Autopal
Egyik ügyfelem mondta, hogy ő az Autopalt használja autóbérlésre. Erről még nem is hallottam és gondolom sokan mások se.
Ez a cég a mostanában divatos, közösséginek hívott autóbérlés lehetőségét kínálja. Az autótulajdonosok kölcsön adhatják az autóikat olyanoknak, akik néhány napra autót szeretnének bérelni. A cég a lehetőség közvetítéséért 30 vagy 15%-ot kér, attól függően, hogy az autón van-e casco.
A kínálat nem túl acélos, Budapestre 81 autó a találat, Győrben hét autó elérhető, Szegeden egy se. A budapesti autók bő harmada céges kínálat, ráadásul ezek zöme nem is Budapesten, hanem Vecsésen található.
S itt jön az egyik kérdés: tele a piac olcsó autóbérlést biztosító cégekkel, akik hasonló korú és állapotú autókat napi 7-10 ezer forintért kínálnak, mivel járok jobban, ha egy magánembertől veszek kölcsön ennyiért, vagy drágábban autót?
Amire még nem találtam választ, az a másik oldal: hogyan fog adózni a bevételéből az, aki kiadja az autóját? Mert adóznia kell, s ez erősen csökkenti az elérhető bevételt és kellően megkomplikálhatja az éves adóbevallást.
Mindegy, ha szoktál autót bérelni (vagy bedobnád a sajátodat a közösbe ennyiért), akkor nézd meg az oldalt, hátha bejön neked.
Én még nem használtam, de nagyon kacsintgatok vele. A legtöbb autóra nem kell kauciót fizetni, és van olyan is amire országos matrica van. Plusz előny, hogy teljesen készpénzmentes a dolog.
Reméljük, hogy itthon is sikeresen elterjed majd ez a modell. A már eleve létező autók kihasználtságát javítja, ilyen értelemben társadalmi szinten növeli a hatékonyságot és féken tartja a forgalomban lévő autók darabszámát, ami szintén kedvező környezetvédelmi, közterület-használati stb. hatásokkal jár.
A kulcsszó: bizalom. Dániában jelenleg ebből több van, mint Magyarországon. Az útszéli zöldséges is becsületkasszás (persze már mobilalkalmazással is tudsz fizetni, nemcsak perselybe dobált apróval).
A gépjármű bérbeadásból származó jövedelem a legtöbb jövedelemhez hasonlóan adóköteles.
A bérbeadás magánszemélyként, illetve egyéni-, vagy társas vállalkozás keretében is végezhető. A választott forma nagyban meghatározza az ebből származó jövedelem adózását, a legmegfelelőbb adózási forma azonban számos tényezőtől függ, mint például a bérbeadás gyakorisága, munkaviszony vagy más biztosítási jogviszony megléte, stb.
A gépjármű bérbeadásból, mint ingó vagyontárgy bérbeadásából származó bevétel magánszemélyek esetében önálló tevékenységből származó jövedelemnek minősül, amit az összevont adóalap részeként személyi jövedelemadó és egészségügyi hozzájárulás terhel. Az adózás részletes szabályairól további információ az alábbi NAV tájékoztatóban található.
Egyéni-, vagy társas vállalkozás esetében a bérbeadásnak a választott adózási formától függően más és más adó- és járulékv…
Olyan céget keress, ami szombat-vasárnap is nyitva van, hogy ne kelljen 3 napot fizetned egy szombati használatért.
Közben látom, hogy a tartalmát már Yutte be is másolta.
Az én válaszom az, hogy autót bérelni, taxizni és megszállni olyan helyen fogok, ahol engem, mint ügyfelet nem értékelnek (tehát nem az Autopal, Airbnb, Bolt/Taxify üzleti modell), hanem csak én értékelem a szolgáltató céget (TripAdvisor, Yelp és társai).
Referencia: news.ycombinator.com/item?id=17523056
(tudom, nézőpont kérdése, hogy mi világvége, de a legtöbb mindig a legkülsőbb kerületekben van, vagy peremkerület legszélén)
2019-10-04 at 12:12
Nosedive (Black Mirror)
A másik, hogy a II. kerületből (rózsadomb alja a Dunához közel) legalább egy óra mire elverekszem magam tömegközlekedéssel a kölcsönzőhöz. Bérautókirály mondjuk csak 50 perc. Majd a kocsival fél óra vissza, bepakolom a zasszonyt, cuccot és indulás. Érkezéskor ugyanez visszafelé. Extra pénzért persze kihozzák, de akkor végképp nem éri meg bérelni.
Tudom, rossz helyen lakom.
folyt…
Bérautónak inkább akkor van értelme (a saját autóval szemben), ha tényleg csak évente 1-2 alkalommal használod, amikor mondjuk elmentek nyaralni az Adriára. Ha év közben is szükség van autóra (akárcsak elmenni egyszer-egyszer kirándulni a Pilisbe, vagy leugrani a Tiszára evezni egyet, vagy …) akkor a bérautó nem versenyképes a saját autóval szemben.
Anyagilag kb. akkor jön ki döntetlenre, ha a garázst is beleszámolom a saját autó költségébe (ami azért rendesen dob rajta és még így sincs az elhanyagolhatónál nagyobb különbség a saját vs. bérautó között).
Pedig romantikus elképzelés a bérlés, szívesen válnék tulajból bérlővé, de nem adja ki. Kényelmetlen és nem olcsó.
Cégként, ahol előre foglalós car-sharing rendszer van, ott nagyon jól kijöhet, hogy a lekötetlen időkben pénzt csinálnak belőle. Például hétvégén nem dolgozik senki, családoknak viszont pont hétvégére kell kocsi.
Ha valaki csinál egy kalkulációt, hogy mennyi pénzről van szó, mit lehet fogni rajta, azt azért megnézném.
Ha a magánszemélytől bérelt autó lerobban, mit csinálok az út szélén? Ő is intézi majd a trélert, csereautót? Vagy egy koccanás esetén mennyire lehet könnyű ügyet intézni B. Lajos magánemberrel?
Arra van valami megkötés, hogy mondjuk a területi képviselők ne kereshessenek extra pénzt a céges autóval hétvégente?
– Adó?
– Casco/kgfb bizti tud róla, hogy mindenféle jöttment fogja vezetni a járgányt?
– Ha Armandó az apja jogsijával beregel és két csík kólával az arcában behajt az ovodások közé, kinek lesz a felelőssége?
– Ha Béla szétrúgja a kuplungot azt ki állja? Vajon a várható szervizköltség-növekedést kitermeli a bevétel? Legalább feketén, adózatlanul?
– Ha Géza lent hagyja Mucsapöcsögén a járgányt a fizetős parkolóban, ki megy érte, ki fizeti ki a büntit?
Abban nem kételkedem, hogy a szolgáltónak már most megéri persze ilyen díjak mellett, de ez a car sharing egyelőre inkább csak álom, pláne itt a balkánon.
19e ft 2 napra egy yaris szerű gép. Országos matricával, házhoz hozzák, háztól viszik el. Tisztán adják, de sajna nem teli tankkal.
Ám nem értem addig is miért ne használnád a lehetőségeket? Ha ki rúgnának még mindig maradnának számodra az egyirányú értékelésű szolgáltatások. Vagy ennyire rosszul esne egy ilyen eset?
Van speciális casco biztosítás, mely védi mind a bérlőt, mind pedig a bérbeadót, így csökkentve a kockázatot.
@birzol: Megint Airbnb a “sharing economy” példa, bocs. Eleve minek vesződnék velük, ha az alternatívája (HomeAway) nem értékel mint vendéget és eleve sokkal jobb fej vendég-vendéglátó közösséget vonz maga köré?
Egy hosszútávú utazó páros véleménye: bkpk.me/why-the-risk-of-airbnb-is-not-worth-it-anymore/
Na még álljon it a kedvenc idézetem a Völgyről: If you can think of something truly horrible and dystopian, then it’s a safe bet that it’s already a VC-backed tech industry, doubling in size every year. (Mark Ames)
“sikerült megvásárolni talán az egyetlen olyan típust, aminek kb nincs értékvesztése, plusz 5 litert fogyaszt)”
Melyik autótípus?
Van olyan cég ahol péntek 18-19 körül elhozhatod, hétfő reggel 07-08 között viheted vissza és csak 2 nap bérlést számolnak. Amíg nem volt saját mi rendszeresen így mentünk vidékre. 3000-4000 /nap körül volt a legolcsobb Suzuki Swift, 6000 körül Ford focus. Mi oszkárral utast is vittünk, úgy szinte ingyen volt még a diák vonatjegyhez képest is. Nyilván nem a legujabb, legszebb autó, de gurultak. Cserébe ők se nézték nagyítóval a hibákat. Kaució is csak 50e volt.
Igaz, ők is város szélén vannak, XVI. kerület.
Bérbeadó:
Golf méretű autó helyett, valami kisebb seatot (Leon,Arona hoznak) mocskosul alul motorizálva 1.0T
Tiszta kocsi helyett, koszosat.
Aránylag új autó helyett olyat amiben van már vagy 60-80 e km.
Teletankból minden eseten hiányzik.
Ablakmosó folyadék az első használat után jelez, hogy töltsd fel.
Bérbevevő oldalról:
-Indulás után bemelegítés nélkül nyers durva használat.
-Mindenki binálisan használja. Padlógáz, padlófék. Kuplungcsusztatás az megszűnik létezni.
– Fekvőrendőrön izomból átküldik.
-Teleszemetelve adják vissza.
-Autópályán GPS 150km/h és tempomat. Hiába van a kocsiban 800 km és bejáratós lenne.
Na hát ez Magyarország. Ritka az hogy jó partnert lásson valaki a másikban, inkább megy a kihasználás.
A megoldás az, hogy az embernek legyen olyan kapcsolati/baráti hálója, akitől kölcsönkérhet pár napra autót.
“a legtöbb mindig a legkülsőbb kerületekben van, vagy peremkerület legszélén”
Hát, nem konzultáltam egyikkel sem, de valahogy a telekárakra tippelek, amit végül a bérlőknek kell megfizetni. 🙂
(Egy járműflotta tárolásához azért szép nagy tér kell.)
Egyébként a hagyományos autókölcsönzőn elgondolkodtam: még a 10+éves autómra is évi 200.000 mire elindulok (amortizáció, kötelező, súlyadó, 2 évente műszaki), viszonylag ritkán használom.
A bérbeadásnak itt csak az éves adót és kötelező biztosítást meg szervizt kell kitermelnie, ha szerencséd van és nem megy tönkre drágább alkatrész, akkor akár évekig is lehet “ingyen” plusz autód.
De ha az autót már eleve csak pl. félmillióért tudod eladni, akkor onnan már nem veszíthet sokat az értékéből a bérbeadással akkor se, ha nincs szerencséd és valami gallyra menne benne… – vagy nem jól gondolom?
De így pl. amikor nem kell, a kocsi behozza a fenntartási költségeit, aztán nyárra pl. odaadod a gyereknek nyaralni menni…
Teljes Casco van a kocsikra, de lehet önrész csökkentő biztosítást is kötni jó drágán.
A tank telítettséget literre pontosan tudja az applikácio (fogalmam sincs hogyan) – egyszer pl. túl sokat tettünk bele és jóváírt 3 eurót. (Csak annyi a szabály h annyinak kell benne lenni amennyivel elhoztad).
Ugyanúgy zárolnak kauciót mint az autókölcsönzésnel, tehát ha lent hagyod a kocsit vidéken vagy bármi más történik, megkarcolod stb. bukod a kauciót.
Azért hogy Jóska ne regisztralhasson az apja jogsijaval, regisztralaskor van egy rövid Skype Video beszélgetés.