
Az ilyen terméket az emberek jellemzően ismerőstől vagy ismerős ajánlására vesznek, mondván, ha annyira rossz termék lenne, csak nem akarná eladni nekem. Pedig de. Ez a rendszer működésének lényege, jobb munka éppen nem lévén valaki elmegy ügynöknek egy ilyen céghez, ahol unit linked biztosításokat kell eladni. Azt sem tudja igazából, mit árul, felkeresi az összes ismerősét, eladja nekik az egyébként borzalmasan rossz terméket. Néhány hónap múlva elfogynak az ismerősök, ezért legtöbbször egy másik munka után néz. Ez a rendszer már így működik talán száz éve, mindig jönnek az új értékesítésők, akiknek van 15-20 ismerőse.
Gábor összefoglalta a saját történetén keresztül, hogyan került bele a rendszerbe és milyen nehezen szállt ki belőle.
Következzen az ő levele:
Azért írok, mert ma végre megszabadultam a unit-linked biztosításomtól és szeretném megköszönni hogy felnyitottad a szememet! Nagyszerű ez a pénzügyi edukáció, amit végzel, kérlek ne hagyd abba, sokaknak van rá szükségük.
A történetem talán hordoz némi tanulságot mások számára is leírom röviden:
Amikor elkezdtem dolgozni egy barátom hozta a nyakamra az ügynököt. Nyilván nem rossz szándékból, ő is kötött szerződést és lelkes volt, jót akart nekem (1. technika: baráti ajánlás). A „szeánszon” ő is jelen volt (2. peer pressure), így aztán lett egy rettenetes kezdeti díjas biztosításom.
Aztán időről-időre megtalált az ügynök valami személyes találkozóval pl. évfordulós emelés jóváhagyásának aláírásával, közben informálódott az anyagi és családi helyzetem alakulásáról (3. utánkövetés, 4 [látszat]barátkozás). Egy ilyennél beleestem a csapdába és kötöttem egy nem rettenetes csak nagyon rossz eurós biztosítást is.
Ez után találkoztam csak a Kiszámoló bloggal, ami elég nagy felismerés volt, neki is indultam, hogy felmondom a biztosításokat. Ehhez persze nincs elérhető nyomtatvány a biztosítók honlapján (5. akadályok), jobb ötlet híján az ügynöknek szóltam. Ebből személyes beszélgetés lett (6. „barát” cserbenhagyásának nehézsége), így végül csak az elsőt mondtam fel, a másodikat megtartottam, azzal áltatva magam, hogy nem olyan rossz és belefér – valamint, hogy emlékeztessem magam, soha többé ilyet ne kössek (7. kognitív disszonancia)
Amikor elindult a Kiszámoló Életbiztosítás jelentkeztem, de indoklás nélkül elutasítottak. Úgy éreztem, hogy kell egy kockázati biztosítás, ezért egy ügynöki találkozón kötöttem egy egyedi szerződést – nagyjából hétszeres áron.
Szerencsére mostanra sikerült belépnem a csoportos biztosításba, és tudtam, hogy fel kéne mondanom őket, de nem akartam megint belemenni a kellemetlen beszélgetésbe. (8. konfliktuskerülés)
Viszont közben úgy fordult az életem, hogy ezek a „luxus” biztosítások már nem férnek bele. Törtem a fejem, hogyan tudom a legsimábban megoldani, aztán bevillant: ha a lakásbiztosítást egy sima nyilatkozattal fel lehet mondani, akkor a többit miért ne. Úgyhogy írtam egy nyilatkozatot (alulírott…kötvényszám…felmondom…pénzt ide kérem) és a végére még odaírtam, hogy nem fogom meggondolni magam, ne próbáljanak keresni. Elektronikusan aláírva beküldtem a központ email címre, megszüntettem csoportos beszedési megbízásokat és vártam, hogy mi lesz.
Két hét múlva, jött a pénz meg a lezáró levél, senki nem keresett.
Utólag mondhatnám, hogy ha tudom, hogy ennyire egyszerű, akkor korábban meglépem – de nem biztos, hogy megtettem volna. Tiszta fejjel elemezve látom, hogy mennyi lelki és mentális blokkot építettek bele a folyamatba – látszik, hogy régóta csiszolják ennek a tudományát, egyszerű emberként borzasztó könnyű belecsúszni és iszonyat nehéz kijönni belőle.
Eddig a levél.
A levélben az egyik lényeges tanulság, amit mindig elmondok az embereknek, hogy ne az ügynököt keresse fel azzal, hogy le akarja mondani a szerződést, hanem írjon egy levelet a biztosítónak és akkor nem jár úgy, mint Gábor. Nem kell megindokolni, nem kell magyarázkodni, fel akarom mondani, kötvényszám, ide küldjék a pénzt és kész.
S mivel újra elő fog jönni a vád, miszerint én biztosításellenes és biztosítási ügynök ellenes vagyok, hadd válaszoljak rá előre. Nem, nem vagyok. Vannak nagyon hasznos termékek, vagyonbiztosítások, kockázati életbiztosítások, de akár utasbiztosítások is, amiket én is mondok az embereknek, hogy kössenek meg, mert szükséges. Vannak felesleges biztosítások is, amik többe kerülnek, mint amennyit fizetnének (telefonbiztosítás, stb.), azokat el kell kerülni. Biztosítást olyan termékre (vagy saját magunkra) kötünk, aminek pótlása meghaladná az anyagi képességünket.
S egy jó biztosítási ügynök aranyat ér, ha segít a céges biztosításban, lakásbiztosításban, esetleg a kárügyintézésben. Megadja az összes elérhető kedvezményt, emlékeztet az évfordulóra és így tovább. Ha többes ügynök vagy alkusz, az még jobb. Ha van ilyen embered, aki tényleg jó, becsüld meg.
Nekem bajom kizárólag azokkal van, akik a cikkben is említett pocsék termékeket árulják, amire az ügyfél csak ráfizetni tud. Tehát ne általánosítsunk, szerintem a biztosítási termékek zöme hasznos, de egy unit linked biztosítás nem biztosítás, hanem befektetés, de annak a létező legrosszabb. S ezért van vele bajom. Egy biztosító áruljon biztosításokat, ne pedig bűn rossz és nagyon drága befektetési termékeket.
hajrá!
azért slusszpoénként kíváncsi lettem volna, hogy mennyi volt a tanulópénz, azaz milyen költségei voltak ezeknek, és mekkora bukóval sikerült kiszállni
Bár olvastam volna ezt a posztot 10 éve! Idén jár le egy hiper-szuper unit linked befektetéses biztosításom, és hát már most látszik, hogy ebből bizony negatív hozam lesz. Nice.
nem baj, de legalább biztosítva voltál, az is valami
Én kb 8 éve mondtam fel Miklós írásainak hatására a unit linked bizotsításunkat, egy évvel a megkötés után. Akkor kb 1M forintunk bánta, de azóta VUSA-ba fektetünk és hát az rég kárpótolt 🙂
Köszönjük Miklós!
Mi az a "VUSA"?
Én a levélíróval ellentétben ügynökellenes vagyok, nem akarok még egy ügynököt is fizetni, aki nekem negatív értéket teremt. Jöhetnek ide a kommentek.
Sajnos még mindig van aki "jól" jár még ezzel a termékkel is, 5+ éves sztori, közvetlen családtaggal, akkor járt le az Unit Linked. 10 éves, havi 10.000 ft, tehát a befizetések összege 1.200.000. Kb 950.000 forintot kaptak kézhez. Erre a reakció? Nagyon jónak értékelték (!) ugyanis tipikusan az a fajta pénzügyi modellel rendelkező pár volt, akik a fizetés napjáig az utolsó fillért is elköltötték. Ha nem ide ment volna, elment volna másra. Így jött a csekk, ezt is be kellett fizetni, be is fizették. Így lett belőle egy kisebb lakás felújítás. Persze ahogy a levél író is írta, ez egy nagyon rossz konstrukció, és tovább kell lépni, mihamarabb, vagy méginkább bele se vágni. De a pénzügyeket alapjaiban sem ismerőknek is el kell valahol kezdeni, ahogy az éhezőket sem kaviárral kínálják.
UI: amúgy engem is érdekelne a pénzügyi bukó része, mert így csak novella, nem kiSZÁMOLÓ
5+ éve mondjuk akkori feltételekkel lakáskasszával is kezdhettek volna, ugyanúgy "jött volna a csekk" minden hónapban, ugyanúgy lehetett volna rajta épp havi 10.000 is, és a végén nem 950e mehetett volna ugyanarra a felújításra, hanem 104-106%-a a befizetésnek.
én csak annyit kérek, add meg a számomat ezeknek a családtagoknak, és leteszem nekik a cserkészesküt, hogy ha havonta 10ezret az én számlámra utalnak, akkor 10 év múlva névértéken visszakapják az egész 1.2 gurigát, egy forinttal se kevesebbet.
ebből már tudsz bukót számolni (1.200.000 befi, 950.000 kifi, állampapír hozam min 4-5%
Ha már csekk... A Magyar Postánál lehet venni állampapírt. Nyomtatottat és dematerializáltat is (nyitnak neked kincstári értékpapírszámlát is). Csak be kell menni a postás nénihez. Szóval szerintem az nem túl jó érv az ul mellett, hogy bár lehúznak de legalább félre is teszel.
"az a fajta pénzügyi modellel rendelkező pár volt, akik a fizetés napjáig az utolsó fillért is elköltötték"
Naluk nem az UL biztositas volt a legnagyobb problema.
„ezt legalább biztosan fizeted“ azoknak érv, akiknek nincs saját akaratuk.
Én 38ezret buktam csak.. szerencsére időben megtaláltam a blogot. Felmondás után viszont az ügynök felhívott és elküldött mijdenhova.. (pár hónap után mondtam fel)
Ezt nyugodtan lehet jelenteni a biztosítónak! Aligha ők bízták meg ezzel vagy engedték meg neki.
Sziasztok! Én írtam a cikket, és akkor közkívánatra itt egy gyors mérleg, bár nem akartam szembenézni vele, hogy mibe került (ez lehetne a 9. pont...)
A kezdeti egységes unit linked nettó 11% bukó volt.
Az eurós hozott majdnem 4,5%-ot - 15 év alatt. Mondjuk forintban ez 24,5%, de hát ugye ez a leértékelődésből adódik.
A kockázati biztosítás pedig 15k havidíjról valahogy felcsúszott 36k havidíjra 10 év alatt.
15 év alatt 4,5% hozam? Az csak a kerekítési hibával több, mint a 0% éves hozam. Az ember hajlamos azt gondolni, hogy akkor nem bukott semmit, pedig. Mindig a hasonló kockázatú alternatívákkal kell összevetni, nem a 0% hozamú készpénzzel. Nem tudom, mi volt becsomagolva a biztosításba, de 15 éves távon indexalapokba kell fektetni, márpedig az elmúlt 15 év indexhozamaihoz képest a 0% eurós hozam tulajdonképpen 50-70% veszteség.
A legjobb, amikor felhív egy új ügynök és elmondja, hogy a régi kolléga, akivel szerződtél már elment a cégtől és hát ő megnézte a szerződésed, de a kolléga nem túl jó terméket ajánlott neked, ezért ha felbontjátok a régi szerződést és vele újra szerződtök (hogy neki legyen jutaléka belőle - a távozott kollégának már úgyse fáj), akkor ajánl helyette egy (neki mindenképpen) jobbat...
Kedves Miklós! Engem a nyugdíjbiztosítás felmondása jobban érdekelne, mert abból is rengeteg van és arról nem volt beszámoló legfeljebb egy-két sorban megemlítve. Úgy tudom, hogy macerásabb és ott büntetés is van, éppen ezért lenne fontos azzal is foglalkozni. Úgy érzésem, hogy azt a témát mindig kerüljük. Nekem is van és szeretnék már megszabadulni tőle.
nagyvonalakban le tudom írni, nálam hogy ment: macerás éppen nem volt, befáradtam az egyik irodába, közöltem, hogy most megszüntetem a biztosításomat. nyilván próbáltak terelni, de hajthatatlan voltam, úgyhogy fél órával és 100 aláírt papírral később elköszöntünk egymástól. az első éves befizetést kompletten buktam, abban volt az ügynök jutaléka, illetve a biztosító előre bekalkulált költségei (az első éves tőkéd kb kuka, később, évtizedes távlatokban csökkennek a költségek, illetve valamelyest kompenzálja őket a "hűségbónusz", amivel voltaképpen csak a pénzed egy részét kapod vissza, szó sincs valódi bónuszról). értelemszerűen az állami adójóváírás is bukó, kamatostul, ez szinte el is törpül az eddigiek mellett. plusz pont, hogy ezeket legalább nem neked kell a NAV-nak folyósítanod, mindent elintéz a biztosító, és a végén utalja neked a maradékot.
Pontosabban, a 20%-os jóváírást is vissza kell fizetni visszamenőleg. Itt egy tízéves szerződésről van szó, ahol természetesen igénybe lett véve minden évben az adóvisszatérítés...okosan.
Valamikor elhangzott egy 120%-os visszafizetési (büntetés) ráta is és ezért van rajtam a szapora. Márpedig így nem maradhat.
Tavalyi sztori: egy kollégámmal szóba kerültek a pénzügyek, gyorsan eljutottunk a biztosításokhoz. Volt egy 3 éves és egy pár hónapos unit linked-je. Ezekbe havonta jóval több, mint 100e Ft ment. Természetesen egy barátjának a rokona volt az ügynök, és a barát is vett tőle ugyanilyen termékeket.
Szó szót követett, látta a fejem ingását, ezért elmondta a kötési részleteket és kikérte a véleményem. A srác a beszélgetés végére kissé elsápadt, és azzal ment el, hogy hétvégén mindent átszámol. Javasoltam neki egy Kiszámolós tanácsadást, azt is megcsinálta a következő héten..
Vette a bátorságát, és konkrét kérdéseket írt az ügynöknek a költségekről, és a kötéskor elhangzott ferdítésekről. Felháborodást igen, érdemi választ nem kapott.
Végül vett egy nagy levegőt, és bőven fél milla feletti bukóval kiszállt mindkettőből. Megértette, hogy többet bukna, ha megtartaná őket.
Kedves Miklós,
Azzal kezdeném, hogy évek óta olvasom a blogot, alapvetően a szakmaiság és közérthetőség miatt, amit képviselsz. Köszönet érte!
Azért írok, mert az UL kapcsán a szakmaiság szerintem picit most sántít. Nem lehet minden ilyen terméket egy kategóriába sorolni, mintha 7-8 éve semmi nem történt volna a piacon. A piac döntő része valóban úgy működik ahogy írod, de azért van kivétel.
Nem akarok céget, terméknevet írni, de ha a nagy biztosítók körül keresgélsz, akkor fogsz találni olyan terméket, ami fényévekre van a piaci átlagtól. Onnan ismerszik meg, hogy a honlapon nem a bárgyú stock fotók és szlogenek (rugalmas, ügyfélbarát...) vannak, hanem például a költségek egy az egyben. Az aloldalon...nem a kondíciós listában...és nem a szerződési feltételek 38. oldalának alján, apró betűvel...stb. Ilyenből sajnos csak egy van, de van 🙂
Köszi a tartalmakat és csak így tovább!
Bátran írj céget és terméket, mert így teljesen feleslegesnek érződik a kommented. Ha tényleg jó, akkor Miklós ki szokta egészíteni a cikket vagy elmondja a buktatót, amit esetleg nem vettél észre.
ennyi karakterből semmit nem írni az... művészet
vagy linkeld be, vagy inkáb... most ez minek?