MÁV online jegyvásárlás
A közelmúltban vidékre kellett mennem és a legkényelmesebb módját választottam az utazásnak, felugrottam egy vonatra, ami a városközpontban tett le. Se vezetés, se bolyongás egy ismeretlen városban, se parkolóhely-vadászat és a helyi parkolózónákkal való ismerkedés.
Azonban induláskor jó sokan álltak sorba a vonaljegy-automatáknál, eszembe jutott, hogy ideje kipróbálni az internetes jegyvásárlást. Az előre vásárlás azért nem működött, mert soha nem tudtam előre se azt, hogy melyik vonattal megyek, se azt, hogy melyiket fogom elérni visszafelé. Gyorsvonati pótjegy, IC pótjegy, akkor pedig már mindegy, hogy pótjegyért állok sorba, vagy magáért a vonaljegyért.
El is határoztam, hogy rászokok az internetes vásárlásra, ami természetesen agyon van komplikálva, nem is MÁV lenne, ha nem egy negyedórás regisztráció után lehetne csak jegyet venni, miután még édesanyád lábméretét is meg kell adnod. Erősen gondolkodtam, mit szól ennyi adat begyűjtéséhez az adatvédelmi ombudsman és vajon mivel indokolják, hogy miért van szükség ilyen adatokra egy egyszerű jegyvásárláshoz. Csak utazni szeretnék, nem állampolgárságért folyamodni a bevándorlási hivatalnál. Online felület, kiválasztom az utazást névtelenül, bankkártyás fizetés és viszlát. Ez lenne a normális szerintem.
Ha ezen túlteszed magad, akkor viszont szuper lehetőség. Hazafelé három perc volt a vonat indulásáig, ha akkor megyek el jegyet venni, lekésem a vonatot. Úgyhogy felugrottam a vonatra és mobilneten keresztül gyorsan vettem jegyet, így nem kellett várnom egy órát a következő vonatra. (Arra vigyázz, hogy vonatindulás után már nem tudsz jegyet venni arra a járatra. Úgyhogy itt is gyorsnak kellett lennem, még szerencse, hogy a regisztrációt odafelé megcsináltam.)
Vásárlás során kapsz egy QR kódot, azt kell bemutatni a kalauznak. Nem kell nyomtatni semmit, elég ha van nálad egy okostelefon vagy tablet, amin be tudod mutatni a kódot.
S a legjobbat még nem is mondtam: 10%-kal olcsóbb az utazás, ha interneten veszel jegyet. (Sőt, bizonyos vonalakon 20% a kedvezmény.)
Viszlát sorbanállás, jegyvásárlás miatt lekésett vonat és utólagos pótjegy-vásárlás. A pályaudvarra menet megveszed a jegyedet a telefonodon és kényelmesen felszállsz a vonatra.
Azóta nem is értem, miért nem így veszi mindenki a jegyét, akinek van mobilja és mobilnete.
Regisztráció után egyszerű dolgod van, itt kiválasztod, hová és mikor akarsz menni és a jobboldali oszlopban a jegyvásárlás gombra kattintasz, a többi értelemszerű. (Ugyanezt részletesebben itt tudod elolvasni.)
Éljen a XXI. század.
Már most sem kell egyébként konkrét járatra venni, megveszed a vonatjegyet és az az adott viszonylatban éjfélig érvényes.
Évek óta nem álltam sorba vonatjegyért, én sem értem, miért nem így veszi mindenki.
Már van vagy pár éve, amikor online megvettem a vonatjegyet, de akkor még volt olyan kikötés, hogy bizonyos vonatokon nem fogadja el a kalauz.
Viszont végképp nem értem a kígyózó sorokat a jegykiadó automaták előtt. Tizen és huszonéves fiatalok használják az automatákat, akik ki sem szállnak a mobiljukból egész nap. Miért nem ismerik ők sem a lehetőséget?
Ha más nem, a 10% kedvezmény önmagában elégséges indok.
Ha ott a jegyvásárlás gomb a vonat mellett, tudsz jegyet venni.
Azt ígéri a MÁV, hogy tavasztól a mobilapplikációból is lehet egyből jegyet venni, és azt a rendes jegyleolvasóval is le tudja majd olvasni, nem kell külön elővenni a telefonját a kalauznak. Amúgy a MÁV eléggé fejlődőképes, ellenben a Volánokkal, ahol még a kártyás fizetést sem ismerik…
Ez biztos? Mert ezt az amúgy teljesen lényegtelen információt még sehol sem találtam meg konkrétan leírva a MÁV részéről. 😀
“Vajon miért nem. vonat indulásáig lehetett visszaváltani? ”
Hogy pár éve hogy volt, azt nem tudom, de most már a “vonat indulása előtt 1 órával”-ig lehet visszaváltani.
A gyorsvonati pótjegy trükkös, mert az vonathoz (járathoz) kötött felár, így ha el is fogadja a kalauz egy későbbi vonaton, az csak az ő jófejségén múlik, amúgy nem hivatalos. Persze ez is hülyeség, hiszen kifizetted, nem mindegy, hogy későbbi vonattal mész…? De attól még szabálytalan.
[Amúgy nekem egy szót se szólt múltkor a kalauz, mikor 1 órával korábbi gyorsvonatra szóló felárral utaztam, elfogadta.]
A személyvonatra valóban az igaz, hogy későbbivel mehetsz, korábbival nem.
Mivel elértük a egy órával korábbi vonatot a kisasszony nem tudta elfogadni, így jelezte, hogy 4*8000+4*jegy. (Max egy órával előbb lehet lemondani.)
Jeleztük, de hogy itt már kifizettünk négy jegyet a vonalra, a néni közölte, hogy ez van és mint valami olcsó búcsús kezdett saját magával alkudozni, hogy honnan meddig adjon nekünk jegyet. 40 ezerből lett 8 ezer, majd 4 és 2ezer párszáz lett a vége, de csak mert már épp leszálltunk. Majd felrobbantam, hogy egy dolog, hogy nyomorék a rendszer és nem szállhatok fel a korábbi vonatra (névvel, születési dátummal szignózott jeggyel), de hogy méltányosságot nem tudnak gyakorolni. Szerintem van hova fejlődniük.
(Pénzügyi oldalról: ha nem tudsz a kiválasztott időpontban indulni 10% ért váltják vissza.)
Az e-vonatjegy a rajta feltüntetett érvénytartamon és viszonylaton belül bármely olyan vonaton érvényesen felhasználható, melynek igénybe vehetősége az e-vonatjegyről világosan megállapítható (pl. feláras vonatra érvényes felárat megfizették).
Ha az e-vonatjegy helyjegyet, pót- és helyjegyet tartalmaz, a helyjegy, pót- és helyjegy csak az ott feltüntetett vonaton érvényes.
“Azóta változott valami e tekintetben?”
Nem. Rémes. De működik.
“hogy a fizetés után nem lehet azonnal letölteni azt a fránya jegyet.”
De le lehet. Ott van a lap tetején a e-jegy letöltése narancssárga gomb.
“Vajon miért nem. vonat indulásáig lehetett visszaváltani? ”
Érvényesség előtt 1 óráig lehet visszatérítést kérni.
Javaslom a következőt:
1. Nemzeti Mobilfzetési Rendszer app (tudom, tudom, a név nem túl bíztató, de amit tud, az szuper..) letölt
2. GPS alapján mutatja a térképen, hogy melyik zónában állsz, meddig és mennyit kell fizetni
3. egy gomb nyomással parkolás indul (autóból ki sem szálltál)
4. egy gomb nyomással parkolás megállít (már az autóban, perc alapon elszámolva).
Az egyenleget feltölteni appon belül vagy sima gépről is tud pl. bankkártyás fizetéssel, amit később fel tudsz használni.
Ha valami egyszerű és jól működik, akkor ez. Messze a leggyorsabb és a legkényelmesebb módja a parkolást kifizetni, nem csak Budapesten működik!
Bónusz: autópálya matricát is tud az app.
“A Budapest–Pusztaszabolcs vonalszakaszon már elektronikus bérletet is válthatnak az új típusú, 2016. január 1-jével bevezetett személyazonosító igazolvánnyal (eSzemélyi) rendelkező utasok.”
Forrás:
mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/tartsa-berletet-uj-tipusu-szemelyazonosito-igazolvanyan
Az e-menetjegy érvényessége a vásárláskor kiválasztott járat menetrendi indulásakor kezdődik és adott nap éjfélig tart. Hasonló helyzetben célszerű a nap egy korábbi járatát megadni, onnantól az e-menetjegy későbbi járatokon is felhasználható az érvényességi időn belül Az esetleges felárakat pl pótjegy viszont pluszba meg kell venni, ha a későbbi járat magasabb kategóriájú pl IC. Járathoz kötött jegyek értelemszerűen nem használhatóak fel más vonaton, mint amelyikre szólnak, ilyenek a pót/helyjegyek, illetve a 20%-os kedvezményes “@” menetjegyek.
A Vonatinfo mobil alkalmazásba épített új jegyvásárlási funkcióval pedig akár indulás előtt az állomáson is pár gombnyomással kényelmesen megvehető a jegy, amikor már tudod, melyik járattal mennél. (Ez a funkció még csak a bétatesztelés alatt álló verzióban elérhető)
Akartam én is írni. Meg azért ne ájuljunk már el a MÁV “szolgáltatásaitól” és az ezért kért ártól:
éppen a hétvégén volt egy ilyen dilemma, amikor Budapest – Pécs távon biztatott arra vendéglátóm, hogy mivel azon a napon ő úgyis feljön a fővárosba, szívesen leviszi, visszafele meg majd jövünk vonattal.
Gyorsan számoltam: kettőnknek a vonatjegy 2x 3950 forint, ez 4 óra 10 perc menetidő (táv 240 km), vagy jöhettünk volna IC-vel 2 x 4305 forintért, ez már csak 3 óra 10 perc, mind a kettő másodosztály, vagyis innen csak felfele mennek még az árak.
Ha oda-vissza vonattal mentünk volna, akkor már ugye 4 x 3950 (vagy 4305,ha nem balkáni módon 1/6 napot akarok utazni), ami már több mint 17 ezer forint.
Ennél végül valamivel kevesebbért teleraktam inkább az autó tankját, kényelmesen papás (ehhez a hétvégi havas utak is hozzájárultak) tempóban végül 2,5 óra alatt megtettük az utat. 🙂
A gyorsvonati pótjegy nem vonathoz kötött, hanem km alapú kiegészítő jegy, csak a MÁV nem tudja érthetően leírni, hogy ezt hogyan kell értelmezni az elektronikus jegyek esetén. Pár éve váltottam velük erről pár e-mailt, aminek során csak arra kellett volna válaszolniuk, hogy lehet-e az ilyen jeggyel aznap másik vonaton utazni, de az igen/nem válasz helyett csak tovább magyarázták a szabályzatot, amiből végül arra következtettem, hogy ha nem vonathoz kötött, akkor igen, lehet másik vonattal is utazni. És volt is ilyen, egyszer sem tették szóvá, hogy nem jó jegyet vettem.
Ez amúgy a lényeg:
“Az e-vonatjegy a rajta feltüntetett érvénytartamon és viszonylaton belül bármely olyan vonaton érvényesen felhasználható, melynek igénybe vehetősége az e-vonatjegyről világosan megállapítható (pl. feláras vonatra érvényes felárat megfizették).”
A gyorsvonati pótjegy ilyen felár kategória.
Tudom, én bajom, csak mondom hogy ez is egy szempont miért nem használ valaki ilyet.
Ilyen esetben lehet különösen gazdaságos a Start-Klub 50% kártya annak, akik a vasútat választja. Irányonként 6500 Ft-os viteldíj mellett már 5 menettérti út alatt behozza az árát, onnantól csak fele annyiba kerül az utazás.
Az Vonatinfo alkalmazásból elérhető új jegyvásárlási funkció sokkal felhasználóbarátabb lesz mobilos vásárlásnál, valóban csak pár klikk az egész, ha egyszer már regisztráltál és tároltad az utasok adatait. Jegykép letöltését automatikusan intézi. A bankkártya adatai az OTP Simple alkalmazásban rögzíthetőek, ekkor még a kártyaadatok megadásával sem kell bajlódni minden egyes vásárláskor.
Aki engedi, hogy elnyomják, azt el is fogják nyomni.
A Vonatinfo hivatalos app béta tesztelőjeként a próbaidőszak első napján már ki is próbáltam az appon belüli vásárlást.
Elmenthetőek az utasadatok(ez főleg a kedvezmények miatt hasznos), a fizetési rendszert pedig a Simplepay integrálásával oldották meg, szóval kicsit komolyabban mint a “nagy sikerű” BKV online bérlet esetén.
Internet kapcsolat nélkül is működik a jegy bemutatása, offline módban indítva intelligensen rögtön a vásárolt jegyeket mutatja a program.
Szegény kalauzoknak még néha segíteni kell, mert nem a mobiltelefonnal kell leolvasniuk a kódot mint a pdf-es jegynél, hanem azzal a ketyerével amivel a pénztárnál kiadott jegyeket is.
Arra kell még figyelni az otthon nyomtatott (QR-kódos, telefonos) jegy vásárlásánál a webes felületen, hogy ha nem adsz meg számlázási adatot vagy nem kérsz számlát, akkor feltűnés nélkül átkonvertálja neked automatából átvevős jegyre. Én ebbe egyszer belefutottam, szerencsére át tudtam venni az állomáson, ahol felszálltam. Lehet, hogy azóta ezt javították.
Abban az esetben ha hibásak az online vett jegyet kiadó kioszkok akkor is felszállhatsz jegy nélkül, ír egy utasleadási lapot (mintha blicceltél volna), de büntetés nincs, emailben kell jelezned utána, hogy ez volt a helyzet.
Az ügyfélszolgálat pedig lekéri a kiadó gépek naplóját valóban rossz volt-e a gép, ha jogos a panasz akkor ezzel el is kell hogy legyen intézve a dolog. Mondjuk ilyen gondom sose volt, nem véletlenül vannak mindenhol párosával telepítve.
Ha viszont úgy döntesz, hogy telefonon mutatod be a jegyet az a te felelősséged, hogy a kért felbontással meg is tudd tenni.
A van jegyem csak lemerült a mobil nem jó kifogás.
Ha nagyon korán értem ki a vonathoz néha önkéntes forgalomirányítóként fel is hívtam rá a sorban állok figyelmét.
Ugyanazért, amiért a vonat indulása után nem lehet a járatra jegyet venni.
Az internetes jegy eltér a normál jegytől, mert a vonaton ülve is meg tudod venni.
Ha a jegyet indulás után is meg lehetne venni, akkor az ügyeskedők csak akkor vennének jegyet, amikor meglátják a kalauzt a kocsiban. Ha nem jönne a kalauz, akkor megspórolnák a jegy árát. Ezt a MÁV nem szeretné.
És ha korábbi vonatra is érvényes lenne a jegy, akkor ki lehetne játszani a szabályt azzal, hogy a bliccelő a későbbi vonatra kéri a jegyet, ami még nem indult el.
(Nem vagyok MÁV-os, ez egyszerű logika. 🙂 )
A Volán esetén nincs szükség regisztrációra. Egy e-mail címet kérnek, ahová elküldik a jegyet (de a weboldalról is kinyomtatható pdf-be).
Egy vicces oldala van: az új szoftveres felület. A szoftverben az ülések számozása nem egyezik meg azzal, ahogy az ülések ténylegesen számozódnak a buszon (legalábbis azon a vonalon, ahol én utazom). Emiatt vannak olyan, a buszon fizikailag létező ülések, amikre nem lehet jegyet venni, és vannak olyan ülések, amikre lehet jegyet venni, pedig nem léteznek (azzal a számozással). A régi szoftver, amit a jegypénztárak használtak a megújulás előtt, tudta ezt. Eleinte azt hittem ki fogják javítani, de eszük ágában sincs, igazodjanak a buszok.:)
Gondoltam rá, de a félár még mindig drágább, mint a telekocsi. Illetve az is közre játszik, hogy este 19:45 után már nem indul IC az adott városba, én meg van 20:30-kor tudok indulni leghamarabb.
Autó vs vonat témához: sokszor valóban a kocsi a nyerő, gyorsabb, rugalmasabb, kényelmesebb, olcsóbb.
Nekem speciel a vonat éri meg fél áron Start Klub kártyával, mert jó az IC közlekedés amerre főleg utazni szoktam.
A kocsit ugye meg is kell venni, a mozdonyhoz még eddig nem kért perselyezve a kalauz hozzájárulást
Minden másra ott az Oszkár, csúcsidőben az indulások száma miatt szerintem a Keleti autós parkolója úgy nézhet ki mint egy mikrobusz terminál.
Azota lattam fejlodott. Volt az otthon nyomtatott jegy, illetve most mar az sem kell.
Azert a vonajegy vs. uzemanyagkoltseghez meg annyit, hogy ahogy mar a blogon is volt, hogy az uzemanyag csak egy resze a kiadasnak. Van meg a szervizkoltseg, biztositasok, adok, autopalyadijak stb.
Mert a magyar felsöoktatasban oktatok nyilvan csupa bünözök mind, akik a menetjegyeik többszörös elszamolasabol veszik a luxusvillajukat: Ergo az egyetemi adminisztraciok nem fogadjak el azt, ha csak a jegyet mutatjuk be a költségelszamolashoz (mint minden normalis külföldi orszagban), hanem követelik az egyetem adott szervének nevére kiallitott AFA-s szamlat is mellé.
Elöre is köszi a valaszt, mert ha nem megsporolnam a bonyolult regisztraciot.
– Bankkártyás fizetés
– Mobilnet
Ez elég sok embernek fekete pont. Persze sajnos.
Regisztráltam az Oszkáron, azóta egy diákjegytől alacsonyabb áron juthatok el A-ból B-be. Nagyon rugalmasak, a többség korrekt, igaz igyekszem nem egy mikrobuszba helyet foglalni.
Az autók nagy részében van klíma és wifi is. Útközben bármelyik benzinkúton tiszta wc fogad. Amíg ezek nem mondhatóak el az államvasutakról, addig csak legutolsó esetben utazom velük.
A vonatjegy árhoz csak két dolog:
Ami alaptézis a vasútnál, hogy a személyszállítás veszteséges. Még ilyen jegyárak mellett is. Minden, de MINDEN horror összegbe kerül a vasúton.
A másik, hogy az összehasonlítás akkor lenne fair, ha másik szolgáltatással hasonlítanád össze, vagy legalább magadnak is számolnál amortizációt, és munkabért a vezetésre.
Kb. egy évvel ezelőttig személyvonaton nem lehetett telefon képernyőjéről mutatni, csak kinyomtatva, most már ilyen korlátozás sincs, bármely vonatra lehet képernyőről mutatni.
Egy olyan esetem volt, hogy az IC-n nem működött a légkondi, ezért visszatérítés járt. A keletiben bementem az ügyfélszolgálatra, előttem a sorban az utastársak a pénztárból vett jegyükkel azonnal visszakapták a pénzüket. Én lobogtattam a qr kódot, mire kicsaptak elém egy adóbevallás vastagságú paksamétát, hogy töltsem ki, mert az elektronikus jeggyel nem tudnak mit kezdeni. Én meg ott hagytam őket, hogy akkor b*sszátok meg a 600 ft-otokat :). Pedig egyszerű lett volna, csak vissza kellett volna utalni arra a számlaszámra, amelyikről vettem a jegyet. Ez mehetne akár automatikusan is…
A MÁV belföldi rendszer tényleg nem rossz, de nemzetközi vonatra jegyet csak a nagyvárosok nemzetközi pénztáraiban vehetsz, szóval van még hova fejlődni.
Köszi!
-26 éven aluli kedvezmény péntek 10 órától vasárnap éjfélig plusz ünnepekkor
-családi kedvezmény
-alkalmi menettértik rendezvényelhez
-ha valaki sokat kirándul akkor van Természetjáró Kártya ahhoz 20% a kedvezmény
-start klub 50%osnak csomó előnye van
-nem kell kinyomtatni az online jegyet se személyvonaton se gyorson,viszont vonathoz van kötve,ha nem pont arra veszel akkor nem hagyja leokézni a telefonom.
Aztán vissza is azzal akartam jönni, mert pont úgy végeztem, hogy másfél órát várnom kellett volna, egy autó volt, de az is napokkal előtte tele volt.
S akkor még nem beszéltem arról, mi van, ha a sofőr lemondja, megbetegszik, lerobban az autója, akármi. Ha csak hazautazol, belefér, ha fontos dolgod van, akkor túl nagy kockázat.
Tudom, hogy sok irányba jól működik, pl. Bp-Pécs, de sokfelé azért nem.
S egy Intercity is sokkal kényelmesebb, mint egy kompakt autó hátsó ülése, összezárva 3-4 ismeretlennel.
Bizonyára késő már, de én is ma tudtam meg és kötöttem is gyorsan 3 OTP-s LTP-t ingyenes számlanyitással.
A konyha kiállításon volt OTP-s stand, ahol ez idő alatt, amíg tartott a kiállítás ingyenes számlanyitással lehetett LTP-et kötni. (Nem kellett hozzá semmi egyéb feltételt teljesíteni, csak egy egyszeri kb. 900 Ft-os SMS szolgáltatási díj pluszba, aminek semmi értelme nincs az ügyfél részéről, de 14 év alatti gyerek se kellett feltételként, stb.)
U.i. Az LTP-s cikk alá már nem volt lehetőség kommentelni, ezért írtam ide.
Ma egy fülkében utaztam egy francia társasággal, akik a nemzetközi jegyet mobilon mutatták be, úgyhogy valamilyen módon biztos lehet.