Elektromos autók: lesz-e elég akkumulátor?

Nemrég fogadta el az Unió a személyautókra 2021-től érvényes széndioxid-kibocsátás további szigorítását 2025-ig, illetve 2030-ig. A gyártók által gyakran már most is túl szigorúnak titulált 2021-es határértékeket további 28,5%-kal csökkenti az Unió 2030-ig, aminek betartása biztos nem fog másként menni, mint a részben vagy teljesen elektromos autók gyártásának felgyorsításával.

Nem véletlen, hogy a Volkswagen (is) komoly változásokat jelentett be a gyártásban, 2025-re évi 3 millió elektromos autó előállítását tűzték ki célul. Ez annyi egy év alatt csak egy cégtől, mint eddig összesen eladtak ilyen autót az egész világon.

Máshol is napirenden vannak a szigorítások, a példa okáért Kínában minden eladott személyautó 10%-ának elektromosnak vagy hibridnek kell lennie 2019-ben. Minden gyár egy pontrendszer alapján durván kilencszer annyi autót adhat el, mint amennyi (részben) elektromos autót el tud adni az országban. 2020-ban 12%-ra emelik ezt az arányt.

S ez csak a jéghegy csúcsa, ugyanis egyre több akkumulátort használnak fel egyéb célokra, mint például napelemek energiájának tárolására. Több országban komolyan támogatják ezeket a beruházásokat mind a lakosság, mind az ipari felhasználók számára, hogy kiegyenlítsék az elektromos hálózat terhelését. Csak Dél-Koreában 2018-ban 3,7 GWh akkuteljesítményt építettek be ilyen céllal az állami támogatásoknak köszönhetően.

Az jól látszik, hogy az elektromos autózás és úgy általában a nagy kapacitású akkumulátorok felhasználása hatalmas robbanás előtt áll, a kérdés az, lesz-e elég gyártói kapacitás az ambiciózus tervek véghezviteléhez, vagy az egekbe fognak emelkedni az akkumulátor árak s ezzel az elektromos autók vételára is?

A gyártói kapacitás szűkössége csak az egyik kérdés, az akkumulátorokhoz több viszonylag ritka fém is szükséges, mint például a kobalt, melynek éves termelésének több mint felét a politikailag nem túl stabil Kongó adja. A kereslet növekedése miatt a kobalt ára a 2016 év elejei 22 ezer dollár/tonna árról meg sem állt 2018 márciusában a 94 ezer dolláros árig, onnan némileg megszelídülve 55 ezer dollárra csökkent az ára.

Az elektromos autók akkumulátorainak becsült alapanyag felhasználása így fog alakulni a Bloomberg szerint:

2010-től kezdődően az elektromos autók akkumulátorainak ára egy KWh-ra vetítve 79%-ot csökkent. (Mivel egy elektromos autó eladási árának mintegy ötödét adja az akkumulátor és az átlagos akkuméret a duplájára nőtt az elmúlt években, ezért nem láttunk hatalmas áresést eddig az elektromos autók árában. A várt áresést majd a tömegtermelés elindítása hozza el.)

A kérdés az, ez az ígéretes trend tud-e folytatódni a kereslet ilyen hatalmas megugrása mellett?

A jelenlegei éves gyártókapacitás 131 GWh, de ez már most kevésnek bizonyul. A jó hír, hogy az eddig bejelentett fejlesztések alapján 2021-ben ez már 400 GWh  lesz, ennek 73%-a Kínában lesz elérhető.

Sokak szerint nem hogy kevés lesz a gyártókapacitás, hanem egyenesen túltermeléstől tartanak. Sok ázsiai gyártó fog beszállni az akkumulátorgyártásra, ahogy ezt tették a napelem-gyártással is néhány éve, ezzel radikálisan csökkentve a napelemek árát és annak gyártásán elérhető profitot.

Az alapanyagok kérdése egy másik probléma. Az akkumulátorok fejlesztésének egyik iránya a drága és ritka fémek használatának csökkentése. Az NMC akkumulátorok 70%-kal kevesebb kobaltot használnak, mint a legtöbb mostani akkumulátor. Ha egy összetevő ára nagyon megugrik, várható, hogy a fejlesztések ennek kiváltása felé fognak elindulni.

Az alapanyagok bányászata mindig ciklikus. Amikor olcsó egy alapanyag, nem éri meg sok helyről kibányászni, illetve újabb bányákat nyitni miatta. Ahogy drágul, egyre több bányában kezdik el bányászni, amitől viszont leesik az ára és kezdődik minden elölről. Az új bányák megnyitása miatt nem valószínűsítik az alapanyagok árának drasztikus emelkedését. (Bár ebben van némi kockázat.)

Az újrahasznosítás is csökkenteni fogja a keresletet. A 8-10 éves autóakkumulátorok már jelentősen csökkent hatótávot biztosítanak az autóknak, azonban még remekül használhatóak évekig napelemek mellé egy-egy háztartás áramfogyasztásának kielégítésére. Ez is a keresleti nyomás csökkentése felé mutat.

S vajon mi lesz a kőolaj-kitermelő országokkal, illetve cégekkel, ha az elektromos autók (illetve a kőolaj és földgáz kiváltására alkalmas megújuló energiatermelés) jobban elterjed?

A Bloomberg már fentebb említett felmérése szerint 2040-ben az eladott új autók fele már elektromos lesz, ez azonban csak napi 7,3 millió hordóval fogja csökkenteni a kőolaj iránti keresletet. Az összehasonlítás kedvéért 2018-ban napi 99 millió hordó volt a kőolaj felhasználása és évente 1,5%-kal nő a kereslet. (A kőolajfelhasználás kisebb részét adja a városi közlekedés, nagyobb felhasználó az ipar, illetve például a tengeri szállítás, ahol még jó ideig nem lehet majd kiváltani a kőolajat.)

A kőolaj iránti igény még legalább 6-15 évig nőni fog az előrejelzések szerint, főleg a feltörekvő ázsiai és afrikai országok energiaigénye miatt.

A városokban lehet, hogy kevesebb kőolajat fogunk elégetni a személyautókban, de még korai temetni a kőolajkitermeléssel foglalkozó cégeket és országokat.

Válaszolva a címbeli kérdésre: bár a kereslet megugrása elvileg árfelhajtó hatású, az előrejelzések az elektromos autók akkumulátorai árának további folyamatos csökkenését vetítik előre. Úgy tűnik a jelenlegi ismereteink szerint, hogy ezen nem fog múlni az elektromos autók elterjedése.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 40 ezer forint.

20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Share

149 hozzászólás

  • János
    Teljesen hozhatók ezek a számok (sok autó már ma is hozza), csak épp a SUV mánia betesz ennek. Itt a felhasználók is legalább annyira benne vannak a dologban.
  • Hozzászóló
    A hagyományos autóknál szerintem járulékos dolgok is szennyeznek, ami az elektromosnál nincs, vagy nem annyira gyakori: sima olajcsere, fékbetét-féktárcsa csere, kuplung, stbstb. Ezeket most le kell gyártani, csomagolni, el kell juttatni a szerelőhöz, az autóval is el kell menni a szerelőhöz…..

    Az elektromosnál meg pl ki kell építeni a hálózatot, azt le kell gyártani, stb

    Azt tudjuk, hogy hova fogjuk tenni a sok elhasználódott akksit sok év múlva?

  • A80
    Nem csak akkumulátorral, hanem üzemanyagcellával is lehetne hajtani az elektromos autókat. Valószínűleg ez lesz a következő technológiai ugrás és akkor metil-alkoholt lehetne előállítani napelemmel azt beletölteni a kocsiba, amiből csak víz és co2 jönne ki és elektromos motort hajtana. Elvileg néhány milliárd dollárra van csak a szériaérettség.
  • Copywriter
    köszi a válaszokat. Finnországot már néztük, a feleségem elkezdett finnül tanulni. Skóciát is néztük, nyáron kimegyünk két hétre, és bérelt autóval bejárjuk. Az egyetlen halálom, hogy ilyen isteni klímájú ország, mint Magyarország, alig van. Utálom a 40 fokos meleget, ez igaz. De Skóciában nyáron hosszúnadrágban kell járni? Finnországban meg még hidegebb van? A halálom a zöld paradicsom, azt mondják, Angliában nem is lehet rendesen érett gyümölcsöt és zöldséget kapni.

    Sajnos az egészségügy miatt váltani kell, s mi angolul dolgozunk, így a környező német államok eléggé kiesnek. Hollandiáról semmit sem tudok, annak is utána járok. Jelenleg Hollandiáról ez jut eszembe: fapapucs, tulipán, piroslámpás negyed, gátak. Természetesen az első lesz az egészségügy, utána az említett többi. Úgy tudom, Finnországban ráadásul pont gáz az egészségügy, mert nem lehet orvoshoz jutni.

  • Vlad
    Érdekes, nem tudom hol laksz, de nálunk Kamaraerdőben tényleg minden háznál van szelektiv pedig magunknak kellett bemenni erte ha jol emlekszem. Viszont minden 2.haznal SUV all.Miert akar mindenki terepjarot v. “teherautot” (pl.Isuzu D Max)?,ennyi ember nem vontat a Balcsira hajot.Amit nyerunk az EV-vel,ők elpöfögik.
    Viszont tenyleg senki nem jar bringaval,pedig tolunk a Moricz 25 perc.
    Nalunk napelem a teton, kocsi a garazsban es csak akkor,ha nagyon muszaj.
    Fű: baromi jok a kezi nyirok. Hengerkeses? Fiskars?
    Nekunk aksis funyironk van,plusz az osszes keziszerszam.Kertesz cegem van,igy egy ev alatt min.30eFt-ot nem toltok a benzines gepekbe:-).Nem kopi be a gyertyat st .1 bajuk van,nem akarnak elromlani,no szerviz.
  • Vlad
    Engem sem zavar tulzottan a sotet, tervezzuk a rendszeres latogatasokat, csak a legkisebb meg csak 2 eves. Sajna WizzAir nem indit jaratokat oda.
  • Vlad
    igen, küszködnek. Mi pont az egészségügyben szeretnénk elhelyezkedni:).
    Melyik suliban tanul a nejed? most tervezem én is.
  • Vlad
    az tény h a klíma verhetetlen. Iszonyú jó adottságai vannak az országunknak, sajnos a fejekben van a baj.
    En azert az eghajlatot inkabb elcserelnem 1 jo egeszsegugyre, oktatasra es jogrendszerre 😉
  • Vlad
    1 baj van az EV-kkel. Mindenhova azzal megy az ember, mert nem tartja vissza (még) az üzemanyag ára. Euro 6-os dizelautom igy marad, legalabb tobbszor eloveszem a cangat.
    1etertek, most kell hajtani az EVket, akinek van m meg nincs az aramon rajta jovedeki ado stb. De ez most a beetetes idoszaka, a pioneerek jol jarnak (kiveve a kocsijuk nagy értékcsökkenését) a keson belepok meg majd fizetnek. Amikor mar a Marineni is elektromossal jar, jonnek a kedves politikusaink…
  • Copywriter
    a feleségem magától tanul(gat). Nekem azt mondták a finnországi magyarok FB csoportban, hogy nagyon jó a finn egészségügy, de nagyon nehéz eljutni orvoshoz, meg sokszor várólisták vannak. Emiatt is fenntartással kezelem az országot, pedig erdőbuzéria nálam is fennáll, ezt nagyon bevállalnám, az extrém időjárás ellenében is. Nyáron kiderül majd, Skócia tényleg olyan zöld, mint Magyarország, s tényleg éjjel-nappal esik-e. Ha igen, akkor tovább keresgélünk, ráadásul az angol egészségügyről sem hallottunk jót, ha nem vagy angol, nem küldenek komolyabb orvoshoz tovább. Sok még a zavar, jelenleg felmérjük a lehetőségeket, s közben lassan pénzügyileg is elérünk a célig.

    A témára visszatérve, elképedve gondolom arra a finn társadalomra, ahol az EV-k ilyen mértékben elterjedtek. Ez olyan szinten scifi Magyarországról, hogy el sem tudom mondani.

  • tgwh
    De még mindig nem olvastam sehol, hogy mennyire lehet újrahasznosítani az aksikat? Vagy hogy mennyire környezetszennyező legyártani őket…
  • Vlad
    azért Helsinki es kornyeke sztem még siman vallalhato eghajlatugyileg, plusz ott a csomo erdo es a kornyezet. Hat lappföld azert az tenyleg kemeny, csak a bevallalosaknak. 50 nap sotet telen, háát.
  • feffenet
    Fura, hogy senki nem irja Esztorszagot, pedig csak jot hallani rola minden letezö forrasbol.
  • Dorian Gray
    Nagyon jó cikk. már csak azért is,mert nézelődik az ember, hogy mibe lehetne pénzt tenni, 2019-ben lévén a tőzsdék elég drágák még a mostani eséssel együtt is talán. Meg ha még tovább esik… Viszont egy ideje gondolkodom, hogy valami ilyesmi ETF-be, ami ezeket a nyersanyagokat követi megérné talán. Lévén ez egy olyan piac, ami azért elég nagy lendülettel nő. Erről ki,mit gondol esetleg?
  • Kamiy
    A szigorításokkal kapcsolatban mondta egy német autóipari fejes (sajnos már nem emlékszem, hogy ki volt), hogy ha ezt megszavazzák, az földrengésszerű hatással lesz a foglalkoztatottságra…
  • Kiszamolo
    Kamiy, az a több tízezer magyar, aki jelenleg az autóipari beszállítóknál üzemanyagcsővet, porlasztócsúcsot és sok mást gyárt, néhány év múlva kereshet majd másik munkát.
  • szocske
    “fékbetét-féktárcsa csere” bizony, az emberek jó része nem is tudja mekkora energiamennyiséget pazarol el fékezésre.
    A Leafhez van youplusnissan mobilos alkalmazás, ahol lehet látni a statisztikákat.
    Mi decemberben 2200kmt autóztunk, amihez 445kWh áramot használtunk fel összesen, de a konnektorból csak 377kWh érkezett, a maradék 67kWh fékenergia visszanyerésből származik.

    Tehát a hagyományos autók amellett, hogy 30-40% hatásfokkal égetik a benzint, még ennek további 15-20%-át fékbetét koptatásra pazarolják.

  • Yoda
    változó költség alatt nem csak az üzemanyagot értettem, a villanyautósok azt mondják mindig, hogy ezeknek a járgányoknak minimális a fenntartási költsége.
    De nézzük csak az áramot: mit gondolsz – és ez teljesen őszintén érdekel – miként lehetne jövedéki adót tenni az otthoni villanyautó töltésre?
  • szocske
    , miért kellene az otthoni áramot adóztatni? Majd adóztatják a megtett kilométereket és kész.
    Magyarországon még nem tudok ilyenről, de külföldön van olyan, hogy a kötelező biztosításhoz kapsz egy GPS kütyüt, ami figyeli a vezetési stílusod, megtett km-eket stb. Ha óvatosan közlekedsz kapsz kedvezményt. Nem vagy köteles használni, de akkor a maximumot fizeted.
    Szóval kapsz egy ilyet az államtól, és fizetsz majd a megtett út alapján.
    Nem akarod hogy kövessenek? Semmi gond, ne használd, akkor az alapdíjat fizeted, 5millió/év.
  • Ft

    miként lehetne jövedéki adót tenni az otthoni villanyautó töltésre?
    Elég egyszerú lenne megtett út alapján:
    A – primitív verzió: évente (vagy más fix időnként) le kell adni a kilométeróraállást és ez alapján kapsz egy jövedékiadó csekket
    B – okos autós: a kocsi időnkét (vagy akár töltésenként) lejelenti a navnak a felvett teljesítményt, az online pénztárgéphez hasonlóan (Ekkor gps pozíció alapján az is egyértemű. hogy melyik országban töltötték) .
  • Pettyeslille

    Hagy kerdezzem meg, hogy kulfoldril hazalatogatni a kis hatotavolsagu elektromos autoval vagy a nem kevesbe szennyezo repulogeppel tervezitek majd?
  • Yoda

    Az alapproblémával – miszerint a jövedéki adó kiesést pótolni kell – egyetértek
    Hogy ez mekkora probléma lesz? A költségvetés bevételének kb. 8%-a volt jövedéki adó bevétel, aminek kb. 61%-a üzemanyagok jövedéki adója. Ez nagyjából 650 mrd HUF. Ez nem kevés, de nem is fog eltűnni egyik napról a másikra.
    A bevételek 2/3-a gázolajhoz kapcsolódik, ami jórészt teherszállításhoz kapcsolódóik.

    Tehát a kérdésem ezek után, hogy szerinted bevezetnek egy lakosságot szívató adót, amikor a kiesést fuvarozóktól és más, lakosságon kívüli szereplőktől sokkal könnyebben és fájdalommentesebben beszedhetik?

    Illetve a km alapú adóhoz még annyit, hogy nem tudom mennyire lenne jogszerű egy eszköz használatát (tehát nem tulajdonlását) oly módon adóztatni, hogy adott esetben nem itthon történik annak használata.

  • Szabolcs
    Copywriter
    2018-12-31 at 11:55

    Jól értem? Lehetőleg angol, oktatás, egészségügy, vállalkozás kedvező legyen, és jó a klima, keveset fagy és világos.
    Nekem ez Szingapur, esetleg Ausztrália és/vagy Új-zéland. Malajzia szintén.
    Hát na, kicsit arrébb vannak, és macera a tartózkodási, de ha jók vagytok, akkor menni fog. ☺

  • Kiszamolo
    Nem olyan komplikált ez. Benzin jövedéki adója valami 120 forint plusz áfa. Átlag benzines autó fogyasztása mondjuk 8,2 liter, az átlagos futása évi 13200 kilométer. Ez évi 165 ezer forint. Na ezt ki lehet róni az elektromos autókra éves adóban és már meg is vagyunk. De ha akarjuk szofisztikálni, akkor teljesítmény és/vagy öntömeg szerint differenciálunk, vagy valami hasonló.

    Nem kell itt komplikálni az otthoni áram fogyasztását, gépjármű-adó nem ismeretlen fogalom.

  • ügyvéd
    Óriási gazdasági és társadalmi károkat okoz a “klímablöff”! Bárki aki előveszi a józan (paraszti) eszét nem veheti komolyan, hogy a légkör 4 SZÁZAD SZÁZALÉKÁT= 4 TÍZEZREDÉT !!! adó CO2 bármit is befolyásol!

    youtube.com/watch?v=KJCkqQCtuZQ

  • Yoda
    Pontosan, én sem gondolom, hogy túl fogják komplikálni.

    Azaz, az első hozzászólásomban lévő felvetést továbbra is problémának érzem: ha az elektromos autók változó költsége alacsony lesz, akkor egyre több embernek lesz az a racionális döntése, hogy autóval járjon. Azaz autóval nem lehet majd megmozdulni a Pesten, ki lehet tenni a megtelt táblát. Mint ahogy most is ki lehetne délutáni csúcsban tenni, úgy látszik most is túl olcsó az autózás.

    Szóval az egyösszegű adó nem lenne megoldás.

  • - nb -
    Finnországba vágyóknak: fantasztikus hely. Orvoshoz eljuthatsz, csak fizetni kell (sürgősségire nem), egyébként vársz és kitriázsolnak (vagy hogymondják, ha valaki megmondja, hogy erre az esetre nem kell orvos) az esetek magyar szemmel jelentős részében. Ha magyar szinten akarsz orvossal találkozni, egy magánbiztosítást adj a költségeidhez. Drágát.
    Rettenetes a szürkeség novembertől januárig, akkor ne akarj ott lenni, kivéve, ha a kiskarácsonyi ünnepségek miatt minden hétvégén részeg akarsz lenni.
    Az alkoholizmus brutális. Statisztikailag nem, csak a valóságban. Ha gyereked van, kb. 12 éves korától elkezd piálni (mert mindenki ezt csinálja). Jobb időszakokban (karácsony: november-december, nyár: május-aug) hétfőnként 10 finn kolléga küzül legalább 3 másnapos, 1 abszolút használhatatlan.
    És igen tudom, hogy alkoholt csak nagykorú vehet, Helsinkiben összesen 4 helyen.
  • - nb -
    Bölcsészmérnökként (mindenhez IS értünk 🙂 ):
    a mostani helyzet szerint a szebb jövőhöz az kellene, hogy:
    – legyen megvehető (olcsó) valami villanyos kisautó, mondjuk max. 4m hossz, max. 500kg önsúly(+100g akku), max 150 km hatótáv, amivel a városban lehet menni (télen fűt, nyáron hűt!)
    – a városban legyen brutálisan adóztatva minden nemilyen (adómentesség: online tracking, SOHA nem léped át a 40-et, adott távnál nem méssz többet havonta – csak azért, hogy a körmöshöz masirózó anyuka a 2 tonnás vacakjával mobiltelefonálás közben ne zúzza széjjel a kisautókat)
    – országúton meg falukban meg nyogodtan használdd amit akarsz.

    Ezzel a fékezés miatti veszteség nagyjából kieesik, és nem kell az áramárat az egekbe növelni.

  • Kiszamolo
    Yoda, de ha belélegezhető lesz a pesti levegő a szmog hiánya miatt, sokan váltanak kerékpárra, rollerre, elektromos robogóra stb. A buták meg üljenek az autójukban a dugóban. Ha már nem pöfögnek, kit zavarnak?

    S behajtási díj, brutális parkolási díj, utak szűkítése a gyalogosok, kerékpárosok javára még mindig opció.

  • Vlad
    Ha az alkoholon múlik, akkor könnyen be fogok illeszkedni:-)
  • Komiszkolok
    @ugyved: Bárki aki előveszi a józan (paraszti) eszét nem veheti komolyan, hogy az egy kg verbe kerult 1,5 mg (cc egymiliomod reszet ado) cian bármit is befolyásol!
  • TinaTurner
    @Copywriter:
    Skocia nem tudom mennyivel mas, de az angol egeszsegugy elegge problemas tud lenni hogy egyeltalan bejutsz-e h ellassanak. a korzeti orvosi(gp) rendszer mindent megtesz h kizarjon ebbol, es nem titkoltan az se zavarja oket ha elpatkolsz.. ha kulfoldi vagy akkor jellemzoen nincs valogatas, az 5 eves kisgyereket epp ugy “megdoglesztik” mint a felnotteket vagy az idoseket. ha viszont idos vagy akkor angol letedre ugyanez az ellatas akkor is ha mar esetleg bent vagy a klinikan, szanatoriumban stb. pl egyik modszer h ott fekszel felholtan, magyarorszagon meg talpra allitanak es mondjuk elsz meg par evet, itt meg megoldjak h mondjuk nem adnak enni egy hetig, es mivel eleve le vagy gyengulve kvazi ehenhalsz. ez eleg kegyetlenul hangzik de itt ez ugy meg h az orvos meg is beszeli ezt a csaladdal, azok meg mondjak oke.. mindegy csak egy kis betekintes abba a mi varna.
  • TinaTurner
    @Copywriter:
    tehat egyertelmuen elmondhato h ide akkor gyere ha egeszseges vagy, kulonben konnyen poruljarhatsz, nem egy ismeros menekult haza h befekudhessen az intenzivre.. pedig nincs is olyan nagy ismerosi korom.. ennek tukreben..
    nyilvan van egy csomo pozitiv dolog is mikor kulfoldre kerulsz, de ne arra szamits h a pozitivak azokon felul lesznek ami otthon mar jo. sok olyan van ami otthon jo itt meg nem. ha par evet kikoltozol az arra is jo h elkezdj olyan dolgokat ertekelni ami otthon alapveto volt, nem is vettel szamitasba, a hianya viszont majd erezhetove valik. aztan majd merlegelsz epp mit tartasz fontosabbnak.osszessegeben otthon nem olyan rossz mint amennyire sokszor annak tunhet, de neha pont az kell h kigyere, sokaknak azert mert itt konnyebb osszehozni egy kezdotoket ahhoz hogy otthon menj valamire. sok sikert
  • Somi
    Plussz opcio a kozossegi automegosztas is. Nem kell mindenkinek sajat kocsi a varosban.
  • Kiszamolo
    Sokan csodát várnak a közösségi autómegosztástól, csak az a baj, mindenki a nap ugyanabban a két órájában akarja használni a saját autóját és akkor akarná használni a közösségi autót is. Ha nem sikerül lenevelni az embereket az autóhasználatról, hogy csak autóval lehet bemenni dolgozni, akkor a közösségi autó sem fog sokat érni. Maximum azokat ültetjük autóba, akik eddig villamossal jártak.
  • attila
    létezik “rebdszerhasználati díj” ha be van kötve a gáz, villany, már fizetned kell akkor is ha nem használsz, ez nem adó de fizeted ha van akkor is ha nem használod 😉
    e autónál valóban nehéz különszedni az otthoni áramhasználatot, így valszeg valami átalányadó lesz ha vesz vki ilyen kocsit, a közösségi töltő meg fizetős lesz….
  • szocske
    “országúton meg falukban meg nyogodtan használdd amit akarsz. Ezzel a fékezés miatti veszteség nagyjából kieesik,”

    Alapvetően igaz, hogy a helyi szennyezést a legrosszabb, amit a sok városlakó közvetlenül beszív.
    Ugyanakkor az nagy tévedés, hogy a fékezés miatti veszteség nagyjából kiesik.
    Országúton is van legalább 10% visszanyerés. Városban, hegyvidéki kanyargós úton 20 felett is.
    Mindez teljesen normális vezetési stílusban, ahol lehet kigurulva, ha valaki digitálisan kezeli a pedálokat* ettől magasabb is lehet.

    * az autóstársakat látva nem ritkaság, elég gyakran előzöm vissza azokat a zöldre váltó lámpánál, akik előtte 15 másodperccel az én sebességem duplájával húztak el mellettem, majd nyomtak a pirosnál satuféket.

  • szocske
    így igaz, valós példa: Párizsban a közelmúltban árulták ki az egyedi kis villanyautókat, melyek az elmúlt 5 (több?) évben közösségi autómegosztóként működtek. Nem cserélik őket, megszűnik a hálózat, mert nem váltotta be a reményeket: a magánautók száma alig csökkent, javarészt a tömegközlekedéstől szívták el az embereket.
    Bp-en most van fellendülőben, van is morgás a zöld rendszámos ingyen parkolásra, annak ellenére, hogy az ország autószámának még csak töredéke, gondoljunk bele, a magánautók mellett ott van 300+ greengo és 300+ mollimo autó, amelyek szinte nonstop foglalják a belvárosi parkolóhelyeket, éppen ott, ahol már évek óta a legnagyobb gond a parkolás.
  • Csgary
    Vicces hogy mennyi zöld bajnok és okostóni van itt, ahoz képest hogy kis hazánk hol tart ebben a témában. Elektromos kocsit 1884-ben gyártottak először, azóta sem sikerült a belsőégésőeket lekörözni, óriási kormányzati szponzorálás (értsd jövedelemelvonás életképtelen hüyeségekre) mellett sem. Biztos vagyok benne hogy pillanatokon belül megjön a nagy aksi áttörés, végülis eddig 160 év folyamatos fejlesztése alatt sikerült megnégyszerezni az energiasűrűséget… Az hogy itt az atomhajtású hajóktól a benzinből való áramfejlesztésig minden felmerült, számomra azt mutatja hogy a közoktatás semmit sem ér. Az egész zöldködés arra lett kitalálva hogy a vallásból lassan tudatra ébredő emberiség lelkiismeretét valami újabb baromsággal lehessen bombázni, miközben továbbra is fizetik majd a tizedet, boldogan, hiszen a mennyország helyett már itt a földön egy tiszta paradicsomban élhetnek (hahahaha).
  • szkeptikus

    ” lenevelni az embereket az autóhasználatról” egy olyan világban, ahol minden a fogyasztásról, a hedonizmusról, a kényelem maximalizálásáról szól??? A politika, a gazdaság, és tulajdonképpen az isten adta nép döntő része is ellenérdekelt abban, hogy a szerzett (vágyott) “jogaiból” önként visszaadjon. Száz évvel ezelőtt, vagy akár sok helyütt Afrikában még ma is környezetvédelmi szempontból ” fenntartható” (volt) az életvitel (értsd gyalog járnak, max állati zold energiat használnak) Ez a kézzenfekvő, kipróbált “megoldás” valahogy mégsem kell ma senkinek a saját csapdájában vergődő “fejlett” országokban. A szellem kiszabadult a palackból…
  • Kiszamolo
    szkeptikus, csak el kell menni nyugatabbra, hány belvárosból tiltották ki az autókat. Útszűkítéssel, behajtási díjjal, parkolók megszüntetésével, adóztatással, neveléssel.

    Lehet azt, csak akarni kellene.

  • QTT
    Nagyon kíváncsian várom a jövőt, hogy miként és mikor fog elterjedni az elektromos autó. Kíváncsi vagyok milyen jogi szabályozás lesz, milyen gazdasági hatásai lesznek. Elég összetett dolog, de jól átgondolva ki lehet jönni belőle nagyon jól is. Viszont rossz döntésekkel egy vergődő, éveken át foltozandó katyvasz is lehet az egész. Főleg a jogi szabályozás/adózás. Országonként is nagy eltérések lesznek.

    Amúgy most nagyon pörgetik ezt az elektromos autó=rohadtul környezettudatosak vagyunk dolgot, meg azt, hogy ez majd megváltja a világot. Az tény, hogy segíthet egy kicsit a nagyvárosok levegőjén. Viszont az egész környezetvédelemnek ott lenne értelme, ha:
    1. Nem lennénk ilyen rohadt sokan a Földön
    2. Nem mindennek az alapja az lenne, hogy vedd meg->ne javítsd, hanem dobd ki hamar->vegyél újat

    Az elektromos autóknál is lesz alulméretezett alkatrész, nem fogják bukni az alkatrész eladást

  • jami
    Észtországban az időjárás jobb, ám onnan is elég jelentős az elvándorlás. Mivel náluk a német kultúrkör erősen hangsúlyos volt, elsősorban arra. A nyelv könnyebb, mint a finn. Ami több év után érezhető inkább, az a meglévő orosz kisebbség miatti konfliktusok.

    És igen, ami tőlünk nem is annyira gondolható, az az alkoholizmus foka a finneknél (az észteknél sem piskóta) – kamaszkortól. Nemfüggetlenül és 12 kortól jellemző. Tudnak róla, küzdenek…

  • Komiszkolok
    @Csgary: lehet hogy ezen a blogon ertelmesebb emberkek jönnek össze, mint az orszag atlaga 😉
    Szerintem a Tesla pl legge piaci alapon müködik, a most pont kifuto vasarloi kedvezmenyen kivül nem nagyon ertem a “óriási kormányzati szponzorálás” reszt.
    A belsöegesü vonal fentartasara pl elegge költseges haborukba mentek bele egyes kormanyok, szerintem az kicsit többe került, mint amit villanyosra valaha költeni fognak.
    Masreszt a blog regi vonalahoz visszaterve erdemes lenne a teljes, tarsadalmi költseget szamolni a robbanomotoros törtenetnek. Egeszsegügyi vonzatok a varosokban, az epületek szetrohadasa a szmog miatt, Putyin meg idiota arab emirek tömese olajdollarokkal, egyket kivegzett ujsagiro evente, mert barmit megtehetünk, amig az olajat mi adjuk. Az ö kis szorakoztato haboruik, tovabbegyenlo a multkori menekültvalsag, es annak minden hatasaval.
  • Komiszkolok
    @Csgary: … ezekkel szemben all az erv, hogy dehat meg kell allnom ket orara tölteni, mikor nyaron horvatba megyek. Ja, vannak bajok a közoktatassal.
    Tudom, hogy a ritkafemeket sem az egyszarvu kakilja, de ha veszek elektromos autot, akkor felteszek hozza napelemeket is otthonra. Eddig ugyanis az volt a bajotok, hogy “dehät milesz, ha nem fuj a szel, meg süt a nap?!” Most hogy a megujulo energiat felvenne (es igeny szerint leadna) a több millio negykerekü aksi, ezzel van a problema.
    Nem akar senki zöld menyorszagot. De megprobalhatjuk kis lepesenkent elhetöbbe tenni a vilagot. Kezdjük azzal h nem füstölök el napi egy liter gazolajat a Köruton ällva…
  • jami

    Évi 1x horvátba’ menni nem környezetszennyezőbb repcsivel, mint végig autózni, pláne, ha csak a nyári hosszabb út az oka annak, hogy van a családnak “nagy” hatótávú dízel. Azaz egész évben kevés kocsihasználat, az is e+évi 1 repcsiút (még 100 utassal) vs egész évben dízel, és ha már megvan, mindig, mindenfelé.
  • Skrilly
    Na tessék: rekordszámú autót értékesített a Tesla, 8%-kal többet mint az előző negyedévben.
    “”iszonyú nagy bajban van a Tesla…nincs vevő”” akkor erről meg a seekingalphás marhaságokról ennyit.
    Ideje lenne egy normális forrást keresni.
  • Kiszamolo
    Tesla disappointed investors Wednesday, announcing that it delivered 90,700 vehicles during the fourth quarter — short of Wall Street forecasts despite its efforts to ramp up production.

    Tesla also said it boosted production during the quarter, churning out 86,500 vehicles, up from 80,142 during the third quarter.

    The electric car maker’s shares fell by more than 9 percent in morning trading.”

  • Gábor
    Teslat mindig temetik, vannak elemzők akik szinte minden hónapban kongatják felette a vészharangot és kimutatnak ilyen olyan statisztikát.
    Lehet hinni a tesla halálában, ha valaki azt akarja.
    A jövőnek az “önfenntartásról” kellene szólni, erre nevelni az embereket. Vagyis energetikailag önfenetartó otthonok, saját ivóvíz kút, saját napelem, saját szélkerék, saját komposztálás, saját hulladék gazdálkodás és akkor az elektromos autó otthoni tankolása, az egészségesebb életivel..stb is sokkal egyszerűbbé tenné az életünket.
    Persze ezeket az otthoni rendszereket is fen és karban kellene tartani, ehhez kellenének minőségi termékek, szakemberek aki ezeket tudják javítani, beüzemelni. Vagy amikor az otthoni 3d nyomtató-hoz mindenki csak alapanyagot vesz és mag nyomtatja a cipőjét, wc keféjét..stb
    De nem látom, hogy efelé menne az oktatás, vagy az emberek “terelése”. Csak a pazarlás a trend.
  • Skrilly
    Azt mondtad, hogy csak heti 3500-at tud eladni, ezzel szemben 4800-at adott el.
    Meg azt mondtad, hogy esnek az eladásaik.
    Egyik sem volt igaz.
    Amit most csinálsz, az terelés.
    Ez a kiábrándulás is csak annyi, hogy 8%-ot nőtt 16 helyett. Tedd még mellé, hogy a globális autóeladások 4,2%-ot estek októberben (és a negyedév többi része sem lesz jobb). Tényleg iszonyú helyzetben vannak.