A nagy kínai ingatlanboom mögött ott van a diktatúrákra jellemző korrupció és az ebből eredő elképesztően silány minőség, ami nagyban árnyalja az egyébként tényleg impozáns építési lázat.
Erre külön kifejezés is van, a "tofu-dreg buildings" (kínaiul: 豆腐渣工程, dòufu zhā gōngchéng), amely szó szerint azt jelenti: „tofu-maradvány épületek”.
Átvitt értelemben olyan rossz minőségű, silány kivitelezésű épületeket jelöl, ahogyan a tofu készítés után visszamaradt anyag is könnyen szétesik. A kifejezést Zhu Rongji, Kína egykori miniszterelnöke használta először nyilvánosan 1998-ban, amikor bírálta a korrupt építési gyakorlatokat.
Videók vannak róla, hogy az összeomlott épületekben nem volt acél, vagy helyette bambuszt használtak, esetleg a betonacél olyan minőségű, hogy kézzel el lehet törni. A téglákat kézzel el lehet morzsolni, a betont gyengéden megdörzsölve is porzik, esetleg a falakból kihagyták a szennyvizet elvezető csőhálózatot, a közúti híd pilléreiben egyáltalán nem volt betonvas vagy a hegyen átvezető alagút fala harmad olyan vékony, mint tervezve volt.
Egy betonból készült épületet nem lehet felrántani egyik napról a másikra, ennek ellenére nem egy felhőkarcoló van Kínában, amit az első kapavágástól számítva 57 nap alatt befejeztek, ami felveti azt a kérdést, hogy vajon mennyire lesz tartós az ilyen épület.
Akit érdekel a téma, rövid kereséssel a tofu-dreg kifejezésre a youtube-on bőven talál erről szóló videókat, ilyeneket, mint ez:
Egy ismerősöm dolgozott Belgiumban kínai építési vállalkozónak, aki saját beruházásban kínai éttermeket épített. A beton födémet megzsaluzták tetőlécekből és bontott deszkákból. Muszály volt megtagadnia a munkát, etveszélyes volt az egész zsaluzat.
Az hogy a kínai vállalkozónak ilyesmi belefér az nem pártvezetésen múlik. Eltérő kultúra.
Magyarországon is elfogadhatatlan minőségben épül a 3 milliós négyzetméterárú "residence/resort". Szerencsére azért kínai szinten még nem vagyunk.
Lehet csak mi nem értjük a koncepciót, hiszen amúgy sem arra épültek h lakjanak benne. (szarkazmus)
Ez is, mint minden diktatúra, józan ésszel felfoghatatlan dolgokat produkál.
Ne aggódjatok, ez Ausztriában, de gondolom a világ minden részén is hasonló f.s. Amikor szivárgott a kád, a tulaj megbízta a helyi vállalkozót, amiből minden városban kettő van, verseny nulla. Kijött a 70 éves faszi, fehér ing, valódi makkos cipő. Valamit blablazott. Utána 1 héten át kb. 20 ember jött ki, mindig más, az egyik leverte a csempét, én jobban megcsináltam volna. Végül a tulajnak kellett megcsináltatnia, mert kiszámlázták ugyan, de meg nem lett csinálva. Radiátorcserére németül nem beszélő, szlovén apuka-fia kombó jött ki, amit a helyi építési vállalkozó szervezett be, 4 órán át cseréltek 1 lapradiátort, kb. nulla szakértelemmel. A bojlert magyar szakik csinálták, megin csak ettől a vállalkozótól. Senki sem volt bejelentve, valószínűleg nem is léteztek Ausztriában. A héten Grazban jártam kórházban, felújították az egyik szárnyat, mindenki szlávul beszélt. Gondolom ukránul.
Ezzel önmagában mi a baj? Ilyen már a késő középkor óta van, hogy melósok elmennek direkt messzire, ahol van munka, és ott felfogadják őket.
Ezzel az a baj, hogy itt a fórumon mindenki imád fikázni bármit ami magyar. Magyarként dolgoztam több európai országban építkezéseken, amúgy műszaki ellenőr vagyok. Tehát kérem nem fikázni a magyar építőipar teljesítményét, mert nem rossz. Pont ott van ahol a földrajzi helyzetünk szerint lennie kell. Belátom mostanában a helyzet egyre rosszabb, demográfiai okok miatt. Ahol dolgozom már csak egyfogú borsodi brigádok nyernek nyílt beszerzéseket, mert kb. 3 forintért elvállalnak bármit.
Az itt fórumózók zöme jár a világ különböző helyeire legalább szállodákban. Nehogy már azt mondja valaki, hogy azoktól az épületektől hanyatt kell esni, annyira jó minőségben vannak megépítve. Nagyon nem.
Azoknak is érdemes megnézni ezeket a videókat akik kínai autó vásárlását tervezik (már lehagytak minket, meg ők tudják a tuttit, mondják sokan). Mi van ha az autógyártás is hasonló minőségben történik, a kultúra véget??
Úgy történik, hogy piacra dobják az autót, imbolyog a sávtartó, a vészfékező nem vészfékez, a beltér karcolódik, mint az állat, a menürendszer kaotikus, az ABS túlreagál vagy alulreagál dolgokat.
De nem baj, majd a modellfrissítéskor kijavítják.
Amikor a kínai autók 20%-kal olcsóbbak voltak, mint az európai vagy koreai hasonló autók, akkor voltak teljesen korrektül árazva.
Szerencsére attól még nem kell tartanom, hogy ilyen kínai tofu házat vegyek. Viszont a kínai autók már menthetetlenül a nyakunkon vannak, a kínai buszokat és vonatokat pedig már veszik a nevünkben és az infrastruktúra egy részét is már kínaiak építik. Kíváncsi leszek mi fog kiderülni ezekről hosszútávon.