Heti hírek a gazdaságból

Ez történt a héten a gazdaságban, ami érdekes lehet:

– Az év eleji felfordulás az ellátási láncokban és Trump elnök törekvése is azt vetítette előre, hogy sok cég fogja elköltöztetni a gyárát Kínából és közelebb hozni a gyártást a saját piacaihoz. Mint kiderült, nem eszik olyan forrón a kását, nem olyan könnyű megfelelő ipari környezetet, beszállítókat, jól képzett szakembereket és viszonylag olcsó termelést találni máshol. A Kínában üzemelő nagy amerikai cégek mindössze 4,3%-a nyilatkozott úgy, hogy vissza akarja vinni a termelést az USA-ba és több cég nyilatkozott úgy, hogy nem akar helyet változtatni, mint tavaly ilyenkor. Az SCMP cikke erre.

– A német kormány javított az idei előrejelzésén, már “csak” 5,8%-os GDP csökkenést vár a tavaszi 6,3%-os előrejelzés helyett erre az évre. Az adóbevételek 2024-ig várhatóan 29,6 milliárd euróval fognak elmaradni az előre tervezettől, ebből 19,1 milliárd euró a kormányzati adóbevételek elmaradása.

– Az Egyesült Királyságban is 18,6%-kal áll magasabban a GDP, mint áprilisban, de még így is 11,7%-kal alacsonyabb a februári értéknél a friss júliusi adatok alapján.

– A bőkezű amerikai támogatás második fordulójára hiába várnak az érintettek, megint nem szavazta meg azt a szenátus, pedig sokan reménykedtek abban, hogy még előtte lesz döntés róla, hogy az előző munkanélküli támogatás július végével kifutott volna. Azóta sincs döntés a folytatásról. A döntés hiánya segít abban, hogy csak 3.300 milliárd dollár legyen az idei költségvetési hiány az októberben véget érő gazdasági évben, ez éppen háromszorosa az eddigi rekordnak, amit egyébként tavaly sikerült felállítani, aminek oka a cégeket és a leggazdagabbak érintő adócsökkentés volt.

– Az amerikai tőzsdeindexek végre lefelé vették az irányt, például a Nasdaq 10% felett esett szeptember másodika óta. Persze még így is 10%-kal felette van a februári csúcsának, így alulértékeltnek elég nehéz lenne hívni. Idén minden válság, probléma, csapás és egyéb ellenére 20%-os pluszban van az értéke.

– Az olaj az alacsony kereslet és a vártnál nagyobb amerikai készletek miatt tovább gyengült, még a Brent olaj ára is 40 dollár alá esett hordónként. Az arany ára unciánként továbbra is 1950 dollár környékén mozog.

– A FED által biztosított mértéktelen pénzesőt sok cég is kihasználja kötvény-kibocsátásra. Az elmúlt hónapokban sorra születtek a rekordok, idén augusztusban bő ötször annyi high yield, azaz junk vagyis bóvli, befektetésre mérsékelten ajánlott kötvényt bocsátottak ki az amerikai cégek, mint tavaly augusztusban és a 2010-es abszolút rekordot is 60%-kal sikerült meghaladniuk. Az augusztusi 52,9 milliárd dollár csak azért nem új rekord a kibocsátásban, mert júniusban 59.9 milliárd dollárnyi bóvlikötvényt sikerült piacra dobni.

Ezeknek csak 23%-a volt secured, azaz valami fedezettel megtámogatott kibocsátás, a többi fedezetlen kötvény volt, vagyis csak az általános biztosíték volt mögötte. A kibocsátott kötvények 79%-át meglévő hitelek visszafizetésére fordították a kibocsátók.

A kamatokra jellemző, hogy a Ball Corp. 10 éves, legrosszabb, még befektetésre ajánlott BB+ besorolású kötvényére csak 2,875% kamatot kell fizetnie. Ilyen cég ennyire rossz minőségű és hosszú lejáratú kötvényére olyan kereslet volt, hogy a tervezett egymilliárd dollár helyett 1,3 milliárd dollárnyi kötvényt bocsátott ki a cég. Bővebben erre.

– Bár már unalmas ismétlés, de az amerikai jelzálog-kamatok még lejjebb voltak képesek süllyedni, kilencedik alkalommal új rekordot állítva fel idén, hála a FED vásárlásainak. Az átlagos 30 évig fix hitelkamat jelenleg 2,86%. Ennek köszönhetően az ingatlankereslet az egekben és a felvett hitelösszeg is új rekord, 369 ezer dollár átlagosan, ez az átlag amerikai háztartás éves bruttó, adózás előtti (!!!) medián jövedelmének közel öt és félszerese.

– Az amerikai infláció tovább nőtt, augusztusban elérte az 1,7%-ot éves szinten, de ez most jó hírnek számít. Bár sokak szerint a 2%-os inflációs cél messze van, a kereslet továbbra is nagyon gyenge és a munkanélküliség magas. Elemzők azt várják, hogy ezek miatt akár 2024 közepéig is maradhat a nulla százalékos jegybanki alapkamat az Egyesült Államokban. A FED most fog utoljára összeülni a választások előtt, sokan várják, milyen döntéseket fognak hozni.

A FED egyébként nemrég kinyilvánította, hogy rugalmas inflációs célt határoz meg, vagyis nem fog feltétlen beavatkozni a magasabb inflációnál, ha szerinte az a gazdaságnak jó.

– Az hagyján, hogy többen halnak meg a járvány miatti lezárások és gazdasági visszaesések miatt éhínségben a világon, mint a fertőzés következtében közvetlenül, de még a Black Friday is veszélybe került. A Home Depot idén nem fog Black Friday-t tartani, hogy elkerülje a tömegjeleneteket és a Walmart is zárva lesz Hálaadáskor, pedig ilyet nem csinált már 30 éve.

– Sajnos a hetet sem ússzuk meg elektromos autó hír nélkül, most a Nikola cégé a főszerep. (Szegény Nikola Tesla, még a keresztnevét is felhasználják.) A Nikola már réges-régen ígérgeti a forradalmat az elektromos (hidrogénüzemű) kamionozásban és bár ígéreteken kívül sok mindene még nincs, mégis őrült módon fogytak a részvényei a mostani elektromos autó mániában.

Egészen mostanáig. A héten olyan vádakkal illették, ami szerint az egész cég csak egy átverés. A mutogatott kamion nem is üzemképes, a reklámvideó össze lett vágva, úgy vontatták és tolták a kamiont, az általuk használt alkatrészeket más gyártótól vették, csak átmatricázták, igazából semmilyen fejlesztésük nincs és a többi.

Bár a vádakat nagyon könnyű lenne cáfolni, bemutatni a vágatlan reklámvideót, bebizonyítani, hogy az alkatrészek nem mástól vannak, egy híradó stábja előtt menni néhány kört egy létező és működő kamionnal, stb, a Nikola inkább hallgat, illetve csak hárít, de nem cáfol. A részvényárak 40%-ot zuhantak az elmúlt napokban és már alig érnek többet a júniusi csúcsár harmadánál.

– Ha már elektromos autó: elkezdték kiszállítani a VW id3 első, limitált szériás példányait, de sokan nincsenek elájulva a minőségétől. Bár az autóval semmi baj, de sokan kifogásolják, hogy ez messze nem az az összeszerelési minőség, amit elvárható lenne egy VW-től. S mindezt elég magas áron, itthon is két és fél millióval drágább lett az id3, mint a hasonlóan felszerelt, ráadásul nagyobb akkumulátorral rendelkező Kia e-Niro. Oké, hogy ez egy limitált első széria, de akkor is túl vastagon fogott a ceruza a tudásához képest.

S ha nem bírtál aludni, hogy mikor jelenik már meg végre az első hárommotoros elektromos autó, jelentem, mostantól nyugodtan aludhatsz, az Audi megcsinálta. Komoly szüksége volt a világnak egy 503 lóerős, 973 Nm-es autóra három villanymotorral, így hát ilyen is van most már.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

40 millió forintos életbiztosítás havi 5.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Új vagy a blogon? Itt találod a fontosabb írásokat összegyűjtve.

Share

68 hozzászólás

  • V3ctor
    Szóval röviden-tömören, megállíthatatlanul robogunk valami rossz felé.
  • Bambabababa
    Első vagyok? Jövő héten 1000 feletti esetszám?
  • Kiszamolo
    bamba, mármint hivatalosan? Szerintem szerdára lesz meg, legkésőbb csütörtök.
  • Tőzsdespeki
    A jövő hét második felében szerintem nem lesz hülyeség beszállni a Teslába. Én meg is teszem. Szeptember 22.-én Battery Day lesz. Elon Musk van olyan rafkós, és van benne akkora potenciál, hogy 2-3 jól elhelyezett mondattal felbeszélje a részvény árát.
    Az utóbbi időben megnőtt a shortállomány a részvényben. Ha Elon mond pár jó dolgot, és a hype-lovagok el is hiszik, ezeket a shortokat is zárni kell majd, ami önmagában is árfelhajtó lehet.
    Óvatosan, jól elhelyezett stoppal, de én beszállok, aztán meglátjuk, igazam volt-e.
  • TG
    Semmi Tesla ezen a héten?
  • TSubi

    Csak hogy kötözködjek:
    Nem az audi-é az első három motoros elektromos hajtás. A tesla model S “performance all-wheel drive” is 3 motoros (1 elől, 2 hátul).

    Műszakilag sok új nincs benne, nyugodtan lehetne akár kerekenként is külön motor.
    Sőt, az NSK például hajtott kerekenként 2 motort épít(ene) be. youtube.com/watch?v=Y2tlXHiPTFY

  • Kiszamolo
    TSubi, az sajnos “csak” dual motoros. Itt a prosija is: tesla.com/sites/default/files/tesla-model-s.pdf

    All cars have Dual Motor All-Wheel Drive

    A Cybertruckba ígértek három motort, ha majd egyszer elkészül.

    Egyébként négymotoros elektromos autót már csináltak, minden keréknek külön motor. Azt nem tudom, végén lett-e belőle széria.

  • Kiszamolo
    TG, szerencsére semmi nem történt vele. Felment, aztán lement az ára.
  • porthosz
    “Az hagyján, hogy többen halnak meg a járvány miatti lezárások és gazdasági visszaesések miatt éhínségben a világon, mint a fertőzés következtében közvetlenül”

    Nocsak, nocsak… Amikor én erre felhívtam a figyelmet tavasszal még igen csak vehemens támadásokat kaptam, hogy a vírust _minden áron is_ meg kell állítani…

    Amúgy mit gondoltok arról, hogy tavasszal, amikor volt napi néhány tucat fertőzés, akkor mindent IS le kellet zárni, még az utolsó sarki bokrot is körbekerítették nehogy a gyerekek játszani tudjanak ott, most meg hogy napi majdnem ezresével vannak a fertőzöttek, minden a legnagyobb rendben, minden gyerek mehet iskolába, bárki mászkálhat az utcán, mehetnek tovább a munkahelyek, nincsenek idősávok, mint ha csak egy sima influenza vagy nátha lenne… Hogy változik a világ…

    (Kiszámoló: szívesen, hátha erre ráharapnak a népek és nem megint e-autó hitvita kerekedik itt 🙂 )

  • Csizkek
    Nasdaq-al mi lesz a heten? Tippek? (Sentiment stat miatt kerdezem:) )
  • Családfő
    A bóvlikötvényes hírmorzsa ijesztő.

    Elképesztő a tolongás a szabad pénzekkel, akármi is eladó, az elkel…

  • usespanner
    A kétkedőknek az Economist cikkje:

    espresso.economist.com/2b4830a2f3347c337d15976689eb7448

    Azaz minél erősebb a “lockdown”, minél drákóibbak a szigorítások, annál inkább a mélybe kerülhet egy ország gazdasága (a német gazdaság visszaesése a svéd két és félszerese).

    Ellenpélda Kína, ahol megfékezték a járványt, és valóban kifizetődő a kemény fellépés.

    Még mindig nincs ingyenes teszt lázas, fulladásos betegeknek sem. Ha gondolod, fizess 30.000.-Ft-ot csak MOST!
    Légy a falu bolondja, és mosolyogj is hozzá.

  • Atom Ant
    +1 hír, Boris bohóc épp törvényt sérteni készül, ennek köszönhetően a font 5%-ot gyengült, a hard Brexitet meg már 1.9-es odds-cal hozzák a fogadási irodák Angliában.
  • B
    Apró pontosítás, hogy a BB+ (illetve a vele egyenrangú Ba1) már nem investment grade kategória.
    A Nikola story is elég durva, jól példázza a befektetők mohóságát, akik azt hiszik, hogy a következő Tesla-ba rakják a pénzüket… És még hány ilyen cég lehet, ezért is fontos a sokszor lenézett fundamentumok vizsgálata. 🙂
  • Miklós
    Ez a 369k átlagos hitelösszeg jelenti-e már azt, hogy amerikában sikeresen értékpapírosították az ingatlanpiacot?
  • dmry
    bocs, csak az általad mindig is témában tartott eszméhez;
    mikor a kevés is rengeteg:
    nyomorszeleblog.hvg.hu/2020/09/13/751-a-megmenekules-lelektana/
  • Kiszámoló korábbi cikk (Kata Adózás)
    Kedves Kiszámoló!

    Tudom, hogy nem ehhez a cikkedhez kapcsolódik a kérdésem, hanem egy pár hónappal ez előttihez. Mivel nemrég csatlakoztam és kezdtem el követni a munkásságod nem tudtam oda kommentelni.

    Alapjáraton a KATA leendő adózásával kapcsolatban kérdeznélek azon belül is a biztosítás közvetítésről.

    Jól tudjuk, hogy a biztosítási szektorban megkülönböztetjük a life és a non-life termékeket melyből az utóbbinál előfordulhat visszaírás pl ha az ügyfelünk elveszíti a munkahelyét és felmondja a szerződést. (Ami előfordulhat ebben a korona vírusos időszakban)

    Abban az esetben ha már túl léptem a 3M-os keretet… a cég kifizette a 40%-ot(persze a jutalékom rovására) És így írják vissza a szerződést akkor a biztosító a 100 egységnyi jutalékot követeli vissza amit a közvetítő cégnek megfizetett. Akkor amit én annó kaptam 60%-ot azon 100-ot fognak behajtani rajtam?

  • ZZZ
    Kedves Miklós!

    Tegnap nagyon megijedtem egy videót nézve, ahol az államcsőd esélyét latolgatták egy videóban. Erről a témáról fel tudnál világosítani? Azt sem bánnám, ha egy konkrét cikket kapna, nagyon aggódom, és ez mindenkit érint.

    Konkrétan erről a videóról van szó: youtube.com/watch?v=DXFLQjHZo9w

    Lehetséges-e államcsőd? Különböző régi blogokon utánaolvasva hatalmas ellentmondásokba futottam. Viszont ami közös volt, az a pénz, forint iszonyatos elértéktelenedése, és minden, de főleg külföldi termékek drasztikus drágulása, áruk megsokszorozódása.
    Nem azért dolgozok, kuporgatok, hogy az eddigi munkám eredménye mondjuk a harmadára csökkenjen. Mi lenne az okos döntés a forintal?
    Ha állampapírban lenne a pénz nagyon ideges lennék, így is bosszankodok a tegnapi videó óta, amit fentebb linkeltem

    Előre is köszönöm a válaszodat.

  • Kiszamolo
    Kata, ez mindig így volt, a biztosítót nem érdekli, hogy adóztál is. Ha még mindig ott dolgozol, akkor könnyebb, mert az új jutalékból vonják le.
  • Kiszamolo
    Miklós, azt mindig értékpapírosítják, az nem hír. Anélkül a bankok nem tudnának akár 30 évig fix hitelt adni.
  • vocsokleany
    Kedves Miklos, remek osszefoglalo! Koszonjuk!
    A Nikola kamionrol szolo reszrol megkerdeztem egyik holland haveromat, aki a DAF-nal dolgozik, Eindhovenben, a fejlesztesi osztalyon. Azt mondja, ismeri a Nikolat. Az eredeti cikk, amibol az infot szerezted, az sajnos egy rosszindulatu ferditese a valosagnak.
    A haverom szerint az ismert nyilvanoan, hogy a Nikola egyutt dolgozik az Iveco-val, ezert picit hasonlit az Iveco kulsore. Ketfele kulso boritast terveznek: egyet Europanak, egyet meg Amerikanak. A belso resze a kamionnak valoban ures meg, mert ezzel a videoval szeretnenek befektetoket szerezni. Szoval a film csak egy “teaser”, koncepcio, hogy ilyen lenne a kamion kulsore, ha majd elkeszul egyszer. A motor/uszerfal fejlesztesehez penzre van szukseguk –> befektetoket keresnek ra.
  • Kiszamolo
    A Nikola vezére már 2016-ban is azt állította, hogy működik a kamion. Ezzel a hazugsággal szembesítették most.

    We will have a chain on the seats to prevent people from coming in just for the safety. I don’t want someone to end up doing something and driving this truck off the stage,” Milton said. “This thing fully functions and works, which is really incredible.”

    Aztán 2018-ban csináltak egy videót, ahol az autóúton megy a kamion. A videó címe: Nikola One in motion.

    Erről derült most ki, hogy kamu.

    A legújabb védekezés, hogy jó, hazudtunk, de mindegy is, mert úgysem lesz Nikola One, most a Nikola Two-n dolgozunk. GM alkatrészből fogjuk megcsinálni.

    Csak az a kérdés, hogy akkor mit is tett le eddig a Nikola az asztalra.

  • V
    Miklos persze hogy komoly szuksege van a vilagnak a mega-giga multimotoros elemes vackokra: napirajz.hu/?p=1131
  • NeMar
    Már a járványkor is bedobtam, mikor az okosok valószínűségeket számolgattak, de elnézve, hogy sikerült valakinek Toroczkai-t linkelni: nem lehetne kicsit szigorúbb moderálás a kommentekben? Szerettem ide járni olvasni, csak félek minél nagyobb a látogatottság, elindulunk a laposföld meg a gyíkemberek felé
  • Csizkek
    “ A belso resze a kamionnak valoban ures meg, mert ezzel a videoval szeretnenek befektetoket szerezni. Szoval a film csak egy “teaser”, koncepcio,”
    Tehat jol irta Miklos:) van egy kamion kulseju doboz es ezt most epp ugy arazzak a tozsden mint egy jarmugyartot es nem mint egy koncepciot:) mi ebben a rosszindulatu ferdites?
  • Sovereign
    Érdekes, hogy miket mondott 2011-ben Áder János, akkor még EP-képviselőként, a sertésinfluenza járványról:

    A H1N1-pánik tanulságai
    fidesz-eu.hu/hu/a_h1n1_panik_tanulsagai/

    “A néppárti politikus élesen bírálta az Egészségügyi Világszervezetet (WHO), amely “farkast kiáltott” és hisztériakeltő előrejelzéseivel olyan lépésekre késztette a tagállamokat, amelyek nem álltak arányban a H1N1 járvány tapasztalt és ismert súlyosságával. A képviselő rámutatott arra, hogy az H1N1 influenza következtében végül lényegesen kevesebb ember betegedett meg és hunyt el világszerte, mint egy közönséges szezonális influenza esetében, mialatt az egyes országok hihetetlen mennyiségű közpénzt költöttek el az átlagosnál kétszer-háromszor is drágább oltóanyagok beszerzésére.”…

  • Miklós
    Rosszul fogalmaztam, mert értékpapírosítás alatt azt értettem, hogy a vevő csak egy időre veszi tulajdonába az ingatlant, vagyis sosem tudja kifizetni teljesen a hitelét – mintha értékpapírt venne, amit egy idő után elad, remélve, hogy legalább reálértéken visszakapja az önerejét.
    Ha egy átlagos ház ára 300k, amit 50-100k önerővel vesznek meg, akkor a maradék 200-250k-t és a kamatokat, szerintem, nem valószínű, hogy ki tudja fizetni a vevő az egyéb költségek mellett, mondjuk, 20 év alatt. Ez pedig a magántulajdon megszűnését jelenti, vagyis, az, itt a blogon sokat ünnepelt, kapitalizmus eddigi formáját. A nagyvárosi árakat és a vidék kivégzését nézve, időben, ettől, szerintem, már nem vagyunk messze.
  • Helmholcz
    Rettentő demagóg dolog ám ezt így beállítani, hogy “akkor kevesebb esetnél lezártak mindent, most meg semmi, blablabla”. Akkor az akkori legjobb tudásuk szerint kellett a döntéshozóknak intézkedni, most pedig az azóta is megszerzett tapasztalatokkal együtt. Lehet, hogy akkor tévedtek, lehet hogy most tévednek, és az is lehet, hogy végeredményben mindkét út nagyjából hasonló eredményt hoz, csak máshogy alakul a veszteségek eloszlása (emberélet vs. gazdaság stb.).

    Azt se keverjük össze, hogy a cikkbeli mondat első sorban harmadik világbeli áldozatokról szól, ettől még lokálisan lehet itt jobb a lezárás. Tudom nácifasiszta leszek, de Mo-n nem az alapján kéne döntéseket hozni, hogy az hogyan hat majd az afrikai mezőgazdasági keresletre.

    Konklúziókat pedig egyelőre végképp ne vonjunk le! Felfutási szakaszban vagyunk, majd utólag kiderül, hogy a mostani a hozzáállás mire volt jó.

  • Janos82
    :
    Szerintem kinaban nem allitottak meg(vagy ha igen, siman vissza is kerulhet), hanem ugy dontottek, hogy az idoseket/betegeket bealdozzak. Ott ezek a csoportok ugyse szavaznak, a tobbiek meg konnyebben kibirjak… Nem tunik valoszinunek, hogy beismernek, ha gond lenne…
  • lekváros_kenyér
    Elektromos autós hírekhez: a Lucid is bemutatta végre a modelljét, elvileg 2021-ben kerül sorozatgyártásba. Aztán majd meglátjuk… 1080 lóerős limitált kiadás is lesz belőle. Erre is szintén nagy szüksége van a világnak…
    Mivel nincs a tőzsdén, mondhatjuk, hogy jelentéktelen esemény.
  • Atom Ant
    szerintem nezd meg ennek a Youtubernek az utolso par videojat a Nikolarol. youtube.com/c/TomNashTV
    A csavo csatornaja arrol szol, hogy “fake guru”-kat buktat le.
    99,99%, hogy osszeborul a Nikola, csak ido kerdese. Irgalmatlanul sok a hazugsag, mellebeszeles stb.
    Az ugyvezeto torolte az elmult negyed ev Tweetjeit, hazudozott Nemet gyarrol ami valojaban nem is epul, dollar tizmilliokat vett ki a cegbol nem reg stb., stb., stb. Semmilyen kerdesre nem ad egzakt valaszt csak terel mar jo ideje.
    Nagy budos kamu az egesz.
  • Maki
    Szerintem te vagy Toroczkai, és itt reklámozod magad 🙂

    De ha mégsem:

    alapblog.hu/olvasoink-kerdeztek-magyarorszag-helyzete/

  • Husz János Puszita
    Amíg a jegybank tetszőleges mennyiségű pénzt nyomtat államkötvény vásárlásra, addig sehol nem lesz államcsőd.
  • V
    ez persze azert csak kelloen alacsony deviza kitettsegnel igaz
  • Athos
    > Az hagyján, hogy többen halnak meg a járvány miatti lezárások és gazdasági visszaesések miatt éhínségben a világon, mint a fertőzés következtében közvetlenül

    Általában az kezeletlenül maradt nem-COVID19 betegségeket, az éhenhalást és az öngyilkosságot szokták emlegetni a lezárások által kiváltott halálokokként. Az elsőről hirtelen nem tudom, hol van statisztika, de a többiről vannak számok pl. a worldometers.info-n. A teljesebb kép kedvéért az influenzát is nézzük meg.

    Rövid keresgéléssel az alábbi adatokat találtam világszinten:

    1. Influenza: becslések szerint évente az emberek ~5-20%-a fertőződik, ~300-650 ezren halnak bele. (És van ellene védőoltás.)
    2. Eddig idén ~757 ezer öngyilkosság történt, az éves átlag ~800 ezer.
    3. Évente ~9 millió ember hal éhen, eddig idén ~7,89 millió.
    4. 29 millió regisztrált fertőzöttből eddig 924 ezer hunyt el.

    (folyt. köv.)

  • Athos
    (folytatás)

    Az tisztán látszik, hogy az év eddigi 70%-ában elértük a COVID19-mentes évek öngyilkosságainak ~95%-át és éhhalálainak ~88%-át, ez elég észrevehető növekmény.

    Feltéve, hogy világszinten is valamennyire érvényes becslés a Merkely-féle 20-as szorzó, kb. 580 millió ember kapta el eddig a COVID-ot, tehát kb. valamivel kisebb átfertőzöttség mellett már 2-3-szor több áldozata van, mint az influenzának. (Nyilván mindkettő fog még emelkedni idén, pláne az északi féltekén.)

    A fertőzés megállításához állítólag ~60% átfertőzöttség kell, az ~4,56 mrd ember, arányosan addigra kb. 7,2 millió COVID19 halott lenne, az éhezésben és a többiben meghaló 9-10 millión túl.

    Ez alapján szvsz magabiztosan kijelenthető, hogy csak rossz megoldás van. A legjobb talán még mindig az, ha csak oda megyünk, ahova muszáj, és ha megyünk, akkor rendesen hordjuk a maszkot.

    (Remélem nem néztem be semmit.)

  • statisztikai böszmeség
    A statisztika egy nagyon szép tudomány, de sajnos sokan, akik kettő követ egymásra tudnak rakni, azt hiszik, hogy tudnak várat építeni.
    1, az öngyilkosságok/éhhalál egyenletes eloszlást mutat éven belül, hogy csak így simán extrapoláljunk? Mi az év közbeni adat? Aki év elején öngyilkos lett, az idén év végén már nem lesz.
    2, ha az öngyilkosságok száma 2010 óta szignifikánsan emelkedik a fiatal korosztályban, akkor ezt figyelmen kívül lehet hagyni és elég csak a tavalyiból extrapolálni?
    3, a 60% átoltottság a 2.5 R0 miatt van, (40 ember, 100-at fertőz meg, ha ebből 60% ellenálló, akkor 40 új fertőzött lesz, tehát a járvány stagnál. Az R0 nem fix érték, hanem az emberi érintkezésektől függ. Egymás szájának nyalogatása magasabb R0, távolságtartás pedig alacsonyabb. Szóval olaszoknál 60% is kevés lesz, a norvégoknál meg kevesebb is elég.

    elfogyott a karakter, a lényeg talán átmegy.

  • Pampalini
    A Model S-nél a kerek dobozba zárt, egyedi teljesítmény-elektronikát könnyű 3. motornak nézni, ez másokkal is előfordul. Az Audié az első 3-motoros konfig, és tegyük hozzá: Győrben nem csak gyártják, fejlesztik is ezt a fajta hajtást.

    Szerintem amúgy napokon belül 1000 feletti esetszám (ha politikai okból nem “limitálják”), heteken belül teli intenzív osztályok, több száz halott, több tízezer fertőzött, bezárt iskolák, földbe álló gazdaság. Az emberek pont úgy élnek és viselkednek, mintha nem lenne világjárvány: fesztiválok, bulik, meccsek, szakkör, táncklub, ami a csövön kifér, maszk nélkül, vagy legjobb esetben maszk mögül kilógó orral. Három napra nem képesek előre gondolkodni, a közösségi szolidaritás fogalmát (nem betegszem meg, hogy más ne haljon meg ellátás hiányában) pedig akkor se értik, ha lassan próbálod meg elmagyarázni. 🙁

  • Athos
    böszmeség Nem cél várat építeni, ezért vannak a szakértők. Nagyságrendileg érdekel, h. mennyire összevethető a lezárások kára a víruséval.
    1. Nem egyenletes, ősszel-télen AFAIK gyakoribb. Gondolom, az éhezés is, így mindkettőt alábecsültem.
    2. Nem tudom, mennyivel nő évente, de szvsz itt is elfér valamennyi alábecslés. Pártízezres eltérés még nem torzítja nagyon az éhezők+öngyilkosok várhatóan milliós növekedését.
    3. Az 1919-es influenza ~28%-os fertőzöttségével (AFAIK) is 3.4M COVID halott jönne ki, ami még mindig ugyanaz a liga.
    Sőt, a kezelés nélkül maradó nem-COVID betegeket is kihagytam, bár egy részük pont a betegségük miatt valszeg benne lenne a COVID-halottak számában.
    A lényeg, ami szvsz a becslés pontatlanságával együtt is érvényes, h. a lezárások és az elszabaduló COVID is jópármillió áldozatot követelne, így marad a középút: működgető gazd.+soc. distancing+maszk
  • Athos
    böszmeség Wow, ma is tanultam valamit, a Wikipedia “Seasonal effects on suicide rates” cimu bejegyzese alapjan pont tavasszal-nyaron gyakoribb az ongyilkossag. Ez alapjan lehet, hogy ebben nem is olyan nagy a lezarasok hatasa, mint elsore latszana, vagy eppen nulla. Nagysagrendileg viszont meg mindig keves szvsz ahhoz, hogy akar a teljes nyitas, akar a teljes lezaras fele billentse el egyertelmuen a merleget.
  • porthosz

    “Akkor az akkori legjobb tudásuk szerint kellett a döntéshozóknak intézkedni, most pedig az azóta is megszerzett tapasztalatokkal együtt.”

    Hm… És ezen tapasztalatok alapján akkor a covid sokkal kevésbé veszélyes mint gondolták? Netalántán semmivel sem veszélyesebb mint az influenza?
    Mert most 10x annyi a fertőzött mint tavasszal, magasabb az influenzáénál is, tehát ha most szinte semmilyen korlátozást nem vezetnek be, az azt jelenti hogy ez a vírus még annyira sem veszélyes mint az influenza. Ez így nekem oké, csak akkor mondjuk ki ezt.

    De eközben meg azt olvasom, hogy aki 1x elkapta az rövid időn belül elkaphatja másodjára is, hosszútávú légzőszervi, idegrendszeri stb. károsodást okoz és így tovább…
    Akkor hogy is? Hagyjuk meghalni az embereket?

    Remélem érted, egyszerre a mindmeghalunk és a nincs itt semmi látnivaló mindenki menjen a dolgára az nem megy. Vagy vagy.

  • Kiszamolo
    porthosz, igen, tuggyuk, ez csak egy influenza, talán hússzor leírtad már, ha nem többször. Olyan influenza, amibe már eddig is közel nyolcszor annyian belehaltak az USA-ban minden maszk és lezárás ellenére, de akkor is csak egy influenza.

    Lehetne lapozni? Aki kíváncsi a véleményedre a COVID-dal, majd visszaolvassa az eddigieket, kár még egyszer elmondani.

    Ha valami másról is tudsz írni, akkor inkább írj arról.

  • usespanner
    Szorítkozzunk a tényekre:

    – Fél év alatt az elszabadult járvány Belgium lakosságának a 0,1%-os idő előtti elhalálozásához vezetett, és hasonló adat lesz az USA-ban is

    – Korlátozások nélkül a mortalitás megállíthatatlanul nő, de sehol a világon nem haladta meg a 0,1%-os (féléves) értéket

    – Mivel a járvány még csak fél éve tart, ez 0,2% / éves idő előtti halálozást jelentene

    – Mivel a fejlett országok öregedő társadalmai korlátozásokat vezettek be, ezek nélkül a mortalitás akár 0,6% is lehetne

    Sok-e vagy kevés a 0,6%?

    – Évente 0,27%-a hal meg a népesség idő előtt dohányzás és 0,16% idő előtt májzsugorban (alkoholizmus)

    – Azaz a koronavírus pusztítóbb, mint a kettő együttvéve, de nem pusztítóbb, mint az elszegényedés.

    A várható élettartam 10 évvel kevesebb Ukrajnában vagy Moldovában, mint Nyugat-Európában.

    A cél: a vírus és az elszegényedés együttes megállítása.

  • akárki
    Te meg már százszor leírtad, hogy a Tesla milyen rossz és csődbe fog menni. de leírod 101-szer is!
    ÉÁtleg évente 30-50ezren halnak bele az influenzába az USA-ban, tudtommal a hivatalos adat 200ezer alatt van, aminek ráadásul a fele sem igaz, hiszen akit elüt a busz, de koronás az a Covidba halt bele…
  • Gábor
    Elektromos autót tudok otthon napelemről termelt árammal tölteni, és a jövőben ez az opció megmarad minden családi házas embernek, vagy azoknak ahol a munkahely területén kialakítanak erre lehetőséget, mert nem egy gyár vagy iroda épület teteje alkalmas a napelem rendszerek fogadására.
    Az elektromos hálózat folyamatosan fejlődik, áram szinte mindenhol van és soha nem tölt mindenki egyszerre autót.
    Fenntartás szempontjából is jobb egy elektromos autó, amikor szinte már nagyítóval kell keresni egy jó autó szerelőt, a francnak sem hiányzik az olajcsere, a kipufogó, a vezérlés csere….stb
    A vasútnak fel kellene pörögni, egy villany mozdony elhúz simán 2000 tonna árút, nem terheli a közutakat, és nem kell hozzá negyven környezetszennyező kamion, negyven sofőrrel. Helyben meg kis elektromos árúszásitokkal lehetne továbbítani az árút.
  • Helmholcz
    Hagyjuk már a félremagyarázást, teljesen nyilvánvaló, hogy a gazdasági következmények miatt nem fér bele még egy lezárás, akkor sem, ha egészségügyi szempontból indokolt lenne.

    Egyébként ha a vírus veszélyességét vitatnád: persze, lehet, hogy sokak számára könnyen levonul és nem okoz komoly gondot. Csak közben van például egy cimborám, fiatal 30-as, májusban engedték ki a kórházból, ahol oxigénterápiát kapott (lélegeztetőgépre szerencsére nem került), és azóta is (!!!) fáradékony, könnyen kifullad, nehéz légzés, és az ízületi fájdalmak sem múltak el, hetente jön elő máshol a gyulladás (egyszer a térde fáj, máskor a válla, utána ülni se bír a dereka miatt). Én a magam részéről köszönöm szépen, nem vállalnám ezt a kockázatot.

    Viszont komoly intézkedésekre nem számíthatunk (kell a GDP), egyéni óvatosságra pedig végképp nem, szóval sokaknak lesz itt első kézből tapasztalata.

  • Atom Ant
    “akkor kevesebb esetnél lezártak mindent, most meg semmi”

    Gondolom te az a tipus vagy aki Thaifoldon cunami riadonal a parton marad, mert az elozo kilencnel se volt semmi ugye?
    Vagy siman felszallnal mondjuk egy olyan Izraelbe tarto gepre aminel senkit nem vilagitottak at, mert hat eddig is csak “ellenorizgettek oszt megse tortent semmi”.

  • Atom Ant
    A minek lezarni temahoz meg csak annyit, hogy itt Angliaban Boriska nem csinalt semmit marcius 25-ig, sot kitalaltak, hogy majd megoldja a helyzetet a nyajimmunitas.
    Ekkor mar egy honapja tombolt Olaszorszagban a Covid.
    Az eredmeny? Vegul lekoroztuk az olaszokat, tobb halott es tobb fertozott volt itt osszesen, mint ott.
    Konkretan 12 angol ismerosom van akinek meghalt valakije!
    Van akinek ket batyja (52-56 evesek).
    Nem, nem attetes daganattal kuzdo, stroke-on atesett AIDS-esekrol beszelunk.

    Nem emlekszem influenzanal ilyenre, de biztos minden evben meghal 12 ismerosom rokona abban, csak nem meselik el…

    Angol statisztika: sokkal tobben haltak meg marciusban es aprilisban, mint eddig valaha! Es azota sem mentunk az atlag ala, tehat nem igaz, hogy azok haltak meg akiknek amugy 2 hete volt hatra es mar ugyis mindegy volt.

  • Gábor
    Upsz a fenti hozzászólásom rossz helyre ment.
  • porthosz
    Helmholcz, Atom Ant, Kiszámoló:

    Ne essetek nekem, én csak arra az “apró” ellentmondásra mutattam rá, hogy tavasszal ezen a blogon (nem feltétlen tőletek, nem jegyzem meg a neveket), vérgőzösen mentek a kommentek hogy ezt a vírust _bármi áron is_ meg kell állítani, mindent _is_ le kell állítani, be kell zárni és bárki mást mond az kb. tömeggyilkos. Kihangsúlyoznám a _bármi áront_ és a _mindent is_.

    Most meg hogy a kormányok kijelentették hogy kb. sz@rnak az egészre, annyi fertőzött lesz amennyi lesz, mindenki csak megvonja a vállát. (nem látok tüntetéseket az utcán hogy a kormányok telibesz@rják az egészet).

    És hogy tanulságot is levonjak a dologból, teljesen feleslegesek voltak a tavaszi lezárások amikkel sikerült majdnem összeroppantani az egész EU gazdaságát, ha amúgy most meg “hadd szóljont” játszunk.
    Okosabb lett volna kevesebb, célzottabb korlátozás, de azokat tartósan.

Vélemény, hozzászólás?

A megadott név fog megjelenni, ezért érdemes nem a valódi nevedet megadni a hozzászóláshoz.

A hozzászólás előzetes moderáció után fog megjelenni.

A hozzászólás párbeszédre van kitalálva és nem monologizálásra. Ezért fogalmazd meg úgy a mondanivalód, hogy beleférjen egyszerre egy hozzászólásba. Senki nem akar téged olvasni 15 hozzászóláson keresztül (rajtad kívül természetesen). Ha cikket szeretnél írni, ajánlom valamelyik ingyenes blog oldalt, azok valók ilyenre.

Minden hozzászólótól elvárjuk a minimális tiszteletet mások felé. Akiknek ez (még) nem megy, azoknak felesleges fáradnia a gépeléssel. Beszélj úgy másokkal, ahogy szeretnéd, hogy veled beszéljenek. Ennyire egyszerű eldöntened, megfelelsz-e ennek a feltételnek.

A hozzászólás nem alanyi jog, hanem egy lehetőség, ha olyat tudsz mondani, ami mások számára hasznos és építő. Köszönjük a megértést.

(Elnézést kérek mindenkitől, a fentiekért, sajnos a félreértések miatt kénytelen voltam leírni ezeket. Természetesen a te hozzászólásodat is szeretettel várjuk.)

Figyelem: FIREFOX böngészővel gondod lehet a hozzászólás elküldésével. Használj másik böngészőt a hozzászóláshoz, amíg ki nem javítják a hibát.

 karakter még felhasználható

A hozzászólás elküldésével hozzájárulsz, hogy az IP címed technikai okokból tárolva legyen. Ha ezt nem szeretnéd, ne küldd el a hozzászólást. Kérésre a hozzászólást töröljük az IP címeddel együtt.