Megéri a használt autó?
Csaba írt egy levelet, miszerint az ő számításai szerint majdnem olcsóbb lenne neki egy új autó, mint egy használt:
Kb. két éve (2016. júniusban) vettem egy 2004-es VW Tourant, az elpusztíthatatlannak és rendkívül alacsony fogyasztásúnak mondott 1.9 tdi motorral. Az autóért 1,5 millió forintért fizettem, egyébként tényleg 5-6 litert eszik, 7 személyes, ideális családi autó, nagyon szeretem. Mondjuk kicsit többet használom az indokoltnál (agglomeráció és Budapest Kelenföld P+R közötti – egyébként dízelüzem szempontjából ideális távolságon – ingázom vele szinte napi szinten mintegy 80 kilométert, ami azért vonaton is teljesíthető, mellette havonta kb. kétszer megyünk vidékre rokonokhoz 3-4-500 km-eket), de igazából ezért vettem dízelt.
De: A spritmonitoron vezetett kimutatásaim szerint az elmúlt két évben több, mint 1,2 millió forintot költöttem az autó korából fakadó meghibásodásokra (turbó, hűtőrendszer, elektronika, EGR stb.), háromszor vittek haza vontatva vagy tréleren (kétszer a két gyerek is bent ült a kocsiban), és hát a költésnek megfelelő ideig volt szerelőnél is, azaz volt használhatatlan az autó.
Ez azt jelenti, hogy 24 hónap alatt a kopó alkatrészek, biztosítások, matricák, adók és tankolás nélkül nekem havi 50 ezer forintomban volt, hogy ott állt a kertben az ideálisnak mondott, takarékos használt autó, aminek vásárlásával nem vágtam haza a családi kasszát.
Azt számoltam, hogy egy új, kereskedésben vett 7 üléses autóval (legyen Toyota) kötött lízinggel kb. hasonló költséget tudok elérni (konstrukciótól függően max. 10-15 ezer forinttal többet), cserébe el merek vele indulni mondjuk Olaszországba vagy csak Somogyba (el fogok így is menni, de nem túl nyugodt szívvel, és külön kötött Assitance biztosítással – hozzáteszem, jövőre sok biztosítónál már nem is kötnek erre az autóra ilyent), és a szerelővel sem kell folyton időpontot egyeztetni, ráadásul 5 (Toyota) vagy 7 (Kia) év garanciát is biztosítanak hozzá, ami szintén nem mindegy. Nyilván Cascot kötök rá, ami új költségelem, de azért egyrészt kötelező, másrészt elég fontos és meg is éri.
Mit gondolsz a fentiekről?
A felvetés érdekes, ennek a kérdésnek az eldöntéséhez már készült kalkulátor is:
Az én véleményem az, hogy a levélben leírt helyzet némileg speciális eset. Nekem sok használt autóm volt és soha nem volt velük bajom, eltekintve néhány olyan autótól, amit kereskedőktől vettem. Ezek mindig külföldről behozott, agyonhajtott és valami rejtett hibával rendelkező autók voltak, visszatekert órával. Az egyiknek vezérmű-lánc szakadása lett két napon belül, a másiknak az automata váltója volt rossz, csak egy trükkel ezt elfedték a vásárlás pillanatában, stb.
Meg is fogadtam, hogy egyrészt soha többé nem veszek használt autót kereskedőtől, másrészt nem veszek külföldről behozott használt autót, inkább idehaza újonnan vett autót veszek drágábban, aminek ismert és igazolt az előélete.
(A kereskedők védelmében annyit, hogy azóta találkoztam olyan kereskedővel, akitől mernék használt autót venni. De azért ez inkább a kisebbség. Az átlag olyan autót hoz be, amit nagyon olcsón meg tud venni (aminek nyilván oka van) és nagy haszonnal rá tud melegíteni a magyar vásárlóra, akár a hiba eltitkolásával, akár óratekeréssel. A garanciavállalásról pedig annyit, hogy nem egy autókereskedő gyorsabban cserélgeti a cégét, mint más ember a zokniját. Amikor a fenti esetekben is visszamentünk, hogy azért valamit álljon a javításból, mindegyik kiröhögött és mondták, nyugodtan pereljünk, mire a bíróság elé kerül az ügy, neki már a hatodik cége lesz addigra.)
Szerintem Csaba is egy ilyen autót fogott ki. A német sem hülye, csak akkor vesz dízelt, ha nagyon sokat megy vele, s a nagyon sok más kategória ott, mint itthon. Egy 12 éves ottani dízelautóban minimum van 300-400 ezer kilométer, de inkább több.
Az ezelőtti autómat 8 évesen vettem 130 ezer kilométerrel, természetesen szakszervizben átvizsgálva, öt évig használtam, ez idő alatt volt összesen 60 ezer forint szervizszámlám a szokásos dolgokon (olaj, fékbetét) túl.
Én nem félnék egy ismert előéletű használt autótól, még ha nem is vennék ilyen távokra 12 éves autót, főleg nem dízelt, 300 ezres futásteljesítménnyel.
A második pont, hogy mivel Csaba “heavy user”, szerintem neki ezért nem való egy ennyire öreg autó. Egy 12-14 éves autó annak megfelelő, aki évi 10-12 ezer kilométert megy, azt is főleg csak városban, helyben.
Költségek: Csaba elfelejti az új autó értékvesztését. Bár nem derül ki a levélből, milyen lízingre gondolt. De mindegy is, mert ő évente mintegy 30-35 ezer kilométert tesz az autójába, ez 5 év alatt 150-175 ezer kilométer. Az pedig nagyon komoly értékvesztést is jelent.
Az általa említett hétüléses Toyota Verso újonnan 7,5-8,5 millió forint, a hasznaltauto.hu-n ezek az autók öt évesen, 150 ezer kilométerrel 3,2-3,5 millió forintért mennek. Ez bizony évi egymilliós értékvesztés.
Ehhez képest már aprópénz a lízing költsége a maga éves 150-250 ezer forintjával.
Tehát az újabb autó havonta 100 ezer forintba fog kerülni az egyéb költségeken túl. S visszatérve az előzőkre, szerintem nem általános, hogy egy használt autóra havi 50 ezret kellene költeni szervizre, ez inkább Csaba balszerencséje, mint átlag.
Csaba helyében ilyen futásteljesítmény mellett egy ellenőrzött előéletű 3-4 éves autót keresnék, vagy megbarátkoznék azzal a gondolattal, hogy havi 100 ezret bukok az új autó tartásán. Ugyanis semmi baj nincs az új autóval, ha keresel annyit, hogy ki tudd fizetni az autó fenntartását. A gond abból szokott származni, hogy a legtöbb ember úgy tart fenn autót, hogy igazából nem is engedhetné ezt meg magának.
Érdemes elolvasni újra az erről szóló cikket:
Csabának érdemes lenne használni a fentebb belinkelt kalkulátort és eldöntenie, mennyit ér neki az új(abb) autó nagyobb üzembiztonsága és esetlegesen nagyobb kényelme.
Elővettem én is ezt a kalkulátort, mert kíváncsi voltam a költségekre: Csaba havonta mintegy 210-230 ezer forintot költene egy új autóval arra, hogy munkába járjon vele negyven kilométerről.
Nem tudom, mennyit keres, de azt igen, hogy a lakhelyéről jó és gyors a vonatközlekedés Kelenföldre (negyedóránként jár a vonat és huszonpár perc az út, a költsége pedig 650 forint) és hogy reggelente általában a budaörsi Tescoig ér a dugó az M1-M7-esen.
Én biztos nem szívatnám magam minden reggel azzal, hogy autóval járjak dolgozni onnan, ahol Csaba lakik. Még akkor se, ha havonta nekem fizetnének ezért 210-230 ezret és nem én azért ugyanennyit, hogy idegbajt kaphassak minden reggel. De ez teljesen az ő dolga, csak hát a véleményemre volt kíváncsi ugye. 🙂
Ha nem autóval járna dolgozni, egy keveset futott, de nem feltétlen fiatal benzines autóval is tökéletesen elégedett lenne.
Ez volt az én véleményem, most jöttök ti.
Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.
Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 40 ezer forint.
20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.
A “meglepően sok” prémiumautót általában nem a németek veszik, hanem a bevándorló munkások. Persze, a németek között is van, aki nem prémiumot vesz, sőt bevállalja a 10+évest is, de az a ritkább, nem véletlen, hogy tőlük jön a rengeteg kocsi, ott egyszerűen alapvető dolog az, hogy az emberek max. 4-5 évente lecserélik az autójukat valami újabbra. Én általánosságról beszéltem, beleértve, hogy vannak kivételek, mert gyakran találkozom azzal, máshol is, hogy mi magyarok mindig erőn felül vásárolunk meg mutogatni akarjuk, hogy többek vagyunk, bezzeg mások… na, a németek még ilyenebbek.
A magyarok meg persze, hogy olcsón akarnak jó autót, amikor egy 10 éves kocsi ára sokaknak az egész éves jövedelmét elviszi, nem beszélve a szervizelésről. És aki vidéken él, az rá van kényszerülve a kocsira, mert anélkül haza sem ér a gyerekért az oviba. Kiszolgáltatottság javából…
15o ezer km-re? :DDD
Van baj látom. 4oo ezres autókat tekernek vissza az ismerősök 140-re és hibátlamnok körulbelul. Végulis igy igazad van….
5 éve egy ft-ot nem buktam kocsin, sem értékvesztés,sem uzemanyag, sembizti, sem semmi. Rendesen pluszban vagyok. Persze kellemetlen sokaknak évente autót keresni, de én ezekért a milliókért kibirom.
A MÁSIK MEG AZ HOGY KÖNYÖRGÖM, INTEGRÁLD A DISQUST!!!!
Én épp fordítva látom, a kelet-európaiak és a törökök többsége inkább jár lepukkadt prémiummal, mint új nem prémiummal, a nem prémiumok többsége jellemzően a német családok második, harmadik autója. Nézd meg mi van az M1-en, M5-ön mikor mennek haza szabadságra a törökök.
Mi az osztrák határszélen felváltva, hol kinn, hol otthon tankolunk.
A tankolást 2011. óta Excelben vezetem.
A statisztika azt mutatja, hogy nincs jelentős különbség, sőt picit, mintha a magyar gázolaj jobb volna.
En nagyon megszivtam egy 7 eves TFSI audival, egy honap utan motorcsere, vezermulancszakadas miatt, eladtam ugy ahogy van, brutalis veszteseggel.
Azota az alapelvem ugy nez ki, hogy ha nem tudom egy havi fizetesbol az autot megvenni akkor az bizony nem nekem valo.
Es csak es kizarolag szivo benzin es manualis valtoval!
Es vettem 500 ezerert egy 17 eves V40 Volvot. 20 ezer km-t mentem vele majdnem ket ev alatt. Olajcsere mostmar 3x azota, vezerlescsere, fektarcsak fekbetetcsere. Es vettem bele 5000 forintert egy hasznalt akksit. Ennyi.
Ketszer voltam vele ausztriaban, balatonon nyaralni gyerkocokkel, egyszer sem volt meg gond vele.
Ha otthagy az uton, kiszallok hivok egy taxit vagy felulok a buszra / vonatra, hazamegyek es masnap veszek egy masikat.
Sokkal nyugodtabb lett az eletem azota 🙂
miért cseréled le a nagy kocsit? Ha elfértek benne, akkor nem mindegy, hogy mekkora? Nem gondolom, hogy egy kisebb méretű annyival kevesebbet fogyaszt, hogy megérje a lecserélésével vesződni. Pláne, hogy a mostanit már ismered, egy másik használt meg simán lehet problémás. Azt megértem, mikor valaki kicsit cserél nagyobbra, na de fordítva?
Egyébként ennyi cucc egy normál c maxba is befér (a bicikli nem), de egy családosnak igenis jó választás egy kombi vagy egyterű, ha már autót vesz.
Persze, egy kisautó is elvisz mindenhova, csak éppen mennyi kompromisszum árán.
De akkor beszéljünk azokról, akiknek még családjuk sincs, de 4,5 méternél kisebb autóba bele sem hajlandóak ülni.
Mennyiért adnád el a C-maxot?
Lehet, hogy érdekelne, ha benzines és manuális váltós.
Lehet tudni a paramétereket?
Milyen, mekkora motor?
Mennyi km?
Újan vetted, első gazdája vagy?
Milyen színű? (ez nem szempont, csak kíváncsi vagyok)
Teljesen egyetértek azzal amit írsz. Autónál két dolgot kellene alapvetően figyelembe venni. A motor üzemidejét (nem véletlen,.hogy a munkagépeket ez alapján szervizelik) és az átlagsebességet. Gyakorlatilag ettől függ a kocsi műszaki állapota.
@Családfő és michael-knight
totalcar.hu/tesztek/fiat13mj/1
Érdemes figyelmesen elolvasni!
Én egyedül vagyok, mégsem ülnék bele semmilyen kisautóba, ha már városon kívül utaznék, egyszerűen azért, mert nem érzem magam biztonságban bennük. Most hiába kap az új ford fiesta meg a toyota yaris 5 csillagot a törésteszten, akkor is sokkal biztonságosabb egy szintén 5 csillagos toyota avensisben vagy honda accordban utazni. A másik meg, az EuroNCAP tesztje annyira sajnos nem mérvadó, sokszor piti dolgokért (pl pittyegés ha az öv nincs bekötve) plussz pontokat lehet kapni, korántsem biztos tehát, hogy bármelyik új ferdehátú tényleg olyan biztonságos. Egy nagyobb kombiban, erősebb motorral sokkal kényelmesebben és biztonságosabban lehet utazni. Hány olyan balesetet lehet látni, ahol egy kisebb autóban mindenki meghalt, és egy nagyobb és fiatalabb autóban valószínűleg túlélték volna az utasok.
az autóm lehet fapadosch 🙂
Lakatos Kojelho
Még gondolkodom.
Majd a sok magyar roncsvadász akkor fog ezzel igazán szembesülni, amikor ide is becsorognak a 2014-2015 utáni gyártású kocsik.
A normál c-max-nak kb ugyanakkora a csomagtartója, mint a 7 üléses grand-nak, csak más alakú, a grandnak csak 5 üléses kivitelben nagyobb. Most hirtelen az aktuálisan kaphatóra találtam adatokat:
– sima c-max: 471 liter
– granc c-max 5 üléses változatban: 600 liter
– grand c-max 7 üléses változatban (harmadik sor lehajtva): 475 liter.
fordhovany.hu/media/download/ford-c-max-catalog.pdf
Talán azért kevesebb, mert az összehajtott ülések megmagasítják és csak övvonalig mérik a rakteret. De fér bele bőven minden.
Egyébként 14 centivel hosszabb csak, mint a normál.
a most kaphatónál benne van a katalógusban, nem hiszem, hogy az eggyel ezelőtti generáció nagyon eltérne:
ford.hu/content/dam/guxeu/hu/hu_hu/documents/brochures/cars/BRO-ford_cmax_grand.pdf
38. oldal.
Egyébként igen, amiket írtam azok a kalaptartóig mért értékek. Tetőig pakolva a katalógus szerint valóban nagyobb 90 literrel a 7 üléses grand.
“Igen 150.000 km. Ennyire vannak az autók méretezve, hibamentes működésre.”
Mielőtt újra megindulnak a kommentek a 300-400 ezret futott klasszikus autókról, szerintem Tomi a mai kisköbcentis, benzines, turbós, direktbefecskendezéses autókra gondolt.
Ezek el fognak kokszosodni, mert a szívó szelepet nem tisztítja a benzin. Vagy pl. a kis Toyotákról cikkeznek mostanában a Totalcaron, hogy az olajlehúzó gyűrűn levő furatok eltömődnek és a rossz kenés miatt kikopik a henger. (Vagy valami hasonló, olvassátok el.)
A turbo újabb pénznyelő. A dízeleseknél a rövid távok miatt nem tisztuló részecskeszűrő egy idő után nem regenerálódik magától. Stb.
Nem fognak 150 001 km-nél szétesni az autópályán, de olyan szempontból 150 ezerre méretezettek, hogy utána nagyjavítások jönnek és ez a gyárakat nem érdekli.
Elolvadtam, de mire gondolsz? Nem látom, hogy kapcsolódik bármelyik hozzászólásomhoz.
Sejtem, honnan jön neked ez a 150e km. A gyártók 150-200e km-ben gondolkoznak, mert nekik nagyjából addig hoz látható hasznot egy autó. A céljuk, hogy érdemi alkatrészcsere nélkül érjék el ezt a futást, ez után már garancia sincs illetve zömében nem első tulajnál van az autó – őket innentől nem érdekli.
De! Ettől még, korrekten szervizelve, simán elérhetsz kétszer-háromszor ekkora futást is, persze közben cserélve egy-két nagyobb alkatrészt. Viszont az értékvesztés zömét nem te szenveded el.
Ui: valaki írta, hogy benzinest vesz, mert abban nincs kettőstömegű. No, hát az újabbakban leginkább van 🙂
De én nem az alapján írom mindezt, amit az M1-esen látok, hanem az alapján, amit a saját szemeimmel tapasztaltam éveken keresztül Németo-ban, ahonnan azért nem olyan régen jöttünk vissza. A német családokban valóban jellemző, hogy a második autó nem prémium, de ha csak egy autó van, az szinte biztosan prémium, vagy ha nem prémium, akkor is új, majdnem új.
Épp ezért találom furának, hogy mindig leszólják a magyarokat azért, mert erőn felül vásárolnak, pedig a mi magamutogatásunk semmi a németekéhez képest. Sosem értettem meg, miért vásárolnak a németek állandóan új autókat 30 ezer eurós hitelre az 1300-1400 eurós fizujukkal, ha közben feleannyiért már nagyon szuper, kevés km-es kocsikat lehet kapni.
Mindegy, meddő vita ez, én sok év kinti tapasztalata után vélem így.
Verso-hoz egy plusz adalék. A Toyota elfelejtett bele rakni hátsó szellőző rostélyt. Menjen el, most 30 fokban kipróbálni és ültesse hátra a családot, majd kérdezze meg tőlük, hogy jó-e így?
2014 vetten hasznalt Megane kombit 1.6 16v, 46 honap 131/euro/ho. Semmi extra, csak karban tartva eloiras szerint, a budzsebe casco, vonohorog, nem fert bele, elvittek a javitasok es hat itt is volt koccanas. Kenyelmesebb mint amit anno ujan vettem, de mindig van valami javitani valo. Ha felszeamolom hogy hany szerelot ismertem meg es mennyi idot toltottem naluk nem biztos hogy ezzel nyeresre allok.
Mind ket esetben a koltsegekrol szigoru tablazat van vezetve amiben szervizrtol, auto illatositoig minden benne van, eladaskor a vegosszegbol levontam amit az autoert kaptam.
Konkluzio: kisseb a kulonbsegre szamitottam, en inkabb uj autot veszek, meg ha egy keveset ra is fizetek.
“150e km-re terveznek egy autót???” – Erre próbáltam kicsit reflektálni.
A cikkben egy majd 15 éves motort terveztek 250ezerre és ugye a tendencia nem az, hogy ezeket a határokat tovább növeljék. Számomra erre a kérdésedre egyértelműen igen a válasz.
A mostani új autó eladásoknál elég nagy arányt képvisel az 1500 köbcenti alatti, turbós kocsi. Nem hiszem, hogy ezek annyit el fognak futni átlagban, mint a régebbi, egyszerűbb konstrukciók. Hamarabb megfeküdnek ezek a kocsik, mint az elődjeik.
Akkor éri meg ezeket a kocsikat használni, ha új kora óta nálad vannak.
Megérte…
OK, értem mire gondolsz. Az újabb kis motoroknál – főleg nagy testben – ez veszélyforrás (szerintem referáltam is erre). Régi konstrukciójú kicsiknél illetve bármilyen korú nagy motoroknál (min. 2000cm) működik, amit mondtam. Én az utóbbiakat favorizálom – azokból is a jól sikerült, már bizonyított típusokat. Ezekből érdemes szemezgetni.
Jövőhétre biztos ott is megérkeznek a kommentek, kiváncsi vagyok az autós közösség véleménye mennyiben lesz más, mint a kiszámolóké 😉
Egy dízel autó igenis be tudja hozni az árát, ha az ember arra használja, amire tervezve van: hosszú távokra.
Leírtam, hogy mi tavaly adtunk el egyet 250 ezer km-rel, úgy, hogy ebbe az autóba mi több mint 100 ezet km-t tettünk bele és kiszámoltuk, hogy az évek alatt közel 850 ezer forintot spóroltunk meg ahhoz képest, ha ugyanebből benzinessel jártunk volna. Az egyetlen olyan meghibásodás, ami a dízelmotorral jár, az a lendkerékcsere volt, ami meg nyilván nem került 850 ezerbe, sőt, szerintem az egész autó szervizelésére költöttünk ennyi pénzt, de ebben benne vannak az olyan dogok, pl. fékbetét, egyéb kopóalkatrész, amit a benzinesnél is cserélni kellett volna.
Nem rossz marketing fogás itt hirdetni a kocsidat! 😀 😀 😀 Szép állapotban van a képek alapján, látszik hogy volt gazdája.
Akkor vagy 2 kategóriát növekedett a beltere ezeknek az autóknak a legújabb generációval, emellett még a csomagtér is valamivel nagyobb lett, vagy egészen más fogalmaink vannak a kényelmesen elférésről. Esetleg olyan testalkatod van, mint apámnak, aki hasonló magasságú, mint te vagy, de a felsőteste olyan hosszú, hogy 2 méter felett kellene lennie, a lába meg nagyon rövid.
Újabb jó hír dízel-ügyben. Másrészt viszont hátránya a dolgonak, hogy a kitiltott hulladék-autók egy része nálunk köt majd ki…
. Igazad van, 2010 2013 kozottielet neztem 70000 km alatt… enyemben 56000 van. Udv
Lehetőség: a szimpatikus autóknak utánaolvasol a neten (tesztek, vélemények, megbízhatóság stb.). A szűkített listán lévő autókat személyesen megnézitek / kipróbáljátok (pl. nagyobb kereskedésben többet is egyszerre, úgy gyors), majd a “győztest” elkezded keresni a kívánt felszereltséggel. Fontos, hogy típuson belül a megbízhatónak bizonyult motorral szereltet keresd, megdöbbentő különbségek tudnak lenni.
A lényeg, hogy nálunk biztosan keveset fog futni, úgyhogy minimum 15 évig szeretném majd használni. A jelenlegi autónkba 30 ezer kilométert hajtottam az utóbbi 10 évben. Persze most, hogy itt van a baba, szeretnénk majd többet utazgatni, de így sem hiszem, hogy meghaladjuk majd az évi 10 ezer kilométert.
Koszi. Megneztem a taxit. Leszimulaltam egy átlagos napot.
Duna taxi Győr. Napi gyerekek elvitele, munkaba jaras meg hazamenetel 2x kiallassal, varakozassal a bolcsinel, iskolanal, valamint viteldíj:
A kiállás a hazunknal 450 + munkahelyemen 450. Szumma 900.
Viteldij 300 /km. Napi összes: 23 km . Szumma 6900.
Várakozás 70ft/perc. haz elott 5 perc iskolanal 3 perc. Bolcsinel 10 perc. Szumma 1260.
Osszesites: 9060 ft. Ekkor boltban ugye nem voltunk még és nyaralni sem. Sem nagyszuloknel. Egy honapban ez 9060×22=199320 ft.
Ez egy evben mondjuk 250 munkanappal 2.260.000 ft.
8 év alatt 16 millio.
Kivancsi lennek a Te koncepciódra is.
Biztos van valamilyen trukk amivel ez redukalhato, de mindketten latjuk hogy a ketto koszonoviszonyban sincs egymassal. (A 8 ev alatti 2 millio költség meg az egy ev alatti 2260000. Meg ha az uzemanyagot stb hozzaadom akkor sem.
Udv
De azt most mondom hogy egy a cikkben leírt ennyi idős touranba minimum van 400-600e km…. 🙂
(és a 2004es touran az 1,9 pdtdi nem 1,9 tdi 🙂 mert a sima tdi tényleg elpusztíthatatlan volt..)
Lehet venni 7 személyes benzines autót(szívóóó benzinest) is és akkor az aknák fele nem lesz és igen 3 literrel többet fog enni de nem kell rajta 200e Ft-ért kéttömegűt cserélni másik 150 e Ftért turbót majd PD elemeket stb stb stb
Sajnos nekem ezzel nagyon nincs szerencsém, így pár tövig beszopott vásárlást követően azt gondolom, hogy a következő autóm szalonból lesz. Esetleg valamilyen dolgozói/1-2-3 éves lízingből eladott autó kicsivel az új ára alatt.