Így változik a világ

Ha ma bárkit megkérdeznénk, melyek a leghatalmasabb cégek a piacon, mindenki a Facebookot, Google-t, Amazont és az Apple-t emlegetné és nem is ok nélkül.

De vajon mi lesz velük öt vagy tíz év múlva?

Vajon ki volt az amerikai tőzsde koronázatlan királya hét éve? Ma már kevesen tippelnének rá, de az Exxon Mobil olajipari vállalat, ami idén várhatóan egymilliárd dolláros veszteséget fog termelni a 2008-as 46 milliárd dolláros nyereség helyett. A cég (illetve az elődje) közel száz éven keresztül volt a Dow Jones index oszlopos tagja, ahonnan kikerült a múlt hónapban.

Az S&P 500-as indexben pedig évtizedeken át az első három hely valamelyikét foglalta el. 2012-2013-ban az Apple megelőzte, de a többiek (Microsoft, Google és társaik) messze mögötte voltak piaci kapitalizáció tekintetében.

Ma a 36. helyen az indexben csak 0,54%-os súllyal bír.

Pedig minden olyan szépen nézett ki néhány éve. A világ növekvő népességének egyre több kőolajra és gázra volt szüksége, úgy tűnt, semmi nem állítja meg a céget, hogy még nagyobb gigász legyen a piacon.

Mivel a cég hit abban, hogy egyre több kőolaj kell a világnak, rengeteget ruházott be új kőolajmezőkbe, ami viszont nagyon megdobta a cég adósságállományát.

S ha igaza lett volna, még mindig hatalmas cég lenne. Amit nem látott előre sem ők, sem a befektetők, az a klímaválság miatti keresletcsökkenés és a palaolaj kitermelésének a térnyerése.

A bukásának egyéb okai is voltak, de ami igazán izgalmas, milyen gyorsan milyen hatalmasat fordult a világ.

2010-ben a legnagyobb cég az Exxon volt, utána lemaradva az Apple, utána a Microsoft, Berkshire Hathaway, General Eletric, Wal-mart, utána kakukktojásként a Google, majd Chevron, IBM, Procter&Gamble.

Vagyis a 10 legnagyobb cégből kilenc valami konkrét terméket árult és egyedül a Google volt az, ami kizárólag adatokkal kereskedett. A 9 cégből is egy cég árult szoftvereket, kettő elsősorban elektronikai eszközöket gyártott, az összes többi hagyományos cég volt, ebből is kettő olajipari cég.

Mára túlsúlyba kerültek a top 10-ben azok a cégek, amelyek vagy a felhasználóik adataiból élnek (Facebook, Google), online áruházat és online felhőszolgáltatást biztosítanak (Amazon) vagy banki szolgáltatást adnak (Visa).

A 2010-es Top 10-be még egy olajcég befért, a Chevron, ő most a 46. az ötszázas listában. A Wal-mart csak egy kicsit járt jobban, ő a 29., a General Eletric pedig a 119., az IBM pedig az 58.! Pedig ezek a cégek évtizedeken át ott voltak az élbolyban, jellemzően az első tíz között.

Vajon hogy fog változni hét vagy tíz év múlva a legnagyobb cégek listája? Még hét-nyolc éve is készpénznek vettük, hogy a nagy olajipari cégek mindig ott lesznek a legnagyobbak között, ahogy most készpénznek vesszük, hogy a felhasználók adataiból élő cégek az egyik legnagyobbak a világon.

De mi lesz a helyzet 2030-ban? A választ nem tudom, sőt nem is sejtem, de lehet, hogy ahogy sokan meglepődtek a cégek mai sorrendjén, akik 2013-ban akarták kitalálni, mibe fektessenek akkor, könnyen lehet, hogy mi is rá fogunk csodálkozni a legnagyobb cégek sorrendjére tíz év múlva.

Share

51 hozzászólás

  • Kiszamolo
    Nacionalista, én sem értek egyet pl. az elektromos autók ingyen parkolásával, mert miért is? Azért van parkolódíj, mert kevesebb a parkoló, mint az igény. Mindegy, hogy elektromos vagy dízel foglalja el a parkolót. Dettó ez a dugódíj. Azért kell, hogy senki ne akarjon autóba ülni. Semmilyenbe.

    De azzal nem értek egyet, hogy ha valakinek csak egy szakadt 20 éves autóra telik, de abból dízelt vesz, mert abba olcsóbb tankolni, akkor neki engedjük meg, hogy annyit kormoljon, amennyit csak akar. Még egyszer: nem alapjog az autózás és még csak nem is létszükséglet, hanem konkrétan egy luxustárgy. Legyen fontosabb a többiek egészsége, mint az ő kényelme.