Így mulatunk mi

Olvastam egy felmérést, miszerint az amerikaiak közel 48%-a egyáltalán nem fekteti be a megtakarított pénzét, csak gyűjtögeti valahol, még egy megtakarítási számlára sem teszi be, nem mintha az ott kapott 0,1-0,5%-kal sokkal előrébb lenne.

Sem részvényt, sem befektetési alapot, sem ETF-et, de még ingatlant sem vesz a pénzéből.

Aki be is fekteti a pénzét, ott sem túl rózsás a helyzet. 10% mondta, hogy fektet részvényekbe, de minden negyedik ebből kevesebb, mint 500 dollárral van jelen a részvények piacán és csak a 10% egyharmada mondta, hogy egész életében összesen ezer dollárnál többet betett már részvényekbe. A felmérésben szereplők 0,8%-a nyilatkozott úgy, hogy 50 ezer dollárnál többet tett be részvényekbe.

Befektetési alapokba 7% teszi a pénzét, ETF-ekbe 4%. (Könnyen lehet, hogy ők is abból a 10%-ból kerülnek ki, akik részvényekbe is fektetnek.)

Ismerve a tanácsadáskérők helyzetét, el is hiszem, hogy ez a helyzet. Idehaza szerintem még több ilyen ember van, mivel a részvénybefektetéseknek, ETF-eknek még annyi történelmi hagyománya sincs, mint az Egyesült Államokban.

Sokan jönnek olyanok tanácsadásra, akiknek semmilyen pénzügyi gondja nincs, nem állnak nagy döntés előtt, amit át akarnak beszélni, egyszerűen csak évek óta 20-30-50 millió forintjuk hever a bankszámlájukon. Jól keresnek, ésszel költenek, el is tesznek havonta százezer-félmillió-egymillió forintot.

Csak éppen aztán semmit nem csinálnak az összegyűlt pénzzel.

Pedig már egy parlagon heverő 10 millió forint is legalább 450-500 ezer forint veszteség évente. Sok tanácsadáskérő párnál az egyik fél ennyit, vagy ennél kevesebbet keres havonta. Erre szoktam mondani nekik, hogy így mulat a magyar.

Ha befektetnék azt a pénzt, évente egy hónappal kevesebbet dolgozhatnának és ugyanott lennének anyagilag az év végén. S gyakran nem 10 millióról, hanem 30-50 millióról van szó, ami legjobb esetben is egy megtakarítási számlán várja a sorsát, évi 0,2%-os kamat mellett.

A másik gond az infláció.

30 millió forint inflációs vesztesége évente 1,1 millió forint. Évente két-három hónapot azért csak dolgozol, hogy a vagyonod vásárlóértéke megmaradhasson. Hogy az a 30 millió 20 év múlva is annyit érjen, mint ma.

Mivel nem érsz még arra sem rá, hogy elmenj egyszer az államkincstárba számlát nyitni, ezért azzal fizetsz, hogy cserébe minden évben negyed évet azért dolgozol, hogy ezt a veszteséget kiegyenlítsd.

Évente átlagosan hatvanhatszor felkelsz korán reggel és elmész robotolni késő estig, hogy megkeresd azt a pénzt, amit azért veszítesz el, mert fél napot nem szánsz a megtakarításaidra. Persze arra van időd, hogy megnézd az akciós újságokban, hol olcsóbb éppen a Domestos, amiből most kellene venned egy egész flakonnak, 500 forint helyett 420 forintért. Erről itt már írtam bővebben:

Hogyan ne spórolj?

Ha a te helyedben lennék, most gyorsan eldönteném, hogy legkésőbb a következő két hétben időt szánok arra, hogy a megtakarításaimnak megfelelő helyet találjak.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 40 ezer forint.

20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Share

179 hozzászólás

  • Miklós
    Azt hiszem érzi mire megy ki a jatèk.
    Az utóbbi néhány évben arról próbáltam meggyőzni az embereket, hogy vegyék a földet, de ők inkább eladták. A fogyasztói árak emelkedése kb. 2 év alatt megette a nyereségüket. Nekik biztos megérte. Viszont aki nem adott el és nem foglalkozik földműveléssel, egyre inkàbb függővé válik a kulákoktól, akik minden jel szerint a bankok strómanjaivá válnak: agrarszektor.hu/agrarpenzek/a-sikeres-utodlas-titka-eladni-az-ifjoncnak-a-ceget.15535.html
  • kgergely

    Attól, hogy zavar az élelmiszerek magas inflációja, attól még a befektetésre adott kamat nem fog nőni, főleg mivel az MNB is csökkenő inflációs adatot ad ki.
    De, ha ki akarod küszöbölni az inflációt, akkor is csak az a kérdés, hogy PMÁP vagy MÁP+. Diverzifikálhatsz.

    Ha jól értem MÁP+ -nál 60 nap után már nem buksz a kivéten, tehát, ha a kezdéskor beraktál egy “vésztartaléknyi” pénzt, akkor most akár (a napi költésedet leszámítva) az összes folyószámlán lévő pénzt le lehet kötni.
    (ez persze feltételezi, hogy a visszaváltási díjak csak az új sorozatoknál emelkedhetnek, tudtommal eddig csak ilyen történt)

    Mi lesz így a bankokkal?
    (a kérdés csak költői a hozzászólásokat látva)

  • Gbr
    @Péter “Attól, hogy nem kenyérre és áramszámlára fordítják a párnacihában lévő 30 milliót, miért ne élnék meg veszteségként? 10 év múlva a 30 millió Ft már nem azt az értéket fogja jelenteni, mint jelenleg, csak mondjuk 22 milliót. ”

    Az egy dolog, hogy a nominálérték változatlan, de alapvetően a gondolatmenet lényege az lett volna, hogy se 30 milliót, se 22 milliót nem fognak mondjuk szalámira költeni, így a szalámihoz (az infláció kosarában szereplő árukhoz szolgáltatásokhoz) mérni kérdéses. Nem fogod rosszul érezni magad attól, hogy 30 millió helyett reálértéken csak 22 millióért nem veszel valamit pár év múlva, ha így érthetőbb. A megtakarítás céljához mérve (ingatlanár pl) vagy a bérekhez/jövedelmekhez viszonyítani vlahogy lehet érdemesebb

  • Tibor52
    Ha a blog tulajdonosa nem csak a vagyonosokat célozza meg, akkor itt vagyok pl. én, aki 1 millió megtakarításnak keresett gazdát. 2 évig hagytam „pihenni” ezt az összeget nulla kamattal (havonta 100-120 Ft.) Nekem a MÁP+ kifejezetten jó választás. Ahogy Miklós is írta, 5 év után 237.000.- körüli összeg a kamat adómentesen. 1.237 a szorzó. 5 évre. Egy dolog aggaszt: mi lesz, ha a nyugdíj-korhatárt fölemelik? A mi korosztályunkon csak a kíméletlen takarékoskodás segít(het).
    Több éve olvasom az oldalt. Rengeteget tanultam.
  • Átlagember
    Ez szép és jó de krédezem én, hogy az átlag ember mit cisnáljon? A KSH adataiból kiindulva átlag bérem van. El tudok tenni havi 50 ezeret kb. Mire lesz 10 misi megtakarításom az.. jelen értéken majd 20 év….
  • naa
    Gyk. még egyszer: Diverzifikáció.
    Nem jó, ha minden vagyonod 1-2 helyen/dologban van, ezzel túl nagy kockázatot vállalsz. Aki itt a befektetésektől tart és világvégére készülve papírpénzkötegeket halmozna fel a pincében :)), gondolja át, milyen eszközökben van a vagyona, miben kb. hány százalék. Ha készpénzben van nagy százalék, az már maga hiba, a cikkben írtak miatt (infláció, országkockázat), de ha bármilyen szempontból nézve valamiben/valahol van a vagyonod 90+%-a, az is hiba.
    100% itthon? Hiba.
    100% ingatlanban? Hiba
    100% részvényben? Hiba
    100% állampapírban? Hiba
    100% aranyban? Hiba
    100% 1 devizában? Hiba
    100% Forintban? Nagy hiba
    stb.
    Annyit kell tenned, hogy elkezded szétosztani a vagyonodat különböző eszözök, országok között (diverzifikálni),így bármelyikkel történne katasztrófa, nem maradsz mezítláb. Ha van arany, szerszám, termőföld is, akkor világvége is pipa, amennyire lehet
  • sokasebi
    Rolam is szol ez a cikk, habar van Allamkincstaram es ertekpapirszamlam is, a megtakaritasom java kulfoldon van bankszamlan. Ugye a kulfoldon megkeresett es leadozott penzemet nem fogom hazahozni, nem szeretnek kapni a nyakamba egy vagyonosodasi vizsgalatot vagy extra adokat. Kulfoldon befektetni nem egyszeru, nagy penzt nem akarok kockaztatni, kis penznel meg kicsi a nyereseg, de napokat szivhatok az adobevallassal. Van egy ures ingatlanom is Pesten, nincs kiadva, mert ott is tartok a bonyodalmaktol. Igy nyugodtan elek, tudom, hogy penzt bukok, de abbol meg amugy is van eleg.
  • gyulavik
    Azért érdekelne hogy aki rendszeres kiszámoló olvasó mim készteti arra hogy ebbe az ötéves csodapapírba rakja a pénzét,,,
    A kormány folyamatosan közelgő válságot vízionál, az infláció sztem bőven 5 % felett van, ( nem érdekel mennyit vallanak be, látom az árakat az üzletekben ) szóval hogy jön így ki a matek. Ne legyen igazam, de óriási bukta lesz.
  • Kisfroccs
    Tehát kell lennie egy államkincstár számlának és tegyük fel IB számlának (vagy bármilyen, bróker számlának), váltani eurót dollárt és úgy diverzifikálni külföldi államkötvények, részvények és/vagy etf-ek közt.

    Szívesen megcsinálnám, csak ami megbízható, az 30 misi alatt legombol elég sokat az emberről, a többibe meg nem merném az egészet rakni, mert akárhogy is nézzük, nem olyan megbízhatóak.

  • snasim
    A külföldön befektetési szándékkal rendelkezők figyelmébe ajánlom a Zackstrade IB leányt. Van magyar bankszámla, nincs inactivity fee, minden instrumentum elérhető, évente lehet új alszámlát nyitni, ha tbszként be szeretnéd jelenteni a NAV-nál. Olcsó jutalék.
  • L70

    MÁP+ kockázatmentes, vagyis lejáratkor tuti visszakapod a pénzt és közben fizetik a kamatot. Első félévkor majd évente kiszállhatsz. Egy év vésztartalékon felül tehát ok. És alma az almával van hasonlítva a topikban, a kérdés, párnaciha vs MÁP+?
    Ha nem akarsz kockázatot vállalni, miért nem nyúlsz le 10 millióra 5 ėv alatt 2,7 millió kamatért?
    90-es ėvekben volt nagy bukta, 35% infla de akkor is volt kockázatmentes banki vagy állami papír és akkor is kifizették. Lehet persze parázni is, a para ára 10 misinként 2,7 misi 5 évre.
  • Matteo

    Oke. Tudsz jobbat, ami biztosan tud hozni majd evi netto 5%-ot?

  • Gauchos
    6 millió Ft felett már éremes lehet diverzifizálni? Egyelőre állampapírban van ennyi pénz, az újabb megtakarításaimat talán nem forintban akarom tárolni, de vajon mibe érdemes tennem? 3-5 évig nem szeretnék hozzányúlni, ha mégis pénzre van szükségem, az állampapírt váltom vissza. Tehát devizában gondolkodok, és fix kamatozásúban. Nagyon fontos szempont, hogy kockázatkerülő vagyok. Mit ajánlotok, amibe már néhány 100 ezer Ft-ot is érdemes tenni? Nyilván rosszabb lesz a hozama, mint a MÁP+-nak, de azért kamatozzon valamit. Van valami ötleteket?
  • Gery
    Ha már befektetés, pénzgyarapítás:

    Van egy Orsolya nevű hölgy, aki valamiféle pénzügyi akadémia néven széles néptömegeket próbál behúzni az általa a témában kínált különféle infó termékekre, oktatásokra, rendezvényekre, előfizetéses klub tagságokra.
    Fő mézesmadzagként és követendő példaként Warren Buffet életútját és módszerét promózza, illetve a hírlevelekben mindenféle kalkulátorral és 72-es szabállyal a befektett pénz többszörös megduplázásának időtávját taglalja és tulajdonképpen sugallja, hogy faék egyszerű módszerrel bárki időről időre megduplázhatja pénzét,
    15-20-30 és még több százalékos éves hozamokat vízionálva.

    Hallott már róla valaki, esetleg ismeri a képzéseit, anyagait ? Mi a véleményetek erről ? Nem arcátlanság ilyen fényes hozamokkal kecsegtetni az embereket ?

  • Szabolcs
    gyulavik
    2019-07-28 at 10:15

    Most adtam el ingatlant, és nincs hová tenni hirtelen. Az állampapírt ki fogják fizetni, hogy mennyit ér majd, az más kérdés.
    Ha mint írták mások, szétosztod a pénzed ide-oda, akkor nem lesz gond. Ha csak HUF-ban vagy, mint most én, úgy az állampapír ebben az inerciarendszerben biztonságos.
    Ha nem bízol HUF-ban, akkor meg tökmindegy miben van a vagyonod, ha az HUF-ra van visszavezetve. Akkor vegyél aranyat, CHF-ot, és főleg konzervet, víztisztítót és persze kalasnyikovot.

  • Szabolcs
    Gauchos
    2019-07-29 at 08:42

    ha plusszos hozamot akarsz, akkor dehogyis vagy Te kockázatkerülő 🙂
    kockázatkerülő +% kamat olyan biztonságos menedékdevizáknál van, mint orosz rubel, török líra, maláj ringgit… hajrá.

  • Zolek80
    Üdv.
    Nem szokták emlegetni, de az állampapír speciális formája a babakötvény. Ez most már nem célhoz kötött, quasi szabadon felhasználható a gyerek 18 éves korától. Hozama viszonylag jó , mert infláció plusz 3%.
  • ritkan_szolok_hozza
    Ez így van, de ne felejtsd el, hogy ez a pénz a gyerekedé, nem veheted el tőle. Hacsak ő nem adja neked ajándékba egy részét.
  • adam88
    Van 5 millió Ft-om befektetni. Emellett likvid 8 havi kiadásnyi. Az elkövetkezendő 2-3 évben nemigen akarom felhasználni. Fő cél a lakás, de míg ez a helyzet, mint most, nem lépek. Reménykedem a CSOK-szerelmek megszűnésében stb..
    Alapcél, hogy ne bukjak sokat, mert már bő 10 éve volt a válság és sok a vészjósló jel, ill. kb 10-15 évente be is köszönt egy-egy kisebb-nagyobb gazd. válság. Pl. 16-ra tippelték a következőt, egyelőre késik
    Nem akarok nagy hozamokat, egyszerűen keveset akarok bukni, ha dől, ami dől.
    Tudom ez nem nagy pénz, de nekem ezt is 5 év volt összespórolni.

    Vennék belőle állampapírt: HUF-EUR-USD alapon 1-1-1 millió
    Meg 1-1 millió ETF, ami lefogja a legnagyobb cégeket, tehát a legtöbb országra is kiterjed.

    Ez mennyire racionális elgondolás a részemről?

    Köszönöm

  • Gauchos

    A németeknél nincs állampapír? A banki lekötött betétek ott is haosnlóan kamatoznak, mint nálunk? Egy nyugat-európai (mondjuk osztrák) mibe fektet, ha kockázatkerülő?
  • BTM
    Nem értek egyet azzal, hogy kicsiben nem érdemes elkezdeni a befektetést. Mert így egyszerűen a kicsiből sohasem lesz nagy.
  • SingleDad
    Köszönöm Miklósnak a cikket és SeMester-nek a hozzászólását. Részben magamra ismertem és megtettem a szükséges lépéseket. Félóra volt számomra az online számlanyítás. Még egyszer köszönöm, csak így tovább!
  • Cirmi
    @Sanyika: Granit Felemelo Betet 6 honapra, 1. ho 0,8%, 2. ho 1,1% 3. ho 1.5%, lakasnyi arnal mar havi 15-30 ezret hoz.
  • Szabolcs
    Gauchos
    2019-07-30 at 07:46

    Dehogynincs államapapír. Te viszont pozitív hozamot akartál, na az viszont nincs! Banki meg még jobban bukó.
    Ha a kockázatkerülő, akkor gyűjti a papírpénzt egy ládában. Hozama ugyan nincs, de la. nem bukik.
    Ez a bajuk ott is akiknek van pénze. Vagy elköltik ingatlanra… vagy más reál cuccra, ezért emelkedett meg minden commodity/property jellegű cucc ára, a részvény/kötvény áremelkedés mellett.

  • Gauchos

    Köszi az infót. Akkor ezek szerint csak simán készpénzben érdemes tartani eurót és/vagy dollárt.
  • Egy távoli rajongó
    Kedves Miklós,

    elnézést ha megbántottam, nem állt szándékomban.
    Annyit írtam, hogy ne legyen arrogáns és lekezelő az Önnel egyet nem értőkkel.
    Emellett leírtam kb. négy-öt dicséretet, elismerést, tiszteletet, amit komolyan is gondoltam.

    Remélem nincs harag.

    Egy távoli rajongója.

  • Szabolcs
    Gauchos
    2019-07-31 at 11:17

    Ezt én nem mondtam, ez a Te következtetésed. 🙂

  • Számlanyitó
    A cikk miatt ma rávettem magam és elmentem a MÁK-hoz számlát nyitni. Az Erzsébet térnél 20:00-ig nyitva van, 5 percet vártam, nem volt 10 perc mire végeztem. Pedig ez volt az egyetlen kifogásom, hogy miért ne.
    Köszönöm a cikket, holnap már veszek is PMÁP-ot.
  • Szilveszter

    A készpénzben tartott eurónál jobb alternatíva, ha mégiscsak lekötöd, persze nem külföldön. Itthon még kapsz rá jelképes, de értelmezhető nagyságú kamatot.

Vélemény, hozzászólás?

A megadott név fog megjelenni, ezért érdemes nem a valódi nevedet megadni a hozzászóláshoz.

A hozzászólás előzetes moderáció után fog megjelenni.

Figyelem: FIREFOX böngészővel gondod lehet a hozzászólás elküldésével. Használj másik böngészőt a hozzászóláshoz, amíg ki nem javítják a hibát.

 karakter még felhasználható

A hozzászólás elküldésével hozzájárulsz, hogy az IP címed technikai okokból tárolva legyen. Ha ezt nem szeretnéd, ne küldd el a hozzászólást. Kérésre a hozzászólást töröljük az IP címeddel együtt.