Új autót a jelenlegi használt helyett?
Jövő héten startol el az újabb állami pénzszórás, amelyiknek egyik eleme a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása. Ennek összege 2,5 millió forint, de maximum az autó árának a fele.
Ha egyike vagy annak a 170 ezer legalább háromgyerekes családnak, aki potenciális haszonélvezője a lehetőségnek, a helyedben elgondolkodnék azon, hogy eladjam a használt autómat és vegyek egy újat.
Amit már tudunk egy ideje, hogy az autóval járó legkisebb kiadás az üzemanyag-költség. Ennél többet nyom latba az autó értékvesztése és a finanszírozási költsége, vagyis hogy mennyi pénzed áll autóban, ahelyett hogy a bankban kamatozna. Most, hogy már újra lehet kapni 4,5% kamatot a pénzedre, ez utóbbi is komoly költség, 5 milliós autónál évi 225 ezer forintról beszélünk.
Egy átlagos autó az első három évben az új árának 30-35%-át veszíti el, különösen ha idehaza forgalomba állított és keveset futott autóról beszélünk.
S itt jön képbe az állami támogatás: ha veszel egy 5-8 millió forintos autót 2,5 millió forinttal olcsóbban, amit három évig kötelező megtartanod, akkor három év alatt az állami támogatás fedezi az értékvesztésedet. A finanszírozási veszteséged (alternatíva költséged) még mindig fennáll, de ha találsz 0-3%-os kamatra hitelt és nem vagy alig teszel bele indulásnál saját pénzt, a finanszírozási kiadás is elhanyagolható, vagy alacsony. Így már tényleg csak a benzint, adót és a biztosításokat fizeted. Vagyis olcsóbb lesz (lehet) fenntartanod a támogatott új autót, mint akár egy 8-10 éves használtat.
Egy 19 éves Suzuki Swift-tel, amit egy marék szotyiért vettél és a falu végén a Józsi bácsi szervizeli egy kannás borért, nem veszi fel a versenyt semmi, de nagyon sok embernek, aki igényelheti a támogatást, érdemes átgondolni, vált-e egy új autóra.
Használd bátran a kalkulátort, nézd meg a kínálatot, a Dacia-ba nem tudsz annyi extrát rendelni, hogy kimaxold a 2,5 milliós támogatást, a Nissan NV 200 bár le sem tagadhatná, hogy teherautós ősökkel rendelkezik (mint oly sok másik 7 személyes személyautó), de négymillióért már elhozhatod és talán erre is érvényes a 0%-os Nissan finanszírozás, a Nissan X-Trail SUV-ra biztos él a 0%-os finanszírozás és 6 millió alatt a tiéd lehet, (ne feledd, se értékvesztés, se (komoly) finanszírozási veszteség), ott a Fiat 500L már 3,5 milliótól és még számtalan másik modell. Amíg az autó eredeti ára 6-7 millió forint alatt marad, az állami támogatás teljesen vagy nagyrészt fedezi a várható értékvesztést és felette is arányosan kisebb az ilyen irányú költséged.
Ami biztos kiadás, az a casco, amit kötnöd kell, ha így veszel autót, de azért ennyit megér a lehetőség.
Ne feledj el alkudni a szalonban, ha ügyes vagy, 3-5%-ot még le tudsz alkudni plusz több cég kínál kifejezetten nagycsaládos kedvezményt, például a Volkswagen 1,5 millió enged a Touran árából. (Persze ennek felét bárki megkapja használtautó kedvezmény címén a kalkulátor szerint, de akkor is.)
Egy szó mint száz, játssz el a gondolattal, nem lenne-e olcsóbb most egy új autó, mint a jelenlegi használt.
S igen, az adófizetők fogják fizetni a te hasznodat, ahogy a stadionokat, a nyugdíjasok ingyenes utazását és túl sok minden mást is. De ha nem használod ki a lehetőséget, akkor csak te jársz rosszabbul.
Update: Azóta megjelent Totalcar cikk az elérhető 7 üléses autók áraival erre.
1) a biztonság. a 20 éves suzukinál biztos hogy jobb egy nulla éves dácsia. Még az is! hát akkor egy nissan xtrail!
2) ahogy a csok beépült a lakásárakba, úgy ez a támogatás is be fog épülni a használtautók áraiba. 3-5 év múlva bizony lehet kapni majd ilyen autókat, de nem 65-70, hanem 45-55 százalékos áron.
Ha vidéken veszel most házat, az eladót szemernyit sem érdekli, hogy te nem vagy jogosult a falusi csok, babaváró mizéria, vagy akármilyen állami támogatásra. Ő úgy találta ki az árat, hogy aki most hozzájut a 10 millióhoz, az fájdalommentesen tudja megvenni az ő 5 milliót érő házát 9 millióért és még marad is neki! (azt hiszi)
Nahát, ehhez a törvényhez kivételesen készült hatástanulmány? 🙂
Jó nagy minősítést akasztottál a programra. Mintha a bezzeg nyugat, a németek nem támogatnák az új autóvásárlást.
Már felkerült a Tesla térképére Budapest, talán előbb lesz kereskedés és előbb jelenik meg a Model Y, mint kifutnak ezek a támogatások.
Az e-NV200 az én fantáziám is megmozgatta, de még 4M kedvezménnyel is túl drága ahhoz képest, hogy mennyire teherautó, ráadásul abba a nagy és nem kimondottan áramvonalas testbe kevés a 40kWh akku és a 120 km/h végsebesség is komoly hátrány. Nem azért, mert a Leaffel állandóan 140-nel autópályázok, hanem azért, mert egy kamiont nem tudok vele gyorsan és biztonságosan megelőzni, ha 122-nél megáll az élet.
Mindjárt azt veszi le valaki, hogy a nagycsaládosok ellen uszítok. Erre már nagyon nehéz bármit is mondani.
Olvasd, miért mondtam, hogy ostoba pénzszórás.
https://kiszamolo.hu/nepessegi-helyzet-es-kilatasok-magyarorszagon/
A meglévő stabil, kényelmes, imádom; ellenben kevesebbért tudnám eladni, mint amennyi új kocsihoz kellene. Szóval se pénzt nem akarok beletenni, se kényelmetlenebb nagy kocsira nincs szükségünk a mindennapokban.
Van Tesla “bolt” a Soroksari uton.
Nagyon kevesen vehetik igénybe, ahhoz képest meg rohadt nagy a hírverés körülötte.
Ugyan úgy egekbe szöknek az árak, mint a csoknál. Most néztem, elég durván felfutottak az ingatlanárak is.
De hogy pozitívat is írjak drága kurmanyunkról… lehet életünkben először, komolyabban támogatni is fog minket 🙂 talán leesik max 500 ezer 🙂 😀 talált pénz, gondolom fél hónap futkosással, meg hatezer oldal formanyomtatvánnyal…
Nem az állam támogatja, hanem – közvetve – az adófizető állampolgárok. De nem is ez a lényeg. Gondolj csak bele: hogyan fog az életben boldogulni az az ember, aki mindig tovább nyújtózkodik a takarójánál, vagy/és ha bajba kerül (lásd: devizahitelesek), az államtól várja majd a segítséget? Elvileg, önálló döntéseket hozó, felnőtt emberekről beszélünk. Miért kell nekem (is) támogatnom őket új hűtő vagy mosógép vásárlásában, nyílászáró cseréjében, stb?
Én sokkal elégedettebb lennék, ha az ilyen-olyan támogatások helyett inkább csökkentenék a világ legmagasabb áfa-kulcsát, és beérnék kevesebb sarccal is, mint a fizetésem 1/3-a.
Hagyjuk már ezt a családokat támogatja baromságot.
Szavazatot vásárol. Ennyi.
Ha a családokat támogatná, akkor az oktatást, az egészségügyet fejlesztené, a nők munkába visszatérését támogatná, stb.
A CSOK is csak az építőipar zsebét tömte, a fejlett régiókban és Budapesten csak arra volt jó hogy messzebb kerüljön a saját otthon lehetősége a fiatal, éppen gyereket vállaló családoknak. A 3-4 éve 25 milliós használt lakások 42-ert mennek ma, hajukra kenhetik a CSOK-ot.
2. A 2,5 MFt “támogatás” feltétele egyidejűleg 1,5 MFt ÁFA befizetés (egy 7 MFt-os autó esetén) + 100 000 Ft + vagyonszerzési illeték az államnak + a régi autó eladása, ott az új vevő fizet 50 ezer illetéket (eddig anagycsaládos közvetlen hazsna 900 eFt, az állam tényleges költsége 850 eFt-ra esett).
+ az új autónak kisebb a kibocsátása, ha feltételezzük, hogy az autók száma nem változott, akkor a sor elején bejött egy euró6-os, a sor végén kiesik egy euró3-as, vagy még rosszabb autó.
3. Végső soron az adórendszeren keresztül a támogatások és prioritások meghatározása a választott vezetőkön múlik. Viszont a hibáik és előnyeik kizárólag együtt, egy csomagban választhatók 🙂
Valaki azt írta itt, hogy felmentek az érintett autók árai. Ez csak is csak beszéd a levegőbe. A kereskedések milliós kedvezményeket adnak Renault, Nissan, Citroen, BMW….
Az a véleményem sok hozzászólás elolvasása után, hogy aki nem érintett nem akarja/tudja megérteni, hogyan működik ez jól.
Ez az allami tamogatas meg csak azert indult be hogy porgesse az autoipart. A lakossagnak sok haszna nem szarmazik belole, azon túl h aki felveszi 1 ujabb terhet vesz a nyakaba.
Tovabba nem hiszem, h a mindenkori kormanyzatnak feltetlen az autovasarlasra kellene stimulalnia az embereket, a klimavaltozas koraban.
a rövid Rifter pl. rövidebb mint egy Ford Mondeo, de az a durva, hogy még a hosszított Rifter is rövidebb mint a Mondeo. 🙂 szóval az optika sokszor csal. a rövid 4.4m a hosszú 4.7m. A mondeo 4.83m. Tény, hogy magas, de az szerintem csak akkor számít, ha nagyon pici garázsod van. érdemes megnézni ezt a videót róla 🙂 youtube.com/watch?v=6UxCug9DvwM
Ezt hogy kell érteni?
“Az autó ára 3 misivel emelkedett a támogatás előtti időkhöz képest.”
Melyik autó ára emelkedett a támogatás bejelentése és a mai nap közötti időszakban 3 millióval?
totalcar.hu/egester/2019/06/27/egester_347/
Maradtam a VW-nél és a mai autóm 5 és fél évesen egyetlen egyszer nem romlott el. 2 szervíze volt és exem becsúszott vele egy árokba, ami után pár kaszni elemet cserélni kellett. De ez nem az autó hibája volt…
Ugyanaz az gyártó…
Mivel nem hivatalos márkakereskedés, nincs a model3-ra 1,5M támogatás sem
Bár jobban belegondolva mégis működhet, mert ezeknek a szülőknek a szülei viszont gyakran csak azt látják, hogy jaj de jó, hogy támogatja (és megvédi) az állam az én gyermekeimet, ezért inkább ők tartoznak a szavazótáborba.
Családban (vidéken) nemigen értik miért nem jó ez, sőt mivel a kommunizmusban élték le az életük jelentős részét, még jobban el is hiszik hogy ezt így kell. A TAO-ról is azt hiszik hogy vállalatok pénzéből épül stadion…
Nagyon valószínű, hogy az ilyen autók piacát erősen fogja befolyásolni 3-5 év múlva amik kikerülnek oda…
“[…]Ezért is üdvözlöm ezt az új támogatást, mert bár nem a társadalom legalább retegeben élünk, minket is lehet támogatni. Sőt kell is! Azért mert 4 jövő adofizetot neveltek.[…]”
És garantálod is, hogy mind a 4 gyerek itthon fog adózni? 100%-osan biztos vagy benne, hogy nem fognak lelépni külföldre?
Meg mernél esküdni rá, hogy az állam szempontjából nem kidobott pénz lesz ez?
Ugyan… 🙂
Őszintén kíváncsi vagyok a véleményedre. Szerinted az általad nevelt 4 jó adófizető melyik országban fog adót fizetni, mire felnő?
Illetve mit gondolsz a hazai oktatáspolitikáról, különös tekintettel a jelenleg tervezett módosításokra.
Várom a tollba mondott választ.
Teljesen egyértelmü, hogy a kormánynak nem a családtámogatás és népességnövelés a célja, hanem a propaganda. A támogatás feltétele lesz a kocsi felmatricázása!
Ezen kívül sokkal hatékonyabb lenne a rendszer ha a nagycsaládosok ennyivel nagyobb adókedvezményt kapnának, és eldönthetnék, hogy a pénzt mire költik. Mivan, ha valakinek nincs szüksége autóra? Mivan ha megelégszik egy öt személyesssel, vagy egy használttal? Mivan ha van már neki egy, és pont másra kéne a pénz?
Azt is tegyük hozzá, hogy a nagycsaládosok bármiféle többlettámogatás nélkül is jóval több állami szolgáltatást kapnak mint a gyermektelenek (ingyenes oktatás, egészségügy a gyerekeknek)
Jól felmondtad az index blog propagandát. A gondolatmeneteden elindulva, bármilyen támogatási rendszer fejlesztés szavazatvásárlás, persze ez téged csak akkor zavar, ha nem a kedvenced csinálja. 🙂
“A CSOK is csak az építőipar zsebét tömte….” Amiben a leszakadó régiók férfi lakossága dolgozik. A képzetlen munknélküliek tömege, akik enélkül segélyen és alkoholon tengődnének. – Most az ezzel felpörgetett szolgáltató,gyártói és kereskedelmi láncolatot ne elemezzük végig…
Számonkéred család támogatását, említed nők munkába visszatérését támogatását. Segíts már a kormánynak néhány ötlettel, mert olyannal próbálkoznak, hogy pl. Gyed extra (visszamehetsz dolgozni és megtarthatoda gyedet is), bölcsődei fejlesztés, nagyszülői gyed. Egész Eurpópában nincs olyan ország, ahol 2-3 évet otthontölthetsz a gyerekkel. A védőnői szolgálat is uniqum….
Ilyen formában a lakásra/albérletre is mondhatnánk, hogy mekkora a veszteség, hisz sokat fizetünk, hogy megvehessük, béreljük, ahelyett, hogy a híd alatt laknánk, és az ingatlanra fordítandó pénzt állampapírba tesszük.
Egy kétszázezres Suzuki is elvisz A-ból B-be, de még a BKV meg egy bicikli is, autó nélkül.
Ki mondja meg, milyen összegtől számoljunk tőkeköltséget? Ki mondja meg, tényleg, kell-e neked autó, vagy csak egyszerűen lusta vagy biciklizni vagy buszra szállni? Mihez képest 5 millióval drágább az autó? A nullához vagy a kétszázezerhez képest? Vagy ahhoz képest, hogy te be nem szállnál egy 3,5 vagy 10 évnél idősebb autóba?
Mert nincs ingyenebéd. Ezt a rohadt sok pénzt az állam nem szüli, hanem elveszi az állampolgáraitól. Akinek aztán nagy kegyesen visszaadja, azok meg örülnek, mint majom a farkának, eszükbe se jut, hogy abból a pénzből kaptak vissza egy keveset, amit ÁFA, szociális adó, jövedéki adó, jövedelemadó és további 55 adó, valamint vám és illetékek formájában befizettek az államnak.
S közben úgy beleavatkozik a piacba feleslegesen, hogy még gyakran azok is rosszul járnak, akik eredetileg a támogatás haszonélvezői.
S igenis fel kell tenni a kérdést minden állami pénzköltéssel kapcsolatban, hogy nem több-e a költsége, mint a haszna, nem azért van-e, hogy a mindenkori kormány szavazatokat vásároljon (nyugdíjasok, kaptok pénzt karácsonykor, meg infláció felett emeljük a nyugdíjakat, de el ne felejtsétek, kire kell szavazni majd).
https://kiszamolo.hu/az-uj-tamogatasok-margojara/
S ennek semmi köze ahhoz, hogy Fidesz, vagy nem Fidesz. Egy normális országban a normális adófizetők számon kérik a kormányt, mire veri el az ő pénzüket.
De ez az ország utoljára az első világháború előtt volt normális.
Ez a támogatás is ki van okosítva, hisz eleve ott az ÁFA..