Kedves Kommentelők! Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
86 hozzászólás
Legrégebbi
LegújabbMost Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Nacionalista
Vendég
2 éve
Azt azért nem szabad ám elfelejteni, hogy Oroszország a legtöbb kritikus dologban önellátó. Élelmiszer, energia, nyersanyagok dögivel, masszív autó, gyógyszer és egyéb ipar (ami persze főleg belső piacra termel).
Ezeknek a minősége persze változó, de van, a minimumot megüti. Még talán elektronikában a legrosszabbak, de az meg beszerezhető "baráti" országoktól (Kína). Szóval mindenféle szankcióval/bojkottal lehet csökkenteni az életszínvonalat, de éhezés stb. nem lesz, és azért (mint nálunk is látható) propagandával sokminden elhitethető az állampolgárokkal.
Úgyhogy messze nem annyira sebezhetőek mint amennyire pld. ez az ábra sugallja.
Péter
Vendég
2 éve
Akkor lesznek igazán érdekes folyamatok megfigyelhetőek, amikor már nem lesz kitermelhető olaj. Tudjuk, hogy pesszimista becslések szerint kb. 30 év alatt bányásszák ki a még meglévőt, optimista becslések szerint, ha fejlődik a technológia, akkor kb. 55 évig is folytathatják, de az utolsó évtized(ek)ben már nyilván csökkenni fog a jelentősége, reméljük, nem szívják ki az utolsó cseppet is (jó lehet még valamire a jövő embereinek...).
Mindegy
Vendég
2 éve
@nacionalista
+ igen kiterjedt befolyás a (keleti) világban + erős hadsereg
Oroszország kemény dió volt mindig is és az is marad.
Attecte
Vendég
2 éve
@nacionalista @mindegy és ez mind rendben is lenne, ha nem lennének világbirodalmi törekvéseik, retorikájuk, viselkedésük.
Ami elég hirtelen fordulna ha megfogyatkozna az erre fordítható pénz. Akármilyen szinten is élnek.
Zabalint
Vendég
2 éve
@nacionalista
A GDP-ben a belső piac is benne van, nem csak az export, az ábra alapján erősen kétségbe vonható, hogy ne lennének kitéve a nemzetközi piacoknak.
Emellett Putyin legerősebb támogató rétege az újgazdag felső-középosztály, tudod azokról van szó, akik miatt jópár európai és török üdülőhelyre nem megy nyugati turista, azért meglehetősen sok import cikket fogyaszt, az autóikat sem Oroszországban gyártották, ahogy az elektronikai cikkeiket és a luxuscikkeiket sem, nyaralni sem Szocsiba jár a többségük.
Oroszország ereje két dologban van, az egyik az említett olaj és földgáz, csak ugye ez kétoldalú dolog, a másik a hadsereg és azon belül az atomfegyverek. De gazdasági szankciókra ők sem válaszolhatnak atomfegyverekkel.
S.E.
Vendég
2 éve
Csak én nem látom az összefüggést? 🙂
Ruszkiimádó
Vendég
2 éve
Világbirodalmi törekvéseik? Szerintem kicsit felcserélted Amerikával. Nem tudom ki kever a másik ország közvetlen szomszédjában, az amerikaik a Baltikumban, Lengyelországban, Ukrajnában, vagy az oroszok Mexikóban, Kanadában?
Egy ezer éve létező nagyhatalom ne védje meg a saját érdekszféráját, egy minden kontinensen pusztító agresszortól, mert az nem demokratikus. Értem.
Fegyverre mindig lesz pénze, mert ha nem, abban a pillanatban megszűnnének létezni. Alacsony gdp-vel lehet élni, azt úgy se lehet megenni, és amikor az ellenséges földrészről már nem fenyegetés, hanem a tamtamdob püfölése fog áthallatszani, főleg nem fog számítani.
Zabalint
Vendég
2 éve
@ruszkiimado
A nyugati érdekszférában messze nincs akkora amerikai befolyás, mint a Szovjetunió bukása után fennmaradt orosz érdekszférában orosz befolyás. Az oroszok nem egy autokratikus vagy diktatórikus rezsimet tartanak életben a támogatásukkal, illetve egyes országokban de facto független, de még az oroszok által sem elismert államokkal tartják sakkban a nekik be nem nyaló országokat, illetve tartják a saját függőségükben az általuk támogatott el nem ismert államokat.
Másrészt az oroszok azért az elmúlt időszakban eléggé megkavarták a szart az EU-ban és az USA-ban is. Szélsőséges politikai erőket támogatnak, hogy feszültséget gerjesszenek, Orbánék sem véletlenül kellenek nekik, anno a Jobbiknál is hasonló okokból próbálkoztak, amíg ők voltak a szélsőségesebbek.
baltiimádó
Vendég
2 éve
@ruszkiimado Tehát a Baltikum, Lengyelország, Ukrajna így járt, mert egy nagyhatalom a szomszédja. Nincs joguk megvédeni magukat a saját szövetségeseikkel, mert egy ezer éve létező nagyhatalom eldöntötte, hogy az az ő érdekszférája, ha tetszik nekik, ha nem? Értem. Tényleg nem túl demokratikus.
Nacionalista
Vendég
2 éve
@Zabalint
Nyilvánvaló, hogy egy BMW jóval nagyobb értéket képvisel mint egy Lada, ez látszik is a GDP-n. De attól még jut (és szankciók esetén is jutni fog) mindenkinek kaja, gyógyszer, Lada, lakhatás stb. Márpedig arrafelé csak akkor van lázadás, ha az embereknek már nincs vesztenivalója. Egy panel fekete kenyérrel meg Ladával talán nem olyan életszínvonal mint egy nyugati, de egy zűrzavaros forradalomnál jobb...
A réteg meg akiket írsz elég vékony, ezért őket viszonylag egyszerű jól tartani. Észak-Koreában is jut a sleppnek minden luxus, pedig ott aztán vannak szankciók.
És igen, valóban korlátozott a hatalmuk a Nyugat felett. De a Nyugatnak is felettük. Az oroszok nincsenek olyan szinten integrálódva a globalizmusba mint az EU annak minden előnyével és hátrányával együtt.
Nacionalista
Vendég
2 éve
@Attecte
Az USA-nak vannak világhatalmi törekvései, elég megnézni pld. a wikipédián a "United States involvement in regime change" szócikket. Vagy hogy pld rendszeresen nyomást gyakorolnak Mo-ra is, pedig finoman szólva nem vagyunk a szomszédban. Ez persze nekünk nem mindig rossz, de attól függetlenül az USA elvárja hogy mindenki úgy táncoljon ahogy ők fütyülnek. Szerencsés esetben egybeesnek az érdekeink.
Az oroszoknak regionális hatalmi törekvései vannak, a volt Szovjetunió területét a saját érdekszférájuknak tekintik, és csak ott avatkoznak be más országok életébe (ott viszont sokkal direktebben mint pld. nálunk az USA).
Nem védem őket, de ez van. Az USA akkor sem fogja tudni megvédeni pld. Grúziát ha a világ összes szankcióját kivetik az oroszokra, mert az oroszok fél óra alatt ott vannak tankokkal. Ez van, ezt figyelembe véve kell mindenkinek cselekedni.
Zabalint
Vendég
2 éve
@baltiimado
Nyilván az amerikaiak erőszakkal kényszerítették a Baltikumot és Lengyelországot a NATO-ba, meg az EU-ba mert valójában ezeknek a népeknek a szíve az oroszokhoz húz...
Janos82
Vendég
2 éve
@peter
60 eve is 30 evet tippeltek az olajnak. Azota megmaradt, hogy par evtized es ki fog fogyni. Valojaban nem tudjuk, hogy mennyi idore eleg, de az valoszibusitheto, hogy nem elfogyni fog, hanem lecserelodni egy jobb alternativara, de ezt megint nem lehet tudni, hogy mikor. Lehet, hogy 10 ev, de lehet hogy 50. Senki se tudja.
Ruszkiimádó
Vendég
2 éve
Elnézést kérek, hogy a gazdaságtól kicsit eltérünk, de ezek kapcsolatban vannak egymással.
@zabalint
Először is, de van! Mind gazdaságilag, mind egyre erősebben katonailag. A németek biztos csak maguktól hülyék, hogy energiahiány esetén felfüggesztik az Északi Áramlat-2-n a szállítást, és leállítgatják a maradék atomerőművüket. Ja és kérdezem, hogy Amerikának milyen földrajzi és történelmi közös gyökere van ezekkel az államokkal? És Oroszországnak Fehéroroszországgal, Ukrajnával, a többi FÁK államal?
Egy nagyhatalomnak mindig is lesz érdekszférája, politikailag, gazdaságilag különböző mértékben, ez így van, mióta a történelem fogaskereke elindult. Csak most már van csúnya diktatórikus befolyásoltság, meg van szép demokratikus befolyásoltság, szép színes forradalmakkal. Folyt.
Bumb
Vendég
2 éve
Oroszorszag gazdasaga kb egy Olaszorszaggal van egalban.
Minek kell folyton belepofazniuk mas orszagok dolgaba Putyinnak? Olaszorszagnak sem neznenk el, sot eszukbe se jut.
Minel erosebbnek probalja magat lattatni Putyesz, annal biztosabbak lehetunk benne, hogy harmatgyenge. Csak azert nem szivatja szana szejjel az USA, mert nem akarnak anarchiat sem, hogy meginduljanak a ruszki mezitlabasok Europa fele.
Ruszkiimádó
Vendég
2 éve
@zabalint
Folyt.
Bocsánat, egy Kazahsztánnak kivel kellene kereskedni, kulturális, társadalmi kapcsolatokat fenntartani? Dél-Afrikával és Kolumbiával? Globalizáció ide vagy oda, azért még a földrajzi adottság az úr.
Autokratikus, diktatórikus, divatos szitokszavak, nézzük meg a legutóbbi amerikai vagy magyar választásokat, aztán el lehet dönteni, hogy melyik a kínosabb.
Az utolsó bekezdés politikai bulvár szint, arra nem reagálok.
@baltiimado
Erre is nehéz reagálni, kicsit mint amikor egy 8 éves először beleolvas a 48-49-es szabadságharcba és aranyos, naív kérdéseket tesz fel apjának.
Először is a Baltikum, Lengyelország és Ukrajna nem vehető egy kalap alá, teljesen más a politikai, történelmi helyzetük. Ebből jön az, hogy ki akarja megtámadni Lengyelországot vagy akár Litvániát?
Ukrajnát meg minek támadnák meg?
Az egy bukott maffiaállam, magától szét fog esni.
tp
Vendég
2 éve
Oroszország: Sztálin és Chopin, Lenin és Koroljev, Putyin és Szolzsenyicin
Mintha nem is egy ország lenne.
Attecte
Vendég
2 éve
@ruszkiimado nagyon képzavarban vagy, de meg kell adjam, a neved nagyon találó. 🙂
Amerika a saját földjén eléggé be van zárva geográfiailag, az oroszok viszont folyton ott lihegnek Európára. Meg se próbáld tagadni mert a történelemben mindig is így volt, emlékeztetnem kell téged arra az időre, amikor még mi is határosak voltunk velük?
Egyébként meg jól mondod, ne védje meg magát mert nincs szó semmilyen pusztításról, agresszorról, tamtamdobról, már nagyon nem azokat az időket élünk. Ott, nekik, be tudják adni hogy a fegyver önvédelemre kell - ez utoljára a második világháború idején volt hihető. Akkor bevált, tény és való, azóta picit mások a geopolitikai állások.
Azt már meg sem említem, hogy Amerikára hivatkozni ebben a kérdéskörben whataboutism. Mert ha igazad is lenne, azon a tényen nem változtat, hogy Oroszország agresszív. Csak máshogy mint az USA.
persze pityu
Vendég
2 éve
"a legtöbb kritikus dologban önellátó. Élelmiszer, energia, nyersanyagok dögivel, masszív autó, gyógyszer és egyéb ipar" :D:D:D:D
untermensch4
Vendég
2 éve
@ruszkiimado Amíg az orosz birodalmi gondolkodás paranoid ("körül vannak véve" ellenségekkel) addig veszélyes. Főleg hogy oroszország a puszta méretéből kifolyóan "körül van véve" a bolygó többi részével. Ha elfogadjuk azt a hamis dilemmát hogy 2-3 birodalom közül kell választani hogy kinek a vazallusai leszünk akkor az usa mellett oroszország és kína nem versenyképes.
Attecte
Vendég
2 éve
@untermensch4 én ezt szoktam úgy mondani, hogy ugyan meg lehet *érteni*, logikusan és empatikusan is, sok szegényebb sorsban lévő ország miért választ bármi mást az USA mellett; de megvédeni nem.
A dac, a sértődöttség, adott esetben (hogy témánál maradjak) a gazdasági fellendülés is sok embert magához vonz - nem tagadom, tényleg látványos Moszkvában és Pekingben is a felhőkarcoló-negyed.
Ezeknek az emberek nagyon rossz lett, és történelmileg is nagyon rossz volt nagyon sokszor, nagyon sokáig. De felnőtt emberként maguk felelnek az életükért, és ezért nagyon nehéz.
Ellentétben a propagandaterjesztőkkel. Róluk elég könnyű morális értékmérést végrehajtani.
Péter
Vendég
2 éve
@janos82 Van arról forrásdokumentumod, hogy 60 éve 30 évet tippeltek, vagy csak így gondolod?
A nyolcvanas évek elején több könyv is megjelent, hogy 2010-ben elfogy az olaj. Csak aztán jött a palaolaj, a partmenti tenger alatti fúrás, meg a többi.
Zabalint
Vendég
2 éve
@nacionalista
A Ladák egy jelentős része exportra készül, és nem feltétlenül jut a csóróbb oroszoknak az sem, de az autó állomány jelentős része meg így is eleve nyugati, nem csak az említett felső-közép osztályé. Gyógyszerből is importálnak, pl. a magyarországi gyógyszercégeknek fontos piac az orosz piac.
Az önellátás, ha lenne is, mert amúgy nincs, nem feltétlenül lenne érték, lásd pl. anno a kommunista Albánia is erre törekedett, és mi lett belőle.
Az orosz felső-közép réteg csak kis része a lakosságnak, de arányaiban is több nagyságrenddel szélesebb, mint Észak-Korea elitje, és fontos szerepük van a Putyin rendszer fenntartásában.
Oroszország épp az energia piac miatt legalább annyira bele van vonva a globalizációba, mint az EU, ha az egészét nézzük, csak épp sokszor kisebb Oroszország gazdasági súlya.
Zabalint
Vendég
2 éve
@nacionalista
Legutóbb az USA akkor akart "beavatkozni" Magyarország politikájába, mikor az egyik amerikai multi ajánlatot kapott, hogy fizessen ő is kenőpénzt, és csaljon ő is áfát, mint a konkurencia.
"Az oroszoknak regionális hatalmi törekvései vannak, a volt Szovjetunió területét a saját érdekszférájuknak tekintik, és csak ott avatkoznak be más országok életébe (ott viszont sokkal direktebben mint pld. nálunk az USA)."
Oroszország aktívan beavatkozik az EU és az USA belpolitikájába szélsőséges pártok támogatásával, illetve online propagandával, cyber támadásokkal.
Az USA azért nem védené meg Grúziát vagy Kazahsztánt, mert nem is tudná megvédeni az oroszoktól. A Baltikumot viszont megvédené, és ezt az oroszok is tudják, ezért nem is merné megtámadni ezeket az országokat.
Zabalint
Vendég
2 éve
@ruszkiimado
"Először is, de van! Mind gazdaságilag, mind egyre erősebben katonailag. A németek biztos csak maguktól hülyék, hogy energiahiány esetén felfüggesztik az Északi Áramlat-2-n a szállítást, és leállítgatják a maradék atomerőművüket."
Ez így konteó. Persze, bele lehet szőni, a valóság viszont ennél összetettebb, sokáig lehetne ezen vitatkozni, csak sok értelmét nem látom
Nem Amerikának, hanem a nyugat-európai országoknak van közös gyökere a kelet-európai országokkal.
"Egy nagyhatalomnak mindig is lesz érdekszférája, politikailag, gazdaságilag különböző mértékben, ez így van, mióta a történelem fogaskereke elindult. Csak most már van csúnya diktatórikus befolyásoltság, meg van szép demokratikus befolyásoltság, szép színes forradalmakkal."
Nyilván te szívesebben élnél diktatórikus rendszerekben, ha már egyenlőségjelet teszel közéjük.
Zabalint
Vendég
2 éve
@ruszkiimado
A kereskedelem, és az, hogy közvetlen politikai befolyást gyakorol rád a melletted lévő nagyhatalom, és ha neki nem tetsző politikai erők lázadnak fel a diktatórikus rendszer ellen, akkor a nagyhatalom katonailag beavatkozik, nem ugyanaz.
Amit te írsz, azon az alapon 56-ban is jól tették az oroszok, hogy tankokkal verték le a forradalmunkat, illetve azok a seggnyalóik, akik behívták a tankokat, a nyugat meg jól tette, hogy távol tartotta ettől magát.
Te írtad Lengyelországot és a Baltikumot, mint orosz érdekszférát, @baltiimado arra reagált.
Egyébként a Balti államok esetében reaális veszély lenne az orosz befolyás, ha nem lennének NATO és EU tagok.
Zabalint
Vendég
2 éve
Ami pedig a legfontosabb, ne tegyünk már egyenlőségjelet aközött, hogy az oroszok diktatórikusan kormányzó bábkormányokat támogatnak az érdekszférájukban, mint hogy az USA tőkével és kis léptékben katonai bázisokkal van jelen egyes országokban.
Zabalint
Vendég
2 éve
@untermensch4
Megjegyzem, ma már Oroszország Kínával szemben sem versenyképes.
Ruszkiimádó
Vendég
2 éve
@zabalint
Konteo, álhír=olyan összefüggés, ami nem fér bele a világnézetembe, a felhozott érvekkel nem foglalkozom, ellenérvet nem tudok mondani. Szép új világunkban szintén divatos szavak, ismeri már mindenki.
Nyugat-Európa most nem tartozik ide, mivel 1945 óta csak lábtörlő, csatlós szerepük van.
Aktuális példaként idehoznám a tavalyi, franciáknál nagy port kavart ausztrál tengeralattjáró beszerzést.
Szívesebben élnék Szent István vagy Nagy Lajos országlása alatt, látod ezt eltaláltad.
A szovjet kommunista terror és a mai Oroszország szomszédos államokkal való kapcsolata közé egyenlőségjelet tenni történelmi ismeretek hiányáról tanúskodik, súlyos hiba. Ami Putyinban pont a legellenszenvesebb, hogy ezt az időszakot nem megfelelően, pozitív színben tünteti fel, ezt érdemes megemlíteni.
baltiimádó
Vendég
2 éve
@ruszkiimado A felhozott érvekkel nehéz lesz foglalkozni. Hol vannak? :))
A Baltikumot, Lengyelországot és Ukrajnát se én tettem egy kalapba, hanem te az előző hozzászólásodban, amire reagáltam. Örülök, hogy elmúlt.
Ukrajnát szerintem sem akarják megtámadni, értelmezhetetlen lenne. Nem lehet valakit megtámadni, akivel 7 éve harcban állsz.
Szabolcs
Vendég
2 éve
Zabalint
2022-01-12 at 16:25
Sokszor egyetértek Veled... De azért tájul: a mókus és a patkány is ugyanaz az állat, csak az egyiknek jobb a sajtója.
De, ha nem is most, azért az USA masszívan beavatkozott pl. Kubában (még a forradalom előtt, létrehozva az a diktatúrát, amit aztán rühelt minden kubai), az összes d és k-amerikai országban támogatták a diktátorokat (Nicaraguától Chiléig), és Irán sem ott ismerkedett meg velük, amikor beugrottak a tehetáni nagykövetségükre vízum nélkül... Nem most volt, finomodtak, de pont uazt csinálták/ják. Nem menti az oroszok Grúzia elleni beavatkozását, és a többi beavatkozást, és pl. Szaud-Arábia sem vacakolt a környékbeli államokkal, pedig mi köze hozz normálisan? Állam sem volt 100 éve arrafelé, míg Yemen nem mai alakulat kb. És Irán sem... Akik egyébként az ókor óta nem támadtak elsőként... És akinek egy főtisztviselője belenézett egy rakétába...
Attecte
Vendég
2 éve
@ruszkiimado "Konteo, álhír=olyan összefüggés, ami nem fér bele a világnézetembe, a felhozott érvekkel nem foglalkozom, ellenérvet nem tudok mondani. Szép új világunkban szintén divatos szavak, ismeri már mindenki."
Ezt kár volt, tényleg magadat járatod le vele.
Vannak álhírek, ez egy objektív mérő, mint ahogy a (gondolom általad szintén utált) rasszista meg náci kifejezések is.
Elég jól be lehet mutatni, meg lehet indokolni mindegyiket. Én értem azt hogy nem tetszik, csak ha tényekkel kommunikálunk, akkor ragaszkodjunk is hozzá légyszíves.
Neked van objektív bizonyítékod a német "ostobaság" amerikai befolyására? Örömmel várom. De linkekkel ám! És hiteles forrásokból, tudományos módszerekkel, de minimum a sajtó szakmai elvárásainak a szintjét üsse meg.
tumpara
Vendég
2 éve
Oroszország megélte Napóleon menetelését, aztán Hitler is megpróbált beköszönni a keleti határon, úgyhogy azóta teljesen logikusan (bár mai viszonyok közt talán már paranoid módon) megpróbálja a környező területeket bekebelezni (Grúzia, Krím-félsziget), érdekszférába kényszeríteni (Fehéroroszország, Kazahsztán) vagy az ott lévő orosz ajkú lakosságot "védendő" elcsatolni (legalábbis Ukrajna keleti felét, bár ez a mostani ütközőzóna neki teljesen elég). Érdemes elolvasni Tim Marshall: A földrajz fogságában című könyvet, a lényeg, hogy nincs semmi komolyabb természetes akadály (tenger, folyó, hegyvonalat), ami hátráltathatná az ellenséget abban, hogy egy ekkora területen simán begyalogoljon Moszkváig. Ezért kárhoztatni egy államot, naivitás, nem eredendően gonosz, csak azt csinálja, ami az érdeke. Ahogy az USA is beavatkozott mindenhol a világon (Dél-Amerika, Afrika, Vietnám).
tumpara
Vendég
2 éve
Elírás: természetesen Hitler az oroszok nyugati oldalán próbált beköszönni (a másik oldalról néztem eredetileg).
Alfa
Vendég
2 éve
Lehet itt vitatkozni, de a matek az matek. Demográfia gyenge, GDP fele az olajtól függ, nem egy hosszú távú sikertörténet bontakozik ki ...
Az önellátást feltételezni egy olyan országról, ami egy épkézláb külföldön versenyképes autót sem tud legyártani, szintén kérdéses.
Mondjon valaki egyetlen fogyasztási cikket gyártó orosz multit!
Inkább a számokat kellene megnézni hogy milyen import függőség van. Oké nem hallnak éhen, de vannak fokozatok hogy meddig lehet a népet birodalmi maszlaggal etetni, ha üresek a boltban a polcok...
Ha csak évi 1% hanyatlás van belekódolva a rendszerbe az olaj szerepének csökkenése miatt, már az is sok...
Janos82
Vendég
2 éve
@peter
m.hvg.hu/hvg-konyvek/olajkorszak_10
Eszerint 2020ban mar igencsak kifogyoban volt az olaj... kis googlizassal sok olyan cikket talalsz (before:2010-01-01) ami tul kozelre hozza az olajkorszak veget.
Zabalint
Vendég
2 éve
@ruszkiimado
Tehát akkor a lapos föld is csak egy olyan összefüggés, ami nem fér bele a világnézetembe? 🙂
Ha Nyugat-Európa csak lábtörlő, akkor miért van Magyarországon több német gazdasági érdekeltség, mint USA érdekeltség? Mert katonai, geopolitikai szempontból van igazság abban, amit írsz, de gazdaságilag meg mégsem érvényesül az, aminek eszerint következménynek kellene lennie.
"Szívesebben élnék Szent István vagy Nagy Lajos országlása alatt, látod ezt eltaláltad."
Ja, csak gondolom a néhány százalék nemesi rétegbe képzelnéd magad, nem pedig a jobbágyi létbe...
"A szovjet kommunista terror és a mai Oroszország szomszédos államokkal való kapcsolata közé egyenlőségjelet tenni történelmi ismeretek hiányáról tanúskodik, súlyos hiba."
Senki nem tett egyenlőségjelet, ahogy a cári korszakkal sem, de mindhárom korszaknak vannak közös jellemzői, ez többek között a befolyás gyakorlás.
Zabalint
Vendég
2 éve
@szabolcs
Vannak gondok az USA-val csakhogy egyenlőségjelet nem lehet tenni aközött, ami az USA befolyása alá került államokban, és ami az orosz befolyás alá került államokban történik, illetve történt.
Zabalint
Vendég
2 éve
@tumpara
Az orosz cároknak és Sztálinnak is voltak világuralmi törekvéseik, Hitler előtt is. De a Napoleon előtti cárok is terjeszkedtek. Szóval ez így nem magyarázat. Meg nyilván 1849-ben is ezért látogattak meg minket (mielőtt: tudom hogy minden európai uralkodónak csípte a szemét a forradalmunk és szabadságharcunk, de nem a határaik védelme miatt, hanem mert féltek, hogy az ő népük is fellázad ellenük).
tumpara
Vendég
2 éve
Zabalint: jogos, Oroszországnak régen voltak világuralmi törekvései, de mióta a Szovjetunió összeomlott, szerintem belátták, hogy ekkora gazdasággal a háta mögött esélytelen vezető hatalommá válni. Persze mivel atomhatalom, sok mindent megengedhet magának (Grúzia, Krím-félsziget), és a dezinformációs, illetve kiberhadseregével elég ügyesen befolyásolja a nagypolitikát, de attól még nem lesz nagyhatalom, és ezzel ők is tisztában vannak. Mindezekkel a módszerekkel inkább csak fékezik a többieket, de nem tudnak a fejükre nőni.
Bocs, de ezt szerintem senki nem is állította... Gazdaságilag 2 dologban tényleg jók: van energiájuk és fegyvereik.
Ok, háromban, a globális felmelegedés nekik dolgozik, vagy la. kevésbé lesz rossz. 🙂
+ sakk, és elméleti reáltudósaik sem rosszak, és ha mást nem is feltétlenül, de géneket és a szülőkön keresztül némi bevelést/hozzáállást adtak Asimovnak, amiért sokan hálásak 🙂
attila
Vendég
2 éve
"Az USA azért nem védené meg Grúziát vagy Kazahsztánt, mert nem is tudná megvédeni az oroszoktól. A Baltikumot viszont megvédené, és ezt az oroszok is tudják, ezért nem is merné megtámadni ezeket az országokat."
A NATO tagokat muszáj megvédenie mert ha nem teszi akkor szépen elkezdenek a NATO tagok kilépni és akkor esetleg majd csinálnak saját "NÁTÓT" amire az usának már nem lesz semmi befolyása.
Szerintem a Putyi kb. tudja hogy meddig mehet el, neki a fő célja a zavarkeltés, a folyamatos készültség mert ezek a körülmények relatív magasan tartják az energiahordozók árát egy darabig.
Ami az északi áramlatot ( 2 ) illeti, azt főként az oroszok fizették és még mindig nem üzemel, vagyis veszteséget termel. Sokan úgy látják hogy ez milyen rossz a németeknek, szerintem meg sokkal rosszabb az oroszoknak, kinek van nagyobb szüksége a pénzre ? A német háztartásoknak fáj-e ez nagyon ? 🙂
Alfa
Vendég
2 éve
Lehet itt vitatkozni, de a matek az matek. Demográfia gyenge, GDP fele az olajtól függ, nem egy hosszú távú sikertörténet bontakozik ki ...
Az önellátást feltételezni egy olyan országról, ami egy épkézláb külföldön versenyképes autót sem tud legyártani, szintén kérdéses.
Mondjon valaki egyetlen fogyasztási cikket gyártó orosz multit!
Inkább a számokat kellene megnézni hogy milyen import függőség van. Oké nem hallnak éhen, de vannak fokozatok hogy meddig lehet a népet birodalmi maszlaggal etetni, ha üresek a boltban a polcok...
Ha csak évi 1% hanyatlás van belekódolva a rendszerbe az olaj szerepének csökkenése miatt, már az is sok...
Szabolcs
Vendég
2 éve
Zabalint
2022-01-12 at 16:25
Sokszor egyetértek Veled... De azért tájul: a mókus és a patkány is ugyanaz az állat, csak az egyiknek jobb a sajtója.
De, ha nem is most, azért az USA masszívan beavatkozott pl. Kubában (még a forradalom előtt, létrehozva az a diktatúrát, amit aztán rühelt minden kubai), az összes d és k-amerikai országban támogatták a diktátorokat (Nicaraguától Chiléig), és Irán sem ott ismerkedett meg velük, amikor beugrottak a tehetáni nagykövetségükre vízum nélkül... Nem most volt, finomodtak, de pont uazt csinálták/ják. Nem menti az oroszok Grúzia elleni beavatkozását, és a többi beavatkozást, és pl. Szaud-Arábia sem vacakolt a környékbeli államokkal, pedig mi köze hozz normálisan? Állam sem volt 100 éve arrafelé, míg Yemen nem mai alakulat kb. És Irán sem... Akik egyébként az ókor óta nem támadtak elsőként... És akinek egy főtisztviselője belenézett egy rakétába...
Janos82
Vendég
2 éve
@peter
m.hvg.hu/hvg-konyvek/olajkorszak_10
Eszerint 2020ban mar igencsak kifogyoban volt az olaj... kis googlizassal sok olyan cikket talalsz (before:2010-01-01) ami tul kozelre hozza az olajkorszak veget.
tumpara
Vendég
2 éve
Elírás: természetesen Hitler az oroszok nyugati oldalán próbált beköszönni (a másik oldalról néztem eredetileg).
Zabalint
Vendég
2 éve
@nacionalista
Legutóbb az USA akkor akart "beavatkozni" Magyarország politikájába, mikor az egyik amerikai multi ajánlatot kapott, hogy fizessen ő is kenőpénzt, és csaljon ő is áfát, mint a konkurencia.
"Az oroszoknak regionális hatalmi törekvései vannak, a volt Szovjetunió területét a saját érdekszférájuknak tekintik, és csak ott avatkoznak be más országok életébe (ott viszont sokkal direktebben mint pld. nálunk az USA)."
Oroszország aktívan beavatkozik az EU és az USA belpolitikájába szélsőséges pártok támogatásával, illetve online propagandával, cyber támadásokkal.
Az USA azért nem védené meg Grúziát vagy Kazahsztánt, mert nem is tudná megvédeni az oroszoktól. A Baltikumot viszont megvédené, és ezt az oroszok is tudják, ezért nem is merné megtámadni ezeket az országokat.
Zabalint
Vendég
2 éve
@ruszkiimado
"Először is, de van! Mind gazdaságilag, mind egyre erősebben katonailag. A németek biztos csak maguktól hülyék, hogy energiahiány esetén felfüggesztik az Északi Áramlat-2-n a szállítást, és leállítgatják a maradék atomerőművüket."
Ez így konteó. Persze, bele lehet szőni, a valóság viszont ennél összetettebb, sokáig lehetne ezen vitatkozni, csak sok értelmét nem látom
Nem Amerikának, hanem a nyugat-európai országoknak van közös gyökere a kelet-európai országokkal.
"Egy nagyhatalomnak mindig is lesz érdekszférája, politikailag, gazdaságilag különböző mértékben, ez így van, mióta a történelem fogaskereke elindult. Csak most már van csúnya diktatórikus befolyásoltság, meg van szép demokratikus befolyásoltság, szép színes forradalmakkal."
Nyilván te szívesebben élnél diktatórikus rendszerekben, ha már egyenlőségjelet teszel közéjük.
Attecte
Vendég
2 éve
@ruszkiimado "Konteo, álhír=olyan összefüggés, ami nem fér bele a világnézetembe, a felhozott érvekkel nem foglalkozom, ellenérvet nem tudok mondani. Szép új világunkban szintén divatos szavak, ismeri már mindenki."
Ezt kár volt, tényleg magadat járatod le vele.
Vannak álhírek, ez egy objektív mérő, mint ahogy a (gondolom általad szintén utált) rasszista meg náci kifejezések is.
Elég jól be lehet mutatni, meg lehet indokolni mindegyiket. Én értem azt hogy nem tetszik, csak ha tényekkel kommunikálunk, akkor ragaszkodjunk is hozzá légyszíves.
Neked van objektív bizonyítékod a német "ostobaság" amerikai befolyására? Örömmel várom. De linkekkel ám! És hiteles forrásokból, tudományos módszerekkel, de minimum a sajtó szakmai elvárásainak a szintjét üsse meg.
Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk.OkNo
Azt azért nem szabad ám elfelejteni, hogy Oroszország a legtöbb kritikus dologban önellátó. Élelmiszer, energia, nyersanyagok dögivel, masszív autó, gyógyszer és egyéb ipar (ami persze főleg belső piacra termel).
Ezeknek a minősége persze változó, de van, a minimumot megüti. Még talán elektronikában a legrosszabbak, de az meg beszerezhető "baráti" országoktól (Kína). Szóval mindenféle szankcióval/bojkottal lehet csökkenteni az életszínvonalat, de éhezés stb. nem lesz, és azért (mint nálunk is látható) propagandával sokminden elhitethető az állampolgárokkal.
Úgyhogy messze nem annyira sebezhetőek mint amennyire pld. ez az ábra sugallja.
Akkor lesznek igazán érdekes folyamatok megfigyelhetőek, amikor már nem lesz kitermelhető olaj. Tudjuk, hogy pesszimista becslések szerint kb. 30 év alatt bányásszák ki a még meglévőt, optimista becslések szerint, ha fejlődik a technológia, akkor kb. 55 évig is folytathatják, de az utolsó évtized(ek)ben már nyilván csökkenni fog a jelentősége, reméljük, nem szívják ki az utolsó cseppet is (jó lehet még valamire a jövő embereinek...).
@nacionalista
+ igen kiterjedt befolyás a (keleti) világban + erős hadsereg
Oroszország kemény dió volt mindig is és az is marad.
@nacionalista @mindegy és ez mind rendben is lenne, ha nem lennének világbirodalmi törekvéseik, retorikájuk, viselkedésük.
Ami elég hirtelen fordulna ha megfogyatkozna az erre fordítható pénz. Akármilyen szinten is élnek.
@nacionalista
A GDP-ben a belső piac is benne van, nem csak az export, az ábra alapján erősen kétségbe vonható, hogy ne lennének kitéve a nemzetközi piacoknak.
Emellett Putyin legerősebb támogató rétege az újgazdag felső-középosztály, tudod azokról van szó, akik miatt jópár európai és török üdülőhelyre nem megy nyugati turista, azért meglehetősen sok import cikket fogyaszt, az autóikat sem Oroszországban gyártották, ahogy az elektronikai cikkeiket és a luxuscikkeiket sem, nyaralni sem Szocsiba jár a többségük.
Oroszország ereje két dologban van, az egyik az említett olaj és földgáz, csak ugye ez kétoldalú dolog, a másik a hadsereg és azon belül az atomfegyverek. De gazdasági szankciókra ők sem válaszolhatnak atomfegyverekkel.
Csak én nem látom az összefüggést? 🙂
Világbirodalmi törekvéseik? Szerintem kicsit felcserélted Amerikával. Nem tudom ki kever a másik ország közvetlen szomszédjában, az amerikaik a Baltikumban, Lengyelországban, Ukrajnában, vagy az oroszok Mexikóban, Kanadában?
Egy ezer éve létező nagyhatalom ne védje meg a saját érdekszféráját, egy minden kontinensen pusztító agresszortól, mert az nem demokratikus. Értem.
Fegyverre mindig lesz pénze, mert ha nem, abban a pillanatban megszűnnének létezni. Alacsony gdp-vel lehet élni, azt úgy se lehet megenni, és amikor az ellenséges földrészről már nem fenyegetés, hanem a tamtamdob püfölése fog áthallatszani, főleg nem fog számítani.
@ruszkiimado
A nyugati érdekszférában messze nincs akkora amerikai befolyás, mint a Szovjetunió bukása után fennmaradt orosz érdekszférában orosz befolyás. Az oroszok nem egy autokratikus vagy diktatórikus rezsimet tartanak életben a támogatásukkal, illetve egyes országokban de facto független, de még az oroszok által sem elismert államokkal tartják sakkban a nekik be nem nyaló országokat, illetve tartják a saját függőségükben az általuk támogatott el nem ismert államokat.
Másrészt az oroszok azért az elmúlt időszakban eléggé megkavarták a szart az EU-ban és az USA-ban is. Szélsőséges politikai erőket támogatnak, hogy feszültséget gerjesszenek, Orbánék sem véletlenül kellenek nekik, anno a Jobbiknál is hasonló okokból próbálkoztak, amíg ők voltak a szélsőségesebbek.
@ruszkiimado Tehát a Baltikum, Lengyelország, Ukrajna így járt, mert egy nagyhatalom a szomszédja. Nincs joguk megvédeni magukat a saját szövetségeseikkel, mert egy ezer éve létező nagyhatalom eldöntötte, hogy az az ő érdekszférája, ha tetszik nekik, ha nem? Értem. Tényleg nem túl demokratikus.
@Zabalint
Nyilvánvaló, hogy egy BMW jóval nagyobb értéket képvisel mint egy Lada, ez látszik is a GDP-n. De attól még jut (és szankciók esetén is jutni fog) mindenkinek kaja, gyógyszer, Lada, lakhatás stb. Márpedig arrafelé csak akkor van lázadás, ha az embereknek már nincs vesztenivalója. Egy panel fekete kenyérrel meg Ladával talán nem olyan életszínvonal mint egy nyugati, de egy zűrzavaros forradalomnál jobb...
A réteg meg akiket írsz elég vékony, ezért őket viszonylag egyszerű jól tartani. Észak-Koreában is jut a sleppnek minden luxus, pedig ott aztán vannak szankciók.
És igen, valóban korlátozott a hatalmuk a Nyugat felett. De a Nyugatnak is felettük. Az oroszok nincsenek olyan szinten integrálódva a globalizmusba mint az EU annak minden előnyével és hátrányával együtt.
@Attecte
Az USA-nak vannak világhatalmi törekvései, elég megnézni pld. a wikipédián a "United States involvement in regime change" szócikket. Vagy hogy pld rendszeresen nyomást gyakorolnak Mo-ra is, pedig finoman szólva nem vagyunk a szomszédban. Ez persze nekünk nem mindig rossz, de attól függetlenül az USA elvárja hogy mindenki úgy táncoljon ahogy ők fütyülnek. Szerencsés esetben egybeesnek az érdekeink.
Az oroszoknak regionális hatalmi törekvései vannak, a volt Szovjetunió területét a saját érdekszférájuknak tekintik, és csak ott avatkoznak be más országok életébe (ott viszont sokkal direktebben mint pld. nálunk az USA).
Nem védem őket, de ez van. Az USA akkor sem fogja tudni megvédeni pld. Grúziát ha a világ összes szankcióját kivetik az oroszokra, mert az oroszok fél óra alatt ott vannak tankokkal. Ez van, ezt figyelembe véve kell mindenkinek cselekedni.
@baltiimado
Nyilván az amerikaiak erőszakkal kényszerítették a Baltikumot és Lengyelországot a NATO-ba, meg az EU-ba mert valójában ezeknek a népeknek a szíve az oroszokhoz húz...
@peter
60 eve is 30 evet tippeltek az olajnak. Azota megmaradt, hogy par evtized es ki fog fogyni. Valojaban nem tudjuk, hogy mennyi idore eleg, de az valoszibusitheto, hogy nem elfogyni fog, hanem lecserelodni egy jobb alternativara, de ezt megint nem lehet tudni, hogy mikor. Lehet, hogy 10 ev, de lehet hogy 50. Senki se tudja.
Elnézést kérek, hogy a gazdaságtól kicsit eltérünk, de ezek kapcsolatban vannak egymással.
@zabalint
Először is, de van! Mind gazdaságilag, mind egyre erősebben katonailag. A németek biztos csak maguktól hülyék, hogy energiahiány esetén felfüggesztik az Északi Áramlat-2-n a szállítást, és leállítgatják a maradék atomerőművüket. Ja és kérdezem, hogy Amerikának milyen földrajzi és történelmi közös gyökere van ezekkel az államokkal? És Oroszországnak Fehéroroszországgal, Ukrajnával, a többi FÁK államal?
Egy nagyhatalomnak mindig is lesz érdekszférája, politikailag, gazdaságilag különböző mértékben, ez így van, mióta a történelem fogaskereke elindult. Csak most már van csúnya diktatórikus befolyásoltság, meg van szép demokratikus befolyásoltság, szép színes forradalmakkal. Folyt.
Oroszorszag gazdasaga kb egy Olaszorszaggal van egalban.
Minek kell folyton belepofazniuk mas orszagok dolgaba Putyinnak? Olaszorszagnak sem neznenk el, sot eszukbe se jut.
Minel erosebbnek probalja magat lattatni Putyesz, annal biztosabbak lehetunk benne, hogy harmatgyenge. Csak azert nem szivatja szana szejjel az USA, mert nem akarnak anarchiat sem, hogy meginduljanak a ruszki mezitlabasok Europa fele.
@zabalint
Folyt.
Bocsánat, egy Kazahsztánnak kivel kellene kereskedni, kulturális, társadalmi kapcsolatokat fenntartani? Dél-Afrikával és Kolumbiával? Globalizáció ide vagy oda, azért még a földrajzi adottság az úr.
Autokratikus, diktatórikus, divatos szitokszavak, nézzük meg a legutóbbi amerikai vagy magyar választásokat, aztán el lehet dönteni, hogy melyik a kínosabb.
Az utolsó bekezdés politikai bulvár szint, arra nem reagálok.
@baltiimado
Erre is nehéz reagálni, kicsit mint amikor egy 8 éves először beleolvas a 48-49-es szabadságharcba és aranyos, naív kérdéseket tesz fel apjának.
Először is a Baltikum, Lengyelország és Ukrajna nem vehető egy kalap alá, teljesen más a politikai, történelmi helyzetük. Ebből jön az, hogy ki akarja megtámadni Lengyelországot vagy akár Litvániát?
Ukrajnát meg minek támadnák meg?
Az egy bukott maffiaállam, magától szét fog esni.
Oroszország: Sztálin és Chopin, Lenin és Koroljev, Putyin és Szolzsenyicin
Mintha nem is egy ország lenne.
@ruszkiimado nagyon képzavarban vagy, de meg kell adjam, a neved nagyon találó. 🙂
Amerika a saját földjén eléggé be van zárva geográfiailag, az oroszok viszont folyton ott lihegnek Európára. Meg se próbáld tagadni mert a történelemben mindig is így volt, emlékeztetnem kell téged arra az időre, amikor még mi is határosak voltunk velük?
Egyébként meg jól mondod, ne védje meg magát mert nincs szó semmilyen pusztításról, agresszorról, tamtamdobról, már nagyon nem azokat az időket élünk. Ott, nekik, be tudják adni hogy a fegyver önvédelemre kell - ez utoljára a második világháború idején volt hihető. Akkor bevált, tény és való, azóta picit mások a geopolitikai állások.
Azt már meg sem említem, hogy Amerikára hivatkozni ebben a kérdéskörben whataboutism. Mert ha igazad is lenne, azon a tényen nem változtat, hogy Oroszország agresszív. Csak máshogy mint az USA.
"a legtöbb kritikus dologban önellátó. Élelmiszer, energia, nyersanyagok dögivel, masszív autó, gyógyszer és egyéb ipar" :D:D:D:D
@ruszkiimado Amíg az orosz birodalmi gondolkodás paranoid ("körül vannak véve" ellenségekkel) addig veszélyes. Főleg hogy oroszország a puszta méretéből kifolyóan "körül van véve" a bolygó többi részével. Ha elfogadjuk azt a hamis dilemmát hogy 2-3 birodalom közül kell választani hogy kinek a vazallusai leszünk akkor az usa mellett oroszország és kína nem versenyképes.
@untermensch4 én ezt szoktam úgy mondani, hogy ugyan meg lehet *érteni*, logikusan és empatikusan is, sok szegényebb sorsban lévő ország miért választ bármi mást az USA mellett; de megvédeni nem.
A dac, a sértődöttség, adott esetben (hogy témánál maradjak) a gazdasági fellendülés is sok embert magához vonz - nem tagadom, tényleg látványos Moszkvában és Pekingben is a felhőkarcoló-negyed.
Ezeknek az emberek nagyon rossz lett, és történelmileg is nagyon rossz volt nagyon sokszor, nagyon sokáig. De felnőtt emberként maguk felelnek az életükért, és ezért nagyon nehéz.
Ellentétben a propagandaterjesztőkkel. Róluk elég könnyű morális értékmérést végrehajtani.
@janos82 Van arról forrásdokumentumod, hogy 60 éve 30 évet tippeltek, vagy csak így gondolod?
A nyolcvanas évek elején több könyv is megjelent, hogy 2010-ben elfogy az olaj. Csak aztán jött a palaolaj, a partmenti tenger alatti fúrás, meg a többi.
@nacionalista
A Ladák egy jelentős része exportra készül, és nem feltétlenül jut a csóróbb oroszoknak az sem, de az autó állomány jelentős része meg így is eleve nyugati, nem csak az említett felső-közép osztályé. Gyógyszerből is importálnak, pl. a magyarországi gyógyszercégeknek fontos piac az orosz piac.
Az önellátás, ha lenne is, mert amúgy nincs, nem feltétlenül lenne érték, lásd pl. anno a kommunista Albánia is erre törekedett, és mi lett belőle.
Az orosz felső-közép réteg csak kis része a lakosságnak, de arányaiban is több nagyságrenddel szélesebb, mint Észak-Korea elitje, és fontos szerepük van a Putyin rendszer fenntartásában.
Oroszország épp az energia piac miatt legalább annyira bele van vonva a globalizációba, mint az EU, ha az egészét nézzük, csak épp sokszor kisebb Oroszország gazdasági súlya.
@nacionalista
Legutóbb az USA akkor akart "beavatkozni" Magyarország politikájába, mikor az egyik amerikai multi ajánlatot kapott, hogy fizessen ő is kenőpénzt, és csaljon ő is áfát, mint a konkurencia.
"Az oroszoknak regionális hatalmi törekvései vannak, a volt Szovjetunió területét a saját érdekszférájuknak tekintik, és csak ott avatkoznak be más országok életébe (ott viszont sokkal direktebben mint pld. nálunk az USA)."
Oroszország aktívan beavatkozik az EU és az USA belpolitikájába szélsőséges pártok támogatásával, illetve online propagandával, cyber támadásokkal.
Az USA azért nem védené meg Grúziát vagy Kazahsztánt, mert nem is tudná megvédeni az oroszoktól. A Baltikumot viszont megvédené, és ezt az oroszok is tudják, ezért nem is merné megtámadni ezeket az országokat.
@ruszkiimado
"Először is, de van! Mind gazdaságilag, mind egyre erősebben katonailag. A németek biztos csak maguktól hülyék, hogy energiahiány esetén felfüggesztik az Északi Áramlat-2-n a szállítást, és leállítgatják a maradék atomerőművüket."
Ez így konteó. Persze, bele lehet szőni, a valóság viszont ennél összetettebb, sokáig lehetne ezen vitatkozni, csak sok értelmét nem látom
Nem Amerikának, hanem a nyugat-európai országoknak van közös gyökere a kelet-európai országokkal.
"Egy nagyhatalomnak mindig is lesz érdekszférája, politikailag, gazdaságilag különböző mértékben, ez így van, mióta a történelem fogaskereke elindult. Csak most már van csúnya diktatórikus befolyásoltság, meg van szép demokratikus befolyásoltság, szép színes forradalmakkal."
Nyilván te szívesebben élnél diktatórikus rendszerekben, ha már egyenlőségjelet teszel közéjük.
@ruszkiimado
A kereskedelem, és az, hogy közvetlen politikai befolyást gyakorol rád a melletted lévő nagyhatalom, és ha neki nem tetsző politikai erők lázadnak fel a diktatórikus rendszer ellen, akkor a nagyhatalom katonailag beavatkozik, nem ugyanaz.
Amit te írsz, azon az alapon 56-ban is jól tették az oroszok, hogy tankokkal verték le a forradalmunkat, illetve azok a seggnyalóik, akik behívták a tankokat, a nyugat meg jól tette, hogy távol tartotta ettől magát.
Te írtad Lengyelországot és a Baltikumot, mint orosz érdekszférát, @baltiimado arra reagált.
Egyébként a Balti államok esetében reaális veszély lenne az orosz befolyás, ha nem lennének NATO és EU tagok.
Ami pedig a legfontosabb, ne tegyünk már egyenlőségjelet aközött, hogy az oroszok diktatórikusan kormányzó bábkormányokat támogatnak az érdekszférájukban, mint hogy az USA tőkével és kis léptékben katonai bázisokkal van jelen egyes országokban.
@untermensch4
Megjegyzem, ma már Oroszország Kínával szemben sem versenyképes.
@zabalint
Konteo, álhír=olyan összefüggés, ami nem fér bele a világnézetembe, a felhozott érvekkel nem foglalkozom, ellenérvet nem tudok mondani. Szép új világunkban szintén divatos szavak, ismeri már mindenki.
Nyugat-Európa most nem tartozik ide, mivel 1945 óta csak lábtörlő, csatlós szerepük van.
Aktuális példaként idehoznám a tavalyi, franciáknál nagy port kavart ausztrál tengeralattjáró beszerzést.
Szívesebben élnék Szent István vagy Nagy Lajos országlása alatt, látod ezt eltaláltad.
A szovjet kommunista terror és a mai Oroszország szomszédos államokkal való kapcsolata közé egyenlőségjelet tenni történelmi ismeretek hiányáról tanúskodik, súlyos hiba. Ami Putyinban pont a legellenszenvesebb, hogy ezt az időszakot nem megfelelően, pozitív színben tünteti fel, ezt érdemes megemlíteni.
@ruszkiimado A felhozott érvekkel nehéz lesz foglalkozni. Hol vannak? :))
A Baltikumot, Lengyelországot és Ukrajnát se én tettem egy kalapba, hanem te az előző hozzászólásodban, amire reagáltam. Örülök, hogy elmúlt.
Ukrajnát szerintem sem akarják megtámadni, értelmezhetetlen lenne. Nem lehet valakit megtámadni, akivel 7 éve harcban állsz.
Zabalint
2022-01-12 at 16:25
Sokszor egyetértek Veled... De azért tájul: a mókus és a patkány is ugyanaz az állat, csak az egyiknek jobb a sajtója.
De, ha nem is most, azért az USA masszívan beavatkozott pl. Kubában (még a forradalom előtt, létrehozva az a diktatúrát, amit aztán rühelt minden kubai), az összes d és k-amerikai országban támogatták a diktátorokat (Nicaraguától Chiléig), és Irán sem ott ismerkedett meg velük, amikor beugrottak a tehetáni nagykövetségükre vízum nélkül... Nem most volt, finomodtak, de pont uazt csinálták/ják. Nem menti az oroszok Grúzia elleni beavatkozását, és a többi beavatkozást, és pl. Szaud-Arábia sem vacakolt a környékbeli államokkal, pedig mi köze hozz normálisan? Állam sem volt 100 éve arrafelé, míg Yemen nem mai alakulat kb. És Irán sem... Akik egyébként az ókor óta nem támadtak elsőként... És akinek egy főtisztviselője belenézett egy rakétába...
@ruszkiimado "Konteo, álhír=olyan összefüggés, ami nem fér bele a világnézetembe, a felhozott érvekkel nem foglalkozom, ellenérvet nem tudok mondani. Szép új világunkban szintén divatos szavak, ismeri már mindenki."
Ezt kár volt, tényleg magadat járatod le vele.
Vannak álhírek, ez egy objektív mérő, mint ahogy a (gondolom általad szintén utált) rasszista meg náci kifejezések is.
Elég jól be lehet mutatni, meg lehet indokolni mindegyiket. Én értem azt hogy nem tetszik, csak ha tényekkel kommunikálunk, akkor ragaszkodjunk is hozzá légyszíves.
Neked van objektív bizonyítékod a német "ostobaság" amerikai befolyására? Örömmel várom. De linkekkel ám! És hiteles forrásokból, tudományos módszerekkel, de minimum a sajtó szakmai elvárásainak a szintjét üsse meg.
Oroszország megélte Napóleon menetelését, aztán Hitler is megpróbált beköszönni a keleti határon, úgyhogy azóta teljesen logikusan (bár mai viszonyok közt talán már paranoid módon) megpróbálja a környező területeket bekebelezni (Grúzia, Krím-félsziget), érdekszférába kényszeríteni (Fehéroroszország, Kazahsztán) vagy az ott lévő orosz ajkú lakosságot "védendő" elcsatolni (legalábbis Ukrajna keleti felét, bár ez a mostani ütközőzóna neki teljesen elég). Érdemes elolvasni Tim Marshall: A földrajz fogságában című könyvet, a lényeg, hogy nincs semmi komolyabb természetes akadály (tenger, folyó, hegyvonalat), ami hátráltathatná az ellenséget abban, hogy egy ekkora területen simán begyalogoljon Moszkváig. Ezért kárhoztatni egy államot, naivitás, nem eredendően gonosz, csak azt csinálja, ami az érdeke. Ahogy az USA is beavatkozott mindenhol a világon (Dél-Amerika, Afrika, Vietnám).
Elírás: természetesen Hitler az oroszok nyugati oldalán próbált beköszönni (a másik oldalról néztem eredetileg).
Lehet itt vitatkozni, de a matek az matek. Demográfia gyenge, GDP fele az olajtól függ, nem egy hosszú távú sikertörténet bontakozik ki ...
Az önellátást feltételezni egy olyan országról, ami egy épkézláb külföldön versenyképes autót sem tud legyártani, szintén kérdéses.
Mondjon valaki egyetlen fogyasztási cikket gyártó orosz multit!
Inkább a számokat kellene megnézni hogy milyen import függőség van. Oké nem hallnak éhen, de vannak fokozatok hogy meddig lehet a népet birodalmi maszlaggal etetni, ha üresek a boltban a polcok...
Ha csak évi 1% hanyatlás van belekódolva a rendszerbe az olaj szerepének csökkenése miatt, már az is sok...
@peter
m.hvg.hu/hvg-konyvek/olajkorszak_10
Eszerint 2020ban mar igencsak kifogyoban volt az olaj... kis googlizassal sok olyan cikket talalsz (before:2010-01-01) ami tul kozelre hozza az olajkorszak veget.
@ruszkiimado
Tehát akkor a lapos föld is csak egy olyan összefüggés, ami nem fér bele a világnézetembe? 🙂
Ha Nyugat-Európa csak lábtörlő, akkor miért van Magyarországon több német gazdasági érdekeltség, mint USA érdekeltség? Mert katonai, geopolitikai szempontból van igazság abban, amit írsz, de gazdaságilag meg mégsem érvényesül az, aminek eszerint következménynek kellene lennie.
"Szívesebben élnék Szent István vagy Nagy Lajos országlása alatt, látod ezt eltaláltad."
Ja, csak gondolom a néhány százalék nemesi rétegbe képzelnéd magad, nem pedig a jobbágyi létbe...
"A szovjet kommunista terror és a mai Oroszország szomszédos államokkal való kapcsolata közé egyenlőségjelet tenni történelmi ismeretek hiányáról tanúskodik, súlyos hiba."
Senki nem tett egyenlőségjelet, ahogy a cári korszakkal sem, de mindhárom korszaknak vannak közös jellemzői, ez többek között a befolyás gyakorlás.
@szabolcs
Vannak gondok az USA-val csakhogy egyenlőségjelet nem lehet tenni aközött, ami az USA befolyása alá került államokban, és ami az orosz befolyás alá került államokban történik, illetve történt.
@tumpara
Az orosz cároknak és Sztálinnak is voltak világuralmi törekvéseik, Hitler előtt is. De a Napoleon előtti cárok is terjeszkedtek. Szóval ez így nem magyarázat. Meg nyilván 1849-ben is ezért látogattak meg minket (mielőtt: tudom hogy minden európai uralkodónak csípte a szemét a forradalmunk és szabadságharcunk, de nem a határaik védelme miatt, hanem mert féltek, hogy az ő népük is fellázad ellenük).
Zabalint: jogos, Oroszországnak régen voltak világuralmi törekvései, de mióta a Szovjetunió összeomlott, szerintem belátták, hogy ekkora gazdasággal a háta mögött esélytelen vezető hatalommá válni. Persze mivel atomhatalom, sok mindent megengedhet magának (Grúzia, Krím-félsziget), és a dezinformációs, illetve kiberhadseregével elég ügyesen befolyásolja a nagypolitikát, de attól még nem lesz nagyhatalom, és ezzel ők is tisztában vannak. Mindezekkel a módszerekkel inkább csak fékezik a többieket, de nem tudnak a fejükre nőni.
Azoknak szeretettel, akik szerint az orosz ipar világszínvonalú
telex.hu/tech/2022/01/15/a-garancia-nyaron-lejart-de-a-lada-meg-mindig-rossz
Kiszamolo
2022-01-15 at 16:54
Bocs, de ezt szerintem senki nem is állította... Gazdaságilag 2 dologban tényleg jók: van energiájuk és fegyvereik.
Ok, háromban, a globális felmelegedés nekik dolgozik, vagy la. kevésbé lesz rossz. 🙂
+ sakk, és elméleti reáltudósaik sem rosszak, és ha mást nem is feltétlenül, de géneket és a szülőkön keresztül némi bevelést/hozzáállást adtak Asimovnak, amiért sokan hálásak 🙂
"Az USA azért nem védené meg Grúziát vagy Kazahsztánt, mert nem is tudná megvédeni az oroszoktól. A Baltikumot viszont megvédené, és ezt az oroszok is tudják, ezért nem is merné megtámadni ezeket az országokat."
A NATO tagokat muszáj megvédenie mert ha nem teszi akkor szépen elkezdenek a NATO tagok kilépni és akkor esetleg majd csinálnak saját "NÁTÓT" amire az usának már nem lesz semmi befolyása.
Szerintem a Putyi kb. tudja hogy meddig mehet el, neki a fő célja a zavarkeltés, a folyamatos készültség mert ezek a körülmények relatív magasan tartják az energiahordozók árát egy darabig.
Ami az északi áramlatot ( 2 ) illeti, azt főként az oroszok fizették és még mindig nem üzemel, vagyis veszteséget termel. Sokan úgy látják hogy ez milyen rossz a németeknek, szerintem meg sokkal rosszabb az oroszoknak, kinek van nagyobb szüksége a pénzre ? A német háztartásoknak fáj-e ez nagyon ? 🙂
Lehet itt vitatkozni, de a matek az matek. Demográfia gyenge, GDP fele az olajtól függ, nem egy hosszú távú sikertörténet bontakozik ki ...
Az önellátást feltételezni egy olyan országról, ami egy épkézláb külföldön versenyképes autót sem tud legyártani, szintén kérdéses.
Mondjon valaki egyetlen fogyasztási cikket gyártó orosz multit!
Inkább a számokat kellene megnézni hogy milyen import függőség van. Oké nem hallnak éhen, de vannak fokozatok hogy meddig lehet a népet birodalmi maszlaggal etetni, ha üresek a boltban a polcok...
Ha csak évi 1% hanyatlás van belekódolva a rendszerbe az olaj szerepének csökkenése miatt, már az is sok...
Zabalint
2022-01-12 at 16:25
Sokszor egyetértek Veled... De azért tájul: a mókus és a patkány is ugyanaz az állat, csak az egyiknek jobb a sajtója.
De, ha nem is most, azért az USA masszívan beavatkozott pl. Kubában (még a forradalom előtt, létrehozva az a diktatúrát, amit aztán rühelt minden kubai), az összes d és k-amerikai országban támogatták a diktátorokat (Nicaraguától Chiléig), és Irán sem ott ismerkedett meg velük, amikor beugrottak a tehetáni nagykövetségükre vízum nélkül... Nem most volt, finomodtak, de pont uazt csinálták/ják. Nem menti az oroszok Grúzia elleni beavatkozását, és a többi beavatkozást, és pl. Szaud-Arábia sem vacakolt a környékbeli államokkal, pedig mi köze hozz normálisan? Állam sem volt 100 éve arrafelé, míg Yemen nem mai alakulat kb. És Irán sem... Akik egyébként az ókor óta nem támadtak elsőként... És akinek egy főtisztviselője belenézett egy rakétába...
@peter
m.hvg.hu/hvg-konyvek/olajkorszak_10
Eszerint 2020ban mar igencsak kifogyoban volt az olaj... kis googlizassal sok olyan cikket talalsz (before:2010-01-01) ami tul kozelre hozza az olajkorszak veget.
Elírás: természetesen Hitler az oroszok nyugati oldalán próbált beköszönni (a másik oldalról néztem eredetileg).
@nacionalista
Legutóbb az USA akkor akart "beavatkozni" Magyarország politikájába, mikor az egyik amerikai multi ajánlatot kapott, hogy fizessen ő is kenőpénzt, és csaljon ő is áfát, mint a konkurencia.
"Az oroszoknak regionális hatalmi törekvései vannak, a volt Szovjetunió területét a saját érdekszférájuknak tekintik, és csak ott avatkoznak be más országok életébe (ott viszont sokkal direktebben mint pld. nálunk az USA)."
Oroszország aktívan beavatkozik az EU és az USA belpolitikájába szélsőséges pártok támogatásával, illetve online propagandával, cyber támadásokkal.
Az USA azért nem védené meg Grúziát vagy Kazahsztánt, mert nem is tudná megvédeni az oroszoktól. A Baltikumot viszont megvédené, és ezt az oroszok is tudják, ezért nem is merné megtámadni ezeket az országokat.
@ruszkiimado
"Először is, de van! Mind gazdaságilag, mind egyre erősebben katonailag. A németek biztos csak maguktól hülyék, hogy energiahiány esetén felfüggesztik az Északi Áramlat-2-n a szállítást, és leállítgatják a maradék atomerőművüket."
Ez így konteó. Persze, bele lehet szőni, a valóság viszont ennél összetettebb, sokáig lehetne ezen vitatkozni, csak sok értelmét nem látom
Nem Amerikának, hanem a nyugat-európai országoknak van közös gyökere a kelet-európai országokkal.
"Egy nagyhatalomnak mindig is lesz érdekszférája, politikailag, gazdaságilag különböző mértékben, ez így van, mióta a történelem fogaskereke elindult. Csak most már van csúnya diktatórikus befolyásoltság, meg van szép demokratikus befolyásoltság, szép színes forradalmakkal."
Nyilván te szívesebben élnél diktatórikus rendszerekben, ha már egyenlőségjelet teszel közéjük.
@ruszkiimado "Konteo, álhír=olyan összefüggés, ami nem fér bele a világnézetembe, a felhozott érvekkel nem foglalkozom, ellenérvet nem tudok mondani. Szép új világunkban szintén divatos szavak, ismeri már mindenki."
Ezt kár volt, tényleg magadat járatod le vele.
Vannak álhírek, ez egy objektív mérő, mint ahogy a (gondolom általad szintén utált) rasszista meg náci kifejezések is.
Elég jól be lehet mutatni, meg lehet indokolni mindegyiket. Én értem azt hogy nem tetszik, csak ha tényekkel kommunikálunk, akkor ragaszkodjunk is hozzá légyszíves.
Neked van objektív bizonyítékod a német "ostobaság" amerikai befolyására? Örömmel várom. De linkekkel ám! És hiteles forrásokból, tudományos módszerekkel, de minimum a sajtó szakmai elvárásainak a szintjét üsse meg.