Hogy a gyermeked már jobban csinálja

A szülő talán legfontosabb feladata, hogy a gyermekeit elégséges bölcsességgel indítsa útnak az életben. Ez igaz az élet minden területére a sikeres párkapcsolattól a pénzügyekig.

Sajnos rengeteg családban a felnőtteknek sincs semmi fogalmuk, mitől is működne jól egy kapcsolat vagy hogyan kellene okosan beosztani a pénzt.

Hogy a te gyerekednél ez már ne így legyen, érdemes a gyerekeid pénzügyi tudatosságát már a legkisebb korban fejleszteni.

Egy erre alkalmas lehetőséget osztok most meg veletek, amivel az óvódás, kisiskolás gyerekeidnek átadhatod a pénzügyi tudatosság alapjait, a beosztás-tervezés-megtakarítás szükségességét és előnyeit.

Első lépésként hozzatok létre egy saját pénzegységet. Erre a legjobb valami játékzseton vagy műanyag játékpénz.

Egy hétre járjon mondjuk húsz vagy harminc játékpénz, amit egy átlátszó üvegben tartsatok jól látható helyen. Írjatok mellé egy árlistát a gyerek(ek) kedvenceivel. Egy túró rudi két zseton, plusz egy mese a kedvenc rajzfilm-sorozatából egy zseton és így tovább. Fontos, hogy az árak tükrözzék, melyik előny mekkora értéket képvisel a gyerek szemében.

El kell magyarázni a gyereknek, hogy bármit kérhet a listáról, nem fogod megtagadni, csak mert túl sok édességet evett aznap vagy már elég tévét nézett mára. Azonban ha elfogyott a zseton, arra a hétre már semmit nem kérhet. Akkor se, ha a húga az orra előtt eszi a saját csokoládéját.

Engedni kell, hogy elverje az összes pénzét egy nap alatt, bár érdemes felhívni a figyelmét, hogy a pénzt egy hétre kapta. Nem baj, ha hibázik, sőt az a jó, abból fog tanulni.

A rendszert tovább lehet fejleszteni, csak a fantáziád szab neki határt.

Például a hét végén megmaradt zsetonokat megduplázod és félrerakod. Ezzel a kamatot tanítod meg neki és azt, miért érdemes megtakarítani, ahelyett, hogy minden pénzét elköltené. Egy új kerékpár vagy akármilyen játék, esetleg egy mozi amire vágyik a gyerek mondjuk száz vagy kétszáz zseton, amit csak a hét végén megmaradt pénzből lehet megszerezni.

Adhatsz lehetőséget a gyerekeknek, hogy valami munkával (fűnyírás, mosogatás, stb.) további zsetonokat szerezzenek, de csak akkor, ha egyébként is van még zsetonjuk a tartóüvegben.

Közben természetesen érdemes beszélgetni a gyerekekkel a témáról. Hogyan érhetné el gyorsabban a vágyott ajándékot, anya és apa vajon szintén beosztja-e a pénzt és ha igen, miért. Miért teszünk félre a későbbi időre pénzt és az hogyan duplázódik meg előbb-utóbb, ha befektetjük.

További cikkek a témában:

A gyerekek pénzügyi nevelése 3.

Így tanítsd a gyerekedet a pénzügyekre

Így tanítsd a gyerekedet a pénzügyekre

Gyerekek pénzügyi nevelése: mi így csináljuk

 

Share

54 hozzászólás

  • Garbo

    Erre a megoldás a megcsinálja és kész. Nincs kreatív megoldás szerintem, ez azon dolgok része, amit szépen megtanul és teszi, mint a fogmosás, a szennyes kidobása a kosárba és a többi. Világos szabályok, következetesség és egyszer, majd kamaszkor végére a külső kényszer belső kényszerré adaptálódik.
  • Zabalint

    Szerintem ez nem a házimunka ösztönzéséről szól, hanem inkább a pénzügyi tudatosságra nevelésről (szerintem sem jó módszer, majd kifejtem miért).
  • Kiszamolo
    Meguntam a trollkodást, bocs. “Baromság a gyereket gépnek nevelni, ez csak a szülő istenségét erősíti, felesleges minden ilyen nevelés, úgysem ezen fog múlni” meg a többi agymenés.

    Ezért kár hozzászólni, ezért inkább kikapcsoltam.
    (Gyanítom, az ilyen hozzászólók zömének nincs is gyereke)

  • Kiszamolo
    Csacsy, a kisebbik gyerekem 5 éves, tudja, mi az a hét meg hétvége, meg hogy ötször megyünk oviba aztán hétvége.

    De ha valaki nem tart itt, azzal nem kell elkezdeni.