Bankos telefonos csalások újra és újra
Már sokszor kellett írni a telefonos bankos csalásokról, de sajnos megint aktuális a téma. Egyre többen hívogatnak embereket, azt hazudva, hogy a bankból hívják, veszélyben a pénzük, ezért tegyék át a pénzt egy technikai számlára, nehogy a csalók hozzáférjenek.
Elkérik azokat a hozzáféréseket telefonon keresztül, ami ahhoz kell nekik, hogy leürítsék az áldozat bankszámláját.
Írtam már arról, hogyan védekezz ellene:
Ami nagyon fontos lenne, hogy a szüleidet is világosítsd fel, mert gyakran az idősebbek az áldozatok.
Ha “technikai számlára” való áthelyezésre hivatkoznak, azonnal tudhatod, hogy csalók. Ha a bank akarná ezt megtenni, nem lenne rád semmi szükségük, egy kattintás nekik a rendszerben.
Egy valódi bankosnak semmilyen kódodra, jelszavadra, SMS jelszóra nincs szüksége, hiszen ott ül a gép előtt és ezek nélkül is bármit meg tud tenni a számláddal.
Ha visszaélnek a kártyaadataiddal, a kártya limitének nullára állítása minden ilyen problémát megold, semmi szükség további lépéseket tenni.
Ezért mondd meg a szüleidnek, hogy ha hasonlóval hívják őket, mondják azt, hogy állítsák nullára a kártyalimiteket és most (vagy majd reggel) bemegy a bankba intézkedni. Semmiképpen ne pánikoljanak és ne csináljanak semmit, amire a csalók megkérik őket. Soha senkinek semmilyen jelszavukat ne adják ki.
A bankok is sarasak a dologban, Tibor írt egy levelet, mert a szülei is áldozattá váltak, ebben arra világit rá, mennyire ostobán kezelik a bankok ezt a kérdést.
A történet lényege az, hogy a csalók megtalálták Tibor szüleit és le is ürítették a számlájukat. Nem telt el néhány perc és a bank már hívta is őket, hogy ők akarták-e elküldeni az összes megtakarításukat.
A válasz az volt, hogy természetesen nem. Ugye ezek szerint még nem küldték el? De, a pénz már elment és nem is tudják visszaszerezni, csak érdeklődtek, hogy ők voltak-e.
Tehát gyanúsnak találták a tranzakciót, de ennek ellenére teljesítették visszavonhatatlanul.
Nem kellene ilyenkor az ilyen gyanús utalásokat megakasztani addig, amíg elérik az ügyfelet és nem utólag érdeklődni, hogy a gyanús tranzakció tényleg gyanús-e?
Miért nem lehet beállítania az ügyfélnek, hogy mondjuk minden egymillió forint feletti utalás csak kétórás késéssel menjen el? Az átlagember nagyon ritkán utal ennyit, semmi nem történik, ha ezek az utalások két órával később teljesülnek. Nagyon remek az azonnali átutalás, de miért kényszerítik rá az emberekre limitbeállítási lehetőség nélkül?
Ha már a bankok minden marketinges tukmálással képesek hívogatni az ügyfeleket, miért nem csinálnak egy felvilágosító telefonkampányt, legalább a hatvan év feletti ügyfelek részére? Nem kell túlgondolni, három-négy mondatban lehetne tájékoztatni az ügyfeleket, hogy nem biztos, hogy a bankból hívják azok, akik ezt állítják magukról.
Lehetne óriásplakát kampány is, vagy gyakorlatilag bármi, hogy az emberek agyába beivódjon, hogy nem hiszünk el bármit, amit valaki a telefonban állít magáról.
Addig is, amíg valami értelmes dolgot nem csinálnak azok, akiktől ez elvárható lenne, te beszélj a szüleiddel, hogy őket legalább ne tudják becsapni, mert ez az átverés nem csökken, hanem úgy tűnik, hogy egyre több gazember száll be a lehúzásba.
mi a bajom ezzel ők simán elküldenék. Én vagyok csak túl paranoid? Ez a háziorvosi rendelő közös címe, bele kellett volna írnom a tárgyba, melyik orvosnak szól. Feltételezhetően rendelőben dolgozók mind hozzáférnek. Ki tudja milyen erősségű a jelszó amit a fiókhoz használnak? Mennyire biztonságosan tárolják a jelszót (ki van-e ragasztva valamelyik monitorra, faliújságra stb.), milyen gyakran cserélik? Oda akarom-e adni a Google-nak az irataim fényképét? Egyáltalán milyenek a a fiók biztonsági beállításai?
Mert ha lefognak a rossz emberek, akkor a mindenféle kódodat persze nem adod meg nekik ugye???? L.O.L.
Amúgy is az volt a problémád, hogy bonyolult a belépés. Nekem 5 másodperc, és viszonylag egyszerűnek tűnik az ujjamat a képernyőre nyomni.
A biztonság növelésére pedig szögegyszerű megoldások vannak, csak egy kicsit gondolkodni kell a kötözködés helyett.
Igazából még ennél is könnyebb. Egy viszonylag szimpla trükkel több tucat igazolvány kétoldalas fotóját lehet megszerezni pillanatok alatt, és annyi számlát nyit vele az ember, amennyit nem szégyell.
Nyilvan ha megemlited nekik a gdpr-t es esetleg be is jelented akkor nem fognak atvenni, de talan rajonnek hogy nem jo a protokolljuk. Ha elkuldod nekik mailben amit kertek akkor talan atvesznek. Ezt neked kell megfontolnod.
En velemenyem az hogy a gdpr hozza tartozik ahhoz a szakmahoz es ha ezt nem tudjak akkor ott mas szakmai hianyossagok is vannak. Ezek ma mar alap dolgok.
Ja, hogy én viszek bele túl sok érzelmet….
Mióta is nyomod ezt a szánalmas műsort ezen a blogon? Már az idejét sem tudom. Amúgy soha nem dolgoztam bankban.
Ha csak fele annyit foglalkoztál volna a saját hitelszerződéseddel, mint a kúria döntésével, jobb lett volna.
“A felelősséget persze nem akarják vállalni”
Komolyan leírtad ezt a mondatot? Éppen te???????
Ez a grafit nevu ekes peldaja a jelensegnek.
Nem állnál le végre? Annyira unalmas már, hogy gyakorlatilag minden létező témánál a te agyalágyult nyavalygásodat kell olvasni.
Kötöttél egy szerződést, amire senki nem kényszerített. Aztán meg példálózol külföldi esetekkel. Olvastad azokat a szerződéseket is? Dehogy olvastad. Még a sajátodat sem.
Felnőtt ember be tudja ismerni, hogy nem volt elég körültekintő, nem vett számításba minden lehetőséget. De te nem. Te évek óta kizárólag másokat hibáztatsz. Soha, egyetlen alkalommal sem írtad még le, hogy te is felelős vagy azért, ami veled történik.
Tudod, mi van? Ha másokat okolsz az életedért, akkor mások irányítják az életedet. Ezt pedig egy felnőtt ember nem engedi meg, legalábbis bizonyos értelmi szint felett tutira nem.
Ha jegybanki számlád lenne, akkor a jegybankra köpködnél. Semmi nem változna. Mert te ilyen vagy, téged az éltet, ha másokat hibáztathatsz mindenért.
Ugy erzesre itt lehet a problema. De valahol igaza van: a bank volt a hibas, hogy egy IQ-tesztet nem toltetett ki vele szerzodes elott.
Blokkolják a gyanús tranzakciókat és telefonáljanak? Mégis mekkora call-centereket tartsanak fent a bankok, hogy a nap 24 órájában értelmes időn belül tudjanak hívogatni?
Ha a hívatlan gázszerelőket beengeded és magára hagyod a lakásodban, akkor mindegy hány zár van az ajtódon.
Ne haragudjatok, de szerintem most a többség megy szembe az autópályán, graphite nem a “nincs is mögötte svájci frank” szintet nyomatja (legalábbis most, a korábbi hozzászólásaira nem emlékeszem). Amiket felvet azok teljesen jogosak. Jónéhány bank tényleg alkalmazott tisztességtelen gyakorlatot, hogy a rendben fizető ügyfelek által csökkentse a rossz konstrukció miatti nagyszámú bedőlésen elért veszteségét.
Ráadásul az eredeti felvetése is igaz, egyértelmű, hogy a devizahiteleknél nem vitték túlzásba a bankok a tájékoztatást, szóval én sem látom, hogy miben lenne a csalós sztoriban nagyobb a bankok felelőssége. Mondjuk vele ellentétben én inkább azt gondolom, hogy ez nem is a bankok feladata. A bank nem a bébiszittered, és nem a jóakaród, hanem egy cég ami pénzt akar keresni rajtad. Nincs lelkiismerete.
A rendőrök nekem is azt mondták, hogy Ukrajnába vezetnek a nyomok, de persze semmi sem történt azóta sem.
Sajnos még mindig nincs kezdeményezés arra, hogy ha engem hívnak, akkor én is tudjam ellenőrizni, hogy kik ők.
Ha allitolag a banktol hiv xy telefonon, akkor kozlod vele, hogy most leteszed, majd felhivod a bank kozponti szamat, es akkor legyen szives eloadni a mesejet. Ennyi.
,,Sajnos még mindig nincs kezdeményezés arra, hogy a engem hívnak, akkor én is tudjam ellenőrizni, hogy kik ők.”
Erre írták fentebb, hogy az azonosító kérdésre válaszolj először magabiztosan rosszul, és ha a bank hív, akkor az visszakérdez, a csaló nem…
Majdnem egyetértek, én is multinál dolgozom. Viszont a mi (fejlesztők) bejárati ajtónk fölé ki van írva nagy betűkkel: ne a termék térjen vissza, hanem az ügyfelek. Szerintem pénzt jól is lehet keresni. Az hogy nem a jót akarja egy bank, az nem helyes. De ezt mutatja a hitelpenetráció mértéke (bezuhanása) is Magyarországon, hosszú távon pedig láthatóak a következmények (fidesz kétharmad, oroszbarátság a médiában, leszakadó roncs tömegek, tanügy, egészségügy lerohadása). Ezek összefüggenek.
Én nem mondom hogy mit csinálj az elmeállapotoddal, a többiek már leírtak mindent, én csak hozzáteszem hogy kereskedelmi bankok nélkül megállna ez a világ.
Több százezres gépeket árulunk a cégnél, amiket csalók kb. 4000 Ft-ért hirdetnek a FB-on, rossz magyarsággal megírt oldalon.
És vannak, akik megadják a kártyaszámukat, nem olvassák el a kamu oldalt, majd nálunk panaszkodnak, hogy őket átverték.
Tehát még azt sem értik, hogy az átveréshez semmi közünk.
Bank nélkül. Ehhez nem kell kereskedelmi bank, az MNB is meg tudná csinálni, hogy digitális pénzt utalsz digitálisan. Plusz, az MNB-nek nem lenne érdeke az ügyfelei bedöntése – szerintem.
Sokadszorra:
zsiday.hu/blog/digit%C3%A1lis-jegybankp%C3%A9nzr%C5%91l
Az itteni “munkásságodat” ismerve, csak napok kérdese lenne, hogy megtaláld az alkalmat az MNB pocskondiázására, ha ők kezelnék a számládat.
Teljesen egyértelműen ők lennének a hibásak mindenért, ami rossz az életedben. 😀 😀
Előítéletek, személyeskedés – ki gondolta volna, hogy ez lesz egy pénzügyi blogon. Azt hittem lesznek észérvek, miért jobb a jelenlegi ker bank rendszer.
Nem a jövőt látom, hanem a szánalmas picsogásodat olvasom évek óta. Innentől kezdve ez színtiszta következtetés.
“neki nem kell a te penészes, atkás lakásod” bízzunk benne, bár a valóság sok embernél mást mutatott (400 milliós penészes ház árverzése 38 millióért, a vevő egy banki középvezető, Bíró “Ica” háza ár alatt, a vásárló egy bankár, stb).
“Ezzel sunyi aljas módon azt próbálod sugallni, hogy a kereskedelmi bankoknak viszont érdeke.” ebben mi a sunyi és aljas? (természetesen a bankokat leszámítva). Én azt állítom, a bankároknak sok esetben érdekük a szerencsétlenek bedöntése.
A nemzeti banknak pedig kevésbé lenne érdeke. Emellett 100k EUR felett is biztonságban lenne a kedves ügyfél pénze (jelenleg egy panel több, mint 100k), nem kellene félnie, hogy ha a bank csődbe megy, akkor oda a 100k EUR feletti pénz. Gondolom ez is sunyi gondolat.
Persze ez vagy igaz vagy nem, + ettől még lehet buta.
“Ha te sikkasztasz egy cégnél, nem a cég sikkaszt. Hanem te.” – erről pedig készült is egy fantasztikus életrajzi dráma Rogue Trader néven: imdb.com/title/tt0131566/
Talán pont a blogon olvastam róla.
Egy 400 milliós házra a legalapabb minimum esetben is kiadtak 100 millió hitelt, de inkább sokkal többet. Nyilván elárverezik 38-ért.
Te tényleg ennyire ostoba vagy? Kit akarsz ezzel itt megetetni?
Nem gondoltál még rá, hogy konstruktívabb gondolatokkal kellene elfoglalnod magad? Sokkal értelmesebb dolog lenne.
Koncentrálj erre.
Hatalmas ötlet, hogy a jegybank kezelje a lakosság számláit. 😀 😀
Működik is. Olyan országokban, ahol nem szeretnél élni. Nagyon nem.
Minél többet írsz, annál nyilvánvalóbb, hogy teljesen dilettáns vagy, de legalább kitartó. 😀
nepszava.hu/3183872_schadl-gyorgy-feleseg-visszadatumozott-vegrehajtasi-eljaras-nyomozas-jambor-andras-polt-peter
Magyarország esetében a hosszúlejáratú hiteleket rövid (jellemzően 3 hónapos) swap-al fedezték, a kedves ügyfél tudta nélkül. Emellett boldog boldogtalannak adtak hitelt. Amikor beköszöntött a baj, a teljes balf@szságukat rákenték a jól a fizető hitelesekre. Nehéz meglátni ebben a történetben a professzionalizmust (jóindulatot nem feltételezhetünk, hiszen bankokról van szó).
Eddig ok, vagy van ellenvetésed?
federalreserve.gov/central-bank-digital-currency.htm
ecb.europa.eu/paym/digital_euro/html/index.en.html
Ez jön. Mondjuk USA-ban valóban nem szeretnék élni, szóval jól látod.
Ja, ez jön. Mióta is, egyfolytában? Valahogy még nem ért ide.
Mellesleg, a magadfajta módon gondolkodó melléktermékeknek ez is csak egy újabb indok lesz a másokat hibáztatásra.
Neked aztán tök mindegy, hogy ki az, aki a pénzedet kezeli, az nyilvánvalóan bűnöző, sikkasztó, aljas összeesküvő.
Mint mondottam volt, én minden részletet idejében befizettem, nem rólam mondta ki a bíróság, hogy tisztességtelen vagyok, nem rólam mondta ki az EU curia, hogy tidztességtrlenül szerződtem. Ezek felett valahogy átsiklasz. Vajon miért?
Ismétlem: nem feltételezés, hanem megalapozott következtetés. Nagyon nagy különbség.
Aláírtál egy szerződés teljeskörű körültekintés nélkül, van ilyen. De hogy ezért mindenki más hibás, csak te nem, az orvosi eset.
Ez volt az utolsó, hogy kommunikáltam veled, mert menthetetlen vagy, kizárólag a saját szempontodat vagy hajlandó szajkózni. A gondolkodás, felelősségvállalás még a szótáradban sem szereplő fogalmak.
Fel kellene nőni végre, és vállalni a döntéseid következményeit.
Téma lezárva.
Teljesen felesleges kockázat.
Ezt már én sem bírom tovább szó nélkül, olyan agymenéseid vannak.
Miért feltételezed, hogy bármilyen lakossági MNB számlánál ugyanezek a kondíciók lennének? Egyetlen tollvonás kérdése, hogy teljesen máshogy legyen.
Valóban, minden hétre jut egy bankcsőd Magyarországon. Ja, nem….
De még ha csődbe is megy egy bank, a közműszámlákat befizeted máshogy, nem fog senki szerződést bontani.
Okos ember pedig nem tartja egy helyen az összes pénzét.
Végül pedig, áruld el, de őszintén: te tényleg ennyire elmeroggyant vagy, vagy már csak a trollkodás visz előre?
Kemény. Ha már te sem bírod szó nélkül, akkor nagy a baj. A pápa kibírta, hogy ne szóljon hozzá, de Varga Balázs nem.
Valahol vicces (inkább szomorú), hogy ti akartok pszichológushoz küldeni.
BTW: mi lehetett az a hozzászólás, amit kiszámoló nem engedett át? Nem, nem volt csúnya beszéd.
Először az OTP-től hívták, hogy gyanús tranzakciót észleltek (nincs OTP számlánk), mondta a férjem hogy neki csak a Revolutnál van pénze. Azt mondták, hogy akkor szólnak a Revolutnak erről.
Utána a másik számról hívták, akkor azt mondták hogy a Revoluttól telefonálnak. Mondta nekik a férjem, hogy csak 5000 Ft-ja van ott. Erre letették….