Önsegélyezőből lakáshitel-változás

2019-10-23
Oszd meg ismerőseiddel a cikket: 

Sándorék az alábbi levelet kapták az önsegélyező pénztáruktól:

"A Magyar Nemzeti Bank közelmúltban kibocsátott állásfoglalása alapján 2019.11.01-jét követően Pénztárunk kizárólag abban az esetben teljesítheti a lakáscélú jelzáloghitel havi törlesztő-részletének támogatását, amennyiben a lakáshitel törlesztő-részlet ténylegesen a támogatást igénybe vevő Pénztártag bankszámlájáról kerül levonásra (megfizetésre). A Pénztár részére ehhez igazolni kell, hogy az igénylő Pénztártag a bankszámla-tulajdonosa. Amennyiben a lakáshitel törlesztő-részlet teljesítése közös bankszámláról érkezik, az akként tekinthető, hogy a törlesztő-részletet a bankszámla-tulajdonosok fele-fele arányban teljesítették, így ez esetben a pénztártag a törlesztő-részlet felére igényelheti a támogatást.

A jogszabályi előírások alapján a pénztárak a hitel összegéből az adósok számától függően arányosan teljesíthetnek csak kifizetést. (Pl. 2 adós esetében (adós és adóstárs) a havi hiteltörlesztő összeg 50%-a, 3 adós esetében 33,3%-a fizethető ki lakáshitel támogatás jogcímén, maximum a tárgyév első napján érvényes minimálbér 15%-a erejéig (mely 2019-ben 22 350 Ft/hó)) A támogatás kifizetése az egyéni számlán rendelkezésre álló 180 napos egyenlegből, ill. a munkáltatótól esetlegesen e célra kapott ún. célzott támogatásból történik"

Mivel a levél egy MNB állásfoglalásra hivatkozik, ezért valószínű, hogy ez minden pénztárra igaz lesz.

Ha te is önsegélyező pénztárból fizeted a lakáshiteled egy részét, kérdezz rá a pénztáradnál, mit kell csinálnod.

Köszönjük a hírt.

Hozzászólások:

Komment szekció frissítés alatt!

Kedves Kommentelők!
Éppen egy új kommentmotorra állunk át, azonban a Kiszámoló blog régi kommentjei mind elérhetők, és az elmúlt 1 év Disqus hozzászólásait hamarosan, a következő napokban importáljuk az új rendszerbe. Ha van fontos észrevételed, kérjük, oszd meg velünk! Köszönjük a türelmeteket és megértéseteket.
41 hozzászólás
Legrégebbi
Legújabb Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ezt hogy értik, hogy közös számla? Mostanra kb egyik magyar bank sem ismeri ezt az intézményt...

Prémiumnál is ez van....és a családi kasszás dolgokat is csak akkor fogják fizetni, ha megvan a 180 napos egyenleg, eddig engedtek mínuszba menni. A problémám az, hogy ezt a beadott igényléseknél is követni akarják, nem csak az újaknál, és lehet nem tudjuk emiatt kihasználni a gyerekszületési támogatást.

1. (Tudtommal) Magyarországon nincs olyan, hogy közös számla

2. Mi van ha megadják a házastársat kedvezményezettnek? Vagy az csak az EP részre vonatkozik?

@Offliner: van közös bankszámla, nekünk az OTP-nél "XY és neje" néven van a számlánk

CIB-nél felvették teljes jogosultsággal a páromat a számlához és ezt a Patika elfogadta. Nekünk ezt már az év elején kérte a pénztár.

Szerintem a közös számla alatt azt értik, amikor kettő vagy több tulajdonosa van a számlának. Ilyen pedig létezik.

OFFliner, 2: egy penztarbol akarhany jogosult eseten osszesen 22e Ft. Ket ados ket eg.pt.-abol siman ment eddig 2x, de lehet hogy ezzel be lehetett csapni a rendszert (44e alatti torlesztore is 2x igenyelve maxot).
Csak az nem derul ki az irasbol, hogy mi van azokkal, akik (eddig is) kozvetlen a technikai szamlara utaltattak, mint mi. Remelem arra a "kozos" szamla nem vonatkozik.

Kifutó rendszerben van még közös számla, miszerint ilyet csinálni már rég nem lehet, de akiknek ilyen van, azoknak addig így marad, amíg nem akarnak a díjcsomagon valamiért változtatni.

De jó. Mi most jutottunk el oda a párommal, hogy hitelt vettünk fel közösen, és elkezdenénk kipörgetni a pénzt mindkettőnk pénztárából. De akkor így most már csak az egyikőnk tudja ezt megcsinálni, így kuka a tervünk. Jellemző. 🙂

Nem ugyanúgy értelmezik a pénztárak az MNB rendelkezését. Lásd weboldalukat.
A fő probléma az adóstárs és egyben pénztártag házastársaknál van.
Az IZYS szerint igénybe veheti az az adóstárs is, akinek a számlájáról nem történik törlesztés, ha:
"Ha a bankszámla, amelyről a hiteltörlesztés történik, tulajdonosa kizárólag az egyik pénztártag, úgy ha tranzakció részletezőn a bank feltünteti a bankszámlatulajdonos pénztártagnak nevét, akkor a pénztártagnak a tranzakció részletezőt kell elküldenie, a többi pénztártagnak el kell küldenie [...] tranzakció részletezőt, amelyen szerepel, hogy a bankszámlatulajdonos pénztártagnak elutalta az adott havi törlesztést (ezzel igazolva, hogy a rá eső részt megfizette), illetve el kell küldenie a bankszámlatulajdonos pénztártagnak az ő nevére szóló tranzakció részletezőjét, [...]
Az MKB EP csak akkor engedi adóstársnak, ha közös a számla.

Az MKB Ügyfélszolgálat ezt írta, az veheti igénybe a szolgáltatást:
"Aki adós/adóstárs-ként szerepel benne [a jelzáloghitel szerződésben] és a törlesztésre megjelölt folyószámlának a tulajdonosa."
Tehát ha egyik fél számlájáról törlesztenek, akkor csak ő veheti igénybe, a másik (adóstárs) nem.
Azért bravúros hogy nem sikerült ugyanúgy értelmezni egy MNB rendelkezést (ki a hülye ugyebár)

Gránitnál még (tudtommal) lehet nyitni közös tulajdonú számlát. De egyébként van egy olyan lehetőség is, hogy a többi adós elutalja a "főadós" számlájára, közleményben megjelölve, hogy az az összeg a hitel törlesztéséből a rá eső rész. És a bankszámlakivonattal lehet igazolni. (izys-től kaptam az infót)

Egyébként a fent levő állásfoglalás igazából annyit jelent, hogy maximalizálva van a betörlesztés egy másik oldalról is, nem csak minimálbérrel. De manapság nehezen tudom elképzelni, hogy 23.000ft x 3-nál kisebb lakáshitele legyen valakinek. (3 fő adósra)

Gyermekszületési támogatás: "A Magyar Nemzeti Bank közelmúltban kibocsátott állásfoglalása alapján a gyermekszületéshez kapcsolódó egyszeri támogatás folyósítására kizárólag egyszeri alkalommal, egy összegben kerülhet sor. Így abban az esetben sem történhet több részletben a kifizetés, ha a folyósításkor nyilvántartott 180 napos egyenleg nem fedezi az igényelt összeget. " Dátum nélkül.
Befogadott kérelem, és több hónapja kifizetésre várakozó egyenleg mellett jelöltek meg dec 31-et, mint végső határidőt a kifizethetőségre. A problémám "mindössze" annyi, hogy január-február közepén érik el a befizetések a 180 napot.
Illetve az, hogy az elfogadott kérelem egy élő szerződés, aminek a gyakorlatát, feltételeit megváltoztatják. Ugyanis mind a támogatási kérelem benyújtásakor, mind a legutóbbi befizetések alkalmával még részkifizetés volt a pénztár gyakorlata (3 éves korig).

Van még közös számla, a régmúltból. Pl. nekünk is ilyen van (OTP). Újat már nem lehet nyitni.
Az nem tiszta, hogy ha a közös a bankszámla, de közös a hitel is (50-50%), akkor is csak a felét kérheti.
A másik tag egy másig tagság alapján kérheti a másik 50%ot.

Azaz az lenne a cél, hogy egy hitel után mindenképpen csak egyszer 22.350 Ft-ot lehessen elszámolni?

Létezik közös bankszámla (pl. Gránitbank). A többi helyen meg ráfogják, hogy az állam / a jogszabályok / az EU nem engedi 🙂

Nekem konkrétan közös bankszámlám van a feleségemmel. OTP. Kb. húsz éve csináltuk, azóta senki sem mondta, hogy hagyjuk abba.

Nyilvánvaló előnye, hogy ha vmelyikünk előbb halna meg, a másik korlátozás nélkül tovább használhatja a bankszámlát, az nem kerül hagyatéki eljárás alá.

A szöveg többi része (a százalékos) viszont elég kacifántosan van elmagyarázva. Nincs kedve vkinek magyarról magyarra fordítani?

Az Életút nem halllott még erről semmit, úgyhogy ez egyre érdekesebb.

Pénztáros, mi is így jártunk a Prémiummal. Gyerekszületésre utaltak ki az igény benyújtása után egy kisebb összeget. Szeptemberben beutaltam 750 000 Ft-ot, de azt már nem kapom meg, mert dec 31-én utalnak ki a 180 napos egyenlegből egy összegben(ami akkor 0 Ft lesz). Persze apránként másra felhasználhatom, de nem erre számítottam. Elég rosszul esett.

Vélhetően arra gondolnak, hogy tulajdonosa mellett társtulajdonosa is van a számlának.

Ha már egészségpénztár: vajon idén is belépési vagy befizetési akció novemberben bizonyos pénztáraknál? Mostanáig vártam nyár óta a belépéssel, de lassan itt az év vége, lépnem kellene.

@offliner Nekem több ismerős házaspár is közös bankszámlán van. Én nem bírnám a tudatot, de ők meg így spórolnak a számlavezetési és egyéb banki díjakkal, meg nekik így az egyszerűbb.

Nekünk olyan számlánk van, ahol én társtulaj vagyok és innen megy a törlesztés. Persze le lett adva (GDPR, aha) a hitelszerződés, benne a számlaszámmal stb.
Eleve januártól már csak akkor kérhető a visszatérítés, ha havonta (!) elküldöm a törlesztésről a kivonatot és azon a számla nevében mindketten ott vagyunk.
Szép lassan ezt is korlátozzák, lépésenként...

@Jozsó
"Nekem konkrétan közös bankszámlám van a feleségemmel. Nyilvánvaló előnye, hogy ha vmelyikünk előbb halna meg, a másik korlátozás nélkül tovább használhatja a bankszámlát, az nem kerül hagyatéki eljárás alá."

Ez tévedés.

A társtulajdonos halálát be kell jelenteni a bankban. Ekkor a számlán levő pénz felét elkülönítik és csak a hagyatéki tárgyalás után adják át az örökösnek. Persze, el is lehet mulasztani a bejelentést és tovább használni a számlát, de az bűncselekmény!

A megoldás, hogy kölcsönösen kedvezményezettnek jegyeztetitek be egymást.

OFF: kiszámolós életbiztosításhoz be tudja valaki linkelni, hogy pontosan melyik nyomtatványt kell kitölteni a haláleseti kedvezményezett megadásához? Azt nem sikerült egyértelműen megtalálnom. Köszi. Miklós, ha ezek bekerülnének akár az eredeti cikkbe (akár egy ismétlőbe, némi reklám), ahol minden ilyen extra benne van, tök jó lenne 🙂

@envagyok : nem lehet becsapni a rendszert, az MNB állásfoglalás erre kiter.
Egy pénztárnál két adóstárs max csak annyi pénzt igényelhet havonta 22 ezres adagokban, amennyi a havi törlesztő összege.
Tehát nincs 25 ezres törlesztőre 2x22 támogatás felvétel.
Ami viszont lehet és jogszerű :
Több pénztártól is felvenni a 22 ezreket ugyanarra a hitelre. Mi ezt csináljuk most, + az izys februárig engedi különösebb igazolás nélkül hogy adóstárs is felvegye. MKB eddig se engedte. Tehát ketten (2+1)x22 ezret tudtunk kivenni.

Re: @jozso "Nyilvánvaló előnye, hogy ha vmelyikünk előbb halna meg, a másik korlátozás nélkül tovább használhatja a bankszámlát, az nem kerül hagyatéki eljárás alá."

Ennek nézzél utána, mert én úgy tudom, hogy a közös számla arányos részét (50% két tulajdonos esetén) a halál bejelentésének időpontjában ugyanúgy zárolják. Működő megoldás erre a haláleseti rendelkezés, ehhez azonban közös számla sem kell.

Ezt a szigorítást az MKB EP már régen meglépte, az OTP is nemrég. Google megtalálja az állásfoglalás teljes szövegét is, ha valakit érdekel.

Sziasztok!

Bocsánat ha offnak érzitek.

Korábban olvastam róla, hogy valamilyen egészségpénztárba ha befizetek, akkor 20%-ot jóváírnak és úgy rémlett, hogy ilyenkor október november környékén szokott lenni ez az akció. Esetleg tudna segíteni valaki, hogy melyik pénztárhoz forduljak, melyik tűnik most a legkedvezőbbnek. Esetleg Miklós, újra felvethetnéd a témát ha aktuális.

Köszönöm előre is a segítségeteket.
Üdv.

@Jozsó
2019-10-24 at 11:58

Igen, 20 éve még volt közös bankszámla, ma már nincs. Illetve talán a Gránitnál tudsz ilyet nyitni (fentebb írta valaki).
Egyébként csatlakozom az előttem szólókhoz, szerintem sem kapja meg a túlélő fél automatikusan a számlán lévő pénzt közös számlánál. Ennek nézz utána.

@Petrence
2019-10-24 at 14:58

Gyakran -szerintem tévesen- közösnek hívják azt a számlát is, amikor a számla tulajdonosa szabad kezet ad a másiknak. Ettől még ő marad a számla tulajdonosa, csak a másik is hozzáfér. Persze ettől kezelheti a házaspár a számlát közös számlaként, de hivatalosan egy tulajdonosa van.

@Kornél
2019-10-24 at 20:30

https://kiszamolo.hu/wp-content/uploads/2016/09/3D-kedvezményezett-jelölő-nyilatkozat.pdf

@petrence Igen, lesz novemberi akció idén is:

patikapenztar.hu/alap.php?main_menu=1&sub_menu=hir&hirid=2746

Kis reklám:
Magnet-nél a hitelügyintézőm esküje szerint van közös számla 🙂
És elég jó kamatra adnak hitelt. Remélem meg is lesz mire változik a pénztári szabályozás.
@furmint jól írja, a közös számla nem feltétlenül jó ötlet halálesetre, a felét zárolják halál esetén. Lásd google search a vonatkozó bankmonitor cikkekre.

"Amennyiben a lakáshitel törlesztő-részlet teljesítése közös bankszámláról érkezik, az akként tekinthető, hogy a törlesztő-részletet a bankszámla-tulajdonosok fele-fele arányban teljesítették."
Miért tekinthető akként? Mindketten egyformán keresnek? Egyformán veszik igénybe az adókedvezményt pl. gyermekek után? Mindketten igénybe veszik egyformán az első házasok adókedvezményét? Ezeket honnan tudják? 1984?

@offliner : köszönöm szépen, korábban nem volt egyértelmű.

@garazs Nyilván nem tudják, de szerintem nem is érdekli őket, pont ezért feleznek. Mivel a számla közös, a rajta levő összegen is egyenlő arányban osztoznak a tulajok, az onnan kijövő pénzt is így osztják meg

Nekem eddig is elèg nyűgösnek tűnt az ep, eddig csak gyermekszületèsre használtam, most akartam hiteltörlesztèsre. De így hogy èvi kb 20ezret nyerek rajta, hacsak addig nem változtatnak a feltèteleken újra, így nem èri meg a vacakolást. Magánorvosok nem fogadták el, gyógyszer szerencsère minimális összeg, èrtelmetlennè vált. Megy az egèsz az ltp-k után?

@Építész:
750 ezer az éves max keret, amire jár 150 ezer adójóváírás.
Nyitsz két önsegélyező számlát. Legalább az egyik legyen összevont egészség és önsegélyező pénztár.
Mindkettőből kiveszed a hiteltörlesztést. Évente 536 ezer. Marad 214 ezer. Havonta ~18 ezer.
Ennyi simán elmegy gyógyszerre, gyógyászati cikkre (pl. szemüveg), magánorvosra (fogászat, kisebb vizsgálatok) egy évben egy 3 generációs családban.
Igényelsz egy társkártyát, odaadod a szüleidnek.
Már csak arra kell figyelni hogy legyen 180 napos egyenleg a lakáshitelre és máris maximumon használod az egészet.
Havi max 1 óra munka, kitöltögetni a papírokat, szkennelni, beküldeni.
Ha 3 pénztárnál nyitsz számlát, akkor nem is kell egészségügyi költés, mehet mind a hitelre.

Itt egyébként szépen le van írva minden: onsegelyezo-penztar.izys.hu/hirek/lakashiteltorlesztes-valtozasa

Ha egy rendelettel a gyerektámogatást + lakáshitelt kiveszik az adómentes elszámolható tételekből, akkor már nem éri meg az egész. Én sosem használtam az EP kártyámat, felesleges vacakolás szórakozni, hogy mi számolható el és mi nem. Az egész összegből GYES/GYED + lakáshitel támogatás megy. Ha ez nem lenne régen megszüntettem volna. És elég nagy a kockázat a megszüntetésére, mert ezekkel lehet egyszerűen max-olni az adó-visszatérítést.

Malom, kérsz számlát, időnként beküldöd, annyit fizetnek ki, amennyi elszámolható. Semmi macera.

ha a mostani lakáshitelem kiváltom egy másikkal az is lakáscélúnak fog minősülni ? azaz abba is lehet törleszteni öp-ból ?

Nekem hónapokkal ezelőtt az MKB nem engedte, hogy kivegyem erre a pénzt, mert én csak adóstárs vagyok és csak az adós a saját nevére szóló számlára kérheti a kifizetést. Szép lett volna, ha mindketten tudtuk volna érvényesíteni a 2 saját nevünkre kötött pénztárunkból (mkb és otp).

Cikkgyűjtemény
Új vagy az oldalon? A gombra kattintva találod az eddigi fontosabb cikkek gyűjteményét téma szerint.
Megnézem!
Keresés
Kövess minket
facebook
youtube
Hirdetés
Támogatás
Ha szeretnéd, van lehetőséged anyagilag is támogatni a munkánkat.

Átutalással a Raiffeisen Bank 12020407-01558219-00100002 számlaszámra a Kiszámoló Egyesület részére. A közlemény "Támogatás" (fontos!)
Bankkártyás támogatási lehetőség hamarosan. Köszönjük, ha érdemesnek tartasz bennünket a támogatásra.
Archívum

Archívum

crossmenu
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram