Telekocsi
Az egyik ismerősöm szinte minden vidéki útjára már autóval megy vonat helyett. Azonban nem a sajátjával, hanem telekocsiba társul be, vagyis olyan autókba, ahol a tulajdonos útitársakat keres és így megosztják az utazás költségeit.
Egy Budapest-Pécs útvonal 2000-2500 forintból megjárható (általában) klimatizált autóval, autópályán. Ugyanez az út vonattal még másodosztályon is minimum 4.305 Ft, de ekkor közel négy órát utazol egy klíma nélküli vagonban.
Elmondása szerint az útitárs keresők két legjellemzőbb típusa az üzletember, aki (mondjuk) pécsi és Budapesten is van irodája, illetve gyakran (többé-kevésbé hivatalos) fuvarozók is ezeken az oldalakon keresnek kuncsaftot, bár ez van, ahol tiltott tevékenységnek számít.
De találsz ingázáshoz is rengeteg járművet, egy Gyömrő- Budapest III. kerület 500 Ft-ból megjárható, akár egy egyéves Lexussal is. Olcsóbb és kényelmesebb is, mint bármi más.
De az Érd-Budapest útvonal is jó ajánlat 300 forintért alkalmanként, vagy a Törökbálint-Budapest is.
Az ezzel foglalkozó oldalakon beírod az útirányt és a dátumot és megnézheted, ki vinne el téged. Elég sok adatot látsz a sofőrről (és persze az utazni vágyókról is, ha te magad lennél sofőr). Kötelező megadni az autó típusát és korát, dohányzó-e, klímás-e, autópályán menne-e, házi kedvencet szállít-e, csak csomagot szállít-e, összesen hány fő utazna együtt (Ha egy ötszemélyes autóba 4 útitársat keres az autós, akkor lehet, hogy kényelmetlen utad lesz. Ilyenkor válassz másik autót.) és egyéb hasonló információkat.
Azt is megadhatja a vezető, hogy a tervezett induláshoz képest mennyivel hajlandó előbb vagy később indulni, illetve mekkora kitérőt hajlandó bevállalni.
A maximális költség is fel van tüntetve, annál csak kevesebbet fizethetsz, ha tele lesz a kocsi.
Mind az utasokról, mind a vezetőkről vannak értékelések, így előre láthatod, kivel fogsz utazni, ha őt választod.
Érdeklődhetsz a csomagtartó méretéről (ha utas vagy és hoznál csomagot, azt előre illik is jelezned) és minden egyéb kérdést is feltehetsz az autótulajdonosoknak.
Budapest és bármely vidéki nagyváros között szinte mindig van hely, főleg hétfői és pénteki napokon. Próbaképpen beírtam most hétfői dátummal egy Szeged-Debrecen utat az autohop.hu oldalra, találtam is valakit, aki egy hatéves Swifttel elvitt volna, kilenc órás indulással. Vagyis vidéki nagyvárosok között is működik, még ha nem is olyan nagy a választék. (Ha nem mennél Debrecenig, vagy nem Szegeden csatlakoznál, azt is meg lehet beszélni az autóssal.)
Bécsbe utaznál? Találomra kiválasztva a szerdai napot, ugyanitt az autohop-on egyből csak személyautóval hét lehetőséget találtam, van, aki még háztól-házig szállítást is vállal. Az árak 3.000 ft és 15.000 ft/fő között szóródnak. Ez szinte ingyen van a taxik 70 ezer forintjához képest. Így már mindjárt versenyképes egy Bécsből induló társasút is. (Ma már sokan utaznak nyaralásra inkább Bécsből. Olcsóbbak az utak és általában jobbak a szállodák is, illetve a nyári iskolai szünet és az ezzel együtt járó áremelkedés is később köszönt csak be.)
A mikrobuszos ajánlatokat már megszámolni sem volt kedvem, annyi volt.
De müncheni és londoni út is akad bőven.
A rendszer jól kiépített, szerintem érdemes meggondolni, hogy részt vegyél benne akár utasként, akár autósként. (Ha te vagy az autótulajdonos, 3 utas esetén neked már szinte ingyen van az út. A NAV állásfoglalása szerint ha az autós nem jövedelemszerző tevékenységként folytatja az útitársak szerzését, csak a költségek megosztása miatt, akkor nem is keletkezik adóköteles bevétele. Bővebben itt.)
A két legnagyobb oldal a már említett autohop és az oszkar.com. A szolgáltatásaik (egyelőre) ingyenesek. Ha van tapasztalatod a rendszerről, írd le a hozzászólásokban.
Ha szeretnél többet tudni a pénzügyekről, gyere el az Akadémiára, hamarosan indul a következő.
Valódi pénzügyi tanácsadásra van szükséged, eleged van már az ügynökökből? Kattints a linkre további információért.
Olvasd el a többi pénzügyekről szóló írást is a kiszamolo.hu oldalon.
Ha szeretnéd tudni, hogy új poszt jelent meg a blogban, jelölj be minket a facebookon:www.facebook.com/kiszamolo vagy RSS-en
Az ertekelesnek hala ezt lathatod…
En is sokat voltam sofor, es tobbnyire megerte nekem. Utasokkal kb sohase volt gondom, viszont utaskent van ennel is olcsobb megoldas: A stoppolas:)
Atlagban kb sikerult hoznom a tomegkozlekedes idejet, es az is erdekes:)
Hiányzik egy olyan oldal, ami összehozza a különböző rendszerek hirdetéseit.
Meg az ára. Debrecen-Budapest viszonylat telekocsival oda-vissza annyi mint vonattal csak oda. Plusz door-to-door visznek jó eséllyel, nyáron meg jól jön az a klíma az autóban. A biztonságról meg csak annyit hogy szerintem vonaton több a kétes elem mint itt…
Amúgy nagyon szeretem a telekocsizást, nemcsak a takarékosság, hanem a kapacitások ésszerű kihasználása és az emberek közti kapcsolat miatt is (nincs is nagyobb pazarlás, mint egyedül autózni hosszú utat). Viszont az egyetlen dolog, ami nekem nehezen megy, hogy az összes útitárs elvárja, hogy végig beszélgessünk, gyakran számomra tök érdektelen dolgokról. Ezt alighanem a szűk helyre összezártság pszichológiája adja. Csakis emiatt nagyvárosok között mégis sokszor választom a vonatot vagy buszt (ha tudom, hogy színvonalas a jármű); akkor az út időtartama is az életem értékes ideje marad (ha komolyan veszem).
Hát még ha olyan viszonylatban mész, ahol 180 km 5-6 óra busz-vonat kombóval, de autóval meg csak 2,5 óra…
Bár nem 1 éves lexusom van, hanem egy 10 éves normál autóm, így is fele annyi idő, mint busszal, és jóval kényelmesebb. Maximum négyen utazunk, hisz első a kényelem, és a csomagok is csak így férnek be a csomagtartóba rendesen.
A rendszer legnagyobb hátránya, hogy sok utas visszamondja az utazás előtt 2-3 órával, és ezáltal más elől veszi el a helyet…
Én személy szerin a lány vagy hölgy utasokat szeretem! Pontosak, kedvesek! eddig csak pozitív visszajelzéseim vannak, ezért is mernek beülni mellém. Ha rossz sofőr lennék, nem tennék. Egyébként nekem is érdekem, hogy nyugodtan, és egyben érjek haza, ne vadállat módjára vezessek. 🙂
Ja, ha van elég söröd, akkor még a késések is elviselhetőbbé válnak, és ha későn mész és lekésed az átszállást, idegen városok éjszakai életét is megismerheted…
A telekocsinál sokkal kisebb eséllyel kerülsz veszélyes helyzetbe, mint vonaton, viszont jobban ki vagy szolgáltatva ez esetben, ezért ódzkodnak tőle egyelőre sokan. Pedig pont hogy addig biztonságosabb sokkal a vonatnál, amíg nem mindenki ismeri…
Hazautam nagy resze a Gyor/Sopron vonalra esik, ott jarnak magyar szemmel kb. luxus Railjetek sima IC jegyert – es annak 86%-at fizeti a munkaado, szoval nem sok penz az sem…
Utasok tekintetében kisebb eséllyel, közlekedési baleset tekintetében nem.
Szia, sajnáljuk, hogy techikai problémáid akadtak. Az kerdesek [kukac] autohop.hu email címen szívesen segítünk bármikor.
Szia, örülünk, hogy tetszik a szolgáltatás. Reméljük mesélsz róla másoknak is!
Cserébe ígérjük, a közelgő 7. születésnapra számos meglepetéssel-ajándékkal készülünk!
Lehet hogy ez a válaszuk a telekocsira 🙂
Egyébként köszönjük a cikket, közös célunk, hogy a telekocsizás mint utazási forma minél szélesebb körben elterjedjen Magyarországon is. Sokaknak jelent könnyebbséget anyagi szempontból és utazások rugalmassága terén is, a közösségépítő hatása meg csak hab a tortán!
: Nem láttam a plakátot, de a MÁV-val (legalább is nekünk) egyébként jó a kapcsolatunk, bizonyos viszonylatokon akár ki is egészítheti egymást a két utazási forma. Illetve a “verseny” folyamatos fejlődésre sarkall.
“Plusz door-to-door visznek jó eséllyel”
Budapesten belül elég kis eséllyel – pedig te is ott végződő utat emlegetsz.
Csak azok miatt írom, akik még nem használták, hogy emiatt ne csalódjanak.
Sajnos ekkor fog a dolog kimúlni. Megjelennek majd a vérszemet kapó, a végén nem fizető, vagy piros lámpánál a cél közelében kiugró utasok, és vége is lesz az egésznek. Pont mint a Facebook, csak addig volt jó, amíg egy szűk réteg volt rajta.
A Facebook-kal szemben annyival más a dolog, az Oszkár telekocsi valós igényt old meg, utazni mindig is fognak az emberek (“Navigare necesse est”). Akár kényszerből akár élvezetből, vagy épp felváltva a kettőt.
Közösségi oldalon böngészni, ismerősöket bejelölni, LIKE-olni: ez valóban megunható egy idő után.
Az értékelés elég gyorsan kiszelektálja az ilyen tagokat.
Ha az utólagos lepontozás nem elég (pl. mert új felhasználót regisztrálnak), minden ilyen rendszerben bármikor be lehet vezetni, hogy csak meghívással (vagy több meghívással) lehessen csatlakozni, jelképes belépési díjat kelljen fizetni, hitelesen azonosítani kelljen magadat stb.
A CouchSurfingben létezik a “kezeskedés” (vouching for) funkció is. Csak az vállalhat felelősséget másért, akiért már valahányan kezeskedtek, és a napvilágra kerülő visszaélést (ismeretlenért való felelőtlen kezeskedés) utólag is keményen szankcionálják. Akinek a profilján a kezeskedés látszik, az szinte biztos, hogy nagyon megbecsüli ezt a minősítést.
Ja, csak sajnos 1-nél több ilyen jó vonal nincsen az országban.
“1-nél több ilyen jó vonal nincsen az országban.”
Te Zabalint, közösségi közlekedés feletti ítéleteidet már elég sokszor hangoztattad hozzászólásban ahhoz, hogy egyáltalán ne akarjalak meggyőzni, de saját tapasztalat alapján mondom, hogy MIND a közösségi, MIND a telekocsi-kínálat és a színvonalválaszték is nagyjából annak felel meg, hogy mennyien szoktak arra utazni.
Tehát Budapest-Szeged között péntek délután annyi telekocsi-ajánlat lesz, hogy ki sem fér a képernyőre, és magadnak válogathatod, hogy klímás legyen-e, M5-ösön menjen-e, jó ajánlásokkal rendelkező sofőr legyen stb. Viszont erre vonat is óránként van, 120-140-nel megy, bejárja Budapestet, és választhatsz IC- vagy gyorsvonati kocsit. Ezzel szemben Kaposvár-Szeged útra átszállással is legfeljebb egy-két hetente találtam volna telekocsit, és nem volt mindegy az időpont, tehát nem is jött össze az utazás.
Egyrészt ebben igazad van nagyjából, kivételek azért bőven akadnak, hiszen Budapest-Debrecen között kétlem, hogy jóval kevesebb telekocsi kínálat lenne, mint Budapest-Győr között, miközben a vasút jelentősen gyorsabb utóbbi vonalon, annak ellenére, hogy mindkettő fővonal. De ettől még nagy vonalakban igazad van.
Másrészt viszont én nem a kínálatról beszéltem, hanem a telekocsi és a vasút közötti színvonalbeli különbségről, mert az lehet, hogy Kaposvár-Szeged között ritkán találsz telekocsit, de ha van, akkor a menetidőt legalább felezed vele, míg Budapest-Győr között, de különösen Budapest-Sopron között valószínűleg a vonat lesz gyorsabb (a Győr-Sopron vasút annyira nem gyors, de az országút forgalmas és 2*1 sávos), hacsak nem egy notórius gyorshajtót találsz.
Folyt.
Mondjuk azt furcsállom, hogy Kaposvár-Szeged között alig találni, miközben Szeged-Budapest között van bőven, és azt gondolnám így elsőre, hogy Kaposvár-Budapest között is akad elég, akkor meg adott az átszállási lehetőség telekocsival, vonattal is Budapesten szállnál át, bármennyire is kerülő, mert fele-harmad annyi idő Budapest felé, mint minimum 3 átszállással déli vonalakon. Jó persze a busz is egy lehetőség.
Én éppenséggel már Pásztó és Hatvan között is utaztam légkondis vonaton, meg Hatvanról Budapestre is. Az előbbin meg is lepődtem…
Szerintem a Uber – investor.hu/news/20140617-ez-mar-az-uj-gazdasag.html?utm_source=origo-nyito&utm_medium=cimlapi_box&utm_campaign=sec – forradalmasítja ezt az iparágat, és a hagyományos taxizás hál’ istennek eltűnik majd a süllyesztőben.
Ui.: Amúgy 1990-ben voltam telekocsival Bécsben (Praterben) Pink Floyd koncerten, miután Petőfi rádió ‘Ötödik sebesség’ című műsorát hallgattam, szóval nem új jelenségről beszélünk.
Hajrá Telekocsi!
A piacgazdaság megjelenésével emlékeim szerint nálunk is voltak ilyen üzleti próbálkozások, de hamar elhaltak. Ugyanakkor érdekes, hogy az online szolgáltatók csak az elmúlt években jelentek meg, pedig a technika azért már jó ideje adott.
Egy vonatjegy 1300-1500 ft. A benzinköltség olyan 1500-1700 körül lehet (jó tudom, ez itt a kiszámoló blog, és létezik olyan excel tábla ami alapján egy élet munkája is kevés ahhoz, hogy egy autós km-t kifizessük, ha még a temetési költségeinket is arányosan ráosztjuk, de valójában, ha már megvan az autód, akkor csak a benzin a változó költség)
Namost ehhez képest a reális ár olyan 300-500 Ft körül lenne. Ehhez képest inkább 1000-2000. Vagyis a sofőr több mint az egész költségét kifizettetné az utasokkal. Ez mondjuk minden csak nem fair.
Az Oszkár nemrég szüntette meg a “megbeszélés szerinti” ár lehetőségét. Lehet, hogy még ennek az átmeneti hatását látod az összegekben (konkrétan nincs ötletem, miért, csak ennyi).
A nevezett viszonylaton egyébként nagyon versenyképes a vasút, de még a távolsági busz is.
Te egy naponta ingázó személy (gorfi30) 2000 Ft-os ajánlatát láttad minden 4. ajánlatként. (duplán szerepel, mert 2 Bp-i beszálló helyet is megadott)
Ezzel szemben a többség 800-1000 Ft-os árakat ad meg. Ez nagyjából reális is szerintem.
Tény és való, hogy 3 utas mellett, már kb. ingyen utazik a sofőr. Már persze ha nem számoljuk az autópálya matricától kezdve a kocsi amortizációját.
Optimális esetben a telekocsi megéri mindegyik félnek. Szélső esetek akadnak, de nem jellemzőek.
Szerintem add meg a típusát, mindenki olyat fog venni. Mindenki vágya az olyan autó, amibe csak tankolni kell.
Egyébként mivel Pécsre és Debrecenbe visznek 2000 forintért, szerintem valamit benéztél.
Ha nincs tele az autó, akkor sem fizetnek fejenként többet. Ha lemondják az utat az utolsó pillanatban, akkor a sofőr bukta azokat az utasokat is, akiket visszautasított az előbbiek foglalása miatt (hacsak nincs előre fizetéses foglalás a közvetítőn keresztül, ami viszont jutalékos). Összeszedni és célállomásra vinni az utasokat idő és km (én úgy vagyok vele, hogy pénzért szolgáltatás jár). Az ugye természetes, hogy az esetleges szabálysértés, baleset, lopás és hasonló minden pénzbeli következményéért a sofőr felel. Aztán megesett az is, hogy az utas 150 km után vette észre, hogy végig a csokiján ült (tisztítószámla). Nem nyafogok, én ezzel együtt örömmel viszek magammal utast, ha úgy adódik, de nyereségről messze nem lehet beszélni.