Egy használt autó egy évtizede

Az előző, a(z új) autók értékvesztéséről szóló bejegyzés alatt mint mindig, újra kialakult a vita, szabad-e használt illetve érdemes-e új autót venni.

Sokak szerint a használt autó kész anyagi csőd, sokkal többet költ rá az ember, mint amennyivel többe az új kerül.

Ez szerintem barokkos túlzás, különösen ha az újonnan tíz millió forintnál drágább kategóriát nézzük, néhány milliónyi értékvesztésből akár egy komplett motor és váltócsere is kijön.

Az azonban tény, hogy az új autók egyre komplikáltabbak és érzékenyebbek, illetve a szerviz-óradíjak egyre magasabbak, így nem annyira nyerő már a használt autó, mint mondjuk tíz éve.

Volt már erről szó régebben is, kalkulátorral:

Új autót vagy használtat?

István tíz éve vett egy akkor ötéves Toyota Corollát és minden költséget feljegyzett az utolsó fillérig. Tanulságos lehet látni a számait, mennyibe került neki az elmúlt tíz évben az autó. (A tőkeköltség, értékvesztés nélkül és az inflációtól eltekintve. Erről bővebben itt.)

Ahogy röviden összefoglalta: tíz év, tíz millió forint és 100 ezer mérföld.

Ha neked van hasonló táblázatod a költségekről, oszd meg a hozzászólásokban a linkjét. Add meg az autó korát, értékét is.

István véleménye a következő:

Számomra a legfőbb tanulság, hogy

– nincs különbség, hogy benzines, vagy dízel (üzemanyag, kontra szerviz)

– hamis illúzió, hogy otthon szervizelve olcsóbb

Én márkaszervizbe járok vele. Míg várok rá, tudok dolgozni. Nem a szabadidőmből megy el az értékes idő, nem kell alkatrész beszerzéshez időt pazarolni

Az autóval szemben nem volt sok követelményem:

  • mindig, minden körülmények között elvigyen A-ból B-be.
  • -30 és +45°C között mindig azonnal induljon
  • tervezhető szervizlátogatások, törekedve, hogy 1 napon belül kész legyen
  • fenntartása éves átlagban nagyjából észrevétlen tétel legyen a családi költségvetésben (pontosabban ne máshonnan hiányozzon a ráköltött összeg)
  • 300 km egyben, fáradság nélkül megtehető legyen benne négyünknek
  • tartós
  • hozza a kategóriától elvárt biztonsági szintet

 

Tanulságképpen semmi újdonságot nem lehet levonni:

  • ha valaki villogni akar az autójával: fizessen
  • ha valaki nem spórolja meg a karbantartást: lesz egy költséghatékony autója

Ezek alapján esetemben hibás érvelés, hogy a szervizelést mindenáron az autó értékéhez kötném. Esetemben az a lényeges, hogy hány évig akarom még használni.

Összességében jelenleg semmi ingerem sincs lecserélni a vén csatalovat. Az autók biztonsági fejlesztéseit leszámítva érdemi racionális indokot nem találtam a váltásra.

Share

164 hozzászólás

  • excelman
    Én is írtam mindent is az autóval kapcsolatban (Ford Focus benzin), 12 évesen vettük 1,5m-ért, és most adjuk el 15 évesen 900 ezerért, 3,5 évet volt nálunk, inkább hétvégi, délutáni alkalmakra használtuk és így 38 ezer km-t mentünk vele. Vételár nélkül 2,5 millióba került úgy, hogy most következik a kuplung, vezérlés és nyári gumi csere, ami kb 300 ezer Ft lenne. együtt. Km-re vetítve ez 66 Ft/km, havonta kb 60 ezer.
    Értékvesztéssel 80 Ft/km és 72 ezer, ha a bukott kamatot is nézem (4%), úgy 86 Ft/km és 78 ezer havonta.
    Szervizt maszek szerelő végezte, az alkatrészt én viszem (Petrányi, Cromax, Kauffer).
    Most egy 5 éves dízelt választottam, mert kombi kell már, és a benzinből nincs válaszék, illetve nagyon drágák. Vétel előtt összehasonlítottam elektromos, plug-in, hibriddel is, és ez jött ki nyertesnek, feltéve hogy hasonló a karbantartásra költött összeg, egyszerűség kedvéért.
  • tberki
    Érdekes számok. Árnyalnám kicsit: sokáig úgy gondoltam hogy nem veszek új autót, az csak a gazdagoknak való. Aztán amikor háromszor szivatott meg az autóm (valahol szívta az akksit, random módon lemerült benne az új akkumulátor csontra) akkor úgy gondoltam az asszonynak olyan lesz amivel nincs semmi gond. Szóval új autó, annyi pénzt belerakva amennyit a garancia lejárata után kb érni fog, kötelező szervizeket vételárba alkudva vettük meg, a vételár 60%át kifizettük 40%ot finanszíroztattunk akkor 2.5%ra adták (pénz a számlán közben osztalékot fizet). Most hatodik éves az autó, kb annyit ér mint a kezdő befizetés, négy éves koráig nulla volt a szervízköltsége. Egy új kiával ez kitolható hét évre is… A végső számokban hasonló lesz szerintem mint a példa, csak közben egy új autóval jársz annak minden kellemes tulajdonságával, főként hogy ha lerohadna van egy telszám amit hívhatsz…
  • ElfRoland
    Érdekességképpen egy munkába járós kerékpár:
    Vásárlása: 2014
    Megtett km: 33544 Km
    Vételár: 180 000 Ft
    Összes költség: 392 338 Ft

    4667 Ft/hó
    11 Ft/Km

    És még le is izzadsz közben… 🙂

  • tberki
    ElfRoland: én 30huf/km-rel számolok egy karbon versenygépnél ebbe az edzés/verseny közbeni kajálás is kb belefér… 🙂
  • Ordas

    “És az azért vicces mondat, hogy a márkaszerviz, ahol egy szimpla olajcsere 100k, nem drága”

    Az olajcsere Toyotánál 40e körül van. De ugye a cseklista mást is előír.

    Esetemben olcsóbb a szakszerviz, mivel nem szabadidőmből megy.

    És önmagában a szervizköltség a többihez képest kis részét aadja. Marha kifizetődő, ha megspórolok 10 mllión, 10 év alazt félmilliót, de elmegy vele 50 órával több a szabadidőmből.

  • Gergő
    Szerintem itt pár tétel teljesen fölösleges az összehasonlítás szempontjából.
    A parkolás, matrica, kiegészítők, büntetések, mosás, autóápolás mind olyan dolgok, ami minden autónál ugyanúgy felmerülhet, tulajdonostól és használattól függően, eltérő értékben. Olyan szempontból érdekes lehet, hogy adott tulaj mennyit költött összesen, tehát saját használatra jó, de összehasonlítás szempontjából nem számít.

    A vételár, a fogyasztás, az éves szervizköltség, a biztosítási díjak, adók, amik érdekesebbek szerintem.
    Én 8m-ért vettem új Corollát (hybrid), az éves kis szerviz 50e, minden második évben a nagyobb szerviz 80e. 5l alatt fogyaszt. Adó 25e, kötelező 50e (A0), casco nincs. Vizsga 10 év alatt csak 3 lesz, ha jól tudom. 14 éves Corollát cseréltem le, nem volt vele bajom, de ég és föld a két autó.

  • Leninist
    187 kHUF büntetésekre (!) – már csak ebből egy jó darabig (kis odafigyeléssel jóval több, mint 10 évig) el lehet a BKV-n bliccelgetni, ráadásul ott egy nap 8 kHUF-nál nagyobb kár nem is érheti az embert
  • Ordas

    “Pont annyi idő megy el a szabadidődből mint egy nem márkaszervizben”
    Első fele igaz. Aztán leülök a váróba, felcsapom a laptopot, esetleg telefonálok. Kb a kocsi átadás, átvétele eseik ki. Teljes értékű munkanap. Még különösebb szervezést se igényel. Szabadnap se fogy.

    Ellenben ha netet kéne bújnom alkatrésznél, értemenni, vagy futárt várni (közben lehet dolgozni), de beszerelés szintén így kiesett idő.

    És lehet keresni független szervizt, akik vagy értenek hozzá, vagy nem. Toyotánál speciel értenek hozzá.

  • Andrew-Andrew
    Volkswagen Golf 2 1.6 GTD (1984)
    Vásárlás: 2008-04 280000ft (ritka állapot)
    Eladás: 2020-10 250000ft (ritka állapot)
    Üzemanyag: 9240 liter / 190111km alatt
    Üzemanyag költsége: 3251068ft
    Minden más költség: 2237651ft
    (vétel ár/ eladási ár, mosások, szerviz, biztosítások,…)
    1km üzemanyag: 17,10ft
    1km mindennel: 28,87ft
  • Andrew-Andrew
    Volkswagen Passat B5 1.9 TDI (1999)
    Vásárlás: 2013-11 1550000ft (piaci ár felett az állapota miatt)
    Üzemanyag: 5638 liter / 99285km alatt
    Üzemanyag költség: 2071333ft
    Minden más költség: 3354823ft
    (vétel ár, mosások, szerviz, biztosítások,…)
    1km üzemanyag: 20,86ft
    1km mindennel: 54,65ft
  • Ordas

    “Ne haragudjatok, de ekkora felreszámolás már régen láttam.
    Mi a francnak a tankolást ebbe beleírni?”

    Nem értem a hisztidet. Egy irodaháznál pont így számolják a közösköltséget. Áram/gáz/víz bele van számolva.

    Ha figyelmesen olvastál volna, talán megérted, hogy a számolás csak arra szolgált, hogy mennyibe kerül az autózás minden, hozzákapcsolódó költséggel.

  • Joy
    Régebben én is próbálkoztam írni a költségeket, bár nem autóval kapcsolatban. Aztán rájöttem, hogy felesleges, mert nem tesz hozzá semmit az életemhez. A hónap elején félreteszek X összeget, a maradékból pedig megél a család. Ez számomra azt jelenti, hogy nemcsak arra van pénz, ami a megélhetésünkhöz szükséges, hanem szerencsére azon felül is marad. Minden egyes forint excel-be történő írása nem tenne boldogabbá, ráadásul időnként az életben valójában lényegtelen apróságokon agyalnék miatta. Az autót nem hitelből vettem, nem hitelből tartom fent, örülök, hogy telik rá. Vigyázok rá, örülök, hogy kényelmes, de örülök annak is, ha valahova gyalog mehetek, mivel az nekem és a kocsinak is egészséges: én mozgok, a kocsi meg nem (hidegen). Nekem ennyi tudatosság elegendő, hogy fenntartsam a boldogság és a pénzügyekre odafigyelés közötti egészséges egyensúlyt.
  • kordof
    Sziasztok, az én számaim:
    Autó: 2006os benzines modell
    Vételár: 1.1m (2018 dec) itt megjegyzem hogy ismerőstől, úgy hogy az előző 8 évét az autónak közelről figyeltem tehát nem zsákbamacska.
    Jelenlegi eladási ár kb 1m
    Évi kb 12e km-t megyünk, sok város, de azért pályázunk is.

    Jelenleg ott tartunk hogy összesen 1.65m-t költöttem a kocsira (adó, kötelező, szervíz, üzemanyag, kellékek stb)

    Így 54.86 HUF/km-re jön ki a költség átlagosan.
    Nekem ez megfelel, sokkal rugalmasabb vagyok mióta van a kocsi, rengeteg időt megspóroltam hogy nem tömegközlekedek és szó szerint kitágult a világ. Plusz covid óta minden tömegközlekedési eszközt elkerülök.

    Lecserélni nem tervezem még jópár évig mivel teljesen jól működik és tökéletesen megbízható – amire jelenleg szükségem van azt tudja. Új autóval úgy vagyok, hogy majd a cég ad ha olyan szintre jutok.

  • Ordas

    “10 év alatt 17 szerviz, egy “legendásan megbízható” autóval. Szerintem mellényúlás volt, nem autóvásárlás.”

    Neked se erényed az értő olvasás

    7 db extra szerviz:
    – 1x rohadás időben elkpva
    – 2x izzócsere, mert.tököm tele volt, hogy az én batár ujjaimmal 45 perc.izzócsere, a n tojota szervizben meg 5, fizetéssel együtt
    – 1x aut klíma egyik szervomotorja halt be (ill csak a végállás kapcsoló)
    – 1x vezető oldali központizár egység, ill szervomotornak mondott basz (csak kulccsal nyílt)
    – 2x olyan egység (szelepfedéltömítés, lengéscsillapító burkolat) ment tönkre, amit az idős kocsi miatt nem rraktároztak, így nem tudták szerviz.idején cserélni, vissza kellett menni.

    Kuplungcsere után érted, miért több a kisszerviz? Mert akkor csinálták!

  • Zelle
    Az a baj, hogy Magyarországon az ember sok helyen egyszerűen rá van kényszerülve, hogy kocsit, sőt egy család két kocsit vegyen.

    Mi pl. kemény 10 km (!) távolságban lakunk az egyik megyeszékhely belvárosától, 5 km-re a városhatártól egy kis településen, de olyan sz*r a buszközlekedés, hogy mire eljutok városon belül valahova, ami nem a belváros – mert a távolsági csak odáig megy -, az simán megvan 1,5 óra. Meg 1,5 óra vissza. Ennyit ingáztam a munkahelyemre napi szinten, ami abszurd.

    Most csecsemővel vagyok itthon, elképzelni nem tudom, hogy fogok baba kocsival közlekedni a buszokon, úgyhogy lassan be kell szereznünk egy második kocsit, pedig sosem akartam, pont a fenntartási költségek miatt…

  • gaborr
    Azért szerintem eddig sem volt titok, hogy az autó ára a TCO-n belül úgy tűnik nem is annyira jelentős, mint amennyire sok ember gondolná. Akkor meg miért nem új autó, ami évekig garanciális, jobb CO kibocsátású, nem magnó van benne, nem is CD, hanem pl. CarPlay, stbstb.. szerintem elgondolkodtató, kicsit más a komfort fokozat. Én 5 évig húztam az autó cserét, addig keresgéltem használtakat, de szinte minden autó motorról rosszakat írnak. Ilyen motorral ne vegyél olyat ne vegyél, hogy teljesen elengedtem, nem vettem használtat. A totalcar rémtörténet videói meg még jobban megerősítettek abban, hogy nem szabad használtat venni.
  • Cheapskate
    Mercedes W124 200D 1991

    Vásárlás éve:2016
    Vételár:450.000
    Km állás: 380.000-el vettem, most:420.000
    Átírás:52.000
    Biztosítás:40.000/év. össz:160.000
    Szervíz:410.000
    Gumi:50.000
    Apróságok:~10.000
    Adó:12.000/év össz:48.000
    Mostani érték:~800.000

    4 éves költség (ha most adnám el) üzemanyag nélkül: 380.000 7916/hó

    üzemanyaggal: 6L/100km: 1.340.000 33.5ft/km

  • A80
    Márkaszervízes vitához. Toyota központi akciós fix árakat biztosít kis és nagy szervízekre és a leggyakoribb kopó-fogyó alkatrész cserékre 4 évesnél idősebb járműveknél, miközben az összes gyártó közül az ő szervíze a legmegbízhatóbb, különböző felmérések szerint.

    Ennél az autónál konkrétan 66.500 forintba kerülnek az alábbi műveletek, Budapesten is:
    Motorolaj (5W30) és olajszűrő csere, levegőszűrő csere, pollenszűrő csere, gyújtógyertyák cseréje, fékfolyadék csere, karbantartási munkadíj + 1 év assistance

    Egy előírás szerint márkaszervízbe hordott Toyota értékvesztése a legalacsonyabb összhasonlítva bármi azonos kategóriába eső autóval…

    A Józsi megcsinálja olcsóbban megoldások mennyivel olcsóbbak? És mennyivel nehezebb eladni az autót, ha Józsi az olajos kezével belelapozott a szervízkönyvbe, és valamit beleírt, hogy vezesse a szervízkönyvet?

  • alitak
    Toyota Prius PlugIn 2013-as. A lízing még nem futott ki. prnt.sc/12gqb0l

    43 hónap/ 1 336 nap
    61 330 km
    86 ft / km
    3 929 ft / nap
    122 063 ft / nap

  • SID
    “Számomra a legfőbb tanulság, hogy
    – hamis illúzió, hogy otthon szervizelve olcsóbb”
    Ez a konzekvencia mi alapján lett levonva?
    Mindent saját magam szervizelek, szerelek, javítok, ez alól az autó sem kivétel.
    Egy általános szervizt megoldok 23 ezer forintból, ami az alábbiakat tartalmazza: motorolaj, olajszűrő, pollenszűrő, levegőszűrő, fékfolyadék. Minden alkatrész gyári minőségű.
    Azért ezt hoztam példának, mert a kollégám a még garanciális skoda octavia-ra ugyan ezért 160 ezret fizetett egy pár hete.
  • Zabalint

    “főként hogy ha lerohadna van egy telszám amit hívhatsz…”

    Mondjuk csak ezért nem kell új autó, assistance-t lehet külön is venni a garancia lejárta után, akár pont ugyanolyat, de más szolgáltatónál is lehet, és nem nagy összeg, évente talán 10-20 ezer Ft.

    Ezt leszámítva én is hasonlóan gondolom, mint te, ráadásul inkább veszek egy alacsonyabb kategóriás újat, mint egy magasabb kategóriás használtat.

  • L70
    Újonnan vett japán alsó közép kategóriás szívóbenzines 12 éves 150000 km-t futott autó, rendesen minden szervizt megkapott, amire szükség volt, vagy meghibásodás miatt kellett. Szerviz költség, beleértve aksi cseréket és a vizsgáztatások díját 1.276.992 Ft volt eddig. Első 4 évben márkaszerviz, utána a márkához értő független szerviz.
    Nem tervezem eladni, mert minden rendesen működik rajta.
  • Pistu
    Mire költöttél annyit? Az nem költség inkább tuning, ha veszel a kategóriánál sokkal jobb váltót, agyat, akármit.
  • Kerékpáros
    Extrém példa versenykerékpárra, csak erős idegzetűeknek! (saját autóm nincs, csak céges)

    Évente megtett táv: 18-20.000km
    Lánc: 18.800 Ft/db; 1 év=3db = 56.400 Ft
    Hátsó fogaskerék sor: 115.000 Ft
    Első fogaskerekek: 75.000 Ft; 1 év=0,5pár= 37.500 Ft
    Gumi: 58.000 Ft/pár; 1év=2pár=116.000 Ft
    Fékbetét: 12.000 Ft/pár; 1év=0,5pár=6.000 Ft
    Kerékcsapágyak: 120.000 Ft / garnitúra; 1év=40.000 Ft
    Egyéb kopó apróságok: 30.000 Ft
    Takarítószerek, olajok, zsírok: 14.000 Ft
    Sisak: 110.000 Ft; 1év=0,25db=27.500 Ft
    Szemüveg: 40.000 Ft; 1év= 8.000 Ft
    Cipő: 150.000 Ft; 1év= 18.750 Ft
    Prémium ruhák kb éves amortizációja: 280.000 Ft/év
    Kerékpár új ára 4.800.000 Ft
    3 évesen kb 2.200.000 Ft
    6 évesen kb 1.400.000 Ft
    10 évesen kb 1.000.000 Ft
    Éves költség avulás nélkül: 750.000 Ft, azaz 40 Ft/km!
    Éves költség avulással: 1.000.000 Ft, azaz 52,5 Ft/km
    (általában 1-2 évesen veszem és kb 4-6 évig szoktam megtartani)

    Én meg évente elviszem egy nagyszervizre, cserélnek mindent, amit kell, évi átlag 20-25 ezer forint. 🙂 Mondjuk messze nem megyek évi 20 ezer kilométert, viszont soha nem is vettem 15 ezernél többért hátsó fogaskeréksort.

  • Domonkos
    Opel Meriva, 2004 1,6 benzin.
    Vételár nem volt, családból kaptuk. Nagyjavítást kellett rá csinálni (Futómű felújítás, hűtő csere, fékcső csere, stb)

    Bő másfél éve van használva.

    Teljes költség -1 318 094Ft
    Össz. távolság 10 077 km
    Fajlagos kts 130,8 Ft/km
    Fogyasztás 9,02 l/100 km (99% Budapest)

    Biztosítás -124 332Ft
    Büntetés 0Ft
    Hivatal -50 450Ft
    Felszerelés -54 040Ft
    Kopó alkatrészek -10 588Ft
    Matrica -13 700Ft
    Parkolás -4 772Ft
    Szerviz -720 235Ft
    Tankolás -329 967Ft
    Tisztítás, ápolás -10 010Ft

  • Angelo
    Az első autómnak is írtam minden költségét (kivéve kb. pályamatricák ill. ablakmosófolyadékok). Mivel már eldatam, így már az értékvesztésére is van konkrét adatom:

    Honda Civic 2004, 2000ccm benzin, 160LE:
    Vásárlás: 2015, 180e km, 1.8m Ft
    Benzinköltség: 2,95m Ft
    Időszakos szervíz: 350e Ft
    Javítás: 210e Ft
    Kerék, rádió, kamera, fólia stb.: 300e Ft
    Adó: 135e Ft
    Biztosítás: 195e Ft
    Eladás: 2020, 280e km, 750e Ft
    Összes költség: ~5,19m Ft
    ~1m Ft/év, ~52 Ft/km

    Jelenleg egy újonnan vásárolt autónk van, aminek természetesen ugyanúgy vezetem a költségeit. Drágább lesz a vége, de ezt tudtuk előtte is, de cserébe szebb, modernebb, kényelmesebb, biztonságosabb, megbízhatóbb stb. Ennek pedig ára van. Szóval igen, a matek kijön, néhány ipari hulladéktól eltekintve igaz az, hogy rosszabb autóval olcsóbb közlekedni, jobbal drágább, ez azért nem atomfizika.

  • gusson

    Prius 2
    Kevés típushibája van, persze használattól függően szétüthető, de ha figyelsz rá, életed végéig kiszolgál. 🙂
    A csomagtartó ajtónál egy idő után (most már szinte mindegyik, hiszen 2009-ig gyártották) beázik, de fillérekből javítható.
    Az inverter hűtőfolyadék szivattyúra kell figyelni 120-150e km után (van rá időkorlát nélküli gyári visszahívás egyes szériáknál). Az enyémben 257e km van, még a gyári szivattyú dolgozik benne.
    A nagyfeszültségű akksi nem gázos pont,de ha agyhalott módon hajtották, vagy belepiszkált Fusi Misi,előfordulhat modulhiba, amit viszonylag olcsón lehet javítani (nem kell az egész akkupakkot cserélni, csak a meghibásodott modulokat).
    Előfordul néha-néha az öregebbeknél rugótörés.
    A hátsó fékdugattyú szokott berohadni (100-150e km után), mert alig dolgozik átlagos használati módban. De ha meg van járatva néha (intenzív fékezés), akkor ez sem fordul elő.
  • Raks
    Azért az első hozzászólásnál leesett az állam!
    1 Millás fizetés mellett “hű de drága egy autó” ?
    Miért nem számolunk egyéb dolgokkal?
    Pl.:Hétvégén kirándulnál… Autó nélkül: tervezel, pakolsz, vársz(buszra, vonatra), elrángatod a gyereket a büdös bácsi mellől. Odaérsz, kipakolsz, probléma van, nem tetszik, mennél már a francba, de meg kell várnod a következő járatot… Majd valamikor hazaérsz!
    Autóval:Akkor indulsz amikor akarsz. Megunod hazamész, spóroltál több órát. Ebben a pár órában dolgozhatnál is! És akkor faragtál az autó költségeiből!
    Arról nem beszélve hogy hány ember azért tart autót mert kell! Ld. El kell menni vásárolni, mert a faluban 3 napot van nyitva a bolt, de rohadtul drága… Nincs a környéken munka, iskola. Oda is el kell jutni.Tudom van busz! (Valahol reggel meg este, köszi). Van értelme iyleneket számolni, igaz! De hogy ekkora fizetés mellett nem fér bele?!?
  • Reho
    2017 nyarán vettem egy 2010-es Toyota Priust, 2.7Mft-ért. Mindent felírtam a tankolástól a biztosításon (casco is!) a szervízköltségeken át. Vettem rá új gumikat, kicseréltem a hifijét, egyszer hengerfejes volt, azon kívül csak márkaszervízbe hordtam a hibirdgarancia és az EU assistance miatt. 2020 utolsó napján eladtam 2.5Mft-ért. A teljes autózásom 4.661Mft-ba jött ki erre az időre, ebből levonva az autó eladási árát a megtett 56000km így 38.5Ft/km-re jön ki. Azaz kerek 3.5 éven keresztül havi 51eFt-ért volt egy kényelmes, tágas, automata megbízható autóm ami elég jól tartotta is az árát. Előtte egy 2-es Priusom volt, szerintem annél még jobb érték jönne ki, mert az olcsóbb volt és azt is szinte árában vitte el a roncskereskedő + a casco (sajnos az totálkár lett). Most egy ugyanolyan 3. generációs de már plugin Priust hajtok. Itthon és a Lidlnél töltöm, sokszor ingyen járok 🙂
  • Peter G
    Sziasztok,

    Meg sosem kommenteltem, de mar evek ota olvasom a blogot.

    Csak egyetlen kerdesem lenne azokhoz, akik koltseg alapon kozelitik meg a temat. Ha balesetet szenvedsz es a regi autoban tartos serulest szenvedsz vagy meghalsz, akkor kifizetted volna inkabb a plusz 5-10 (akarmennyi) milliot egy ujabb autora?

    Nekem ez volt a legfontosabb szempont, amikor autot valasztottam. Ha rakerestek youtube-on, latni fogjatok ,hogy egy csak 10 evvel idosebb auto is mennyivel kevesbe ved, mint egy hasonlo kategoriaju uj auto. Amig megtehetem, addig en biztos ujabb autot szeretnek vasarolni.

    Szep napot mindenkinek!

  • Lala
    A lényeg az autóval kapcsolatban is az, hogy bizonyos értelemben luxus termék, amire nincs feltétlenül szükséged ahhoz, hogy éld az életedet, de ezt mindenki el tudja maga dönteni, hogy érdemes-e erre költeni.
    Azt nem szabad elfelejteni, hogy a bevételeidet valaki el fogja költeni. Esetleg ha beraktad a questorba, akkor a brókerek megköszönték. Illetve ha te nem költöd el vagy a bróker nem vitte el, akkor majd az örököseid, a gyerekeid fogják elkölteni.
    Az is egy érdekes kérdés egyébként, hogy mennyi embernek van úgy munkáha, hogy az emberek a valamilyen formában luxusnak mondható és a közvetlen létfenntartáshoz nem szükséges tárgy vagy szolgáltatás igénybevételéért is hajlandóak fizetni és így munkát adni a másik embernek.
    Példának okáért pénzügyi tanácsadás nélkül is teljes életet lehetne élni, mégis vannak, akik hajlandóak ezért fizetni.
  • tomi
    Nekem az jutott eszembe a kimutatást látva, hogy szokták írni kommentekben, hogy a benzin a legkisebb költést. Hát ez alapján nagyon nem… Jó lenne egyszer autó, de ahhoz az kéne, hogy nagyarányú HO-ban dolgozhassak valami kintebb eső részen, esetleg egy másik településen. Addig, városban lakva, ilyen eszelős havi költségek mellett ( ami a fizetésem 30%-a) szóba sem jöhet…
  • Dr Tovigloki
    Havi 1.5 napot dolgozok azért hogy bármikor bárhova eljussak kényelmesen. Szerintem nem rossz deal.
  • Mindegy

    Mondjuk az új és 10 éves kocsik biztonságossága között pont nincs nagy különbség. A kilencvenes évek végén-kétezres évek elején volt az igazi áttörés. Egy átlagos 1995-ös kocsi majdhogynem koporsó egy átlagos 2005. évi modellhez képest. 2011-tól 2021-ig ehhez képest kb. nulla az előrelépés.

  • Nincs garázsom
    Kiszámoló,

    nem lenne érdekes kiszámolni, hogy megéri-e garázsban tartani az autót? Itt most nem a patikatiszta 50éves veterán autóra gondoltam, hanem hogy a garázs állagmegóvása mennyire járul hozzá az értékvesztés csökkenéséhez, milyen drága autóval érdemes ezt megjátszani, vagy inkább jobb kiadni stb. Lehet hogy nem ér egy cikket, de engem mondjuk érdekelne 🙂

    https://kiszamolo.hu/kell-e-garazs/

  • Gabor
    Összehasonlításképp rendszeres autóbérlés külföld.
    2019 áprilistól, két év alatt. Előtte is béreltem, de lényegesen kevesebbet

    2 év alatt 399 nap bérlés
    Bérleti díj: EUR 3802
    Benzin: EUR 1642
    KM: 17923 km
    Szervíz, biztosítás, értékvesztés, stb: 0

    Összesen: 30 cent / km = 110 Ft / km, 3430 Ft / nap

  • handyman
    Az alkatrészárak brutálisak.
    Renault Megane hátsó féktárcsákra 95.000-t mondott a szervíz (csak az alkatrészre), fel is hívta kihangosítva a Bárdit vagy a Unixot. Másnap egy cégnél megrendeltem Franciaországból az eredeti gyári alkatrészeket 38.000-ért. Igen, el kellett érte mennem a céghez ( 3/4 óra volt), sőt 3 telefonra és 1 órás netezésre is szükség volt. És beszerelték 15ért (ez már régen volt, de most is uez a sztori). A szervizek min. 30-40%-ot nyernek az alkatrészeken.
  • Zupa
    Hollandiai szakadt premium koltsegei (2003 BMW 325i E46 kombi)

    Vetelar: 12000 EUR (2012.05.01)
    LPG beepites: 2500 EUR (itt a kutak 85%-nal van LPG es sajat magad tankolhatod)

    Az elmult 9 ev es 191352 Km koltsegei:

    Benzin: 3 544 EUR
    Gaz: 14 073 EUR
    Karbantartas: 18 966 EUR (marka specialista szerviz)
    Sulyado: 11 085 EUR
    Biztositas: 7 299 EUR
    Ertekvesztes kb 12 500 EUR
    Ami a fentiekben nincs benne: moso es parkolas (mind otthon, mind munkahelyen ingyen parkolok, szoval nagyon minimalis.)

    3 evig volt csaladi auto, de kinottuk (3 gyerekules nem fer be hatra), azota papa munkabajaros kocsija.
    A csaladi benzines S-Max koltsegeit nem vezetem, mert nem akarok szivrohamot kapni 🙂

    Atlagos koltseg: 0.41 EUR/Km (kb 150 Ft/Km)
    Sorhatos hangja 4000 es 6500 kozott: Megfizethetelen 🙂

    Akinek majom kell, legyen penze bananra.:)

  • Nomad
    ” Marha kifizetődő, ha megspórolok 10 mllión, 10 év alazt félmilliót, de elmegy vele 50 órával több a szabadidőmből.”
    Ha a 10.000 ft felett van az órabéred akkor valóban. Az olyan havi kétmillió nettó, akkor valóban nem kell számolgatni megengedhetsz -e egy autót. A cikk nem tipikusan erre íródott 😉
  • GGABI87
    Sziasztok!

    Én egy Fiat Stilo JTD-t tartok fent kb. 9 éve ez alatt igyekeztem minden költségét vezetni (az évi 12eFt súlyadót pont nem írtam). Ezek meg is vannak havi bontásban. 138ekm-rel vettem, most 310ekm felett jár, még sosem hagyott cserben, többször megjártam vele Nyugat-Európát fiatalabb korában, sajnos volt két törés is (egy őz és egy árokba csúszás), amit még casco-val rendeztem. Egyelőre nem látom okát, hogy lecseréljem. A költséges excel táblát 1 hétig hagyom megosztva, ha érdekel valakit:
    drive.google.com/file/d/1W8ylZ8F5zLWxKLZ4tYgmDggawFFdvLUJ/view?usp=sharing

  • mzsombor
    Egy példa. 8 évesen vett autó 8 évig megtartva:

    Opel Astra G 2004
    Autó vásárlása: 2012 (900.000 Ft)
    Gázszett a vásárlás után: 210.000 Ft
    Autó eladása: 2020 (500.000 Ft)
    Megtett km: 65.000 Km
    Tankolás: 1.300.000 Ft (20 Ft/km)
    Biztosítás, karbantartás, minden más a 8 év alatt: 750.000 Ft
    Teljes költség az autó éélettartama alatt: 2.660.000 Ft (333e/év, 28e/hó, 8e km-es éves futás mellett).
    Egy megtett km költsége: 41 Ft

    Ha valaki költséghatékony alternatívát szeretne, de Swift szintnél kicsit magasabban, akkor ennél nehéz olcsóbban kihozni. A gázzal gyakorlatilag dízel ár alatt jártunk, de a dízel nyűgjei és koromszennyezése nélkül, és G Astrából Dunát lehet rekeszteni, minden kapható hozzá fillérekért.

  • mzsombor
    Ingázásra viszont általában nem autót, hanem motort használtam, az bőven alulmúlta a G Astra költségeit is.
    Példaként az egyik, többet használt 125-ös Honda Innovám számai. Ez a motor képes utast szállítani, legálisan felmehet autópályára, és 100-as végsebességével a kivezető-bevezető szakaszokon még nem is lesz útakadály. Ehhez olcsó kopóalkatrész árak, valamint alattam 1,9 l/100km-es átlagfogyasztás társult benzinből. Egy baja van, már nem forgalmazzák itthon… 🙁

    Megvásárlás, 2011: 330.000 Ft
    Eladás, 2018: 300.000 Ft
    Megtett km: 32.000
    Teljes üzemanyagköltség: 240.000 Ft
    Minden egyéb (biztosítás, szerviz stb.): 110.000 Ft

    Egy km költsége így nekem 7 év átlagában ezzel a motorral nagyjából 12 Ft-ra jött ki.

    Hozzáteszem, a motoros védőfelszerelést nem vizsgáltam, mint költséget (sisak, kabát, egyebek), azok adottak voltak korábbról.

  • Treil
    A márkaszerviz bruttó óradíja 15-20 ezer/óra. Az én nettó óradíjam alkalmazottként 2 ezer Ft. Találós kérdés, vajon megéri saját magam elvégezni az alapvető karbantartásokat (olaj-légszűrő csere, stb.) 4-5+ éves autónál?
    Átlagfizetésből kétféle autó közül érdemes válogatni: Céges vagy semmilyen.
  • IGN85
    Megbízható autó cseréjén gondolkodom, mivel már 14 éves. Ha valaki ki tudja egészíteni pár szempontal ami nem jutott eszembe, akkor megköszönöm:
    – Mennyiért vegyünk autót? Néhány ökölszabály amit mérlegelek: 6 havi jövedelem -> lehet érdemesebb a havi megtakarításból kiindulni; mennyi van nyugdíjra félretéve -> árnyalnám az életkorral: 30 évesen nehezen van meg az autó értékének kétszerese, 40 évesen már reálisabb lehet ehhez mérni. Érdemesebb lehet csak egy becsült TCO-t nézni.
    – Biztonság: 2006-ban 5 csillagos törésteszt a mostani járgánynak. Azóta 0, mert nincsenek benne aktív segédek > talán ezt a legnehezebb számszerűsíteni
    – használt 6-7 éves benzines autók 400l körüli csomagtérrel, 70% autópályára (110Le<) 3.7-4.5 millióért nem tűnnek tuti vételnek, gondolkodom új autón, ami 6.3 lenne. Ha megtartom 10 évig úgy számolom, hogy hasonló költsége lehet mint ha veszek kétszer 5-5 éveset
  • porthosz

    Ne viccelj már, olajcsere meg levegő szűrő csere, ezek nem autójavítások (nem romlott el semmi), a rendszeres karbantartások részei. Tudod mennyibe kerül egy levegőszűrő? Ha bemész random autós boltba az utcáról 1-2e ft. A szerelőknek pár száz. Az hogy a Toyota az egész pakkot megcsinálja 65k-ért az oké (én is odavinném ennyiért ha újszerű Toyotám lenne), nem itt jön a probléma.

    Ahogy írtam, vidd be a Toyotádat mondjuk vezérműlánc cserére, vagy egy váltófelújításra vagy kuplung/kettőstömegü cserére.
    De előtte kérj ajánlatot vmi Toyotára szakosodott magánszerviztől is, aztán lesz meglepi a két ár között.

    Saját példa (ugyan nem Toyota), Seat Cordoba, fojtószelep csere, 10 éves autón (ért vagy 1.5 misit az egész kocsi)
    Márkaszervíz: alkatrész 300e + munkadíj 80e.
    “Józsi” (vw magánszerviz): beütötte a unix/bárdi (tököm tudja) oldalán a kedvezményével, 85e ft +munkadíj 15e ft.

  • porthosz
    G

    Magyarországon évente ~400 ember hal meg közlekedési balesetben.
    Szív érrendszeri illetve rákban meg úgy 130 ezer.

    Szóval, ha nem dohányzol, nem iszol, nem vagy elhízva, egészségesen táplálkozol, sokat mozogsz és alacsony légszenyezettségű helyen laksz, keveset stresszelsz, és van pénzed, akkor megéri venni egy új autót 10 millióért, hogy csökkentsd az esetleges baleset kockázatait.

    Minden más esetben viszont érdemesebb először a 10 milliót arra költeni hogy a csökkentsd a stresszt az életedben, hogy egészséges táplálkozz, hogy többet mozogj, hogy lefogyj, hogy leszokj a cigiről/piáról stb, mert nagyságrenddel nagyobb az esélye hogy ezekbe belehalsz/lerokkansz mint az autóbalesetbe.

    Egyébként nyilván mindenki új autóba szeretne ülni, csak senkinek nincs végtelen pénze, ezért közelítjük meg gazdasági szempontból. Ha végtelen pénzem lenne csak új autót vennék és 3 évente csere

  • janice

    Az 1m/hó családi összbevétel – bár magasnak tűnik, de – messze nem az az összeg, ami mellett neki lehetne állni hülyeségekre elverni a pénzt. Arról nem is szólva, hogy a példád teljesen ellentétes a hétköznapi tapasztalattal: az autóval elérhető kiránduló helyek szinte kivétel nélkül a legótvarabbak és a legzsúfoltabbak, míg ha nekivágsz vonattal, kerékpárral vagy gyalog, szinte biztosan találsz neked tetsző természetes részt, amit a gyerekek is élvezni fognak. Soha nem hallottam még a saját gyerekeimtől, hogy “emlékszel, milyen jó volt, amikor két órát autóztunk azért a lepukkant népszerű helyért?”, ellenben sokszor eszükbe jutnak a vonatos vagy alternatív közlekedéssel megközelített helyek. Ez pont olyan, mint amikor azért vesznek az emberek teherautó méretű személyautókat, mert majd biztosan el kell vinni egyszer egy létrát és akkor milyen jó lesz.
  • Ungarische betyár
    Nekünk a régi családi autónk 7 évesen került hozzánk. Pont 10 éve. 1,6-os szívó benzines.
    Az újabb autónk 1,5 éves 1,5 ad Blue DCI.
    A régiben 250 ezer egy komplett motor csere lepapirozva az újabb 2 millió egy nagy generál a motor+támogató rendszerekben.
    Ezek után hogy lehet mindegy a benzin vs Diesel téma?
    Az újat 19-20 ezer/ óra alapján szakszervíz a régit 7 ezer/ óra alapján csinálja a szerelő ha én viszem az alkatrészt. Majd 3-szoros az ár!
    Ez sem különbség?
    Az üzemanyag költséggel szemben miért nincs feltüntetve a taxi tarifa 160 ezer km-re?
    Nagyon fals az egész.
    Nekünk most 3 autónk van, de hogy az alap cikk köszönő viszonyban sincs a valósággal az tuti. Ennyi millió forintot az elmúlt 23 évben az eddigi összes autókra nem költöttünk, apámmal, anyámmal, a hugommal, és a nejemmel összesen.
  • H.Péter
    azért az emberek nagy része nem engedhetné meg az autót magának VAGY olcsóbban kijönne ha taxizna.
    Érdemes körbenézni a lakótelepeken hétköznap délelőtt vagy kora délután, hogy mennyi autó áll mindenhol. (munkahely nincs a közelben, talán 10-20 szabad hely van a 150 fős parkolóból.)
    Vagy mondok jobbat, bezár az iskola, óvoda, mennyivel kisebb dugók vannak mindenhol..
    Persze lehet jönni a Coviddal, de ezelőtt is ugyanez volt. Azért fenntartanak egy autót hogy a gyereket elvigye 2 kerülettel arrébb iskolába/óvodába meg elmenjen vele kozmetikushoz és az auchanba.
    Taxival olcsóbban kijönne, mint a biztosítási díj és tankolás. Dehát ő nekik ez jár, gyerekük van, meg minden barátnőnek van autója.

    A baleset Pesten belül a 20-30km/h-s dugóban irreleváns, gyakorlatilag kerékpárral túlélheted, ezek JAVARÉSZT csak ócska kifogások azért hogy megindokolhasd az új autó vásárlást.

  • BouT
    Sziasztok,

    Peter G-re reagálva, én is hosszú ideje követem a blogot és első alkalom, hogy írok 🙂

    Én 5 évig jártam egy öreg autóval, akkor a szükség úgy hozta, hogy azt engedhettem meg magamnak, előtte 5 évig szinte kizárólag kerékpárral jártam.
    Mivel többet szeretnénk utazni mostanában tavaly vettünk magunknak egy hosszú utakra nagyon kényelmes és biztonságos autót (xc70 ’14 év végi ’15-ös modell). Pont a biztonságossága miatt vettük meg végül, tudva azt is, hogy a fenntartási költsége sokszorosa lesz egy egyszerű, kisebb és régebbi autóhoz képest. Szerintem több fontos szempontot kihagy a “csak” excel-es számolgatás.