Zsolt küldte el a történetét, hogyan csapták be őt telefonos csalók. Azért tette, hogy te okulj a történtekből. (S nem azért, hogy hülye hozzászólásokban minősítsd, hogy te bezzeg ennél sokkal okosabb lettél volna. Mert köszönjük, már tudjuk, hogy te milyen okos vagy. Akinek nem inge... 🙂 )
Amit kiemelnék, hogy nagyon könnyen lehet telefonszámot hamisítani. Ha használsz VOIP szolgáltatást, a hívott fél a te mobilszámodat látja, pedig nem is a mobilodról hívod. Pont ilyen nehéz egy bank telefonszámát használva telefonálni a csalóknak.
Ezért ne hidd el, hogy tényleg a bankból hívnak. Ha egy kicsit is gyanús a dolog, mondd, hogy inkább te visszahívod őt a bankban, adja meg a melléket. Ez annyira fontos, hogy még egyszer leírom: ragaszkodj ahhoz, hogy te visszahívhasd, ha valami csalásról hadovál, de legalábbis előtte engedje meg, hogy felhívd a bankodat.
A csalók legtöbbször a legnagyobb bank nevével kezdik a beszélgetést, hiszen annak van a legtöbb ügyfele.
A bank SOHA-SOHA-SOHA nem kéri a jelszavaidat: PIN kód, a bankkártya hátulján lévő három számból álló CVV kód, internetes belépési kód vagy bármi hasonló.
Soha nem is kérnek arra, hogy kattints egy linkre, amit most küldtek és/vagy lépj be az internetbankodba most.
Aki bármi ilyet kér, AZ MINDIG CSALÓ! Egy banki ügyintéző hozzáfér a számládhoz a banki rendszeren keresztül, nem téged fog kérni, hogy lépj be és végképp nem küld semmit e-mailben.
Soha nem kattintasz e-mailben vagy újabban SMS-ben érkező linkre, hogy azon keresztül lépj be a bankszámládba, különösen akkor nem, ha azt frissen küldték. Helyette kézzel beírod a böngészőbe, hogy www.xyzbank.hu/belepes. A csalás szintén működik telefonszámlának, közüzemi számlának tűnő e-maillel is, csak természetesen hamis a link. Ezért ha jön gázszámláról a szokásosnak tűnő e-mail, érdemes ott is nem a linkre kattintani, hanem külön belépni a szolgáltató felületére. Egy kis plusz kényelmetlenség, de sokat bukhatsz, ha egy csaló weboldalon ellopják az adataidat.
Ha felhívnak, de nem akarják ellenőrizni, hogy tényleg veled beszélnek-e, akkor is csalók!!!! A banktitok védelme érdekében akkor is azonosítani kell az ügyfelet, ha a bank hívta fel. Mert lehet, hogy más vette fel a telefont, akivel nem lehet banktitkot megosztani, amíg nem győződik meg a banki ügyintéző, hogy tényleg azzal beszél, akié a számla.
Tehát ha nem akarnak beazonosítani születési dátum, anyja neve és egyéb adatok alapján, akkor is csalókkal beszélsz! (Ez alól kivétel a marketing hívás, de az csak valami akcióra hívhatja fel a figyelmed vagy hogy kössél biztosítást a banknál, ha legközelebb arra jársz.)
Ha a bank hív téged és elkéri az anyád nevét, születési dátumodat és így tovább, elsőre MINDIG mondj rossz adatot. Ha tényleg a bank hív, ő közölni fogja, hogy rossz az adat. A csalók csak eljátsszak, hogy ellenőrzik a hívott felet az adatai alapján.
Kérdezd meg, mi a bankkártyád utolsó négy számjegye. Ha banki ügyintéző hív, ő látja.
Soha nem osztasz meg senkivel SMS-ben kapott banki adatot sem! (Lásd lejjebb, az kellett a csalóknak, hogy elutalják a számláról a pénzt.)
Soha nem osztasz meg a számláddal kapcsolatban semmilyen információt telefonon. (Van-e lekötésed, mennyi a szabad egyenleg, stb. Ha a banktól hívtak, ezt látniuk kell, ott ül a monitor előtt és vagy már belépett a számládba még a hívás előtt vagy bármikor be tud lépni.)
Ne mondj, kérdezz: Ne haragudjon, meg tudná nézni, hány lekötött betétem van? Nem emlékszem, hogy három vagy négy-e. Sőt, kérdezz kamu dolgot: "Amit tegnap lekötöttem betétet, az az összeg ugye már eltűnt az egyenlegemről?" Egyből tudod, hogy kamuzik a másik fél.
Bónusz lépés: ne a mindig nálad lévő, ellopható, vírussal megfertőzhető telefonodon legyenek a banki alkalmazások. Szinte mindenkinek van otthon egy régi mobilja vagy tablete. Ha van ilyened, törölj róla minden adatot és azt használd banki dolgokra és ha lehet, csak banki dolgokra. Ha kell utalnod akkor is, ha úton vagy valahol, legyen egy második számlád (Revolut, Wise, akármi), amin csak kevés pénz van és használd azt.
Továbbá soha, senki kedvéért ne telepíts semmit a gépedre. Gyakran olyan programokat telepítettnek veled, amivel megosztod a képernyődet és mindent látnak, ami a gépeden történik. Volt, akitől egy lakás árát lopták így el. Az "eladó" arra hivatkozott, hogy túl nagy a lakásról készült képek mappája, de ezzel a segédprogrammal meg lehet nézni. Hivatalos weboldalról kellett letölteni, nem volt gyanús, csak az áldozat azt nem tudta, mire való a program. El is loptak tőle 30 millió forintot. Tehát még egyszer: soha, senki kedvéért nem telepítesz egyetlen programot sem, se a telefonodra, se a számítógépedre. Akár lakáseladó, akár "banki ügyintéző" tanácsolja azt.
S kérlek, MINDIG tegyél rendőrségi bejelentést, ha ilyen gazemberek hívnak, akkor is, ha nem sikerült téged bepalizniuk. Mert a következő embert be fogják palizni. Ezt a cikket is oszd meg, minél több emberhez eljusson a hír, mire kell vigyázni.
Ha neked van hasonló történeted, oszd meg a hozzászólásokban: mivel hívtak, mi volt gyanús, mi lett a vége és így tovább.
Következzen a levél:
Kedves Kiszámoló!
Mások okulására küldöm a március 30-dikai történetemet. Drága tanulópénz. Először a rendőrségi feljelentés látható, ezt a főhadnagy fogalmazta. Utána jönnek a kiegészítéseim.
A feljelentő (sértett) vallomása:
Elmondom, hogy a mai napon 15.00 körüli időben otthon voltam, amikor felhívott egy férfi, aki azt mondta, hogy az OTP Bank ügyintézője, és a rendszerben azt látja, hogy egy olyan számlaszámra akarok utalni, amelyre korábban gyanús pénzek érkeztek, azt kérdezte, hogy tényleg én utaltam-e pénzt. Összeg nem hangzott el.
Én mondtam neki, hogy nem én utaltam, nincs is OTP-s számlám. Ő mondta is, hogy ők csak az érkeztető bank. Én mondtam, hogy a Gránit Banknál van számlám, meg a Budapest Banknál. Az ügyintéző azt mondta, hogy átadják az ügyet a bankomnak és letette a telefont.
Elmondom, hogy utána 1-2 perc múlva a 06-1-5100-527 telefonszámról felhívott egy férfi, akik azt mondta, hogy a Gránit Banktól telefonál. Először azt mondta, hogy utalások történtek, 70.000 Ft és 130.000 Ft értékben.
Én mondtam neki, hogy nincsen ennyi lekötetlen pénzt a számlán, úgyhogy nem értem az egészet. Utána ő kérdezte, hogy mennyi a lekötött pénz, mert azt is ellenőrizni kell, én mondtam neki, hogy 3 lekötött betétem van. Ő azt mondta, hogy valószínű csalás áldozata lettem, ezért átkapcsol egy másik ügyintézőhöz. Át is kapcsolt, legalább is úgy tűnt, és egy nő vette át a szót.
Elmondom, hogy a nő kérte a kártyám adatait és az internetbank adataimat és jelszavamat, mert ez szükséges az utalások visszavonásához. Azt mondta, hogy egyenként kell visszavonni az utalásokat, és én tudom azokat engedélyezni. Azt mondta, hogy végig vonalban maradunk, nem szerencsés letenni, mert folyamatban van az ügy. Én mondtam, hogy jelszót nem szokott kérni a bank, ő azt mondta, hogy a bankkártyán rajta van a telefonszám, amiről ő éppen telefonál. Meg is néztem és tényleg az a szám volt. Ezek után meg is adtam a kártyám adatait, és a netbank kódokat is.
Ő ekkor azt mondta, hogy türelmesek legyünk, mert a visszavonásokat egyesével tudja csinálni. Azt mondta, hogy kapni fogok sms-t, az abban lévő kódot kell bediktálnom, és ezzel vonják vissza az utalást. Azt is mondta, hogy a vásárlási és az utalási limitet meg kell emelni, mert csak így lehet visszahívni az utalásokat.
Elmondom, hogy 15.16 perckor kaptam meg az első sms-t, amiben egy kód volt. A kódot be is diktáltam az ügyintézőnek. Utána kaptam még egy sms-t, amiben megint egy kód volt, illetve utána kaptam még egy sms-t, amiben egy kód volt. Így mind a három kódot bediktáltam.
Elmondom, hogy az ügyintéző ezek után azt mondta, hogy vannak még tranzakciók, amiket le kell tiltani és ezért még várni kell. Ekkor már kb. egy órája vonalban voltunk. Én ekkor már nagyon ideges voltam, és felszólítottam, hogy még egyszer mondja meg a nevét, ekkor nem válaszolt, én még hallóztam pár percig, és utána letettem a telefont.
Elmondom, hogy utána ugyanazon a számon hívtam a bankot, de másfél órán keresztül nem tudtam beszélni velük. Amíg próbálkoztunk, addig beléptem a netbankba, és ott láttam, hogy 3 utalás volt, kettő kártyás fizetés és egy utalás. Az egyik kártyás fizetés 1.300.000 Ft volt, a Revolut részére, a másik kártyás fizetés 800.000 Ft volt, egy másik internetes cég részére, az utalás pedig 1.800.000 Ft volt, a közleményben a tartozás szó volt és Lakatos név.
Elmondom, hogy amikor elértük a bankot ők igazolták a részemre, hogy a tranzakciók megtörténtek, vagy folyamatban vannak. Az ügyintéző mondta, hogy tegyünk feljelentést, a kártyát és a netbankot is letiltották központilag.
Az ismeretlen elkövető 3.900.000 ft-ot csalt ki tőlem, ennyi a károm.
Az áldozatsegítés lehetőségéről a tájékoztatást megkaptam, az áldozatsegítő szolgálat által kiadott tájékoztatót a nyomozó hatóság tagjától átvettem. Nem kérem, hogy a nyomozó hatóság részemre az áldozatsegítő támogatások igénybevételéhez felhasználható igazolást kiállítsa.
Kiegészítések
Még mindig görcsben van a gyomrom, hogy ennyi pénz elúszott. Szégyellem magam, hogy ez megtörténhetett velem. Eddig úgy gondoltam, hogy nem vagyok hiszékeny. Amikor azt kérték, hogy adják meg a bankkártya adataimat, akkor gyanakodtam és ezt szóvá is tettem. Ekkor mondták, hogy nézzem meg, hogy a Gránit bank központi számáról hívom őket, ott van a telefonszám a bankkártyám hátulján. Ellenőriztem, tényleg stimmelt. Sok apró dolog volt, ami szintén erősítette, hogy az igazi Gránit banktól hívtak. A háttérben lehetett hallani, hogy más ügyeket intéznek, átkapcsolnak a csalás elleni osztályra, folyamatosan mondta, hogy mi fog történni, hogy kapni fogok egy sms-t, amiben lesz egy kód, ami 04-el kezdődik, a bankkártya adatokat egy automatának kell bemondani, kérdezte, hogy kaptam-e gyanús hívást mostanában, elmondták, hogy azért gyanakodnak, mert olyannak szól az utalás, akinek már volt csalás ügye, stb.
Amikor az internet bankos jelszavamat kérte, akkor a feleségem telefonjáról hívtuk a Gránit bankot, de túlterheltek voltak a vonalak és nem jutottunk el ügyintézőhöz. Egyébként mondta a csaló, hogy ebben az időszakban nincs szabad kolléga. Ekkor már bekaptam a csalit, próbáltam közreműködni a csaló tranzakciók visszavonásában, amivel én magam hagytam jóvá ezeket a tranzakciókat.
Lényegében azt történt, hogy az egyik lekötött betétemet feltörték, és utána kezdték el költeni ezt a pénzt. Azt mondta a csaló, hogy a bankszámlámat már zárolták és nekem kell egyenként visszavonni a tranzakciókat az sms kódok bediktálásával. Egy óráig voltam vonalban a csalókkal, utólag rájöttem, hogy azért, mert hogy a Gránit bank ne tudjon hívni. Kiderült, hogy nekik is gyanúsok voltak a tranzakciók és hívtak, de a csalókkal beszéltem.
Miután leesett a tantusz, másfélórán keresztül próbáltuk hívni a Gránit ügyfélszolgálatot. Próbálkoztam videóbankon és üzenetben is. Közben még be tudtam lépni az internetbankba és láttam, hogy az utalásos tranzakció még feldolgozás alatt van. Mire tudtam beszélni igazi ügyintézővel a Gránitnál, addigra a feldolgozás befejeződött.
Sajnos nincs semmilyen módszer arra, hogy én, mint ügyfél igazoljam, hogy tényleg a bank hívott. Amikor hívtak a Gránittól, akkor mondták is, hogy lehet, hogy most nehezen hiszem el, hogy tényleg ők azok. Eddig arról sem hallottam, hogy lehetséges a bank központi száma nevében telefonálni. Nálam ez volt a fő ok, amiért hittem.
Az, hogy nem lehet elérni az ügyfélszolgálatot rettenetes. Senkinek sem kívánom, hogy türelmetlenül hallgassa a várakoztatási zenét, aztán a bank bontja a vonalat. Utána telefonálok újból és újból ugyanez. Aztán megint és megint. Nincs egy sürgősségi szám, amit ilyen esetekben hívni lehet. Ilyenkor minden másodperc számít.
Nem hiszem, hogy meglesz a pénz. Azt sem hiszem, hogy a bank kártalanítana. Még most sem tudom elhinni, hogy ez megtörtént.