Napi ábra: gépjárművek száma Magyarországon
Úgy tűnik, rosszabb idők jönnek ősztől, sokan lesznek kénytelenek spórolni olyan luxusdolgokon, mint például az autó, amit eddig alapnak vettek. A legtöbb családban nem egy, de mindjárt két autó is van.
Kíváncsi voltam, 2008 után mennyivel esett a személyautók darabszáma és mikor értük el újra a 2008-as értéket. Az addig töretlen növekedés megállt, 2014-ben haladta meg újra a gépjárművek száma a 2008-as értéket.
Érdemes megnézni azt is, hogy az elmúlt években is 100-200 ezer autóval nőtt a hazai állomány és már meghaladja a 4 millió darabot. Átlagosan ma már minden háztartásban van egy autó. 2000 óta bő 70%-kal növekedett a hazai autóállomány.
S akkor a grafikon a KSH adatai alapján (Kattintásra nagyobb lesz):
2022-07-21 at 11:24
“Ha 5 millád van a bankban, akkor ne vegyél másikat, ha stabil egzisztenciád van mellette meg 90M, akkor Range Rovert, mert tök mindegy mire használod, megteheted hogy olyanod legyen.”
Tudom, megfogtam a lényeget, de a kiszámoló olvasók tudják, hogy 90 nem elég arra, hogy Range Rovert-t
vegyél. 90M még a nyugdíjad sem fedezi. 🙂
Ez is csak egy kockázat a sok közül. Olyan, mint dohányozni vagy sem, szemét kaját enni vagy sem, motorozni vagy sem, napi 10 órát ülni a számítógép előtt vagy sem, rendszeresen eljárni szűrővizsgálatokra vagy sem. Mindenkinek megvan a maga egyensúlyi pontja, kész.
Nem tagadom az irracionális oldalát a dolognak, nagyon megszerettem azt az autót.
Nem érzem, hogy abszurd dolgokat állítottam volna:
A korabeli japánok szinte kivétel nélkül brutálisan tartósak, jó állapotú az autóm, nem érzem magam közellenségnek az EURO2 miatt, a kockázati hajlandóságomon belül van, nem jó ötlet autó miatt eladósodni.
A 6 éves, 90k-t futott,a közvetlen előtte szervizelt kocsi totálkár.Pont két éve vettem 4M-ért,most kb 4,8-5,2M között hirdetik a hasonló kocsikat. Most harcolhatok a biztosítóval,vétkes sofőrrel hogy ugyanott legyek mint voltam.
Jelenlegi lakásnál szempont volt a kötött pályás bkv közelsége (laktunk 2 autós agglomerációban), így 1 autónk volt, most 1 se. Egy biztos hogy ha van autód akkor használod mert könnyebb, gyorsabb, kényelmesebb.Ha nincs, akkor kénytelen vagy megoldani. Hát mi most bkv-val vittük a gyerekeket úszótanfolyamra, táborokba. A kb 2*14 percek helyett 2*45 perc. felnőtt bérlet ára vs benzin.Mindenki eldönti mire költ 🙂
mgoe.hu/sosem-volt-meg-ennyire-idos-magyar-szemelyauto-allomany
KSH-n csak 2018-tól volt elérhető. Vagy rosszul kerestem. Mindenestre a friss adatok:
Járművek átlagéletkora év végén (év)
2018. – 15.18
2019. – 15.33
2020. – 15.64
2021. – 15.94
Arra mindenképp büszke lehet a magyar, hogy átlagosan 16 éves autóparkot még üzemben tud tartani. Persze ez sem teljesen igaz, mert a használt autók többsége a survival-bias áldozata, 10 éves kora fölött érkezik Magyarországra.
Mivel az előző kommentem bittos h nem megy ki, csak annyit írok, hogy nagyon emlékezetsz egy ismerősömre, akit attól függetlenül, hogy hova mentünk, szomszéd faluba vagy ismeretlen kisvárosba, egyszóval bárhol meg akartak verni.
Az nem esett le neki, hogyha előítélkezve fölényeskedik, az bizony retorziókkal jár.
Mit tanított nekünk a történelem? A szemellenzős előítélet NOT COOL MAN!!!
És ha már ez a téma itt ragadnám meg az alkalmat egy másik közkeletű tévedés tisztázásához: olyan nincsen, hogy valami gallyra megy (minek menne rá, és miért lenne az baj?). Hanem gajra megy. A zsidó gajdesz szóból származik, pusztulást, halált jelent.
Köszönöm a figyelmet, mehet tovább a diskurzus.
Sehogy. A közös lónak ugyanis nem túrós, hanem túros a háta. A Czuczor–Fogarasi-szótár meghatározása szerint a túr nem más, mint „dörzsölés, feltörés által támadt gennyes, rutságos seb az igás, hámos, nyerges állatok testein, főleg nyakukon, hátukon, vagy szügyükön”. Innen ered a közmondásban szereplő túros szó, melynek jelentése „kisebesedett, feltört, fekélyes sebű”. Innen ered hát a mondás: a közösen használt dolgok hamar tönkremennek, az emberek nem figyelnek, nem vigyáznak a közösre úgy, mintha az kizárólag sajátjuk lenne.
anyanyelvcsavar.blog.hu/2018/09/21/mitol_turos_a_lo_hata
Érdekli-e, hogy az ótó tulajdonosa mennyit megyen amúgy vele?
Lehet, hogy sokkal nagyobb környezet(és vagyon)szennyezés lenne, ha lecserélné.
Lehet, nem biztos, de ti sem tudjátok, ezért ez csak puffogás.
Megint attól függ.
20 másodpercnél többet nem szoktam, de -10-ben nekem is kellett valóban 5 perc, amíg egyáltalán minimálisan kiláttam a kocsiból, akkor melegítettem én is.
(Közben szidtam a fagyot és szidtam magamat is.)
Amúgy ennek is megvan a módja:
Maxon a szélvédőre irányított, fűtésen álló, külső levegős klíma és hamar megvagy.
A motor hamarabb melegszik, ha nem egy helyben állsz, de amíg hideg, nem szabad nyomni neki. Amire kiállok a társasház (szabadtéri) parkolójából, legtöbbször kilátok annyira, hogy gyök2-vel elcsorogjak a főútig (ha nem, félreállok), onnan meg már ok vagyok.
Motort meg azzal kíméled, ha alacsony hidegoldali viszkozitású(0W; 5W) olajat tölte(t)sz bele. Ezáltal már jóval hidegebben sem annyira “mézszerű” az olaj, hogy gondot okozzon.
Dehogy számol…levezettem pár nappal korábban, tapasztalati adatokkal, hogy hogy változik a tömege, meg a fogyasztása ugyan annak az autótípusnak, 2 évtized alatt: kb. másfélszer akkora tömeg, másfélszer akkora fogyasztással.
De meg lehet etetni az emberekkel, hogy “újat kell venni, mert ha nem, akkor szennyezed a környezetet”. Ugye, a VW botrányról is írtam, amiben kiderült, hogy igazából nem (sokkal) jobbak a modern autók a korábbiaknál, ráadásul olyan részecskéket engednek ki, ami bejut a vérkeringésbe, és rákos leszel, meg stb.
Ez nem igaz, főleg nem a modern autók esetében. Álló helyzetben, mínusz fokokban nemigazán melegszik a motor, kell egy fél-1 perc járatás, hogy a dermedt olaj átforogjon a rendszerben, eloszoljon egyenletesen, de ennek nem elsősorban a melegítés a célja.
Egy modern dízel meg konkrétan majdhogynem lehül, ha üresen járatod.
Így van.
Az enyém hidegen eleve magasabb fordulaton forog, hogy hamarabb melegedjen, aztán fokozatosan ejti vissza.
Így működik a mostani Honda is (2007), előtte a Toyota (2001-es), meg előtte már a Mitsubishi is (1993).
Pont erről szól a cikk, hogy “mikor a városba költöztél” akkor fele annyi autó (és parkolóhely) volt. Meg nem értem a logikát, most sz*r, tegnap is sz*r volt, úgyhogy akkor már maradjon is így?
Az még tíz éve sem volt általános dolog (legalábbis felénk), hogy reggelente az ovinál/sulinál hosszú tömött sorokban állnak a másfél tonnás SUV-k.
Az élhetetlen irányba változik itthon a motorizáció. Nem egybites a megoldás, nincs is nálam a varázsgömb, de lassan már legalább fel kéne ismerni, hogy ez probléma…