Így kezeld az előfizetéseid
Valakivel beszéltünk a napokban, szóba kerültek a különböző program és streaming előfizetések, amitől nagyon fázik, mert attól fél, hogy elfelejti lemondani őket és sok felesleges pénzzel fogják megterheli a számláját.
Ebben tökéletesen igaza is van. 10-12 évvel ezelőtt, ha kellett egy program, vagy alkalmazás, akkor megvetted néhány ezer forintért és a tiéd volt.
Azóta rájöttek a szoftvergyártók, hogy sokkal jobb inkább havonta-évente lehúzni az ügyfeleket, mert sokkal több úgy a bevételük.
Különösen a telefonos appoknál szembetűnő a trend, de például a Photoshopot sem tudod már régóta megvásárolni.
A legrosszabb, amikor előfizetsz egy appra (mert gyakran nincs más választásod), amit aztán el is felejtesz, sőt akár le is törölsz fél év múlva, de az a háttérben újra és újra beterheli a számládat. Ha az bankkártyáról megy, a legtöbb ember néha évekig nem veszi észre a sok bolti vásárlás mellett ezeket a levonásokat.
Esetleg a gyerek rágja a füled, hogy születésnapjára valami játékra kér előfizetést, amivel aztán már nem is játszik két hónap múlva, de az előfizetés még mindig aktív marad.
Vagy két hét ingyenességet ajánl az app, de utána elkezdik terhelni a számlád.
Tehát a veszély nagyon is valós (ezért is szeretik a fejlesztők az előfizetős modellt), de van rá egy egyszerű megoldás.
Bármire előfizetek, azon melegében le is mondom, legyen az app vagy streaming előfizetés. (Androidnál Play áruház, jobb felső gomb és ott Fizetések és előfizetések. Itt érdemes is ellenőrizni, hogy van-e valami élő előfizetésed, amiről elfeledkeztél.)
Ekkor csak addig él az előfizetés, amíg ki van fizetve, addig viszont él. Így soha nem ér kellemetlen meglepetés. (A gyerekeknél még azt is meg szoktam csinálni, hogy miután előfizetek nagy ritkán valamire és azonnal le is mondom, még a bankkártyát is törlöm, hogy biztos ne tudják meghosszabbítani a gyerekek az előfizetést.)
Ez működik az ingyenes időszakban is, nem kell attól tartanod, hogy az ingyenes időszak után beterhelik a számládat. A legtöbb komoly cégnél a lemondás ellenére még igénybe veheted a szolgáltatást az ingyenes időszak végéig. S ha tetszik, még mindig tudod folytatni az előfizetést egy gombnyomással.
Ennyit kell csak csinálnod, minden előfizetésnél mindjárt gondoskodni is a lemondásról. Ha meggondolod magad, bármikor tudod hosszabbítani, de ha nem, nem fognak feleslegesen megkopasztani.
Egyébként az Uniónál is kiverte a biztosítékot ez a rendszer, éppen most alkotják hozzá a törvényt, hogy a leiratkozás gombot is olyan könnyedén megtaláld, mint a feliratkozás gombot és ne lehessen játszani azzal se, hogy az ingyenes próbaidő végén automatikusan elkezdik terhelni a számládat. Remélem, hamarosan kijön a törvény.
Miért vonhat le egy 2 perces roaming netezésért 16.000Ft-ot egy cég? Miért jó az uniónak és a magyar kormánynak, hogy a tisztességtelen telekommunikációs cégeknek kedvez?
Egy jogszabály: 10 EUR (4000.-Ft) keret átlépése felett jóvá kell hagyni a roaming meghosszabbítását. Olyan bonyolult?
…amik aztán tönkre is tudják vágni a workflow-dat sok esetben, úgyhogy tényleg megadom, az éremnek két oldala van. Csak fontosnak láttam hozzátenni hogy az előfizetéses rendszer nem ördögtől való.
Szolgáltatásoknál (Netflix, Spotify, Gamepass) semmiképpen nem.
de ha fenntartasz plusz egy számlát, az nem kerül pénzbe? Hiszen, ott igen kevés pénzt tartasz, azt is csak nagyon rövid ideig, akkor meg nem adnak a bankok kedvezményt
Aztán mi az a különbség a fizetés módjában ami miatt a szoftver kezelése megváltozik? Miért ne jöhetnének a megvásárolt termékre a frissítések?
(persze idővel ott is lesz verzióváltás, de én speciel gyűlölöm a havi levonásokat. az előfizetéseket is évi befizetésre állítom ahol tudom. Ha akarom kifizetem előre, ha nem akkor nem.)
Sokáig a privacy.com-ot használtam, de mióta ők is kérnek SSN-t (amerikai társadalombiztosítási szám, nem elég az US bankszámla) nem tudom.
Mostanában vivid-en generálok új kártyaszámot, ha megéri (1 EUR/új kártya), de ezt nyilván nem fogom minden vásárláshoz.
Ezt csak egyszer kell megvenni, utána az ahhoz a főverzióhoz (2.x) érkező összes frissítés ingyenesen elérhető a jövőben, csak a nagy verziós váltásért (2.x » 3.x) kell majd újra fizetni.
Most épp akciós, 40%-os kedvezménnyel adják a 3 szoftvert, de már nem sokáig: affinity.serif.com/
Dehogynem.
Csak jobb valamit ötször kifizettetni, mint egyszer.
Ha nekem jó lenne az öt évvel ezelőtti alkalmazás, nem kellenének az új, csili-vili funkciók, miért nem vehetem meg és tarthatom meg, mint tíz évvel ezelőtt?
Jó a topic, csak absztrahálni kellene. 🙂
Pl. Youtube Premium. Ha beállítok egy eldobható kártyát vagy elfelejtem feltölteni az internetes kártyát, akkor magamat szívatom minden egyes hónapban.
Ha feltöltöm az internetes kártyát fordulónap előtt egy nappal, ha éppen nem felejtem el, de egy másik program éppen akkor emeli le a saját árát, akkor duplán megszívattam magam.
Most a voda azt talalta ki hogy emelni fogja minden elofizetes arat egyoldaluan es nincs elallasi jog,ez igy melyik nem banankoztarsasagban mukodik? Mar nagyon kezdik atvenni az allamhoz tartozunk barmit megtehetunk attitudot o.o
Mert a fejlesztő cégnek más víziói vannak a saját szoftveréről.
Amivel lehet egyet nem érteni, sőt sokszor érdemes. Csak ezzel velejár sokszor a support elhagyása is. És az internet korában az már nem pálya hogy nem támogatott szoftvert használsz, HATALMAS bajok származhatnak belőle.
Kérdezheted hogy milyen hatalmas bajok, de igazából sosem tudhatod.
az inkscape + gimp kombó pedig ingyen is tudja nagyjából ugyanazt
Myheritagel én is így jártam. Levonás után pár nappal írtam nekik és visszaadták a pénzt.
Nekem magánszemélyként hazsnálva az Adobe előfizetéses modellje például nem fekszik, mert Lightroomot használnék saját fényképek feldolgozására, és nem zavarna önmagában, ha régi a verzió, mivel nem vagyok profi, nem kell követnem semmilyen trendet. Egyedül akkor vennék új szoftvert, ha olyan új fényképezőgépet vagy objektívet vennék, amihez már nincs profil az új verzióban. Erre viszont nincs lehetőség az Adobe esetében, így viszont inkább más szoftvert használok, ahol van “örök” licensz.
Ellenben Microsoft Office 365 előfizetés nekem simán megéri pusztán a felhő miatt, úgy hogy a programcsomagot alig használom (előtte LibreOffice-t használtam). Már 2 főnél jobban jön ki, mint a Google Drive előfizetés, léteznek persze olcsóbb szolgáltatók is, de azoknak nem annyira kiterjedt a szoftveres infrastruktúrája.
Streamingnél nem kérdés, hogy megéri a modell userként is.
“Egy szoftverrel a fejleszto cegnek azutan is van dolga, hogy megvetted a hasznalat jogat. Az elofizeteses modell ezeket a koltsegeket hivatott idoben kisimitani.”
Ezt szoftvere válogatja, van olyan szoftver, amelyiknél a nem támogatott régi verzió is jól használható, ezért hátrány, ha nincs örök licenszes változat. Pl. épp az Adobe szoftverek egy része ilyen.
Amúgy az azonnali lemondás szuper ötlet!!! Én fel szoktam írni a naptárba mikor kellene legkésőbb lemondani, de végülis ha azonnal lemondom, az még jobb…
revolut.com/subscriptions/
Nekem konkrétan az Affinity Photo-val jó tapasztalataim vannak, ami hiányzik, az a tömeges RAW feldolgozás (az undestructive raw feldolgozást Affinity Photo 2-nél már megoldotzák). De nálam SilkyPix Pro + Affinity Photo 1.x (egyelőre felesleges upgrade-elnem 2-re) teljesen kiváltja a Ligthroom + Photoshopot (előbbinek nem használnám az album rendezés funkcióit, mappákba rendezek saját logikával), és a kettő együtt kb. fél év Lightroom előfizetésnek felelt meg árban.
A SaaS (software as a service) vs. SaaP (software as a product) messzire vezető téma, de nem a fejlesztők találják ki az ilyesmit, hanem a product emberek. 🙂
A Photoshop olyan szempontból rossz példa, hogy ott a havidíjas előfizu zseniális találmány. Egy projektemhez kellett egyszer 2-3 hetes melóra két Adobe alkalmazás, simán “kibéreltem” őket 1-1 hónapra.
Ahol pedig nem akarok havonta fizetni, ott a legegyszerűbb megközelítés, h felveszem a naptárba a lemondás időpontját még a feliratkozáskor, amikor friss az infó a szolgáltatás körülményeiről. Így le van fedve minden eset.
Egy tippet még adnék. Black Friday vagy Cyber Monday akció keretében sok szoftvernél tényleg valós akciók szoktak lenni, nem csak magyar kamuakciók. Érdemes ilyen tájra időzíteni az előfizetést így mindig jó áron tudsz előfizetni az éves szolgáltatásra.
Én is találkoztam pár olyan szolgáltatással sajnos ahol ha lemondod nem él tovább az előfizetés, mondjuk többnyire olyanok ahol csak a díjmentes próba fut. Ezek kimondottan arra játszanak, hogy elfelejtsd lemondani….
Az egyszer megvásároltakat nem tudjuk fejlesztetni, nem tudunk plusz funkciókat belerakatni.
Tervező programoknál régen úgy nézett ki, hogy megkaptad x millióért a szoftvert, és havi 30-40 ezerért volt az utánakövetés 2 évig. Utána megragadtál, vagy megvetted újra az újat.
Egy kezdő vállalkozónak sokkal egyszerűbb egy előfizetéses rendszer, és jobban lehet vele számolni, mint hogy kifizet több milliót szoftverekre, és utána matekozik, hogy hogyan jöjjön vissza az ára.
Az egyszeri vasarlas lehetosege is egy valid opcio a ceg reszerol, es nyilvan abba az arba epitenek be minden koltseget. De ha valamit elofizetessel veszel, akkor az lenyegesen olcsobb az egyes tranzakciok erteket tekintve, mint az elobbi konstrukcio ara.
Az a hibás, aki mindenre gondolkodás nélkül előfizet és másnap elfelejti. Azok a vásárlók a hibásak, akik arra nem veszik a fáradtságot, hogy normálisan elolvassák mire fizetnek elő, mit pipálnak be, hol adják meg a kártya adataikat. Sokan agyatlanul, oda se figyelve fizetnek elő, aztán meg csodálkoznak, hogy nem ők voltak.
Aztán persze utólag panaszkodnak, hogy őket becsapták, mert ők nem tudták, hogy az összeg havonta terhelődik. Meg lemondani se tudják, holott majd kiveri a szemét a lemondás gomb.
Évek óta ilyen vállalkozásunk van, látom az ügyfeleket, elképesztő sötétség van, nem csodálkozom a 12 éven. Szóval lehet itt szidni az előfizetéses modellt, de nem az a probléma, hanem az emberi hülyeség
Tipp: létezik olyan jelszókezelő (L…Pass), amelynél meg tudsz jelölni kedvezményezettet, aki a megadott inaktivitási idő után hozzáfér az egyébként titkosított jelszavaidhoz, feljegyzéseidhez stb. (Emergency Access).
Mi is azt javasoljuk az ügyfeleknek, hogy webkártyára utaljanak pénz, ha nem akarják a saját kártyájukat használni. Aki arra képtelen venni a fáradtságot, hogy pár 10 000 Ft-ot előre feltöltsön a virtuális kártyára, fél évente egyszer, akkor az inkább ne használja az internetet és ne akarjon ilyen szolgáltatást igénybe venni.
Nekünk, előfizetéses szolgáltatást nyújtó vállalkozóknak is könnyebb lenne, mert csökken az ügyfélkezelési idő és nem kell magyarázni 75 éves Marika néninek, hogy mi az a telekód…
A gond, hogy az átlag magyar azt sem tudja mi az a telekód, netbank, virtuális kártya…
Szóval nem az előfizetéses modellt kell lehúzni, hanem az embereket képezni. Ne fizess elő minden s*arra, webkártya, erős jelszavak, biztonságos fizetési kapu, olvasd el mit veszel meg és csak utána panaszkodj…
Meg az Adobe – 1 db. doksihoz kerestem PDF editort, nem volt időm szórakozni, előfizettem egy trial version-re, hogy majd lemondom. Végül nem is használtam azt hiszem, a trial period lejárt, utána meg az egész évet ki kellett fizetnem az apróbetű szerint, nem csak 1 hónapot, holott nem is használom semmire…
Revolut virtuális kártya a megoldás, amit blokkolsz. Amikor jön rá megújítás, újra engedélyezed, ha levette, megint blokkolod. Úgyis naponta megpróbálják levenni általában 🙂
“az összes virtuális előfizetésed (repülőjegyektől a prémium szolgáltatásokon át a kripto-tárcákig) az örök bitmezőkre költözik”
Ma már a nagyobb szolgáltatóknál van eljárás arra, hogy a fiókodnál megjelölj örököst, és így ő hozzáférjen bizonyos feltételek mellett az ott tárolt adatokhoz.
Azonban a szolgáltatások, kedvezmények még így is személyhez kötöttek szoktak lenni, az örökös már nem használhatja azokat.
Pl. a Steam fiókod is csak hozzád tartozik, nem ruházhatod át a játékokat (pontosabban a szellemi alkotások használati jogát) senki másra.
Pl. a revolutban tudsz több (5db) “állandó” virtuális kártyát is csinálni, akár 1-1 szolgáltatás, vagy szolgáltatás csoporthoz. Az törölhető, ha már nem kell vmi.
A CIB internetkártyánál is tudtam már mínuszba kerülni 🙂 Igaz az kb. tíz éve volt, lehet, már javítottak rajta.
Még több bürokráciát!!!!444négyNÉGY
Igen tudom tudom, lopni nem szép dolog. De azt hiszem nem az én 10 euróm hiányzik a netfelxnek.