Aki olvassa a híreket, már találkozott a konténer-armageddon kifejezéssel, azért drágult ennyire a tengeri szállítás, mert rengeteg fennakadás van a hajók kirakodásában, a konténerek rossz kikötőkben vannak, ezért nincs elég konténer ott, ahol szükség van rá és így tovább.
Szegény szállítócégeket még az ág is húzza, ezért voltak kénytelenek a néhány évvel ezelőtti 2.000 dollárról 20 ezer dollárra emelni a konténerenkénti átlagos szállítási díjat Ázsia és az Egyesült Államok között. (Most már "csak" 14 ezer dollár az átlagos díj.)
Vessünk egy pillantást a nagy tengeri konténerszállító cégek profitjára is, hogy ilyen rossz körülmények között vajon sikerült-e némi hasznot összekapálniuk a hét-tízszeres áremelkedésből?
Szerencsére azért nekik is maradt néhány garas a zsebükben az elmúlt két évben. 🙂
Kapcsolódó cikk:
Itt is ráférne már az árakra egy jó szűkre szabott sapka
Kereslet - kínálat. Ha van aki kifizeti, akkor miért ne? Ha te tízszer többet kérnél, és kifizetnék, akkor kapzsi vagy? Kérdés, hogy ha ezt megtehetik, akkor eddig miért nem tették?
Na ja, válság van, mindenki emel, ezért emeljünk mi is! Pláne, ha stratégiai ágazatban vagyunk... akkor ne 2-3x, hanem 10x-esen. Alapvetően ez a kapzsi, vírushisztivel és globális válsággal megideologizált, nyerészkedő szemlélet fűti az árrobbanásokat minden szektorban. És elég nyilvánvalóan, zajlik a fű alatt egy kereskedelmi/világpolitikai csetepaté is. Hisz teljesen nyilvánvaló, hogy a tökélyre fejlesztett, évtizedekig flottul és egyre hatékonyabban működő ellátási láncok, szándékosan (is) lettek most szétverve.
Hogy ezzel most Kínát szívatja a nyugat, aki korábban és most is a nyersanyagok globális felvásárlásával, minket szívat(ott) meg, az egy jó kérdés... Én Kínát és az onnan jövő kereskedelmet én már évekkel korábban befékeztem volna valamilyen szinten, mert jelenleg az összes nyugati országból ömlik oda a pénz, miközben az ottani termékeket, gyakorlatilag itt is gyárthatnánk.
A kínai import esetén még mindig nem a tengeri rész a drága, hanem az, hogy Rijekából vagy Hamburgból elhozd Mo-ra és vámkezelés után kiszállítsák.
Ápropó, mi van azzal a tengeri kikötőnkkel, amit tavaly vásároltunk csak nem fér be oda egy rendes méretű hajó?
Itt nem lesz árstop:)
Azt nem értem, hogy ott vannak a konténerek üresen. Ahol kéne ott meg hiányzik. Senkinek nem éri meg ráfeküdni erre a piaci résre és üres konténereket szállítani átmenetileg?
@okoska-torp Szerintem az "átmenetileg" a kulcsszó. Eléggé beruházás-igényesnek néz ki ez az iparág, mind pénzben, mind időben, nem lehet fél-egy évre tervezni.
@rosen
"mi van a tengeri kikötőnkkel?"
Röviden: van, de arra pont nem jó.
Részletesebben:
"a magyar szállítmányozási szakma értetlenül áll a projekt előtt" , "A most vásárolt terület azonban nem alkalmas nagy konténerhajók fogadására: partszakasza csupán 300 méter hosszú, vize pedig csak 13 méter mély. Lesz hova tenni azt a 100 millió eurót, amit a kormány a fejlesztésére szán, most ugyanis se kikötő, se logisztikai központ nincs ott."
( hu.euronews.com/2019/07/17/kikoto-helyett-elhagyott-olajfinomitot-vett-a-magyar-kormany-triesztben )
Azért az nem olyan egyszerű sztem, mert gyaníthatóan 1-2 nagy gigacég uralja a piacot, és a tulajdonosi strukturákban is lehetnek átfedések ...
Ezt úgy hívják szerintem hogy "Erőfölénnyel való visszaélés" illetve "Àrkartel".
Kérdés hogy miért hagyják szó nélkül? Ez a szabadpiacos maszlag sokakat összezavar, az látszik ..
Hat vagy hét nagy cég a piac 85%-át uralja és igen, gyanús az árkartell. Lehet persze spontán, hallgatólagos is.
@okoska-torp
Pontosan, nem éri meg az üres konténereket visszaszállítani.
A kikötők logisztikai területei tele vannak, már nincs hova tenni a konténereket (üres és teli konténerekre is igaz).
A közúti szállítás ára és a sofőrhiány miatt nem éri meg az üres konténereket visszavinni.
A visszamenő hajókon hely lenne bőven, de a főbb export országok (Kína ...) ugyanúgy nem tudják elvinni a feladóhoz (lezárások, kapacitás, költség ...)
Főbb kikötőkben heteket, de akár hónapokat várnak a hajók a ki és berakodásra.
És ezekre még jön az, hogy ismét rekord mennyiséget ért el a szállított áruk mennyisége, amihez még több konténer kell.
Hamarosan intézkedek az ügyben!
Köszi, hogy szóltatok 🙂
Maersk lenyilatkozta, hogy nem fognak bővíteni pár év és helyreállnak a dolgok, addig meg extra profit...
Én is rengeteg céggel vagyok kapcsolatban, akiknél covid ellenére kiemelkedően nőtt a profit, mégis hozzávágtak mindenkihez egy átlag 100 milliós vállalkozásélénkítőt fejlesztésre/építésre (ginop+). Már szégyelljük kimondani a covid szót, mert azonnal kapunk valami jogszabályi kedvezményt, holott egyik sem volt indokolt korábban sem. Dehát ha kapja az ember, elteszi...
Az egész covid szabadrablás volt, nagyon kis réteg valós támogatása helyett. Talán kimondható, hogy az volt a szükséges rossz, a lényeg a pénzszórás. Államháztartási hiány növelése is uniós engedmény volt covidra hivatkozva, ki is használtuk, de mire?
Az autóiparban is hasonló a sírás, nincs chip, alig lehet gyártani, a profitábra hasonló.
Mi lesz ennek a vége? Az árak húzzák felfelé a fizetéseket, vagy mindenkit kivégeznek és kivéreztetnek, aki nem a szerencsésebb x%-ban van (gyári dolgozók, közszféra stb)?
1, Az EU a járványra való tekintettel felmentést adott a kartell szabályok alól pl a szállítmányozó cégeknek.
2, Mi másra kellett volna egy ilyen világjárvány mint pénzt beszedni. Kína már rég nem növekszik úgy ahogy akarnák, sok a hitel, árat kell emelni. Pánik - áremelés - felvásárlás (majd ebből áruhiány) - újabb áremelés, újabb felvásárlás, és így tovább
És persze a tobzoska meg a mókuska....
@epitesz "Mi lesz ennek a vége?" - Veszek vidéki telket és építek rá házat meg ólat tengeri konténerből 🙂
Személy szerint megnyugtat és nem felháborít az emberi kapzsiság. Nagyon hasznos tulajdonság, segít a fejlődésben és jólétben. 🙂
"Én Kínát már évekkel korábban befékeztem volna valamilyen szinten, mert ....az ottani termékeket, gyakorlatilag itt is gyárthatnánk."
Nem érted a közgazdaságtan lényegét.
Ha fékezed Kínát, akkor nem tud exporálni a kecskeméti Mercédesz autókat, mert ott nem lesz ázsiai kereslet rá, de ugyanez igaz a feldolgozott húskészítmények esetében is.
Cserébe viszont kétszeresére drágulna a napelem és a szélkerekek, valamint az összes elektronikai alkatrész is, amit a Mercédesz beszerel az autóiba.
Nem beszélve a kínai ellenlépésekről (megemelheti a ritkaföldfémek árát), ami újabb csapás lenne a magyar elektornikai iparnak.
De cserébe lenne olcsó magyar textilipar, havi 120 nettós jövedelemmel. Juhé.
Miért is lenne ez jó?
Nekem lassan úgy tűnik hogy ez a chiphiány, meg energihiány, meg konténerhiány egy mesterségesen gerjesztett valami. Amikor egy autógyártó percre pontos idobeosztassal dolgozik, hosszútávú szerződésekkel, és a német autogyartokat elnézve, nem kis hatékonysággal, akkor nekem pl a chiphiány kamunak tűnik most már. 2 éve megy ez a helyzet, és kizártnak tartom hogy a chipgyártó 5 dolláros kütyükbe gyártja a chip-et, az 20-30-40-50.000 dolláros autókba nem jut. Abszurd szerintem. Vegye meg 10x-20x os áron a chipet ha kell, a végösszeget ugyse befolyásolja sztem érdemben. De ez csak az én laikus gondolatmenetem ....
@balatoni
Egyetértek veled és szerintem az egész csak az áremelésről szól. Egy jó indok sosem árt hozzá.
@usespanner "Miért is lenne ez jó?" - mert akkor nem ugráltathatna kontinenseket egy olyan ország, mint Kína. Megtestesítenek mindent, ami rossz lehet egy modern társadalomban és ezt exportálják - mert hatalmuk van rá.
A saját jövőnk záloga lenne kihúzni alóluk a gyeplőt. Természetesen ez súlyos, súlyos profitkieséssel járna rengeteg fronton.
Olvastam egy cikket amit egy építőipari cégnél csináltak.
A nagyfőnök boldogan mondta, hogy 20%-al nőt a forgalmuk és a nyereségességük megduplázódott...
g7.hu/vilag/20220120/egyre-tobben-latnak-kartellt-a-rekordprofitot-elkonyvelo-kontenerpiac-kaosza-mogott/
"mindössze tíz, ázsiai és európai székhelyű hajózási társaság, többek között a Maersk, az MSC, a francia CMA CGM SA és a kínai Cosco Shipping Holdings Co. bonyolítja le az áruk tengeri szállításának közel 85 százalékát, miközben huszonöt évvel ezelőtt a húsz legnagyobb vállalatnál csak a globális kapacitás fele koncentrálódott.
Bár ezek a cégek hivatalosan versenytársak, kilenc közülük úgynevezett “hajómegosztási megállapodások” keretében működik, amin keresztül összehangolják a menetrendeket és megosztják a hajóteret."
Ugyanez van abban a cikkben is, amit én linkeltem. 🙂
@balatoni @serrin Volkswagen közgyülésen hangzott el állítólag a következö:
CEO: - a dolgozók tegyenek meg mindent a gördülékeny gyártás érdekében! érkezik a Tesla Európába + nagy a kereslet egyébként is!
Szakszervezeti elnök, ott ugye ez egy létezö dolog és szava is va : - a vezetöség egyébként mit is tett, hogy legyenek chipek és menjen a gyártás...?
Egyébként ismerösi körben neves japán és délkoreai, egyedi konfigurációs újautók is jelentösebb késés nélkül érkeznek. Új suzuki scross, 3 hete lett bemutatva és már futnak az utakon...abba is azért van chip...az európai modellek már 1+ évnél tartanak ha nem szalonban lévö kell, garanciális szervizt nem tudnak végezni, mert ott sincs "chip". (meg akarat se, leginkább, ellustultak az EU gyártók az elmúlt bö évtizednyi bika gazdaságban, az van)
@balatoni @serrin az tény, hogy pl. iPadekböl, iPhoneból is komoly hiány van (a papíron 135eFt kiskerárú, számlás terméket a szürkepiac 150-165eFt közt hirdeti), tehát hiányoznak kapacitások a globális gyártásban vagy nem jól allokáltak.
Az is igaz, hogy az autók chipjei egyszerüen régebbi gyártástechnológiát igényelnek, az egész autóipar (kivéve talán a Tesla) borzasztóan le van maradva. Ideiglenesen senki se üzemel be elavult technológiás sorokat, az autóipar meg nem adja fel a borzasztó hatékony gyártását és végez komplett R+D-t "régi" tipusokra. (A villanyautóknál ezt megtették, bugosak is még) de mondom: távolkeleti gyártóknál meg van chip...
A picit olcsóbb, kevésbé megbizható európa modellek árát így szépen felhúzatták a távolkeleti szintre, elveszett az árelöny. Ismerösi körben nem is venne már európai újautót prémium szint alatt.
@usespanner Javaslom, ismerkedj meg először a külkereskedelmi mérleg fogalmával, mielőtt másoknak szemináriumot tartasz közgazdaságtanból! Az egész fejlett világnak ráfizetéses a Kínával folytatott kereskedelem. Kimegy 1 milliárd értékű autó, bejön 2-3 milliárd értékű kacat. Teljesen mindegy, hogy pl. a Mercédesz gyár hány kocsit visz ki, ha mi állandóan nagyobb értékben veszünk tőlük gyenge minőségű napelemet, vagy műanyag krokodilt... A kínai külkereskedelmi többlet, HAVI 60-100 MILLIÁRD dollár (és folyamatosan növekszik), Kína javára!
És az így oda vándorolt ezermilliárdokkal együtt, a hatalom és a világpolitikai súly is oda kerül át. (Ennek szörnyű árát a térvesztésünkben, majd egy háborúban fogjuk megfizetni.) Aminek a problematikája utána visszatér ide hozzánk... Lásd: a számunkra nagyon előnytelen, korrupció-gyanús kínai térnyerés Magyarországon (BP-Belgrád vasút, Fudan, stb.).
Munkára rendeltem tavaly decemberben egy monitort 150k körüli áron. A 4. bolt végre nem mondta le a megrendelést. Röpke 4 hét alatt eljutott hozzám kb az egyetlen darab az országban. Néztem aktivan, még német, francia amazonon is elvétve volt 1-2 db. Most újra kapható itthon, potom 260 ezerért.
Sajnos az autipari chip hiány az nem kamu, első kézből tapasztalom. De a fő oka az az, hogy józan ésszel nem felfogható az a szintű fillérb@szás amit leművelnek. Azt hinné az ember, hogy évekre lekötött szerződések vannak, valójában pedig centekért összerúgják a port a beszállítókkal. Aztán csodálkoznak, hogy nem szállítanak...
@miniferi
Én nyomtatóra várok, előrendeltem azt a típust, amit ismerek és minden funkciója tökéletesen megfelel.
Mondták, hogy majd február végéig tudnak jelezni, ha már látnak valamit. A patronokat pedig már chip nélkül gyártják, hogy legyen.
@idsx
Nekem a suzikuval sem ez a tapasztalatom, most vett át egy barátom új megrendelt autót, amit rádió nélkül adtak át, merthogy nincs bele csipsz. Mivel a rádió nem létszükséges alapfelszereltség, külön ára nincs, így engedni nem engedtek belőle, és később sem fogják pótolni. Kell, nem kell, haladjunk, sorbaállás van.
Nyilván mindenki élvezi a helyzetet, aki keres rajta. Hát majd lesz valami.
Igen, az ilyenek miatt nem győztetek meg annyira a hűdehúde nagy inflációs trendfordulóról.
Ahogy rendeződnek a viszonyok egyrészt a logisztika terén, másrészt mert végre odalépnek az államok az ilyeneknek a tökeire, ezek az árazások szvsz szépen vissza fognak olvadni. Lehet nem az eredeti árra, de nem sokkal fölé. A szállított termékek árára meg rárakódik ez azért, mint ahogy az energiahordozók árnövekedése is. Biztosan lenyelik egy részét a költségcsökkenésnek a kereskedők is majd, ettől függetlenül az inflációs nyomás az el fog tűnni.
off, egy kis valós gyakorlatias infla: i.redd.it/94u1fr9k82d81.png
A Balatoni féle laposföldhívőknek: Igen azért veszünk brókertől 19 szeres áron IC-t, csakhogy gyártani tudjunk, mert az autóipari alkatrészhiány kamu...
@chippes naigen, az én szakterületemen is föleg azok a hardware beszállítók szenvednek a "chip hiánytól, ahol egyébként minösitett filléreskedés megy és ott veszik le az ügyfelet ahol lehet. Sajnos drágítaniuk kell 10-15%t, de egyébként 150-200-300 napra szállítanak alapvetö eszközöket. Érdekes mód ezek mind piacvezetök, ahogy a VW konszern is...a korrekt üzletpolitikájú, nem piacvezetö, de erös versenyben lévöknél ugyanez 20-30 nap, az európai raktárakat folyamatosan töltik, stb.
Igen, 24-48 órára tudják tartani az ajánlatuk, de nem hivatkoznak a chiphiányra.
@Gergő: Aztaqrva! Kevesebbre tippeltem volna, ez mellbevágó. Ezek melyik bolt árai?
@én megmondtam:
Ebből a képletből csak az maradt ki, h ez már egy éve tart, ami pont elég idő arra, h a munkavállalók várakozásaiba is beépüljön és elkezdjen jobban viszketni a markuk nagyobb emelésekért, amiket a jelenlegi munkaerőhiányos helyzetben meg is kapnak (lásd lent). Ez meg szépen elindítja a jó öreg ár-bér spirált, mert szinte tuti h egy része, de lehet h az egész beépül az árakba. Amúgy az USA-ban is mintha ilyesmi kezdődne.
Nálunk meg még ezt a gyenge HUF/USD-EUR is támogatja a folyamatot
MÁV
portfolio.hu/uzlet/20220117/itt-a-bermegallapodas-a-mav-nal-10-os-minimum-40-ezer-forintos-emelest-kapnak-a-dolgozok-521528
Aldi
penzcentrum.hu/karrier/20220103/ujabb-vaskos-beremeles-az-aldinal-mar-ennyit-vihet-haza-egy-elado-raktaros-1120770
BKV
444.hu/2021/12/28/2022-ben-osszesen-105-milliardos-beremeles-jon-a-bkv-nal
Lehetne a sort folytatni
Ha nem indokolt bárki szerint a magas ár és ezt lehetne olcsóbban is megoldnai, hát hajrá, csinálja.
Bérelj egy konténerhajót meg egy személyzetet és oldd meg fele árból, kereslet tuti lenne rá.
Vagy gyártsd le itthon olcsóbban az adott terméket.
Vagy tömörülj kartellbe, szerezd meg a piac 85%-át és verd fel pofátlanul az árakat, amíg meg nem büntetnek érte. 🙂
De egyébként a túl sok pénzzel van baj, akkora a kereslet, hogy ennyiért is el lehet adni, akkor hülyék lennének nem annyiért adni.
Kereslet - kínálat. Ha van aki kifizeti, akkor miért ne? Ha te tízszer többet kérnél, és kifizetnék, akkor kapzsi vagy? Kérdés, hogy ha ezt megtehetik, akkor eddig miért nem tették?
Na ja, válság van, mindenki emel, ezért emeljünk mi is! Pláne, ha stratégiai ágazatban vagyunk... akkor ne 2-3x, hanem 10x-esen. Alapvetően ez a kapzsi, vírushisztivel és globális válsággal megideologizált, nyerészkedő szemlélet fűti az árrobbanásokat minden szektorban. És elég nyilvánvalóan, zajlik a fű alatt egy kereskedelmi/világpolitikai csetepaté is. Hisz teljesen nyilvánvaló, hogy a tökélyre fejlesztett, évtizedekig flottul és egyre hatékonyabban működő ellátási láncok, szándékosan (is) lettek most szétverve.
Hogy ezzel most Kínát szívatja a nyugat, aki korábban és most is a nyersanyagok globális felvásárlásával, minket szívat(ott) meg, az egy jó kérdés... Én Kínát és az onnan jövő kereskedelmet én már évekkel korábban befékeztem volna valamilyen szinten, mert jelenleg az összes nyugati országból ömlik oda a pénz, miközben az ottani termékeket, gyakorlatilag itt is gyárthatnánk.
Itt is ráférne már az árakra egy jó szűkre szabott sapka
"Én Kínát már évekkel korábban befékeztem volna valamilyen szinten, mert ....az ottani termékeket, gyakorlatilag itt is gyárthatnánk."
Nem érted a közgazdaságtan lényegét.
Ha fékezed Kínát, akkor nem tud exporálni a kecskeméti Mercédesz autókat, mert ott nem lesz ázsiai kereslet rá, de ugyanez igaz a feldolgozott húskészítmények esetében is.
Cserébe viszont kétszeresére drágulna a napelem és a szélkerekek, valamint az összes elektronikai alkatrész is, amit a Mercédesz beszerel az autóiba.
Nem beszélve a kínai ellenlépésekről (megemelheti a ritkaföldfémek árát), ami újabb csapás lenne a magyar elektornikai iparnak.
De cserébe lenne olcsó magyar textilipar, havi 120 nettós jövedelemmel. Juhé.
Miért is lenne ez jó?
Olvastam egy cikket amit egy építőipari cégnél csináltak.
A nagyfőnök boldogan mondta, hogy 20%-al nőt a forgalmuk és a nyereségességük megduplázódott...
Hamarosan intézkedek az ügyben!
Köszi, hogy szóltatok 🙂
@usespanner Javaslom, ismerkedj meg először a külkereskedelmi mérleg fogalmával, mielőtt másoknak szemináriumot tartasz közgazdaságtanból! Az egész fejlett világnak ráfizetéses a Kínával folytatott kereskedelem. Kimegy 1 milliárd értékű autó, bejön 2-3 milliárd értékű kacat. Teljesen mindegy, hogy pl. a Mercédesz gyár hány kocsit visz ki, ha mi állandóan nagyobb értékben veszünk tőlük gyenge minőségű napelemet, vagy műanyag krokodilt... A kínai külkereskedelmi többlet, HAVI 60-100 MILLIÁRD dollár (és folyamatosan növekszik), Kína javára!
És az így oda vándorolt ezermilliárdokkal együtt, a hatalom és a világpolitikai súly is oda kerül át. (Ennek szörnyű árát a térvesztésünkben, majd egy háborúban fogjuk megfizetni.) Aminek a problematikája utána visszatér ide hozzánk... Lásd: a számunkra nagyon előnytelen, korrupció-gyanús kínai térnyerés Magyarországon (BP-Belgrád vasút, Fudan, stb.).
Én is rengeteg céggel vagyok kapcsolatban, akiknél covid ellenére kiemelkedően nőtt a profit, mégis hozzávágtak mindenkihez egy átlag 100 milliós vállalkozásélénkítőt fejlesztésre/építésre (ginop+). Már szégyelljük kimondani a covid szót, mert azonnal kapunk valami jogszabályi kedvezményt, holott egyik sem volt indokolt korábban sem. Dehát ha kapja az ember, elteszi...
Az egész covid szabadrablás volt, nagyon kis réteg valós támogatása helyett. Talán kimondható, hogy az volt a szükséges rossz, a lényeg a pénzszórás. Államháztartási hiány növelése is uniós engedmény volt covidra hivatkozva, ki is használtuk, de mire?
Az autóiparban is hasonló a sírás, nincs chip, alig lehet gyártani, a profitábra hasonló.
Mi lesz ennek a vége? Az árak húzzák felfelé a fizetéseket, vagy mindenkit kivégeznek és kivéreztetnek, aki nem a szerencsésebb x%-ban van (gyári dolgozók, közszféra stb)?
@balatoni
Egyetértek veled és szerintem az egész csak az áremelésről szól. Egy jó indok sosem árt hozzá.
@balatoni @serrin az tény, hogy pl. iPadekböl, iPhoneból is komoly hiány van (a papíron 135eFt kiskerárú, számlás terméket a szürkepiac 150-165eFt közt hirdeti), tehát hiányoznak kapacitások a globális gyártásban vagy nem jól allokáltak.
Az is igaz, hogy az autók chipjei egyszerüen régebbi gyártástechnológiát igényelnek, az egész autóipar (kivéve talán a Tesla) borzasztóan le van maradva. Ideiglenesen senki se üzemel be elavult technológiás sorokat, az autóipar meg nem adja fel a borzasztó hatékony gyártását és végez komplett R+D-t "régi" tipusokra. (A villanyautóknál ezt megtették, bugosak is még) de mondom: távolkeleti gyártóknál meg van chip...
A picit olcsóbb, kevésbé megbizható európa modellek árát így szépen felhúzatták a távolkeleti szintre, elveszett az árelöny. Ismerösi körben nem is venne már európai újautót prémium szint alatt.
@balatoni @serrin Volkswagen közgyülésen hangzott el állítólag a következö:
CEO: - a dolgozók tegyenek meg mindent a gördülékeny gyártás érdekében! érkezik a Tesla Európába + nagy a kereslet egyébként is!
Szakszervezeti elnök, ott ugye ez egy létezö dolog és szava is va : - a vezetöség egyébként mit is tett, hogy legyenek chipek és menjen a gyártás...?
Egyébként ismerösi körben neves japán és délkoreai, egyedi konfigurációs újautók is jelentösebb késés nélkül érkeznek. Új suzuki scross, 3 hete lett bemutatva és már futnak az utakon...abba is azért van chip...az európai modellek már 1+ évnél tartanak ha nem szalonban lévö kell, garanciális szervizt nem tudnak végezni, mert ott sincs "chip". (meg akarat se, leginkább, ellustultak az EU gyártók az elmúlt bö évtizednyi bika gazdaságban, az van)
Maersk lenyilatkozta, hogy nem fognak bővíteni pár év és helyreállnak a dolgok, addig meg extra profit...
Azért az nem olyan egyszerű sztem, mert gyaníthatóan 1-2 nagy gigacég uralja a piacot, és a tulajdonosi strukturákban is lehetnek átfedések ...
Ezt úgy hívják szerintem hogy "Erőfölénnyel való visszaélés" illetve "Àrkartel".
Kérdés hogy miért hagyják szó nélkül? Ez a szabadpiacos maszlag sokakat összezavar, az látszik ..
Hat vagy hét nagy cég a piac 85%-át uralja és igen, gyanús az árkartell. Lehet persze spontán, hallgatólagos is.
off, egy kis valós gyakorlatias infla: i.redd.it/94u1fr9k82d81.png
A Balatoni féle laposföldhívőknek: Igen azért veszünk brókertől 19 szeres áron IC-t, csakhogy gyártani tudjunk, mert az autóipari alkatrészhiány kamu...