Az egészségügy számokban
Megjelent az OEP (Országos Egészségbiztosítási Pénztár) statisztikai évkönyve az elmúlt évről. Ebből sok érdekes adatot tudunk meg.
A biztosítottak száma 3,94 millió fő, ez mintegy százezerrel több, mint 3 éve.
Az ellátásra jogosultak száma 9,65 millió, vagyis boldog-boldogtalan, mindenki jogosult az ellátásra. A maradék szűk 300 ezer ember nem tudom, miért maradt ki a jogosultak köréből.
A szaksajtóban többször elhangzott már, hogy miért bohóckodunk a TB kártyával, ha úgyis mindenki kap ellátást? Így csak felesleges adminisztráció és pénzkidobás az egész. El kellene dönteni, hogy most biztosítási alapon van egészségügy, vagy mindenkinek alanyi jogon jár.
A járulékfizetésből befolyó pénz a 41%-át teszi ki a költségvetésnek (768 milliárd az 1.845 milliárdból), a fennmaradó összeg oroszlánrésze költségvetési kiegészítés, vagyis az adókból van kipótolva.
Gyógyszertámogatásokra 296 milliárd ment el, pénzbeli ellátásra (segélyek, táppénz, gyermekgondozási díj, stb.) 553 milliárd.
A gyógyszertámogatások összegének csökkenése az előző évekhez képest egyrészt a vaklicit eredménye, másrészt viszont csak egy átkönyvelés miatti látszatcsökkenés. A lakosság a vényköteles gyógyszerek árának 27%-át fizette.
A táppénzre jogosultak (3,8 millió) közül naponta 1,4% volt táppénzen, átlagosan 24 napig, napi 2.928 forint kiadást okozva. Így 58 milliárd ment el táppénzre.
TGYS-t 24 ezren, GYED-et 81 ezren vettek igénybe, átlag napi 4367 és 3228 forint értékben.
Egy konferencián a napokban elhangzott előadás alapján az OEP átlagosan 147 ezer forintot költött tavaly egy biztosítottra, de nagyon nagy szórás mellett. A teljes 1271 milliárd forint 85%-át a biztosítottak 20%-ra költötték, a legdrágább 20 beteg 3,3 milliárdba került, összesen 86 betegre költöttek 50 millió forintnál többet.
Ezzel szemben a biztosítottak bő fele még húszezer forintba sem került. A 60 éven felüliekre költötték a kiadások bő 50%-át, míg a negyven év alattiakra az ötödét sem.
Mindezek az adatok azért érdekesek, mert amint már volt róla szó, a nyugdíjrendszer mellett az egészségügy is fenntarthatatlan, mert itt is a járulékfizetők és az egyéb adófizetők befizetésének nagy részét az inaktívak gyógyítására fordítják.
Ha kevesebb lesz a befizető és több a felhasználó, akkor az egészségügyi kasszát sem lehet tovább fenntartani még ezen a szinten sem.
Annyi a szerencséje a mindenkori kormánynak, hogy az egészségügyi kasszába bármikor viszonylag fájdalommentesen bele tud nyúlni. Csökkentsük felére a gyógyszerek támogatását, vagy vonjunk el a kórházaktól, esetleg zárjunk be párat. (Egyébként már most is túl keveset költ az egészségügyre a kormány, akár összegszerűen, akár a GDP arányában nézzük. A GDP 5%-át költi erre a célra kormány, az OECD átlag 6,7%. Ez meg is látszik az egészségügy színvonalán és a lakosság általános egészségügyi helyzetén is. Az úgynevezett egészséges élettartam nőknél 20, férfiaknál 14 évvel rövidebb, mint a várható élettartam. Ezen is változtatni kellene, mert ennek a szakasznak a finanszírozása is igen költséges.)
Azonban ha csökken a gyógyszerár-támogatás a felére, akkor több mint a duplájáért fogja a lakosság megkapni a mostani gyógyszereit. Ha az ellátás forráshiány miatt színvonaltalan lesz, akkor a gyógyulni szándékozóknak fizetős alternatívákat kell majd nézni. Erre jobb minél hamarabb anyagilag is felkészülni.
Akit érdekel a statisztikai kiadvány, itt tudja a többi adatot böngészni: OEP 2013
Előremutató 🙁
Megint csak a klasszikus 2009-es cikk jutott eszembe a témában: portfolio.hu/befektetesi_alapok/nyugdij/a_jarulekfizetok_lazadasa_elott_par_oraval.121189.html
És hát azóta azt is tudjuk, hogy a lázadás megkezdődött. Rengeteg járulékfizető vándorolt külföldre.
Mégpedig az, hogy az önkéntes nyugdijpénztárakra milyen garanciák vonatkoznak csőd stb. ellen?
Most is fizet mindenki, csak illegalisan. Es igazabol az ellatas prioritizalasa nem a betegseg sulyossaga, vagy egyeb attekintheto, legitimalhato rendszer szerint tortenik, hanem aszerint, hogy ki fizet halapenzt es mennyit.
Ha eleget fizetsz, a heroikus tobb tizmillios mutet(ek)et megcsinaljak meg inoperabilis allapotban is, csak hogy a hozzatartozok ne mondhassak, hogy nem tettek meg mindent. Az, hogy operacio nelkul meg huztad volna fel-egy evig viszonylag jo eletminoseggel, nem szamit.
Ez jelenti az igazan nagy pazarlast.
És ezt meg hogy sikerült összehozni? 20 betegre 3 milliárd? Betegenként 150 millió ft? Mit csináltak ezek? Minden testrészüket megoperáltatták? Fogadjunk hogy valami havert kellett luxus körülmények között ellátni. Hát többek között ezért is maximalizálnám az egy főre jutó támogatást. Max. 20 millió ft. Ebbe a legtöbb ember belefér, akinek meg luxus kell, az menjen ahova akar. Az a kevés 1-2 ember aki pedig valóban rászorul és valós baja van, az sajnos így járt…
Ezek az összegek éppen azt jelentik, hogy többek között emiatt kell magunknak vinni ha a kötszert ha akarunk valamit…
És ezekbe a számokba nincsenek benne a feketén, borítékben az EÜ-be beletolt pénzek, ami szerintem még legalább ugyanekkora tételt kiad (szülés, műtét) csak úgy repkednek fejenként a 100 ezrek…
Ugyanez magánrenszerben (65éves korig 🙂 lásd @varga):
szerződő, aki szerződik és fizet, ellátásra jogosult az, akit belevesz még pluszban a szerződésbe. Magyarán a gyerekeim és a perpill inaktiv feleségem. Ugyanaz pepitában.
Tiszta sor, hogy a TB-nél vannak még más jogon jogosultak, de a majd 4 millió biztositotthoz alsó hangon hozzá lehet venni egy másik 4-et (átlagban), aki után “szívesen” fizetek még járulékot.
Van egy eletkor, kb 60-70 ev, ami felett mar a mai tudomany nem kepes normalis szinvonalu egeszseges eletet garantalni. Ellenben kepes a betegsegektol, bajoktol, fajdalmaktol szenvedo szakaszt jo tiz evvel elnyujtani, igen koltsegesen.
Kell ez nekunk? Hasznos ez az egyennek, hogy tovabb el tiz evvel, de pocsek eletminosegben? A tarsadalomnak, hogy iszonyu penzeket kolt erre mind egeszsegugyben mind nyugdijban?
Addig kene garantalni az egeszsegugyi ellatast, amig ez nem pusztan az elet meghosszabbitasara, hanem a minosegi, szinvonalas elet meghosszabbitasara, fenntartasara iranyul. Ha az utobbira mar nem kepes, akkor az elobbit se kene eroltetni.
Egy ilyen vitatott témához mindkét topikban gondot fordítottam rá, hogy átgondoltan, tárgyilagosan, ne a személyeket támadva szóljak hozzá, alaposan átnéztem beküldés előtt, és most úgy érzem, az erre a gondosságra fordított időmet a kukába dobtad. Még én magam sem olvashatom vissza soha többet az aktuális dokumentált véleményemet.
Egyébként azért kapcsoltam ki, mert már csak egymás szidása ment jó ideje, annak meg semmi értelme.
“Az a kevés 1-2 ember aki pedig valóban rászorul és valós baja van, az sajnos így járt…”
Remek ötlet! Miért nem nyitunk rögtön gázkamrákat? Az még költséghatékonyabb lenne! Úristen, hova tűnt az emberekből az empátia? 🙁
Ilyen cikkeket olvasva gondolkodok el azon, hogy milyen jó is volt az a vizitdíj. Az a 300 Ft semmi nem volt, de kitakarította a szórakozásból, hipochondriából esetleg más megfontolásból orvoshoz járókat, és csupán a valóban beteg emberek fordultak orvoshoz. Akinek meg nincs 300 Ft-ja erre a célra, az egy nap ne vegyen cigit. Rögtön 3 alkalommal mehet orvoshoz.
Sajnos az alacsony keresetüek mióta világ a világ szerényebb szolgáltatást tudnak igénybe venni és ez igaz az egészségügyre is.
De az sem jó a mostani redszerben, hogy sokunk a negyven éves kora ellenére is alig járt orvosnál, így lényegében a semmiért fizet.
Azt is számitásba venném, hogy vannak nagyon beteg kisgyerekek, akiknek viszont mindenképpen meg kellene oldani a kezelésük finanszirozását.
Pedig simán léteznek olyan kezelések, amelyek 150 millióba kerülnek éves szinten, csak elég ritkák, pont ebből (is) adódik a rendkívül magas ár. És ezek messze nem a luxusról szólnak, hanem az életben maradásról.
Az egész országban jóformán csak a multi és állami alkalmazottak fizetnek tisztességesen adót, ezért talán méltányosabb volna a “minőségi” adóoptimalizáló minimálbéres szlovákrendszámos ún. vállalkozókat nevesíteni az eü. rendszer fő potyautasaiként.
Mellesleg az eü hozzájárulás maximalizálva van évi 450 ezerben, amit pár millió osztalékfelvétellel már ki is maxol az említett vállalkozó, így az ügy szempontjából tökéletesen indifferens, hogy azon túl csal-e adót és mennyit.
Ezt most nem értem. Van 300 ezer ember valahol, akit lát a rendszer, de kvázi semmit nem tud róla? Kik lehetnek ők?
Amikor a pék adót fizet és járulékot, azt nem az állam másik zsebéből fizeti, tehát valódi új bevétel keletkezik az állam szempontjából.
Ez nem értékítélet (az állami alkalmazott rossz), hanem pusztán tény.
off. a letiltott hozzászólásos devizás írással kapcsolatosan pedig morzsoljunk el egy pár könnycseppet a JP Morgan után most éppen a maszületettbárány Citi-ért:
portfolio.hu/vallalatok/penzugy/ujabb_hatalmas_birsag_egy_banknak.201109.html
A saját cégedből felveheted a pénzt fizetésként (hülye lennél, a felét elvinné az állam), vagy cégtulajdonosként osztalékban. Ilyenkor 16% osztalékadót fizetsz és évi max. 450 ezer egészségügyi hozzájárulást.
Ezért nagy hülyeség minimálbéres vállalkozózni. Mert pont azért vállalkozó, mert nem alkalmazott, így nem fizetésből él, hanem osztalékból.
Már egy csomót néztem, végigtúrtam az egész wordpress.org-ot megoldásért, de ez sem az.
Ha valaki tudja a megoldást, ne tartsa vissza.
Bár a pénz tényleg kevés, annak a kevésnek is igen komoly részét vagy elpocsékolják (célszerűtlen megoldások, béna beszerzések) vagy ellopják. (Én a munkahelyen, munkaidőben végzett magánrendelést is ide sorolom a hálapénzt meg pláne.)
Egy igazi reformot (és megtisztulást) pont azok a vezetők kellene levezessenek, akik a jelenlegi rendszer fenntartásában (anyagilag is) érdekeltek. Esélyes?
A teljes magánosítás a problémák nagy részét megoldaná, csak éppen újakat generálna: hamar ott lennénk mint a bankokkal. Inkompetens felügyelet + ostoba és mohó ügyfelek + mohó szolgáltató = semmi jó.
Mondjuk én híve lennék, hogy a potyautasokat rugdaljuk le a vonatról. Csak ki fogja méltányosan! eldönteni, ki a potyautas?
Szerintem ezek olyan munkanélküliek lehetnek, akik nem regisztrálták magukat a munkaügyi központban és ezen kívül nem fizetik a minimum egészségügyi hozzájárulást.
Nekem volt ilyen idős rokonom, szedett vagy 15 gyógyszert, mikor pedig valamilyen ürüggyel sikerült kórházba kerülnie, mindenféle vizsgálatot elvégeztetett, és mikor mindegyiknél kiderült, hogy egészséges, jolly jokerként bedobta a szeme alatt már 30 éve ott lévő sebeket. A végén felháborodott, hogy milyen hamar kitették a kórházból.
Nagyon nehéz kezelnie ezt a problémát az orvosoknak, mert az idős korosztályban sokan vannak, akik kikövetelik, hogy valamit írjon már fel az orvos, mert az egészségügyet valahogy úgy képzelik el, hogy az orvos felírja a csodapilulát, azt beszedik, és akkor jó lesz, másrészt pedig a nyugdíjas korosztályban a fő téma az egészségi állapot, ami érthető is, hiszen sokan már nem egészségesek, ezért aztán az sem akar lemaradni, aki makkegészséges. Ha meg az orvos fordítva téved, tehát a tényleg betegnek nem ír fel semmit, akkor megszívja.
ők azok, akik a népességnyilvántartási adatok szerint léteznek, a TB viszont nem tud róluk. Pl. aki külföldre távozott (hosszabb-rövidebb időre), ott fizet járulékot, de nem szüntette meg az ithoni lakcímét.
Vagy aki itthon él ugyan, de nincs se munkahelye, se vállalkozása, és a TB-nél nem jelenzkezett be, és nem fizeti azt a havi fix (nevetségesen alacsony) összeget sem, amit az ilyenektől elvárnak.
Én sem értek egyet, hogy az állami alkalmazottak nem fizetnek járulékot. Mert igen, technikailag úgy történik, ahogy mondod, az állam az egyik zsebéből teszi át a másikba, viszont ha onnan nézed, hogy az államnak (és nekünk) szüksége van alkalmazottakra bizonyos feladatok ellátására, akkor annak a bérköltsége nem csak a nettó bér, hanem bizony benne vannak a járulékok és az SZJA is, az alkalmazottnak pedig jár a teljes bruttó bér, amiből aztán adózik, az hogy technikailag ez nem történik meg, mert valójában az állam fizet magának, már nem tartozik ide.
De hogy érzékeltessem, ha ugyanez állami vállalatnál történik, legyen az mondjuk MÁV, akkor a vállalat kifizeti az utána járó járulékot és SZJA-t. Ha holnaptól megszűnne a MÁV és állami hivatallá alakulna, akkor onnantól technikailag nem fizetne az illető járulékot, de valójában mégiscsak.
“Mert pont azért vállalkozó, mert nem alkalmazott, így nem fizetésből él, hanem osztalékból.” a klasszikus vállalkozó, az dolgozik is a cégében, meg befektetője is annak. Így az az életszerű, ha vesz fel bérjövedelmet is, meg osztalékot is. A NAV is elvárja, hogy azért bérként is adózzon valamennyit. Ennek szabályai rendszeresen változnak. Meg kivételként vannak az EVA, KATA jellegű adónemek, ahol az egyes klasszikus adónemek összemosódnak. De kizárólagosan osztalékadóval csak az tud pénzt kivonni a cégéből, aki nem főállású vállalkozó.
Azok tartoznak ide, akiknek nincs fizetésük, és semmiféle állami támogatás, segély, nyugdíj stb. nem illeti őket. Pl. azok, akiknek a diákigazolványa 45 napja lejárt, és még nem tudtak elhelyezkedni.
Ha valaki tudja a megoldást, ne tartsa vissza.”
Én tudom. 🙂
Beírsz egy kommentet: “Itt a vége a vitának.”,
és onnantól egyetlen további hozzászólást sem hagysz jóvá egyedileg.
Meg se kell nézned az adott cikk alatt moderálásra várókat (már ha elkülöníthetők e szerint), tehát nem is igényel munkát.
“Megint csak a klasszikus 2009-es cikk jutott eszembe a témában: portfolio.hu/befektetesi_alapok/nyugdij/a_jarulekfizetok_lazadasa_elott_par_oraval.121189.html”
Hát, ennyire finoman-burkoltan cigányozós cikket még nem láttam. 🙂
Érdekes, mennyire ekézi a magánnyugdíjpénztárakat:
– 2009. szeptemberében azzal támadja őket, hogy nem túl jók a közelmúltbeli hozamaik 🙂 .
– Hogy nincs semmi tapasztalat a kifizetésekről, mintha a pénztárak hibája lenne, hogy az idő a rendszerváltás óta is csak pont annyira telik, mint előtte.
– Meg hogy “elvonják” (!) a járulékot az állami nyugdíjrendszertől.
Arra bizonyára még ő sem számított, mi lesz a “megoldás” ezekre a problémákra… (Bár az utolsó pár bekezdésében felrémlik valami hasonló, mint ami történt.)
OFF: Jurta irt egy megoldás féleséget a hozzászólás gondra, ha az úgy nem jó, és gondolod írj e-mail-t. Ugyan nem vagyok WP guru, programozni viszont tudok, adott esetben ha szerencsénk van, elég módosítani a WP view részét, így nem kell mélyen belenyúlnia rendszerbe, és akkor áthidalható ez a gond. Ha kell a segítség akkor mindenképp írd meg pontosan melyik WP verziót használod. A hozzászólásban szereplő mail címre írj, ha gondolod ezt a hsz-t törölheted is.