Elektromos autó vitafórum

Olyan heves vita alakult ki az előző cikk alatt az elektromos autókról, pontosabban azok használhatóságáról, hogy gondoltam egyszerűbb egy kis cikket írni róla és akkor nem azt a topikot offoljátok szét. 🙂

Felmerült, hogy annyi töltő a világon sem lesz, ahány elektromos autó, hogy még öt Paksot kell építeni, hogy nem bírja el a hálózat a sok töltő autót, másfél nappal tovább tart az út a sok töltés miatt és a többi felvetés.

Mivel kevés embernek van elektromos autója ellenben sokaknak véleménye, viszont többen vennének majd valamikor, talán nem felesleges ezekre a kérdésre válaszolni.

Az elektromos autó használata egy rémálom volt, három éve írtam is róla egy cikket, valóban teljesen használhatatlan volt városon kívül, de mindezt legalább aranyáron kaptad. Persze zárt csoportokban le lehetett írni, hogyan jutott el mégis valaki mellékutakon 65 km/órával akár kétszáz kilométerre is, ha nem kellett fűteni és az eső sem esett. De az túlélőtúra volt csak nagyon fanatikusoknak.

Kalandjaim az elektromos autóval

A kulcsszó azonban a volt. Amikor a fenti cikk született, az egész Alföldön volt összesen két darab lassú töltő(!!!) és a legnagyobb akkumulátorú autó a 30 kWh-s Nissan Leaf volt a 35 millió forint alatti ársávban.

Így esélyed sem volt, hogy elmenj Békéscsabára, arra meg végképp nem, hogy két óra múlva indulj is vissza Budapestre. Mivel Békéscsabán akkor semmilyen töltő nem volt, konnektorról egy este alatt tudtad feltölteni az autódat és reménykedtél, hátha kitart a szufla Budapestig. (Jellemzően nem.)

Csak azóta nagyot fordult a világ, még ha nem is elég nagyot.

Ma, három évvel később száznál jóval több töltő van csak az Alföldön, egy részük villám és félvillám töltő, az új elektromos autók akkumulátorai pedig minimum 40 kWh-ak (kivéve néhány miniautót), de már jellemzőbb az 55-64-es aksiméretek, a jövőre érkező autóknál pedig a kisebb akkumulátor lesz az 58 kWh, ami egy-másfél éve még a nagy méretű aksit jelentette.

A példa kedvéért az új VW id3 közepes akkumulátorral autópályán 278-444 km-t tud megtenni a sebesség függvényében, egy friss hatótáv teszt erre. S ez csak a közepes akkumulátor teljesítménye.

Mivel egy elektromos autó nem nagy hidegben, nem 140 km/h-val 12-15 kW-t áramot eszik meg, egy ilyen autóval ma megállás nélkül elmész egy Budapest-Szeged távot. Ha mégsem, mert mondjuk nagy hideg van, már akkor sincsen baj, Kecskeméten, Balástyán a pálya mellett is van villámtöltő, amivel 10 perc alatt a hiányzó töltést belerakod az autódba. Addig a család elintézi a folyóügyeit vagy benéz valamelyik boltba.

Ha pedig megérkeztél Szegedre, hogy a példánál maradjunk, vagy keresel egy villámtöltőt fél órára, vagy egy félvillámmal egy és negyed óra alatt újra teletöltöd az akkumulátort. Ha maradsz három-négy órát, akkor pedig bármelyik lassú töltő is megteszi. (A villámtöltők jelenleg 50-150 kW-ot tudnak belenyomni az akkumulátorba, a félvillám 22 kW-ot, a lassú töltő pedig autótípustól függően 6,5-22 kW-ot. 80% töltöttség felett a töltés sebessége lassul az akkumulátor kímélése érdekében.)

Alig van olyan ember, aki nem azért megy egy vidéki városba, mert dolga van ott. Rokonlátogatás, üzleti megbeszélés, kirándulás, vagy bármi. Ezért ez valami elképesztő időkiesésnek tűnik, de igazából nem az. Ott hagyod a töltőn az autót és mész a dolgodra. Ha kellően elég számú töltő van a városban, a legközelebbi utcai töltő 5-10 perc sétára van az úticélodtól.

Gyakori ellenérv, de hát mindenki egyszerre akar tölteni majd az autópályán és sorban kell majd állni.

Aki elektromos autót használ, az másképp gondolkodik, mint a hagyományos autósok, akik majd akkor tankolnak valahol, ha éppen kiürült a tank. Ha tudom, hogy holnap vidékre kell mennem (vagy bármikor hirtelen vidékre kellhet mennem), akkor előző este teletöltöm az autót, így általában egyáltalán nem kell megállnom tölteni útközben. Se nekem, se a többi elektromos autósnak.

De ha mégis, a jelenlegi töltőhálózat elégséges ahhoz, hogy ne kelljen várnom. Különösen azért sem, mert látom a mobilapplikációban, hogy foglalt-e az adott töltő, amit kinéztem magamnak. Ha most lett foglalt, akkor megyek a következőhöz.

Ha hamarosan a 80 kWh feletti aksik lesznek az alap akkumulátorok, egy átlagos magyar vidéki úton egyáltalán nem kell majd tölteni, mert oda-vissza megjárod egy töltéssel az esetek nagy részében, hiszen nagyon ritkán teszel meg napi 450-500 kilométernél többet országon belül.

Az pedig csak árazás kérdése, hogy az autópálya mellett lévő töltőket senki ne akarja fél óránál tovább lefoglalni.

Na jó, de a mérhetetlen időkiesés, amit a töltés okoz.

Vicces dolog ez. A statisztikák szerint az emberek cirka napi négy órát tévéznek, három órán keresztül interneteznek, de még a kávézásra sem sajnálnak fél órát naponta, de ha útra kelnek, minden másodperc számít.

170-nel mennek az autópályán, öt méterre a másik mögött, képesek meghalni és még másik öt embert megölni, csak hogy hat perccel hamarabb érjenek Kecskemétre. (Mert ennyit jelent időben ez az agyhalott viselkedés. Csak még soha nem gondolkodott el ezen az, aki ilyen agyatlan módon közlekedik.)

Fizikából felmentetteknek írtam ezt a cikket régebben, úgy tűnik, a magyar autópályákon jóformán csak ők közlekednek:

Mennyit nyersz vele?

A fenti cikkben is le van írva, de azért kiemelem: ha 180-nak tépsz le Budapestről Szegedre, ész nélkül fékezve, gyorsítva, anyázva, másikra tapadva, villogva az autópályán vagy 90-nel csordogálsz a kamionok után és fütyörészve nézelődsz, mindössze 40 perc a különbség. Ha egyáltalán megérkezel valaha is, az első esetben szétfeszült, kimerült állapotban érkezel, a másik esetben pihenten.

S hiányzik az a negyven perc az életedből? Egy órával kevesebbet pörgesd aznap a Facebookot és még gazdagabb is lettél bő negyed órával. De tudok más megoldást is: indulj el hamarabb.

Tényleg akkora cucc, ha évente háromszor negyed órával később érsz oda valahová? Ha töltéssel együtt 40 perccel lassabb vagy? Mikor lettünk ilyen betegek, hogy miközben az egész életünkben tékozoljuk az időnket, a tévé és az internet rabjai vagyunk, de az utakon agyhalott zombiként csörtetünk, mert nekünk valami ropppppant sürgős dolgunk van az életben és minden perc drága, ha éppen úton vagyunk?

Az a nagy időveszteség, amiről mindenki beszél, nincs meg, illetve egyáltalán nem olyan vészes, mint azt sokan gondolják. Főleg, hogy a legtöbben egyébként is megállnak hosszabb táv mellett,  főleg, ha gyerekkel utaznak, lényegtelen, hogy akkor töltesz-e autót 15 percet vagy csak úgy megálltál. (Esetleg 25 percet töltesz, így tíz perccel többet pihen a család.)

Ráadásul ha nem vidékre mész, ahogy az átlag autósok 95%-a, az elektromos autódat otthon is tudod tölteni, este megérkezel, rádugod, reggel lehúzod a konnektorról és már mész is. Nem kell havonta háromszor elmenni tankolni és sorban állnod. Ez egyértelmű időnyereség.

Na de miből lesz elég áram ennyi elektromos autónak? Öt Paks kevés lenne hozzá.

Az igazság ezzel szemben az, ha minden autó (3,8 millió darab) elektromos lenne, az csak 20-25%-kal növelné meg az ország áramszükségletét. Ráadásul az elektromos autók 95%-át éjszaka töltik, holtszezonban. (Vagy ha nem, könnyű erre rávenni a tulajdonosokat a megfelelő árazással.)

Sőt, lenne lehetőség arra is, hogy az elektromos autók az akkumulátorukkal kiegyenlítsék a hálózati ingadozást: felvegyék a napelemek termelte felesleget napközben és azt leadják este hatkor, amikor pedig a fogyasztás robban be, miközben pont már nem termelnek a napelemek. Nem túlterhelnék a hálózatot, hanem éppen fordítva, megóvnák a túltermeléstől is és hirtelen jött csúcsfogyasztástól is a hálózatot. Nagy segítség lenne 3,8 millió akkumulátor a hálózatra kötve. (A Nissan már régóta kínál ilyen lehetőséget az elektromos autóihoz, csak idehaza túl olcsó ehhez az áram, hogy megérje megvenni.)

Nem bírná a hálózat a terhelést. Egy elektromos autó annyi áramot vesz fel a konnektorból, mint egy villanysütő: 3-3,5 kW-ot óránként. Ha attól nem ég el a hálózat, hogy szombat délben mindenhol megy a villanysütő vagy a villany főzőlap (meg a mosógép, a tévé és a mikró is), a töltéstől sem fog. S újra: az időzíthető töltés miatt éjszaka tölthető az autó, amikor semmi más fogyasztó nem megy: se mosógép, se mikró, se villanysütő, se tévé, se világítás.

Na de ha mindenki tölt minden éjszaka. De nem tölt. Egy átlagautó napi 38 kilométert megy, vagyis nagyobb aksiméret mellett elég 10 naponta egyszer feltölteni. Másként fogalmazva, egyszerre a villanyautók tizede töltene.

Mi lesz azokkal, akik nem családi házban laknak? Több országban már a villanyoszlopoknál is lehet tölteni és nem lehet se családi házat, se társasházat építeni, csak úgy, hogy minden autóbeállóhoz legyen egy töltési pont. S még egyszer: egyszerre csak az autók tizedét kell tölteni statisztikai átlagban. Természetesen ez még most probléma egy lakótelepen lakónak, de akár tíz éven belül is megoldható lenne, ez is csak akarat kérdése.

Nem lesz elég töltő az országban. Miért gondolják azt az emberek, hogy az autók terjedésével nem fog nőni a töltőhelyek száma? Miután a drága kiépítés megtörtént, utána már haszonnal lehet üzemeltetni az ilyen töltőket. Ha üzlet lesz, lesz aki telepíteni fog további töltőket.

S a legfontosabb: idén kiugróan rengeteg elektromos autót adtak el Európában, ennek oka a törvényi változáson (CO2 flottaátlag az autógyártóknak) túl az igen bőkezű állami támogatások is. Így sikerült elérni az átlag 4%-os arányt!

Ha mától csak elektromos autót lehetne kapni újonnan, még 13 év múlva is az autók fele lenne elektromos, lévén ennyi az autópark átlagéletkora. Ha mostantól 10% lenne az elektromos autók aránya az új autók között, 13 év múlva kemény 5%-ot tennének ki az utakon. (Ha minden más változatlan maradna.) S még a 10% is nagyon messze van, valószínűleg legalább 2-3 év.

Akkor miről beszélünk? 20-35 évünk van még, hogy a vélt vagy valós problémákat megoldjuk a töltéssel, elektromos hálózattal és egyebekkel kapcsolatban.

A telefon aksija is meghal öt év alatt, az elektromos autókat is ki kell dobni öt év múlva. A telefon és az autó akkumulátora között annyi a hasonlóság, hogy mindkettő akkumulátor. Az akkumulátor öregedése egy létező probléma és amikor írtam arról régebben, hogy sok elektromos autó lesz gazdasági totálkáros 10-12 év alatt, mindenki nekem esett, hogy mert nem értek hozzá. Sajnos igazam volt, tényleg nagyon sok 2010-2013-as autóba drágábban kellene most akkumulátort cserélni, mint amennyit az egész autó ér. Maximum arra alkalmasak, hogy második autóként az iskolába elvigyék velük a gyerekeket, aztán szaladnak vele haza tölteni.

Azonban ez megint csak a múlt. Azok az autókban volt 18 meg 22-24 kWh-s akkumulátorok, amiknek 40% degradáció, vagyis kapacitásvesztés után már a vicc kategóriába süllyedt a hatótávjuk különösen télen. (Új korukban is csak városi rohangálásra voltak csak alkalmasak a kicsi akkumulátor miatt, lásd feljebb.)

A mostani 55-58 kWh akkumulátorok már jobb minőségűek, mint azok, kevésbé öregszenek és még egy 30%-os veszteség után is bőven használhatóak maradnak majd hatótáv szempontjából. Az akkumulátorok következő generációja akár két-három éven belül is már valószínűleg ki fogja szolgálni az autót egész életében, főleg ha 90-100 kWh-s akkumulátorokból lesz 60 kWh-s akkumulátor 18 év múlva, ami még mindig több, mint a mostani autók új kapacitása. De az se lesz baj, ha minden autó gazdasági totálkáros lesz 18 évesen, legalább nem lesz annyi öreg roncs az utakon.

Az elektromos autó is szennyez. Igen, lehet, de a legfontosabb, hogy máshol. Nem a zsúfolt városban, a dugóban állva ereget magából mérgező gázokat, gőzöket és rákkeltő kormot. Aki pedig a CO2 miatt aggódik, az ne bohóckodjon, üljön kerékpárra vagy buszra.

Az elektromos autó legnagyobb baja, hogy drága. Nagyon kevés ember engedheti meg magának, még komoly állami támogatás mellett is. Sőt, üzemeltetni sem olcsóbb, mint egy hagyományos autót, csak másképpen lesz drága. Nem üzemanyagra, hanem értékvesztésre és drágább beszerzésre fogsz többet költeni.

Most már megéri az elektromos autó?

S ne legyenek illúzióink: addig nem lesz szénné adóztatva az elektromos autó, amíg egy törpe kisebbséget jelent. Amikor kilencszáz milliárd forint körül van a költségvetés bevétele az üzemanyag jövedéki adóján évente (plusz az arra is rakodó áfa természetesen), akkor majd kitalálnak egy új adót az elektromos autóknak is, ha eljön az ideje. Jelenleg 10 ezer tisztán elektromos autó fut a hazai utakon, új és használt összesen. Ez igen kemény 0,26%-a a hazai járműparknak.

Sok embernek, akik egész nap az országot járják vagy hetente jár haza Hamburgból Nyíregyházára,  esetleg lakótelepen laknak, töltési lehetőség nélkül, nem alternatíva az elektromos autó. De sok embernek már most is lehet az, persze, csak ha van rá pénze.

Röviden, az elektromos autók lassan fognak elterjedni (ha csak nem lesz törvényváltozás), de a legtöbb velük szemben felhozott kifogás egyszerűen nem igaz. Egy részük soha nem volt az, egy részük meg már nem igaz. Egy 90-110 kWh-s akkumulátor, ami a jelenlegi fejlődést tekintve 3-4 év múlva már általános lehet, szinte mindenre elég lesz.

A vitának (ami sokak véleményével szemben nem veszekedést, hanem eszmecserét jelent) akkor van értelme, ha nem csak a saját véleményedet akarod hangoztatni, hanem nyitott vagy arra, hogy esetleg valami másképp van, mint te gondoltad. Pro és kontra is. Mielőtt hozzászólsz, nézd meg, más már leírta-e azt, amit írni akarsz, hogy ne legyen felesleges ismétlés.

Share

330 hozzászólás

  • deres
    vg.hu/gazdasag/gazdasagi-hirek/a-katasokat-segitene-az-iparkamara-3078074/ – erről nem lesz cikk?
  • Kiszamolo
    Deres, majd ha egy felvetésnél több lesz, majd írok róla.
  • nyman
    OFF
    Ha már vitafórum, Van egy fórum a redditen, ott szerintem hatékonyabb, mert ott nyomon lehet követni az előzményeket és kisregényt is lehet írni.

    reddit.com/r/kiszamolo/

    Bár ide is szerencsésebb lenne pl egy Disqus, mert ott is jobban követhetőbbek az előzmények, ágak, illetve le és fel lehet szavazni a hasznosakat, hülyeségeket.
    ON
    A témához nem tudok érdemben hozzászólni, eddig akárhányszor számoltam nem érte meg nekem, így nincs. Tanácsot meg olyannal kapcsolatban próbálok adni, ami nálam is működik.

  • Lili
    Na most mi a múltkor csináltunk egy Facebook csoportot is, azóta 27-en vagyunk benne, de nem akartam reklámozni. Jó ötlet a vitafórum, de a Facebook csoport előnye vitathatatlanul az, hogy élőben látni a válaszokat. Talán most jobban beindul ez is, elvileg bárki beengedhet tagokat, demokrácia van: https://www.facebook.com/groups/272809760708736
  • expect
    “Ha kellően elég számú töltő van a városban, a legközelebbi utcai töltő 5-10 perc sétára van az úticélodtól.”
    És van kellően elég számú töltő?

    “Balástyán a pálya mellett is van villámtöltő”
    És ez a többi pályán/pályarészen, autópályán kívüli utakon is ki van építve?

    “a legtöbben egyébként is megállnak hosszabb táv mellett”
    Csak a hosszabb táv az nem egy Budapest-Szeged. Egy két órás úton rohadt kényelmetlen megállni fél órára kényszerből.

    Mostanában sokszor gondolkoztam azon, hogy a következő autó elektromos legyen vagy hibrid és értem, hogy elvben az elektromos nagyon fasza és elvben alig van vele kényelmetlenség. Csak én inkább gyakorlatban szeretném ezeket realizálni, erre pedig még mindig éretlen a technológia. Talán majd 10 év múlva, ha normális hatótáv és normális villámtöltő hálózat lesz.

  • Kiszamolo
    Expect, mivel Szegedet 40 perc alatt keresztül sétálod egyébként is, igen, van elég töltő ehhez.

    Mint írtam, NEM kell megállni, maximum ha nagyon hideg van és sokat kell fűteni. S nem fél óra, 10 perc vagy negyed óra. S ha gyerekkel mész, úgyis megállsz, mert legalább az egyiknek pisilnie kell.

    Három év múlva minden jobb lesz, több töltő (mert azért sok a hiányosság, főleg autópályák mentén lehetne minden pihenőben legalább egy félvillám), nagyobb aksis autók és talán-talán olcsóbb is lesz, mert most még nagyon drága.

  • Szocske
    Idén végre felpörgött a MOL Next-e hálózat, gyakorlatilag az autópálya pihenokben levő MOL kutakon lesz töltő.
    Jelenleg is van töltő több autópályás Shell (M7 – 3 db, M3 – 1 db) Lukoil (M3 2 db), OMV (M1, M7 1-1 db) benzinkuton és néhány emobi töltő is további pihenokben. Autópálya lehajtotol 1-2 km-re levő Decathlon áruházak parkolóiban is van töltő.

    2 éve az volt a kérdés, hogy eljutok-e Miskolcrol Hévízre. Ma az, hogy melyik szolgáltató toltojet válasszam a kedvezőbb ár vagy hajszállal gyorsabb töltés miatt.

  • vendég
    Szerintem az elektromos autózásban már nagyon átesett pár gyártó a ló túlsó oldalára. Az akkumulátorok energiasűrűsége jelentősen nem nőtt, ellenben a piac elvárja a nagyobb akukapacitást, így kénytelenek mennyiségében növelni az autóba pakolt aksik mennyiségét. Aztán meg is születnek a másfél-két tonnás kisautók, baromi magas árral és hatalmas károsanyagkibocsájtással a gyártásuk során, ami szinte teljesen felesleges. Hányszor használja ki valaki egy elektromos autó 350-400 km-es hatótávját az átlag felhasználó? Évi 3x kb, ellenben feleslegesen cipeled magaddal az év többi napján.
    Szerintem már régen nem a hatótáv a gond, hanem a töltőhálózat és a töltés sebessége. Ha szinte tényleg bármikor megállhatnék tölteni és 15 perc alatt nagyjából végeznék is, akkor bőven elég lenne a valós 250 km-es hatótáv is.
    Folyt. köv.
  • expect
    És mi a helyzet más településekkel? Elmegyek mondjuk Hajdúszoboszlóra vagy Tiszaugra vagy Zalakarosra, ott is van töltő? Mi a helyzet az autópályákon kívüli utakkal? Hány töltő van egyáltalán az országban? Nekem ezekre a kérdésekre nincsenek igazából megnyugtató válaszaim.
  • vendég
    Én még most is a villanyautózást inkább hobbinak tartom, mint valós alternatívának. Drága is és eléggé kompromisszumos.
    Ha valaki nem akar ezzel szívni, akkor vegyen egy tölthető hibridet. Ha nincs annyi pénze, akkor egy hagyományos hibridet.
    Ha erre sincs pénze, akkor ne járjon egy kategóriával nagyobb autóval, mint amire szüksége van és ne vegye meg a 2 literes dízelt városba járkáláshoz, azért mert olyan szépen néz ki a katalógusban a 190 lóerő. Követendő példa lehetne Japán, ahol a városba való, kicsi és takarékos kei car-okat adózási könnyítésekkel támogatják.
  • Kiszamolo
    Expect: play.google.com/store/apps/details?id=com.tbdb.toltopont

    Töltsd le és nézd meg. Zalakaroson, Hajdúszoboszlón tuti van töltő, Tiszaug előtti kisvárosban is tuti van.

  • Zolibácsi
    Pár gondolat:
    -Jó ez az id3teszt új kb12 milliós autóval optimális körülmények között, csak az átlag autó magyarországon 13 éves és kb egymilliós..
    Ebből 13 év múlva 300ezer km-el nem sokminden lesz, a mostani tízéves kocsikhoz sincs olcsó pótaku, csak ígérik.
    youtu.be/o1PRDlVhdJc

    -A villanyautók műszerfalon mutatott fogyasztása jobban torzít mint a robbanómotorosoké.
    automotor.hu/elektromos-auto/az-adac-merese-szerint-a-villanyautok-is-tobbet-fogyasztanak-a-szabvanyosnal-akar-50-kal/

    -Az ezermilliárdos adó elosztva autókra évi kb 250-300e ft.

    -A villanyautó fogyasztása nálunk kb 2l benzinnek felel meg otthon tankolva (fizetős töltőn akár 9 liter), németo: 6liter otthon.

    -Sok helyen a töltők ára sem nagyon tükröződik a töltőoszlopoknál, mintha ajándék lenne..

    -A töltő néha nem működik, 10 perces szünetbe 800m-t menni lehúzni a töltőt és parkolót keresni leheten.

  • globglob
    Nekem egy nem tudom mennyire buta kérdésem lenne: Vajon miért nem gyártják az elektromos autókat napelemmel a tetejükön? Sok autó az idő legnagyobb részét a szabad ég alatt tölti. Simán lehetne napközben a napelemmel az akkut tölteni.
  • expect
    És akkor majd a szomszéd községben fogod hagyni az autót és átsétálsz az országút mentén? Nyilván nem. Hanem vagy ott dekkolsz vagy korábban máshol, de szó nincs olyanról, hogy felrakod, aztán közben mész a dolgodra. És persze, lehet ezt tervezgetni, hogy majd akkor X-ből indulok, megállok Y-nál és akkor pont elég lesz a töltés úgy, hogy ha megérkezek a célra, akkor még visszafelé is jó vagyok megint Y-nál…stb Csak az ember pont az ilyesmi kötöttségek elkerüléséért vesz autót, minden másra ott a tömegközlekedés 🙂 Amíg nem lehet 400-500 km-t gond nélkül levezetni (nem elméletben, hanem hétköznapi használattal) egy töltéssel és nincs az ország bármely településén vagy annak közvetlen közelében villámtöltő, addig ez inkább csak egy hóbort, mint a normál autók gyakorlati alternatívája. Egyébként nem kétlem, hogy ez az idő el fog jönni.
  • Kiszamolo
    glob, egy napelem megtérülése 10 év a háztetőn is. Egy autóra mennyi napelemet tudnál tenni és az mennyi áramot termelne. Valószínűleg többe kerülne lehűteni a forró autót nyáron, mint amennyi áramot a napelem termelt a tűző napon néhány óra alatt.
  • Szocske
    Prius 4 pluginre rendelhet az. Akar napi 5 kmt is nyersz milliós felárért.
  • Kiszamolo
    expect és hányszor van dolgod eldugott falvakban, ami túl messze van ahhoz, hogy töltés nélkül megjárd, ahová úgy kell sietned, hogy szaladsz is vissza? (Konnektor mindenhol van.)

    Meg aztán ott a villámtöltő az autópályán vagy mellette, ahol 20 perc alatt már sokat tudsz tölteni.

    Igen, mindig ki lehet találni olyan szitukat, hogy a Holdra akarsz menni és olyankor mit csinálsz, meg hasonlókat, de ezek a kitalált esetek az emberek 98%-ával soha nem történnek meg. S még mindig ott a villámtöltő útközben.

  • Gábor
    Gratulálok, remekül összeszedett bejegyzés lett. Minden szóval azonosulni tudok.
  • Guest
    Gyors számolás:

    https://kiszamolo.hu/igy-valassz-autot-magadnak/

    Egy 40kWh-s Nissan Leaf most 10.690.000 Ft. Állami támogatás jelenleg nem elérhető.
    Ennél kisebb akksival nem veszünk elektromos autót, mert pár év múlva kb. semmit se fog érni használtan (magyarázat a cikkben).

    Mindenkinek remek ötlet az elektromos autó aki havi nettó 1.780.000 Ft-ot keres, vagy annál többet.

    (Na jó, ha sikerült megcsípni az állami támogatást, akkor havi nettó 1.365.000 Ft-tal már lehet kicsit ugrálni.)

    Örülök, hogy itt a Vitafórumon mindenki ilyen jól keres 🙂

  • Kiszamolo
    Guest, hogy megéri-e az elektromos autó, arról sok cikk volt már. Hogy ki vehet ennyiért akármilyen autót, arról is.

    Most a kérdés nem ez volt. Hanem az, amiről a cikk szól.

  • expect
    Nem arról van szó, hogy úgy kell sietnem, hanem arról, hogy ha tervezgetnem meg dekkolnom kell előre betervezett helyeken, akkor elveszik az autó rugalmassági előnye a tömegközlekedéssel szemben. És nem, konnektor nincs mindenhol. Nincs pl az udvaron a nagyszüleim házánál se (persze cigánykodhatok, hogy majd kihozom a konyhaablakon, de 2020-ban nem akarok putrit csinálni semmiből), nincs a tiszaugi horgászhelyen se, nincs a strandon se…stb Autópályán van ok és a többi úton? Én értem, vannak olyan szituációk, amikor az elektromos autó hátrányai elenyészőek. De ezek a helyzetek vannak kisebbségben.
  • Kolompos
    A kW a teljesítmény mértéke nem az áram(erősség)é. Az áramfelvételt, áramot, jobban mondva annak erősségét Amperben mérjük.
  • Családfő
    Még egy megjegyzés a “válasz” funkcióhoz: néhány oda-vissza válasz után mobilon olvashatatlanná válik a komment a szöveg keskenysége miatt. Ld. fentebb Kiszámoló vs Expect.

    Volt rendes tesztelés a bevezetés előtt?

    Vagy én lennék olyan fogalmatlan, higy nem állítok át valamit a normális megjelenítéshez?

  • yutte hermsgervørdenbrøtbørda
    drága a villanyautó?
    hát 6-7 m-ért már egész jókat lehet kapni, elegendő hatótávval (átlagos felhasználásra, persze tudom hogy itt az senkinek se elég), 1-2 évesen. 8-8.5-ért már vannak újak is a támogatással.
    Ezzel szemben egy új Jazz 8M ?????

    Nincs elég töltő? Már nem az a kihívás hogy eljuss valahova, legfeljebb az, hogy “ingyen” juss el, ingyenes töltőkkel.

  • yutte hermsgervørdenbrøtbørda
    plugshare.com
  • Csaba
    Mindenhol azt olvasni, hallani, hogy ezeknek az akkuknak nem tesz jót, ha mindig nulla közelébe merítik, és 100%-ra töltik. Márpedig szinte biztos vagyok benne, hogy a tulajok többsége tojik a 20 és 80% közötti ajánlásra. Így ezek az akkuk 6-7 évesen ronggyá lesznek alázva.
    Ha pedig betartja az ajánlást, kapásból csak az elméleti hatótáv 60%-ával számolhat.
    Most is minden második hozzászólásban az van, hogy “addig teletöltöd….” Ja, csak ezzel éppen nem teszel jót az akkunak, sőt….
  • yutte hermsgervørdenbrøtbørda
    pontosan. Rámentek erre az értelmetlen versengésre, hogy minél nagyobb hatótáv, miközben éppenhogy a gyorsabb tölthetőségnek lenne több értelme. Épeszű ember amúgy is megáll maximum 200-250 kilométerenként, egy 150 kW-os töltővel az 10-15 perc lenne.
  • yutte hermsgervørdenbrøtbørda
    ezzel szemben az emberek nagy részének valós alternatíva lenne már most is, csak jelenleg még nagyon sokan tartanak tőle, és tévhitek megtévesztik őket, miszerint jaj de nincs elég töltő, jaj, mi van ha lemerülök útközben, és amúgy is 3 év után kuka az akksi, stb.
    Aki pedig kipróbálta az nemigen akar visszaülni füstösbe…
  • Kilóvatta
    Nagyon jó kis cikk lett, köszi Miklós! Szöcske akár be is linkelhetné a Villanyautosok oldalra is, mert előfordul néha, hogy új felhasználó érkezik és finoman szólva még nagyon nincs képben a témában. 🙂
    Annak ellenére, hogy országunk már tök jól átjárható lett töltők terén, én mégis félnék tiszta villanyautót venni, mert ha például külföldre indulna a család gyerekkel, teszem azt irány Adria nyáron a tömeggel, én azon paráznék találok-e szabad töltőt, hányan állnak sorban, milyen app indítja? Ebből a szempontból hajlanék inkább konnektoros benzines hibrid felé… Vagy akkor már inkább tiszta villany? Mit gondoltok?
  • Csaba
    De, egyébként pont erről is szól a fáma. Éppen ezen a blogon, ahol olyan marha tudatosan mindenki kiszámol mindent… Nagyon kíváncsi lennék, hogy a villanyautó-tulajok közül mennyien tartották be a vásárláskor a 6 havi bevétel szabályát. De a mellüket hangosan döngetik, hogy mennyire marha tudatosak meg zöldek meg még talán félistenek is, mert árammal közlekednek. Hű, mennyit spórolnak. Na és ha 5 millióval olcsóbb, reális fogyasztású autóval járnának, és a fennmaradó pénzt befektették volna? Hmmmm…??? Ha már Kiszámolózunk…
  • yutte hermsgervørdenbrøtbørda
    1-2 éves 40-es leafet már 7M körül is ki lehet fogni kis szerencsével
  • Kiszamolo
    kilóvatta, szerintem a létező legrosszabb a plug in hibrid. Nincs rá támogatás (nagyon drága) és egyszerre nyered meg a hagyományos motor és az elektromos autó minden hátrányát és szervizét is.
  • Kiszamolo
    Csaba, az esetek 98%-ában napi 40 kilométert sem mész. Ha naponta akarod tölteni, rádugod minden este a garázsban, időzítőt beállítod 01 és 02 óra közé és éveken át csak 60-70% között használod az aksit.

    Aki meg naponta megy 200 kilométert, az ne vegyen elektromos autót. Nem azért, mert nem bírná, hanem mert nem fogja tudni eladni néhány évesen 250 ezer kilométerrel. Illetve csak gombokért.

  • Kiszamolo
    Családfő, ezért lett kikapcsolva. Aztán sokan azért sírtak, hogy miért nincs bekapcsolva.

    De lehet, hogy újra kikapcsolom.

  • Kiszamolo
    Expect, miért, benzinkút van a nagyszüleid udvarán? Akkor tankolni sem állsz meg sehol? Tényleg, egy ötméteres hosszabbítótól putri lesz az egész udvar?

    Ilyen kifogásokat mint mondtam, lehet gyártani, de minek?

    Mondd azt, hogy nem akarsz venni, de ne ilyenekkel gyere már, hogy egy hosszabbítótól lesz putri a világ, meg hogy Alsógöröngyös külterületen a kedvenc horgásztavam mellett biztos nem lesz töltő, márpedig én csak oda járok a hét minden napján, az otthonomtól 600 kilométerre és úgy kell sietnem, hogy nem érek rá megállni 25 percet tölteni az autópályán, mert várnak a halak, hogy kifogjam őket.

    Azért te is érzed, ugye, mennyire sántít?

  • Kiszamolo
    Csaba, erről már írtam vagy három cikket. Olvasd el azokat is.
  • Csaba
    Vajon hányan figyelnek erre a gyakorlatban? Mert papíron jól hangzik, de igen szűk a keresztmetszet.
    Napi 40 km-re 10 milliós autót tartani, ez megint nem a normalitás felé hajló gondolkodás. Persze ez ugyanúgy igaz a hagyományos autóra is, csak hát ugye visszatérünk oda, hogy a villanyautósok a saját vállukat veregetik….
  • Kiszamolo
    CSaba, napi 40 kilométerre BÁRMILYEN autót tartani nem normalitás. Ott a kerékpár, az még egészséges is. Ott a busz, ha hideg van.

    Az autótulajdonosok 70%-ának nem kellene, hogy autója legyen, mert túl sokba kerül neki. Több pénze áll az autójában, mint amennyi megtakarítása van és többet tankol havonta, mint amit eltesz a nyugdíjára.

    Csak próbáld meg feldolgozni, hogy ez a cikk most nem erről szól. Mert ezekről is már sokszor írtam.

  • KamiOn
    Hollandiában most folyik egy kísérlet: napelemet szerelnek kamionok tetejére. Az elektromos berendezések működtetését akarják így megoldani, de így is jelentősen csökkenthető a fogyasztásuk. A várakozások szerint ez a csökkenés akár 5,5 százalék is lehet, ami akár 2000 liter spórolást is jelenthet kamiononként egy év alatt.
    (nos.nl/artikel/2347483-vrachtwagens-met-zonnepanelen-op-het-dak-gaan-de-weg-op.html)
  • Yoda
    A cikk nagy részével egyetértek, de a jövedéki adót érintő része egy kicsit szerintem pontatlan:
    Az összes jövedéki adó bevétele a költségvetésnek kb. 1000 milliárd forint, amiben benne van az alkohol és a dohány is. Marad 60% (ami még mindig nem kevés persze).
    Ha ennek az 5 százaléka eltűnne 10 éven belül az elektromos autók miatt, az 30 milliárd forint/év.
    Illetve az adóztatás érdekes kérdés, hogy miként lehetne ezt majd normálisan megvalósítani. Áramra extra adó? Az nem túl népszerű, ráadásul 10 millió ember szívna. Km alapú adó? Kettős adóztatás lehetne, ha nem itthon használom az autót.
    Tekintettel arra, hogy a villanyautót (miután beszerezted) nagyon olcsó üzemeltetni, ezért nagyobb dugók lehetnek, és emiatt szerintem inkább az úthasználatot kezdik el adóztatni (dugódíj, stb).
  • Kiszamolo
    Yoda, az idei terv valami 1250 milliárd forint jövedéki adóból és szerintem több az üzemanyag, mint 60%.

    S nem 5% lesz a baj, hanem a 20-30-50%.

  • Yoda
    Nem én találtam ki, hanem a tavalyi költségvetésben volt 🙂 Persze az arányok változhatnak idén, azt nem tudom, de a karantén és a csökkenő világpiaci ár miatt szerintem nem nőtt.
    “Az összbevétel mintegy 60,8%-át teszi ki az üzemanyagok utáni jövedéki adó.”

    2019. évi előirányzat:
    Üzemanyagok összesen – 692 200 mHUF

    Továbbá szerintem az egyik legnagyobb fogyaszók a kamionok és buszok. Remélem hamar lecserélődnek elektromosra, de ennek nem sok jelét látom, inkább csak próbálkozásokat.
    Szóval ezért gondolom, hogy ez az adókiesés téma még annyira nem aktuális, a kalkulációd alapján ezzel egyet is értünk.

  • Kiszamolo
    kamion, ok, de mennyibe fog kerülni kamiononként? Amiket egyébként három évente cserélnek a cégek. Mennyi fog visszajönni a beruházásból három év alatt?

    S egy kamion más, mert ott a póton azért van hely dögivel. De szerintem még úgy sem éri meg.

  • Csaba
    Persze, ez világos. Az zavar engem, hogy a villanyautósok legfőbb érvei között szerepel állandóan a spórolás, tudatosság, bébifóka-mentés, stb… Ehhez képest igazán álságos az autóválasztásuk.
  • Kiszamolo
    CSaba, a környezettudatosság közönséges hazugság. Nincs ember, vagy csak 200-ból egy, aki azért vesz meg egy elektromos Konát 7 millió forinttal drágábban, hogy a dugóban mögötte álló tisztább levegőt szívjon. Egy túrót. Azért veszi meg, mert kényelmes, jól gyorsul, hangtalan, ingyen parkol és a többi. Csak ha már megvette, veri a mellét, hogy ő környezettudatos. Ha az lenne, nem használna autót.

    Sok ember buta és nem értik, hogy egy autófenntartás egyik legkisebb költsége az üzemanyag. Többet buksz évente az elmaradt kamatokon az miatt, hogy az autódban áll a pénzed, mint amennyit beletankolsz évente.

    De a legtöbbnek nem tudod elmagyarázni, csak azt látja, hogy az áram olcsóbb, mint a benzin.

  • 42
    JELENLEG úgy vélem, a kérdés nem villanyautó, VAGY más, hanem inkább villanyautó, ÉS más. Felhasználástól függően.
    Tovább megyek. Elektromos roller, pedelec, tömegközlekedés, hagyományos kerékpár, mint alternatívák. A helyükön kezelve őket.
    Alapvetően kétféle megközelítést látok: az egyén illetve a vállalatok szempontjait, és a teljes rendszer felőli működőképes út keresését. Hiába van bármilyen csodálatos járműved, ha a dugóban kínlódsz vele.
    Az igazi fő kérdés inkább nem az elektromos vs. hagyományos autózás, hanem a régi koszlott MÁV, VOLÁN, jajdeszépnagyújautónekemhosszabbafarkam, lepukkantműszakilagelavultfosdejazérmájervagyok kombó és a fiatal generációknál tapasztalható elutasítás ezekkel szemben, keresve valami fenntarthatóbb és élhetőbb közlekedési mixet.
    Hosszú távon nem temetném sem a dízelt, sem a benzines technológiát, inkább lassú visszaszorulásukra számítok.
  • Grand
    Yoda,
    A kamionok lesznek utolsokent elektromosak az elvart nagy hatotav miatt. Meg szemelyautoban sem megy a 6-700 km, nemhogy kamionban, ahol azert nem ilyen nevetseges 50-60 kWh-s akksipakkrol beszelgetunk.
    A napokban jarta korbe a magyar mediat az MAN elektromos busza (most hasznaljak tesztre a 105-os vonalan). A busz sulya 14 tonna, hatotav 200 km, akku 480 kWh… Na most ezt helyettesitsuk be kamionra: suly 40 tonna, hatotav 700 km, akku??? 2-3000 kWh??? Ja, es parkolonkent 50-100 toltoallomas. Eddig van kb. 0.
    De meg ha lenne is. Sok ceg 2-3 evesen csereli az autot, ekkor van benne 300e km. A mostaniak 1-1,5 millio km-t vidaman elmennek. Egy elektromos kamionban 1 millio km-nel milyen allapotban lesz az akku?
  • Grand
    Egy elektromos auto orok elet meg egy nap.
    m.youtube.com/watch?v=5bY5tsGuPXU

    Amilyen vilagot elunk mostanaban, egy ilyen hirre 10%-ot emelkedik az arfolyam.

  • expect

    “miért, benzinkút van a nagyszüleid udvarán? ”
    Nem, az nincs. De mondjuk a városban ahol laknak van, nem kell elautókáznom egy másik településre, hogy megtankoljam az autót.

    “Ilyen kifogásokat mint mondtam, lehet gyártani”
    Kevered a fogalmakat. Ezek nem kifogások, ezek a hétköznapi használattal járó alapszituációk. Mint mondtam, értem, hogy vannak olyan vákuumban vizsgált helyzetek, amikor már nincs igazán hátránya az elektromos autónak. Pl ha autópályán Budapestről, otthoni töltési lehetőséggel el akarsz jutni egy két órán belül levő helységbe. Le lehet gyártani ilyen tökéletesen passzoló eshetőségeket, de ettől még a valóságnak ez csak egy apró szelete lesz és amikor ebből akarod megmagyarázni, hogy minden más csak kivétel, akkor igazából a te mondókád kezd el sántítani. folyt.

  • expect
    (folyt)
    Pl folyamatosan az autópályával jössz. Ember, az ország közlekedésének nagyja nem autópályán zajlik! Évente beleteszünk a családi autóba olyan 10ezer km-t belföldön, ebből autópálya jellemzően 0 km. Mivel az autópályahálózat iszonyú vízfejű, ergo ha nem Budapesten vagy annak agglomerációjában élsz vagy nem oda akarsz eljutni, akkor többnyire nem is alternatíva. Pl Dél-Alföldön belül vagy onnan Dél-Dunántúlra, esetleg Észak-Magyarországra kevés olyan település van, amiért érdemes vmennyi időre felmenni az autópályára, pl Kecskemétről.
    Továbbra is ugyanazt tudom mondani, amíg nincsen olyan szinten kiépítve a villámtöltés, mint a benzinkutak és amíg nem megy minden gond nélkül egy töltéssel 400 km-t az autó, addig városi szaladgálásra, meg pár dedikált útvonalra való hóbort csak az elektromos autó.

Vélemény, hozzászólás?

A megadott név fog megjelenni, ezért érdemes nem a valódi nevedet megadni a hozzászóláshoz.

A hozzászólás előzetes moderáció után fog megjelenni.

A hozzászólás párbeszédre van kitalálva és nem monologizálásra. Ezért fogalmazd meg úgy a mondanivalód, hogy beleférjen egyszerre egy hozzászólásba. Senki nem akar téged olvasni 15 hozzászóláson keresztül (rajtad kívül természetesen). Ha cikket szeretnél írni, ajánlom valamelyik ingyenes blog oldalt, azok valók ilyenre.

Minden hozzászólótól elvárjuk a minimális tiszteletet mások felé. Akiknek ez (még) nem megy, azoknak felesleges fáradnia a gépeléssel. Beszélj úgy másokkal, ahogy szeretnéd, hogy veled beszéljenek. Ennyire egyszerű eldöntened, megfelelsz-e ennek a feltételnek.

A hozzászólás nem alanyi jog, hanem egy lehetőség, ha olyat tudsz mondani, ami mások számára hasznos és építő. Köszönjük a megértést.

(Elnézést kérek mindenkitől, a fentiekért, sajnos a félreértések miatt kénytelen voltam leírni ezeket. Természetesen a te hozzászólásodat is szeretettel várjuk.)

Figyelem: FIREFOX böngészővel gondod lehet a hozzászólás elküldésével. Használj másik böngészőt a hozzászóláshoz, amíg ki nem javítják a hibát.

 karakter még felhasználható

A hozzászólás elküldésével hozzájárulsz, hogy az IP címed technikai okokból tárolva legyen. Ha ezt nem szeretnéd, ne küldd el a hozzászólást. Kérésre a hozzászólást töröljük az IP címeddel együtt.