Kell-e garázs?
Dávid családgyarapodás előtt áll és arra kíváncsi, vajon érdemes-e egy házba garázst építtetni. Visszautal arra a cikkre, amiben arról volt szó, mennyibe is kerül évente egy felesleges vendégszoba vagy kacatgyűjtő helyiség. Ez utóbbi fenntartása jellemzően többe kerül, mint a benne tárolt kacatok összértéke, olcsóbb lenne mindent kidobni, ami már nem kell, mint tárolni.
(Érdekes visszaolvasni, hogy három éve még 300 ezer forintos négyzetméter-árakkal számoltunk és 3,25%-ot hozott az állampapír az infláció felett, de ezt csak így zárójelbe. 🙂 )
Mivel lassan autó is kell és ház is, Dávid azon morfondírozott, megéri-e a 18-25 négyzetméteres garázs, ami ma már alsó hangon is (közel) tízmilliós tétel, ha a ház lesz ennyivel nagyobb a garázs miatt.
Ennek éves kamata pedig félmillió forint és akkor a fenntartási költségekről és felújítási költségekről még nem is beszéltünk. Dávid azt számolgatta, megtérül-e ennyi pénz valaha is, még akkor is, ha az autó sokkal többet veszít az értékéből a szabad ég alatt.
Arra kért, írjak erről egy cikket, hogy segítsek dönteni. Hát, rajtam ne múljon, mindent a közért.
(A kérdésfelvetésből arra következtetek, hogy az anyagi fedezet meglenne egy garázsépítéshez, illetve használt ház vásárlásánál is nem az ötmilliós Kádár-kockákban gondolkodnak. Tehát nem az a kérdés, hogy akkor is legyen-e garázs, ha nem telik rá, mert akkor a válasz egyszerű: nem. Továbbá a telek mérete vagy egyéb adottságai sem akadályoznák a garázsépítést. Szintén nem az a kérdés, hogy a gyereknek legyen-e külön szobája, vagy az autónak. Én úgy értelmezem, hogy anyagi keret lenne a garázsra, csak kérdés, megéri-e. S nem a nyugdíjmegtakarítás terhére tartanék fenn garázst, ahogy autót sem.)
Nos, egyrészt Dávidnak mindenben igaza van. Nem, nem éri meg a garázs. Ahogy maga az autó és a ház sem, ha anyagi oldalról közelítem meg a problémát.
Azonban felmerül a kérdés, miért is akarok házban lakni, ha ugyanúgy az utcán (vagy a kertben) áll az autóm, ugyanúgy kapargatom róla a jeget reggelente télen és nagykabátban vacogok az első 10 kilométeren, illetve egy hatvanfokos kazánba szállok be nyaranta, mintha egy lakótelepen laknék a nyolcadik emeleten?
Részemről én nem laknék olyan magánházban, ahol nincs normális garázs. Amikor arra áldozok rengeteg pénzt akár vásárlásként, akár bérlésként, hogy egy normális helyen egy normális házban lakjak, ráadásul legyen autóm is, akkor nem akarok az utcán parkolni.
A garázs pont olyan kényelmi dolog, mint maga a ház vagy az autó. Házat sem azért veszek, mert olcsóbb benne lakni, mint egy lakásban és autóm sem azért van, mert olcsóbb lenne, mint a bicikli vagy a BKV.
Csodálkozom is, hány ház van a környékünkön, amit százmillió forint felett árulnak meg havi 350-400 ezer forintért akarnak kiadni és a hirdetésben csak udvari autóbeálló van, meg parkolás az utcán. Vajon ki veszi meg ezeket ennyi pénzért garázs nélkül? Aki százmillió felett költ házra ezen a környéken, ott jellemzően már két autó is van a családban.
Ha spórolni akarnék, nem a garázson spórolnék, hanem magán a házon. Vennék sorházat, lakást kertkapcsolattal, vagy akármi mást. Egy lakásnál nem zavarna, ha az utcán kellene parkolnom, hiszen tudom, hogy a felét sem költöttem rá, mint egy házra költöttem volna.
(Egyébként 5-600 ezer forinttól már lehet kapni hőszigetelt kerti garázsokat, amik messze nem annyira jók, mint egy házban lévő, így némileg fűtött garázs, de kompromisszumnak talán megteszi.)
Röviden nekem ennyi a véleményem a kérdésben. 🙂
1.)
Ok, veszel egy szép házat, pár száz nm kertel. Ahhoz kell fünyiró, kapa, kasza, gereblye, kislétra-nagylétra, locsolótömlő, medence, kertibútor, + a családnak 4-5 bicikli, sífelszerelés, görkorcsolya a gyerekeknek … stb.
Ezeket még az autó mellet is nyugodtan lehet a garázsban tárolni (jobb esetben). Roszabb esetben max 1 év múlve lehet menni a praktikerbe kerti faházért (többször tapasztaltam)
2.)
A garázsban tartott autót nem véletlenül tartja többre a piac.
Egyre több új hegyén-hátán sorházas környéken látom hogy a lakásonként 2-3 autóval az utcai parkolás csődöt mond. a 1,5 sáv beszűkül a felére és akkor lehet centizgetni + szétb*ni a füvet
3.)
Köztes megoldás a fedett kocsi beálló, elég sok helyen látni, hogy még ha van is garázs inkább ezt használják (kényelem / lustaság), ez utólag is könnyen megoldható
Ház esetén garázs alap.
És mehet bele az mx5 vagy egy tinikorú 911-es.
Az már egy másik kérdés (értsd: egy másik poszt témája lehetne), hogy ha netán a közösségi autózás leváltja a saját autót, ami ifjabb kollégáim szerint egy évtizeden belül megtörténik (amit vagy elhiszek, vagy nem), akkor mi lesz a rengeteg privát garázzsal, akár egy családi háznál, akár egy társasháznál. Elértéktelenednek? Vagy mondjuk a társasház leszerződik Greengoval és közösségi garázst csinál a teremgarázsból?
Rengeteg olyan garázs van szerteszét, amit még akkor építettek, mikor nem ekkora autok voltak, mint most és ha Te a olyat szeretsz, ami 5m hosszú, sose férsz majd bele.
Ki tudja, mit hoz a jövő, lehet, hogy 30 év múlva már repülő őnvezető helikopterek lesznek mindenkinek, ami nem fog beférni.
Dugó nem azért van, mert mindenki a saját autóját használja közösségi autó helyett, hanem mert mindenki ugyanakkor akar bemenni autóval a munkahelyére, meg elvinni a gyereket iskolába, szintén autóval.
Ha az emberek nem változtatnak a szokásaikon meg elvárásaikon, akkor pont annyi vagy közel annyi közösségi autó kellene, mint privát, hiszen az emberek 85%-a reggel fél nyolc és kilenc között meg 16:30 és 18 óra között akar magának egy autót, amit használhat, s legyen tutira szabad autó a (nagyon) közelben ebben az idősávban. S hol parkolna ennyi közösségi autó az utcákon és tereken?
Változást az hozna, ha az emberek nem akarnának autóval munkába járni meg a gyereket is el tudnák vinni mással is, mint autóval. (Remek kezdés lenne a dugódíj bevezetése meg a parkolók számának folyamatos csökkentése.)
Esetleg nőne a home office aránya meg az iskolabuszok elérhetősége.
De mindehhez semmi köze nincs a közösségi autózásnak. Az jelenleg inkább a taxi alternatívája. Aki nem akar autót fenntartani, csak mert néha kell neki, az eddig taxival járt, most választhatja azt is, hogy megosztott autót vezet.
Nekünk (építkezés előtt állunk) a generálos +4 milliót mondott, és 22 nm-ről van szó, nem többről, szigetelt garázskapuval.
De volt olyan is, hogy vidéken lakást béreltem (garázs nélkül) és úgy ráfagyott a jég az ablakra, hogy meleg vízzel kellett leolvasztani és sajnos berepedt a szélvédő, amit cserélni kellett.
Minden ingatlan végső soron befektetés és a garázs szerintem olyan, amelyik megtérül.
Persze nem feltétlenül kell a ház alá tenni, lehet egy kerti faház is. A lényeg, hogy
– ne essen a hó a kocsira
– lehetőleg legyen fagymentes (de ez esetleg feladható)
– ne vágja le a kert funkciót pl. egy széles szervizúttal.
Ha persze úgy élsz, mint én (kocsi nélkül), akkor ne építs garázst, mert úgyse fogod használni, de nyilván a cikk nem ilyen esetről szól.
Garázs kell bár szerintem a mobil garázsok megérik nem adnék építetéskor 8-10 milliót pluszba a garázsért.
Egy volt munkatársam pár éve a IX. kerületben lakott, mikor autót vásárolt, számára nem csak azért volt evidens, hogy teremgarázs helyet bérel, mert nincs túl sok hely a környéken, hanem parázik, hogy kint nem marad épségben a kocsija (nem egy túlzottan értékes autót kell elképzelni). Szűk utcák, szűk parkolóhelyek, ahol meghúzhatják, rengeteg kocsma, ahonnan hazafelé tartva kárt tehetnek benne a részegek.
Garázs nélkül, hogy alapít valaki garázscéget és lesz milliárdos mint Bill Gates ? 🙂
És garázs se.
Eredetileg panel-gyerek vagyok, ott sem volt.
Az autó használati tárgy, nem szobadísz, mindegyik kint áll. A jégkaparás/kemencébe ülés pedig nekem spec. segít arra is emlékezni, hogy honnan jövök.
Amúgy a garázsos autók sokkal rohadósabbak, csak szólok.
Aki pedig forró vízzel olvasztja le a jeget télen a kocsiról és meglepődik, hogy a szélvédő (mint a rádió reklámban: PÁKK!!!) cserés lesz, az nagyon jól tette, hogy eladta és nem tart autót. 🙂
Természetesen nem kell velem egyetérteni.
Jut eszembe: a házunk alatt volt garázs, mikor vettük, azt hiszem egyszer álltam is bent, de macera volt mindent nyitogatni, meg vigyázni az autó körül matatáskor, így tároló/kazánház lett belőle…
Sajnos a környéken az építtető Velorexekkel számolt, amikor a garázs szélességét méretezte. Plusz: nem számolta bele, hogy a garázsajtó 10-10 centit elvesz mindkét oldalból…
Emiatt a kocsim be se fér a garázsba, és az egyik szomszéd házban – ahol dupla garázst csinált a kivitelező – egy SUV és egy Smart feszeng egymás mellett, úgy hogy csak az egyikbe lehet szűkösen beszállni.
Ha majd magamnak építem a 3 méter széles garázst, akkor majd fogom használni, addig nem, eláll az udvaron vagy az utcán a kocsi. Kibírja, használati tárgy.
Kiszámoló, használt, 5-6 misi árú (újonnan 18-20) VOLVO V60 PHEV megtérülésről nincs kedved cikket írni? 😉
Az alsó hangon 10 mFt-os garázs azért egy nagyon erős túlzás. A Renovart 15 mFt-ért már egy 48 nm-es kis családi házikót épít fel Neked. Ahhoz képest egy tök üres garázst 10 mFt-ért kicsit soknak tartok.
A legolcsóbb tartós megoldás egyébként egy betongarázs, ami mai árakkal számolva, cakk-pakk kb. 1 mFt-ból kijön. A jófogáson találsz újat is, használtat is.
Én 7 éve 200 e-ért vettem egy használtat, kétszárnyú ajtóval együtt. A lemezalapot sk megcsináltuk 80 ezerből. A szállítás volt csak némileg macerás, mert egy speciális Kamaz kellett hozzá, és a garázs szélessége miatt útvonalengedély, felvezető autó, miegyéb kellett…volna. 🙂 Hajnalban leszállították 40 ezerért, egy daru pedig átemelte a lemezalapra 60 ezerért. A spéci tetőszigetelő 60 ezerbe fájt. Jövőre tervezem a kétszárnyú ajtót lecserélni billenőkapura, meg egy 4-5 centis szigetelést szeretnék még rádobni.
Én 10 milliót arra mondtam, ha maga a ház lesz nagyobb 25 négyzetméterrel a garázs miatt.
Szerintem a közösségi autó azért csökkenti esetleg a dugókat, mert a kocsihasználat és a költsége között van közvetlen cash-flow kapcsolat, jobban érzi a felhasználó, hogy mennyibe kerül, és inkább megy tömegközlekedéssel.
Kiszámoló, a kalkulátorodba beleteszed az autó költségek közé a garázs amortizációt is?
Unemployed: az állófűtés nem sokat segít nyáron.
Gerfalcon: négyévszakos gumi és megspóroltál magadnak egy csomó helyet, időt, energiát, pénzt és odafigyelést. Nekem qrvára bevált, hihetetlenül kényelmes és problémamentes.
Tíz év múlva az is elképzelhető talán, hogy megcsinálnak valami önvezetőt. Akkor tényleg nem lenne értelme autót tartani, ha az önvezető taxi 5 percen belül a házad előtt van, és ezek nem is parkolnának az utcán, hanem mindig vennék fel az új utast, és csak alacsony kihasználtságnál menne vissza egy részük a központi garázsba.
Persze a csúcsidejű kihasználtság ezekkel is kérdéses, hogy hogyan lehet gazdaságosan megoldani, hogy reggel, este egy csomó autó álljon rendelkezésre, amikor mindenki menni akar, és aztán nap közben jóval kevesebbre van szükség.
Pénzügyi szempontból nézve: nagy értékű (10+ milla) autónak megér(het)i a garázs, olcsó autónak nem. Én speciel nem áldoztam volna rá a telekből, hogy az autónak házat építsek rá (a fél kertet le kellett volna kövezni miatta, mert a ház mellett nem engedik a garázst, csak hátul.) A kocsibeálló főlé tettem egy pergolát, arra borostyán fut. Szebb, mint bármilyen könnyűszerkezetes megoldás, és olcsóbb is.
Ha a ház része, akkor is baromi sok érte a 10 millió. Legalábbis egy tök alap garázsért nagyon sok. A már említett Renovartnál van egy adott típusház, hozzáépített garázzsal, és anélkül is. Az árkülönbség 3,5 mFt (csak felcserélték az árakat, mert a garázs nélkülit jelölték meg drágábbnak).
Társasházban is érdemes garázst venni (ismét: csak ha erőlködés nélkül belefér!), hisz ugyanazt a kényelmet adja. Ráadásul a népszerű budapesti kerületekben az áruk is folyamatosan nő. Egyelőre, legalábbis.
Rengeteg országban van ilyen, leinted az út szélén a kisbuszt és elvisz, ahová mész, illetve a többiek mennek. Másik verziója, hogy adott útvonalon megy, de bárhol megáll felvenni vagy kirakni az utasokat és kb. kétpercenként jön egy.
Annyi lesz az újdonság, hogy nem sofőr van, hanem gép vezet.
De ha nálunk most sincs iránytaxi, pedig lehetne, csak mindenki a saját autójával akar egyedül menni, akkor is, ha az utcából másik négy ember is ugyanarra megy, ugyanakkor, külön autóval, akkor mi változna meg, ha csak a sofőrt cserélik automatára?
Még a kollégáim is mind külön autóval jártak annak idején, pedig a bicskei elhozhatta volna a budaörsit meg a XI. kerületit, mert egyszerre jöttek meg mentek és nem, nem kellett a gyerekért sietni munka után.
De nem, mindhárom külön autóval jött, mindhárom fizette a teremgarázst a cég alatti parkolóházban.
Ezen mit fog változtatni az önvezető taxi?
Vagy ugyanez h a szauna árából x évig kondibérletet vehetnék, de nekem megéri a milliókat h telente 5x pucéran átsétálhatok a saját szaunámba.
Szóval esetleg valami számítás jöhetne ha lehet amellett h nem szeretsz jeget kaparni 😉
Köszi!
Ha spórolni akar, miért vett 20 milliós autót?
Ha az autón nem spórolt, miért az abroncson akar?
Ha valaki 70-100 milliós házat vesz, meg mellé autót tart fenn, miért a garázson akar spórolni 500 ezret vagy 10 milliót?
De igen, valóban szubjektív lett, mint írtam is, hogy ez az én véleményem.
Itt nem messze tőlünk eladtak újépítésű lakásokat (két-két lakás egy-egy kockában) pár éve egy vagyonért. A mellette lévő kertes házakat garázzsal is pont annyiért árulták akkoriban, nem is értettem, ki veszi meg ezeket ennyiért.
Aztán kint állnak az autók az utcán, a kerékpárok és a rollerek szanaszét dobálva az udvaron, mert se garázs, se tárolót nem kaptak azért a rengeteg pénzért és hely sincs építeni. Arra gondoltam, hogy normális, aki ilyet vesz, amikor rendes házat is kapott volna hasonló áron, vagy max egy kicsit drágábban?
A “kulcsrakész” fogalma azért nem teljesen helytálló náluk, hiszen az árban szerintem a mai napig nincs benne az alapnak számító beépített szekrény, konyhabútor, a gáz engedélyeztetése, a közművek rácsatlakoztatása a házra, stb. De még így is az egyik legolcsóbb cég. Én 7 éve építtettem velük a 71+4 nm-es házamat 10,5 millióért. Picit fapados, de lakható. Erre még kb. 3 milliót kellett költenem, hogy az én – egyébként igen szerény – elvárásaimnak megfeleljen, és a hivatalos ügyeket is elintézzem.
1) Az iranytaxi rossz példa, egyrészt általában olyan feljődő világbeli nagyvárosokban van, ahol rossz a tömegközlekedés és azt egészíti ki. Budapest nem ilyen. Egyébként is a tömegközlekedés része, nem ad erős garanciákat indulásra, érkezésre. Egy jó közösségi rendszer majd fog.
2) Amíg az embereknek az van a fejében, hogy kell saját autó, addig ez a közösségi rendszer nem fog elterjedni, hiszen ha van saját autó, akkor sok szempontból logikus, hogy azt használd mindenkor. A kérdés az, átbillen-e ez egy olyan helyzetbe, amikor az átlagember azt mondja, nem kell saját autó, használom a közösségit. Ez nem Magyarországon fog először megtörténni, ha megtörténik, hanem a gazdag országokban. Hozzánk majd csak átterjed némi késéssel. Továbbá, szerintem kell hozzá generációváltás is, mert aki a sajátautós világban élte le az élete nagy részét, annak ez elképzelhetetlen váltás.
Az igazán profik ház helyett sátrat vernek, a fekete övesek pedig már csak egy barlangot keresnek a hegyekben. Ott ráadásul akár jól el is lehet dugni az így megspórolt tíz- és százmilliókat, aranyrudakat – sem az állam, sem más nem nyúlja le -, illetve elbújni a világvége esetén elszaporodó zombibandák elől. Kivéve, ha azoknak túl jó a szaglásuk és nyomkereső képességük – ezt nem tudom. Össze is kötöttük ezt a bejegyzést az előző, mulatóssal. 🙂
A régebbi cikkek sokkal jobban tetszettek!
De miért lakjak kertes házban, ha azon spórolok, amihez nem is kell ház?
Csak annyit írtam, ha nem akarok garázst, vagy nem akarok kiülni a kertbe, akkor minek veszek házat?
Nem veszek kerti bútort, mert kétszázezer forint. De akkor mi a túróért vettél kertet? Miért nem azon spóroltál, hogy maradsz a lakásban?
Trapézlemez 75 ezer, faanyag kb. 1-2m3, igény szerint, az 70-120 ezer, beton 50 ezer kb.
De ha nem tetszik a trapézlemez, akkor tégla, ~150 ezer ha extrát akar. 25 a tető, faanyag nyilván kevesebb, legyen 35 ezer + vakolat stb. legyen 150 munkadíjjal, nem hinném hogy több lenne.
De a tuti, 60cm-enként fa oszlopok, közé hungarocell, bevakolod oszt kész 😀
Akkor sem több milliós tétel, az már csúnyán lehúzás kategória. De jobban belegondolva, ha valaki nem akar utánajárni minimális szinten, hogy megtudja, teljesen felesleges egybeépíteni a házzal, sokkal jobb külön felhúzni – ettől még csatlakozhat a házhoz -, csak okosan kell építeni, akkor húzzák csak le 10 millióval, így mulatnak a gazdagok 😀 😀 😀
Fűtött garázs felesleges extra, nem használod ki soha az életben. Extra hőszigeteléssel nem fog kihűlni, de ha még mindig fázik az úri fenék, minimál fűtéssel.
Sajnos sokan, amikor elkezdenek jobban keresni, akkor már ülnek is a kocsiba, és nem hajlandóak kiszállni belőle, hiába építik át pl. a kikötő melletti hidat, aztán araszolunk a dugóban.
Szerencsére Sagan, a helyi bicajos superman, miatt egyre többen tekernek. Elég durva kimenni még hétköznap is a Ligetfalut átszelő töltésre, mert konkrétan tömve van.
Ja, évek óta jártam gasztroenterológushoz, aztán elkezdtem tekerni, és elmúltak a panaszaim. Nem vagyok a drótszamár Paganinije, de havi 200-300km megvan. Csak az idegesít h nem előbb kezdtem, de “utólag már sopánkodni kár…..”
Átbilleni akkor fog, ha 5 percen belül az esetek 99%-ában a ház elé tudok rendelni egy önvezető autót. Ebben az esetben átbillen, mert így értelmetlen lesz a saját autó fenntartása (illetve csak presztízs, nem praktikum), mert egy flottacég várhatóan olcsóbban ki tudja hozn az autó üzemeltetést, mint az átlagember, akinek 90%-ban kihasználatlanul áll a saját autója.
A fűthető garázsnak nincs sok értelme, ennek ellenére nálunk van radiátor, amit csak időnként kapcsolok be, de az építéskor nem volt extra nagy költség volt felesleges radiátorunk amit fel tudtunk használni. És tényleg kb 10 millió az ára, anyagilag nem éri meg, de nagyon kényelmes, és az EV autót is könnyebb így tölteni, semmi plusz kialakítás nem kellett.
Igaza van Miklósnak mindenben. Aki feleslegesnek találja a garázst annak minek ház/kert/kocsi stb. folyt.
Korábban társasházban laktam, ahol volt garázsunk de csak egy autónak, és így is állandó volt a probléma, hogy a második kocsival hova ne álljak, mert kinek mi a kialakult parkoló helye. És ez nem a belvárosban, hanem a II. kerületi Kuruclesi úton.
Szóval a használható garázs mindenképpen jó és kényelmes