Új Nissan Leaf 2

2018-03-08
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Írtam az elektromos autókról megtérülés szempontjából, majd arról, megéri-e elektromos autót venni használtan tisztán anyagi szempontból. (Nem.)

Ezeknek a cikkeknek a hatására tavaly ősszel a Nissan magyarországi képviselete felajánlott egy Nissan Leaf tesztautót egy hétre.

Az együtt töltött egy hétről írtam az alábbi cikket:

Kalandjaim az elektromos autóval

Amilyen jól indult a kapcsolatunk az autóval, olyan csúfos véget ért a teszthét végére. A 270 kilométerre kalibrált autó 170 kilométert extra egy óra gyorstöltés után is csak hajszál híján tudta teljesíteni, majdnem ott hagyott minket az út szélén. Kifogott rajta a plusz hét fokra leeső hőmérséklet és az esős idő, hiába vánszorogtunk 80 kilométer/órás sebességgel keresztül az országon.

Az akkori kalandomat az alábbi módon foglaltam össze:

Ebben a pillanatban eldöntöttem, hogy nem veszek ilyen autót, amíg nem megy el legalább 250 kilométert a valóságban is.... De addig meghagyom másnak ezt a kalandot, nem családos embernek való ez. Országjárásra az elektromos autók egyelőre nem valóak. Csak városi második autónak pedig túl drágák még.

Bár nem akarok autós újságíróvá válni, úgy korrekt, ha írok az azóta történt változásokról is.

Az egyik fontos dolog, hogy az addig minden villámtöltőt nélkülöző Alföldön megnyitották az első villámtöltőt Kecskeméten, sőt már Szegeden is van egy, bár azt tudtommal a köz még nem használhatja.

Ez az apró változás hirtelen elérhetővé tette az Alföld déli megyéit, talán még Békéscsaba is megjárható egy kecskeméti villámtöltéssel. (Bár ebben nem vagyok biztos)

(Szerencsére a kecskeméti töltő fizetős, 1.500 forint egy alkalom, így jó eséllyel nem lesz tele mindig a potyázni vágyó helyi autósokkal, akik 6-700 forintnyi ingyenáram reményében fél napra elfoglalják a helyi töltőket.)

A másik nagy változás, hogy azóta kapható a Nissan Leaf második generációja, ami szerintem egy valódi ugrást jelent az elektromos autózásban.

Az első fontos változás, hogy az akkumulátor kapacitása az eddigi 24 és 30 kWh-ról 40 kWh-ra nőtt, illetve a magasabb felszereltségi szinteken már elérhető a hőszivattyús fűtés, ami plusz 20-30 kilométernyi hatótávot is jelenthet télen, s ez rengeteget jelent ebben a műfajban.

Ezzel az ugrással hirtelen kitárult a lehetőségek tárháza, már nem válik feltétlen túlélőtúrává, ha az ember elhagyja a város vége táblát.

Egy átlagosan hideg téli napon is megállás nélkül el lehet menni Szegedig Budapestről, ha nem padlógázzal szeretnénk haladni, sőt talán még egy Debrecen-Budapest táv is teljesíthető plusz töltés nélkül, ha nincs túl hideg.

Így az elektromos autó már valódi családi autóként is elképzelhető, ha évente csak néhányszor akarunk messze menni a lakhelyünktől országon belül és van időnk megállni tölteni. Ez nagy változás, hirtelen sok családnak a rendes autó alternatívájává válhat az elektromos autó, ami a városban kifejezetten jól érzi magát, de a városon kívül sem feltétlen válik használhatatlanná.

A Leaf második generációja nem csak ebben lépett nagyot előre, hanem az összes most elérhető vezetéstámogatási rendszer belekerült a sávtartó automatikától a holttér-figyelőn át a táblafelismerő rendszerig.

Sőt, a Tesla Autopilotja által inspirált ProPILOT rendszer is elérhető, ami magától lassít-gyorsít és tartja az irányt, fél-önvezető módban.

A motorja is erősebb lett, így az eddigi nagypapás vezetési élményt felváltotta a 7.9 másodperces 0-100 km/órás gyorsulás, ami már a legtöbb átlagautónál jobb gyorsulást jelent.

A BMW-ben már ismert e-pedál is az alapfelszereltség része lett, egy pedál lenyomásával és felengedésével tudjuk szabályozni a sebességet, a fékpedált csak vész esetén kell használni. (Igaz, a legtöbb esetben akkor is fékez helyettünk a vezetőtámogató rendszer.)

A formája is modern lett és szerencsére átlagos, már nem tűnik ki a tömegből a szó rossz értelmében. Hozzánemértő szemlélődő könnyen összekeverheti az új Micra kinézetével.

Nekem nagyon megtetszett az új Leaf, de másnak is, többet adtak el belőle idén két hónap alatt, mint tavaly egész évben összesen. Ha ma akarsz venni egyet, augusztusig kell várnod, mire megérkezik az új autód.

Két negatívumot tudok róla mondani rövid próba után: magas sofőröknek a vezetőülést továbbra sem lehet eléggé hátratolni, hiába lenne hely hozzá, megint sikerült kispórolni 7-8 centi sínt a vezetőülés alól.

A másik, hogy hiába készül ugyanabban a gyárban, mint a Micra, a Leafhez alig választható tetszetős szín. A színválaszték kimerül a nem túl szép metálvörösben, szürkében, ezüstben, szürkészöldben és fehérben. A Micra gyönyörű metálkékjei és zöldjei, illetve tetszetősebb vörös színei nem kérhetőek a Leafhez. Mintha direkt csak gusztustalan színekben akarnák árulni az autót.

Mennyire versenyképes az ára?

Ha egy 10 éves Opelhez, vagy egy új fapados kisautóhoz nézem az árait, akkor természetesen nagyon drága.

Ha a közvetlen és közvetett konkurenciát veszem figyelembe, kifejezetten olcsó a Leaf.

Elektromos autóból jelenleg egyetlen konkurenciája van, a Hyundai Ioniq, ami nem csak jóval drágább, ha a Leaf felszereltségét kérjük az Ioniq-ba is, de az akkumulátora is jelenleg csak 28 kWh, így emiatt nem is igazi konkurenciája az új Leafnek. (Legalábbis az én szememben.)

(Az elektromos Golf és Focus lenne még konkurencia, de azok is jelentősen drágábbak, főleg az extralista miatt és valamivel kisebb hatótávval rendelkeznek. Egy Leaf Tekna felszereltségű Golf bő másfél millióval többe kerül és az elméleti hatótávja is 70 kilométerrel kevesebb.)

A többi elektromos autó (Zoe, BMW i3, Peugeot Ion és a többiek) a kis- vagy miniautó kategóriában versenyeznek, családi autónak a méretük miatt alkalmatlanok.

Az állami támogatás miatt még a normál hibrid autóknál sem drágább a Leaf, egy jobban felszerelt hibrid Kia Niro vezetéstámogató rendszerekkel szintén bőven 8 millió forintba kerül, de a hasonló méretű Toyotákat sem adják olcsóbban. A Plug-in hibridek labdába sem rúgnak az áraik miatt, mivel azokra nem jár állami támogatás.

Mennyibe kerül?

A legfapadosabb verzió listaára 8,5 millió forint, de ebbe nem kérhető az igen fontos hőszivattyús fűtés. Viszont az intelligens tempomaton kívül minden más vezetőtámogató rendszer benne van.

A következő szint félmillió forinttal drágább, a hőszivattyús fűtést már alapból tartalmazó N-Connecta szint újabb félmillió, a ProPILOT rendszert és szinte minden más értelmes extrát tartalmazó Tekna felszerelés listaára 10 millió forint. (Bővebben árlista)

Azonban a vállalkozók és cégek kapnak 5% kedvezményt akkor is, ha nem viszik be a cégbe az autót (bár cégautó-adó nincs az elektromos autókra), az ügyesen alkudozok további hasonló kedvezményt képesek kialkudni a szalonban. (Tudom, kipróbáltam. 🙂 )

Így a legjobban felszerelt, félautomata vezetési képességű Leaf  Tekna metálfénnyel elhozható valamivel 9 millió forint alatt.

Kérhető lízing is 0% THM-mel, a saját pénzedet bennhagyva az államkincstárban, további 350-400 ezer forint kamatot nyersz meg.

Ennyi pénzt sok másik autóért is elkérnek, főleg a hibridekért.

(Rossz hír, hogy állítólag a hónap második felében komolyan drágulni fog a Leaf. Ha venni akarsz, addig érdemes megejteni.)

Az értékvesztése? Mivel teljesen új modell és jelenleg nincs is konkurenciája a maga ársávjában, 3-4 év múlva szerintem még jól eladható lesz, főleg, ha majdnem egy millióval olcsóbban veszed cégként vagy vállalkozóként.

A 60 kWh-s Leaf 2020-ban érkezik, ahogy addigra már a Kia Niro elektromos verziója és a nagyobb aksis Hyundai Ioniq is a piacon lesz.

Azonban az állami támogatás miatt azok további 3 évig biztos nem jelennek meg a használtautó-piacon (addig nem lehet eladni a támogatott autókat), a holland piacról sem várható nagy dömping, ott öt évig tartják meg az elektromos autókat.

Ki ne vegyen ilyen autót?

- Akik spórolni akarnak az üzemanyagon. (Egy új autó összköltségének 20%-át sem adja az üzemanyag, kalkulátor itt.) Ők csalódni fognak a végén, az elektromos autózás összességében még mindig többe kerül, mint egy benzines autó fenntartása.

- Akik sokat járnak vidékre és az idejük drágább, mint az üzemanyag-költségük. Napi egy-másfél óra töltikézés út közben nem járható út sok embernek.

- Akik nem tudják hol tölteni az autót. Ha nem magánházban laksz, vagy nincs töltési lehetőséged a garázsodban vagy a munkahelyeden, hamar meg fogod utálni az állandó szabad töltővadászatot és sok idődet el is fogja rabolni az elektromos autó.

Kinek lehet jó vétel?

- Aki az esetek 80-90%-ában a városban használja az autót és évente csak néhányszor megy messzire az otthonától, akkor is ráér megállni egy-két órára tölteni.

- Aki kihasználja a zöld rendszám vagy a cégautó-adó mentesség előnyeit.

Nos, úgy gondolom, pénzügyi bloggerként kellően körüljártam az elektromos autózás kérdését és senki nem gondolja többé, hogy egyszerű utálat miatt írtam eddig negatív dolgokat az elektromos autókról. Azért írtam, amit írtam, mert szerintem eddig autóként nehéz volt nézni ezekre a szerzetekre, de most ez már megváltozott a fejlődéssel. Mostantól akár autóként is lehet használni őket, a hátrányait kompenzálja az élmény, amennyivel jobb vezetni és birtokolni őket.

A cikk nem fizetett reklám (sajnos 🙂 ), a saját véleményemet írtam le, ahogy eddig is mindig.

Online oktatás a pénzügyekről. 15 órányi anyag, nézz bele ingyen.

Valódi pénzügyi tanácsadás termékértékesítés nélkül csak 35 ezer forint.

20 millió forintos életbiztosítás havi 4.990 Ft-ért, életkortól függetlenül.

Hozzászólások:

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram