Heti összefoglaló

Eltelt egy újabb hét, nézzük mi történt a nagyvilágban.

Közeledik az ősz, a nyári uborkaszezonnak lassan vége. Egyre több a cikk, ami a világvégét jósolja, mintha kezdenének rájönni az emberek, hogy még sincs minden rendben a világban. A sok huhogó már arról beszél, hogy V alak helyett W alakú lesz ez a visszaesés.

Idén már 46, egymilliárd dollárnál több eszközzel rendelkező amerikai cég jelentett csődöt, ez új rekord, ehhez képest sehol nincs a 2009-es adat, amikor egész évben összesen volt 38 ilyen cég. Az új munkanélküliek száma is emelkedett a múlt héten az Egyesült Államokban.

Ez a tőzsdén egyelőre nagyon nem látszik, mindegyik amerikai tőzsdeindex új csúcsokon van, vagyis feljebb állnak, mint idén tavasszal. Ahogy az egyik híres közgazdász megfogalmazta, a FED-nek döntenie kellett márciusban, hogy végignézi a teljes összeomlást vagy mániát gerjeszt a piacon. A mániát választotta. Ezért a FOMO mellé (fearing of missing out) egy új kifejezést is érdemes megtanulni, ez pedig a TINA, vagyis There Is No Alternative.

Az amerikai tőzsde mérete az árazás alapján meghaladja az amerikai GDP 179%-át. A dotkom lufi csúcsán ez az érték “csak” 145% volt.

Miután a TINA jegyében a techcégek lettek az új “save havens” papírok az állampapírok helyett, az Apple értéke már meghaladta a kétezer-milliárd dollárt, a P/E értéke 37,87, csak idén 60 százalékot drágult. Ilyen magas P/E értéke utoljára 2007 végén volt, amikor mindenki elájult az Iphone-tól és nagyot nőtt a részvény ára. Egy évvel később már felét sem kérték a részvényekért, mert rájöttek, hogy mégsem eszik olyan forrón azt a kását.

Ennél csak a Tesla viccesebb, már 2.130 dollár felett van az ára, a piaci értéke alapján majdnem annyit ér, mint az összes jelentős autógyártó együtt.

A teljesség igénye nélkül: Tesla piaci értéke 396 milliárd dollár, P/E 1020. Eladott autók száma 2019-ben 367 ezer darab.

Peugeot piaci értéke 13,4 milliárd euró, P/E 7,19, eladott autók száma 3,5 millió darab, VW piaci érték 73,34 milliárd euró, P/E 14.49, tavaly eladott autók száma 10,97 millió darab, Reanult 7,1 milliárd euró, eladott autók száma 3.8 millió darab. Fiat-Chlysler 14,84 milliárd euró, 4,4 millió darab eladott autó, P/E 4,87.  General Motors 42,13 milliárd dollár, P/E 27,83, 7,7 millió eladott autó. Ford 27,11 milliárd dollár, P/E nincs, éppen most veszteséges, 5,4 millió autó. Toyota 188 milliárd dollár, P/E 8,25, 10,74 millió autó. Hyundai 32.48 milliárd dollár, P/E 8.92, eladott darabszám 4,4 millió autó.

A fenti számokat összeadva a világ legnagyobb autógyárai együttesen érnek picit többet, mint 400 milliárd dollár (vagyis csak egy hajszállal többet, mint a Tesla önmaga) és eladtak szép haszonnal 50,71 millió autót szemben a Tesla 0,367 millió autójával. Aki szerint ez nem vicces, annak nincs humorérzéke. 🙂

Közben Európában és úgy tűnik, talán Kínában is csökkent a kereslet a Tesla  autóira, miután a szokásos kezdeti hullám lement. Júliusban 24%-kal kevesebb autót adott el Kínában (11.456 darabot), mint júniusban. Persze ez még mindig több, mint a májusi 11.095 darab vagy a márciusi 10.160 darab. Lehet, hogy csak a júniusi 15 ezer darab volt egy nagy egyszeri kiugrás. A nagy felpörgés úgy látszik elmaradt vagy csak nagyon késik. Idén hét hónap alatt 59 ezer autót tudott eladni a Tesla Kínában. (Összehasonlítva a hasonló áru nem elektromos külföldi autókkal, a kínai piacon júliusban BMW 3-ból 14,351 és Mercedes C osztályból 14,633 darab ment el. Az elektromos autók között a Tesla lett az első júliusban.)

Ez azért nagy probléma, mert nagyon komoly vállalást tett a kínai kormánynak, miszerint 2023-ra évi 10,5 milliárd dolláros termelést fog végezni a kínai gyárban, egyébként bukja a gyárat. Ez megfelel évi 250-300 ezer helyben legyártott autónak évente. Persze az itt gyártott autókat külföldön is eladhatja, de akkor az amerikai gyára lesz gondban, főleg, ha tényleg megépíti az európai gyárat is. Egy érdekes cikk a kínai vonalról erre. (Egy idő után fizetős lesz, most még olvasható ingyen.) Mondjuk lehet, hogy az a terv, hogy az amerikai gyártást átveszi Kína és Európa, mert akkor van értelme a két új gyárnak. Ezt csak ők tudják.

Update: jelenleg itt tart a Tesla “önvezetése”. Picit más az ígéret és a valóság.

Ha már elektromos autók, soha ennyi elektromos autót nem adtak még el Európában, aminek oka a talán túl bőkezű állami támogatások. Mivel Németországban lízingre is lehet használni a támogatást, a kereskedők nem bírják elég gyorsan felvenni a rendeléseket. Ki ne akarna havi 60-100 euróért lízingelni elektromos vagy plug-in hibrid autót 3-4 évre? Németországban 9.480 eurós állami támogatáshoz még a gyártó cégeknek kell adni 3.480 eurót, Franciaországban 12 ezer euró a támogatás, 5 ezer euró a régi autók lecserélésének támogatása.

Ha a plug-in hibrid és az elektromos autókat együtt vesszük, Európában több autót adtak el, mint Kínában. (Ha csak az elektromosakat nézzük, akkor Kína még mindig vezet.)

Kapható lett a Volvo elektromos márkája, a Polestar 2 (egy teszt róla), illetve a VW is bejelentette, hogy elkezdte gyártani az ID3 után az ID4-et is, ami már egy SUV kinézetű autó. Szóval alakul a választék is.

Visszatérve a Teslára, 36.652 autót adott el Európában idén, ezzel egy hajszállal megelőzte a Renault-t és a VW-t (ami még el sem kezdte árulni az ID3-at), de ha mindkét utóbbi céget csoportszinten nézzük, akkor a Renault-Nissan-Mitsubishi és a VW-Audi-Porsche is rávert a Teslára Európában. (48.835 és 47.188 darab autó.) A Tesla piaci részesedése az elektromos autók piacán 33,8%-ról (2019 Q3) 15,2%-ra esett, de szeptemberben még szépíthet, mivel jellemzően a negyedév vége előtt erős a kiszállításban a Tesla, illetve az év vége felé az európai gyártók a kvóták miatt igyekezhetnek a jövő évre áttolni a megrendelt autók leszállítását.

Röviden összefoglalva elég merész az árazása a cégnek részvényenként több mint 2.000 dollárért, legalábbis a hihetetlen növekedés sehogy nem akar előbújni. De kiszámolták, hogy lehetséges elérni a 2.000 dolláros értéket, ha a Tesla elérne mostantól 7%-os adózott eredményt és évente 32%-kal nőne az eladott darabszám a megfelelő profittal 11 éven át, miközben a beruházási igénye nem nőne, akkor utol tudja magát érni és reális lesz ez az árazás. Végül is, miért ne. Bár akkor még mindig ráérünk megvenni 11 év múlva.

Az arany ára a múlt havi menetelés után kicsit mérséklődött, de még mindig 2.000 dollár körül maradt unciánként.

Idén várhatóan nagyot fog esni a cégek osztalékfizetési hajlandósága, élükön az európai bankokkal, amelyek nem fizethetnek osztalékot az Európai Központi Bank utasítása miatt. A techcégeket a visszaesés várhatóan nem fogja érinteni, de azok egyébként se szoktak túl sok osztalékot fizetni.

A tőzsdei cégek alkalmazottai az újabb és újabb rekordárak ellenére (vagy éppen azért) öntik a piacra a saját részvényeiket, augusztus már a harmadik hónap, amikor 15 milliárd dollár felett adták el a részvényeiket a bennfentesek.

Az amerikai államadósság egy év alatt 4,45 billió dollárral nőtt, ami 1.339.450.000.000.000 forintot jelent. S ez csak az egyéves növekmény. De ki vette meg ezt a rengeteg adósságot? A válasz az, hogy a külföldiek aránya jelentősen csökkent, a nagy vásárló a FED volt, illetve az amerikai bankok és intézmények.

Rengeteg amerikai statisztikai adat közvélemény-kutatással készül, a világ legnagyobb gazdaságában onnan tudják, hogy mennyi lehet a munkanélküli, hogy telefonon felhívnak 60 ezer embert. Akik aztán vagy válaszolnak, vagy nem, vagy pontosan válaszolnak, vagy nem. A válaszadási hajlandóság az év eleje óta nagyot esett, így sok amerikai adat megbízhatatlanná vált. Az Axios cikke erről itt.

A magyar infláció elképesztően elszállt, Európában egyedüliként 3,8% lett. Ennek egyik oka az MNB érthetetlen kamatpolitikája, ahelyett hogy kamatot emelt volna, még tovább csökkentette a forint kamatát 0,6%-ra és most úgy is hagyta a biztonság kedvéért. Ennek örömére a forint nagyot gyengült, újra 355 forintot kell adni egy euróért. Ha valaki érti, hogy akar az MNB az infláció ellen harcolni, ha szándékosan gyengíti a magyar devizát, ahelyett hogy erősítené a túl magas infláció miatt, az magyarázza el.

Share

156 hozzászólás

  • V
    ”A Robin hood 50 milliard koruli eszkozt kezel, a tesla market capja ennek legalabb 8 szorosa, szoval nem valoszinu, hogy a robin hooderek huztak fel az arfolyamot onmagukban”

    biztos nem csak a RH tehet rola de ha azt nezed a napi TSLA forgalom kb $28B ami csak fele a RH eszkozeinek. Lehet hogy nagyobb aranyban hajtja kisbufi mint egyesek gondoljak. Disc: en csak oldalrol nezem a szajkaratet de jot mulatok

  • WTF
    A részvények elszakadtak a valóságtól és a közgazdaságtantól. Erre legjobb példa a koronavírus ellenére szárnyaló tőzsde. Sajnos erre halad a világ, ma már nem a tények számítanak. A mókus egy olyan patkány, akinek jó a marketingje. Az iPhone is ezért szárnyal, nem azért mert annyira szuper. A csajokat nem érdekli sajnos, hogy hitelből van-e a Posrche Cayenne, beül melléd. A világ egyre instagrammosodik, csak a máz számít és az eladható címlapsztorik. Marketing gépezet dübörög, a politikusok részéről is megfigyelhető ez a tendencia. Erre van igény, erre szavaznak. Butul a nép…
  • Márton
    nem baj ha nem érted, kevés a karakter kifejteni, minden egyes aspektusát a Tesla növekedési potenciáljának. Viszont ha nem érted, akkor nem értem miért támadod ennyire. Itt egyébként rajtad kívül mindenki érvel, de te úgy felhúztad ezen magad, mint a Bitcoinon. Amiről 2013-ban azt írtad, hogy lufi, ami azóta 100 szorozott mellékesen (200szorozott is, de ugye volt egy óriási szakadás). Így viszont nem lehet párbeszédet folytatni, ha az egyik fél ingerült és indulatból válaszol.

    Ezek a cikkek (Tesla, Bitcoin) egyébként megerősítenek abban, hogy kiváló befektetés a Tesla, mert ami ekkora ellenszenvet tud kiváltani az valamit nagyon nagyon jól csinál, márpedig ezek általában hasítani szoktak.

    Tisztán emlékszem amikor 2007-2010 között az emberek nem értették az iPhone-t, pontosan így vélekedtek, mint most Te a Tesláról. Örökké tartom a Teslát? Nem, mert… folyt.

  • Kiszamolo
    Márton, én nem húzom fel magam. Csak marhára unalmas, amikor leírok tényeket, aztán álmokkal válaszoltok, meg sületlenségekkel.

    A Tesla isten, más nem tud autót gyártani, ez a jövő, ebben hinni kell, más nem is tuggya, mi az az önvezetés, majd meglátod, nekem van igazam. A bitcoin dettó.

    S ezen a szinten megy a vita és csodálkozol, hogy ezt a marhaságot senki nem akarja hallgatni. Ez az óvodába való színvonal, ennek semmi köze se pénzügyhöz, se a gazdasághoz.

  • örök körök

    80-as IQ felett szerintem egyértelmű mindenkinek a dőlt betűs szövegből, hogy az Kiszamolo által írt moderációs szöveg.


    Szerintem csinálj fél évente egy Tesla “dühöngő” posztot ami alatt mehet a témában ami csak a csövön kifér, a többi poszt alól meg szó nélkül töröld az ilyen retardációt. Hiába nem teljesen offtopic ide a TSLA részvény árfolyamának alakulása (egyik legfőbb trendmutató jelenleg kb.), de ha 2-3 evangelista retard szétfossa ezzel a teljes kommentfalat, az senkinek se jó.

  • Márton
    folyt: nem tartom örökké, mert tisztán látható egy mánia kirajzolódása, ahogy korábban említettem. Akár vehetnénk a mánia végének is, de nálam az abszolút Indikátor a média és az emberek. Amikor az ismerőseim egy része szólni fog, hogy szeretne venni Teslát, ahogy tették ezt a Bitcoinnal 2017 december elején, akkor tervezem eladni. Illetve amikor Index címlap lesz abból, hogy emberek micsoda pénzt kerestek akik betették 3 éve, na akkor szintén. Amelyik előbb bekövetkezik. Mondhatnánk, hogy ez most van, de még még nincs itt az ideje. Sokan beszélnek róla, de nem elegen. Akik átélték a BTC 2017-es őszét azok tudják miről beszélek. Tényleg mindenki Bitcoint akart venni.

    Én a nagy lázat szeptember és október köré tenném, a hírekre, annyi minden jön, hogy követni is nehéz lesz. De a legfőbb ok, amiért nem adom most el, az a split. Jövő héten újra $400+ egy részvény.

  • Medve
    Miklós! Ne szegjék kedved a fanatikusok hozzászólásai az ilyen cikkekhez sem. Minden fórumon/blogon van pár százalék ilyen user, akik minden forrásmegjelölés nélkül fröcsögnek, sokszor valótlan információkat. Idővel, ha tovább akarod üzemeltetni az oldalt, kénytelen leszel regisztrációhoz kötni a hozzászólásokat.

    Továbbra is az a véleményem, hogy messze ezek a legjobb összefoglaló cikkek, amiket a magyar körökben találni lehet, a sajtót is beleértve. Köszi, hogy írod őket!

  • Józsi
    Engem hidegen hagy a Tesla mánia de arra kíváncsi vagyok, hogy a Tesla részvény hívők hány százalékának van Tesla kocsija. Ha véletlen nincs akkor miért nincs? A jövőt nem a Tesla nyeri hanem az aki ismét tud majd elérhető áron olcsó kocsikat gyártani mert már a nyugati világban minden kocsi túl drága. Az emberek nem tudják megvenni a kocsikat csak mindenféle trükkös hitellel. Egyre kevesebb fizetésésrt dolgozunk és abból kellene egyre drágább autókat venni, hát ez nem megy hosszú távon. Azok a kocsik amelyek tíz éve még 12000 euró környékén voltak most már 22 ezertől kezdődnek. Szóval ez most az olcsó átlagautó ára.
  • Zabalint

    “Tisztán emlékszem amikor 2007-2010 között az emberek nem értették az iPhone-t, pontosan így vélekedtek, mint most Te a Tesláról. Örökké tartom a Teslát? Nem, mert… folyt.”

    Akkoriban a csapból is az iPhone folyt, miközben úgy adták elő, mint ha ők találták volna ki az érintőképernyős okostelefont. A többi cég, aki hasonlót gyártott, na az ő termékeiket nem értették, az Apple termékét nagyon is értették.

    Kérdés, hogy ugyanezt meg lehet-e csinálni az autóiparban, ahol tényleg hasonlóan robbant be a Tesla a piacra, mint anno az Apple az iPhone-al. Illetve ha igen, mikorra fog átállni az autók többsége elektromos hajtásra (lásd butatelefon -> okostelefon), el tud-e érni a Tesla akkora részesedést akkor is az elektromos autó piacon, mint ami az Apple-nek van az okostelefon piacon, illetve akkor is érvényesíteni tud az átlagosnál jóval magasabb árat.

  • András
    Tesla ár = BTC 2017. dec —– szerintem itt senki sem igényli az efféle hozzászólásokat, sem teslapárti, sem független sem az ellenzék, úgyhogy ha mindenáron meg akarsz győzni valakit, akárkit, mindenkit…. arról amit gondolsz, szerintem tedd máshol, ez a fórum nem ezért van.
  • skrilly
    “1974-ben az S&P 500 legalsó pontja 325 volt szeptemberben, 1982 júniusában viszont 284”

    Ez nem igaz, mert 1974-ben 61 pont volt az alja, 1982-ben meg 102 pont. 1974 után folymatasan magasabb mélypontok és magasabb csúcspontok következtek. Ki kéne venni a pipát az inflációs rubrikából, az infláció ugyanis nem része a bear market definíciójának. Itt arról van szó, hogy fabrikált tényekkel akarod alátámasztani a narratívádat.

    Egy kvízműsorban meg biztos nem az inflációval korrigált tőzsdeindexre fognak rákérdezni, hanem a nominálisra.

  • Béla (Tesla topic)
    Érdekes olvasni a sok Tesla kommentet. 12 éve dolgozom autóiparban, dolgoztam OEM-nek és beszállítónak is, fejlesztés és gyártás területen is, szóval van némi tapasztaltom és rálátásom.

    Lehet hogy a Tesla sokkal többet ér, de nagyjából az összes konkurens leszarja egészen addig amíg ők ~10 autót legyártanak abból az árból amiből a Tesla csak ~1-et.

    Pl.: Volvonal egy 50fős csapat dolgozik azon, hogy a gyártósor tényleg just-in-time legyen és ne legyen 0,1s veszteség sem. És ez 1feladat a milliónyiból.

    Viszont két dologban rohadt jó a Tesla és az az innováció és a fejlesztési idő. Talán ezért is hasonlítjÁkos az Apple-höz. Innivacio alatt nem az önvezetésre gondolok (amit a Tesla tud sok más is tudja), hanem minden másban.

    Pl.: Elsőként tettek egy tablet méretű kijelzőt az autóba és mindezt pár hónap alatt lefejlesztették. Komolyan, miért nem jutott előbb eszébe ez másnak?

  • András
    @Béla (Tesla topic)

    “Pl.: Elsőként tettek egy tablet méretű kijelzőt az autóba és mindezt pár hónap alatt lefejlesztették. Komolyan, miért nem jutott előbb eszébe ez másnak?”

    Azért mert őrülten balesetveszélyes?? Minden autópályás plakáton az van hogy 1 üzenet 100m megéri? Na mire azon a böszmén kikeresed az ülésfűtés, venti sebesség (stb akármi bármi fontos és kevésbé fontos dolog) beállítását nem 100m-t haladsz hanem kicsit többet, mert minden 2.3.4. mélységben van a menüben, érdemes megnézegetni, őrület, mintha rá lennél kényszerítve hogy az 1mp-es dedikált gombok helyett egy óriásmobilt tutujgass miközben ezerrel mész…igazodik a mai világ (tőzsde, emberek gondolkozásmódja stb) folyásirányába amúgy, de ettől még nem jó ez így.

  • Tesla ár = BTC 2017. dec
    “A Tesla isten, más nem tud autót gyártani, ez a jövő, ebben hinni kell, más nem is tuggya, mi az az önvezetés, majd meglátod, nekem van igazam.”
    Senki nem mondta, hogy más nem tud autót gyártani, csak azt mondtuk hogy ő tud a legolcsóbban villanyautót gyártani, ő tud egységnyi kwh-t a legolcsóbban legyártani. Önvezetésben meg még nagyobb az előnye ha néha olvasnátok is a témáról. Csak azt nem tudom miért nem lehet elhinni a VW vezér szavait? Szerintetek direkt benyal a Teslának? Vagy az Audi vezér? Ők állítják hogy le vannak maradva de nagyon, a VW pedig még lépett is az ügyben a többi nagy autógyár az ami sehol nincs villany tömeggyártás ügyileg még VW-hez képest sem. Aksit se tudnak szerezni jelenleg konkrétan. Szóval megint mellébeszéltél és csak a tényeket tagadod. Melyik része hazugság annak amit írok? Egyik sem. Cáfolni tudod? Nem. Mindegy Q3-as számokon meg fogsz lepődni nagyon.
  • Gergő
    Azt nem értem, hogy a heti összefoglalónak mi köze a T-hez? Szerintem nem csak e körül forog a világ.
    Sokkal jobban érdekelne, hogy vártok-e nagyobb szakadást a második hullám kapcsán?
    Én úgy látom egyre nyilvánvalóbb, hogy Európában jön a második hullám. Ha nem is lesz karantén, meg pánik, azért attól tartok ennek is komoly gazdaságcsökkentő hatása lesz. Azért bízom benne a Q2-nél jobban sikerül a Q4…
    Illetve mit lehet tenni? Szerintem nagyon semmit, teljesen kiszámíthatatlan mi fog történni, már egy jó tőzsdei esésben vagy forint romlásban se lehet biztos az ember. Kisebb összegnél nem érdemes a diverzifikációval se bajlódni.
  • Tesla ár = BTC 2017. dec
    András! Ha már írt a Tesláról a kiszámoló had írjam már le a véleményem vagy mi vagy te Cenzúrabizottság? Ha nem érdekel átugrod, ennyi. Mást meg érdekli.
    Józsi! Pont ezt mondom, jelenleg a TEsl tud messze a legolcsóbban villany autót gyártani. Egy model 3 at simán kifizet egy nyugati vagy usák átlagember ne a csóró magyarisztánból indulj ki.
    Béla! Leszarták, már nem szarják le hanem pánkolva próbálják utolérni, lásd id3 sztori..félkészen adják ki. Ami ugye kiszamoló szerint az Y-nál is így volt pedig ott semmi nem volt félkész csak a hasára csapott kiszámoló és azért, id3-nál meg nncsenek konkrétan kész a szoftverek. De mint mondom VW még jól is áll a többihez képest.. 2 év és 2 milla autót gyártanak évente Tesláék. Ez már nem a leszarom kategória. Főleg hogy a technikai és a szoftver előny messze náluk van. Vagy szerintetek miért nincs hasonló hatótávú, vagy önvezetéssel bíróvautó sem
  • csizkek
    ” Itt egyébként rajtad kívül mindenki érvel” Nem nekem irtad, de itt a “rajtad kivul” eleg reflexiv.:)
    MLM story ez a tesla:) Szabalyozo hatosagok az eletbe nem engedik be ezt a vasdobozt valodi onvezeto autonak a forgalomba.
  • csizkek
    ” Illetve amikor Index címlap lesz abból, hogy emberek micsoda pénzt kerestek akik betették 3 éve, na akkor szintén. ”

    portfolio.hu/uzlet/20200827/sorra-dobjak-be-a-torulkozot-a-huhogok-tul-nagy-sztori-a-tesla-446172?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link

    Tessek.:) Nem index, csak portfolio:) “Sorra dobjak be a torulkozot a huhogok tul nagy story a Tesla”.

  • Tesla ár = BTC 2017. dec
    Béla!

    Megtennéd hogy leírod melyik márka tud hasonló mértékben önvezetni? Egyik sem. De cáfolj kérlek!
    “Lehet hogy a Tesla sokkal többet ér, de nagyjából az összes konkurens leszarja egészen addig amíg ők ~10 autót legyártanak abból az árból amiből a Tesla csak ~1-et.” Ezt a butaságot honnan veszed? A jövőben villanyautót kell gyártani olcsón nem hagyományost, a világ errefelé halad. Azt meg a legolcsóbban a T tud. Egyébként is levonhatsz a Model 3 árából legalább 2,5 millát, mert ennyivel kevesebb pénz fenntartani 100 ezer km alatt.. Kevesebb tankolni, kisebb szervízigény. És akkor a jóval jobb értéktartásáról még nem is beszéltem. Igazából már most majdnem az van hogy ami drágább az az olcsóbb a teljes életciklus alatt a fogyasztó szempontjából.

  • untermensch4
    ” míg a hagyományos préseléses technikával akár 50% is lehet az anyagveszteség, az új 1 darabból kiöntött elem közel 100%-os anyagfelhasználási hatékonysággal gyártható”
    Ez marketingben jól hangzik, gyártásban meg nem annyira.
  • csizkek
    “Kérdés, hogy ugyanezt meg lehet-e csinálni az autóiparban, ahol tényleg hasonlóan robbant be a Tesla a piacra,” Szerintem Nem lehet! Autoipar “hasznalati – gyakorlati avulasi ido” 10-15+ ev. Mobiltelefon meg 1-2ev. Mobiltelefon feature-ok nincsenek hatosagi felugyelet alatt (minimalisan csak, freki, szabvanyositas etc..). Auto onvezetes, aruszallitas platooing ez mind hatosagi szabalyzas alatt van. Nem csinalhatsz barmit. Olyan mint a nehezipar, majdnem. Emberelet mulik rajta.
    Masreszrol ha tavolabbrol nezed az e-autokat. Akkor az egy doboz – e hajtaslanc – “hajtoanyag” mint akksi/hidrogen egyeb jovobeli breakthrough – sw funkciok – onvezetes.
    Ebbol az onvezetes nem az autogyartoknal fog eldolni tisztan. Itt bejohet a kepbe a kommunikacio (pl. 5G). Es innentol cross-industry tema hatosagi felugyelet alatt. (Amenniyre en latom a spanyol viasz pl. a kommunikacioban van)
  • Ekvi
    @Balfék Részvényes – Itt a tanulság: portfólió kiegyensúlyozás > adok-veszek részvényeket
  • folti
    “Pl.: Elsőként tettek egy tablet méretű kijelzőt az autóba és mindezt pár hónap alatt lefejlesztették. Komolyan, miért nem jutott előbb eszébe ez másnak?”
    Ergonómia ahogy a kolléga már kifejtette (illetve komoly probléma vele hogy erős napsütésben nem látható, mert nincs körülötte az árnyékoló csukja mint a hagyományos műszerfalakon), költségek, és nem utolsósorban utánna két évet szivtak mert spórolás miatt ipari és nem autóipari szabványnak megfelelő kijelzőket használtak, ami nem bírja az erős hőt (ami van alapból ha süt a nap és az első ilyen modellen pont mögötte volt a fedélzeti számítógép és a klíma hőcserélője is). Ez volt amikor nagy hangon bejelentették hogy gyerek és kutya védelmi okokból a klíma álló kocsiban is bekapcsol, valójában csak a kijelzőt hűtötte.

    thedrive.com/tech/27989/teslas-screen-saga-shows-why-automotive-grade-matters

  • jurta
    Egyszer dolgoztam egy olyan igazgató alatt, mit Elon Musk. (“Ez az időszak se sikerült átlagosnál jobban, de mivel még mindig fiatalnak számítunk a piacon, a következőre beválllalok valami még extrémebbet, mint amit korábban ígértem. Én személyesen kezeskedem mindenért!”)

    Ha valaki nem sejtené: borzasztó volt ebben a légkörben dolgozni.

    A férfiúnak minimum 3 függősége (cigi, alkohol, kávé) volt, magánvagyonában a megúszott tartozásai mellett is csődközeli helyzet, és nagyjából mindenkivel (velem is) haragban, amikor a saját maga által alapított cégtől kilépett, nem mondanám, hogy önként. 😀

  • L
    Egyreszt ugy tunik, az idei ev magikus szerencseszama a 2000-es: Apple, Tesla, arany. 🙂

    Masreszt a Teslazas kapcsan eszembe jutott, hogy ha esetukben egyelore viszonylag alacsony gyartasi kapacitasrol beszelhetunk, viszont “piacvezeto” az eladott kvotak tekinteteben (es ebbol szarmazik a bevetelenek egy eszreveheto resze), akkor azert – szamomra, mert nem ertek hozza – felmerul a kerdes, hogy a Tesla altal “tulajdonolt” kvotak tulajdonszerzese vajon egy egeszseges elosztasi rendszert tukroz-e.

    Itt valami olyanrol van szo, ha jol ertem, hogy ok valamifele mentesseget kapnak az allamtol, es ezt a mentesseget ertekesitik. Tehat allami dotaciobol lesz a Tesla bevetelenek egy jelentos resze, ha jol gondolom.

    Ez nem egy szabadpiaci mechanizmus. Talan ezert nem is erdemes a Teslat ill. a rv-arfolyamot piaci iranybol megkozelitve ertekelni. Nem azt a jatekot jatssza.

  • Márton
    a zsenikkel sosem volt könnyű. Nézd meg Steve Jobs-t, Warren Buffettet ( Netflixen érdemes az életrajzi filmjét megnézni) és most itt van Musk. Általában ezeknek az embereknek nem erős az érzelmi inteligenciájuk Vagy ez megy vagy az, mindenben nem lehet jónak lenni.
  • naa
    Elon Musk ezek szerint végtelenül egyszerűen lehetne a legnagyobb autógyáros a világon: ha eladná most a Tesla részvényeit és megvenné kb. majdnem minden más autógyár többségi részesedését belőle 🙂
    Persze ez elméleti, hiszen nem tudja eladni, egyrészt a volume miatt se, meg a pszichó miatt, ha a nyáj olvasná a nyilvános bennfentes eladás hírt, rögtön beleállna a földbe az árfolyam.

    Más: Az iPhone / Apple hasonlat a belépési korlát miatt is sántít, egy Teslát kevesen tudnak megvenni, egy iPhone-t vagy az Apple bármelyik termékét meg kb. bárki.
    Tegye fel a kezét az itteni olvasótáborból, akinek Teslája van… iPhone? Na ugye.

  • Béla (Tesla topic)
    @András
    Értem és egyet értek veletek, de nem ez a trend. Lassan minden autóban TV lesz gombok helyett, vagyis a tömegnek ez kell.

    A T egy 4-s szintre marketingezett, de csak 3-s szintet tudó jármű. Ezt mindegyik márka hozza csak kisebb arcal. —> mes-insights.com/the-5-levels-of-autonomous-driving-explained-a-912868/?cmp=go-ta-art-trf-MES_DSA-20200217&gclid=Cj0KCQjws536BRDTARIsANeUZ59mXxNjDqWmyVKBji-omThxuQ4cQ_no28wB01dHL1xWePIFsWvZS0saApYVEALw_wcB
    Fenntarthatóságról nem akarok vitába szállni. Senki nem tudja a pontos számokat. Tippekkel nincs értelme dobálózni.

    Panikolnak a T konkurenciái, de nem a T miatt. 2020 végéig csökkenteniük kell a flotta CO2 kibocsátást különben szarra bünteti őket az EU. Ezért ez a nagy kapkodás.
    E-Corsa tesztben jól összefoglalja a srác —> totalcar.hu/tesztek/2020/08/05/opel_corsa_e_e_elegance_teszt_2020

  • t mint..
    Jurta!

    Hát ez tényleg hasonló ember lehetett mint Musk, csak éppen emez mintha a top 10 leghazdagabb lenne a világon aki mint tudjuk pont 4-5 gyárat épít pr szempontok alapján a semmire..Kiszámoló szerint ugye. Trükkös gyerek ez a Musk. A világ legnagyobb üres csarnokait hozzák létre pr miatt. Hátha ezt hallva elkezdik venni az autóit. Már az az 1 százalék aki hall róla egyáltalán..Mindez itt teljesen komolyan hangzik el, elképesztö.

  • Kiszamolo
    És még mindig itt tartunk.

    Tudjuk, hogy alakul a kereslet, mert ott vannak a számok.

    Amiknek utána se néz, de azért leírja, hogy Elon Musk nem tévedhet, biztos csak akkor épít gyárat, ha már ötszörös a kereslet.

    S amikor ezen a szinten tart még mindig a vita, nem érti, miért olyan rohadt fárasztó ilyen emberekkel vitatkozni.

    Nem az autóvásárlóknak kell a látszat, hanem a részvényvásárlóknak, te. 🙂

  • Laceee
    A teslás storyhoz annyit fűznék hozzá, hogy szerintem rossz irányból közelítitek meg a kérdést. A Teslának technológia terén hatalmas előnye van, pl. önvezetés, robot taxi stb. Soha nem fogják utol érni mert adatot csak idővel tudsz gyűjteni és az időt nem tudod megvásárolni, ezt tudja a többi gyártó is. A google-t sem érik utol soha, pedig volt pár próbálkozás, behozhatatlan előnye van. A tesla sosem fog Audi minőséget gyártani, de a technológiát ő fogja eladni a többi gyártónak (pl. önvezetés stb.). Szerintem nagyon rossz irányban vitatkoztok. Például családban vki vett egy VW E up-ot, nem rossz de nyilván messze van egy teslától, cserében olcsóbb. Akart rendelni egy ID3-at is, de kiderült hogy 11 helyett kb 17 milla lesz és semmi nem működik benne amit beígértek, egy rakás szar az egész. Ennyit a nagy VW-ról, le vannak maradva mint a sz*r. A piac ezt árazta be, nem a hardver eladást..
  • Cold Heart

    Ez egy tévhit, hogy a kiemelkedően intelligens embereknek általában gyenge az érzelmi intelligenciája – ez sokkal inkábba kivétel.
    Buffet-et, Jobs-ot nem követtem annyira, hogy nyilatkozzak róluk – Musk egy nárcisztikus barom, amit a búvár körül művelt, az önmagában vállalhatatlan.

    A full önvezetés nem lesz pár éven belül, Tesla “legendás” előnye messze nem akkora, mint láttatni akarják – de önmagában nem értem, ha meg is csinálnák, miért ne lehetne őket utolérni ebben? Mit értünk utolérés alatt? Ha elég kicsi a különbség (ami lesz, mert végtelenbe nem fejleszthető ez a funkció), akkor már elég jók lesznek mások is.
    Tesla folyamatosan marketing-blöfföt nyom, és erre sokan vevők. Nem véletlenül teszi, neki van erre a szüksége – de érdemes ezeknek mögé nézni.

  • hemond
    Tesla:

    Az ai minösége valóban jelentősen függ az adattól, amiben a tesla jó, de ez úgymond platform független, nem kell hozzá elektromos autónak lenni.

    Nincsenek számaim, de pl gondolom a toyota és a vw kb sok 1000x annyi autót ad el mint a tesla, tehát, ha ők elkezdenek minden új autójukat felszerelni adat gyűjtővel, akkor kb 1/2 év alatt képesek a teslát utólérni.

  • jurta

    Az utolsó mondatot jobb lett volna megfordítva leírnom: “Amikor a saját maga által alapított cégtől kilépett, nem mondanám, hogy önként, a férfiúnak minimum 3 függősége (cigi, alkohol, kávé) volt, magánvagyonában a megúszott tartozásai mellett is csődközeli helyzet, és nagyjából mindenkivel (velem is) haragban.”

    Arra gondoltam, hogy az élet minden területén lehet rövid távon csodát tenni, minden nehézséget megúszva, a természet törvényeit meghazudtolva minden korábbinál sokkal jobbnak lenni, csak annak ára van.

    Minél több a kezdéskor a pénzed (arcod, szervezeted ellenálló képessége), annál tovább tart a rövid táv.

  • Kiszamolo
    Lacence, 30 ezer euró a kisaksis VW lesz jövőre. Egyelőre a különlegesen felszerelt, 58 kwhs 1st edition kapható.

    A semmi sem működik benne meg marhaság, egy funkció lesz kész két hónap múlva.

    Egyébként szerintem is drága ennyiért.

  • A Tesla felvillanyoz
    Milyen keresletet tudsz amikor jelenleg nem tudnak annyit gyártani amennyit ne szívna fel a kereslet? De Te tudod..Te feltételezed, hogy nem tudnak annyi autót eladni mint egy Renault. Érted? Az évek óta messze legjobban széthypolt autóra szerinted nincs akkora kereslet mint egy Renaultra amiről senki nem beszél. Nem érzed furának ezeket a mondataidat? Ráadásul eddig kb. 2 tömegmodelljük van, mert az S meg az X az nem az. Lesz itt Golf azaz ID3 méretű, árazású autójuk is..De Te tudod, hogy nincs rá kereslet..csak a semmire építenek gyárat. Alá tudnád ezt támasztani? Javaslom ha szerinted így van vegyél részvényt, aztán megtévesztés miatt pereld Musk bácsit, jó sok pénzt nyerhetsz vele. Ráadásul számosországban hivatalosan nem is kapható, így állami támogatás nicns rá. Hogy messzire menjek ilen Magyarország is. De szerinted nincs kereslet. Támaszd már alá végre ezt az állítást.
  • valaki I.
    Kiszamolo
    2020-08-28 at 07:37

    “A semmi sem működik benne meg marhaság, egy funkció lesz kész két hónap múlva.” VW majd egy évvel ezelőttre ígérte az ID 3-at amit csak 2 elismert (valójában még majd kiderül mennyi) szoftverhibával adtak ki, hogy egyáltalán már ne hitegessék tovább a népet. Azért ez nem utal profizmusra/piacvezető mentalitásra, mindamellett nyilván a semmi se jó erős túlzás, de én sokban nem fogadnék arra, hogy 2 hónap múlva (amiből lassan 1 el is telik) megoldás lesz.

    A másik, hogy majd befáradhat a tulaj a szervizbe és ott frissítik, míg a tesla megoldja távolról. Nekem (egyéni vélemény) ez inkább tűnik profinak és piacvezető megoldásnak de legfőképpen 21. századinak.

  • Tesla ár = BTC 2017. dec
    L!
    Jó példa erre a Fiat. Nem tud villaynautót gyártani, így választhatott, hogy hatalmas büntit fizet vagy megállapodik a TEslával valamivel kevesebb pénzért és akkor a Fiat flottája beszámít a Tesláéba papíron. Ezt választotta. Ez szerintem egy teljesen jó rendszer, ösztönzi a nem pöfögő autók terjedését.
  • Kiszamolo
    Valaki, pont azért tartott eddig a szoftver, mert on te air lehet frissíteni, mint a Teslát. Az elejétől újra írták az egészet. A tulaj észre sem fogja venni a frissítést.

    Egy csomó új elektromos autó meg eleve Google által fejlesztett oprendszerrel jön. Ilyen az új polestar meg egy új Peugeot is.

    Nézz utána, nagyon vagány a szoftverük.

  • Kiszamolo
    tesla, vedd már te is, meg a hozzád hasonló többi is a rohadtul nagy fáradságot és ilyen egyszerű, primitív adatnak nézz utána kinyilatkoztatás előtt.

    Segítek. Kell egy gyártói kapacitás, egy eladott darabszám és a raktárkeszlet változása. Meg egy darabszám változás 2019-2020 között.

    Plusz mennyi a rendelési idő egyedi konfiguráció esetén?

    Ennek kell csak utána nézni. Publikus adat mind. Ha meg azt sem tudod, mik ezek az adatok vagy hol vannak, miért kell hozzászólni?

    Rohadtul fárasztó századjára is olyanokkal vitatkozni, akik a tények helyett az érzelmeikkel érvelnek. Mert szerintük a Tesla az isten, ezért nem lehet, hogy nem akar mindenki a világon Teslát venni.

    Egyébként most csökkentették a Model Y árát 3000 dollárral,ráadásul már az olcsóbb verzió is kapható és ennek ellenére 3, de maximum 5 hét alatt már meg is kaptad.

    Mindezt egy féléves, vadiúj modell esetében, ahol mindig nagynak kellene lennie a keresletnek.

    Ennyit arról, hogy akkkkkkkora a kereslet,hogy egyszerűen nem bírják.

    Ha így lenne, fél évet várnál, emelték volna az árat és csak a legdrágább modellt árulnák.

    Ja és ennek a gyártását is előre kellett hozni fél évet, mert elfogytak a megrendelések a Model 3-ra.

    De a lényeg, hogy épül az európai gyár.

  • valaki I.
    Kiszamolo
    2020-08-28 at 08:45

    Valóban

    villanyautosok.hu/2020/01/14/egyre-tobb-a-sotet-felho-a-vw-id3-felett/

    Csak arra a részre emlékeztem, hogy viheti az ember a szervizbe, de tényleg azért késtek elvileg.

  • Kiszamolo
    Valaki, most már elkészült a szoftver, megvan a MEB alváz is, mostantól annyi fajta elektromos autót ad ki a VW, amennyit csak el tud adni haszonnal. VW, Skoda, Audi, SEAT, SUV, kompakt, sportos, kis aksi, nagy aksi, stb.

    Mondjuk sietni nem fog, amíg nagyobb a haszon a hagyományos autókon, csak annyit gyárt, ami kell a kvótához, de bármikor be tudja röffenteni a gyártást, ha az emberek inkább elektromos autót szeretnének venni.

  • Én is akarok kommentelni...

    Nekem évekig volt Tesla részvényem, de nem tervezem lecserélni az X4-em. De ennek a fő és megkerülhetetlen oka, hogy a Tesla nem gyárt számunkra megfelelő autót. Nekem a SUV-ok tetszenek, de a Teslának nincs olyan SUV-ja, és nem is lesz a következő pár évben, ami beférne a garázsba. Így jártak, -1 potenciális vevő.

    Volt pár évig AMD részvényem, majd eladtam, július 23 óta, amikor a negyedéves jelentésében az INTEL ismét beismerte, hogy évekig hazudott a befektetőknek a fejlesztéseiről még after market bevásároltam magam ismét az AMD-be. Itthon minden asztali gép és laptop AMD, a videókártyák is, nem csak a procik. Jobbat olcsóbban, nem csak azért mert utálom az INTEL-t mint céget.

    Van még kőolaj ETF-em jelenleg, egész vaskos pluszban. Kőolajat nem szoktam itthonra vásárolni.

    Nem igazán értem, mi köze a fizikai tulajdonlásnak és a gyártó cég részvényébe fektetésnek.

  • Cold Heart

    a cikkből:
    “A hagyományos autógyártók egyik legnagyobb kihívása, hogy a kocsikban lévő temérdek kütyüt mind-mind megannyi beszállítótól szerzik be, utána pedig nekik kell megoldaniuk a vezérlő szoftverek integrálását. Egy átlagos Volkswagenben ma 70 különböző kis mini számítógép, vezérlő elektronika van, és ezeket mintegy 200 partner szállítja le a vállalatnak. Amikor azon gondolkozunk, vajon miért nem tudják ezek a nagy gyártók egyszerűen csak lemásolni a Tesla mindenre kiterjedő központi szoftverfrissítési szolgáltatását, érdemes ezt fejben tartani.”

    ez egy téves legenda, hogy a Tesla nem beszállítóktól szedne össze minden alrendszert, és ugyanúgy össze kell hangolni a SW-t nekik is (ami önmagában nagy kihívás, de bejáratott út, nem a semmiből jött elő). Minden alrendszer nagyon kötött specifikációt kap a kommunikációra. folyt köv.

  • Cold Heart

    az OTA-nak ehhez sok köze nincs. VW csoport sok éve megköveteli, hogy hozzá tudjon nyúlni az alrendszer paramétereihez, az, hogy ezeket mi alapján frissítik, már mindegy.
    Funkciót hozzáadni már nyilván nehezebb, de itt nem technikai, hanem törvényi okai vannak, hogy nem csinálnak bármit OTA-n

  • Dreamer
    Behálózva (film, 2016.)
    Jexi – túl okos telefon (2019.)
  • épeszű
    Tévedések elkerülése végett, nem vagyok “Tesla hívő”, de te egy teljesen elvakult Tesla ellenes vagy, nagyon szeretnéd, hogy elbukjanak!
    Ami a Teslánál Hatalmas “hiba”, az a többieknél csak kisebb gond amit hip-hop kijavítanak és már minden jó. Agyon véded a VW-t, közben loptak, csaltak mindennel, az nem zavar?? De valószínű a többi gyártó is nyakig volt benne csak nem derült ki…
  • csizkek
    Ez a Tesla onvezeto evekkel elore van mert annyi adatot gyujt, a hajam egnek all? Miert gondoljak azt sokan, hogy az auto/onvezetes ugy mukodik mint a google/facebook?
    4-es, 5-os szintu onvezetest hogy akarnak szimplan autoba epitett AI-vel? Barki elhiszi, hogy ez ugy fog mukodni, hogy tobb millio auto fog onallo donteseket hozni sajat Ai alapjan es ezt kiengedi barmelyik hatosag a forgalomba?
    Anelkul, hogy az autok egymas kozott kommunikaljanak ill. az autok a tereptargyakkal, anelkul nem lessz 4-es, 5-os szint publikus forgalomban.
    telekom.com/en/company/details/5g-network-as-foundation-for-autonomous-driving-561986
    Es itt az autogyartok reszszereplok lesznek es kell majd egy kozos platform.
    Az e autok akkus “uzemanyaga” sincs lefutva meg. Annak ellenere, hogy nincsenek tele az utak hidrogen kutakkal, az akku siman lehet hogy halott ugy lesz 10-15 ev mulva.
  • csizkek
    Elozo hozzaszolasomhoz ezt kiemelnem a linkbol:
    “Automated driving is the term used to describe a scenario where a fully interconnected and intelligent road transport system is created as a result of these capabilities.”
    Es innentol a kameras onvezetes bohockodas csak egy a sok egymasra epulo subsytembol. Es rendszerszinten a tesla messze nem meghatarozo. Legfeljebb az elsok kozott van az otletevel.
  • Tesla válaszok
    Nem kell agresszívnak lenni kiszámoló. Páran már itt jeleztük, hogy miért nőtt a készlet Kínában, miért csökkentek a számok euban. Fullra ignorálod a miérteket. Ezt ugye elismered? Jöhetsz itt a számokkal ha nem látsz mögé, ez neked elemzés? Az elemzés nem a számok elolvasása hanem a miérteknek történő utánamenés. Sokadjára leírod azt a képtelenséget, hogy nincs elég kereslet miközben ezek a bolondok épp több gyárat építenek. Igen, Model 3 gyártósort is. Nézd már meg mennyivel több M3 at adnak el mint más villanyautokból, ha nem is lenne rá kereslet akkor is mi lenne? Jönnek újabb típusok, mint minden más gyárnál. Íme egy kis forrás neked, egy modell veri szénné az összes hagyományos márka több modelljét!
    cleantechnica.com/2020/08/10/tesla-model-3-holds-17-of-us-small-midsize-luxury-car-market/
    Miről beszélsz?
    Csökkentették az árát! Wow! Szerinted a költségeik nem esnek?