KATA adóbevallás kitöltése útmutató

Tegnap beszéltem valakivel, aki havi 20 ezer forintot fizet a könyvelőjének az áfamentes KATA-s egyéni vállalkozása után. Félhavi fizetését odahordja a könyvelőjének évente, miközben erre semmi szükség. Nem ő volt az első, szinte minden katás egy vagyont kifizet a könyvelőknek a nagy semmire.

A KATA-nak az a lényege, hogy egyszerű, mint a faék és egész évben gyakorlatilag semmi dolgod nincs vele. (Ez alól kivétel, ha meghaladja a 12 milliót a számlakibocsátásod évente vagy külföldre is számlázol, ekkor áfabejelentési kötelezettséged van, illetve lehet. De ha ez nem áll fenn, akkor tényleg semmi dolgod vele egész évben. Évente fél óra az adminisztráció. Arra figyelj, hogy akkor igaz a 12 millió Ft, ha egész évben vállalkozó vagy. Ha csak július elsejétől, akkor időarányosság miatt ennek a fele az igaz rád az első évben.)

Amikor kiváltod a vállalkozóit, akkor kell egy kis adminisztráció, meg évente egyszer az adóbevallás, amit te is meg tudsz csinálni, még ha nem is hiszed el magadról.

Nem kell havonta semmit jelentgetned, nem kell gyűjtögetni a kiadás számláidat, hiszen úgysem tudod elszámolni őket, nem kell havonta ötfelé utalni mindenféle összeget. Annyi a dolgod, hogy mindenkinek számlát adsz és ezeket a számlákat megőrződ, majd évente egyszer, február közepéig bevallod, mennyi számlát állítottál ki az előző évben.

Válassz elektronikus számlázást, akkor még azt sem tudod elrontani, mert egy kicsit is jobb számlázóprogram nem engedi, hogy elrontsd a számlaírást, ideális esetben bolondbiztos. Közben látod, mennyi számlát állítottál eddig ki idén. (De ha még kezdő vállalkozó vagy, mindenképp menj el egy könyvelőhöz tanácsadásra, lásd a cikk végén. Akkor is, ha kérdéseid vannak, amire nem találod a biztos választ. De havonta fizetni legtöbbször felesleges.)

Évi 12 millió forintig még annyi a dolgod, hogy befizeted a havi 25 ezer forint (ha van bejelentett főállásod) vagy 50 ezer Ft (ha nincs főállásod) összeget. Ez utóbbi a saját döntésed szerint lehet 75 ezer Ft havonta, ekkor 8 órás minimálbéresnek számítasz, nem 6 órásnak, mint a normál katás.

Ha meg tudod tenni, ezt az összeget (300.000 vagy 600.000 Ft) egyben utald el az év elején a NAV-nak, így nem kell ezzel sem foglalkoznod. Rákeresel a Google-lel, hogy  “NAV Kisadózó vállalkozások tételes adója bevételi számla” és oda utalod a pénzt a közleményben a saját vállalkozói adószámoddal és neveddel. (Jelenleg ez a számlaszám 10032000-01076349, de ellenőrizd le utalás előtt.)

Ha nem tudod előre kifizetni, akkor állíts be állandó átutalást havonta ugyanígy, legkésőbb minden hónap 12.-ére a megfelelő havi összeggel (25, 50 vagy 75 ezer Ft)

Még két dolgod van: adóbevallást beadni évente egyszer a NAV-nak és a helyi önkormányzatnál szintén adóbevallást beadni.

Na, ez is néhány perc és tényleg ennyi az egész dolgod. Fizetni, meg beadni évente két bevallást, amit annyira egyszerű kitölteni, hogy mindenkinek megy.

Fogsz egy számológépet és összeadogatod az év végén, következő év elején az összes számládat, pontosabban az abból befolyó pénzt. (Online számlázó ezt is megcsinálja helyetted, az ingyenes verzió is.)

Katásként csak az után adózol, ami összeg befolyt és akkor, amikor befolyt. Ha a tavalyi számlát idén fizették ki, akkor az idei bevallásban számolod el. Ha soha nem fizették ki, akkor soha nem számolsz el vele, hiába adtál róla számlát. Egy dologra vigyázz, ha rezeg a léc év végén az áfahatárral, ne csinálj olyat, hogy idén számlázom, de jövőre fizessék ki, mert az áfa viszont teljesítmény szemléletű, nem pénzforgalmi szemléletű. Nem kell értened, mit jelent, a lényeg: az éves 12 milliós határ környékén ne adj ki idén számlát jövőre esedékes fizetéssel. Akkor a számlakiállítás, de még a teljesítés dátuma is csússzon át jövőre.

Hasonló szívatás az áfával, hogy a KATA határt megkezdett hónaponként számolják, az áfahatárt viszont naptári napra. Június közepén nyitott vállalkozásnál a KATA hét hónap lesz (a 12 millióból 7 millió), az áfahatár viszont csak 6,5 millió. S szintén bekavarhat, ha a vállalkozás mellett ingatlant is adsz ki. De ha nem maxolod ki a katát, ezekre nem kell figyelned.

Kijön egy összeg, hogy mondjuk 7.892.233 Ft.

Miután összeadtad az összes bevételed, még egy dolgot kell megtenned: ha volt olyan ügyfél, akinek egész évben összeadva (tehát nem számlánként) egymillió forintnál többet számláztál, akkor azokat a számlákat külön is add össze és jegyezd fel az ügyfél adószámával és címével együtt.

Például kijegyzeteled, hogy Gomba-Bomba Kft, cím, adószám, összes kibocsátott számla 1.230.300 Ft. és Egyszer-Kétszer Bt, cím, adószám összesen 2.341.100 Ft. Ezt majd be kell írni a bevallásba. (Ha nem volt olyan, akinek egymillió felett számláztál volna összesen egy év alatt, akkor ezzel nem kell törődnöd.)

Az asztali gépedre letöltöd ezt a programot a NAV oldaláról. Ez egy keretprogram. Ócska, ostoba és borzasztó oldschool, minden porcikájában 25 éves legalább, de attól még működik. (Például olyan hülyeségeket kérdez meg telepítésnél, hogy X könyvtár nem létezik, létrehozza-e? De ezeken tedd túl magad.) Online ugyanez a bevallás erre.

Utána innen letöltöd a KATA bevallás modult. 2020 év elején a bevalláshoz a 19KATA nevű kellett, 2021 elején a 20KATA-t fogod letölteni, hiszen mindig a tavalyi évről adsz bevallást.

Nyugodtan töltsd le a programot és játssz vele. Amíg nem küldöd be, bajt nem csinálhatsz, beküldeni meg nem tudod véletlenül, mert kell hozzá ügyfélkapus belépés. (Nem véletlenül nem az online verzión tanulunk. 🙂 )

Megnyitod a programot, ezt látod: (Kattintva nagyobb lesz)

Válasszuk az új nyomtatványt. Ott fogjuk látni a 19KATA nevű bevallást, amit külön letöltöttünk.

Nyomj egy megnyitást.

Ettől a bevallástól rettegsz.

Adószám, a te adóazonosítód (ami a zöld adókártyán van), cím, dátum, összeg. Ennyit kell összesen beírnod. 10 perc az egész és semmi olyat nem kérdez, amit nem tudsz.

Direkt elrontottam, az éves bevétel összegét ezer forint helyett forintban írtam, vagyis a helyes 13.000  (ezer Ft) helyett 13.000.000 lett beírva.

Amint látod, egyből kiabál, hogy biztos 13 milliárd forintot kerestem-e tavaly. Hülyebiztosra van megcsinálva.

Kijavítom 13.000-re, vagyis a példa kedvéért 13 millió forintot kerestem tavaly. (Ezer forintra kell kerekíteni az összeget, ha 7.892.233 Ft-ot kerestél, akkor 7.892-t írsz be.)

Fenn aktívak azok a fülek, amiket ki kell töltenem (amiket nem, azokat nem is tudom kitölteni):

Nézzük meg a 02 fület:

Itt sorolom fel azokat a cégeket, akiknek egymilliónál többet számláztam: adószám, cím, összeg.

Minden lapot kitöltöttem, nyomok egy ellenőrzést. Szólni fog, ha nem tetszik neki valami. (Ha 12 millió felett volt a bevételed, további lapokat is ki fogsz tölteni, de látni fogod, mert aktívak lesznek. De a cikk most a 12 millió alatti, áfamentesekről szól.)

Már csak egy dolgom van, Kapcsolat az Ügyfélkapuval.

Beküldöm az Ügyfélkapun keresztül és kész is vagyok, NAV letudva egy évre. (Kivéve, ha áfakörös vagy, mert ezt választottad, mert elérted a 12 milliót áfakörös tevékenységgel, ilyenkor automatikusan áfakörössé válsz esetleg külföldre is számlázol. Akkor év közben is kell áfát jelentgetni. De most a klasszikus kisadózókról szól a cikk.)

Online ugyanez így néz ki (de itt már ne kattintgass össze-vissza!!! Gyakorolni az előző programban gyakorolj.)

Belépek az online felületre. Ott látom magam vállalkozóként és magánszemélyként is. Mivel a vállalkozás adóbevallását akarom beadni, ezért a vállalkozást választom.

Új nyomtatvány, bejelentés menüpont.

Itt értelemszerűen a bevallásokat választom, hiszen azt szeretném beadni.

S ott van a bevallás (tovább nem csináljuk, de ugyanaz a pár adat kell, mint az előbb):

Egy dolog van még hátra, a helyi adó. Besétálok az önkormányzathoz az adóirodába ügyfél-fogadási időben, rámosolygok a segítőkész kezitcsókolomra és megkérdezem, hogy az önkormányzat hogy kéri a bevallást. (Az más, mint a NAV. A NAV az állami adókat szedi, az önkormányzat a helyi adókat.) Ha nem akarok besétálni, akkor letöltöm erre a keretprogramra a 19HIPA modult és kitöltöm. Esetleg online budapestiek itt, nem budapestiek itt beadják a bevallást.

Budaörsön lehet(ett) papír alapon is, ott helyben kitöltök egy sajtpapírt három perc alatt és készen vagyok. Legalább annyira komplikált, mint ez: nevem, címem adószámom, összeg, dátum, aláírás.

Ráadásul nálunk nem is kell helyi adót fizetni katásnak, ha január 15-ig beadja a bevallást. Ezért is menj be az önkormányzathoz, hátha nálatok is így van. De ha fizetned kell, elutalod a kért összeget, beadod a sajtpapírt és ezzel is készen vagy egy évre.

Ezért ne fizess ki évi 240 ezret. (Megjegyzem, az áfabevallás sem sokkal komplikáltabb ennél, mással meg nem találkozol katásként.) Ha pedig kérdéseid vannak, azért van NAV meg okmányiroda ügyfélszolgálat, hogy feltehesd ott, a legtöbb kérdésre itt is találsz választ (tevékenység megváltoztatása, szüneteltetés, székhely megváltozása, külföldre számlázás, stb.)

De ha félős vagy, esetleg nem vagy biztos a dolgodban ezek után sem, mindenképp keress egy adótanácsadót vagy könyvelőt. A cikk még véletlenül sem arról szól, hogy soha, senkinek nincs szüksége segítségre vagy hogy próbáld meg ingyen megúszni mindig a könyvelést. Erről szó sincs, a cikk arról szól, hogy olyanért, amit te is meg tudsz csinálni könnyen, azért ne fizess feleslegesen.

Beszéltem a könyvelőnkkel a kedvetekért. Ha úgy érzed, kell segítség és nem ismersz senkit, hozzá is fordulhatsz. (Természetesen pénzért.)

A vállalkozás indításakor szükséges papírmunkát 25 ezer helyett 12,5 ezerért csinálja meg, ha rám hivatkozol. Ezt érdemes igénybe venned, ha most indítod a vállalkozást. Nem áfás katásokat havi 8,5 ezerért könyvel, ekkor nem kell fizetni a 12,5 ezret sem és a bevallás is benne van. Az áfás könyvelés drágább, azt kérdezzétek meg tőle.

Tanácsadás óránként 12 ezer Ft, ha csak azt kérsz. Ezt jelezd neki telefonban és kérj tőle időpontot.

Ha adsz neki hozzáférést ügyfélkapuhoz, nem is kell elmenned hozzá, online elintézitek. Az elérhetősége +36309845845 Tóth Györgyi. De csak akkor hívd, ha fizetős tanácsadást kérsz vagy megbíznád munkával. Az egyéb kérdéseiddel hívd a NAV-ot, pont ezért tart fenn ügyfélszolgálatot.

De első körben arra bátorítalak, ennyit tanulj meg. Még egyszer: a programot bátran töltsd le és próbáld kitölteni a bevallást. Nyugodtan játssz vele, csak ne küldd be, amit csináltál. Ha ez már megy, nézd meg az online verziót is.

Remélem, segítettem.

Share

166 hozzászólás

  • QK
    Kedves olvasó társak! Amit most véleményként leírok, kicsit hosszabb lesz a megengedett karakter készletnél, így több részletben kommentelném a témát, mert nehéz szó nélkül elmenni mellette. Néhány idézett kifejezés a leírtakból:” Nagy semmire fizet,… fél óra adminisztráció,…bolondbiztos számlázó” Megdöbbentő, hogy laikusként valaki ilyen sarkosan minősít – valójában nem tudom eldönteni, a könyvelőket vagy a katás vállalkozókat – és tényszerű stílusban állít olyan dolgokat, ami nem a szakterülete. A blogbejegyzésből nagyon hiányoltam a “véleményem szerint” kifejezést…Persze lehet, hogy a bejegyzés egy, a blogot író személy könyvelőjének, reklámjaként íródott. Annak tökéletes lenne. De tegyük helyére a dolgokat! A kisadózók tételes adója, közismert nevén KATA lehet “faék” egyszerű (sajnálatos módon a médiából ez folyik és a hozzá nem értő naívan elhiszi. …………folyt köv.
  • QK
    Felteszek néhány olyan kérdést, amely alapján minden katás vállalkozó eldöntheti kell-e neki könyvelő. Nem várok rá választ, azt várom, hogy azok, akiket érint nézzenek magukba és vonják le a következtetéseket! A kérdéseket a legegyszerűbb eseményektől a bonyolultabb gazdasági események egymásutánjának sorrendjében teszem fel vállalkozói egyes szám első személyben: 1. Be kell-e jelentkeznem iparűzési adó alá? Mikor igen, mikor nem? Miért? Milyen következményei lehetnek, ha nem ismerem a bejelentkezés szabályait? 2. Kell-e iparűzési adó bevallást benyújtanom? Mikor igen, mikor nem? Miért? 3. Milyen iparűzési adózási módot válasszak? Mi lesz, ha nem választok? Módosíthatom a választásomat? Mikor igen, mikor nem? 4. Alanyi áfa mentes adózóként vonatkozik rám az áfa törvény? Mikor igen, mikor nem? Miért? Alanyi áfa mentes adózóként kellhet-e áfa bevallást benyújtanom? Folyt.köv…
  • QK
    Folytatás: 6. Biztosan nem kell gyűjtögetnem kiadási számlákat? Mikor igen? Mikor nem? Miért? 7. Helyesen tudok számlázni? Tudom mit jelent a számlán a teljesítési idő? 8. Van jelentősége a teljesítési helynek? Egyáltalán mi is az? 9. Ha szolgáltatok a szolgáltatásomra milyen számlázási szabályok vonatkoznak? (Mi is az a folyamatos teljesítés? Mi lesz most a teljesítési idő?) 10.Melyek a számla kötelező tartalmi és formai elemei? 11. Tudom, hogy az áfa alanyi mentességi korlát és a kata küszöbérték számítása merőben eltér egymástól? Hogy is kell számolnom vele? 12. Tudom, hogy mi vonatkozik a közösség (EU) vagy EU-n kívüli termékértékesítés, termékbeszerzés vagy szolgáltatás igénybevétele, szolgáltatás nyújtás gazdasági események számlázására? 13. Vonatkozhat rám a leltárkészítési kötelezettség? 14.Kell nekem cégautóadót vagy cégtelefonadót fizetnem? ….Folyt köv…
  • QK
    Folytatás…15.Tudom mi vonatkozik rám, ha alanyi áfa mentes katás adózóként saját eszközt értékesítek? 16. Vajon 30 millió árbevételnél jó nekem, ha a KATÁSként vállalkozok? 17. Mit kell tennem, ha munkavállalót foglalkoztatok? 18. Foglalkoztathatok tanulószerződéses munkavállalót? 19. Mi vonatkozik rám, ha önálló tevékenységből származó jövedelmem származik KATÁS adózóként? 20. Belföldi Katás adózóként, EU-n kívül élek és az EU-ba nyújtok szolgáltatást. Hogyan kell számláznom? 21. Hogyan leszek jogosult GYED-re? Jogosult vagyok egyáltalán? 22. Már nem szeretnék KATÁS lenni. Mit kell tennem adónem áttérésnél? Az első 10. pont teljesen hétköznapi, bárkinél,bármikor felmerülő kérdés, a továbbiak nem minden vállalkozónál merül fel kérdésként. Természetesen még jó pár kérdést lehetne itt taglalni a KATÁS vállalkozások kapcsán, akikre persze nem csupán a KATA törvény vonatkozik. Folyt köv
  • QK
    Folytatás: Az előző kérdéseket átgondolva arra is juthatnánk, azért van a tanácsadási szolgáltatás, hogy a vállalkozó kérdéseivel élni tudjon. Azonban ez nem ennyire egyszerű! Kérdezni az tud, akinek valamilyen ismerete van a témában. A vállalkozók jellemzően a saját tevékenységük szakterületéhez értenek és nem az választott adónem értelmezéséhez. Ezért is fontos, hogy folyamatos támogatásként ott álljon a legkisebb KATÁS adózó mellett is a könyvelője. A tevékenységét követni, segíteni tudja. A KATA adózás adminisztrációja egyszerűnek tűnhet, de sokkal komplexebb annál, mint hogy elhitessük a vállalkozóval, hogy a megszerzett bevétel számainak összeadásával és egy KATA bevallás beküldésével eleget tettünk minden kötelezettségünknek. A leírtakból is jól látszik, hogy egy adózási módot nem szakmabeliként megítélni nagy bátorság, de akár ostobaságnak is nevezhetném. VÉGE.
  • hihi
    Hihi… én is könyvelő vagyok, de soha nem könyvelnék egyetlen katást sem. A kis ügyfelek a legrosszabbak, mindent akarnak ingyen. Aki akarja, csinálja maga. Ez így van. Csak akkor kövesse is minden évben az összes jogszabályváltozást is 🙂

    Sajnos sok a butaság, pl.:

    “Megkéri a vállalkozót az év végén, adja össze, mennyit számlázott, gyűjtse ki, volt-e egymillió felett és kinek és mennyi, aztán ezt felpötyögi a nyomtatványban öt perc alatt és beküldi.”

    Uhhh… sajnos, kiszámoló most olyan témában osztasz “tanácsot”, amihez nem értesz. Könyvelő csak bizonylat alapján könyvelhet, adhat be bármilyen bevallást. Bemondásra könyvelni nem lehet.

    Bár régi, és nem teljes: rsm.hu/blog/2010/11/a-konyvelok-felelossege.

    Egy kis katás EV is évente átlagban kb. 5 órát vesz igénybe minden könyvelői feladattal/felelősséggel együtt, ami a te óradíjadon: 200 ezer/év = 16 ezer/hó.

  • lecso10
    Ha úgy nézzük, hogy a legtöbb katás vállalkozó valamilyen szolgáltatást nyújt, alanyi mentesként, és még évi 12 millió bevételi határ alatt, nekik felesleges a könyvelő. A számlázó programokat (ingyenes verzió) egy 10 éves is tudja kezelni, a nav részére évente egyszer a bevallást pedig nem analfabétaként valóban ki lehet tölteni hiba nélkül is a nyomorult ányk-ban. 🙂

    Sokat vagyok online, de bevallom, az ányk és az űrlapok szövegezésének értelmezésével az induláskor szívtam kicsit, de erre vannak az ügyfélszolgálatok. A navnál már melléd ül az ügyintéző és mutatja lépésenként stb. Könyvelővel könnyebb, de nagyibbat szívhatsz, és fizetni te fogsz. Nélkülük nehezebb, de mivel rákényszeríted magad,h átlásd a dolgaid, nyugodtabb lehetsz. Vannak szép történeteim, mekkorát lehet szívni, ha valaki csak a könyvelőjére hagyatkozik, és az valamit benéz.

  • Kovács Krisztián Jogász
    Úgy látszik 1 (2-3) könyvelő megosztotta a cikket, megint olyanok szólnak hozzá elég sokan akik eddig soha. Helyes, annál több az olvasó.

    De mintha nem értenék: pusztán katás evkből nem él meg egy könyvelő iroda sem, pont a könyvelésükért nem kéne foggal körömmel ragaszkodni. Vannak akik tök jó alternatívákat kínálnak erre (Pl. a számpatikus néven futó Olga, aki szinte csak képzéseket csinál), mások pedig tényleg azt hiszik hogy ez és a hasonló cikkek rontják a bizniszt.

    Ami nincs, azt nem lehet rontani. Fizetőképes ügyfelet kell keresni; a katás ev könyvelőnek, adótanácsadónak (ügyvédnek, stb.) pont annyira az, mint a nyugdíjas. Százból egy.

  • IPv6
    Alapvetően híve vagyok az adónak, ha méltányos az adórendszer. De nem az.
    Az én szintem kb. 5 mihályba és rengeteg időbe, áldozatba, munkába, tanulásba került. Egy fillért nem adott rá az állam, közben levesznek csúcs adóval, csúcs áfával, buta költekezéssel. Nem a fidesz, hanem mindegyik sorban.
    Optimalizálás után is ~2x annyit tennék a közösbe, és egy nagyságrenddel többet a GDP-be, mint az átlag. Legyen ennyi elég.
  • Vállalkozó
    Nagyon belenyúltál Miklós! 🙂
    Az eddigi tapasztalataim alapján minden szakmában 90% a kókler, és ez nem függ össze a szakma szintjével: fodrász, könyvelő, vállalkozó, jogász. Ha ezzel a 90%-kal találkozol, akkor tényleg jobb, ha inkább magad oldod meg a dolgaidat, ha a maradék 10%-kal, akkor ők viszont aranyat érnek.
    Sokszor inkább az a probléma, hogy az átlag vállalkozó nem tudja, mi a különbség egy pénzügyes, egy könyvelő és egy adótanácsadó között, így nem tudja, mikor kihez kell fordulni.
    Az a jó ebben a témában, hogy részben mindenkinek igaza van, viszont emiatt szuperül lehet egymásra fröcsögni. Sok már ez a karantén.
    Igen, léteznek vállalkozók, aki utánanéznek valaminek a neten és megcsinálják maguk. Léteznek olyanok is, aki nem akarnak és / vagy nem tudnak utánanézni, és elmennek egy szakemberhez.
  • Vállalkozó
    Bizonyára a könyvelők között is van olyan, aki maga telepítette fel a számítógépére a programokat, sőt akár még az operációs rendszert is, és nem hívott szakembert ehhez. Ők miért nem problémáznak most itt?
    Úgy gondolom, hogy minden szakma alapját meg tudják csinálni az átlag emberek is, viszont van egy szint, ami fölött szakembert hívunk. Ez függhet az időtől, a kedvemtől, vagy a szakember díjától. Miért kell ezen megsértődni?
    Ha a vállalkozó valamit elront, és utána megbünteti a nav, vagy már csak a baj után megy szakemberhez, az az ő baja, nem? Mindenki a saját problémájával foglalkozzon.
    A rohadék adóelkerülő katásokhoz: Törvényes? Igen. Etikus? Igen. (Én inkább az 50%-os bérjárulékot tartom etikátlannak.) Öngondoskodás az egész életben? Igen. Hol itt a probléma?
    Egyébként van az az összeg, mit ki tudok fizetni, de nem akarok, a 20k-s kata bevallás és az 5k-s fodrász pont ez.
  • Gábor
    Nekem negyedévente 20 ezer forintot kér, ennyit számomra megér. Lehetne számolgatni, hogy ez most 10 év alatt 800 ezer forintomba fog kerülni, viszont ha bármikor van bármi hülye kérdésem, akkor írok neki és pár napon belül választ kapok. Ha csak 2 havonta van egy ilyen (sűrűbben szokott), már akkor is kb. nullán vagyok, hisz nem kell órabérben megkérdeznem valakit erről.

    Talán lehetne faragni ezen is, de helyette inkább leraktam a cigit és havi 35 ezret már spóroltam is 😀

  • Kiszamolo
    Róbert, ami azért vicces, mert ez sem reklámcikk. Egy fillért sem kapok érte. Nem tudom, mit gondoltál még reklámcikknek, de senki nem fizetett.

    Csak azok fizetnek, akik hirdetnek oldalt.

    Ha reklámcikket akarnék kitenni, szemrebbenés nélkül kitenném, mert miért ne tehetném. De miért ne merném beleírni, hogy reklám?

  • Kiszamolo
    Qk, köszönjük.

    Ugyanennyi karakter lett volna leírni a kérdések helyett a választ is. Ott egy link a cikk végén, ott a válasz is a javára. Nagyjából egy A4-es lap elég a válaszokra. Amire meg nem, az egyrészt alig valakit érint és a legtöbb könyvelő sem feltétlenül tudja a választ.

    (Pl külföldön élve magyar vállalkozóként harmadik országba számlázok. Kíváncsi lennék, hány könyvelő tudja erre rávágni a választ, kezdve ott, hogy ez mennyire felel meg a külföldi ország adószabályainak, ha ott van a munkavégzés helye.)

    De a NAV sem csak azért van, hogy beszedje a pénzt, őket is lehet kérdezni. E-mailben, telefonon, személyesen.

    De lehet fizetni adótanácsadónak egy órát alkalmanként, ő is elmondja a választ, hogy mindent jól csinálsz-e. Ugyanis nem csak havi általányban lehetnek kérdéseim, hanem óradíjban is, alkalmanként egyhavi díjért.

    Vagy ha valaki nagyon akarja, fizethet havonta a könyvelőjének, hátha lesz valamikor kérdése.

  • Sovereign

    De jó lenne most a válságban, ha én is lerakhatnám a cigit és spórolhatnék vele havi 35 ezret.

    Csak az a baj, hogy nem dohányzom.

  • Kmiki

    Az osszes kerdesedre a nav nagyon szivesen valaszol telefonon vagy akar szemelyesen.

  • QK
    Kedves Miklós! A válaszokat szándékosan nem írtam le, hiszen a célom az volt, hogy azok gondolkozzanak el a kérdéseken, akiknek nincs könyvelője. Mindemellett ön olyan határozott adószakmai megállapításokat tesz mind a katás blogjában, mind a nekem írt válaszában, amelyek tévesek, hibásak, így nagymértékben félrevezeti a vállalkozókat az írásával. Ilyen például az iparűzési adó bevallás:” a helyi önkormányzatnál adóbevallást beadni…” A katás vállalkozók legnagyobb része egyáltalán nem kötelezett éves iparűzési adó bevallás benyújtására. Sajnos ugyanígy téves a megállapítása a következő évre átvitt számla kiállítás- keltezés és teljesítés -tekintetében. Az irománya tele van szakmai hibával. Mielőtt adózási kérdésben foglal állást nagy nyilvánosság előtt, konzultáljon a könyvelőjével a leírtakkal kapcsolatban! Ha ezt megtette, akkor a könyvelői reklám teljesen fölösleges volt.
  • QK
    Reflektálnék a tanácsadási szolgáltatásra és az Adóhatóság segítségnyújtására is. Én nem tudom ön milyen gyakran beszélget a Nav-val. Én elég gyakran. Jellemzően segítőkészek, de sajnos nem a szakma csúcsa, így rengeteg fél vagy téves információ kerül ki Navos berkekből. Ez nem minden esetben az ügyintéző hibája, hiszen a kérdező gyakorta nem tud mindenre kiterjedő, komplex és főleg szakmai kérdést feltenni, ezért a válasz sem pontos. Ez különösen igaz, ha a kérdezőnek nincs semmilyen szakmai ismerete (És hát egy vállalkozónak miért is lenne?) És itt jön képbe a tanácsadás, mint szolgáltatás. Az éves egyszeri tanácsadás arra jó lehet, hogy egy hirtenen felmerülő kérdésre választ kapjon a kérdező. De hogy a válasz mennyire pontos és teljeskörű az egész vállalkozás működése szempontjából, az nagyban megkérdőjelezhető. Ehhez a vállalkozás folyamatos követése szükséges!
  • Van véleményem
    Megértelek, nekem is áldozatokat kellett hoznom, hogy eljussak oda ahova és még további áldozatokat fogok hozni ahhoz, hogy még nagyobb jövedelmem legyen. Azért azt azért te is tudod, hogy alkalmazottak között is rengetegen vannak akik legalább ugyanennyi időt, pénzt, energiát fektettek a dologba. Tehát továbbra is azt állítom: nem fair.
  • hihi
    @Kovács Krisztián Jogász

    Nem azért szóltunk hozzá, mert a katásokból gazdagodnánk meg. (Én. pl nem foglalkozom kicsi ügyfelekkel, mert borzasztóak.)

    Az a baj, amikor kiszámoló olyat ír (hozzáértés nélkül), hogy éves 20 perc időráfordítás. Persze, a mesékben 🙂 a számlákat havonta az ügyfelek össze-vissza küldik/nem küldik, le kell menteni, iktatni, ellenőrizni, tárolni, a bevételi nyilvántartást vezetni + hozzá az áfahatárvizsgálatot havonta. Ha havonta csak negyed órát számolsz, már 3 óra/év csak a számlák ellenőrzése, lementése, nyilvántartások vezetése.

    + Kommunikáció (mit rontott el, milyen jogszabály változott… szólni, hogy küldje már…) , éves bevallások, egyedi esetek Gyed, ügyvédek jogállása, Bt… A könyvelő Ptk és Btk szerint is felel. Kiszámoló egyikkel sem.

    A könyvelő rengeteg határidőt kezel, nem egyetlen ügyfelet, bizonyos havi összeg alatt nem éri meg elvállalni.

  • Reho

    Igen, elgondolkoztam, az a 10%! 😀 Biztos vagyok benne, hogy a 90%-a klasszikus kényszervállalkozó aki csak azt látja, hogy most nem kell játszani a vett számlákkal és tök legálisnak érzi az amúgy is magasabb jövedelmet amit kap. Ez nálunk nemzeti sport nem gondolni a jövőre. Én egyáltalán nem vagyok biztos benne, hogy lesz egyáltalán nyugdíjrendszer 20 év múlva, ha odajutok. De azért most vegyük úgy, hogy valami nyugdíj lesz és aki most nem katás az nagyobb szeletet fog kapni a tortából. Én gondoskodom a jövőről, de mint látjuk a tőzsde és a megtakarítások is egy pillanat alatt összetudnak omlani ha jön egy 2008-as válság vagy egy újabb vírus.
  • Reho

    Hát akkor ebben nem értünk egyet. A kormány örül a katásoknak, mert van most tőlük fix bevétel és letojhatja nagy ívben mi lesz velük 20 év múlva. Ez miatt tartom hibásnak az egészet. Sajnos van egy pár ismerősöm aki katába kényszerült és perpill örül, de hiába mondom neki, hogy valami megtakarítást csináljon mert öreg korára sanyarogni fog. Sajnos ez szerintem igenis a kormányzat hibája. A magyar rendszer nem olyan, mint az amerikai vagy más nyugati rendszerek, hogy nagyjából minden magánkézben van az EÜ biztosítástól a nyugdíjig. Miért kéne a katának ilyennek lenni? Miért nem teszik bele a törvénybe, hogy emellett kötelező legyen valami minimális magán nyugdíjat fizetni, különben éhen halsz. A magyar társadalom nem érett meg erre.
  • V
    valami azt sugja a sok sertodott konyvelo aki itt kommentelt az az egyszeri KATAs kisvallalkozokbol el es bonyolultabb ugyeket nem tudna elvallalni, azert verte ki naluk ez a biztositekot
  • Kiszamolo
    Erős a gyanúm, hogy az egész vita meddő, mert jövőre a NAV alapból meg fogja csinálni a Katások bevallását, hiszen minden adatot lát hozzá.

    Az idei lehet az utolsó év, amikor ezért pénzt lehet kérni, meg talán jövőre, amíg a Katások rá nem jönnek.

  • Csak én
    Hát sok sikert a NAV által készített bevalláshoz….. Gondolom majd megnézik, hogy a bankszámla nyitásra nem kötelezett Kata alany december 27-én kiállított számlája mikor folyt be… Sértődöttség nem, döbbenet viszont igen.
  • Ness
    majd évente egyszer, február közepéig bevallod, mennyi számlát állítottál ki az előző évben. — hát, nem. Senkit nem érdekel a KATA-bevallásban, mennyit állított ki. Annál inkább az, mit kapott meg ebből. MEg az előző éviekből esetleg.
  • xy
    @Györgyivel és Kiszámolóval is most egyetértek. Tény, hogy vannak komplexebb esetek, de egy alanyi adómentes, tételes iparűzési adót választó, totál basic KATÁs vállalkozónak éves szinten minimális az adminisztratív teendője, a bevallás havi több számla esetén is 15 perc alatt megvan, aminek a nagy részét a személyes adatok bepötyögése teszi ki, szóval tényleg elképesztő, hogy mennyi könyvelő palizza be és húzza le ezzel kapcsolatosan az ügyfeleit. Más egy általános konzultáció az elején v. a megnyitás, ezekben én is kértem könyvelő segítségét, hogy biztosan OK legyen minden, de a havi díj meg évi többtíz E Ft-ok ekkor is irreálisak, sosem fizettem ilyen nagyságrendben Bp-n sem. Hálistennek rendes könyvelőm van, mindent elmond, hogy az első, még együtt elkészített KATÁs bevallásért el sem akart fogadni pénzt (végül csak vmi jelképeset tudtam rátukmálni), annyira mini volt a feladat…
  • Kmiki

    Pont errol szol ez a cikk. Az egyeni katas vallalkozasom konyvelese egyszeru, mint a lejto. Ezert ott nincs szuksegem konyvelore.
    Korabban tobbet hivtam egyebkent oket, amig voltak kerdeseim.
    Amilyen kerdesei az atlag hazai mikroknak vannak, arra biztosan korrektul valaszol a Hivatal.
    Ha valaki bonyolult szamvitelt uz, tobb alkalmazott van, az mas kerdes. A cegemnek van is konyveloje.
  • expect
    “Ha havonta csak negyed órát számolsz, már 3 óra/év csak a számlák ellenőrzése, lementése, nyilvántartások vezetése.”
    Én ezt simán elhiszem. De mondjuk ha ezeket tényleg normálisan kezelted, akkor a maradék könyvelői meló nincs fél óra se, de egye-fene, legyen 1 óra. Az évente 4 óra. Minden bizonnyal indokolt évi 4 óra munkáért kifizetni havi 5-20 ezer forintot 😀
    Én elhiszem amúgy, hogy nagyon fáj a könyvelőknek, hogy elsők között semmisíti meg a szakmájukat az automatizáció. Mert igen, könyvelőre pár éven belül csak egy nagyon marginális körnek lesz szüksége. Adótanácsadóra, komplex tudással rendelkező pénzügyesre persze még szüksége lesz a gazdaságnak, csak hát azok nem könyvelők. Szóval kicsit olyan ez a hiszti, mintha a kőművessegédmunkás magyarázná, hogy építészre szükség van, ezért fizess neki, a segédmunkásnak, hogy felfúrja a képet a falra, mert másképp belefúrsz a vezetékbe.
  • Györgyi
    Ezeknek a kérdéseknek nagy részét már a kormányablaknál feltették nekem, amikor regisztráltam a vállalkozást. Már ott kaptam listát arról, hová mikor milyen űrlapon kell bejelentkeznem.
    A helyi adó ügyfélszolgálatán az első kérdésük az volt, mennyi bevételre számítok, érdemes-e ott is katázni. Nem volt. Két év alatt kétszer töltöttem ki rosszul a bevallást, mindig javították szó nélkül (nem tudtam rájönni az előlegszámítás módjára). Legutóbb felajánlották, hogy jövőre inkább menjek be, és együtt kitöltjük, sőt még ők világosítottak fel, milyen kedvezményeket vehetek igénybe.
    NAV-nál szintén készségesen segítenek, nem egyszer tapasztaltam. NAV-nál dolgozó jogász barátom is mondta, hogy új szelek járnak, ügyfélbarát hivatal lett, szándékos csalásnál keményen büntetnek, de ha valakinél egyértelmű, hogy csak bénázik, akkor segítenek.
  • Ellenőr
    Komoly szakmai vita alakult ki a könyvelők munkájával kapcsolatban. Ezúton szeretném, akkor a kedves könyvelőket megkérni elismerve a könyvelési szakértelmüket, hogyha már a hatalmas szakmaiság felmerült akkor legyenek szívesek NE ÍRJANAK A VÁLLALKOZÓKNAK MUNKASZERZŐDÉSEKET ÉS ÚGY ÁLTALÁBAN NE ADJANAK TANÁCSOKAT MUNKAJOGI KÉRDÉSEKBEN, mert amennyi borzalmas munkaszerződést ellenőriztem és sokszor nagyobbnál nagyobb butaságokat tudtak mondani a vállalkozóknak munkajogi kérdésekben, hogy az valami csodás. Mondom én munkaügyi ellenőrként, munkajogi szakirányú végzettséggel.
  • Névtelen
    A kommentekben már havi 1 – 2 e óradíjak is kijönnek az elvárt éves összeg leosztásával, pedig havi 5 e sem sok pénz. A 15 – 20 e tényleg túlzó katásért. De kérdem én, ki a fene vállal felelősséget ennyiért?
    Ha én meg sem mozdulok, már van 150 – 200 e adó, költség a könyvelési vállalkozással. Majd pont elvállalok 100 – 150 katásat, hogy ezt kitermelje. És a számlák mentése, bevételi ny.t. vezetése, adók küldése mellett levelezés, tanácsadás, szünetelni akar, számlázási problémája van, külföldi vevőbe botlik, áfa-körös lesz, veszélyhelyzeti kedvezményi jogosultság érdekli, etc.
    Bár volt itt pár normálisan hozzáálló e.v. is, de azt javaslom minden könyvelőnek, meneküljön a katásoktól, egyéni vállalkozóktól, őstermelőktől – csak a baj van velük. Havi 10 e alatt nem éri meg ilyet vállalni. A csórikám meg intézze maga, és ha mákja van, nem adódnak speciális helyzetek.
  • Bence
    A havi 20 ezer az tényleg lehúzás. KATA-s könyvelés jellemező ára havonta 5-8 ezer forint + áfa.

    De szerintem megéri fizetni a könyvelőnek. Ebben a havidíjban már van valamennyi tanácsadás is. Az év során sok kérdés lehet, amit megválaszol a könyvelő ezért a díjért, nem kell még külön kicsengetni 12 ezret 1 óra tanácsadásért.

    A bevallási felületek változhatnak évről évre, és a jogszabályok is változnak. Jövőre már lehet, hogy sok mindent máshogy kell csinálni. Ezért fizetünk könyvelőnek, hogy közben tájékoztat is a változásokról.

    Szerintem mindenképp kell fizetni a KATA esetében is könyvelőnek, megéri. Csak ugye ne 20 ezret havonta.

    És amúgy nem, nem ennyire egyszerű a dolog, mint ami le van írva. Menet közben lehet sok egyéb kérdés is, pl.:

    -adott hónap közepétől változik a státuszunk, akkor arra a hónapra mennyit is kell fizetni?
    -számlázás kérdések
    -változó szabályok stb.

  • Kmiki

    Ne haragudj, de itt tobben mar magunkat ismeteljuk, ugyhogy tobbet becsszo nem irom le.
    Ezekkel a kerdeseiddel felhivod a navot es megmondjak ingyen.

  • Tibor
    Most tényleg az egyébként is lenézett, baromi olcsón dolgozó könyvelőktől sajnáljuk azt a havi 2.500Ft-ot amit elkérnek a KATA-soktól? Az egyik leginkább alulfizetett szakma az országban, holott 5-10 év tapasztalat kell hozzá, ha valaki igazán jó akar lenni benne. Ha valakik, akkor ők aztán nem húznak le senkit pénzzel, mivel a vállalkozók túlnyomó része még mindig rajtuk spórol először, továbbá a szükséges rossznak tartja. Anyukám könyvelő, de valahogy sosem volt pénzünk, csak azt láttam mindig, hogy állandóan dolgozik. 🙂
  • tumpara
    Azért poén, hogy sokan azt hiszik, a könyvelő csak egy túlbonyolított rendszer adatrögzítője. Meg hogy az automatizáció kinyírja őket. Persze, 20-30 év múlva talán, de a könyvelőnek nem csak annyi a dolga, hogy felviszi a számlákat. Ez utóbbi 5 éven belül valóban eltűnni látszik, de ez a könyvelői munka 20-30%-a. A NAV nem fog Neked a szaktudásával adót megtakarítani, mi több, eredménykimutatást, mérleget csinálni, vagy ha igen, az olyan is lesz, szóval korai még temetni a könyvelőket (a NAV által megajánlott ÁFA-bevallásra is kíváncsi leszek, azért jó lesz oda egy vezető könyvelői kéz). A 20 ezer forintos katás ár viszont tényleg sok, és a faék egyszerű katás vállalkozóknak valóban felesleges. Pont azért született meg így a KATA, hogy alapjáraton baromi egyszerű legyen. Ha meg valaki külföldre számláz vagy átlépi az alanyi mentesség határát, kérhet egyszeri tanácsadást a könyvelőtől.
  • a könyvelésnek adatrögzítésnek kellene lennie
    Lehet túlságosan IT fejjel közelítem meg a dolgot, de egy könyvelő számára kellene az általa kezelt típusoknként egy excelnek lennie, ami egy kalkulátor az aktuális szabályokkal, és általában évente kell frissítenie, ha egyedi kérés van, akkor hozzáfejleszti az új esetet és onnantól azt is csak updateli és nem kell ügyfelenként nézni.
    Ha ez készen van, akkor adatrögzítéssé kellene silányulnia az egésznek, és a szaktudás pedig a melyiket hova írjuk rész (nem lebecsülve ennek fontosságát).

    Kizártnak tartom, hogy ha a nav szabályrendszere alapján ember el tud készíteni egy ilyet helyesen, és adott adatokból, más adatokat kell kikalkulálni, akkor az ne lenne adatrögzítéssé silányítható.

    Az excel elkészítéséhez kell az év végén/elején egy nagy munka, a szabályok követése és értése, a szakértelem, nem is vitás.

    Aki nem így csinálja az nagyon rossz hatékonysággal dolgozik és azért sok meló.

  • Kiszamolo
    tumpara, ha minden egyes számlát látni fog a NAV, akár te állítottad ki, akár neked állították ki (kötelező adószám vevőnél is), azért nem tűnik akkora agysebészetnek a kettő különbözetét hivatalból megállapítani az áfához.

    Nem azt mondom, hogy biztos jó lesz, de akár az is lehet. Minden egyes számla ismeretében, amiket könnyű az adószám alapján összepárosítani, nem látszik mission impossible-nek. Nyilatkozik, hogy adott időszakban nincs perelt vagy be nem fogadott számlája, ha meg van, melyek azok.

    Mérleg, eredménykimutatás még odébb lesz, hiszen egy csomó mindenről a vállalkozás dönt (céltartalék, stb.), vagy nincs köze a bevételekhez (rövid és hosszúlejáratú hitelállomány, stb.) azt nehéz automatizálni egyelőre.

  • miért ne lenne automatizálható?

    Ha lehet egy szabályrendszer alapján számolni végeredményt, akkor lehet rá kalkulátort csinálni és akkor az adatrögzítés és automatizálható.
    A tanácsadáshoz pedig az kell, hogy a felvitt adatokból minden szabályrendszer szerint végigszámolja a rendszer, hogy mennyi lett volna.

    A könyvelőket nem kell temetni, mert komplett szakmák képesek fentmaradni azért, mert az emberek nem tudnak utánanézni még egyszerű dolgoknak sem és/vagy lusták. Ebből fent lehet tartani egy szakmát.

    Miért ne tudnak egy folyamatos adatrögzítést végző rendszer szólni, hogy ezzel a számlával átlépsz egy határt és akkor ez meg ez a dolgod? Ugyanazt a szabályt/számolást elvégzi, mint a könyvelő és, ha az eredmény nagyobb, kiírja és onnantól az új szabályok szerint számol.

    A könyvelők nem látják az automatizálás képességeit.

  • kényszer katás
    Na, most kicsit offolok.
    KATA-s kényszervállalkozó vagyok, szoftverfejlesztés területen. Rohadtul nem tetszik az, hogy erőből bele vagyok nyomva ebbe, de egyszerűen azt látom, hogy az iparban már kb. mindenki ev. (= bújtatott munkavállaló). Rendes legális pozíciókra vadászni kell és kb. csak a multik hajlandóak bejelenteni mindenféle trükközés nélkül, kb. iparági sztendert a KATA vagy a borítékba kapott fizetés.
    Könyvelő barátom is megerősített ebben, már az utolsó építőipari analfabéta (!!!) segédmunkás is vállalkozó.

    Na már most, elvileg a NAV belengette, még tavaly, hogy keményen a körmére néz a KATA-soknak. Nálam papíron a feltételekből 3-4 csont nélkül teljesül (szerződés és a valóság alapján is), de vannak gyanús dolgok (pl. egy helyre számlázok mindent). Van okom félni? Én még egy vizsgálatról se hallottam.

  • Szakértő
    Aki maga meg tud csinálni egy könyvelést az eddig is megcsinálta. Bármily meglepő, de sokan vannak akinek a legegyszerűbb dolog is bonyolult, és ha abban nem otthonosak, akkor nem is állnak neki. A könyvelő munkájára költött pénz pedig nem kidobott, mivel ha valamit elfelejt, elnéz, vagy rosszul csinál egy vállalkozó, akkor a havi könyvelői költségek többszázszorosát is megkaphatja bírságként. Arról nem is beszélve, hogy egy jó könyvelő ismer olyan törvényes és legális lehetőségeket, amikkel a vállalkozó/vállalkozás jelentős összegeket spórolhat meg. Jó könyvelőt találni nem könnyű. Itt is áll az az aranyigazság, hogy legtöbbször az olcsó a drága.
    Ezen a vonalon elindulva a következő cikk szólhat arról, hogy mindenki legyen a saját fodrásza, kozmetikusa, szerelője, stb. Mert mindenki minden szakmában “szakember” és mindent maga is meg tud csinálni.
    Az én véleményem pont ellentétes ezzel.
  • világ adatrögzítői egyesüljetek!
    portfolio.hu/gazdasag/20200608/csak-pislognak-a-konyvelok-ki-kezdhet-panikolni-a-nav-hatalmas-atalakitasa-miatt-418979

    “Poór Károly, a digitális megoldásokat fejlesztő SDSYS cégvezetője szerint a könyvelők az elmúlt 20 évben nem voltak rákényszerülve a versenyre, azonban a következő években ez alaposan meg fog változni és azok, akik továbbra is adatrögzítésből szeretnének megélni, nem sok jóra számíthatnak.”

    Nem is értem itt egyes könyvelők szélmalomharcát, géprombolási próbálkozását. Illetve értem, de felesleges. Az adatrögzítő “könyvelők” kezdjenek el hozzáadott értéket termelő feladatok ellátásába, vagy gyorsan munka nélkül maradnak.

    Az eddigi/korábbi rendszer az abszurd egyébként, hogy egy 1-2 fős kis cégnek/ev-nek még egy könyvelőt is kell tartania, mert olyan bonyolultak az adózási szabályok, nyomtatványok pedig minden automatizálható.

  • világ adatrögzítői egyesüljetek!
    ezt a rendszert úgy hívják, hogy autokata, én is használom, könyvelőm nincs, de jövőre már az autokatát sem fogom, nincs rá szükség, HA áfamentes, belföldi, 12m-et nem átlépő stbstb egyszerű katás vagy.

    Ha 7-ből 2 feltételnek tényszerűen, általad bizonyíthatóan megfelelsz, akkor nincs okod félni. Az, hogy egy helyre számlázol mindent, az csak 1 pont a 7-ből.

    Ha 7-ből 2 pontnak TÉNYLEG megfelelsz, akkor nem kényszer katás vagy, hanem katás egyéni vállalkozó. Gondolom lehetnél munkavállaló a cégnél, csak a nettód fele annyi lenne, mint katásként, cserébe lenne táppénzed, meg fizetett szabid, meg felmondási időd, de a munkaidődet sem magad osztanád be. Döntsd el melyik a jobb.

  • világ adatrögzítői egyesüljetek!
    “Ezen a vonalon elindulva a következő cikk szólhat arról, hogy mindenki legyen a saját fodrásza, kozmetikusa, szerelője, stb. Mert mindenki minden szakmában “szakember” és mindent maga is meg tud csinálni.”

    Azt hiszem te is félreértetted a cikket. Pl az autómban az olajat én magam cserélem, pedig nincs autószerelői végzettségem, de még csak hasonló végzettségem sincs, de egy vezérlés cserének már nem állnék neki.

    Van aki meg nem tudja és nem is akarja megtudni, hogy hogyan kell cserélni az olajat, meg időt sem akar rászánni, pedig tök egyszerű, na ők ki fognak fizetni egy 10 perces melóért súlyos 10 ezreket a szerviznek én meg nem.

  • Pallos Levente

    egy jó könyvelő ismer olyan törvényes és legális lehetőségeket, amikkel a vállalkozó/vállalkozás jelentős összegeket spórolhat meg. 
    Az 50 ezres KATA-ból (hiszen erről szól a cikk) milyen jelentős összegeket lehet megspórolni? A módszert nem szükséges leírni, elég a nagyságrend.
  • tumpara
    miért ne lenne automatizálható?: az a szabályrendszer egy kombinációs rendszer kombinációs rendszerének a kombinációja. Automatizálással foglalkozó ismerősöm is mindig mondja, lehet ezt egyszerűsíteni, majd az API-k szépen kommunikálnak egymással, aztán amikor belemegyek a részletekbe, erősen vakarja a fejét. És ez csak egy cég egy esete; adott évben ugye, mert jövőre nagy valószínűséggel változtatnak valamin. Túl komplex könyvelési rendszert kéne ahhoz építened, hogy ezt a szerteágazó adórendszert egy gombnyomással működtetni tudjad lehetőség szerint minden ügyfélnél (mert ugye akkor éri meg a fejlesztése). Természetesen ebbe az irányba haladunk (ebben a NAV kifejezetten élen jár), de a döntést jó ideig nem bízhatod a gépre, mert egyelőre nem éri meg. Az adatrögzítésnek viszont annyi, ezt már az IT térnyerésével látni lehetett.
  • tumpara
    Kiszámoló: a NAV-os ÁFA-bevallás zseniális ötlet, támogatom is, mert tényleg minden megvan a NAV-nál hozzá, de szerintem akkor is csak kb. 90-95%-ban lesz jó az a bevallástervezet, az meg egy jó cégnél kevés, a tulaj minden megspórolt adóforintot ki akar sajtolni. 🙂
  • Bence
    na persze, majd a NAV megmondja ingyen.

    Olyan finomságok is vannak még, csak már nem maradt karakterem, hogyha pl. KATA-s alanyi áfa mentesként igénybe veszel külföldről, EU-n belül szolgáltatást, és a vásárláskor megadod az EU-s adószámodat, mert megörülsz hogy így nem számolnak fel magyar áfát, akkor azt hihetnéd, milyen okos vagy, megspóroltad az áfát. Igen ám, de mivel áfa mentes vagy, ilyenkor be kell fizetned a fordított áfát és áfa-bevallást kell beadnod, majd megfizetned a beszerzés utána az áfát! Hoppá! A legjobb persze, ha nem adod meg az EU-s adószámod ilyenkor, és megfizeted beszerzéskor az áfát.

    Egy könyvelő erre is figyelmeztet!
    Erre a NAV figyel neked ingyen és szól? Nem hiszem, inkább küldik a mulasztási bírságot a be nem fizetett áfa után.

    Aztán meg az iparűzési adó, na az se olyan egyszerű történet ám.

  • autonavizálás

    Az automatizálás olyan, hogy az igazi kihívások a valós élet dolgai. Mert azt csak közelítően tudjuk leírni. Így mondjuk egy gyártott elemről képileg megmondani, hogy jó-e nem könnyű, de erre is vannak módszerek. Nem determinisztikus.

    Viszont az adótörvénynek muszáj determinisztikusnak lennie, ezt pedig le kell írni törvényi nyelven, aminek egzakt módon le kell tudnia fedni minden lehetőséget (nyilván hibák biztosan vannak). A törvényben pedig minden lehetőséget le is kell tudni írni, nincsen kivétel.
    Nem olyan, mint mondjuk a nyelv, hogy a kombinációk száma kezelhetetlen. Leírják a törvény nyelvén a teljeset, tehát teljesen reális leprogramozni is.

    Nyilván évtizedek alatt alkotott szabályokat nem egy hét teljesen megcsinálni, de reális idő alatt lehetséges.
    Bonyolult, de messze nem lehetetlen.

    Kezelése igényelhet szakértelmet egyes esetekben, de adatrögzítés extrákkal.

  • kényszer katás

    Nem lehetnék munkavállaló, kerek perec megmondták informálisan, hogy a jelenlegi több száz fős “cégem” célja, hogy le legyen építve minden munkavállaló. A 40-50 fős “részlegemben” 3-4 rendesen bejelentett ember van, a többi mind vállalkozó. Mostanában nézegettem álláshirdetéseket és ott is sokszor burkolt utalás van benne, hogy ők bizony vállalkozót keresnek.

    Nem azt mondom, hogy ha minden követ megmozgatnék, akkor nem találnék rendes, bejelentett állást, de hogy időbe kerülne az biztos és a szektor sem errefelé halad. (És a nettóm is feleződne kb. de ez más tészta, lehet meg is érné a NAV-on való stresszelés megszűnését… )