Heti hírek a gazdaságból

2020-09-13
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Ez történt a héten a gazdaságban, ami érdekes lehet:

- Az év eleji felfordulás az ellátási láncokban és Trump elnök törekvése is azt vetítette előre, hogy sok cég fogja elköltöztetni a gyárát Kínából és közelebb hozni a gyártást a saját piacaihoz. Mint kiderült, nem eszik olyan forrón a kását, nem olyan könnyű megfelelő ipari környezetet, beszállítókat, jól képzett szakembereket és viszonylag olcsó termelést találni máshol. A Kínában üzemelő nagy amerikai cégek mindössze 4,3%-a nyilatkozott úgy, hogy vissza akarja vinni a termelést az USA-ba és több cég nyilatkozott úgy, hogy nem akar helyet változtatni, mint tavaly ilyenkor. Az SCMP cikke erre.

- A német kormány javított az idei előrejelzésén, már "csak" 5,8%-os GDP csökkenést vár a tavaszi 6,3%-os előrejelzés helyett erre az évre. Az adóbevételek 2024-ig várhatóan 29,6 milliárd euróval fognak elmaradni az előre tervezettől, ebből 19,1 milliárd euró a kormányzati adóbevételek elmaradása.

- Az Egyesült Királyságban is 18,6%-kal áll magasabban a GDP, mint áprilisban, de még így is 11,7%-kal alacsonyabb a februári értéknél a friss júliusi adatok alapján.

- A bőkezű amerikai támogatás második fordulójára hiába várnak az érintettek, megint nem szavazta meg azt a szenátus, pedig sokan reménykedtek abban, hogy még előtte lesz döntés róla, hogy az előző munkanélküli támogatás július végével kifutott volna. Azóta sincs döntés a folytatásról. A döntés hiánya segít abban, hogy csak 3.300 milliárd dollár legyen az idei költségvetési hiány az októberben véget érő gazdasági évben, ez éppen háromszorosa az eddigi rekordnak, amit egyébként tavaly sikerült felállítani, aminek oka a cégeket és a leggazdagabbak érintő adócsökkentés volt.

- Az amerikai tőzsdeindexek végre lefelé vették az irányt, például a Nasdaq 10% felett esett szeptember másodika óta. Persze még így is 10%-kal felette van a februári csúcsának, így alulértékeltnek elég nehéz lenne hívni. Idén minden válság, probléma, csapás és egyéb ellenére 20%-os pluszban van az értéke.

- Az olaj az alacsony kereslet és a vártnál nagyobb amerikai készletek miatt tovább gyengült, még a Brent olaj ára is 40 dollár alá esett hordónként. Az arany ára unciánként továbbra is 1950 dollár környékén mozog.

- A FED által biztosított mértéktelen pénzesőt sok cég is kihasználja kötvény-kibocsátásra. Az elmúlt hónapokban sorra születtek a rekordok, idén augusztusban bő ötször annyi high yield, azaz junk vagyis bóvli, befektetésre mérsékelten ajánlott kötvényt bocsátottak ki az amerikai cégek, mint tavaly augusztusban és a 2010-es abszolút rekordot is 60%-kal sikerült meghaladniuk. Az augusztusi 52,9 milliárd dollár csak azért nem új rekord a kibocsátásban, mert júniusban 59.9 milliárd dollárnyi bóvlikötvényt sikerült piacra dobni.

Ezeknek csak 23%-a volt secured, azaz valami fedezettel megtámogatott kibocsátás, a többi fedezetlen kötvény volt, vagyis csak az általános biztosíték volt mögötte. A kibocsátott kötvények 79%-át meglévő hitelek visszafizetésére fordították a kibocsátók.

A kamatokra jellemző, hogy a Ball Corp. 10 éves, legrosszabb, még befektetésre ajánlott BB+ besorolású kötvényére csak 2,875% kamatot kell fizetnie. Ilyen cég ennyire rossz minőségű és hosszú lejáratú kötvényére olyan kereslet volt, hogy a tervezett egymilliárd dollár helyett 1,3 milliárd dollárnyi kötvényt bocsátott ki a cég. Bővebben erre.

- Bár már unalmas ismétlés, de az amerikai jelzálog-kamatok még lejjebb voltak képesek süllyedni, kilencedik alkalommal új rekordot állítva fel idén, hála a FED vásárlásainak. Az átlagos 30 évig fix hitelkamat jelenleg 2,86%. Ennek köszönhetően az ingatlankereslet az egekben és a felvett hitelösszeg is új rekord, 369 ezer dollár átlagosan, ez az átlag amerikai háztartás éves bruttó, adózás előtti (!!!) medián jövedelmének közel öt és félszerese.

- Az amerikai infláció tovább nőtt, augusztusban elérte az 1,7%-ot éves szinten, de ez most jó hírnek számít. Bár sokak szerint a 2%-os inflációs cél messze van, a kereslet továbbra is nagyon gyenge és a munkanélküliség magas. Elemzők azt várják, hogy ezek miatt akár 2024 közepéig is maradhat a nulla százalékos jegybanki alapkamat az Egyesült Államokban. A FED most fog utoljára összeülni a választások előtt, sokan várják, milyen döntéseket fognak hozni.

A FED egyébként nemrég kinyilvánította, hogy rugalmas inflációs célt határoz meg, vagyis nem fog feltétlen beavatkozni a magasabb inflációnál, ha szerinte az a gazdaságnak jó.

- Az hagyján, hogy többen halnak meg a járvány miatti lezárások és gazdasági visszaesések miatt éhínségben a világon, mint a fertőzés következtében közvetlenül, de még a Black Friday is veszélybe került. A Home Depot idén nem fog Black Friday-t tartani, hogy elkerülje a tömegjeleneteket és a Walmart is zárva lesz Hálaadáskor, pedig ilyet nem csinált már 30 éve.

- Sajnos a hetet sem ússzuk meg elektromos autó hír nélkül, most a Nikola cégé a főszerep. (Szegény Nikola Tesla, még a keresztnevét is felhasználják.) A Nikola már réges-régen ígérgeti a forradalmat az elektromos (hidrogénüzemű) kamionozásban és bár ígéreteken kívül sok mindene még nincs, mégis őrült módon fogytak a részvényei a mostani elektromos autó mániában.

Egészen mostanáig. A héten olyan vádakkal illették, ami szerint az egész cég csak egy átverés. A mutogatott kamion nem is üzemképes, a reklámvideó össze lett vágva, úgy vontatták és tolták a kamiont, az általuk használt alkatrészeket más gyártótól vették, csak átmatricázták, igazából semmilyen fejlesztésük nincs és a többi.

Bár a vádakat nagyon könnyű lenne cáfolni, bemutatni a vágatlan reklámvideót, bebizonyítani, hogy az alkatrészek nem mástól vannak, egy híradó stábja előtt menni néhány kört egy létező és működő kamionnal, stb, a Nikola inkább hallgat, illetve csak hárít, de nem cáfol. A részvényárak 40%-ot zuhantak az elmúlt napokban és már alig érnek többet a júniusi csúcsár harmadánál.

- Ha már elektromos autó: elkezdték kiszállítani a VW id3 első, limitált szériás példányait, de sokan nincsenek elájulva a minőségétől. Bár az autóval semmi baj, de sokan kifogásolják, hogy ez messze nem az az összeszerelési minőség, amit elvárható lenne egy VW-től. S mindezt elég magas áron, itthon is két és fél millióval drágább lett az id3, mint a hasonlóan felszerelt, ráadásul nagyobb akkumulátorral rendelkező Kia e-Niro. Oké, hogy ez egy limitált első széria, de akkor is túl vastagon fogott a ceruza a tudásához képest.

S ha nem bírtál aludni, hogy mikor jelenik már meg végre az első hárommotoros elektromos autó, jelentem, mostantól nyugodtan aludhatsz, az Audi megcsinálta. Komoly szüksége volt a világnak egy 503 lóerős, 973 Nm-es autóra három villanymotorral, így hát ilyen is van most már.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

40 millió forintos életbiztosítás havi 5.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Új vagy a blogon? Itt találod a fontosabb írásokat összegyűjtve.

Hozzászólások:

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram