Itt vannak az új állampapírok

2022-09-26
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Megjelent a tájékoztató az új prémium állampapírokról. Az ötéves 0.75 százalékos prémiumot fizet, de már mostantól 11.75% a kamata, kamatforduló január 23.-án lesz.

A hétéves kamatprémiuma 1.5%, február végén fordul, addig viszont ez is csak 11.75%-ot fizet.

A Bónusz Állampapír pedig a 3 hónapos kincstárjegy hozama felett fizet 1% bónuszt. Mivel az infláció a világon mindenütt sokkal magasabb, mint az állampapírok hozama és ez idehaza még inkább így van, ezért ez nem tűnik akkora bóninak jelenleg.

Köszönjük Zsombornak a hírt.

Update: mindenki izgalomban van, hogy a Kibocsátó nem váltja vissza lejárat előtt a kötvényeket.

Ez eddig is így volt, sőt, minden kötvénynél így van (az a kivétel, ha nem). Eddig sem a kibocsátó (ÁKK) váltotta vissza, hanem a forgalmazó, a Magyar Államkincstár.

Tehát ez még semmit nem jelent. Persze az előfordulhat, hogy emelik a költségét.

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
212 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Időközben pár perce Orbán bejelentette, hogy még tovább bővítik a nagycsaládosok támogatását.

Csak hogy tudjuk, hogy mit fogunk finanszírozni ezekkel a csuda állampapírokkal

Amikor ilyen kontextusban látom a prémium szót mindig az otp prémium bankszámlája jut eszembe: ugyanannyiba kerül minden tétel, mint a normális bázis számlában, csak a havi számlavezetési díj 800 ft helyett 8000. Prémium a banknak! 🙂

Ez első ránézésre pont ugyanaz mint eddig volt, csak hamarabb követi le az inflációt és 4-6 éves helyett 5-7 éves. Van még értelme a régit venni (vagy megtartani) vagy ez az új mindenben jobb?

Kérdés, hogy ki az, aki közel 6,5 évre ezekre rá meri bízni a pénzét azok után, hogy a fő ügynöklista takargató rendszerváltó benyögte, hogy ha nem lesz EU-s pénz, akkor máshonnan szerzik azt meg (gondolom, Kína)?

IMF járt már itt, ez nemrég derült ki valahogy, még az IMF is titkolta, mert nem tette ki a beszámolót a honlapjára. Valószínűleg ők kemény lépéseket várnak a pénzért cserébe, ami a sosem hazudó, ne azt nézzék mit mondok, hanem mit teszek vezérnek nem igazán jöhet be.

Kövezzetek meg, de amennyit gyengítettek a forinton (továbbra sem áll jól a szénája), én inkább megyek devizába forint helyett. Amennyit gyengülni fog a jövőben ilyen kilátásokkal, bőven behozhatja a deviza tartás a forint kamatokat...
Holnap MNB emelhet megint.

1. Ha ez így van, akkor mi szólhat a többi papír mellett?
2. Ennek pl. hogy alakul a "visszavásárlási" díja %-ban?
3. Ha nem tartom végig, hanem eladom, fizetnem kell kamatadót?

Köszi előre is a válaszokat.

Sziasztok. Ebben vagy az új feltetelekkel kijovo BMAK-ban nagyobb racio 3-5eves tavon. Esetleg van vkinek összehasonlito tablaja?

Jól látom, hogy az új 7 éves pmáp viszonylag gyorsan követi az aktuális inflációt?

Sziasztok! Mennyi lesz az idő előtti visszaváltás díja?

Lehet azt tudni, hogy mikortól vásárolható?

Ezt is bármikor vissza lehet váltani? Kamatveszteség, visszaváltás költsége mennyi?

A bmap is egeszen erdekes lett...

portfolio.hu/befektetes/20220926/megjelent-az-uj-lakossagi-allampapir-itt-vannak-a-reszletek-568967

ez van kint:

Megjelent az új Bónusz Magyar Állampapír ismertetője, a 3 éves konstrukció legfontosabb feltételeit szedtük össze alábbi cikkünkben. A lényeg, hogy az új papír a 3 hónapos Diszkont Kincstárjegyek hozamát követi 1 százalékpontos kamatprémiummal és negyedévente fizet kamatot. Az első kamatperiódus esetében az évesített kamat mértéke 11,32% lesz.

korábban (ma) meg szerintem ez volt:

Megjelent az új Bónusz Magyar Állampapír ismertetője, a 3 éves konstrukció legfontosabb feltételeit szedtük össze alábbi cikkünkben. A lényeg, hogy az új papír a 3 hónapos Diszkont Kincstárjegyek hozamát követi 1 százalékpontos kamatprémiummal, negyedévente fizet kamatot, és lejárat előtt nem lesz visszaváltható. Az első kamatperiódus esetében az évesített kamat mértéke 11,32% lesz.

(Tehát azt jó lenne tunni, hogy akkor 2029-ig visszaváltható lesz v sem. Ha nem, és megy a titkolózás, az nem túl jó ómen)

Miklós,

Olyan érzésem van, hogy megéri A 2029/I-re leváltani a 2028/J-t és 2028/K-t. Mit gondolsz erről? Csak fél évvel később jár le, de sokkal korábban van a kamatforduló, és magasabb a kezdő kamatozás.

Nem fogja kannibalizálni ez az új értékpapír a régieket?

Van valakinek ellenérve ezzel kapcsolatban? Kérlek írjátok le, mert nekem nincs.

Én is olvastam, hogy a Bónusz nem lesz visszaváltható, de azt nem vettem észre, hogy ez elpárolgott idő közben a cikkből.

Szerintem csak az AKK mindenkori üzletszabályzata (amit bármikor módosítanak) biztosítja, hogy visszaváltási árfolyamot (most jellemzően 99%) jegyeznek. Az AKK azt is bármikor módosíthatja...

Ha ezt most előre rögzítik, akkor érteni fogom, hogy miért nem kannibalizálja ez a konstrukció a korábbiakat.

Bál-bál kannibál...

@dentiks nekem is ez volt az első kérdésem.
Kis keresgéléssel:
akk.hu/download?path=a3944ac5-0c45-4f86-b678-0946410576a0.pdf
"Törlesztés, visszaváltás
A Prémium Magyar Állampapírt a Kibocsátó lejárat előtt nem váltja vissza. A Prémium Magyar Állampapír
névértékének visszafizetése a lejáratkor egy összegben esedékes."
Gondolom, ez van a másiknál is, okosabbak majd kiegészítenek, akkor a másodlagos piacon talán lehet értékesíteni, meg lehet kérdezni a bankokban.

Ja, és ne feledjük: "A KSH elnökét a miniszterelnök nevezi ki és menti fel" .../... "Az elnök feletti további munkáltatói jogokat a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter gyakorolja".

Orbán és Rogán két jóbarát. 🙂

ksh.hu/docs/hirek/uvegzs/KSH_alapito_okirat_09.pdf

Ha jól értem akkor ez elég jó konsrukció marad, hiszen 2023. februárban fizet fix kamatot, 2024. februárban pedig a 2022es infláció + prémium. Azért sejthető, hogy a kamatpálya csökkenő lesz, így szerintem van értelme ide fektetni.

Ti be tudtok lépni Webkincstárba? Nekem nem engedi a felhasználónevemet beírni és ezért nem tudok.

@bal-bal-kannibal a Portfolio cikkben van a lényeg: akkor lesz ez érdekes ha 2023ban is így megy tovább: ha arra az évre is csak 11%ot fizetnek első évre, az már nem akkora buli mert a 2022es inflára jóval tőbbet kapnánk. Szóval most valószínűleg megéri itt 2022ben ez a papir, de 2023ban ha így marad, na akkor roeezabbul is járhatunk.

Én szerintem veszek még ebből idén, amennyit tudok, aztán 2023ban ujratervezés.

Van még értelme 2024-ben lejáró MÁP+-t megtartani? Eddig azért hagytam meg, mert úgy voltam vele, hogy ha kell a pénz, akkor majd olcsón tudok megszabadulni tőle. Meglévő MÁP+-t váltanám vissza idő előtt és vennék a hétéves papírból.

"Az ötéves 0.75 százalékos prémiumot fizet, de már mostantól 11.75% a kamata, kamatforduló január 23.-án lesz."
Tehát 2023. Január 23-tól már a 2022-es infláció + prémium ketyeg?
Vagyis kb 15% + 0, 75%=15,75%, melynek kifizetése 2024. Január 23-án lesz?
Jól értelmezem?

Engem is érdekelne szerintetek, hogy most megéri-e lecserélni a 2028/J-t és 2028/K-t vagy nem érdemes?

https://www.allampapir.hu/ismerteto/PMAP/PMAP_2029I_ismerteto.pdf

"Törlesztés, visszaváltás
A Prémium Magyar Állampapírt a Kibocsátó lejárat előtt nem váltja vissza. A Prémium Magyar Állampapír
névértékének visszafizetése a lejáratkor egy összegben esedékes. "

Ez eddig is így volt, sőt, minden kötvénynél így van.

A KIBOCSÁTÓ nem váltja vissza. Eddig is a FORGALMAZÓ Államkincstár váltotta vissza.

Ez túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, de ha mégis igaz, akkor nyilvánvalóan Orbán miniszterelnök úr keze van a dologban, ő szokott ilyen jókat tenni velünk.

Valahogy mindig ráérez, hogy mi kell nekünk.

A háborús infláció, és a háborús rezsiemelkedés idején is tudja, mi a megoldás arra, hogy pénzünknél maradjunk.

A kormány többi tagja nekem speciel nem túl szimpatikus, de hát ne legyünk telhetetlenek, amíg a Főnök teszi a dolgát, addig nem lesz rossz nekünk se.

@lacek
"Ebben vagy az új feltetelekkel kijovo BMAK-ban nagyobb racio 3-5eves tavon."
Az új BMÁP hároméves futamidejű kötvény, amelynek változó kamatát a háromhavi futamidejű kincstárjegyekéhez kötik 1% prémiummal megfejelve. A 3-havi DKJ előnye, hogy az alapkamat változását gyorsan leköveti, így gyorsan emelkedő kamatkörnyezetben lehet optimális választás rövidebb időszakokra. Legfőbb hátránya, hogy normál helyzetekben a DKJ kamata szerényebb bármely más kötvényénél, emiatt hosszabb távú tartása nem ideális.

Én arra számítanék, hogy közép távon is magasabb lesz az infláció, mint az alapkamat, és az infláció esetleges későbbi csökkenésekor a jegybank is csökkenteni fogja az alapkamatot. Ilyen feltételek mellett az inflációhoz kötött PMÁP jobb befektetés közép távra, mint az alapkamattal mozgó BMÁP.

@attila9
Igen, január 23-tól már a 2022. évi ÁTLAGOS fogyasztói árindex-változás + 0.75% lesz a PMÁP kamata.

Az átlagos fogyasztói árindexet úgy számolják ki, hogy meghatározzák 2022. minden egyes hónapjára az 1 évvel korábbi árakhoz képesti áremelkedést, és ennek a 12 számnak veszik az átlagát.

A 12-ből az első 8 havi érték már ismert, ezek átlaga 10.7% (!!!).Feltételezve, hogy az év hátralevő hónapjaira már 20% körüli havi értékeket jelent a KSH, a 2022. éves átlagos árindex 13.5% körül lesz.

Tehát a 2027/J-s PMÁP jövő évi kamata kb. 13.5% + 0.75% = 14.25% lesz.

Ingatlant tervezek venni 2-3 éven belül, 30 millió Ft-ot szerintetek melyik papírba érdemes berakni, amit ki is tudok venni bármikor nagyobb bukta nélkül?

Megéri e a fél évvel ezelőtt PMÁP-ba lekötött pénzt átrakni ide
(11.75-6.6)/12*4*1.000.000
17.166 ftot jelent 1 misinként okt.-jan.ig 4 hónappal számolva.

Bár ha visszaváltok 1.000.000 papírt 99% árfolyamon ott bukok 10.000 ftot, azaz nem 17.166ot hanem 7.166 ftot jelent 1 misinként ha átváltom. Cserébe bukok egy fél évet vagy többet.

Mari nénikre pozicionálták ezeket az új állampapírokat. A BMÁP közleményben szerepel: "A kamatfizetés gyakorisága igazodik a kamatbázishoz, az időarányos kamat kifizetése háromhavonta történik, így az első kamatfizetésre még ebben az évben sor kerül, ami vonzóbbá teheti a lakosság körében a 3 éves Bónusz Magyar Állampapírt." Komolyan az a fontos egy három éves papírnál, hogy még idén fizet-e kamatot?
A PMÁP-nál kis kihasználják, hogy most emelkedő hozamkörnyezetben ha hamarabb emelnek a kamaton, az jobban hangzik. De 7 év alatt várhatóan csökkenni is fog az infláció (nagyon remélem), akkor pedig már rosszabb lesz a gyorsabb inflációkövetés. Ügyesen lavíroznak, és közben jól kommunikálnak, hogy bevonzzák az emberek pénzét.

Sziasztok!
Tudna segíteni valaki elmagyarázni nekem, hogy az eddigi PMÁP, ami infláció+1.5%ot fizet, az mennyivel rosszabb, mint ez az új cucc?
Elvileg a régi PMÁP jövőre már elég jól fizet, ha az idei inflációt veszik alapul, és aztán az azt követő években is simán fizethet annyit, mint ez az új, amennyiben magas marad a hivatalos infláció.
Jól értem ezt vagy van valami, amivel nem számolok?
Köszönöm, ha valaki segít!

Miklós, írd már bele legyőzi a cikkbe, a papírok kódját.. én sosem tudom melyik melyik.. köszi

mgpx
Köszönöm.
Szerintem akkor megéri eladnom az idén vásárolt (február 23.-i évfordulós) PMÁP-t (6,6 %) eladnom , igaz bukok 1 %-ot, de jóval többet nyerek a következő 5 hónap kamatfelár miatt.
Majd 2023. Január 23-tól már kb. 14,25 %-al ketyeg tovább az adómentes kamat.
Jól értelmezem?

Egy apró, de pozitív változás, hogy az új Prémium Állampapírok 1000 helyett 1 forintonként jegyezhetőek, azaz a hozamfizetésnél nem kell kétfelé bontani a az újrabefektetést, ergó picit kevésbé fog fragmentálódni a számlánk.
(Mondjuk persze leesett volna az aranygyűrű a Méltóságos Államkincstárnak az ujjáról, ha a MÁP+/hoz hasonlóan rögtön hozzá is adták volna a hozamot az eredeti papírhoz, de mindegy...)

"Fussatok bolondok" by Gandalf!

szabadeuropa.hu/a/jaksity-gyorgy-interju-magyar-gazdasag-europa-valsag-inflacio/32047607.html

Meghirdettek két állampapírt, amit a héten már jegyezni lehet. Tudna valaki segíteni abban, hogy ezek micsodák és hol érhető el róla bármilyen bővebb információ (kamatfizetés pl)?
D230517 Első kibocsátás: 2022. október 5. Lejárat: 2023. május 17.
D230104 Első kibocsátás: 2022. október 5. Lejárat: 2023. január 4.

Új állampapír? Hm, erről Gandalf jut eszembe: Fussatok, bolondok!

@polka-dot Ebbe én is belefutottam, mert nem egyértelmű, de oda nem felhasználó név kell hanem egy számsor azt hiszem valamilyen ügyfélazonosító.

A Bónusz Állampapír gondolom nem kamatadó-mentes (kivéve ha Tbsz-en van). Vagy tévedek?

Ingatlant vennék pár éven belül, mit javasolnátok? Új csuda állampapírokat vegyek és nyeljem le az évi 20%-os infla felét így is? Váltsak át mindent devizába és úgy is nyeljek le 10% inflációt? Vagy csak vásároljak be részvényekből és rájuk se nézzek 3-4 évig? Mibe lehet értelmesen dollárba fektetni, ahol kicsi a kockázat és legalább az infláció körül hoz?
Valahogy már fázok a forint alapon történő befektetésektől, viszont máshoz nem konyítok semmit, mert sokáig elég volt csak MÁP+-ba tenni a pénzt és nem foglalkozni az egésszel.

Szerintem nem feltétlenül éri meg az új. Javítsatok kérlek, mert engem is érdekel.
Szerintem a fő különbség az, hogy a régiek kamatbazisa év/év alapú, ennek pedig éves átlag. A 2022 után fizetendő hozamban jelentős különbség lesz. Ügyes húzás a kincstártól, ezzel az átlagolassal sokat tud spórolni. Szerintem előnyös lenne neki ha sokan cserélnek.

misishow!

Nem csak a 7 166 Ft-ot nyered, hanem a későbbiekben is nyersz, mert ez év elején (02.21) árazódik át, míg 2028/J és 2028/K végű csak áprilisban és júniusban.

Csak én nem értem miért jobb a 4 (vagy 5, nézőpont kérdése) éves, mint a 6 (vagy 7) éves papír, ha valaki 1.5 évnél tovább tervezi benne tartani a pénzét? Ugyanis a 6 éves papír a magasabb kamat premiumával kb másfél év alatt hozza az 1%-nyi többlet kamatot, pont amennyit kell fizetni ha hamarabb száll ki belőle az ember. Tehát ha valaki végig tartja a 4 éveset, és ugyanakkor száll ki a 6 évesből, 1% büntivel, akkor is jobban jár. Jól tudom? Egy dolog van, ami miatt tudtommal jobb lehet a rövidebb, de javitsatok ki. Az 1% bünti lehet többi is, csak most annyi, bármikor változtathat rajta az ÁKK?

@pojaca
Látod, most is fel tudod használni a MÁP+-t, ahelyett, hogy büntivel adnád el pl. a PMÁP-ot, amit nemrég vettél. Ugyanígy később is lehet, hogy lesz olyan papír, ami jobb mint a régiek, és ilyenkor jól jön, hogy kvázi kessként használható a MÁP+, alacsony büntivel, vagy évente öt napig ingyen eladható és vehető a jobb papír. Hasonlóan arra is jó, hogy legyen miből beszállni az egyre "olcsóbb" részvényekbe, ETF-ekbe. Én továbbra is csak egy részét fogom eladni.

Nekem van egy haverom, aki nem az ilyen-olyan állampapírokba tette a pénzét, hanem vett egy kecót 25 millióért minimális önerővel néhány éve, amit ha most 60 millióért meghirdetne, összeverekednének a vevők a kapu előtt, hogy ki ért oda hamarabb. A fix havi törlesztője most egy nagyobb teszkós bevásárlás összege. Elinflálta/elinflálja a hitelét.
Ennyit az állampapírokról, lapozzunk.

Van bármi értelme ilyet venni?
20% az infláció, 10%-ot kapok erre, ergo buktam is 10%-ot.
Ha euróba átváltom és berakom a párnacihába akkor se járok rosszabbul, nem?

Valaki javítsa ki ha butaságot mondok, de ez egy valid stratégia jelen esetben?
~3 milla állampapírban mint vésztartalék
~2000 euró revoluton + minden hónap elején forintban a bevásárlásra szánt összeg (meg amikor épp 400 alatt az euró akkor ami épp a számlán van azt átváltom euróba)
- minden egyebet pedig tolok SP500 etf-be

Belátható időn belül saját házra esélyem sincs (hacsak nem döntünk úgy Puffogónéval, hogy full homeoffice és megyeszékhelytől 20 km-re veszünk kis házat), ilyen infláció mellett én nem látom értelmét csak úgy gyűjtögetni, akkor már inkább a részvény vásárlások menjenek, addig is "dolgozik" ez a kis pár millió.

Pontosítom a tegnap leírtakat. Az új papírt szept. 29-től lehet venni és kamatfizetésig számolva a 11,75% az ténylegesen ezen időszakra 4,64 %-ot jelent. Ha ugyanezen időszak a 6,6 % időarányos részét nézem az 2,61 %. Lényegében a 4,64 % - 2,61 % különbözete azaz 2,03 % a különbözet az új papír javára. Vagyis nem, mert a régit el kell adni, aminek díja jelenleg 1 %, így valójában 1,03 % az időarányos nyereség az új papír javára, illetve az, hogy nem jövő nyáron hanem már februárban fizet és utána indul az idei infláció+ 1,5% kamat.
Hátrány hogy újraindul a 6év néhány hónap és nem tudjuk milyen árfolyamon lehet majd visszaváltani az új papírt.

@xavv
@xavv
Igen, és ez MÉG MA IS működik, csak egyszerűbb nem kiszámolni.
Konkrét példa: veszel 36MFt -ért Csepelen panellakást 10% önerővel (pótfedezet bevonással), kiadod havi 150e -ért. (valós példa, sőt...) Az nettó 120e bevétel. A hitel jelenleg az Unicreditnél 10 éves periódussal, 25 évre havi 240e Ft-os kiadás. Infláció: 20%, ingatlan reálár vátlozás -10%/év

1. év vég egyenleg: -3,6m (önerő) - 1,7m (illeték+ügyvéd) - 1,44m (első évi ráfizetés: -240 törlesztő/hó +120e bérleti díj) = - 6,74m Ft. 10% nominális árnövekedéssel az ingatlan értéke 39,6m (ez még így is reálás veszteség, 20% infla mellett)
2. év: -6,74m - 1,44m "ráfizetés a hitelre" = -8,18m Ft. Ingatlan értéke (20% infla, 10% reálveszteség mellett) 43,56m, tőketartozás 31,44m, nettó lividálási érték = 12,12m Ft. Azaz már most durva nyereségben van az üzlet, +48%-os hozam két év alatt.
(folytatom)

3.év: -8,18 - 1,44 "ráfizetés" = -9,62m -t költöttünk. Legyen már csak 15% az infla, és újabb -10% reál veszteség, azaz csak 5m-t emelkedett az ingatlan árfolyama.
Ár= 45,74m. Tőketartozás -30,9. Egyenleg: 14,84m, azaz +54% hozam 3 év alatt.
Jelzem, hogy itt már -10% -10% -10% = -33%-os reálár veszteségben van az ingatlanpiac, kb meg is van a túlértékeltség korrekciója (a.k.a. kipukkadt az ingatlanlufi)
Folytathatom, de szerintem látszik a lényeg: az ingatlan még emellett az elég pesszimista forgatókönyvnél is túlteljesító a csodakötvényeket.
Ha nem 3 év alatt, hanem 5 év alatt következik be a lufi pukk, akkor még szebb lesz a hozam. Lehet játszani a számokkal, de elég magas évenkénti reálveszteséggel kellene ahhoz számolni, hogy ne érje meg még így is. Ráadásul 25 éven keresztül.
(folytatom)

Sziasztok!

Többen feltették már a kérdést, de választ nem láttam rá, ha mégis, akkor elnézést.

Érdemes-e a jelenleg 2028/I -ben lévő megtakarítást (melynek kamatfordulója 2023.02.23) "visszaváltani" és az új, 2029/I-be átrakni a megtakarítást.
Az én gondolkodásom szerint igen, mivel a hátralévő kb. 5 hónap alapján:
6.6%/12x5 hónap = 2.75%
Ugyanez a 2029/I alapján, melynek kamatfordulója 2023. február 21.
Az első kamatfordulóig ugye tudjuk, hogy 4.64% az időarányos kamat. Ha ebből levonom az 1% 2028/I visszaváltási díját, akkor még mindig magasabb 3.64% a kamat (tehát a különbség 0.89%), ami nagyobb összegnél már pár százezer forintos tétel.

Van valami hiba a gondolkodásomban?
Köszi a válaszokat!

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram