Napi ábra: gépjárművek száma Magyarországon

Úgy tűnik, rosszabb idők jönnek ősztől, sokan lesznek kénytelenek spórolni olyan luxusdolgokon, mint például az autó, amit eddig alapnak vettek. A legtöbb családban nem egy, de mindjárt két autó is van.

Kíváncsi voltam, 2008 után mennyivel esett a személyautók darabszáma és mikor értük el újra a 2008-as értéket. Az addig töretlen növekedés megállt, 2014-ben haladta meg újra a gépjárművek száma a 2008-as értéket.

Érdemes megnézni azt is, hogy az elmúlt években is 100-200 ezer autóval nőtt a hazai állomány és már meghaladja a 4 millió darabot. Átlagosan ma már minden háztartásban van egy autó. 2000 óta bő 70%-kal növekedett a hazai autóállomány.

S akkor a grafikon a KSH adatai alapján (Kattintásra nagyobb lesz):

Share

116 hozzászólás

  • Karcsika

    2022-07-21 at 11:24

    “Ha 5 millád van a bankban, akkor ne vegyél másikat, ha stabil egzisztenciád van mellette meg 90M, akkor Range Rovert, mert tök mindegy mire használod, megteheted hogy olyanod legyen.”

    Tudom, megfogtam a lényeget, de a kiszámoló olvasók tudják, hogy 90 nem elég arra, hogy Range Rovert-t
    vegyél. 90M még a nyugdíjad sem fedezi. 🙂

  • Gary

    Ez is csak egy kockázat a sok közül. Olyan, mint dohányozni vagy sem, szemét kaját enni vagy sem, motorozni vagy sem, napi 10 órát ülni a számítógép előtt vagy sem, rendszeresen eljárni szűrővizsgálatokra vagy sem. Mindenkinek megvan a maga egyensúlyi pontja, kész.


    Nem tagadom az irracionális oldalát a dolognak, nagyon megszerettem azt az autót.
    Nem érzem, hogy abszurd dolgokat állítottam volna:
    A korabeli japánok szinte kivétel nélkül brutálisan tartósak, jó állapotú az autóm, nem érzem magam közellenségnek az EURO2 miatt, a kockázati hajlandóságomon belül van, nem jó ötlet autó miatt eladósodni.

  • Balesetes
    Lámpára elsőként, a zöldre nem repülőrajttal indulva találkoztam egy, az akkor már 6 másodperce pirosat mutató lámpán áthajtó autóssal.A kisebbik gyerkőc agyrázkódással volt kórházban,én kulcscsontöréssel -kiszámoló biztosítás kárigény beadva 🙂
    A 6 éves, 90k-t futott,a közvetlen előtte szervizelt kocsi totálkár.Pont két éve vettem 4M-ért,most kb 4,8-5,2M között hirdetik a hasonló kocsikat. Most harcolhatok a biztosítóval,vétkes sofőrrel hogy ugyanott legyek mint voltam.
    Jelenlegi lakásnál szempont volt a kötött pályás bkv közelsége (laktunk 2 autós agglomerációban), így 1 autónk volt, most 1 se. Egy biztos hogy ha van autód akkor használod mert könnyebb, gyorsabb, kényelmesebb.Ha nincs, akkor kénytelen vagy megoldani. Hát mi most bkv-val vittük a gyerekeket úszótanfolyamra, táborokba. A kb 2*14 percek helyett 2*45 perc. felnőtt bérlet ára vs benzin.Mindenki eldönti mire költ 🙂
  • lajthabalazs
    Ami kicsit árnyalná a képet, hogyha az autók életkorát is megvizsgálnánk. Amikor a kormány nyáron büszkélkedett a megemelkedett autószámmal, akkor megnéztem, hogy milyen autók számosodnak.

    mgoe.hu/sosem-volt-meg-ennyire-idos-magyar-szemelyauto-allomany

    KSH-n csak 2018-tól volt elérhető. Vagy rosszul kerestem. Mindenestre a friss adatok:

    Járművek átlagéletkora év végén (év)

    2018. – 15.18
    2019. – 15.33
    2020. – 15.64
    2021. – 15.94

    Arra mindenképp büszke lehet a magyar, hogy átlagosan 16 éves autóparkot még üzemben tud tartani. Persze ez sem teljesen igaz, mert a használt autók többsége a survival-bias áldozata, 10 éves kora fölött érkezik Magyarországra.

  • Kopter Géza

    Mivel az előző kommentem bittos h nem megy ki, csak annyit írok, hogy nagyon emlékezetsz egy ismerősömre, akit attól függetlenül, hogy hova mentünk, szomszéd faluba vagy ismeretlen kisvárosba, egyszóval bárhol meg akartak verni.
    Az nem esett le neki, hogyha előítélkezve fölényeskedik, az bizony retorziókkal jár.
    Mit tanított nekünk a történelem? A szemellenzős előítélet NOT COOL MAN!!!
  • axt
    Én is ellene vagyok az autósok csesztetésének, röhej, hogy egyesek az EURO2-re is ujjal mutogatnak, ma is sikerült megtalálni a közellenséget, gratulálok mindenkinek. De neked meg azt mondom, hogy te meg azokra ne mutogass, akik üresen járatják a motort. Télen legalábbis teljesen indokolható egy kb. 2-5 perces járatás. A motornak nagyon nem tesz jót, ha hidegen megy, plusz ha bekapcsolja az ember az ablakfűtést, könnyebben lejön a jég is, plusz belülről eltűnik a lecsapódott pára. Azt meg autósként gondolom tudod, hogy a szélvédő belső felületét nem igazán érdemes törölgetni, mert iszonyat mázgás lesz utána. De ezt te is tudod. Ne ess te is abba a hibába, hogy a másikra mutogatsz. Mindenki él valahogy, nem feltétlenül úgy, ahogy te. Én szoktam melegíteni a kocsit télen és ettől nem érzem magam szar embernek, és ezután sem fogom senki kedvéért sem.
  • axt
    Annyira unalmas már minden egyes autós cikk alatt ezt a kipufogógázt meg aszfaltozást olvasni. Mikor a városba költöztél, vagy születtél, akkor mi volt? Ugyanez, nem? Ez a város velejárója bakker. Ha neked nem tetszik, lehetőséged van kisvárosba vagy faluba költözni. És nem érdekel, hogy Hollandiában mi van, mert ez itt Magyarország. Itt ez van. Hiszti helyett költözz el máshova és meg van oldva a bajod. Még egyszer mondom: nem utólag került oda az autó meg az aszfalt a városba, hanem már akkor is ott volt, amikor te ide érkeztél. Tehát vállaltad ezt, a város minden előnyével és hátrányával együtt. Akkor most fejezd be a hisztizést.
  • axt
    ne vedd rossz néven, kijavítanálak: közös lónak nem túrÓs a háta (Mitől lenne az? A túró tejtermék!) hanem túrOs (rövid o). A túr a ló hátán képződő izzadságszerű, fehér trutyi, ami jellemzően akkor keletkezik, ha túlhajtják az állatot.

    És ha már ez a téma itt ragadnám meg az alkalmat egy másik közkeletű tévedés tisztázásához: olyan nincsen, hogy valami gallyra megy (minek menne rá, és miért lenne az baj?). Hanem gajra megy. A zsidó gajdesz szóból származik, pusztulást, halált jelent.

    Köszönöm a figyelmet, mehet tovább a diskurzus.

  • axt
    Hogy kerül a túró a ló hátára?

    Sehogy. A közös lónak ugyanis nem túrós, hanem túros a háta. A Czuczor–Fogarasi-szótár meghatározása szerint a túr nem más, mint „dörzsölés, feltörés által támadt gennyes, rutságos seb az igás, hámos, nyerges állatok testein, főleg nyakukon, hátukon, vagy szügyükön”. Innen ered a közmondásban szereplő túros szó, melynek jelentése „kisebesedett, feltört, fekélyes sebű”. Innen ered hát a mondás: a közösen használt dolgok hamar tönkremennek, az emberek nem figyelnek, nem vigyáznak a közösre úgy, mintha az kizárólag sajátjuk lenne.

    anyanyelvcsavar.blog.hu/2018/09/21/mitol_turos_a_lo_hata

  • axt
    Az, hogy régen szar volt neked, és nekem is, attól még nem várható el az emberektől, hogy visszatérjenek a középkorba. Nekem is lakott rokonom eldugott faluban, órákat vártunk a buszra, túléltük, de senkinek sem hiányzik. Az meg, hogy a buszon viszed a WC csészét meg a csemperagasztót szerintem pont nem a követendő példa. Egy esetleges balesetnél (mármint a busz balesetezik) az a WC csésze megindul előre aztán töri az útjába kerülő lábakat, meg amit talál. Csemperagasztó meg akármennyire is vigyázol, poros, koszos, nem buszra való. Szállítottam én is életemben egyszer egy asztalt buszon, de nagyon nem éreztem helyénvalónak és pont ezért történt meg csak egyszer. Szóval ne ajánlgassuk már ezt másoknak, légyszi.
  • Pufi
    Aki azon puffog, hogy valaki miért nem cseréli le az EURO2-es kocsiját, az ugye számol az új autó gyártása közben felhasznált energiával, a kibocsátott káros anyagokkal, a rengeteg felhasznált nyersanyaggal?
    Érdekli-e, hogy az ótó tulajdonosa mennyit megyen amúgy vele?
    Lehet, hogy sokkal nagyobb környezet(és vagyon)szennyezés lenne, ha lecserélné.
    Lehet, nem biztos, de ti sem tudjátok, ezért ez csak puffogás.
  • Gary

    Megint attól függ.
    20 másodpercnél többet nem szoktam, de -10-ben nekem is kellett valóban 5 perc, amíg egyáltalán minimálisan kiláttam a kocsiból, akkor melegítettem én is.
    (Közben szidtam a fagyot és szidtam magamat is.)
    Amúgy ennek is megvan a módja:
    Maxon a szélvédőre irányított, fűtésen álló, külső levegős klíma és hamar megvagy.
    A motor hamarabb melegszik, ha nem egy helyben állsz, de amíg hideg, nem szabad nyomni neki. Amire kiállok a társasház (szabadtéri) parkolójából, legtöbbször kilátok annyira, hogy gyök2-vel elcsorogjak a főútig (ha nem, félreállok), onnan meg már ok vagyok.
    Motort meg azzal kíméled, ha alacsony hidegoldali viszkozitású(0W; 5W) olajat tölte(t)sz bele. Ezáltal már jóval hidegebben sem annyira “mézszerű” az olaj, hogy gondot okozzon.
  • Къырымтатар
    “Aki azon puffog, hogy valaki miért nem cseréli le az EURO2-es kocsiját, az ugye számol az új autó gyártása közben felhasznált energiával, a kibocsátott káros anyagokkal, a rengeteg felhasznált nyersanyaggal?”

    Dehogy számol…levezettem pár nappal korábban, tapasztalati adatokkal, hogy hogy változik a tömege, meg a fogyasztása ugyan annak az autótípusnak, 2 évtized alatt: kb. másfélszer akkora tömeg, másfélszer akkora fogyasztással.
    De meg lehet etetni az emberekkel, hogy “újat kell venni, mert ha nem, akkor szennyezed a környezetet”. Ugye, a VW botrányról is írtam, amiben kiderült, hogy igazából nem (sokkal) jobbak a modern autók a korábbiaknál, ráadásul olyan részecskéket engednek ki, ami bejut a vérkeringésbe, és rákos leszel, meg stb.

  • Къырымтатар
    “Télen legalábbis teljesen indokolható egy kb. 2-5 perces járatás. ”

    Ez nem igaz, főleg nem a modern autók esetében. Álló helyzetben, mínusz fokokban nemigazán melegszik a motor, kell egy fél-1 perc járatás, hogy a dermedt olaj átforogjon a rendszerben, eloszoljon egyenletesen, de ennek nem elsősorban a melegítés a célja.
    Egy modern dízel meg konkrétan majdhogynem lehül, ha üresen járatod.

  • videkrol-jott-ember
    @%d0%9a%d1%8a%d1%8b%d1%80%d1%8b%d0%bc%d1%82%d0%b0%d1%82%d0%b0%d1%80

    Így van.
    Az enyém hidegen eleve magasabb fordulaton forog, hogy hamarabb melegedjen, aztán fokozatosan ejti vissza.
    Így működik a mostani Honda is (2007), előtte a Toyota (2001-es), meg előtte már a Mitsubishi is (1993).

  • Nacionalista

    Pont erről szól a cikk, hogy “mikor a városba költöztél” akkor fele annyi autó (és parkolóhely) volt. Meg nem értem a logikát, most sz*r, tegnap is sz*r volt, úgyhogy akkor már maradjon is így?

    Az még tíz éve sem volt általános dolog (legalábbis felénk), hogy reggelente az ovinál/sulinál hosszú tömött sorokban állnak a másfél tonnás SUV-k.

    Az élhetetlen irányba változik itthon a motorizáció. Nem egybites a megoldás, nincs is nálam a varázsgömb, de lassan már legalább fel kéne ismerni, hogy ez probléma…